Akun vaihtoväli?

4 vuotta vanha?

Kunka pitkään uuden auton akun pitiäisi pelitellä? Itsellä on kohta pian neljä vuotta vanha diesel Ford ja tuntuu että akkun varaus on tänä talvena laskenut selväsi nopeammin kuin aikaisempinan talvina. Perinteisesti olen eberin käytöllä saanut akun tyhjäksi kerran talvessa, mutta tänän talvena olen pyrkinyt välttämään auton esilämmitystä ja sähkölaitteiden käyttöä ja vielä lisäksi silloin tällöin ladannut akkua laturilla ja silti atu on jo kolmesti jättänyt lähtemättä käyntiin, siksi että ei jaksa riittävästi pyörtittää starttia.

37

9271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akumasterr

      Sehän riippuu akusta. Ilmeisesti olet saanut eberillä rikottua akun normaalia nopeammin. Yleisesti ottaen akun kestoikä lienee sen 4-6 vuotta, mutta toisaalta se voi kestää 20 vuotta. Akku on myös halpa vaihtaa, eikö akkuliike tee sen työn ilmaiseksi kunhan ostat akun sieltä..

      • 4 vuotta vanha

        Onko porukalla kokemusta apukäynnistimistä? Tekeekö näillä mitään?

        http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-5527

        http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Apukaynnistin-12-V-1100-A-37903/

        Jos tuon kanssa saisi auton tarvittaessa käyntiin, niin heikkenevänkin akun kanssa pärjäisi. Kyllä tuo akku "toimii" mutta tuntuu että ei ole uuden veroinen enää. Autossa kyllä käsittääkseni on toiminto joka pudottaa eeberin pois pelistä kun varaus laskee riittävästi, joten ei sillä pitäisi saada käsittääkseni akkua ihan kuivaksi.

        Ehkä tuo akku nyt joka tapauksessa pitäisi vaihtaa, kun on kuitenkin jo sen 4 vuotta ollu käytössä ja kuinka vanha lienee kun on ruuvattu autoon paikoilleen.


      • vaihtoon_vaam
        4 vuotta vanha kirjoitti:

        Onko porukalla kokemusta apukäynnistimistä? Tekeekö näillä mitään?

        http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-5527

        http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Apukaynnistin-12-V-1100-A-37903/

        Jos tuon kanssa saisi auton tarvittaessa käyntiin, niin heikkenevänkin akun kanssa pärjäisi. Kyllä tuo akku "toimii" mutta tuntuu että ei ole uuden veroinen enää. Autossa kyllä käsittääkseni on toiminto joka pudottaa eeberin pois pelistä kun varaus laskee riittävästi, joten ei sillä pitäisi saada käsittääkseni akkua ihan kuivaksi.

        Ehkä tuo akku nyt joka tapauksessa pitäisi vaihtaa, kun on kuitenkin jo sen 4 vuotta ollu käytössä ja kuinka vanha lienee kun on ruuvattu autoon paikoilleen.

        En suosittele jumpstarttereita. Ongelmaksi voi tulla alhainen jännite ajossa (sen takia syntyy vikakoodeja) ja yksistään jo jumpstartterin käyttö kertoo siitä että siirrät vaan ongelman ratkaisua kun pitäisi vaihtaa akku.


      • Ei kai sentään
        vaihtoon_vaam kirjoitti:

        En suosittele jumpstarttereita. Ongelmaksi voi tulla alhainen jännite ajossa (sen takia syntyy vikakoodeja) ja yksistään jo jumpstartterin käyttö kertoo siitä että siirrät vaan ongelman ratkaisua kun pitäisi vaihtaa akku.

        Ei kai jännite enää sen jälkeen ole alhainen kun auto on käynnissä ja laturista tulee virtaa?


      • 17+4

        Riippuu varmaan autosta ja akun hinnasta, vaihtavatko ilmaiseksi. Joihinkin malleihin vaihtaa minuutissa. Toisissa voi mennä helposti 20minuuttia.


      • Anonyymi

        Itselläni on ollut autoja joissa akku on kestänyt kymmenenkin vuotta.


