Mikä potkuri on sopiva yhdistelmässä Minor 700T / Yanmar 4JH-DTE

igimies

Kysyn lukijoiden omia kokemuksia otsikon vene-moottoriyhdistelmästä. Vene painaa n. 1500 kg. Moottorin vaihdelaatikon KBW21 alennussuhde on 2,17:1.
Kysyn siksi, että moottorille tehtiin edellisenä talvena täysi peruskunnostus, jossa mm. uusittiin turbo ja siirtopumppu kokonaan ja huollettiin suuttimet sekä ruiskutuspumppu, eikä kone ota samoja kierroksia, kuin toimiessaan kunnolla ennen remonttia - max ennen 3600 rpm/20 kn, max jälkeen 3000 rpm/15kn 3-lapaisella potkurilla 17x19.
Potkuri saattaa olla nousultaan (nyt siis19 tuumaa) liian suuri, mutta samalla hiukan epäilen, että turboa ja/tai ruiskutuspumppua on edellinen omistaja mahdollisesti ruuvaillut, koska kone ennen otti täydet kierrokset ja nyt säädöt peruskorjauksen jälkeen todennäköisesti ovat valmistajan suosittelemat potkurin ollessa sama. Itse olin ajatellut vielä uusia polttoaineletkut ennenkuin tämä potkurin sopivuuskysymys putkahti esiin.

Kysyy igimies etelärannikolta

37

2967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • igimies

      Tarkennus: kysymys on siis Yanmar 77 hp (max) -koneesta! igimies

    • Wickströmi osaa

      Nää potkurijutut .
      Kato siinä Hempan hienossa puuveneessä joka kulki uppoumavauhtia, oli 190 hv moottori mutta potkuri vain 16" halkaisijalla ja se oli sentään huippuammattilaisten taidonnäyte.

      "pörr, pörr"

      • igimies

        Tuossa ai ollut asian häivääkään! Miksi viitsit? (retorinen kysymys)


    • Konit hukassa

      "Max ennen 3600 rpm/20 kn, max jälkeen 3000 rpm/15 kn..."
      On tainnut remontti mennä persielleen, kun tehot ovat tuollain pudonneet.

      • igimies

        Kysyin potkuritietoja tälle 1500 kiloiselle vene-koneyhdistemälle!


    • Bellallaaa

      Mulla säädettiin pumpusta lisää kierroksia 88:iin, kun ei ottanut neli lapaisella kuin 3300rpm. Ensin kierrettiin väärään suuntaan, kierrokset putos alle 3000. Mulla on Bella 760 Delphin. Paljonko Minor 700 T painaa, kun tuo max nopeus on 20

      • igimies

        Painaa mainitut 1500 kg!
        Mahtaako koneesi käydä ylitehoilla ja kestääkö se pidemmän päälle, kun sitä tollai ruuvaillaan?
        Mitkä ovat potkuritiedot, veneen paino ja rpm/kn?


      • Bellallaaa
        igimies kirjoitti:

        Painaa mainitut 1500 kg!
        Mahtaako koneesi käydä ylitehoilla ja kestääkö se pidemmän päälle, kun sitä tollai ruuvaillaan?
        Mitkä ovat potkuritiedot, veneen paino ja rpm/kn?

        Se ruuvi vaikutti vain kierroksiin ei syöttöön. Vene painaa kaikki "veneily-kalastustarpeisto" mukana n. 2,2 tn ja nopeus on sillä kuormalla max n. 15s. Potkuri on 17" x 16" nelilapainen. Veneessä ei ollut Septi-tankkia eikä vesitankkia, joten niistäkin tuli lisä kuormaa.


      • igimies
        Bellallaaa kirjoitti:

        Se ruuvi vaikutti vain kierroksiin ei syöttöön. Vene painaa kaikki "veneily-kalastustarpeisto" mukana n. 2,2 tn ja nopeus on sillä kuormalla max n. 15s. Potkuri on 17" x 16" nelilapainen. Veneessä ei ollut Septi-tankkia eikä vesitankkia, joten niistäkin tuli lisä kuormaa.

        Bellalle: sääditte sitten varmaankin ruiskutuspumpun ajoitusta, mikä tietysti on syytä olla kohdallaan.
        Omassani ajoituksen vakuutettiin pannun kohdalleen - ehkä sekin on pantava vielä tarkistuslistalle.
        Saitko sillä ajoitussäädöllä koneeseen sopivat maximikierrokset - pitäis kai olla jonkin verran yli ilmoitetusta maxkierroksista(3600 rpm?)/88 hp.


      • Bellallaaa
        igimies kirjoitti:

        Bellalle: sääditte sitten varmaankin ruiskutuspumpun ajoitusta, mikä tietysti on syytä olla kohdallaan.
        Omassani ajoituksen vakuutettiin pannun kohdalleen - ehkä sekin on pantava vielä tarkistuslistalle.
        Saitko sillä ajoitussäädöllä koneeseen sopivat maximikierrokset - pitäis kai olla jonkin verran yli ilmoitetusta maxkierroksista(3600 rpm?)/88 hp.

        Pumppumies sanoi säätäneensä kierroksia, ei ajoitusta, muuta en tiedä. Mutta tuli mieleeni sun tapauksessas, että meneekö kaukosäätökaapeli tarpeeksi kauas. Se on helppo varmistaa. Mun 4JH2-DTE koneen max kierrokset 3600 on ilmoitettu tyyppikilvessä ja moottori ottaa just sen verran kierroksia. Mulla on omakohtaisia kokemuksia Boschin rivipumpusta, kun lisäsin syöttöruuvista 3/4 kierrosta Linnavuoren ohjeen mukaan, se ei vaikuttanut kierroksiin, mustaa savua tuli hieman säädön jälkeen, mutta ahtopaine nousi


      • igimies
        Bellallaaa kirjoitti:

        Pumppumies sanoi säätäneensä kierroksia, ei ajoitusta, muuta en tiedä. Mutta tuli mieleeni sun tapauksessas, että meneekö kaukosäätökaapeli tarpeeksi kauas. Se on helppo varmistaa. Mun 4JH2-DTE koneen max kierrokset 3600 on ilmoitettu tyyppikilvessä ja moottori ottaa just sen verran kierroksia. Mulla on omakohtaisia kokemuksia Boschin rivipumpusta, kun lisäsin syöttöruuvista 3/4 kierrosta Linnavuoren ohjeen mukaan, se ei vaikuttanut kierroksiin, mustaa savua tuli hieman säädön jälkeen, mutta ahtopaine nousi

        Bellalle: Kaukosäätökaapelit ovat kohdallaan, minkä kertonee sekin, että vaihde vapaalla saadaan 3600 rpm.
        Mutta syöttöruuvisäädöstäsi 3/4 kierrosta aukisuunttaan ei ollut mitään hyötyä, vaan pikemminkin päinvastoin, vai kuinka? Palautitko takaisin?
        Mikä tämä Linnavuori-ohje mahtaa olla?


      • Bellallaaa
        igimies kirjoitti:

        Bellalle: Kaukosäätökaapelit ovat kohdallaan, minkä kertonee sekin, että vaihde vapaalla saadaan 3600 rpm.
        Mutta syöttöruuvisäädöstäsi 3/4 kierrosta aukisuunttaan ei ollut mitään hyötyä, vaan pikemminkin päinvastoin, vai kuinka? Palautitko takaisin?
        Mikä tämä Linnavuori-ohje mahtaa olla?

        En maininnut sitä että aukipäin, 620 DSI Sisussa olevan Boschin pumpun ruuvia kierretään kiinnipäin, kun lisätään syöttöä. Säätö on edelleen silleen, sillä veneellä ajelee nyt toiset miehet. Kokeile nyt vielä sitä, että työnnät kaasun pohjaan, otat kaapelin irti ja koitat liikkuuko kaasuvipu vielä enemmän, jos vaikka pumppuhuollosta tullessa vipu ei ole samassa asennossa kuin ennen. En keksi mitään muutakaan


    • todennäköisesti

      mitkä olivat pumpun max kierrokset peruskorjauksen jälkeen?

      • igimies

        "Pumpun maxkierrokset", mitä tarkoitat, miksi kysyt, Ruiskutuspumpun kierrokset määräytyvät koneen kierroksista, eiköniin.


      • lö.oi.lioip.lö
        igimies kirjoitti:

        "Pumpun maxkierrokset", mitä tarkoitat, miksi kysyt, Ruiskutuspumpun kierrokset määräytyvät koneen kierroksista, eiköniin.

        E.d.K.Välittäjä_LKV Polilla valmistetut propellit ovat osoittaneet hyvää googlekykyä.


      • joo mutta...
        igimies kirjoitti:

        "Pumpun maxkierrokset", mitä tarkoitat, miksi kysyt, Ruiskutuspumpun kierrokset määräytyvät koneen kierroksista, eiköniin.

        onhan ne kytketty toisiinsa, mutta jos polttoaineensyöttö loppuu kohdassa
        3100. Ja kun kerroit että pumppu oli remontissa, niin kai sieltä muutakin tietoa
        sai kuin hinnan.
        Tosin kun katsoo linkittämääsi manuaalia niin teho-ero 3000 ja 3600 kierroksen
        välillä on noin 10 hv, ja vääntö laskee 3000 jälkeen.... miten voi potkuri jolla ajoit
        3600kierr/20kn olla sitten yht äkkiä iso?
        Kyllä tulevaan veneenajokorttiin tarvittaisiin muutakin kuin veneenkuljettamisen
        riittävät taidot....


      • igimies
        joo mutta... kirjoitti:

        onhan ne kytketty toisiinsa, mutta jos polttoaineensyöttö loppuu kohdassa
        3100. Ja kun kerroit että pumppu oli remontissa, niin kai sieltä muutakin tietoa
        sai kuin hinnan.
        Tosin kun katsoo linkittämääsi manuaalia niin teho-ero 3000 ja 3600 kierroksen
        välillä on noin 10 hv, ja vääntö laskee 3000 jälkeen.... miten voi potkuri jolla ajoit
        3600kierr/20kn olla sitten yht äkkiä iso?
        Kyllä tulevaan veneenajokorttiin tarvittaisiin muutakin kuin veneenkuljettamisen
        riittävät taidot....

        joomutalle: Jätän viimeisen virkkeesi asiattomana huomiotta ja palaan aloitustekstini kohtaan: "Potkuri saattaa olla nousultaan (nyt siis19 tuumaa) liian suuri, mutta samalla hiukan epäilen, että turboa ja/tai ruiskutuspumppua on edellinen omistaja mahdollisesti ruuvaillut, koska kone ennen otti täydet kierrokset ja nyt..."
        Epäilen siis, että säädöissä aikaisemmin saattoi olla virityksiä, kun kerran jaksoi ottaa täydet. Mitään virityksiä ei nyt pitäisi olla, joten yritän sulkea kertakaikkiaan pois tuon potkuriasian, johon tässä nyt nimenomaan on pyrkimys - Vielä kerran: onkohan potkurini nousultaan sopiva?


      • igimies kirjoitti:

        joomutalle: Jätän viimeisen virkkeesi asiattomana huomiotta ja palaan aloitustekstini kohtaan: "Potkuri saattaa olla nousultaan (nyt siis19 tuumaa) liian suuri, mutta samalla hiukan epäilen, että turboa ja/tai ruiskutuspumppua on edellinen omistaja mahdollisesti ruuvaillut, koska kone ennen otti täydet kierrokset ja nyt..."
        Epäilen siis, että säädöissä aikaisemmin saattoi olla virityksiä, kun kerran jaksoi ottaa täydet. Mitään virityksiä ei nyt pitäisi olla, joten yritän sulkea kertakaikkiaan pois tuon potkuriasian, johon tässä nyt nimenomaan on pyrkimys - Vielä kerran: onkohan potkurini nousultaan sopiva?

        Ketjuissa on useampaan kertaan selitetty mahdolliset syyt vajaaseen suorituskykyyn mutta tieto ei näköjään ole mennyt perille, mutta kerran vielä.

        Potkuri vaikuttaa aika passelilta ja 80 hv pitäisi mahdollistaa n 20 kn paikkeille, kuten itsekin kerroit.

        Jos moottori ei kierrä kuin 3000 rpm, vika on joko pumpun/säätövivun säädössä tai tehon puutteessa.

        Siis ensin koitat vaihde vapaalla ottaako moottori sen 3600 r vai loppuuko kierrokset jo 3000.n.
        Jos jää 3000.n, tarkastat ensin siirtääkö vaijeri säätövivun pohjaan ja jos, niin mikäli pumppu on vakiokierrissääteinen,(tod.näk.) max kierrokset on jossain tapauksessa mahdollista säätää pumpun ulkopuolelta, jos rajakierrossäätö, pumppu on avattava ja säätö on keskipakosäätäjän jousella, ajoitus ei vaikuta juurikaan kierroslukuun
        (uudemmat 2l 4jh moottorit on 3000 rpm, joten erehdys on mahdollinen)

        Jos kierroksia löytyy se 3600, tsekkaat ahtopaineen kuormitettuna, eli ajossa, ja onko pumpulle tuleva syöttörajoittajan paineputki kiinni ja ehjä.

        Kun nuo on tarkistettu, sitten ihmetellään vasta potkuria ja tehon puutetta tarkemmin, näillä tiedoilla ei kukaan pysty etänä sanomaan mitään varmaa potkuristasi.


      • igimies
        e.d.k kirjoitti:

        Ketjuissa on useampaan kertaan selitetty mahdolliset syyt vajaaseen suorituskykyyn mutta tieto ei näköjään ole mennyt perille, mutta kerran vielä.

        Potkuri vaikuttaa aika passelilta ja 80 hv pitäisi mahdollistaa n 20 kn paikkeille, kuten itsekin kerroit.

        Jos moottori ei kierrä kuin 3000 rpm, vika on joko pumpun/säätövivun säädössä tai tehon puutteessa.

        Siis ensin koitat vaihde vapaalla ottaako moottori sen 3600 r vai loppuuko kierrokset jo 3000.n.
        Jos jää 3000.n, tarkastat ensin siirtääkö vaijeri säätövivun pohjaan ja jos, niin mikäli pumppu on vakiokierrissääteinen,(tod.näk.) max kierrokset on jossain tapauksessa mahdollista säätää pumpun ulkopuolelta, jos rajakierrossäätö, pumppu on avattava ja säätö on keskipakosäätäjän jousella, ajoitus ei vaikuta juurikaan kierroslukuun
        (uudemmat 2l 4jh moottorit on 3000 rpm, joten erehdys on mahdollinen)

        Jos kierroksia löytyy se 3600, tsekkaat ahtopaineen kuormitettuna, eli ajossa, ja onko pumpulle tuleva syöttörajoittajan paineputki kiinni ja ehjä.

        Kun nuo on tarkistettu, sitten ihmetellään vasta potkuria ja tehon puutetta tarkemmin, näillä tiedoilla ei kukaan pysty etänä sanomaan mitään varmaa potkuristasi.

        Kiitos, tässä oli asiaakin, muttei vastausta varsinaiseen kysymykseeni. Ehkei suoraa vastausta ole näkynyt siksi, ettei kysymys ole vielä osunut Minor 700T-kuljettajalle, jolla on veneessään Yanmar 4JH-DTE 77 hp -kone.

        Vastailen silti joihinkin kiinnostaviin ja vaikuttaviin asioihin sohvanpohjalta, kun avovesikausikin on pahasti ohi.
        1. Kone kiertää tyhjäkäynnillä kyllä 3600 rpm
        2. Ahtopaineen mittauksesta en tiedä vielä mitään - ainakaan mittausta ei vielä voi tehdä. Millaiset mittausjärjestelyt?
        3. Pumpulle tuleva (mistä?) syötönrajoittajan paineputkikin on outo asia vielä
        4. Selvittelin etänä nykyisen potkurini tiedot, kun en muistiinpanoistani löytänyt ja peruskorjauksen tekijä tietoa kaipasi ja tässä siis itse sopivuutta kokeneilta kyselen.
        5 Pumpun säätömahdollisuuksista en vielä tiedä mitään! Eiköhän se rivipumppu ole Bosh-peruinen japski


      • åp09oi8u7y
        igimies kirjoitti:

        Kiitos, tässä oli asiaakin, muttei vastausta varsinaiseen kysymykseeni. Ehkei suoraa vastausta ole näkynyt siksi, ettei kysymys ole vielä osunut Minor 700T-kuljettajalle, jolla on veneessään Yanmar 4JH-DTE 77 hp -kone.

        Vastailen silti joihinkin kiinnostaviin ja vaikuttaviin asioihin sohvanpohjalta, kun avovesikausikin on pahasti ohi.
        1. Kone kiertää tyhjäkäynnillä kyllä 3600 rpm
        2. Ahtopaineen mittauksesta en tiedä vielä mitään - ainakaan mittausta ei vielä voi tehdä. Millaiset mittausjärjestelyt?
        3. Pumpulle tuleva (mistä?) syötönrajoittajan paineputkikin on outo asia vielä
        4. Selvittelin etänä nykyisen potkurini tiedot, kun en muistiinpanoistani löytänyt ja peruskorjauksen tekijä tietoa kaipasi ja tässä siis itse sopivuutta kokeneilta kyselen.
        5 Pumpun säätömahdollisuuksista en vielä tiedä mitään! Eiköhän se rivipumppu ole Bosh-peruinen japski

        menisit nukkumaan! on vielä 5 kuukautta avoveteen


      • 11+16
        igimies kirjoitti:

        Kiitos, tässä oli asiaakin, muttei vastausta varsinaiseen kysymykseeni. Ehkei suoraa vastausta ole näkynyt siksi, ettei kysymys ole vielä osunut Minor 700T-kuljettajalle, jolla on veneessään Yanmar 4JH-DTE 77 hp -kone.

        Vastailen silti joihinkin kiinnostaviin ja vaikuttaviin asioihin sohvanpohjalta, kun avovesikausikin on pahasti ohi.
        1. Kone kiertää tyhjäkäynnillä kyllä 3600 rpm
        2. Ahtopaineen mittauksesta en tiedä vielä mitään - ainakaan mittausta ei vielä voi tehdä. Millaiset mittausjärjestelyt?
        3. Pumpulle tuleva (mistä?) syötönrajoittajan paineputkikin on outo asia vielä
        4. Selvittelin etänä nykyisen potkurini tiedot, kun en muistiinpanoistani löytänyt ja peruskorjauksen tekijä tietoa kaipasi ja tässä siis itse sopivuutta kokeneilta kyselen.
        5 Pumpun säätömahdollisuuksista en vielä tiedä mitään! Eiköhän se rivipumppu ole Bosh-peruinen japski

        1. tyhjäkäynti kuulostaa hieman korkealta.
        Toivottavasti löytyy toinen Minor kuljettaja, joka kertoo millä potkurilla ajoit ennen
        remonttia 3600 rpm/20 kn.


    • ExVeneilijä

      Tuo 19" nousu voi olla pikkaisen liian jyrkkä. Jos on liian hyrkkä niin Yanmari alkaa tuottamaan tummunutta savua silloin kun ajat kaasu pohjassa, onko näin?

      Kannattaa myöskin tarkistaa että suodattimet eivät ole tukkeutuneet!

      • iujyhgrtfedw

        Edk Välittäjän ns IsoRopelli 23x44x1=0 toimii aina.


      • igimies

        Suodattimet, 2 kpl p-aine- ja ilma- ovat uudet/puhtaat, turbo vinkuu virkeyttään, eikä ylimääräisiä savuja juurikaan esiinny, ainakaan mustia.

        Kudospäällysteinen polttoaineletkusto lienee alkuperäinen (v.1987) ja on uusimatta, mutta on ohjelmassa , kun jäi tekemättä viime kesänä. Polttoaineen saantivajetta olen kyllä epäillyt jo toissa kesänä ennen peruskorjaustakin.

        Pieni akselin-koneen rihtausvirhe tuskin vaikuttaa paljoakaan ja sen varmaan tuntis ja kuulis, jos virhettä olis.


    • Yks juttuko

      Tsekkaa et Pa tankin korvausilma venttiili ei oo tukossa.

      • igimies

        En ole varsinaisesti tsekannut, mutta kun tankkaan yleensä omassa mökkisaaressani mantereelta (etsin halvinta) hankittua dieseliä 30 l kanisterista, saa tankki silloin tankkausaukosta paineen tasausta, (jos on tarpeen) niin ajoon lähdettäessä en tätä alipainemahdollisuutta pidä ongelmana polttoaineen saannissa. Hyvä pointti sisänsä/kiitti siitä!


    • Bellallaaa

      Jos et ole löytänyt räjäytyskuvaa moottoristasi, niin täältä http://www.lsm-diesel.dk , kun klikkaat Spareparts, niin löydät oman koneesi. Löytyy pumppukuvat ja kaikki osat.

      Se vaan ei käy järkeen, ettei enää kulje samaa kuin ennen remonttia. Pitäisikö vapaalla ottaa enemmän kuin 3600, ns ryntäysnopeus, mun ottaa vaihde päällä 3600, en tiedä kuinka paljon vapaalla. Yanmar ei ole huono moottori, moottorikoneistamon mies sanoi niitä korjattavan äärimmäisen harvoin kulumisen takia.

      77:n sininen savu on sen ominaisuus, ei vika. Eräs 77-mies teki kovan remontin eikä savutus silti loppunut.

    • "järki"

      paljastuu igimiehen tekstistä "Potkuri saattaa olla nousultaan (nyt siis19 tuumaa) liian suuri, mutta samalla hiukan epäilen
      Eli nopeudet ennen ja jälkeen remontin on ajettu eri potkurilla.

      • igimies

        Väärä tulkinta! Ehken ilmaissut asiaa riittävän tarkasti tässäkään kohtaa (niinkuin "tyhjäkäynti rpm 3600") ja lapsuksia (so. kirjoitusvirheitä tulee tahtomattakin). Siis potkuria ei ole vaihdettu puheena olevana aikana! Eräs verkostostoni jäsen kokemuksellaan omasta Minor Cabin/samalla koneella -yhdistelmästä arveli, että minulla olisi potkurissa jopa 2" liian suuri nousu. Lainaan pätkää hänen ruotsikielisestä tekstistään (toivottavasti avautuu teillekin kääntämättä):

        "Jag skulle rekommendera att du kontaktar Tescon Marin, de kan räkna ut och kolla vad du behöver, men jag skulle tippa att min fyrbladiga på 16 X 17 skulle motsvara en trebladig med måttena 17 x 17 så du har åtminstone två tum för tung kräkla, den skulle kunna gå till en 88 hp Yanmar."

        Selvittelen siis tätä potkuriasiaa monella eri taholla mukaanlukien peruskorjauksen tekijä ja mainittu Tescon Marine, koska nyt talvella ei experimentaaleja oikein voi eikä viitsi tehdä paikan pällä ja paattikin on 100 km päässä kotoa.


    • Bellallaaa

      "Kysyn siksi, että moottorille tehtiin edellisenä talvena täysi peruskunnostus, jossa mm. uusittiin turbo ja siirtopumppu kokonaan ja huollettiin suuttimet sekä ruiskutuspumppu, eikä kone ota samoja kierroksia, kuin toimiessaan kunnolla ennen remonttia-max ennen 3600 rpm/20 kn, max jälkeen 3000 rpm/15kn 3-lapaisella potkurilla 17x19." . Tuosta kyllä ymmärtäisin, että potkuria ei vaihdettu, mutta en kyllä lukenut noita kaikkia igimiehen juttuja.

      • igimies

        Joo, tässä alkaa olla kommenttien ketjua turhan paljon, jotta asia pysyisi jotenkin hanskassa. Ja kun sekaan tulee shitin laukojia ja vääsinymmärtäjiä muutenkin, niin soppaahan tämä alkaa jo olla.

        Mutta otan mielelläni edelleenkin vastaan asiallista kommentointia. Minäkään en ollut seppä syntyessäni! - ja siihen tässä asiassa on vielä pitkä matka.


      • Joakim_
        igimies kirjoitti:

        Joo, tässä alkaa olla kommenttien ketjua turhan paljon, jotta asia pysyisi jotenkin hanskassa. Ja kun sekaan tulee shitin laukojia ja vääsinymmärtäjiä muutenkin, niin soppaahan tämä alkaa jo olla.

        Mutta otan mielelläni edelleenkin vastaan asiallista kommentointia. Minäkään en ollut seppä syntyessäni! - ja siihen tässä asiassa on vielä pitkä matka.

        Mikä on mielestäsi oikea huippunopeus yhdistelmällesi? Onko Kippari 3/99:ssä ollut Minor 710 Cabin samalla rungolla ja kutakuinkin saman painonen? Tuossa vaihdettiin vanhan 70 hv kone 110 hv koneeksi ja huippunopeus 19->24 kn. Tarkemmin tekstissä mainitaan, että huippunopeus on yli 25 kn, mutta täydessä matkavarustuksessa 22 kn uudella koneella.

        Tuolla perusteella 20 kn kuulostais järkevämmältä kuin 15 kn.

        Koneesi siis ottaa nyt 3000 rpm. Tuolla kierrosluvulla saadaan jo suuri teho ja suurempi vääntömomentti kuin 3600 rpm. Potkuria keventämällä ei huippunopeus tule nousemaan lähellekään aikaisempaa 20 kn.

        Kyse on siis jostain muusta. Tehoa puuttuu tai vastusta on enemmän. Jo aiemminhan on mainittu governorin säädöt ja turbon ahtopaine, jotka oleellisesti vaikuttavat tehoon. Vastukseen taas vaikuttavat oleellisesti paino ja pohjan kunto. Oliko niissä muutosta?

        Tuossa Kipparin jutussa muuten oli 19" nousu molemmilla koneilla. Vanha 2500 rpm 1.56:1 ja uusi 3000 rpm 1,46:1. Tuon vanhan koneen kierrosten ja välitysten suhde on lähes sama kuin sinulla.


      • igimies
        Joakim_ kirjoitti:

        Mikä on mielestäsi oikea huippunopeus yhdistelmällesi? Onko Kippari 3/99:ssä ollut Minor 710 Cabin samalla rungolla ja kutakuinkin saman painonen? Tuossa vaihdettiin vanhan 70 hv kone 110 hv koneeksi ja huippunopeus 19->24 kn. Tarkemmin tekstissä mainitaan, että huippunopeus on yli 25 kn, mutta täydessä matkavarustuksessa 22 kn uudella koneella.

        Tuolla perusteella 20 kn kuulostais järkevämmältä kuin 15 kn.

        Koneesi siis ottaa nyt 3000 rpm. Tuolla kierrosluvulla saadaan jo suuri teho ja suurempi vääntömomentti kuin 3600 rpm. Potkuria keventämällä ei huippunopeus tule nousemaan lähellekään aikaisempaa 20 kn.

        Kyse on siis jostain muusta. Tehoa puuttuu tai vastusta on enemmän. Jo aiemminhan on mainittu governorin säädöt ja turbon ahtopaine, jotka oleellisesti vaikuttavat tehoon. Vastukseen taas vaikuttavat oleellisesti paino ja pohjan kunto. Oliko niissä muutosta?

        Tuossa Kipparin jutussa muuten oli 19" nousu molemmilla koneilla. Vanha 2500 rpm 1.56:1 ja uusi 3000 rpm 1,46:1. Tuon vanhan koneen kierrosten ja välitysten suhde on lähes sama kuin sinulla.

        Joakimille:
        Verkostoni jäsenen vene, josta ylläolevassa on puhe on siis samalla 7 m rungolla ja samalla koneella, kuin omani, on Minor 700 Cabin, jonka paino on 1600 kg (100 kg painavampi, kuin oma peräkoppiveneeni) ja potkuri 4-lapainen 16x17. Sanoi hän tuolla yhdistelmällä saavuttaneensa seuraavia lukemia: max 3700 rpm/19 kn ja 3300 rpm/14-15 kn.

        Viime kesä oli poikkeuksellisen vähänäkkinen (tuskin ollenkaan) aikaisempiin kesiin verrattuna, jolloin näkkien vaikutus nopeuteen syksyllä oli merkittävä.


      • Joakim_
        igimies kirjoitti:

        Joakimille:
        Verkostoni jäsenen vene, josta ylläolevassa on puhe on siis samalla 7 m rungolla ja samalla koneella, kuin omani, on Minor 700 Cabin, jonka paino on 1600 kg (100 kg painavampi, kuin oma peräkoppiveneeni) ja potkuri 4-lapainen 16x17. Sanoi hän tuolla yhdistelmällä saavuttaneensa seuraavia lukemia: max 3700 rpm/19 kn ja 3300 rpm/14-15 kn.

        Viime kesä oli poikkeuksellisen vähänäkkinen (tuskin ollenkaan) aikaisempiin kesiin verrattuna, jolloin näkkien vaikutus nopeuteen syksyllä oli merkittävä.

        Jos tuo toinen Minor kulkee samalla koneella 19 kn, pitäisi sinunkin veneen kulkea. 3700 rpm on jo yli suurimman tehon ja kierrosluvun, jolloin tuskin saa täyttä tehoa enää koneesta. Menisi todennäköisesti kovempaa jyrkemmällä potkurilla.

        Kuulostaa vahvasti siltä, että koneesi ei enää anna täyttä tehoa. Oletko mitannut polttoaineen kulutusta täydellä teholla? Siitä voi aika tarkasti varmistaa oikean tehon.


      • igimies
        Joakim_ kirjoitti:

        Jos tuo toinen Minor kulkee samalla koneella 19 kn, pitäisi sinunkin veneen kulkea. 3700 rpm on jo yli suurimman tehon ja kierrosluvun, jolloin tuskin saa täyttä tehoa enää koneesta. Menisi todennäköisesti kovempaa jyrkemmällä potkurilla.

        Kuulostaa vahvasti siltä, että koneesi ei enää anna täyttä tehoa. Oletko mitannut polttoaineen kulutusta täydellä teholla? Siitä voi aika tarkasti varmistaa oikean tehon.

        Joakimille: Nii, tehottomuutta epäillään kyllä, mutta mainitun toisen Minorin omistajankommentin:

        "Jag skulle rekommendera att du kontaktar Tescon Marin, de kan räkna ut och kolla vad du behöver, men jag skulle tippa att min fyrbladiga på 16 X 17 skulle motsvara en trebladig med måttena 17 x 17 så du har åtminstone två tum för tung kräkla, den skulle kunna gå till en 88 hp Yanmar."

        mukaan minulla olisi 2" liian suuri nousu potkurissani!
        Totta on, että ennen koneremppaani, kun kone oli kunnossa, max-lukemat olivat 3600 rpm/20 kn!
        Tämä antoi aihetta epäillä, että konettani oli viritetty aikaisemmin ja nyt virityksiä ei olisi, joten siksi tätä potkuridebattia mm. käydään.

        Kaikki nyt mainittu ilmenee aikaisemmissa keskusteluissa edellä.

        Polttoaineen kulutumittauksia en ole tässä mielessä tehnyt.


      • Joakim_
        igimies kirjoitti:

        Joakimille: Nii, tehottomuutta epäillään kyllä, mutta mainitun toisen Minorin omistajankommentin:

        "Jag skulle rekommendera att du kontaktar Tescon Marin, de kan räkna ut och kolla vad du behöver, men jag skulle tippa att min fyrbladiga på 16 X 17 skulle motsvara en trebladig med måttena 17 x 17 så du har åtminstone två tum för tung kräkla, den skulle kunna gå till en 88 hp Yanmar."

        mukaan minulla olisi 2" liian suuri nousu potkurissani!
        Totta on, että ennen koneremppaani, kun kone oli kunnossa, max-lukemat olivat 3600 rpm/20 kn!
        Tämä antoi aihetta epäillä, että konettani oli viritetty aikaisemmin ja nyt virityksiä ei olisi, joten siksi tätä potkuridebattia mm. käydään.

        Kaikki nyt mainittu ilmenee aikaisemmissa keskusteluissa edellä.

        Polttoaineen kulutumittauksia en ole tässä mielessä tehnyt.

        En nyt oikein ymmärrä logiikkaasi. Omistajakommenttisi mukaan 100 kg painavampi vene kulkee samalla koneella 19 kn. Kipparin artikkelin mukaan Cabin-versio kulki 19 kn 10% pienemmällä koneella. Silti epäilet, että koneesi olisi ollut ylitehoinen, vaikka nopeus on erinomaisen hyvin linjassa noiden kanssa.

        Jos koneen maksimiteho ja -kierrosluku on 3600 rpm, on tuon sisarveneen potkuri liian loiva en ottaessa 3700 rpm. Luultavasti koneelle suositellaan 3200-3600 rpm maksimikierrokset.

        Täältä löydät koneesi tehokäyrät: http://www.yanmar.com.au/media/35584/4jh-dt%28b%29e.pdf

        Huomaa, että 3000 rpm:llä saat jo yli 70 hv ja vääntökäyrä on laskusuunnassa. Jos 77 hv:llä pääsee 20 kn, 15 kn vauhdissa tarvitaan suuruusluokkaa 50 hv. Potkurin vaihto loivemmaksi ei tuota muuta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      125
      2275
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      103
      1357
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      314
      1053
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1037
    5. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      109
      1031
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      86
      919
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      690
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      689
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      670
    10. 50
      664
    Aihe