Konetehon "lastuttaminen" yli suosituksen

Alitehoiset veneet

Kipparissa oli juttua Buster ämmästä, johon oli lastutettu uutena 50 heppaa suurimman sallitun 40 heppaiseen perämoottoriin. Onko tietoa ketkä näitä lastutuksia tekee ja mitä maksaa?

39

579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rbnynry

      Googlaa ennekuin E.d.K-Välittäjä sen tekee!

      • Alitehoiset veneet

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Monessa veneessä pärisee laiton perämoottori/1135237973693

        Tällaisen löysin, mutta siinä puhutaan vaan 20 heppaisen lastuttamisesta 25 heppaiseksi. Väittävät että olisi laitonta! Mikähän on sanktio jos narahtaa? Heiluuko häkki, vai pääseekö sakoilla?


      • 1+2
        Alitehoiset veneet kirjoitti:

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Monessa veneessä pärisee laiton perämoottori/1135237973693

        Tällaisen löysin, mutta siinä puhutaan vaan 20 heppaisen lastuttamisesta 25 heppaiseksi. Väittävät että olisi laitonta! Mikähän on sanktio jos narahtaa? Heiluuko häkki, vai pääseekö sakoilla?

        Ainakin laittomuus tulee siitä, jos jättää veneen rekisteröimättä lastutuksen jälkeen. Tämä on siis asiakkaan puoli jutussa. Myyjän kannalta on tietysti ainakin moraalitonta avustaa lain rikkomisessa, vaikka tässä kohdassa se tuskin on mitenkään heille rangaistavaa. Voi olla, että ongelmia tulee myös suoraan siitä, että päästää käsistään markkinoille laitteen, joka ei vastaa kylkeen merkittyjä speksejä. Siinä voi tulla jollain tavalla petoksen tai sellaiseen osallistumisen tunnusmerkistö vastaan.

        Tämän jälkimmäisen kohdan kannalta kyse on siis siitä, että seuraava ostaja, siis se, joka mahdollisesti ostaa tuon lastutetun perämoottorin käytettynä, saakin jotain muuta kuin paketin perusteella luulee. Taaskin on paha sanoa, saisiko tuosta rikossyytettä aikaiseksi. Moraalisesti kyseenalaista kyllä.


      • öldgkö
        1+2 kirjoitti:

        Ainakin laittomuus tulee siitä, jos jättää veneen rekisteröimättä lastutuksen jälkeen. Tämä on siis asiakkaan puoli jutussa. Myyjän kannalta on tietysti ainakin moraalitonta avustaa lain rikkomisessa, vaikka tässä kohdassa se tuskin on mitenkään heille rangaistavaa. Voi olla, että ongelmia tulee myös suoraan siitä, että päästää käsistään markkinoille laitteen, joka ei vastaa kylkeen merkittyjä speksejä. Siinä voi tulla jollain tavalla petoksen tai sellaiseen osallistumisen tunnusmerkistö vastaan.

        Tämän jälkimmäisen kohdan kannalta kyse on siis siitä, että seuraava ostaja, siis se, joka mahdollisesti ostaa tuon lastutetun perämoottorin käytettynä, saakin jotain muuta kuin paketin perusteella luulee. Taaskin on paha sanoa, saisiko tuosta rikossyytettä aikaiseksi. Moraalisesti kyseenalaista kyllä.

        Eipä sähkölaitteitakaan tai työkoneita hirveästi myyjät mene virittelemään, kun ovat hyväksyttyjä laitteita, kuten veneetkin.


    • Ykä2

      Kyseessä on kaautin 2t-kone. Tätä myllyä ei siis lastuteta, vaan vaihdetaan palikoita. Kaasarit, imukannen reijät, pakoputki ja sytkäboksi. Näistä on ollut juttua eri keskusteluryhmissä.
      Koska ei omakohtaista tietoa, en osaa ottaa kantaa mitä mikin vaikuttaa ja onko eri vuosimalleissa erilaisia eroja. Hajoituskuvista ja varaosanumeroista voi päätellä.
      Homma ei yleensä tunnu järkevältä tehden uusilla osilla, purkuosat ja itse työstäen on eri asia.

      • Lastuja lainehille

        Mutta eikös uudet koneet ole aina neljätahtisia koneita ja kaksitahtisia ei enää myydä ensinkään, kun ei mene Euroopan savutesteistä läpi. Kyllä kaikki peräkoneet nykyään lastutaan, jos vain tehoja halutaan lisätä!


      • Lastuja lainehille kirjoitti:

        Mutta eikös uudet koneet ole aina neljätahtisia koneita ja kaksitahtisia ei enää myydä ensinkään, kun ei mene Euroopan savutesteistä läpi. Kyllä kaikki peräkoneet nykyään lastutaan, jos vain tehoja halutaan lisätä!

        Bensiinimoottorin viritys on hieman eri asia juin turbodieselin lasturus.

        Tehonlisäys onnistuu kierroslukua lisäämällä, momenttiin ei voi juurikaan vaikuttaa ja kierrosten lisäykseenkin pitäisi muuttaa kaasunvaihtoa, eli vaatisi elektronisesti säätyvät venttiiliajoitukset ym ym.

        Bensiinimoottoreiden ja vapaastihengittävien moottoreiden lastutus on puhdasta rahastusta, mitään todellista hyötyä ei venekäytössä saavuteta.


      • googlasin puolestasi
        e.d.k kirjoitti:

        Bensiinimoottorin viritys on hieman eri asia juin turbodieselin lasturus.

        Tehonlisäys onnistuu kierroslukua lisäämällä, momenttiin ei voi juurikaan vaikuttaa ja kierrosten lisäykseenkin pitäisi muuttaa kaasunvaihtoa, eli vaatisi elektronisesti säätyvät venttiiliajoitukset ym ym.

        Bensiinimoottoreiden ja vapaastihengittävien moottoreiden lastutus on puhdasta rahastusta, mitään todellista hyötyä ei venekäytössä saavuteta.

        niin ja ei synny värähtelyjä liikkuvista massoista ja messinki on nikkeliä ja gee-voimat kaataa maanvetovoiman?


      • ykä2
        Lastuja lainehille kirjoitti:

        Mutta eikös uudet koneet ole aina neljätahtisia koneita ja kaksitahtisia ei enää myydä ensinkään, kun ei mene Euroopan savutesteistä läpi. Kyllä kaikki peräkoneet nykyään lastutaan, jos vain tehoja halutaan lisätä!

        Katsopa niitä kuvia siinä Kipparin artikkelissa. Jos tunnet koneita vähänkään niin tunnet myös Pirkan 2t-40:sen, sen öljyntäyttöluukun koltelen etuosassa päällä. Ei ole vaikea erottaa vastaavasta nelarista.


      • ykä2
        e.d.k kirjoitti:

        Bensiinimoottorin viritys on hieman eri asia juin turbodieselin lasturus.

        Tehonlisäys onnistuu kierroslukua lisäämällä, momenttiin ei voi juurikaan vaikuttaa ja kierrosten lisäykseenkin pitäisi muuttaa kaasunvaihtoa, eli vaatisi elektronisesti säätyvät venttiiliajoitukset ym ym.

        Bensiinimoottoreiden ja vapaastihengittävien moottoreiden lastutus on puhdasta rahastusta, mitään todellista hyötyä ei venekäytössä saavuteta.

        Niinhän sitä voisi ajatella. Kuitenkin Lundins Marin ruotsin puolella tekee näitä ohjelmiston muutostöitä ja mainostaa myös sivuillaan. Ainakin pohjoismaissa asia on tunnettu ja lukuisia koneita veivattu tällä menetelmällä huomattavasti tehokkaammaksi.
        Homma alkoi käsittääksen Mercuryn Optimax sarjasta ja on saanut jatkoa muiden merkkien, myös nelarien alaspäin rukattujen mallien muokkauksesta korkeampiteoisen mallin mukaiseksi. Puhelinkeskustelu firman kavereiden kanssa antaisi varmaan paremman kuvan mitkä mallit ovat muunnettavissa ja paljonko puhtia tulee lisää.
        Ei ihmiset joiden myllyjen ohjelmistoa on rassattu ja saaneet lisää puhtia, olisi tyytyväisiä jos rahalle ei olisi saanut vastinetta.


      • 2-t ja lastua kehiin
        Lastuja lainehille kirjoitti:

        Mutta eikös uudet koneet ole aina neljätahtisia koneita ja kaksitahtisia ei enää myydä ensinkään, kun ei mene Euroopan savutesteistä läpi. Kyllä kaikki peräkoneet nykyään lastutaan, jos vain tehoja halutaan lisätä!

        Eipäs olekkaan uudet koneet aina 4-t. Vaan saapi niitä myös 2-t koneita myös täällä Suomessa myydä.


      • Niin tietysti.
        ykä2 kirjoitti:

        Niinhän sitä voisi ajatella. Kuitenkin Lundins Marin ruotsin puolella tekee näitä ohjelmiston muutostöitä ja mainostaa myös sivuillaan. Ainakin pohjoismaissa asia on tunnettu ja lukuisia koneita veivattu tällä menetelmällä huomattavasti tehokkaammaksi.
        Homma alkoi käsittääksen Mercuryn Optimax sarjasta ja on saanut jatkoa muiden merkkien, myös nelarien alaspäin rukattujen mallien muokkauksesta korkeampiteoisen mallin mukaiseksi. Puhelinkeskustelu firman kavereiden kanssa antaisi varmaan paremman kuvan mitkä mallit ovat muunnettavissa ja paljonko puhtia tulee lisää.
        Ei ihmiset joiden myllyjen ohjelmistoa on rassattu ja saaneet lisää puhtia, olisi tyytyväisiä jos rahalle ei olisi saanut vastinetta.

        Softamuutoksia myyvien yritysten mukaan heidän tuotteensa on lähes välttämättömiä ja nopeasti hintansa hankkivia tosi edullisia hankintoja.

        Oman järjen käyttö on sallittua ja sen voi aloittaa vaikka miettimällä että mitä lastulla muutetaan ja mikä on muutoksen vaikutus ja mihin.


      • Evari69
        2-t ja lastua kehiin kirjoitti:

        Eipäs olekkaan uudet koneet aina 4-t. Vaan saapi niitä myös 2-t koneita myös täällä Suomessa myydä.

        Eihän ne mitäää kakstahtikoneita ole! Missä muka vielä myydään kaksitahtibensiiniä? Jotain Optimaxeja ovat (tarkkuussyöttöruiskuja) ja se on ihan eri asia kuin vanhat sinisavukoneet on! Säädettävät tahdit ja sytytys!


      • ykä2
        Niin tietysti. kirjoitti:

        Softamuutoksia myyvien yritysten mukaan heidän tuotteensa on lähes välttämättömiä ja nopeasti hintansa hankkivia tosi edullisia hankintoja.

        Oman järjen käyttö on sallittua ja sen voi aloittaa vaikka miettimällä että mitä lastulla muutetaan ja mikä on muutoksen vaikutus ja mihin.

        Niin tietysti.
        Kun on kone josta on markkinoilla esimerkiksi kolme eri tehoista muunnosta, niin sen matalatehoisin versio on muunnettavissa softamuunnoksella korkeamman viritysasteen versioiksi, edellytyksellä käy ilmi että versioiden ainoat erot löytyvät tietsikan (varaosanumerot) puolella. Tästä on kyse. Ei tehokkaimman version puristelusta, joka saattaa olla myös mahdollista, mutta tuskin turvallista.

        Markkinoilta löytynee myös versioita, joissa on helposti muunnettavia mekaanisia eroja softan lisäksi. Näidenkin muuntaminen tehokkaampaan versioon on täysin turvallista.


      • 2t bensa
        Evari69 kirjoitti:

        Eihän ne mitäää kakstahtikoneita ole! Missä muka vielä myydään kaksitahtibensiiniä? Jotain Optimaxeja ovat (tarkkuussyöttöruiskuja) ja se on ihan eri asia kuin vanhat sinisavukoneet on! Säädettävät tahdit ja sytytys!

        2t bensa on ihan samaa 98e, kuin muutkin. Bensan sekaan vaan lisätään öljyä tietty prosentti norm 1-3 %.


      • Ykä2
        Evari69 kirjoitti:

        Eihän ne mitäää kakstahtikoneita ole! Missä muka vielä myydään kaksitahtibensiiniä? Jotain Optimaxeja ovat (tarkkuussyöttöruiskuja) ja se on ihan eri asia kuin vanhat sinisavukoneet on! Säädettävät tahdit ja sytytys!

        Evari69
        Olet siinä oikeassa, että suoraruiskukoneet ovat erilaisia kuin kaasarikoneet, ne eivät savuta, käyvät tasaisempaa tyhjäkäyntiä ja kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin kaasarikoneet tai koneen imupuolelle ruiskuttavat systeemit. Lisäksi niiden vääntökäyrää on helpompi rukata.
        Kaksitahtimoottorin toimintaperiaate ei muutu kuitenkaan miksikään muuksi ruokittakoon sitä suoraruiskulla, imupuolelle ruiskuttavalla ruiskulla tai kaasarilla, kyseessä on aina 2t- kone. Vaikka olisi kompressoriahdattu laivadieseli. Sama pätee luonnollisesti nelitahtikoneisiin.

        Kaksitahtibensan pumppumyynti loppui aikanaan kannattamattomana. Seosbensan myynnin loppumisella ei ole mitään tekemistä kaksitahtimoottoreiden toimintaperiaatteen kanssa.

        Kuriositeetin vuoksi mainittakoon, että markkinoilla on seosbensaa käyttävä nelitahtimoottorikin, ei tosin venekäyttöön tarkoitettu.


      • Niin tietysti.
        ykä2 kirjoitti:

        Niin tietysti.
        Kun on kone josta on markkinoilla esimerkiksi kolme eri tehoista muunnosta, niin sen matalatehoisin versio on muunnettavissa softamuunnoksella korkeamman viritysasteen versioiksi, edellytyksellä käy ilmi että versioiden ainoat erot löytyvät tietsikan (varaosanumerot) puolella. Tästä on kyse. Ei tehokkaimman version puristelusta, joka saattaa olla myös mahdollista, mutta tuskin turvallista.

        Markkinoilta löytynee myös versioita, joissa on helposti muunnettavia mekaanisia eroja softan lisäksi. Näidenkin muuntaminen tehokkaampaan versioon on täysin turvallista.

        Totta ne mekaaniset keinotekoiset rajoitteet voidaan poistaa, näitähän on rajoitettu erilaisten verosäädösten vuoksi.

        Mieti hieman kuinka ohjauselektroniikalla rajoitetaan bensiinimoottorin tehoa, mitä se rajoittaa, kaasuläpän asentoako ? (järjetöntä)
        Samankokoisista moottoreista otetut erilaiset tehot perustuu nokan ja kanavien(Merc. ahtimen volyymi) eroon, missään moottorissa ei tehoa rajoiteta pelkällä ohjausyksikön toiminnalla, joten ei sitä palautetakaan softaa muuttamalla.


      • ykä2
        Niin tietysti. kirjoitti:

        Totta ne mekaaniset keinotekoiset rajoitteet voidaan poistaa, näitähän on rajoitettu erilaisten verosäädösten vuoksi.

        Mieti hieman kuinka ohjauselektroniikalla rajoitetaan bensiinimoottorin tehoa, mitä se rajoittaa, kaasuläpän asentoako ? (järjetöntä)
        Samankokoisista moottoreista otetut erilaiset tehot perustuu nokan ja kanavien(Merc. ahtimen volyymi) eroon, missään moottorissa ei tehoa rajoiteta pelkällä ohjausyksikön toiminnalla, joten ei sitä palautetakaan softaa muuttamalla.

        Eiköhän ylivoimaisesti suurin osa rajoituksista tehdä tuotantoteknisistä ja taloudellisista syistä. On edullisempaa valmistaa yhtä laitetta ja tehdä siitä pienin muunnoksin erit tehoisia koneita jotta saadaan malliston tehovälit myynnillisesti sopiviksi. Veroteknisiä syitä en tunne, tuo kotimainen perämoottorien ja sisäkoneiden rekiströinin tehoraja ei ole mielestäni verotekninen, vielä. Saattaa kyllä muuttua sellaiseksi.

        Nelarien softauksella toteutetuista tapauksista en paljon tiedä, softapuljun jutuista voi kuitenkin päätellä näitä olevan. Mahdollisuudet lienevät niukemmat kuin 2t-puolella. Pelataan kuitenkin seoksella, sytkäennakolla ja kierrosluvulla. Päästörajoitukset eivät vesiliikenteessä ole ilmeisesti vielä tiukat, joten näitä mahdollisuuksia jää.

        Kotikonsteinkin voi joissain tapauksissa onnistua hämäämään esimerkiksi ilman lämpötilananturia siten, että kone saa hiukan rikkaampaa seosta. Jos ja kun seosta on laihennettu tehtaalla päästöjen vuoksi ja menetetty hieman tehoa, voi se kadonnut puhti löytyä. (En kehota ketään koittamaan, mutta valmiita palikoita löytyy jenkkilästä)

        2T-puolella on kyse suoraruiskukoneista ja tällöin tulee yksi parametri lisää eli ruiskutuksen ajankohta. Näilä eväillä näyttäisi antavan mahdollisuuden pelata erään merkin samalla peruskoneella tehovälillä 75 - 90 - 115 hv. Sanoisin aika mukavasti.


      • ykä2 kirjoitti:

        Eiköhän ylivoimaisesti suurin osa rajoituksista tehdä tuotantoteknisistä ja taloudellisista syistä. On edullisempaa valmistaa yhtä laitetta ja tehdä siitä pienin muunnoksin erit tehoisia koneita jotta saadaan malliston tehovälit myynnillisesti sopiviksi. Veroteknisiä syitä en tunne, tuo kotimainen perämoottorien ja sisäkoneiden rekiströinin tehoraja ei ole mielestäni verotekninen, vielä. Saattaa kyllä muuttua sellaiseksi.

        Nelarien softauksella toteutetuista tapauksista en paljon tiedä, softapuljun jutuista voi kuitenkin päätellä näitä olevan. Mahdollisuudet lienevät niukemmat kuin 2t-puolella. Pelataan kuitenkin seoksella, sytkäennakolla ja kierrosluvulla. Päästörajoitukset eivät vesiliikenteessä ole ilmeisesti vielä tiukat, joten näitä mahdollisuuksia jää.

        Kotikonsteinkin voi joissain tapauksissa onnistua hämäämään esimerkiksi ilman lämpötilananturia siten, että kone saa hiukan rikkaampaa seosta. Jos ja kun seosta on laihennettu tehtaalla päästöjen vuoksi ja menetetty hieman tehoa, voi se kadonnut puhti löytyä. (En kehota ketään koittamaan, mutta valmiita palikoita löytyy jenkkilästä)

        2T-puolella on kyse suoraruiskukoneista ja tällöin tulee yksi parametri lisää eli ruiskutuksen ajankohta. Näilä eväillä näyttäisi antavan mahdollisuuden pelata erään merkin samalla peruskoneella tehovälillä 75 - 90 - 115 hv. Sanoisin aika mukavasti.

        Rahat vaan pois

        Polttomoottorin teho riippuu loppukädessä kuinka paljon saadaan poltettua polttoainetta aikayksikössä, ja tässä rajana on mm. ilman saanti ja hukkalämmön siirto.

        Seosta voidaan rikastaa, mutta ylimääräinen tulee palamattomana ulos, tehostaa jäähdytystä ja lisää kulutusta, ei tehoa.

        Sytytysennakko on jo tehtaalla yritetty saada parhaalle alueelle, muutos yleensä vaan heikentää hyötysuhdetta.

        Ilmamäärää, eli sylinterin täytöstä ei lastulla voi muuttaa (paitsi ahdetussa dieselissä ahtopainetta nostamalla, bensiinimoottorissa nakutusraja on siinäkin limittinä).

        Kierrosrajoitinta voi muuttaa, mutta se on jo oletuksena aina korkeampi kuin maksimitehon alue. jne.

        Automoottoreiden yhteydessä perusteltiin lastutusta saasterajojen muutoksella, venemoottoreissa ei vielä ole katalysaattoreita seosta rajaamassa, joten sekään naula ei vedä.

        Oma lukunsa on sitten raja-arvojen venyttäminen, kuten eliminoidaan mahdollinen nakutus- lämpö- ym rajavahdit, niillä saadaan hetkellisesti muutosta, jotka venekäytössä on enemmänkin haitta.
        Automoottorien yhteydessä on jo luovuttu bensiini - ja vapaastihengittävien lastutuksen innokkaasta markkinoinnista, kun mittausten mukaan saavutettu hetkellinen etu on ollut välillä /- 10 %, joka on miltei kokonaisuudessaan saasteasetusten ohituksista.

        Mitä monimutkaisemmalta asia saadaan kuullostamaan, sitä helpompi on tietämätöntä taluttaa ja uskotella asiaa, vai uskooko joku ihan oikeasti että esim 225 ja 300 Veradoissa on identtinen tekniikka, ja tehdas on vaan kiusllaan laittanut toiseen epäonnistuneen softan ? ? ?


      • äöloikujyhgt
        e.d.k kirjoitti:

        Rahat vaan pois

        Polttomoottorin teho riippuu loppukädessä kuinka paljon saadaan poltettua polttoainetta aikayksikössä, ja tässä rajana on mm. ilman saanti ja hukkalämmön siirto.

        Seosta voidaan rikastaa, mutta ylimääräinen tulee palamattomana ulos, tehostaa jäähdytystä ja lisää kulutusta, ei tehoa.

        Sytytysennakko on jo tehtaalla yritetty saada parhaalle alueelle, muutos yleensä vaan heikentää hyötysuhdetta.

        Ilmamäärää, eli sylinterin täytöstä ei lastulla voi muuttaa (paitsi ahdetussa dieselissä ahtopainetta nostamalla, bensiinimoottorissa nakutusraja on siinäkin limittinä).

        Kierrosrajoitinta voi muuttaa, mutta se on jo oletuksena aina korkeampi kuin maksimitehon alue. jne.

        Automoottoreiden yhteydessä perusteltiin lastutusta saasterajojen muutoksella, venemoottoreissa ei vielä ole katalysaattoreita seosta rajaamassa, joten sekään naula ei vedä.

        Oma lukunsa on sitten raja-arvojen venyttäminen, kuten eliminoidaan mahdollinen nakutus- lämpö- ym rajavahdit, niillä saadaan hetkellisesti muutosta, jotka venekäytössä on enemmänkin haitta.
        Automoottorien yhteydessä on jo luovuttu bensiini - ja vapaastihengittävien lastutuksen innokkaasta markkinoinnista, kun mittausten mukaan saavutettu hetkellinen etu on ollut välillä /- 10 %, joka on miltei kokonaisuudessaan saasteasetusten ohituksista.

        Mitä monimutkaisemmalta asia saadaan kuullostamaan, sitä helpompi on tietämätöntä taluttaa ja uskotella asiaa, vai uskooko joku ihan oikeasti että esim 225 ja 300 Veradoissa on identtinen tekniikka, ja tehdas on vaan kiusllaan laittanut toiseen epäonnistuneen softan ? ? ?

        hemmetti edkki! tämähän oli pitkästä aikaa sulta nyt asiaa! kuka goglasi ja selvensi jutut nyt? bravoo!


      • Höpölöpös
        Niin tietysti. kirjoitti:

        Totta ne mekaaniset keinotekoiset rajoitteet voidaan poistaa, näitähän on rajoitettu erilaisten verosäädösten vuoksi.

        Mieti hieman kuinka ohjauselektroniikalla rajoitetaan bensiinimoottorin tehoa, mitä se rajoittaa, kaasuläpän asentoako ? (järjetöntä)
        Samankokoisista moottoreista otetut erilaiset tehot perustuu nokan ja kanavien(Merc. ahtimen volyymi) eroon, missään moottorissa ei tehoa rajoiteta pelkällä ohjausyksikön toiminnalla, joten ei sitä palautetakaan softaa muuttamalla.

        Kyllä ainakin Optimaxit eroavat vain softaltaan


      • Joo niin
        Höpölöpös kirjoitti:

        Kyllä ainakin Optimaxit eroavat vain softaltaan

        Ja huuhtelukanavien ajoitukseltaan.


      • poöl.ikuyj
        Joo niin kirjoitti:

        Ja huuhtelukanavien ajoitukseltaan.

        myös pakokanavien siirtomahdollisuudellaan


      • Filmifestivaaleilla
        Joo niin kirjoitti:

        Ja huuhtelukanavien ajoitukseltaan.

        Ja venttiilien nostolla...


    • hiii hiii

      Täällä taas googlaus-miehet lastuttaa kaksitahtista moottoria! On ne niin viisaita ja toiset tyhmät uskoo ja kysyy. hhi hiiiihiii

    • o8iu7y6j5rt

      Miten on sujunut lastauttamiset nyt Välittäjän neuvojen mukaan kaksitahtimiehet?

      • Vene 8.2-17.2

        Unohda koko juttu. Palataan asiaan kun Optimax 75 kuski painaa ohi omasta tai kaverin 90:sestä...


      • yhyhhyrt5hyhr5t
        Vene 8.2-17.2 kirjoitti:

        Unohda koko juttu. Palataan asiaan kun Optimax 75 kuski painaa ohi omasta tai kaverin 90:sestä...

        Sillä pitää kyllä olla propellilippis päässään ja oikeassa kulmassa tuulee antaa sen nostaa


    • oöp.lik,myn

      Nämä pohtii inssinä vieläkin huuhtelukanavan kurkkujen säätökoneistoa lastutukseen? On ne inssejä kun minäkin oon ja en ymmärrä mitään.

      • öoplikujyh

        On uusinta huutoa lastutta siirtyvät pakoaukot kaksitahtiin


      • Taitavia ovat
        öoplikujyh kirjoitti:

        On uusinta huutoa lastutta siirtyvät pakoaukot kaksitahtiin

        Eikä siinä kaikki.

        2-t tehoon eniten vaikuttava osa on pakoputkiston vastus ja -paisuntakammion koko !
        Nää velhot kai muuttaa niitäkin lastulla, kuten huuhteluaukkojen kokoa ja ajoitustakin.


    • Mercury/Honda miäs

      http://www.lundinsmarin.se/
      Mercuryn osalta tehonnosto perustuu "tietotekniikkaan"!
      Ohessa lista PCM/ECU/EFI bokseista joita voidaan moddata!

      • Alpo T.

        Jopa onkin sinnikäs kauppamies.

        Miksi et laita puolueettomia testituloksia näkyviin, mainoksiin ja kauniisiin myyntiluetteloihin perustuvat kehut ei enää pure täysjärkisiin veneilijöihin.


      • poiuytuj
        Alpo T. kirjoitti:

        Jopa onkin sinnikäs kauppamies.

        Miksi et laita puolueettomia testituloksia näkyviin, mainoksiin ja kauniisiin myyntiluetteloihin perustuvat kehut ei enää pure täysjärkisiin veneilijöihin.

        Täällä riittää näitä minä-minä-tiedän kaiken mätäpaisenaamaoja, välittäjiä ja muita räksyjä


      • poiuytuj
        poiuytuj kirjoitti:

        Täällä riittää näitä minä-minä-tiedän kaiken mätäpaisenaamaoja, välittäjiä ja muita räksyjä

        Sori taas mutta en voi mitään ongelmalleni että en saa päivääni alkamaan ellen kirjoita jotain Välittäjää solvaavaa tai halventavaa tai muuta sekavaa.
        Tämä alkoi, kun kirjoittelin mielestäni viisaita ohjeita nuoremmilleni niin kyseinen heittiö osoitti tietämättömyyteni ja tyhmyyteni .
        Häpeä on kalvanut mieltäni vuosia ja päivittäisistä törkyoksennuskirjoituksistani on tullut jo aivan rutiinitoimintaa.


    • Kyllä nääs lähtee!
      • Kenen valo

        Kenen mielestä moottorin työtavalla on merkitystä ns. lastutamiseen, mahtaa olla aikamoinen asiantuntija...


      • pölokijuy
        Kenen valo kirjoitti:

        Kenen mielestä moottorin työtavalla on merkitystä ns. lastutamiseen, mahtaa olla aikamoinen asiantuntija...

        mitä mieltä itse olet epätietoinen?


    • perskinssi

      mulla Cummons es 320 ja tarkpitus ois tehdä optimointi 60hp ja vääntä lisää 120Nm, mutta kestääkö Beavo 3 vetari sitä valtavaa vääntöä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      125
      2275
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      103
      1357
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      314
      1053
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1037
    5. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      109
      1031
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      86
      919
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      690
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      689
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      670
    10. 50
      664
    Aihe