    • Lataamosta

      Jos laturin antama latausjännite on liian alhainen (talvella) tai liian korkea (etenkin kesällä), akku kyllä vanhenee ennen aikojaan. Talvella (akun lämpötila alle 0 astetta) jännitteen pitäisi olla moottorin käydessä, valot yms. normaalit sähkövarusteet päällä 14,3 - 14,6 V. Kesällä ( 20) 14,0 - 14,3 V.

      • ämis

        Ootko muuten kuullut jänniteen säätimestä?


      • syy oireille
        ämis kirjoitti:

        Ootko muuten kuullut jänniteen säätimestä?

        Oletko kuullut rikkoontumisista?


    • Akkuja uusitaan

      Kolme akkua 8v ja yksi 9v. Autossa vielä yksi akku lähenee finaalia - alkuperäinen 2000 mallisessa Pösössä. Yksi akku meni alle vuodessa, mutta siitä ei pidetty huolta, kun seisoi puolisen vuotta käyttämättömänä.

      Yleensä akut on sipanneet kerralla. Tämä nyt Pösössä viimeisään vetelevä on huonontunut muutaman kuukauden aikana.

    • hesu.

      Kunka pitkään uuden auton akun pitiäisi pelitellä? 5-10 vuotta yleensä.

      Nyt kun akun vaihto on edessä olisi eberin kannalta hyvä laittaa sinne fordin keulalle niin iso akku kun suinkin mahdollista.

      • 4 vuotta vanha

        Täytyy tutkia. Akku on nyt 80Ah ja se on muovisessa kotelossa ja tuohon koteloon ei suurempaa mahdu. Pitää katsoa jos sen kotelon purkaisi pois, niin saisiko isomman akun tilalle.

        Kyllä se nyt taas hyvin starttauttaa kun sitä latasi jonkin aikaa töpselistä ja kävi ajamassa vähän pidemmän lenkin.

        Mitenkäs nuo "elvyttävät" ylläpitolaturit, voiko ne parantaa "rupsahtamassa" olevan akun toimintaa.


    • hesu.

      Jo se että lataa akun verkkolaturilla pari kertaa talven aikana "täyteen", elvyttää vanhaa akkua.

    • Avensis mies

      Ford on sellainen auto, että ainoa osa joka kestää yli neljä vuotta, on akku. Hyvällä tuurilla. Toyota avensiksessani on kestänyt akku jo kuusi vuotta, eikä ole mitään vikoja ollut. Kyllä Ford on melkoinen sontaläjä autoksi, muuta ole kuin vikoja. Tiedän, koska töissä on noita voortteja kymmene kappaletta leasing-sopimuksella.

      • oodi provolle

        Vaikka työnantajallasi olisi sata fordia leasing-sopimuksella, se tuskin tekee sinusta yhtään viisampaa. Olisi ollut fiksumpaa että olist antanut tuulipukusi kahista mammasi tuulipuvun kanssa hiljalleen vain samaa tahtia kun tulla kirjoittelemaan asian vierestä.


    • mikamikamika1

      Vanha mersu oli ennen, yli 9 vuotias oli akku kun meni vaihtoon. Toimi mutta en ottanut riskiä. Kuukausi sitten vaihdoin tojotan akun, 13 vuotta vanha ja toimi. Kumpikin auto riisseleitä. Uudet akut ei kestä tuota aikaa, liikaa antavat tehoa kerralla ulos ja sen luulisi kuluttavan sitä paljon.

      • tasavirtanen takas

        nykylaturit painaa niin perkeleesti sitä virtaa kun kenttävirta paukahtaa maksimiin heti kun moottori lähtee pyörimään ja säädin vähentää sitä vasta kun jännite yli 14,4v. nyt aluksi akkuun menee lämpimällä ilmalla virtaa niin paljon kuin generaattorista irtoaa ja sekös niitä tappaa.


      • tuli vaan mieleen
        tasavirtanen takas kirjoitti:

        nykylaturit painaa niin perkeleesti sitä virtaa kun kenttävirta paukahtaa maksimiin heti kun moottori lähtee pyörimään ja säädin vähentää sitä vasta kun jännite yli 14,4v. nyt aluksi akkuun menee lämpimällä ilmalla virtaa niin paljon kuin generaattorista irtoaa ja sekös niitä tappaa.

        Mittasin käynnistyksen jälkeen että latausjännite oli 14.1 volttia (pakkasta muutama aste)


    • Niin se on

      Toyotassa kestää tunnetusti akku ja muutkin paikat pitkään. Ainoa auto joka toimii.

      • pas-kaa japanista

        Jopa joo. nuo toyotan 2.2 litraiset dieselit, etenkin tehokkaamat versiot, oikeita lahjoja autoilevalle maailmalle.


    • Hyvin pelittää

      Minä vaihdan kaksikertaa vuodessa akun Joulunaikaan ja juhannukseksi.

    • 17+15

      Myös ajoilla on vaikutusta akun varauksen heikkenemiseen, siis jos ajetaan vain lyhyitä matkoja. Jos ei ole mahdollisuutta verkkovirrasta autoa lämmittää ja sitä kautta samalla ladata akkua, pitäisi silloin tällöin ajella tunnin verran (lonkalta heitetty), jotta akku latautuisi kunnolla.

      • riippuu lämpötilasta

        Akun virran vastaanottokyky riippuu paljon lämpötilsta. 25 asteen pakkasella vaaditaan jopa 3,5h ajoa ennen kuin yhden liikkeillelähdön virta on ladattu takaisin.

        Pidempään jatkuvilla pakkasilla autoa on käytännössä pakko ladata, jos ajaa vain lyhyitä matkoja, ettei akku hyydy.


      • akku latautuu
        riippuu lämpötilasta kirjoitti:

        Akun virran vastaanottokyky riippuu paljon lämpötilsta. 25 asteen pakkasella vaaditaan jopa 3,5h ajoa ennen kuin yhden liikkeillelähdön virta on ladattu takaisin.

        Pidempään jatkuvilla pakkasilla autoa on käytännössä pakko ladata, jos ajaa vain lyhyitä matkoja, ettei akku hyydy.

        No kyllä suuremmin autot pysyy latailematta kunhan käynnistää sen webaston vasta moottorin käynnistyksen jälkeen. vaikka sitä pitäisi käyttää ennen käynnistystä mutta virtaa menee paljon.

        mielummin starttaa täysin kylmänä sitten webasto päälle ja n. puolen tunnin tyhjäkäynti pihassa akku pysyy hyvin latingissa näin itse teen. joskus jopa 45min käy tyhjäkäyntiä pihassa samalla webasto päällä sitten on lämmin auto ja hyvä lähteä ajoon.

        akkukin tykkää ja voi persegrillit sekä takalasin kuumentaa valmiiksi ennen ajoon lähtöä. samaan aikaan öljytkin lähtee kunnolla kiertämään ja lämpenee pelkkä webasto ei öljyä pahemmin lämmetä. sekä vaidhe laatikko lämpiää myös ettei sekään kärsi.


      • Virta riittää
        akku latautuu kirjoitti:

        No kyllä suuremmin autot pysyy latailematta kunhan käynnistää sen webaston vasta moottorin käynnistyksen jälkeen. vaikka sitä pitäisi käyttää ennen käynnistystä mutta virtaa menee paljon.

        mielummin starttaa täysin kylmänä sitten webasto päälle ja n. puolen tunnin tyhjäkäynti pihassa akku pysyy hyvin latingissa näin itse teen. joskus jopa 45min käy tyhjäkäyntiä pihassa samalla webasto päällä sitten on lämmin auto ja hyvä lähteä ajoon.

        akkukin tykkää ja voi persegrillit sekä takalasin kuumentaa valmiiksi ennen ajoon lähtöä. samaan aikaan öljytkin lähtee kunnolla kiertämään ja lämpenee pelkkä webasto ei öljyä pahemmin lämmetä. sekä vaidhe laatikko lämpiää myös ettei sekään kärsi.

        Sähkölaitteita voi käyttää ihan huoletta sen jälkeen kun auto on käynnissä. Virta sähkölaitteille tulee laturista ja kylmä akku saa kyllä sen virran mitä pystyy vastaanottamaan. Omassakin autossa on mistaakseni 100A laturi ja kylmä akku ottaa virtaa vain jonku 3A, konehuoneen lämmetessä latausvirta alkaa pikkuhiljaa nousta.


      • Anonyymi
        Virta riittää kirjoitti:

        Sähkölaitteita voi käyttää ihan huoletta sen jälkeen kun auto on käynnissä. Virta sähkölaitteille tulee laturista ja kylmä akku saa kyllä sen virran mitä pystyy vastaanottamaan. Omassakin autossa on mistaakseni 100A laturi ja kylmä akku ottaa virtaa vain jonku 3A, konehuoneen lämmetessä latausvirta alkaa pikkuhiljaa nousta.

        Kun ajoviima jäähdyttää konehuonetta kokoajan , niin ei akku paljon lämpene .


    • Mummon potkukelkka

      Akun realistinen ikä on 3-xx vuotta. Miksikö niin iso hajonta? Meillä töissä on useampia automerkkejä joista saman mallisia, saman tyyppisessä ajossa useampia autoja. Siintä on helppo laskea.
      Mitään yhdistävää tekijää ei ole ilmennyt. Että jossain autoissa menisi aiemmin tai kestäisi pidempään.
      Nythän on saatavilla akun lämmittimiä. Liitetään moottorin lämppäriin tai toimivat moottorin käydessä omalla virralla. Lämmitetty akku ottaa virtaa kertaluokkaa paremmin.
      Sekä moottorin lämppäriin liitettäviä latureita.
      Mikä on sitten se paras ratkaisu ja hinta/tarve on vaikeampi juttu?!
      Mikä on ainakin varmaa niin polttoaine käyttöiset lämmittimet (webasto, eberi, artic.....) on akun surma jos ajomatkat jää lyhyiksi.

      • järkihoi

        Käynnistyskerrat. Jokainen startti kuluttaa, taksien akut esimerkkinä, edes takuuaikaa ei kestä.
        -Ehkä 5000 starttia/akku?
        Voikin kyseenalaistaa sen sammuttamisen ekoystävällisyyden, akun tekeminen saastuttaa myös jotain... Katsokaa joskus tyhjäkäynnin bensan kulutusta, 0,01 litraa /2min x5000 = 50 litraa kahden vuoden aikana. Akun tekeminen varmasti saastuttaa enemmän?


      • Anonyymi

        Mikäli Webasto käynnistyy automaattisesti 5 tai 7 asteessa niin akun kestoikä on 2 vuotta.
        Parannusta tilanteeseen: http://hakkeri.blogspot.com/2015/11/auton-lisalammittimen-kasiohjaus.html

        Ellei itse löydä lämpöanturia tai osaa/kehtaa laittaa katkaisinta niin autosähköliikkeen luulisi selviävän tuosta äkkiä.

        Ilman Webastoa ovat akkuni kestäneet jopa 11 vuotta. Olisi hyvä laittaa akku latautumaan aina, kun blogilämmittimen kytkee. Eli samasta 230 V johdosta virtaa akkulaturille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli Webasto käynnistyy automaattisesti 5 tai 7 asteessa niin akun kestoikä on 2 vuotta.
        Parannusta tilanteeseen: http://hakkeri.blogspot.com/2015/11/auton-lisalammittimen-kasiohjaus.html

        Ellei itse löydä lämpöanturia tai osaa/kehtaa laittaa katkaisinta niin autosähköliikkeen luulisi selviävän tuosta äkkiä.

        Ilman Webastoa ovat akkuni kestäneet jopa 11 vuotta. Olisi hyvä laittaa akku latautumaan aina, kun blogilämmittimen kytkee. Eli samasta 230 V johdosta virtaa akkulaturille.

        Oli minulla sitten edellisessä autosssa erinomainen Vartan akku , kun oli automaattisesti käynnistyvä Vebasto ja käytin myös esilämmitystä . Akku kesti 6 vuotta , ilman ylimääräisiä latauksia . Työmatka yhteen suuntaan 10 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli Webasto käynnistyy automaattisesti 5 tai 7 asteessa niin akun kestoikä on 2 vuotta.
        Parannusta tilanteeseen: http://hakkeri.blogspot.com/2015/11/auton-lisalammittimen-kasiohjaus.html

        Ellei itse löydä lämpöanturia tai osaa/kehtaa laittaa katkaisinta niin autosähköliikkeen luulisi selviävän tuosta äkkiä.

        Ilman Webastoa ovat akkuni kestäneet jopa 11 vuotta. Olisi hyvä laittaa akku latautumaan aina, kun blogilämmittimen kytkee. Eli samasta 230 V johdosta virtaa akkulaturille.

        Mikä on " blogilämmitin" ?


    • Mondeo_Titanium

      Minulla on 2.5 V mondeo ja lämmitin sanoo että akku on heikko ja pois sulkeen sen käyntiin lähtee kyllä Ford ei takuautooni anna uutta akua kun takuu on 2V / 100th ( ajettu 66th)??
      suunnittelen sähköpostin lähettämistä tehtaallle missä se on asennettu.

      • Maassa on paljon automerkkejä joissa laturi ja laturin jännitesäädin ei ole tarkoitettu talveen joka Suomessa voi olla. Akku aina vajaa kuluu nopeaan. On myös erityyppisiä akkuja jotka vaatii erilaisen latausjännitteen.
        Jos autossa on polttonestetoiminen lisälämmitin se vaatii kaverikseen väh 10A kiinteäasennuksisen tähän tarkoitetun akkulaturin. Muuten ei lämmitintä pysty kunnolla hyödyntämään.
        Esimerkki
        Kun tullaan kotiin, töpseli seinään. Laturi tarkastaa akun tilan, jos vajausta täyttää sen.
        Kun lähtö aamulla esim töihin voi käyttää rajoittamatonta lämmitysaikaa kunhan lämmittimen ja auton puhaltimen virta ei ole yli 10A. Yleensä puhaltimen hiljaisin nopeus on sopivin. Teho tulee laturista akku ei tyhjene yhtään
        Kun lähtee töistä ja jos ei ole jatkuvassa jännittessä olevaa tolppaa voi akkua tyhjentää reilummin koska se kuitenkin latautuu taas täyteen yöllä kotona.
        Jos on varaa laittaa lämmitin on varaa laittaa laturi, ei tartte leikkiä ja arvuutella mitä tapahtuu.


      • Anonyymi
        Senioridieselasentaja kirjoitti:

        Maassa on paljon automerkkejä joissa laturi ja laturin jännitesäädin ei ole tarkoitettu talveen joka Suomessa voi olla. Akku aina vajaa kuluu nopeaan. On myös erityyppisiä akkuja jotka vaatii erilaisen latausjännitteen.
        Jos autossa on polttonestetoiminen lisälämmitin se vaatii kaverikseen väh 10A kiinteäasennuksisen tähän tarkoitetun akkulaturin. Muuten ei lämmitintä pysty kunnolla hyödyntämään.
        Esimerkki
        Kun tullaan kotiin, töpseli seinään. Laturi tarkastaa akun tilan, jos vajausta täyttää sen.
        Kun lähtö aamulla esim töihin voi käyttää rajoittamatonta lämmitysaikaa kunhan lämmittimen ja auton puhaltimen virta ei ole yli 10A. Yleensä puhaltimen hiljaisin nopeus on sopivin. Teho tulee laturista akku ei tyhjene yhtään
        Kun lähtee töistä ja jos ei ole jatkuvassa jännittessä olevaa tolppaa voi akkua tyhjentää reilummin koska se kuitenkin latautuu taas täyteen yöllä kotona.
        Jos on varaa laittaa lämmitin on varaa laittaa laturi, ei tartte leikkiä ja arvuutella mitä tapahtuu.

        Joopa joo. Lataile sinä vaan .


    • Anonyymi

      Mulla bensa autossa 10 vuotta vanha akku ja hyvin toimii lataan sitä 5-6 kertaa ulko puolisella latuturilla

      • Anonyymi

        Toyota Corolla 2010 akku vaihdettu 13v kesti. Avaimesta yksi naksu, sytkäriliitin mitattu 12V, syöttö 13V @ 1A virtalähteestä diodin läpi sytkäriin. Radio kanavat säilyivät ja auto toimi normaalisti.


    • Anonyymi

      Webastolisessa 1.6d pösössä 270tkm alkuperäinen amg akku tuli 11 vuotta
      vanhaksi vielä täysin kunnossa vaihdoin kuitenkin uuteen kun en uskaitanut
      odottaa milloin se simahtaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      60
      898
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe