Menee hermot kaveriini koska hän on alkoholisti.

Katja301

Haluan nyt avautua ja kirjoitan tänne (en hakeakseni neuvoja) vaan saadakseni "vertaistukea". Ei ole tarkoitus olla tyly sanoessani etten tarvitse neuvoja, mutta tarkoitan sillä sitä että kaikki keinot on kyllä kokeiltu. Eli olen yrittänyt auttaa kaveriani hänen vakavassa alkoholismissaan (juo siis lähes päivittäin) mutta hän ei ota apua vastaan, ei minulta, ei muilta kavereiltaan, eikä AA:sta. Siis kuuntelee kyllä neuvoja ja ymmärtää itsekin että hänellä on paha ongelma, mutta hän ei silti tee asialle mitään. Helppo neuvo varmaankin olisi minulle että "älä ole kaveria tuollaisen kanssa" mutta kun asia ei ole niin yksinkertainen. Tällä kaverilla on kuitenkin hyvätkin puolensa, eikä minulla kavereita niin liiaksi ole että haluaisin tämän kaveruuden jättää. Mutta, nytkin meni hermot häneen, kun olen lainannut hänelle rahaa, (tiedän, minun virheeni, eihän alkoholistiin saisi luottaa) hän lupasi maksaa takaisin tiettynä päivänä. No, tämä päivä meni ohi ja kysyin maksamisesta, niin ei kuulemma pystykään rahatilanteensa takia maksamaan, kuin vasta EHKÄ myöhemmin. Siis EHKÄ, vaikka oli itse LUVANNUT maksaa. Ja baarissa oli kuulemma taas tälläkin hetkellä...On se kumma juttu, ettei voi maksaa kaverillensa velkaa, mutta silti on varaa istua baarissa. Olkaa kilttejä ja antakaa mulle "vertaistukea" , siis kokemusta samanlaisista asioista, jos teillä sellaisia on :)

38

7252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Välit poikki vaan

      Tuttu tarina, alkoholi on ystavallesi tarkeinta elamassa, ei kaverit, ei velat, ei mikan muu. Ja han ei tule muuttumaan siita.
      Heihin Ei voi luottaa, koska kaljat vie jarjen.

      Sinulla on siis valinta, joko pitaa hanet ystavana, jolloin et auta rahallisesti, vaikka kuinka tiukka paikka olisi, ja pidat kaukaisen kontaktin haneen
      TAI
      katkaiset kaikki suhteet, ja selitat hanelle syyn, eli hanen juomisensa, ehka han vahitellen tajuaa etta ystavatkin kaikkoaa ympariltaan juomisen takia.
      Kylla sina loydat parempiakin ystavia kuin juopot. Mainitset ettei sinulla ole paljonkaan kavereita, uusia aina loytaa.

      • Katja301

        Kiitos vastauksesta! :)


      • Anonyymi

        Vanha aloitus, mutta varmasti aina jollekin ajankohtainen...ystävyyden voi säilyttää myös siten, että todella ymmärtää että aikuisella ihmisellä on itsemääräämisoikeus, vaikka kuinka sydäntä vihloisi toisen valinnat. Eli hyväksyä toinen sellaisena kuin on. Raha on useimmiten parasta pitää erossa ystävyyssuhteita noin muutenkin.


    • limes

      En varsinaisesti osaa neuvoa mitä sinun pitäisi ystäväsi kanssa tehdä, mutta alkoholisteista minulla on reilusti kokemusta, koska molemmat vanhempani ovat niitä. Sen voin vuosien kokemuksella sanoa, että MIKÄÄN muu kuin viina, ei alkoholistin elämässä ole tärkeää. Tämä tuossa jo aiemminkin todettiin, mutta se on totisinta totta. Vaikea on ei-alkoholistin ymmärtää sitä pakkoa, joka alkoholistin ajaa juomaan. Ensin vuosia kielletään, että ongelmaa ei ole, ja sitten kun sen olemassaolo myönnetään, ei apua kuitenkaan haeta. Jos haetaan ja onnistutaan apua saamaan, niin silti juominen voi jatkua heti hoidon päätyttyä.

