automaatti ja manuaali katsastuksessa

tietämätön

Onko näiden välillä eroja katsastuksessa? esim. testataanko automaatissa vaihteistoa enemmän ja millälailla jos testataan?

15

5404

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a(2)

      Sinäällään kumpaakaan vaihteistoa ei testata katsastuksessa, mutta autolla ajetaan, joten pitää vaihteiston toimia.

    • 5,7 DX

      Tietyillä dieselkone automaatti yhdistelmillä on kierrosrajat pakokaasutestissä, ettei koko paketti lennä vittuun pellin alta.

    • katsari m81

      Onhan niillä hieman. Esimerkiksi automaattiauto ei saa käynnistyä, jos vaihde on jossakin muussa asennossa kuin N tai P. Lisäksi valitun vaihteen osoittimen pitää olla olemassa ja sen näyttämän tulee vastata todellisuutta. Myös peruutusvaihteen salvan pitää olla kunnossa...eli on siinä eroa jos vertaa käsivalintaisella varustettuun autoon.

      • tietämätön

        Mikä on peruutusvaihteen salva? Ja miten se testataan?


      • Kallevillejalmari
        tietämätön kirjoitti:

        Mikä on peruutusvaihteen salva? Ja miten se testataan?

        "Peruutusvaihteen salvan" on genetiivimuoto. Nominatiivi on "peruutusvaihteen salpa".

        Peruutusvaihteen salvan tehtävänä on pyrkiä estämään peruutusvaihteen tahaton kytkeminen. Se on toteutettu esimerkiksi siten, että samanaikaisesti kun peruutusvaihdetta kytketään, pitää:
        - painaa nappia
        - painaa jarrua
        - liikuttaa vaihteenvalitsinta sivuttaissuunnassa

        Testaus suoritetaan siten, että varmistetaan salvan toiminta (esim. kokeillaan, kytkeytyykö vaihde ilman samanaikaista napin painamista.


      • tietämätön
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        "Peruutusvaihteen salvan" on genetiivimuoto. Nominatiivi on "peruutusvaihteen salpa".

        Peruutusvaihteen salvan tehtävänä on pyrkiä estämään peruutusvaihteen tahaton kytkeminen. Se on toteutettu esimerkiksi siten, että samanaikaisesti kun peruutusvaihdetta kytketään, pitää:
        - painaa nappia
        - painaa jarrua
        - liikuttaa vaihteenvalitsinta sivuttaissuunnassa

        Testaus suoritetaan siten, että varmistetaan salvan toiminta (esim. kokeillaan, kytkeytyykö vaihde ilman samanaikaista napin painamista.

        ahaaa! no tuopa selvensi! Haitanneko tuo paljoa mikäli se sitten kytkeytyy ilman napin painamista? Perruuttaako ne ollenkaan automaatilla ylipäätänsä? Kun läpi ajettava halli. Jos pakkivalo testataan niin eikös sillon pidetä jarrua päällä, ettei liiku taakse päin?


      • Kallevillejalmari
        tietämätön kirjoitti:

        ahaaa! no tuopa selvensi! Haitanneko tuo paljoa mikäli se sitten kytkeytyy ilman napin painamista? Perruuttaako ne ollenkaan automaatilla ylipäätänsä? Kun läpi ajettava halli. Jos pakkivalo testataan niin eikös sillon pidetä jarrua päällä, ettei liiku taakse päin?

        Peruutussalvan toiminta pienentää mahdollisuutta, että vaikkapa parkkiruudusta lähtiessä auto hyökkää taakse päin sellaisessa tapauksessa, että tarkoitus olisi lähteä eteen päin.

        Vaihdelukon toiminta on helppo tarkistaa vaikka peruutusvaloa tarkastettaessa, vaikka auto ei takaperin liikkuisikaan.


    • katsari m81

      Tuo toimimaton p-vaihteen salpa on korjauskehotuksen "arvoinen" eli ei se yksinään voi aiheuttaa katsastuksessa hylkäämistä. Korjattava se silti on, katsastajan antamaan määräaikaan mennessä (maksimissaan voi olla 1 kk).

    • A.siantuntija..

      Ja olennainen unohtui, manuaalissa kytkin ei saa luistaa liikaa ja myöskään automaattilaatikko ei saa luistaa. Tosin harvemmin näitä vastaan tulee, kukapa sitä ajaa autolla jossa kytkin/autom.laatikko luistaa. Peruustusvaihteen tulee kytkeytyä (oli sitten manuaali tai automaatti), koska se on pakollinen autoissa.

      • tietämätön

        Kyllä se kytkeytyy, peruutusvaihde, kuuluu tämä normaali "ääni" ja tuntuu nytkähdys, mutta siihen se sitten jääkin. Eikö tuo liene tarpeeksi toimivasta pakkivaihteesta kertova?


    • Nolo Sika

      Kaipa tuo vaihteiden ja vaihteidenlukkosalpojen toiminta on katsastajasta kiinni, katotaanko tai ei, siinä missä on:

      Varoituskolmion olemassaolo

      Turvavöiden toiminta

      Akun kiinnitys

      Ohjauslukon toiminta

      Avaimen poisto auton käydessä

      Erilaisten merkkivalojen syttyminen/sammuminen käynnistyksessä

      Jne jne.

      Tulee mieleen Mynämäen Plus Katsastus, siellä rupes olemaan katsuri aika hiilenä kun avain ei irrottunut lukosta, jotta olisi päässyt avaamaan konepellin, siinä se pyöritteli rattia ja avainta vuorotellen muutaman minutin ja raapi päätä, kunnes KEHTASI tulla kysymään asiaa minulta xD

      • Autoilija vai?

        Olet tainnut muutaman kerran jo mainita tuosta "toiminta on katsastajasta kiinni". No ainakin tuli nyt jotain uutta.

        Itse joskus alku aikoina taistelin jonkun amerikan ihmeen kanssa kunnes tajusin että avainta täytyy kääntää yksi pykälä eteenpäin jotta se lähtisi irti.

        Mainitsemasi asiat eivät toki pitäisi olla katsastajasta kiinni. Koska jos se on katsastajasta kiinni niin työtä ei tehdä niin kuin kuuluisi. Ajatelkaapa jos LVI- asentaja ei viitsisi laittaa tuulettuvan sokkelin alla meneviin viemäri putkiin lämpöeristeitä, kun ei niitä omasta mielestä tarvita ja kuitenkin sokkelin tuuletuskanavat suljetaan talveksi, joten periaatteessa siellä pitäisi lämpö pysyä yli nollan. Sitten kun omistajat on kuukauden thaimaan lomalla kovilla pakkasilla niin putkethan jäätyy kiinni. Hyvällä tuurilla samaan putken haaraan ohjataan sekä lämminvesivaraajan kondensiovesi että vessan ja vielä pesukoneen sekä suihkun vesi. Sitten ihmetellään kun ei vessa ja lattiakaivo vedä. Ja lämminvesivaraajan alla on kauheen kokonen lätäkkö.

        Sitten tilataan putkimies, ja mahdollisia vahinkoja ei vakuutus korvaa koska putket eivät ole eristetty.

        oi aikoja, oi ihmisiä, oi katsastuksen virkaatekeviä.


      • gerr rthrhet
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Olet tainnut muutaman kerran jo mainita tuosta "toiminta on katsastajasta kiinni". No ainakin tuli nyt jotain uutta.

        Itse joskus alku aikoina taistelin jonkun amerikan ihmeen kanssa kunnes tajusin että avainta täytyy kääntää yksi pykälä eteenpäin jotta se lähtisi irti.

        Mainitsemasi asiat eivät toki pitäisi olla katsastajasta kiinni. Koska jos se on katsastajasta kiinni niin työtä ei tehdä niin kuin kuuluisi. Ajatelkaapa jos LVI- asentaja ei viitsisi laittaa tuulettuvan sokkelin alla meneviin viemäri putkiin lämpöeristeitä, kun ei niitä omasta mielestä tarvita ja kuitenkin sokkelin tuuletuskanavat suljetaan talveksi, joten periaatteessa siellä pitäisi lämpö pysyä yli nollan. Sitten kun omistajat on kuukauden thaimaan lomalla kovilla pakkasilla niin putkethan jäätyy kiinni. Hyvällä tuurilla samaan putken haaraan ohjataan sekä lämminvesivaraajan kondensiovesi että vessan ja vielä pesukoneen sekä suihkun vesi. Sitten ihmetellään kun ei vessa ja lattiakaivo vedä. Ja lämminvesivaraajan alla on kauheen kokonen lätäkkö.

        Sitten tilataan putkimies, ja mahdollisia vahinkoja ei vakuutus korvaa koska putket eivät ole eristetty.

        oi aikoja, oi ihmisiä, oi katsastuksen virkaatekeviä.

        Melko monessa automaatissa tulee vaihteen olla asennossa P että saa avaimen pois, ei siis mikään kumma

        Itse tiedän kaksi autoa josta avaimen saa pois ilman että valitsin on P-asennossa

        VW Crafter, tosin siinä on vaihderobotti, eikä edes koko P-asentoa

        Citroen Xsara picasso normaali tomaattiaski

        Ja nuo mainitsemani asiat ovat kiinni katsastajasta, noita asioita on jätetyt MONESTI tarkistamatta, ja muutamia muita kohteita, kuten käsijarru vain sillointällöin


    • kumpi kampi

      Onkohan automaattivaihteisessa autossa oltava rattilukko, vai riittääkö pelkkä vaihdekepin lukitsin P- asentoon ja ajonestolaite. Toiset kun väittää että aina on oltava rattilukko joka napsahtaa päälle kun avaimet ottaa pois, ja toiset väittää ettei automaatissa se ole pakollinen. Mitenkähän lie asian laita ?.

      • TreffitToriChat

        Rattilukko ei ole pakollinen, mutta autossa pitää olla luvattoman käytön estävä (lue: estämiseen tarkoitettu) laite, esim. rattilukko. Jo muinoin joissain Saabeissa, joissa virtalukko oli keskikonsolissa, oli vaihdelukko, eli manuaalivaihteisissa pysäköitäessä jätettiin päälle peruutusvaihde, joka lukittui päälle kun avain poistettiin virtalukosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5238
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3742
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      48
      3145
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3035
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3025
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2383
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1868
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

      Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      145
      1838
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1815
    10. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1741
    Aihe