Laki muuttuu 19.1 ja opetusluvalla opettavatkin joutuvat ottamaan ajo- ja teoriatunteja autokoulussa. Lisäksi pimeällä ajon ja liukkaan kelin ajo-opetus siirtyvät autokouluille. Kun opetuslupaopetuksen osuus pienenee, niin myös sen taloudellinen hyöty pienenee.
Arvaukseni on, että autokoulut tulevat tarjoamaan opetuslupakursseja hintaan 500-1000 euroa. Kurssit sisältävät kolme teoriatuntia opettajalle ja kolme oppilaalle, kaksi ajotuntia liikenteessä ja kaksi ajoharjoitteluradalla.
Kun opetuslupakurssin hintaan lisätään opetusluvan muut kulut, luvan hankinta, lisäjarrupoljin, katsastus ja polttoaine yhteensä 500 – 700 euroa, niin ajokortin hinnaksi tulee opetusluvalla 1000 – 1500 euroa.
Autokoulussa B-kortin hinnaksi tulee 1500-2000 euroa, sillä ajo-opetustuntien määrä lisääntyy sielläkin.
Laskelman perusteella näyttää siltä että opetusluvalla opettamisesta hyötyy rahallisesti noin 500-700 euroa. Vanhan lain aikaan hyöty oli huomattavasti suurempi.
Arvaan että opetuslupaopetus tulee laskemaan nykyisestä noin 8000 luvasta 3000-4000 lupaan vuodessa.
Opetusluvan kustannukset 2013
107
2994
Vastaukset
- theypissedmeoff
Tähän se menee kun rahastus kukoistaa. Jyrki Käteiset sun muut porvarit ei vain tajua rahvaan elämäntilanteita.
Esimerkiksi ystäväni kaksoispojat täyttävät tänä vuonna. Heidän isänsä on jäänyt puoli vuotta sitten työttömäksi ja muutenkin on tiukkaa. Voin vain kuvitella mistä sitten rahat revitään poikien kortteihin kun tiedän että sellaiset haluavat. Ei minusta ole reilua sekään että nuoret ovat koko kesäloman töissä ja tienaavat esim 3000€, josta sitten jäisi ajokorttirahan jälkeen käteen vain noin 1000€ tai alle. Ei ole mistään kotoisin.
Opetusluvan hyötyä sitten pienennettiin koska lisää veroja... Suomi mitä hel**ttiä!?!?!- K*rpiintynyt
lupaopettaja kirjoitti:
Hintavertailu opetuslupa ja autokoulu opetuksen väliltä:
http://www.sompsa.fi/Tuo sompsa laskee hieman pieleen. Opetuslupapolkimen asennus muka 250. Aika usein ne jotka opettaa itse myös asentaa polkimen itse koska eivät ole peukalo keskellä kämmentä. Lisäksi muka poljin ja muut tarvikkeet maksaisivat 150€. Saattaa maksaakin mutta omansa saa takaisin kun myy polkimen eteenpäin. Polkimien hinta ei alennu yhtään käytössä eikä ne kulu joten polkimet siirtyvät eteenpäin yleensä samaan hintaan mihin ne on ostettu.
Eli kun Sompsan säästö on laskettu 400 euroksi niin noista ylläolevista tulee toiset 400 euroa säästöä.
Jo 800 on iso summa monelle. Jos ei ole, niin voin ilmoittaa tilinumeron jonne tuon 800€ ylimääräistä voi laittaa. - höh12
Se oli vasemmisto kyllösen lakimuutos....ei kataisen tällä kertaa:D
- haukkupuu
höh12 kirjoitti:
Se oli vasemmisto kyllösen lakimuutos....ei kataisen tällä kertaa:D
Eikä Kyllösen, vaan aikaisemmin ministerinä olleen..
- Ei vasemmisto
haukkupuu kirjoitti:
Eikä Kyllösen, vaan aikaisemmin ministerinä olleen..
Ministeri kyllösen hyväksymä ja allekirjoittama laki,turha puniikkien selitellä.Asian voi tarkistaa eduskunnan lakimuutos tiedoista.
- ei kommari,realisti
Ei vasemmisto kirjoitti:
Ministeri kyllösen hyväksymä ja allekirjoittama laki,turha puniikkien selitellä.Asian voi tarkistaa eduskunnan lakimuutos tiedoista.
Hyväksymä ja allekirj.mutta ei laatima. Oiskohan ollut Vehviläinen puikoissa sillon, kun asiat "päätettiin".
- Pelleilyt
Loppuu kokonaan. Ei kai kukaan järjestä kilpailua itseleen vapaaehtoisesti.Eslm. myymään asuntoja omia ja naapurin. Harmaa talous kuriin 24% on paljon.
- ajoisi
Opetuslupa-opettamisen kustannukset nousevat jo pakollisessa perusjaksossa ainakin Kuopiossa lähes tuhat euroa. Kuopio onkin Suomen kallein autokoulukaupunki.
Siihenpä päälle ne aiemmat kustannukset: opetusauton muutokset ja katsastus, viranomaiskulut (ope& oppilas), ratamaksut, auton kolarikasko, bensat jne.
Opetusluvalla opettaminen voi olla jatkossa jopa kalliimpaa kuin autokouluun meneminen, koska laki on uusi, eikä autokoulujen hintoja mikään viranomainen tai laki rajoita. Liikenneturvallisuuden nimissä: monilapsisten ja vähävaraisten perheiden ei enää kannata haaveilla ajokorttia lapselleen.
Hommatkoon sen sen itse sitten kun tienaa tarpeeksi. Tämä on nähdäkseni uusi tilanne. - lupaopettaja
Ensimmäinen opetuslupakurssin hinta osui silmiin:
abc jyväskylästä www.abc autokoulu.fi/hinnastot
B-korttikurssi 1740
Opetuslupakurssi 690
Erotus 1050
Jarrupoljin katsastettuna -400
opetusluvan hankinta -50
Polttoaineet -100
Opetusluvan hyötu 1050 - 400 - 50 - 100 = 500 euroa.- plääääääh
Unohdit esim. kokeet ja oppilaan lupamaksun.. Ne tekee vielä n. 170 euroa lisäkustannuksia..
- jos oikein laskee
plääääääh kirjoitti:
Unohdit esim. kokeet ja oppilaan lupamaksun.. Ne tekee vielä n. 170 euroa lisäkustannuksia..
Nämä pitää tietysti lisätä myös autokoulun hintoihin.
- 1221121
Enää opetusluvallakaan ei siis saa liiemmin rahallista hyötyä.
Hyvä Suomi.- Keskustapuolue takana
Kepun Anu Vehviläinen oli liikenneministerinä, kun ajokorttiuudistuksesta säädettiin laki.
- nutsi buksti
No sehän on edelleen laskutavasta kiinni
Laskutavalla tyyliin:
Polkimen asennus 400€
Asennuksen purku 200€
Ajot 45c/km
Opettajan ansiomnetys opetuksen ajalta 12€/h
Ja tietenkin lasketaan mukaan kaikki viranomaiskulut yms jotka ei sisälly autokoulun hintoihin
Tätä laskutapaa jatkalamla, saadaan helpolla opetuslupa vaikuttamaan kalliimalta kuin autokoulu - ..........
Keskustapuolue takana kirjoitti:
Kepun Anu Vehviläinen oli liikenneministerinä, kun ajokorttiuudistuksesta säädettiin laki.
jaa... Tämän mukaan vasta laki vahvistettiin 28. joulukuuta 2012.
http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/4136540 - Keskustapuolue takan
.......... kirjoitti:
jaa... Tämän mukaan vasta laki vahvistettiin 28. joulukuuta 2012.
http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/4136540Lakimuutos:
"... opetusluvan haltijan on yhdessä oppilaan kanssa osallistuttava autokoulussa annettavaan.. "
"... opettajan, jolla ei ole liikenneopettajalupaa, on yhdessä oppilaan kanssa osallistuttava autokoulussa annettavaan... "
Kepun Anu Vehviläisen aikana uudistettiin opetuslupaa koskeva laki. Nyt uudistettiin virhe liikenneopettajaa koskeva virhe. Liikenneopettajan ei tarvitse osallistua autokouluopetukseen.
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=HE 144/2012&base=erhe&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD - Kepulitaustaa
Keskustapuolue takana kirjoitti:
Kepun Anu Vehviläinen oli liikenneministerinä, kun ajokorttiuudistuksesta säädettiin laki.
http://www.yrittajat.fi/fi-FI/savonyrittajat/jarjesto/kansanedustajaehdokkaat-2011/antero-peiponen/
- Vaikuttaminen kansainvälisissä liikennealan järjestöissä, valtakunnallinen sidosryhmäyhteistyö (Suomen Autokoululiitto ry., Moottoriliikenteen keskusjärjestö, EK, Suomen Yrittäjät ja OPH) ja alueellinen sekä paikallinen toiminta (Savon Yrittäjät ja Kuopion Yrittäjät) antavat edellytykset ponnistaa valtakunnallisen päätöksenteon ytimeen.
http://news.cision.com/fi/suomen-autokoululiitto-ry/r/ntu-n-puheenjohtajaksi-suomen-autokoululiiton-pj--antero-peiponen,c513515
- köyhätkyykkyyn t:KOK
SUOMI ON PASKAMAA!
- Opetusluvallinen
Mulla on jo viime kesänä hankittu opetuslupa ja oman pojan ajo-opetus menossa. Hän saa ajokortin aikanaan siis vanhojen pykälien mukaan. Toisen poikani opetuksen opetusluvalla aloitan tässä keväällä. Joudunkohan käymään autokoulussa minäkin joillakin tunneilla vaikka nykyinen opetuslupani on voimassa vielä pitkään?
- harmaa talous kuriin
Opetusluvallinen kirjoitti:
Mulla on jo viime kesänä hankittu opetuslupa ja oman pojan ajo-opetus menossa. Hän saa ajokortin aikanaan siis vanhojen pykälien mukaan. Toisen poikani opetuksen opetusluvalla aloitan tässä keväällä. Joudunkohan käymään autokoulussa minäkin joillakin tunneilla vaikka nykyinen opetuslupani on voimassa vielä pitkään?
Laki on laki sen mukaan eletään ja noudatetaan
- matsonation
Opetusluvallinen kirjoitti:
Mulla on jo viime kesänä hankittu opetuslupa ja oman pojan ajo-opetus menossa. Hän saa ajokortin aikanaan siis vanhojen pykälien mukaan. Toisen poikani opetuksen opetusluvalla aloitan tässä keväällä. Joudunkohan käymään autokoulussa minäkin joillakin tunneilla vaikka nykyinen opetuslupani on voimassa vielä pitkään?
Se on yhteisopetus, jossa on mukana sekä oppilas, että opettaja. Ainut, milloin sitä ei vaadita, on liikenneopettajaluvahaltijan toimiessa opettajana. Kyllä te siihen joudutte.
Tuossa on vielä perustelua kommentilleni. Se on suora lainaus uusimmasta HE:stä:
"Yhteisopetus koskisi kutakin opetuslupaa ja opetustapahtumaa erikseen, koska kussakin opetuslupaopettajan oppilas vaihtuu." - Opetusluvallinen
matsonation kirjoitti:
Se on yhteisopetus, jossa on mukana sekä oppilas, että opettaja. Ainut, milloin sitä ei vaadita, on liikenneopettajaluvahaltijan toimiessa opettajana. Kyllä te siihen joudutte.
Tuossa on vielä perustelua kommentilleni. Se on suora lainaus uusimmasta HE:stä:
"Yhteisopetus koskisi kutakin opetuslupaa ja opetustapahtumaa erikseen, koska kussakin opetuslupaopettajan oppilas vaihtuu."Noin minä vähän pelkäsinkin.
Tuntuu vähän hassulta jos eka poika menee inssiajoon vaikka ensi kuussa oman opetukseni jälkeen ja samaan aikaan menen sitten autokouluun itsekin tunneille jotta voin opettaa toista poikaani ...
No eihän tässä oel takana kuin vasta 36 vuotta rikkeetöntä autolla ajoa ja prätkälläkin reippaat parikymmentä vuotta, silläkin muutama reissu pitkin Eurooppaa ;-) - hei haloo
Opetusluvallinen kirjoitti:
Noin minä vähän pelkäsinkin.
Tuntuu vähän hassulta jos eka poika menee inssiajoon vaikka ensi kuussa oman opetukseni jälkeen ja samaan aikaan menen sitten autokouluun itsekin tunneille jotta voin opettaa toista poikaani ...
No eihän tässä oel takana kuin vasta 36 vuotta rikkeetöntä autolla ajoa ja prätkälläkin reippaat parikymmentä vuotta, silläkin muutama reissu pitkin Eurooppaa ;-)Ei se tee susta ammatilaista, pelle mikä pelle.
- oplu di oplu da
matsonation kirjoitti:
Se on yhteisopetus, jossa on mukana sekä oppilas, että opettaja. Ainut, milloin sitä ei vaadita, on liikenneopettajaluvahaltijan toimiessa opettajana. Kyllä te siihen joudutte.
Tuossa on vielä perustelua kommentilleni. Se on suora lainaus uusimmasta HE:stä:
"Yhteisopetus koskisi kutakin opetuslupaa ja opetustapahtumaa erikseen, koska kussakin opetuslupaopettajan oppilas vaihtuu."matsonation: Vaikuttaa siltä, että olet melkoisen perillä asioista.
Oletko undercover- viranomainen vai muuten vain perillä asioista?
Jaat luotettavilta vaikuttavia neuvoja muissakin keskusteluissa. - skittendereokso
hei haloo kirjoitti:
Ei se tee susta ammatilaista, pelle mikä pelle.
Kyllä 36 vuotta on minusta ihan hyvä ajokokemus. Kuka, nimim."hei haloo", edes väitti olevansa ammattilainen?
Keskustelun pointti on siinä, että mihin nyt katosi aiempi opetustaito ja onko uuden opetusluvan saadakseen ihan kohtuullista, että autokoulut rokottavat pakollisista tunneista n.100€/h , yhteensä jopa 900€.
Minut ja kaksi veljeäni opetti ajamaan oma isä: ajokokemusta on yli 30-v eikä kukaan meistä ole saanut edes ylinopeussakkoa. Eikä asuta missään landella.
Nykylakia oikeudenmukaisempaa olis ollut laittaa oplu-opettajat tiukempaan syyniin tai vaikka inssiajoon. Nyt kun pitää mennä autokuouluun, ei hinnoittelua säätele kukaan. - ldkvj
Opetusluvallinen kirjoitti:
Mulla on jo viime kesänä hankittu opetuslupa ja oman pojan ajo-opetus menossa. Hän saa ajokortin aikanaan siis vanhojen pykälien mukaan. Toisen poikani opetuksen opetusluvalla aloitan tässä keväällä. Joudunkohan käymään autokoulussa minäkin joillakin tunneilla vaikka nykyinen opetuslupani on voimassa vielä pitkään?
Et kai sä meinaa samalla luvalla opettaa molempia , ei taida olla mahdollistakaan .
- matsonation
oplu di oplu da kirjoitti:
matsonation: Vaikuttaa siltä, että olet melkoisen perillä asioista.
Oletko undercover- viranomainen vai muuten vain perillä asioista?
Jaat luotettavilta vaikuttavia neuvoja muissakin keskusteluissa.Oplu di oplu da, kiitos luottamuksesta. Jatketaan samaan tyyliin.
- Noin se taitaa mennä
Opetusluvallinen kirjoitti:
Noin minä vähän pelkäsinkin.
Tuntuu vähän hassulta jos eka poika menee inssiajoon vaikka ensi kuussa oman opetukseni jälkeen ja samaan aikaan menen sitten autokouluun itsekin tunneille jotta voin opettaa toista poikaani ...
No eihän tässä oel takana kuin vasta 36 vuotta rikkeetöntä autolla ajoa ja prätkälläkin reippaat parikymmentä vuotta, silläkin muutama reissu pitkin Eurooppaa ;-)opetuslupa otetaan sinulta pois, kun oppilaasi pääsee inssistä läpi, sitten vaan anomaan uutta opetuslupaa uusilla säännöillä.
- Tiukkaa tulee
skittendereokso kirjoitti:
Kyllä 36 vuotta on minusta ihan hyvä ajokokemus. Kuka, nimim."hei haloo", edes väitti olevansa ammattilainen?
Keskustelun pointti on siinä, että mihin nyt katosi aiempi opetustaito ja onko uuden opetusluvan saadakseen ihan kohtuullista, että autokoulut rokottavat pakollisista tunneista n.100€/h , yhteensä jopa 900€.
Minut ja kaksi veljeäni opetti ajamaan oma isä: ajokokemusta on yli 30-v eikä kukaan meistä ole saanut edes ylinopeussakkoa. Eikä asuta missään landella.
Nykylakia oikeudenmukaisempaa olis ollut laittaa oplu-opettajat tiukempaan syyniin tai vaikka inssiajoon. Nyt kun pitää mennä autokuouluun, ei hinnoittelua säätele kukaan.siitä voit olla varma. Kysymykset mitä oppitunnila esitetää tulevat olemaan pikkuisen vaikeempia ja kun menet lapsesi kanssa kotiin älä ihmetele kun kysytään" tiedätkö oikeasti liikenteestä mitään". Ja varaudu seuraamis järjestelmään koska nyt isoveli valvoo ja kyllä ilmoitaa viranomaisille jos lipsut yhtään määräyksistä. Eli oppitunteja ei vedetä hatusta, vaan ne pitää olla pidettynä. Kyllä on ihanaa kun pääsee kyykytämään kunnolla.
- Pierre!
Autokoulujen lobbarit ovat jälleen onnistuneet. Näillä lisäkoulutuksilla ei ole muuta vaikutusta, kuin autokoulujen kannattattavuuden lisääntyminen.
Koskahan saataisiin lainsäädäntöön hieman myös autoilijoiden asioita ajattelevia henkilöitä? Nämä nykyiset ajokorttiasetukset tuntuvat olevna suoraan autokoulunpitäjien kynästä lähtöisin.
Virolaisten autokoulujen kannattaisi järjestää "autokoululeirejä" suomalaisille nuorille. Ulkomaalla oleskelua muiden nuorten kanssa ja samalla saisi kohtuullisilla kustannuksilla ajokortin itselleen. Ja mikä parasta; Suomen ahneet autokoulut saisivat pitkän nenän rahanahneudessaan. - ajoisi
On se minusta aika kohtuutonta, että 30v ajokokemuksen jälkeen pitää mennä taas autokouluun ja maksaa siitä melkein tonni. . Edellisellä kerralla meni oma oplu teoria läpi virheittä ja lapsikin sai kortin ekalla yrityksellä.
Nuoremman lapsen kortti taitaa nyt jäädä haaveeksi. Ei ainakaan minulla ole noihin autokouluhintoihin varaa. Ihan kiskontaa.
Ja eikös kohta iske jo lahjaverokin, jos lapselle moisia summia kustantaa.- mats....
Tämä pitää sisällään 3 tuntia teoriaopetusta ja 1 tunnin ajo-opetusta.
Oppimisen edistymistä arvioivan ajon määrä on 1 tunti ajo-opetusta.
Kuinka siitä voi "melkein tonni" tulla? - ajoisi
mats.... kirjoitti:
Tämä pitää sisällään 3 tuntia teoriaopetusta ja 1 tunnin ajo-opetusta.
Oppimisen edistymistä arvioivan ajon määrä on 1 tunti ajo-opetusta.
Kuinka siitä voi "melkein tonni" tulla?No sitähän minäkin ensin ihmettelin. Putosin tuolilta kun hinnat alkoi selvitä. Soitin kuitenkin useampaan kuopiolaiseen autokouluun.
3 teoriatuntia molemmille =6h. Ajotunnit on tiemmä nyt ajotunteja, eikä 25min ajokertoja. Niitä pari tuntia kummallekin. Siihen lisäksi "oppimateriaali, toimistokulut jne".
Perusvaiheessa pimeänajoakaan ei kuulemma saa enää harjoitella itse oikeissa olosuhteissa, vaan se pitää suorittaa autokoulussa = opetus simulaattorimaksu. Liukkaan kelin koulutus on myös ostettava autokoulusta = opetus (ratamaksu, joka ei ole uusi kustannus).
Niin että kylläpä siitä sitten tuota hintaa kertyy. - lahjaverosta
Lahjaverosta sen verran, että lapsen laskuja voi maksella surutta, ilman pelkoa veroseuraamuksesta. Sen sijaan jos annat rahat lapselle ja tämä maksaa itse, verokarhu voi iskeä.
- hylyky
3h teoriaopetusta 2h ajoa rataopetus pimeänajo siitähän se koostuu.
- Jukolan Jussi
Virosta kaivattaisiin apua!
Kieltolain aikaan heimoveljet auttoivat meidät "kuivan kauden" yli. Tässä he voisivat olla jälleen avuksi ja auttaa suomalaiset saamaan ajokortit kohtuullisilla kustannuksilla.
Koskahan Virolaiset oivaltavat tässä olevan hyvä bisnesidea?- cty1
Pulma on siinnä, että ajokortti on EU-n direktiivin mukaan kiinni vakituisesesti asuttavasta maasta - eli suomalainen tekee inssin Suomessa ja virolainen Virossa.
- kyllä ne keksii
cty1 kirjoitti:
Pulma on siinnä, että ajokortti on EU-n direktiivin mukaan kiinni vakituisesesti asuttavasta maasta - eli suomalainen tekee inssin Suomessa ja virolainen Virossa.
Ei olisi mikään ongelma muutattaa 18 vuotta täyttävää kesäksi viroon siksi aikaa että saa korttikurssin hoidettua.
- apukoululainenöö
Suomen eduskuntaa on taas lahjottu jotenkin autokoulunpitäjien taholta,
Muutenhan tämä on käsittämätön lakimuutos.
Rahat pois nuorilta möhömahaisille "apukuskeille" - renki1
juu. kyllä ne vie nuorilta kellonkin kädestä nuo autokouluyrittäjät. Sikoja. Nuoret tartteis rahaa opiskeluun kun on autokoulu iässä.
- ope 6v20
Luuletko että alan talkoilla opettamaan teitä.Sama jos sinunkin työnantaja sanoisi että teet kuukauden töitä 2-viikon palkalla.Muistakaa myös arvonlisävero ja kaikki juoksevat kulut.Yrittäjä näytti tulevan budjetin,jäi jopa 5% voittoa.(en kyllä alkaisi ottaan yrittäjäriskiä).
- Jotain hyötyä
Yksi hyvä muutos uudessa laissa on se, ettei tarvitse olla saman perheen jäsen, eikä asua samassa osoitteessa, eli paikkakunnilla joissa ei ole autokoulua/on hankala pitkän matkan päässä, voi "kylältä" joku pätevä opettaa kaikki ajamaan ja tulee vielä himpun verran halvemmaksi kuin siellä kaukana olevassa koulussa.
- jo on ##
ope 6v20 kirjoitti:
Luuletko että alan talkoilla opettamaan teitä.Sama jos sinunkin työnantaja sanoisi että teet kuukauden töitä 2-viikon palkalla.Muistakaa myös arvonlisävero ja kaikki juoksevat kulut.Yrittäjä näytti tulevan budjetin,jäi jopa 5% voittoa.(en kyllä alkaisi ottaan yrittäjäriskiä).
Pomolla on täysi oikeus tehdä homma itse, teettää se alihankintana Virossa tai tilata se joltakin joka tekee sen tehokkaammin puolessa ajassa. Mikään laki ei vaadi että tietyn työmäärän suorittamiseen pitää kuluttaa X määrä työtunteja, ja että ne on teetettävä suomalaisella työntekijällä. Niin toimii vapaa markkinatalous.
- ope 8v20
jo on ## kirjoitti:
Pomolla on täysi oikeus tehdä homma itse, teettää se alihankintana Virossa tai tilata se joltakin joka tekee sen tehokkaammin puolessa ajassa. Mikään laki ei vaadi että tietyn työmäärän suorittamiseen pitää kuluttaa X määrä työtunteja, ja että ne on teetettävä suomalaisella työntekijällä. Niin toimii vapaa markkinatalous.
Meinaatko että pomon täytyisi tehdä työt puoli-ilmaiseksi.Salli mun nauraa.Autokouluopetuksessa muuten LAKI MÄÄRÄÄ TIETYN TUNTIMÄÄRÄN.Ei siis voi urakoida.Sanoppa mistä löytyisi Virolaisia opeja puolella palkalla töihin,joka ois muuten sitä harmaata taloutta.
- AKL-lobster
ope 8v20 kirjoitti:
Meinaatko että pomon täytyisi tehdä työt puoli-ilmaiseksi.Salli mun nauraa.Autokouluopetuksessa muuten LAKI MÄÄRÄÄ TIETYN TUNTIMÄÄRÄN.Ei siis voi urakoida.Sanoppa mistä löytyisi Virolaisia opeja puolella palkalla töihin,joka ois muuten sitä harmaata taloutta.
Sehän siinä juuri ongelma onkin, että Autokoululiitto on saanut lobatuksi aina vain isomman määrän lakisääteisiä tunteja, kun oikeasti ei tarvittaisi kuin yksi ajotunti tarkistamaan että oppilas hallitsee auton tarpeeksi hyvin alkaakseen harjoitella opetusluvalla liikenteessä. Teoriatunnit voi opetella kirjoista, videoilta ja tietokoneella tehtävästä teoriakoeharjoituksesta.
- Do diin
AKL-lobster kirjoitti:
Sehän siinä juuri ongelma onkin, että Autokoululiitto on saanut lobatuksi aina vain isomman määrän lakisääteisiä tunteja, kun oikeasti ei tarvittaisi kuin yksi ajotunti tarkistamaan että oppilas hallitsee auton tarpeeksi hyvin alkaakseen harjoitella opetusluvalla liikenteessä. Teoriatunnit voi opetella kirjoista, videoilta ja tietokoneella tehtävästä teoriakoeharjoituksesta.
Nyt sulla meni pieleen. Opetukseen on sisällyttävä 19 h teoriaopetusta. Niitä ei kuitata lueskelemalla kirjaa ja harjoittelemalla teoriakokeeseen. Ne on sitä itseopiskelua joka tulee teoriatuntien lisäksi. Juuri sinä näytät todellakin tarvitsevan ammattitaitoista ohjausta!
- AKL-lobster?
Do diin kirjoitti:
Nyt sulla meni pieleen. Opetukseen on sisällyttävä 19 h teoriaopetusta. Niitä ei kuitata lueskelemalla kirjaa ja harjoittelemalla teoriakokeeseen. Ne on sitä itseopiskelua joka tulee teoriatuntien lisäksi. Juuri sinä näytät todellakin tarvitsevan ammattitaitoista ohjausta!
"Nyt sulla meni pieleen. Opetukseen on sisällyttävä 19 h teoriaopetusta. Niitä ei kuitata lueskelemalla kirjaa ja harjoittelemalla teoriakokeeseen"
No, minun aikanani tuntien sisällössä oli aika vähän sellaista hyödyllistä mitä ei autokoulukirjasta olisi löytynyt. Nykyään kun tietokoneella pystytään tekemään parempiakin harjoitustehtäviä kuin senaikuiset rasti ruutuun-monisteet, ei 19 h teoriaopetusta ole todellakaan tarpeen, puhumattakaan että tuntimääriä lisätään jatkuvasti. - Do Diin
AKL-lobster? kirjoitti:
"Nyt sulla meni pieleen. Opetukseen on sisällyttävä 19 h teoriaopetusta. Niitä ei kuitata lueskelemalla kirjaa ja harjoittelemalla teoriakokeeseen"
No, minun aikanani tuntien sisällössä oli aika vähän sellaista hyödyllistä mitä ei autokoulukirjasta olisi löytynyt. Nykyään kun tietokoneella pystytään tekemään parempiakin harjoitustehtäviä kuin senaikuiset rasti ruutuun-monisteet, ei 19 h teoriaopetusta ole todellakaan tarpeen, puhumattakaan että tuntimääriä lisätään jatkuvasti.Siinähän se just pieleen meneekin, kun monet harrastelijaopet jättää ajokorttilain vaatimukset täyttämättä. Olisikohan mitenkään mahdollista meidän ammattilaistenkin päästä osalliseksi näistä syvällisistä näkemyksistä? 30 vuotta alalla ja 75000 tuntia autossa on opettanut nöyräksi. Mutta onnittelut vielä kerran alan suvereenista hallinnasta.
- AKL-lobster?
Do Diin kirjoitti:
Siinähän se just pieleen meneekin, kun monet harrastelijaopet jättää ajokorttilain vaatimukset täyttämättä. Olisikohan mitenkään mahdollista meidän ammattilaistenkin päästä osalliseksi näistä syvällisistä näkemyksistä? 30 vuotta alalla ja 75000 tuntia autossa on opettanut nöyräksi. Mutta onnittelut vielä kerran alan suvereenista hallinnasta.
Kaikesta kokemuksestasi huolimatta ei sinun koulustasi ole valmistunut ainuttakaan valmista kuljettajaa. Ajaminen opitaan vuosien ja kymmenien tuhansien kilometrien aikana itse. Sillä, miten ne alkeet joilla ajamista päästään harjoittelemaan, ei ole lopputuloksen kannalta suurta merkitystä. Se on vain lyhyt jakso 18 vuotta jatkuneen liikennekäyttäytymiseenkin vaikuttavan elämänasenteen omaksumisen ja sen jälkeisten vuosien kokemuksen välillä. Jos asenteisiin todella haluttaisiin vaikuttaa, pitäisi peruskouluissa voida opettaa liikenneasioita lapsesta lähtien, ja ennen kaikkea asennoitumista muihin ihmisiin ja yhteiskuntaan. Enkä muutenkaan mitenkään usko, että suomalaiset tuoreet ajokortin haltijat olisivat kymmenen kertaa parempia kuin amerikkalaiset, joille vain annetaan oppikirja käteen ja päästetään harjoittelemaan, ja lopulta laskutetaan teoria- ja ajokokseesta pari sataa, kymmenesosa siitä mitä ajokortti maksaa Suomessa.
- eriarvoistaminen: EI
Kyllä juuri näin. Yksi aikuinen opettaa koko kylän lapset. Yhdessä voidaan ostaa muutaman tonnin auto ja muutoskatsastaa se ja sitten myydä eteenpäin tai vuokrata jonkun auto. Vanhemmat voivat maksaa korvausta opettavalle hlölle, minkä jälkeen saavat kotitalousvähennystä palkkakuluista. Mitä useampi opetettava yhtä opetusluvalla opettavaa kohtaan, sitä halvemmaksi tulee kortti. Tämä tarjoaa työpaikan jollekin. Huomioitava on vain se, että sen pitää olla palkkatuloa suoraan henkilölle, ettei tulkita yritystoiminnaksi. Tai sitten korvaus pimeänä tulona. Eli hallituksen päätökset turvaavat nykymenolla sen, että Suomesta on tulossa harmaan talouden kultamaa. Mutta mitäpä tavallinen kansalainen voi tehdä, kun ääntä ei kuulla? Ja keskituloisen ja vähävaraisenkin on porskutettava ja yritettävä saada lapsilleen yhtäläiset selviytymisen mahdollisuudet. Ajokortti on aika tärkeä asia nykyään.
- tietäjä
Ei saa kuin 2 opetuslupaa kerralla.Ei siis onnistu.
- a063
Joensuun yliopisto suoritti taannoin tutkimuksen D- vitamiinivalmisteista.
Ja Vi tu iks han (uusiksi) se tietenkin meni ! Kuka tutkimuksen tilasi ja
kuka maksoi ?
Onkohan tässä käymässä samoin ?
Luotettava kuin hiihtoliitto . . .- Liikenneope 30v
Minä olen tehnyt 30-vuotta tutkimuksia opetuslupa opettajista.Ja tämä on saldo.Opetuslupaopettajilla 90% on luulo että hän on mailman napa ja paras opettaja.Todellisuudessa 2-vaiheeseen tulleet ovat suurimmalta osaltaa vain välttävällä tasolla verrattuna autokoulun käyneisiin.Oppitunteja opetuslupaoppilaat eivät ole käytännössä käyneet lainkaan.Puolet hoitavat pimeän ajon "paperilla".Opetuslupaoppilailla asennevamma yleisemmin kuin autokoulun käyneillä.Opetuslupa pitäisi olla vähävaraisille,kuitenkin 80%tienaa keskivertokansalaista paremmin.Se näkyy myös opetuslupa autoissa,ei ole epänormaalia että se on Mersu.Ehdotankin opetuslupa opetuksen lopettamista välittömästi,turvallisuudelle vaarallisena.Ps.Miten muuten opetuslupaoautossa riittää pelkkä jarru kun ammattiopen autossa pitää olla myös kytkin?Ovatko opetuslupa opet niin täydellisiä?
- raha ratkaisee
Liikenneope 30v kirjoitti:
Minä olen tehnyt 30-vuotta tutkimuksia opetuslupa opettajista.Ja tämä on saldo.Opetuslupaopettajilla 90% on luulo että hän on mailman napa ja paras opettaja.Todellisuudessa 2-vaiheeseen tulleet ovat suurimmalta osaltaa vain välttävällä tasolla verrattuna autokoulun käyneisiin.Oppitunteja opetuslupaoppilaat eivät ole käytännössä käyneet lainkaan.Puolet hoitavat pimeän ajon "paperilla".Opetuslupaoppilailla asennevamma yleisemmin kuin autokoulun käyneillä.Opetuslupa pitäisi olla vähävaraisille,kuitenkin 80%tienaa keskivertokansalaista paremmin.Se näkyy myös opetuslupa autoissa,ei ole epänormaalia että se on Mersu.Ehdotankin opetuslupa opetuksen lopettamista välittömästi,turvallisuudelle vaarallisena.Ps.Miten muuten opetuslupaoautossa riittää pelkkä jarru kun ammattiopen autossa pitää olla myös kytkin?Ovatko opetuslupa opet niin täydellisiä?
Tietääkseni opetuslupaoppilaiden riskialttiudesta liikenteessä ei ole tutkimustietoa. Jos opetusluvalla kortin saaneet olisivat selvästi yliedustettuna onnettomuuksissa, olisi asiaa varmaankin tutkittu tarkemmin. Toisekseen voi olla niin, että kun opetuslupaopetus ei ole ollut kovin suosittua sen hankaluudesta johtuen, siihen on valikoitunut tietyn tyyppistä väkeä.
PS. Kyllä se auto pysähtyy jarrullakin ilman kytkintä. Moottori tosin sammuu mutta senhän saa aina käyntiin. - liikenneope 30v
raha ratkaisee kirjoitti:
Tietääkseni opetuslupaoppilaiden riskialttiudesta liikenteessä ei ole tutkimustietoa. Jos opetusluvalla kortin saaneet olisivat selvästi yliedustettuna onnettomuuksissa, olisi asiaa varmaankin tutkittu tarkemmin. Toisekseen voi olla niin, että kun opetuslupaopetus ei ole ollut kovin suosittua sen hankaluudesta johtuen, siihen on valikoitunut tietyn tyyppistä väkeä.
PS. Kyllä se auto pysähtyy jarrullakin ilman kytkintä. Moottori tosin sammuu mutta senhän saa aina käyntiin.Entä sitten jos auto joutuu sivuluisuun tai puskee,mitä tekee opetuslupa ope?.Suomessa on kuollut opetuslupa opetuksessa ihmisiä juuri tämän vuoksi.
- rraha
liikenneope 30v kirjoitti:
Entä sitten jos auto joutuu sivuluisuun tai puskee,mitä tekee opetuslupa ope?.Suomessa on kuollut opetuslupa opetuksessa ihmisiä juuri tämän vuoksi.
Saa kai sen apukytkinpolkimen asentaa jos haluaa. Itse olisin sitä mieltä, että ajamaan pitäisi opetella pitävällä kelillä, tai ainakin opetella auton luistojen hallinta suljetulla alueella ennen liikenteeseen menemistä. Liikenteessä ajamisen opettelussa on jo sinänsä aloittelijalle ihan tarpeeksi, ettei siinä vaiheessa enää pitäisi opetella auton hallinnan perusteita. Tai sitten voisi alkaa ajamisen opettelun automaattivaihteisella, ja siirtyä manuaalivaihteisiin kun ajaminen on jo muuten rutiinia. Eri asia sitten jos ajaa kuorma-autokortin, kuorma-autoissa kun harvemmin on automaattivaihteita.
- liikenneope 30v
rraha kirjoitti:
Saa kai sen apukytkinpolkimen asentaa jos haluaa. Itse olisin sitä mieltä, että ajamaan pitäisi opetella pitävällä kelillä, tai ainakin opetella auton luistojen hallinta suljetulla alueella ennen liikenteeseen menemistä. Liikenteessä ajamisen opettelussa on jo sinänsä aloittelijalle ihan tarpeeksi, ettei siinä vaiheessa enää pitäisi opetella auton hallinnan perusteita. Tai sitten voisi alkaa ajamisen opettelun automaattivaihteisella, ja siirtyä manuaalivaihteisiin kun ajaminen on jo muuten rutiinia. Eri asia sitten jos ajaa kuorma-autokortin, kuorma-autoissa kun harvemmin on automaattivaihteita.
Saa,muttei laiteta,siinähän tulisi joku sata euroa lisäkuluja "köyhälle "opetuslupaopelle joka joutuisi laittamaan sen jo veholla Mersuunsa.Luuletko että opetuslupaoppilas saadaan suljetulla alueella sille tasolle että oppilas toimisi AINA oikein vaaratilanteessa.EI TOIMI,sanon sen kokemuksesta.Voihan ajamisen opettelun AUTOKOULUSSA aloittaa automaatilla ja jatkaa,sitten manuaalilla jos haluaa.
- Rraha
liikenneope 30v kirjoitti:
Saa,muttei laiteta,siinähän tulisi joku sata euroa lisäkuluja "köyhälle "opetuslupaopelle joka joutuisi laittamaan sen jo veholla Mersuunsa.Luuletko että opetuslupaoppilas saadaan suljetulla alueella sille tasolle että oppilas toimisi AINA oikein vaaratilanteessa.EI TOIMI,sanon sen kokemuksesta.Voihan ajamisen opettelun AUTOKOULUSSA aloittaa automaatilla ja jatkaa,sitten manuaalilla jos haluaa.
No eiköhän vaadita vielä apuratti, apukaasupoljin ja apuvilkkukatkaisin opetuslupa-autoihin niin jokohan aletaan pärjäämään. Ruotsissa ainakin ennen autokouluautokouluautoissakaan ei tarvinnut yhtään apupoljinta, vaan opettaja jarrutti tarvittaessa käsijarrulla.
- liikenneope 30v
Rraha kirjoitti:
No eiköhän vaadita vielä apuratti, apukaasupoljin ja apuvilkkukatkaisin opetuslupa-autoihin niin jokohan aletaan pärjäämään. Ruotsissa ainakin ennen autokouluautokouluautoissakaan ei tarvinnut yhtään apupoljinta, vaan opettaja jarrutti tarvittaessa käsijarrulla.
Siksi Ruotsissa onkin sattunut kuolemaan johtavia onnettomuuksia myös autokouluautoille.Olet oikeassa,Saudiarabiassa vaaditaan myös apuratti..Kuuntelin tuossa sattumoisin litubongareitten luontoilta ohjelmaa,kertoivat että kaukoputket yms maksavat n.5000e ja lentokoneella tai helikopterilla käydään bongailemessa?vuokra-autolla.Täällä sitten itketään jostain autokoulun hinnasta!
- RRaha
liikenneope 30v kirjoitti:
Siksi Ruotsissa onkin sattunut kuolemaan johtavia onnettomuuksia myös autokouluautoille.Olet oikeassa,Saudiarabiassa vaaditaan myös apuratti..Kuuntelin tuossa sattumoisin litubongareitten luontoilta ohjelmaa,kertoivat että kaukoputket yms maksavat n.5000e ja lentokoneella tai helikopterilla käydään bongailemessa?vuokra-autolla.Täällä sitten itketään jostain autokoulun hinnasta!
No helkatti, lisätään autokoulun hintaan nolla perään koska vielähän se on halvempi kuin liikennelentolupakirja, ja halvempi harrastus kuin vaikkapa Rembrandtin taulujen keräily. Kyllä teineillä sen verran ylimääräistä rahaa on, näkeehän sen siitäkin että he heittelevät puistoihin tyhjiä panttipulloja vaikka niistä saisi monta euroa. Kun nuoret pantaisiin muutamaksi vuodeksi sisäoppilaitokseen opettelemaan ajamista niin autokouluautot ja oppilaat koko loppuelämänsä ajan olisivat 120 % turvassa kuolemankolareilta.
- yrittäjä
RRaha kirjoitti:
No helkatti, lisätään autokoulun hintaan nolla perään koska vielähän se on halvempi kuin liikennelentolupakirja, ja halvempi harrastus kuin vaikkapa Rembrandtin taulujen keräily. Kyllä teineillä sen verran ylimääräistä rahaa on, näkeehän sen siitäkin että he heittelevät puistoihin tyhjiä panttipulloja vaikka niistä saisi monta euroa. Kun nuoret pantaisiin muutamaksi vuodeksi sisäoppilaitokseen opettelemaan ajamista niin autokouluautot ja oppilaat koko loppuelämänsä ajan olisivat 120 % turvassa kuolemankolareilta.
Hyvä,Hyvä!Kannatan.Sitten olis varaa antaa vaikka alennuksia.Eihän ne teinit itse maksa vaan isukit.Voitashan se ajoharjoittelu tehdä niinkuin Japanissa jossa harjoitellaan kerrostalojen katolla,olis turvallista jos ei aja katolta alas.
- ja höpö höpö
Liikenneope 30v kirjoitti:
Minä olen tehnyt 30-vuotta tutkimuksia opetuslupa opettajista.Ja tämä on saldo.Opetuslupaopettajilla 90% on luulo että hän on mailman napa ja paras opettaja.Todellisuudessa 2-vaiheeseen tulleet ovat suurimmalta osaltaa vain välttävällä tasolla verrattuna autokoulun käyneisiin.Oppitunteja opetuslupaoppilaat eivät ole käytännössä käyneet lainkaan.Puolet hoitavat pimeän ajon "paperilla".Opetuslupaoppilailla asennevamma yleisemmin kuin autokoulun käyneillä.Opetuslupa pitäisi olla vähävaraisille,kuitenkin 80%tienaa keskivertokansalaista paremmin.Se näkyy myös opetuslupa autoissa,ei ole epänormaalia että se on Mersu.Ehdotankin opetuslupa opetuksen lopettamista välittömästi,turvallisuudelle vaarallisena.Ps.Miten muuten opetuslupaoautossa riittää pelkkä jarru kun ammattiopen autossa pitää olla myös kytkin?Ovatko opetuslupa opet niin täydellisiä?
Tuon kolmekymmentä vuotta olisit voinut käyttää vaikkapa suomen kielen ilmaisun parantamiseen. Useimmat peruskoulun yläasteen oppilaat kirjoittavat sekä kieliopillisesti, rakenteellisesti että asiasisällöltään sinua paremmin.
Oleellisin pointti opetuslupaopetuksen puolesta on se, että opetusluvalla korttinsa saaneet ajavat parin ensimmäisen vuoden aikana selvästi vähemmän kolareita ja saavat vähemmän sakkoja kuin autokuoulussa oppinsa saaneet. Miksi? - bs!
ja höpö höpö kirjoitti:
Tuon kolmekymmentä vuotta olisit voinut käyttää vaikkapa suomen kielen ilmaisun parantamiseen. Useimmat peruskoulun yläasteen oppilaat kirjoittavat sekä kieliopillisesti, rakenteellisesti että asiasisällöltään sinua paremmin.
Oleellisin pointti opetuslupaopetuksen puolesta on se, että opetusluvalla korttinsa saaneet ajavat parin ensimmäisen vuoden aikana selvästi vähemmän kolareita ja saavat vähemmän sakkoja kuin autokuoulussa oppinsa saaneet. Miksi?tuosta olisi mielenkiintoista saada tarkempiakin tietoja. Se että sä ja sun isi on tuota mieltä kun ei muuta sitä faktaksi.
- jusu+
rraha kirjoitti:
Saa kai sen apukytkinpolkimen asentaa jos haluaa. Itse olisin sitä mieltä, että ajamaan pitäisi opetella pitävällä kelillä, tai ainakin opetella auton luistojen hallinta suljetulla alueella ennen liikenteeseen menemistä. Liikenteessä ajamisen opettelussa on jo sinänsä aloittelijalle ihan tarpeeksi, ettei siinä vaiheessa enää pitäisi opetella auton hallinnan perusteita. Tai sitten voisi alkaa ajamisen opettelun automaattivaihteisella, ja siirtyä manuaalivaihteisiin kun ajaminen on jo muuten rutiinia. Eri asia sitten jos ajaa kuorma-autokortin, kuorma-autoissa kun harvemmin on automaattivaihteita.
kuorma-autot ovat nykyään lähes automaattivaihteisia, älä ota kantaa jos et tiedä.
- untamo
Liikenneope 30v kirjoitti:
Minä olen tehnyt 30-vuotta tutkimuksia opetuslupa opettajista.Ja tämä on saldo.Opetuslupaopettajilla 90% on luulo että hän on mailman napa ja paras opettaja.Todellisuudessa 2-vaiheeseen tulleet ovat suurimmalta osaltaa vain välttävällä tasolla verrattuna autokoulun käyneisiin.Oppitunteja opetuslupaoppilaat eivät ole käytännössä käyneet lainkaan.Puolet hoitavat pimeän ajon "paperilla".Opetuslupaoppilailla asennevamma yleisemmin kuin autokoulun käyneillä.Opetuslupa pitäisi olla vähävaraisille,kuitenkin 80%tienaa keskivertokansalaista paremmin.Se näkyy myös opetuslupa autoissa,ei ole epänormaalia että se on Mersu.Ehdotankin opetuslupa opetuksen lopettamista välittömästi,turvallisuudelle vaarallisena.Ps.Miten muuten opetuslupaoautossa riittää pelkkä jarru kun ammattiopen autossa pitää olla myös kytkin?Ovatko opetuslupa opet niin täydellisiä?
Höpöhöpöpuhetta, nyt kyllä puhut niin paljon paskaa että varmasti suussa asti maistuu vielä viikon päästä. Kotiopettajan oppilaat ajavat niitä ajotunteja varmasti 10-kertaisen määrän autokouluoppilaiden vajaaseen kymmeneen ajotuntiin nähden ja sitten tulet tänne selvittämåän että autokoulussa sitä vasta opitaankin ajamaan...paskapuhetta sanon minä, ja mitä vitun väliä on niillä teoriatunneilla jos kirjallisista pääsee läpi ja liikennemerkit osaa, ei tuolla liikenteessä mitään papereita ajellessa täytellä vaan ajetaan liikenteen seassa niinkuin kuuluu. Ja ei sellaista vuodenaikaa ole suomessa ettei väkisinkin pimeää ajoa tulisi käytännössä harjoitettua ilman 38000 simulaattoriakin. Se nyt on vaan tollasten porvareiden puolustelua aivan järjettömäksi paisuneesta opetusluvan hinnasta.
- näin on näreet
untamo kirjoitti:
Höpöhöpöpuhetta, nyt kyllä puhut niin paljon paskaa että varmasti suussa asti maistuu vielä viikon päästä. Kotiopettajan oppilaat ajavat niitä ajotunteja varmasti 10-kertaisen määrän autokouluoppilaiden vajaaseen kymmeneen ajotuntiin nähden ja sitten tulet tänne selvittämåän että autokoulussa sitä vasta opitaankin ajamaan...paskapuhetta sanon minä, ja mitä vitun väliä on niillä teoriatunneilla jos kirjallisista pääsee läpi ja liikennemerkit osaa, ei tuolla liikenteessä mitään papereita ajellessa täytellä vaan ajetaan liikenteen seassa niinkuin kuuluu. Ja ei sellaista vuodenaikaa ole suomessa ettei väkisinkin pimeää ajoa tulisi käytännössä harjoitettua ilman 38000 simulaattoriakin. Se nyt on vaan tollasten porvareiden puolustelua aivan järjettömäksi paisuneesta opetusluvan hinnasta.
Suomessa on järjestetty nuorten kuljettajien kilpailuja, niitä ei ole koskaan voittanut opetusluvalla kortin saanut/opetettu. Eli 16 tunnissa ammattilainen opettaa oppilaasta kuljettajan, mihin opetusluvalla ei pystytä 100.kaan tunnissa.
- Äly hoi---
Liikenneope 30v kirjoitti:
Minä olen tehnyt 30-vuotta tutkimuksia opetuslupa opettajista.Ja tämä on saldo.Opetuslupaopettajilla 90% on luulo että hän on mailman napa ja paras opettaja.Todellisuudessa 2-vaiheeseen tulleet ovat suurimmalta osaltaa vain välttävällä tasolla verrattuna autokoulun käyneisiin.Oppitunteja opetuslupaoppilaat eivät ole käytännössä käyneet lainkaan.Puolet hoitavat pimeän ajon "paperilla".Opetuslupaoppilailla asennevamma yleisemmin kuin autokoulun käyneillä.Opetuslupa pitäisi olla vähävaraisille,kuitenkin 80%tienaa keskivertokansalaista paremmin.Se näkyy myös opetuslupa autoissa,ei ole epänormaalia että se on Mersu.Ehdotankin opetuslupa opetuksen lopettamista välittömästi,turvallisuudelle vaarallisena.Ps.Miten muuten opetuslupaoautossa riittää pelkkä jarru kun ammattiopen autossa pitää olla myös kytkin?Ovatko opetuslupa opet niin täydellisiä?
Aika asenteellinen kirjoitus. Olen opettanut useamman lapseni. Yksi pomppaus inssissä. Lasteni kanssa olemme ajaneet kaikilla mahdollisella keleillä. Autokouluissa ajo-opetus pääsääntöisesti päivisin taajamassa. Sehän näkyy tilastoissa kun seuraa nuorten ajamia kolareita maaseutuliikenteessä.
Vähintään 50 ajokertaa aina ajettu jokaisella lupakerralla.
En haluais koskaan lukea "Liikenneope 30v" kaltaisia kirjoituksia. Asenne aika pielessä.
- cccxx0
Mitä yllättävää tässä on? Kaikki vaan kalliiseen autokouluun niin ne pihtarit myös.
t:Katainen- Puhallus ?????
Ajoin kortin kuuskytluvun lopulla. Ei ollut liukkaankelin ajoratoja
Paitsi tiet joilla ajeltiin. Yhtään kolaria en ole ajanut. Kortti maksoi
muutaman sata markkaa. Se oli kohtuullinen korvaus verrattuna
silloiseen palkkatasoon. Nykyinen hintahan on laillistettua ryöstöä
niin kuin takavuosien katsastushinnat,satanen vartin työstä.
Minusta oppilaan pitäisi saada päättää oppituntiensa määrä.
Jos tuntisi hallitsevansa auton niin voisi yrittää inssiajoa ja
teoriakoetta. Eihän autokoulussa muutenkaan opita kuin
ajamisen alkeet. Pakkopullana vaan pitää ajaa sikahintaisia
ajotunteja. Monella peltoautokuskilla auton käsittely on jo
täysin hallinnassa. Suomihan on sarvikuonojen maa.
Autokoululiitto tilasi tutkimuksen ihan yliopistolta asti ja
kuvitteli vielä ettei puliveivausta huomattaisi. - tietäjä 1
Puhallus ????? kirjoitti:
Ajoin kortin kuuskytluvun lopulla. Ei ollut liukkaankelin ajoratoja
Paitsi tiet joilla ajeltiin. Yhtään kolaria en ole ajanut. Kortti maksoi
muutaman sata markkaa. Se oli kohtuullinen korvaus verrattuna
silloiseen palkkatasoon. Nykyinen hintahan on laillistettua ryöstöä
niin kuin takavuosien katsastushinnat,satanen vartin työstä.
Minusta oppilaan pitäisi saada päättää oppituntiensa määrä.
Jos tuntisi hallitsevansa auton niin voisi yrittää inssiajoa ja
teoriakoetta. Eihän autokoulussa muutenkaan opita kuin
ajamisen alkeet. Pakkopullana vaan pitää ajaa sikahintaisia
ajotunteja. Monella peltoautokuskilla auton käsittely on jo
täysin hallinnassa. Suomihan on sarvikuonojen maa.
Autokoululiitto tilasi tutkimuksen ihan yliopistolta asti ja
kuvitteli vielä ettei puliveivausta huomattaisi.Verrattuna 60-luvun autokouluhintoihin,jolloin ei ollut alvia,pitäisi ajokortin perusvaiheen maksaa n2600e(sis alv24%).elinkustannusindeksin mukaan.Eli ajokortti on huimassa alennusmyynnissä verrattuna 60-lukuun.
- €€€€€
opetusluvalla opetuksen hinta
mitäköhän tulee maksamaan ajokortti jos ei lasketa 2 ja 3 vaihetta mukaan?
poljin on itse asennettu ,
peilit kolmiot hommattu
auto katsastettu- näin se vaan menee
1200€
- €€€€€€
ei se kyllä noin paljoa maksa
- tietäjä
1500e
- jusu+
Jos opetuslupaopettajat olisivat toimineet lain mukaan ja pitäneet teoriatunnit , pimeäopetuksen sekä ajoharjoittelurata opetuksen niin kuin hyväksytyssä opetussuunitelmassa sanotaan olisiko päättäjillä tullut mieleen muuttaa vanhaa lakia? Minusta tuntuu että he ovat omalla toiminnallaan saaneet muutokset aikaiseksi.
- dsrea
Komppaan edellistä. Juuri näin.
- matsonation
Siitä ei liene kysymys, että opetuslupaopettajat olisivat toimineet lainvastaisesti, opetuslupaopetusta tosin ei valvota.
Opetuslupaopetus haluttiin yhdistää ammattimaiseen autokouluopetukseen. Se on katsottu liikenneturvallisuuden kannalta perustelluksi, jolloin voidaan hyödyntää autokoulujen erityisosaamista liukkaan kelin ja pimeällä ajamisen opetuksessa.
Nämä ovat ne perusteet, miksi muutokset on tehty. - ajoisi
matsonation kirjoitti:
Siitä ei liene kysymys, että opetuslupaopettajat olisivat toimineet lainvastaisesti, opetuslupaopetusta tosin ei valvota.
Opetuslupaopetus haluttiin yhdistää ammattimaiseen autokouluopetukseen. Se on katsottu liikenneturvallisuuden kannalta perustelluksi, jolloin voidaan hyödyntää autokoulujen erityisosaamista liukkaan kelin ja pimeällä ajamisen opetuksessa.
Nämä ovat ne perusteet, miksi muutokset on tehty.Ihmetyttää kyllä mikä idea siinä on että oplu-opetuksessa pimeäajon koulutuskin on jatkossa pakko suorittaa autokoulussa ja vielä kustannuksiltaan kalliissa simulaattorissa - eikä oikealla tiellä kaverin (ja auton) talkooavulla. Seuraavalta opetettavalta mukulaltani pimeä kaatopaikantie korvautuu sitten videopelillä?
Nuo autokoulujen "simulaattorit" ovat minusta teknisesti pelikonsoliin verrattavia laitteita, vaikka ratti ja polkimet ovat oikeaa kokoa. Pimeäajo on sitten joka tapauksessa harjoiteltava joskus uudestaan: oikeesti.
Isossa kaupungissa pimeiden/ turvallisten harjoituspaikkojen löytäminen on hankalaa ja vaatii pitkiä ajomatkoja. Olen silti sitä mieltä, että uudella lailla vain rahastetaan. - älä hajoo
ajoisi kirjoitti:
Ihmetyttää kyllä mikä idea siinä on että oplu-opetuksessa pimeäajon koulutuskin on jatkossa pakko suorittaa autokoulussa ja vielä kustannuksiltaan kalliissa simulaattorissa - eikä oikealla tiellä kaverin (ja auton) talkooavulla. Seuraavalta opetettavalta mukulaltani pimeä kaatopaikantie korvautuu sitten videopelillä?
Nuo autokoulujen "simulaattorit" ovat minusta teknisesti pelikonsoliin verrattavia laitteita, vaikka ratti ja polkimet ovat oikeaa kokoa. Pimeäajo on sitten joka tapauksessa harjoiteltava joskus uudestaan: oikeesti.
Isossa kaupungissa pimeiden/ turvallisten harjoituspaikkojen löytäminen on hankalaa ja vaatii pitkiä ajomatkoja. Olen silti sitä mieltä, että uudella lailla vain rahastetaan.Ei kukaan kiellä sua opettamasta siellä pimeällä tiellä. Opetuksen taso vaan on paljon korkempaa ammatilaisella kuin harrastajalla vaikka olis opettanut jo yhden kuskin.
- liikenneope
ajoisi kirjoitti:
Ihmetyttää kyllä mikä idea siinä on että oplu-opetuksessa pimeäajon koulutuskin on jatkossa pakko suorittaa autokoulussa ja vielä kustannuksiltaan kalliissa simulaattorissa - eikä oikealla tiellä kaverin (ja auton) talkooavulla. Seuraavalta opetettavalta mukulaltani pimeä kaatopaikantie korvautuu sitten videopelillä?
Nuo autokoulujen "simulaattorit" ovat minusta teknisesti pelikonsoliin verrattavia laitteita, vaikka ratti ja polkimet ovat oikeaa kokoa. Pimeäajo on sitten joka tapauksessa harjoiteltava joskus uudestaan: oikeesti.
Isossa kaupungissa pimeiden/ turvallisten harjoituspaikkojen löytäminen on hankalaa ja vaatii pitkiä ajomatkoja. Olen silti sitä mieltä, että uudella lailla vain rahastetaan.Oletko ajanut pimeän kurssin simulaattorilla?Siinähän opetetaan perusteet.Voithan sitten soveltaa oppia oikeissa olosuhteissa.Tyypillinen opetuslupaope,aina rahastetaan.Simulaattori kuitenkin maksaa n.38000e,luuletko ettei käyttö mitään maksa?
- gtertg bert
liikenneope kirjoitti:
Oletko ajanut pimeän kurssin simulaattorilla?Siinähän opetetaan perusteet.Voithan sitten soveltaa oppia oikeissa olosuhteissa.Tyypillinen opetuslupaope,aina rahastetaan.Simulaattori kuitenkin maksaa n.38000e,luuletko ettei käyttö mitään maksa?
KYllä se simulaattori tosiaan helpolla sen 3 tonnia maksaa ohjelmistoineen päivineen
Mutta kyllä kunnon opetusfilmi olisi PAAALJOn parempi opettaja kuin joku simulaattori, joka on aika kaukana todellsisest elämästä - Viisas
Aikomuksena oli kirjoittaa juuri samalla tavalla, mutta joku älykkö kirjoitti saman ennen minua. Miksi muuttamaan jotain hyvää? Moponuorille tuli pakollista opetusta.......miksi. Valtavat määrät. Mopo-onnettomuuksia, pakko toimia , jotta nuoret pärjäisivät paremmin liikenteessä mopollaan...Turvallisuus!
- kortin syytä?
Viisas kirjoitti:
Aikomuksena oli kirjoittaa juuri samalla tavalla, mutta joku älykkö kirjoitti saman ennen minua. Miksi muuttamaan jotain hyvää? Moponuorille tuli pakollista opetusta.......miksi. Valtavat määrät. Mopo-onnettomuuksia, pakko toimia , jotta nuoret pärjäisivät paremmin liikenteessä mopollaan...Turvallisuus!
Mopo-onnettomuuksien määräthän nousivat rajuun kasvuun sen jälkeen kun mopoon alettiin vaatia korttia. Onnettomuuksia oli paljon vähemmän silloin kun mopon ajoon riitti 15 vuoden ikä.
- syysteemi yksinkerta
matsonation kirjoitti:
Siitä ei liene kysymys, että opetuslupaopettajat olisivat toimineet lainvastaisesti, opetuslupaopetusta tosin ei valvota.
Opetuslupaopetus haluttiin yhdistää ammattimaiseen autokouluopetukseen. Se on katsottu liikenneturvallisuuden kannalta perustelluksi, jolloin voidaan hyödyntää autokoulujen erityisosaamista liukkaan kelin ja pimeällä ajamisen opetuksessa.
Nämä ovat ne perusteet, miksi muutokset on tehty.Ajo-opetus pitää siitää perusopetukseen ja kuntien vastuulle.
Autokoulujen rahastus on liian röyhkeää.
Yhä usempi nuori jättää kortin hankkimatta ja siitä seuraa ongelmia tulevaisuudessa näin suuressa ja harvaan asutussa maassa. - siittä vuan :)
kortin syytä? kirjoitti:
Mopo-onnettomuuksien määräthän nousivat rajuun kasvuun sen jälkeen kun mopoon alettiin vaatia korttia. Onnettomuuksia oli paljon vähemmän silloin kun mopon ajoon riitti 15 vuoden ikä.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/tilastot/liitetiedostot/Mopoilijoiden_turvallisuustilanne.pdf
- Matti.
älä hajoo kirjoitti:
Ei kukaan kiellä sua opettamasta siellä pimeällä tiellä. Opetuksen taso vaan on paljon korkempaa ammatilaisella kuin harrastajalla vaikka olis opettanut jo yhden kuskin.
Aika moista soopaa tulee taas.
Saahan sen opetuksen tason miten korkeaksi haluaa, kun maksaa itsensä kipeäksi ja ottaa 500 tuntia ajo-opetusta.
Oleellinen kysymys on, MIKÄ on se riittävä taso, joka katsotaan sopivaksi ajokortin saamiseen ja miten paljon se vaikuttaa todellisiin tapahtuneisiin onnettomuuksiin ja niiden määrään.
Esimerkiksi Ruotsi ei ole Suomea huonompi ympäristö, mitattuna liikennekuolemien määrässä. Joten on ihan höpöä väittää, että nämä autokoulusysteemit, mitä tänne nyt ollaan kasaamassa, ratkaisee ongelman.
Perimmäinen kysymys on, mikä on ajokortin kohtuullinen hinta, niin, että kaikilla olisi siihen edelleen mahdollisuus. Ja mikä on se kohtuullinen koulutustaso, mitä tullaan vaatimaan.
Opetuksen laadukkuutta voidaan parantaa maailman tappiin asti, mutta siitä tulee hyvin kallista lystiä. Lisäksi suhteessa saavuteettuun hyötyyn, siinä ei ole mitään järkeä, jos esimerkiksi ongelma on ihan muualla. Suuressa osassa onnettomuuksia ongelma on asenneongelma, ei se, etteikö osaa vaihtaa valoja pimeällä, tai etteikö osaa käsitellä autoa liukkaankelin radalla.
- yhiuyr
autokoulu osuus on 495€
virannomais maksut - Ei_älyttömyydelle
Pelleilyä nuo simulaattorit. Maaliskuussa menin kaverin avustuksella oikeasti harjoittelemaan tietenkin ne ohitukset pimeälle tielle ja pitkällä suoralla sitten katsottiin pysähdyksissä kauempaa, miltä eri valot näyttää kaukaa katsottuna sekä etu- että takapuolelta. Kokeiltiin sitäkin, miten kaveri erottuu kauempaa katsottuna pysäköidyn auton vierellä, kun oli vielä oikeasti pientä liikennettäkin. Paras testi opettajallekin oli nähdä, kuinka pitkälle poispäin kävelevä tummiin pukeutunut kaveri erottuu lähi- ja kaukovaloilla, miten heijastin vaikuttaa näkyvyyteen, aivan järkyttävä ero! Tämä meni vielä vanhojen sääntöjen mukaan ekalle pojalleni mutta ilmeisesti toinen poikani jatkossa pakotetaan leikkimään simulaattorilla vaikka mulla on opetusluvalla edelleen taatusti paremmat resurssit aitoon harjoitteluun.
- simu vaan
Ei kaikissa autokouluissa ole simulaattoria, osa jatkaa perinteisin pimeen ajoin,
- liikenneope 1
Simulaattorilla opetetaan tasantarkkaan samat asiat kuin käytännössä,eihän sitä muuten olisi hyväksytty opetuskäyttöön.
- Lobbarit_vastuuseen
Ovatkohan ruotsalaiset paljonkin kehnompia ajajia kun suurin osa kansasta opettelee opetusluvalla ja kortin hinnaksi tulee max. 500 euroa?
- K*rpiintynyt
Ajoin oman B-korttini opetusluvalla. Kun piti mennä liukkaankelin radalle niin siihen sisältyi muistaakseni 2 teoriatuntia eli á25min. Käytännössä radan ylläpitäjä kertoi ensin miten radalla käyttäydytään ja sen jälkeen muisteli puoli tuntia kuinka "eräänkin kerran takalasi särkyi kun sillä ajettiin päin roikkuvia esteitä" tai kuinka "kerran vanhemmat miehet halusivat tulla radalle ajamaan huvikseen mutta minäpä en radalle ketä tahansa päästä". jne...
Jatko-opetus piti käydä autokoulussa ja järkytyin miten sama meno jatkui. Opettaja vain lätisi niitä näitä ja muisteli menneitä. Olisin kaivannut esimerkiksi liikennepsykologiaa eli kuinka meillä on tapana käyttäytyä liikenteessä. Sen sijaan opettaja kertoi tarinoita omasta nuoruudestaan.
Vuosia tuon jälkeen ajoin A-kortin koska en lahjana sitä saanut. Taas jatkui sama meno. Opettaja jaaritteli kaikenlaisia omiaan ja kertoi kuinka olivat opettajakoulutuksessa treenanneet ja ajaneet ulos kurvissa. Jne...
Eduskunta säätää lakia että tuntimäärää on lisättävä mutta eivät puutu lainkaan siihen että opetuksen tasoa pitäisi tarkkailla paremmin. Autokouluala on itseään säätelevä eli he valvovat omia sääntöjään. Heillä on toki opetussuunnitelma mutta sen läpikäyminen ei vie sitä määrää tunteja kuin on pakko opettaa. Siksi täytteeksi keksitään kaikenlaista soopaa. Ja lisäksi tunnilla tehdään ns. kotiläksyjä eli tehdään tehtäviä kun pitäisi mieluummin keskittyä opettamaan aktiivisesti ja ne harjoitustehtävät tehdään sitten kotona. - no niin
K*rpiintynyt kirjoitti:
Ajoin oman B-korttini opetusluvalla. Kun piti mennä liukkaankelin radalle niin siihen sisältyi muistaakseni 2 teoriatuntia eli á25min. Käytännössä radan ylläpitäjä kertoi ensin miten radalla käyttäydytään ja sen jälkeen muisteli puoli tuntia kuinka "eräänkin kerran takalasi särkyi kun sillä ajettiin päin roikkuvia esteitä" tai kuinka "kerran vanhemmat miehet halusivat tulla radalle ajamaan huvikseen mutta minäpä en radalle ketä tahansa päästä". jne...
Jatko-opetus piti käydä autokoulussa ja järkytyin miten sama meno jatkui. Opettaja vain lätisi niitä näitä ja muisteli menneitä. Olisin kaivannut esimerkiksi liikennepsykologiaa eli kuinka meillä on tapana käyttäytyä liikenteessä. Sen sijaan opettaja kertoi tarinoita omasta nuoruudestaan.
Vuosia tuon jälkeen ajoin A-kortin koska en lahjana sitä saanut. Taas jatkui sama meno. Opettaja jaaritteli kaikenlaisia omiaan ja kertoi kuinka olivat opettajakoulutuksessa treenanneet ja ajaneet ulos kurvissa. Jne...
Eduskunta säätää lakia että tuntimäärää on lisättävä mutta eivät puutu lainkaan siihen että opetuksen tasoa pitäisi tarkkailla paremmin. Autokouluala on itseään säätelevä eli he valvovat omia sääntöjään. Heillä on toki opetussuunnitelma mutta sen läpikäyminen ei vie sitä määrää tunteja kuin on pakko opettaa. Siksi täytteeksi keksitään kaikenlaista soopaa. Ja lisäksi tunnilla tehdään ns. kotiläksyjä eli tehdään tehtäviä kun pitäisi mieluummin keskittyä opettamaan aktiivisesti ja ne harjoitustehtävät tehdään sitten kotona.Ja asian pointti oli, opetusluvalla ei höpisty oppitunneilla kun ei osattu edes höpistä.
- valitettavasti...
Selailin tuossa opetusluvan autokouluosuuden hintoja. Halvin löytämäni kurssi oli 580€. Naapurikunnassa oli perinteinen b-korttikurssi tarjouksessa 900€. Taitaa käydä niin että autokoulut saavat pakotettu opetuslupalaiset asiakkaakseen.
- Pahus vieköön
Oma poika on nyt hylätty kaksi kertaa inssissä eikä ehdi oppia asioita, kun lisätunnit ovat 2-3 viikon kuluttua hylkäyksestä ja niissä vaan palautetaan vanhoja oppeja mieleen. Ei edes käydä ongelmakohtia läpi, joissa mättää. Kalliiksi tulee eikä loppua näy. Eikä pelkkään lisäajotuntien antamiseen voi saada helpommalla opetuslupaa???
- on pakko jos ei tahd
onko pakko käydä jossain autokoulussa toi eka osuus? yhteisopetus vai mikä olikaan... jos hommaan jostain evp-liikenneopettajan ja käyn hänen kanssaan läpi sen turvallisuustuntiosuuden ja rata-ajon ja simulaattorin. Enkä maksa lanttiakaan autokoululle, vaan ostan vaikka pullon viinaa evp-opettajalle.
- matsonation
Kyllä se näin on lakiin kirjattu:
Ennen B-luokan ajo-opetuksen aloittamista opettajan, jolla ei ole liikenneopettajalupaa, on yhdessä oppilaan kanssa osallistuttava autokoulussa......
Eli sinulla pitäisi olla se liikenneopettajalupa.
- MARKO J
Merja Kyllönen rakentaa Suomeen uuden Neuvostoliiton, jossa kaikki on yhteistä. Työtä tekevät ihmiset kuten ahkerat yrittäjät siirretään Siperiaan. Yrittäminen tehdään kannattamaksi Suomessa. Tällaisia raskaita päätöksiä loutuu tekemään köyhien puolesta puhuja Merja pienellä 150.000 euron vyosipalkalla.
- kosto on suloinen
Ei hinta halpene ollaan jo sovittu harj,vaiheen ja syventävän vaiheen hinta korotuksista 3,5 kertaiseksi oplu porukalle 2014, kiitokseksi Kyllöselle.
- ex-ope
kosto on suloinen kirjoitti:
Ei hinta halpene ollaan jo sovittu harj,vaiheen ja syventävän vaiheen hinta korotuksista 3,5 kertaiseksi oplu porukalle 2014, kiitokseksi Kyllöselle.
Turha provo.Jos lakia muutetaan,pitää sinne kirjata tulorajat tai pitää olla pitkäaikaistyötön jotta sen saisi.Mersumiehet autokouluun!
- härski66
kosto on suloinen kirjoitti:
Ei hinta halpene ollaan jo sovittu harj,vaiheen ja syventävän vaiheen hinta korotuksista 3,5 kertaiseksi oplu porukalle 2014, kiitokseksi Kyllöselle.
ja liukasradoille 5 kertaset maksut näille sisäkurvin hinkkaajille ja maanatai aamuna klo:6 vapaita aikoja
- liitto-orava
Nyt täällä liikenneopet itkee kun ministeriö laittaa vähän kampoihin teidän mahtavan liiton ahneudelle. Mutta mitäs te opet sanotte sitten siihen kun tulee näitä kuskittomia autoja, kunhan Google saa ne testattua? Miten te sitten itkette? Vai meneekö itkupotkuraivareiks ? Kannattaisko nyt jo alkaa katsomaan uutta ammattia, esim. jätealalta ?
- kakkosnelosvaihe
Ruotsissa opetusluvalla opetetaan jo yli puolet, eiköhän se järki tännekin pian valu.
- Maa-orava
Pakko huomauttaa, että suuri ja mahtava Autokoululiitto on vain ja ainoastaan autokouluyrittäjien etujärjestö. Palkkatöitä tekevän liikenneopettajan edunvalvoja se ei ole. Niinkuin ei mikään muukaan ammattiliitto. Vaikka B-kurssin opetusmäärät tuplattaisiin ja kurssihinta triplattaisiin eivät työntekijät siitä hyödy. Toki yrittäjissä on liikenneopettajia valtaosa, mutta suurin osa liikenneopettajaluvan omaavista henkilöistä kuuluu palkansaajiin. Kiva olis tietää moniko liikenneopettaja on ajattanut opetusluvalla ? Ja onko määrä noussut nyt kun laki muuttui ?
- Minna mäkelä
Johan pomppas. Lakia Opetusluvan osalta ollaan palauttamassa takaisin entiselleen, joka on hyvä asia, mutta lausuntoa lakimuutoksesta ennalleen kysytään sen alkuperäiseltä muuttajalta, Autokoululiitolta joka tietenkin kaikin keinoin vastustaa lain palauttamista ennalleen. Mitä järkeä tässä on ? Kuka siellä ministeriössä tästäkin nyt on päättänyt ? Onko Autokoululiitto muka ainoa taho jolla on riittävästi asiantuntemusta, eihän heillä ole takana mikään muu kuin bisneksen tekeminen ja autokoulujen puolustaminen.
http://www.opetuslupa.net/forum/opetusluvan-uudet-säännökset-lausuntokierrokselle - köyhä ope
Onko kaikki autokoulunopettajat insinöörejä? Radiossa eräs vertaili juuri palkkatasoa insinöörien palkkaan. Paremminkin voisi verrata tuntiansioita peruskoulun opettajan palkkaan. Puhehan on autokoulun opettajasta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612775Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152615Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2671575Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841174Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631088- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56879
- 79875