      Itse olen katkaissut kokonaan välit vanhempiini, koska yksinkertaisesti en enää jaksanut olla osa heidän kaottiista elämäänsä. Sairastuin itse muutama vuosi sitten vakavasti, ja koin, että tarvitsen kaikki liikenevät voimavarat siihen, että itse jaksan elämässä eteenpäin. Alkoholistien elämään osallistuminen ja sen seuraamien voi olla sivulliselle henkisesti todella kuluttavaa. Minä en enää sitä jaksanut, joten en ole enää tekemisissä vanhempieni kanssa. Parempi näin.

    • Hoppee ei oo häppee

      Kuningas alkoholille sinä et pärjää, joten tappelet tuulimyllyä vastaan, eikä tyyntä ole tiedossa. Ainoa joka asiassa voi kaveriasi jeesata on tämä itse, kukaan muu ei hänen kurkkuunsa sitä viinaa kai kaada.
      Alkoholin himo ajaa kaiken ohi alkkiksella, jopa sinun lainojesi takaisinmaksun. Suurin miten voit auttaa kaveria on olla lainaamatta,,,eli antamatta,,, tuolle rahaa. Kaverillasi ei ole ainakaan sinun ansiostasi tuolloin varaa juopotella ja sinäkin selkiät vähemmillä kuluilla.

      • Kaljaasionkustu

        Noh kyllä sitä voi muuttua kokemusta on mutta KAVERIN TÄYTYY ITSE HALUTA MUUTOSTA.muutoin kaikki vaivannäkö on hukkaan heitettyä


      • Katos, sä keksit sen
        Kaljaasionkustu kirjoitti:

        Noh kyllä sitä voi muuttua kokemusta on mutta KAVERIN TÄYTYY ITSE HALUTA MUUTOSTA.muutoin kaikki vaivannäkö on hukkaan heitettyä

        Niin, mitäs se auttaa jos se kuivilla oleva kaveri haluaa muutoksia jos potilas ei itse halua tilaansa muutoksia. Kyllä siinä saa sivustaseuraaja olla vaikka millainen taika-jim jos meinaa "ulkopuolisena" saada jonkun lopettaan viinasten juonnin.


      • jakom.pikkis69696969

        hoppee o häppee kun kaksi osanottajaa... kaveri juoppo ja toinen "kaveri" myy sille "pimeetä" velaksi (kun rahoittaa oman juomisensa..ja saa pari nakkia) ja tämä urporaukka pitää tosikaverina tätä nylkyrimyyjää joka kaverinsa kuoppaa kaivaa.tämä myyjä tulee sieltä mistä tosi kakkakin arabian rannan persiistä,kyl on otsaa myydä mutta ei se mistään osaa rahaa tehdäkään kun ylimielistä kakkaa ei kukaan ota töihin jos tämä edes hakisi..arvostaako kukaan tälläistä sittiäistä,muka avuliasta "kyllä mä sulle velaksi myyn.."-haudankaivajaa,vatun kakka elätti


    • kurkiaura1

      pelasta itsesi. älä mahdollista hänen juomista lainaamalla rahaa. kun hän on "selvä", kerro että toipua voi vertaistukiryhmässä. hän on sairas. juominen on pakonomaista ja alkoholi on pakkomielle. vertaistukiryhmiä on monia. omasta halusta raitistuneita on eniten AA:n vetovoiman piirissä. Al-anon on vertaistukiryhmä alkoholistien läheisille. AA-ryhmiä on jokapäivä, pääkaupunkiseudulla parisataa päivittäin. Netistä löytyy osotteita. Monista ryhmistä haetaankin selvä henkilö jos on numero ryhmäluettelossa. Myös Auttava Puhelin on käytettävissä jokapäivä. Kukaan ei raitistu ilman omaa halua.......

    • alkoholisti on saira

      Ole vain tukena alkoholistiystävällesi, mutta ole silti jämäkkä. Älä lähde mukaan hänen rahanlainaamisprojekteihin. Jos hänellä on vaikka nälkä, keitä vaikka nakkisoppa ja kutsu syömään. Mutta älä lainaa rahaa, milloinkaan. Hän ei itse ohjaa itseään, van ystävääsi ohjailee kuningas alkoholi. Sillä on niin suuri voima että ystävätkin petetään, jätetään, jne jos alkoholi on vaihtoehtona.

      Ja muista että alkoholismi on sairaus. Ellei hän itse halua apua, et voi mitään. Ystävä voit olla ja eihän ystävää jätetä vaikka hän sairastuu.

      Varmasti ystäväsi haluaa maksaa, mutta se alkoholin himo joka häntä riivaa vie aina voiton. Se on tärkein asia. Sen kun oivallat, niin pärjäät hänen kanssaan.

      Voi olla ettet saa koskaan rahojasi. Hän ei siis itse valitse sitä baaria, vaan baari valitsee hänet, eli se riippuvuus alkoholista. Jossain pohjalla hänellä on silti se huono omatunto.

      • Äitee45

        Alkoholisti on sairas - kirjoitit oikein! Alkoholisti tarvitsee ystäviä, koska jos kaikki hänet hylkää niin juominen tappaa hänet varmasti ja silloin ei ole muuta tietä kuin alaspäin. Ole jämäkkä ystävä, älä lainaa rahaa missään tapauksessa, jos hänellä nälkä niin ruoki hänet, älä juo itse hänen seurassaan, älä kerro omista reissuistasi jos niihin liittyy ryyppääminen, kerro hänelle kuinka sinua harmittaa hänen juominen, kerro mitä sairauksia hänelle koittaa juomisesta, ole hänelle rehellinen puheissasi, sano jos et halua olla hänen seurassaan koko aikaa, elä omaa elämääsi ja ole hänen ystävä! Poikani juo, itken sitä lähes joka päivä ja kiitän niistä hetkistä jolloin hän on selvin päin seurassani. Neuvon ja opastan häntä hoitamaan arjen asiat mutta en niitä rahoita. Pidän asiat poissa viinasta ja en naura hänen ryyppy vitseilleen. Toivon hänen itsensä tajuavan hakeutua terapiaan koska sinne ei ketään saa väkisin. Autetaan ihmistä mäessä ei mäen alla.


      • Anonyymi
        Äitee45 kirjoitti:

        Alkoholisti on sairas - kirjoitit oikein! Alkoholisti tarvitsee ystäviä, koska jos kaikki hänet hylkää niin juominen tappaa hänet varmasti ja silloin ei ole muuta tietä kuin alaspäin. Ole jämäkkä ystävä, älä lainaa rahaa missään tapauksessa, jos hänellä nälkä niin ruoki hänet, älä juo itse hänen seurassaan, älä kerro omista reissuistasi jos niihin liittyy ryyppääminen, kerro hänelle kuinka sinua harmittaa hänen juominen, kerro mitä sairauksia hänelle koittaa juomisesta, ole hänelle rehellinen puheissasi, sano jos et halua olla hänen seurassaan koko aikaa, elä omaa elämääsi ja ole hänen ystävä! Poikani juo, itken sitä lähes joka päivä ja kiitän niistä hetkistä jolloin hän on selvin päin seurassani. Neuvon ja opastan häntä hoitamaan arjen asiat mutta en niitä rahoita. Pidän asiat poissa viinasta ja en naura hänen ryyppy vitseilleen. Toivon hänen itsensä tajuavan hakeutua terapiaan koska sinne ei ketään saa väkisin. Autetaan ihmistä mäessä ei mäen alla.

        Alkoholistin paras ja lopulta ainoa ystävä on alkoholi. Muut ihmiset on pelkästään hyötyvälineitä alkoholistille, joilta voi koittaa vipata rahaa kaljaan jota ei ole tarkoituskaan maksaa takaisin.

        Parasta jota voit tehdä itsellesi ja alkoholistille et heivaat hänet pois elämästäsi.
        Kenties alkoholisti herää harhastaan kun huomaa menettäneensä kaikki ihmiset elämästään.


    • voimia

      Kaikille on oma elämä tärkein ja ei kannata hyysätä.

    • Jeejee67698

      Jätät vaan alkoholisti kaverisi ja etsit muita kavereita jos kykenet. Hän on nimittäin kuollut jo sukupuutton jos viina loppuis. Jätin itsekkin tommosen raukan, ei niistä oo ku harmia omalle elämälle. Siitähän se oppii jos oppii

      • hyvä33333

        Niinpä. Kaveri kuuluu jättää aina, jos hänellä menee huonosti.

        Jos kaveri sairastuu, jää työttömäksi, menettää lähiomaisen tai muuta, ei kannata olla sellaisen kanssa missään tekemisissä.


      • Anonyymi
        hyvä33333 kirjoitti:

        Niinpä. Kaveri kuuluu jättää aina, jos hänellä menee huonosti.

        Jos kaveri sairastuu, jää työttömäksi, menettää lähiomaisen tai muuta, ei kannata olla sellaisen kanssa missään tekemisissä.

        Ratkaiseva ero on siinä, et alkoholismi on itseaiheutettu sairaus.
        Sairastuminen. työttömäksi jääminen. lähiomaisen menettäminen tai muu menetys on asioita joihin ei useinkaan voi itse vaikuttaa.

        Alkoholisoituminen on puolestaan aina ihmisen itsensä omaa syytä, et aika ontuvaa verrata alkoholismia asioihin joihin ei pysty itse vaikuttamaan.


    • minä

      Hei!
      Älä kumminkaan hylkää kaveriasi! Mutta älä myöskään lainaa rahaa vaikka vaikeahan se tietysti on ! Voimia sulle!!

    • Totuus99

      Ymmärrän tunteesi ja fiiliksesi. Mä olen itse kantanut huolta ystävästäni. Hänelläkin on alkoholiongelma, on alkoholisti. Holistihan ei ole sellainen, joka välttämättä juo joka päivä. Holismi on sairaus jossa alkoholi vie ihmistä. Oma ystäväni suuttui/loukkaantui kun uskalsin sanoa hänelle, että alkoholi on muuttanut häntä tuttavuutemme aikana. Alussa hän oli mukava ja hauska, ajan myötä hänestä tuli kireä ja riitaa haastava. Hänellä menee muisti kun juo tarpeeksi eikä varmaan edes muista kaikkea pahaa mitä on humalassa sanonut. En kuitenkaan suostu hoivaamaan häntä, se on pahin virhe mitä holistin kanssa voi tehdä. Niin kauan ei ole mitään tehtävissä kun tällainen ihminen ei suostu itse sanomaan, että on holisti. Ja AA-kerhoon pääsyllä ehtona on juuri tuo, että myöntää olevansa sairas. Nyt hän esittää marttyyria, loukattua, kun uskalsin sanoa asian suoraan. En kuitenkaan meinaa pyytää anteeksi ja siten anoa ystävyyttämme takaisin. Jos hänelle alkoholi on tärkeämpää kuin hyvä ihmissuhde, niin hän on valintansa tehnyt. Älä sinäkään höösää liikaa ystäväsi kanssa. Jos hän ei ole valmis muuttumaan ja hakemaan apua, niin hän on valintansa tehnyt.

    • Ihana amma

      Niinkö Somelaiset aina tekee? Käännetään takki ja unohdetaan ystävä?? Surullista ja niin Somelaista. Toivottavasti kukaan ei joudu Somelaisen ystävän hylkäämäksi. Surkea käyttäytymismalli.

    • leon_13

      Jätä kaveri ja sano, että voitte taas olla kavereita kun lopettaa juomisen. Sit näkee että ootko sinä sille tärkeempi kuin viina. Jos kyllä, niin oletta taas kavereita.

    • taitaa nimim.

      leon_13 olla kenties lapsellinen???
      Alkoholistia ohjaa hänen himonsa alkoholiin, sille ei voi mitään.
      Tarjoa vaikka pillua, rahaa ja sitärataa, mutta alkoholi vie voiton KAIKESTA.

    • Pennivelka

      Minulla oli nuoruudessa pers'aukisia kavereita, jotka lainailivat sillöin tälläin, rahaa milloin mistäkin syystä, "tarpeeseen" tai turhuuteen, ei nyt edes aina kuukausittain, mutta epämääräisesti. Minulla kun rahaa oli niin lainailin kans. Takaisinmaksu oli aina mitä oli, mutta oikeasti se koska pers'aukinen maksaa velkansa on yks hailee ja taloudellisesti maksamatta jättäminenkään ei merkkaa yhtään mitään.

      Eli kysy itseltäsi onko sillä väliä jos toinen on joka toinen viikko sinulle velkaa, jos on lainannut uudestaan, vai onko ensimmäinen velka voimassa kuukausia? Otin periaatteeksi että jos oli jo laina alla, niin en lainannut lisää. Kyllä ne maksoivat takaisin, kun tiesivät että tarvittaessa lainaan kyllä rahaa uudestaan. Jos toinen oli pers'aukinen niin saatoin toki joskus tarjota jotain, ruokaa jos tuli kylään, kaljan baarissa, jne. jotain pientä ja kaikki vastikkeetta eli ilman odotusta takaisinmaksusta tai kiitollisuuden velkaakaan, mutta velkaa en antanut anteeksi, eli tällä tavalla oli selvät sävelet, eli minulta ei saanut mitään pummaamalla. Eli olin ystävä, en rahanlähde.

      Joten voit hyvin pitää tuon velan ikuisesti voimassa, ilman että hingut sitä heti ensi viikolla takaisin, saati panikoit. Toivottavasti taloutesi kestää sen, ettet itse ole samanlainen pers'aukinen. Helpottaa tulevia "vippaa rahaa" tilanteita myös tämä käytäntö, että velka ei kasva uudella velalla.

    • antikanuuna

      Rahan lainaaminen on karhunpalvelus alkoholistille, samoin kaikki sellainen että työkaverit peittelevät jonkun juomista pomolta jne. Ne tekevät mahdolliseksi sen, että alkoholisti ei joudu kohtaamaan sitä karua totuutta, ettei meno voi enää jatkua.

    • ex-juoppo

      Olen itse toipunut alkoholisti ja täytyy tunnustaa, että silloin juovina aikoinani olin itse ihan samanlainen kuin tuo ystäväsi on, eli vippailin rahaa viinaan milloin milläkin tekosyillä ja tietäen, että tuskin pystyn maksamaan vippaamiani rahoja luvatusti takaisin. Juovalla alkoholistilla moraali liukenee sinne viinalasiin, mieli ja keho huutavat alkoholia siihen malliin että millään muulla kuin sillä seuraavalla ryypyllä ei ole mitään väliä, maksoi mitä maksoi.

      Ystäväsi kyllä varmasti tietää tekevänsä väärin, ainakin minä tiesin sen tasan tarkkaan- ja siinähän hänellä onkin taas yksi syy ottaa lisää! Valitettavasti tuohon tilanteeseen on paha mennä tarjoamaan mitään patenttiratkaisua- tietysti lisää hänelle et ainakaan lainaa. Valitettavasti juovalle alkoholistille pitää tulla elämässään joku tarpeeksi raju pohjakosketus, sellainen, ettei sitä juovaa elämää pysty jatkamaan enää päivääkään, ennen kuin hän herää ongelmaansa. Minulla se tarkoitti haimatulehdusta ja viinakramppia. Siinä sairaalassa maatessa keväällä 2010 tajusin, millaisessa mielisairauden kaltaisessa tilassa olin vuosia ollut.

      Oli se kyllä tiukka paikka lähteä AA:han ja vielä rankempaa oli lähteä pyytämään kavereiltaan anteeksi ja maksaa velkansa korkojen kera takaisin, mutta se kannatti- kolmeen vuoteen ei ole kertaakaan tehnyt mieli juoda, kun aloin tajuta millainen ihminen olin juovina aikoinani ollut! Se, mitä tällä tarkoitin sanoa, on se, että jos et halua katkaista välejäsi ystävääsi, sinun on sitten vain odotettava, että hän löytää pohjansa jos löytää. Pärjäämistä!

    • nm. 27 kokemusta on

      Itse muutaman vuoden (3-4 vuotta) aika hevisti juoneena ja muitakin päihteitä käyttäneenä sanoisin, että paasaaminen tai edes huomauttelu itsestäänselvyyksistä ei auta. Ei liioin paapominenkaan.
      Sanoisin että hyvä lähestymistapa voisi olla sellainen, jossa pyritte ottamaan henkilön mukaan aktiviteetteihin ja silloin kun hän on mukana, jättää sen yhdellä tai kahdella käymisen väliin. Myös mikä tahansa uusi harrastus voi tehdä terää... mieluummin uusi hänelle ja kaverille/ystävälle.
      Suurin osa, kuten minäkin, kerkeää juomaan yms. niin kauan kunnes keho alkaa oikeasti sprakaamaan sen takia. Siinä vaiheessa ei bentsoja, ei masennuslääkkeitä ja muuta tuollaista - muutoin ollaankin pian lääke-alkoholi-kierteessä.
      Joskus vähemmän on enemmän.

      Lainaaminen ja hyysääminen kannattaa kitkeä, mutta kaveria ei saa jättää!
      Hoitomahdollisuuksiakin kannattaa yrittää. A-klinikan tyyppiset jutut tosin ovat vain hetken hengähdystaukoja ennen seuraavaa putkea.

    • make9494949494

      Jos alkoholisti ei halua apua tai parantua ei ole mitään tehtävissä.Kaikki alkaa siitä että ihminen itse tajuaa ongelmansa.Muuta tietä ei ole paitsi kuolema.Alkoholistilla alkoholi ja sen hankkiminen kieroillakin tavoilla menee kaiken muun edelle jopa niiden rakkainpien läheisten.Älä anna rahaa.Itse olen alkoholisti joka tiedostaa ongelmansa ja haluaa elää raittiina.

    • Yksi tai kaksi asiaa: alkoholisti on kulutusaddikti. Kuluttamiseen tässä yhteiskunnassa tarvitaan rahaa. Kaverisi/ystäväsi tarvitsee rahaa kuluttaakseen.

      Addikti ei hallitse ainetta eli tässä tapauksessa rahaa. Rahaa kuluu. Voit syytää kaverillesi tonnikaupalla ja tiedät jo itsekin, mistä hänet löytää.

      Addikti on kuin lapsi, joka ei tiedä omaa parastaan. Hänelle on oltava kova ja suora. Hänelle on iskettävä rajoja. Jos hän ei noita rajoja kunnioita, hän menettää kaverinsa ja ystävänsä. Niin paradoksaaliselta kuin se voi kuulostaa (kuitenkin me ihmiset tarvitsemme toisiamme), se voi olla juuri sitä, mitä alkoholisti tarvitsee.

      Muussa tapauksessa pitäisi ymmärtää, mitä kaverisi käsittelee juomalla. Meistä jokainen tuntee jotakin ja käsittelee negatiivisia tunteita tavalla tai toisella. Addiktiot syntyvät negatiivisista tunteista - eikä niinkään mielihyvästä. Taustalla voi olla pitkä henkilöhistoria, tyytymättömyys elämään, häpeä, syyllisyys, tylsistyneisyys, merkityksettömyyden tunteet jne. Alkoholi (tai mikä tahansa muu kulutusaddiktio) tarjoaa yksilölle sen vähäisen merkityksen, kenties luotettavimman ja pysyvimmän "parisuhteen".

      Jos haluat ymmärtää kaveriasi, ja jos hän sattuisi myös haluamaan itseymmärrystä, voisit kysyä, millainen olo hänellä on? Voiko hyvin? Onko joskus historiassa tapahtunut jotakin? Milloin hän on tyytyväisimmillään? Mitkä tunteet ovat hänelle vaikeita? Milloin hänellä ei ole ollut hyvä olla ja miksi?

      Mikä tahansa kysymys, halu tietää enemmän voi avata yhteyksiä, jos niitä ei ole jo. Et kuitenkaan voi ottaa vastuuta kaveristasi. Jos hän toivoo yksinäisyyttä ja haluaa vain juoda, kukaan ei tule häntä estämään. Et sinä tai virkavalta tai edes korkeammat voimat. Kaverisi on havahduttava, kun aika on kypsä. Voi olla, että tunteista puhuminen, tilanteen ahdistavuudesta avautuminen muuttaa asioita tai sitten ei. Voi olla, että kaikenlainen avautuminen voi auttaa häntä avautumaan ja valitsemaan toisin. Voi olla, ettei auta.

      Olen itse addikti. Tulen suvusta, jossa alkoholiongelma on periytynyt pitkälti isältä pojalle. Puolentusinaa läheistäni on kuollut alkoholiin, yksi muihin päihteisiin. Keinot ovat vähissä. Ymmärrän tuskasi ja ahdistuneisuutesi. Oman itsesi kannalta voi olla hyväksi olla mahdollisimman suora ja lyödä rajoituksia tai sitten harkita, mihin kaikkeen olet hänen hyväkseen valmis, jos hän ei itse halua elää toisin.

      Alkoholismi on kuin uskonto. Alkoholistin päänkäännyttäminen vaatii samanlaisia pinnistyksiä kuin kristityn käännyttäminen ateistiksi tai päinvastoin. Edessä on kohtuullisen turhauttava urakka, jos kaverisi on uskonsa suhteen fundamentalisti. Häntä on mahdoton käännyttää. Ehkä parempi, jos ei suoriin käännytysyrityksiin edes lähde.

    • Ei nimeä

      Jos nyt alkoholistiksi voin itseäni määritellä, suoriuduin kuitenki työelämässä muutamia ryyppy/sairauslomia lukuunottamatta. Emäntä lähti, rahat ja osittain terveyskin.

      En osaa vieläkään sanoa miksi sen lopetin, tai miten. Loppu kuitenki ku seinää, 4 kaljaa jäi jääkaappiin ja ne on siellä edelleen. (Parasta ennen 2007)
      Pohjalta on hyvä ponnistaa, sanotaan. Mutta kyllä se itsestä lähtee, ei kukaan tule sanomaan että vitsi sä oot ihan holisti, lopeta :)

      Itsellä kyllä vaihtu kaveritkin pikku hiljaa, ei ollu ryyppykavereitten kanssa mitää yhteisiä harrastuksia, nii eipä ollu mitää asiaakaan.

    • Katja301

      Kiitos niille jotka laittoivat asiallisia ja myötätuntoisia viestejä :) (eivätkä alkaneet syyllistämään minua rahanlainaamisesta) Kaverini on nimittäin niin alkoholisoitunut, että hän ryyppää joka tapauksessa, lainasin hänelle rahaa tai en. Juominen on alkoholistin omalla vastuulla, ei siitä voi muita syyttää, jos apua tarjotaan moneltakin taholta mutta itse ei ota sitä vastaan.

      • Katja301

        Vielä lisään sen, että olen kyllä tehnyt vahvan päätöksen etten enää ikinä hänelle rahaa lainaa. Enkä ole sitä aikaisemminkaan tehnyt kuin keskimäärin kerran vuodessa kympin tai pari. Joten tässä tapauksessa ei voida sanoa että minä hänen juomistaan rahoittaisin.
        Ja sitten vielä kommentoin niille jotka antoivat ohjeita miten mitä minun pitäisi tehdä. Niin kuten ensimmäisessä viestissä kerroin, kaikki keinot on kokeiltu : Olen käynyt hänen kanssaan monia keskusteluja hänen alkoholismistaan, puhunut asioista suoraan, kuunnellut, neuvonut jne. Ja hän itse varsin hyvin tietää että hänellä on ongelma ja on käynyt kaikenmaailman terapioissa, AA:ssa ym. mutta kun ongelma on siinä että hän ei itse tee asialle yhtään mitään.
        Ja kyllä, olen tehnyt myös sen, että olen laittanut kaveruutemme pitkälle katkolle (joka alkoi siitä kun hyvää tarkoittamalla ja ystävällisesti otin ensimmäistä kertaa puheeksi hänen alkoholisminsa, että hän tekisi asialle jotain, ja siitäkös hän sitten suuttui ja alkoi minua haukkumaan) niin tämän pitkän tauon ajan, ja sen jälkeen kun olemme nähneet, niin meno on jatkunut hänen elämässään ihan samanlaisena. Eli ei hän siitä mitenkään havahtunut vaikka menetti alkoholin takia pitkäksi aikaa kaverinsa. Kyseessä on sellainen ihminen, että vaikka hänellä ei olisi ketään kaveria, hän menee yksin baariin kaljalle. Niin kuin on monesti tehnytkin.
        Ja kyllä, sekin on kokeiltu että olen ehdotellut hänelle kaikenlaista muuta tekemistä kuin baarit / juominen. Mutta, tässä pari esimerkkiä : Ehdotin hänelle kauniina kesäpäivänä mukavaa kävelyretkeä metsään. Katsoin vähän ihmeissäni kun hän metsässä kaivoi laukustaan oluen (harvat ihmiset menevät lenkkipolulla oluttölkin kanssa) eikä hän ollut moksiskaan vaikka näki reaktioni. Ja en nyt alkanut sitten väkisinkään sitä tölkkiä hänen käsistään repimään. No, toinen esimerkki : Oli tarkoitus katsoa luonani elokuva. Itse olin kuvitellut että kai hän nyt yhden elokuvan ajan malttaa olla juomatta. Mutta, eiköhän hän saapunut luokseni olutkassin kanssa. Ja, tosiaan, olen siitäkin hänelle maininnut, että en pidä siitä että hänellä pitää aina olla se olutkassi mukana, mutta ei hän siitä luovu. Kuittaa vaan asian sillä että "tässähän on vaan muutama, en minä näistä känniin tule". Ja jos sanon hänelle että hän ei ole tervetullut luokseni olutkassien kanssa, niin sitten hän menee juomaan ne muualle, tai sitten baariin. Valitsee siis ennemmin yksin kaljan juomisen kuin kaverin kanssa ajan viettämisen selvinpäin.
        Tilanne on tällä hetkellä se, että en ole häntä hylännyt, voin häntä silloin tällöin nähdä ja kuulumisia vaihtaa, mutta etäiset välit pidän, muuten hän ennemmin tai myöhemmin taas loukkaa minua, niinkuin on ennenkin tehnyt.
        Tsemppiä kaikille jotka ovat "samassa veneessä" kuin minä :)


    • Iina881

      Ystäväsi on koukussa siihen aineeseen. Kehottaisin asettamaan hänelle rajat joko sinä tai viina. Ja kertomaan mitä viina tekee. Ja sitten sitiä vertaistukea. Kun olin noin 8-vuotias lapsi oli vuosi 1992 isälläni oli usein kylässä "kylän juoppo". Muistan aina kuinka hän suorastaan rukoili isääni antamaan rahaa muun muassa esim ostamaan jotain kivaa tyttöystävälleen, jota ei ollutkaan. Nyt 11- vuotta myöhemmin ja monien AA-kerhojen istuntojen jälkeen hän on päässyt irti viinasta ja elää täysin raittiina! Tsemppiä! Mutta ei muiden ongelmien saisi olla esteenä sinun onnellesi;(

    • hakuma matata

      Jätin parhaan kaverin siitä syystä alkoholi oli hänen uus ystävä, vaikka tunsimme 6 vuotta ala-koululta tutustuttii se oli parhaimista parhain kaveri ikinä, kunnes.. täytti 18- vuotta (olin 15-16vuotta) lähetti kuin kivaa baarin meno on kuinka sai juomista pöytää kuinka oli saanut uusia ystäviä kuinka kuinka kuinka... Lopulta mietin mitä tässä teen lähenkö vai odotanko? Aloin itteeni syyttelee, vaikka en tehnyt mitään.. kunnes täytin 18 vuotta ihan ensimmäistä kertaa baarin sisäl ei tuntunut missää ledivalot vaa hyrräs muuten sama meininki voi pitää kotonakin.. mut olkoot, sitten päätin en etsi alkoholin kautta kavereita. No sanoin tyhjällä menolla tälle muijalle heipat enköhän saa kuulla kuinka ilkee oon, tai sydämmetön ihminen! Myönnän, olin sydämetön mutta kuka oli teki ensimmäisenä ei kukaa haluu myöntää olevansa alkoholisti. Mutta kenenkään ei pidä etsiä baarin kautta ystävää kukaan ei tiedä millainen se on. Tämä kaveri oli ennen hyvä nykyään.. no.. samanlainen mitä muut teinit eli alkoholisteja

    • Anonyymi

      Mä tykkään alkoholisti kavereistani mutta ei kyllä itse tule koskaan mieleen lainata heille rahaa. Itse dekaani omilla rahoillani ja he dokaa omilla. On hauskoja ja mukavia ihmisiä, en missään nimessä pistä välejä poikki, jonkun epäterveellisen elämäntavan takia joka minulla itsellänikin on. Olisi yksinäistä jos en saisi hengailla siinä ryyppyporukassa.

    • Anonyymi

      näinkin voi käydä, kerroin paljon juovalle tutulle et kävin alkossa, hän piti minulle saarnan et oletko suurkuluttaja, osti yhden viinipullon ja harvoin juopottelen, oliko itse varoittava esimerkki :)

    • Anonyymi

      Alkoholismi on yksi päihderiippuvuuden muodoista. Alkoholismilla on tautiluokituksen mukainen diagnoosi. Se on luokiteltu sairaudeksi Maailman terveysjärjestön WHO:n luomassa ja Suomessakin käytössä olevasa ICD-10 tautiluokituksessa. Kysymys on kroonisesta sairaudesta.

      Tuskin tulisi mieleenkään kritisoida jotain muuta kroonista sairautta potevaa. Mutta alkoholismissa sairaus vaikuttaa yleensä läheistenkin elämänlaatua huonontavasti ja siksi he saavat sairaudestaan lokaa niskaansa.

      Vaikea asia.

    • Anonyymi

      En neuvo sinua. Pyydän vain kipität kirjastoon lainaat kirjan: Virta hepo olohuonessa. Lue ja peilaa sitä kaveri suhteeseesi..

    • Anonyymi

      Onko rapajuoppo vai tissutteleeko hiljaksiin

    • Anonyymi

      Älkää hössöttäkö juomisesta jos se on ns kohtuullista eli ei umpihumalassa... jokaisella on tapansa, niin nyös minulla... otan ol/sii melkein joja pv mut vain muutaman/pv

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      28
      1387
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe