Ennen maksettiin korkoa rahalle...

Ennen sai korkoa

Muistaako kukaan sitä markka aikaa, kun pankeista sai kunnon korkoa talletuksille.
Huippu korko taisi olla silloin parhaimmillaan 10%.
Siinä sai hyvän tuoton talletukselle.
Enää ei makseta tavalliselle pankkitilille korkoa edes prosentin kymmenystä ja siitäkin vielä otetaan 30% lähdeveroa.

6

86

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Köyhäkin voi sijoitt

Muistan hyvin, kun lainan korko oli 15 - 17% ja talletuksille maksettiin enimmillään jopa 13% korkoa. Köyhillä isovanhemmillani oli hieman vähistä eläkkeistä säästettynä pankkitilille sattumoisin juuri tuolloin rahaa ja vaari tutun pankinjohtajan neuvosta sijoitti rahat 13% korolla määräaikaistilille. Muutamassa vuodessa isovanhempien tilillä oli melkoinen summa, kun korot lisättiin vuosittain pääomaan kasvamaan korkoa.

Olen itse mukana yhdessä yhteishankkeessa ja saimme valtiolta palautuksena tuolloin pienen summan, summaa ei haluttu jakaa porukalla, vaan se laitettiin tuottamaan korkoa korolle myös 13% korolla, nyt tilillä on melkoisesti rahaa, jonka nyt voisi jopa jakaakin. Saamme kuitenkin vieläkin rahalle korkoa n. 2%, eli ei juuri mitään.

Ostin myös markka-aikana yhden puhelinosakkeen 1500mk yhdeltä paikkakunnalta pois muuttavalta henkilöltä, nyt tuon osakkeen arvo on n. 2500€ ja olen saannut vuosittain osinkoja suurimmillaan 250€, kuitenkin vähintää 100€.

• Opiskelijamuistoja

Minulla oli 90-luvun alussa opintolainaa 7,5 % korolla ja nämä rahat talletettuna samaan pankkiin 14,25 % tilille. Ihanteellinen sijoitus siis, mutta eihän tuota kauan kestänyt.

• Mikä parempi....

Juu muistan kun ta´lletustileille maksettiin 6-8% korkoa. Vastaavasti velkakorko oli sitten tuplasti. Enemmän suomessa kuitenkin velallisia kuin velattomia joilla rahaa sijoituksiin,,

• Ennen sai korkoa

Kun näitä rahasto sijoituksia alkoi ensimmäistä kertaa tulemaan markkinoille, taisi olla joskus 15 vuotta sitten, niin tuli niihinkin sijoitettua säästöjä.
      Sampo pankissa sijoitin muistaakseni se oli Leijona rahasto, Suomi rahasto ja Teknologia rahasto.
      Muistelen, että 100 000 markkaa tuli niistä voittoa, eikä talletus summa ollut iso, mutta viiden vuoden aikana rahaston kasvukäyrä oli pelkästään ylöspäin.
      Jälkeenpäinkin tuli näihin rahastoihin sijoitettua, mutta tappiota tuottivat.
      Nyt on muutama tonni rahastossa.
      Pankki kyllä yrittää, että sijoittaisin kaikki säästöt näihin rahastoihin, mutta mitä järkeä siinä on muka, että pitäisi rahastoa, kuin säästötilinä, että sielä ottaa sitten, jos rahaa tarvitsee.
      Rahastohan elää, joten sitten kun tarvitsee, niin rahaston arvo voi olla paljon alempi, kuin silloin, kun sinne rahaa laittoi eli siinähän tulee vaan tappiota.
      Eihän se pankkia haittaa, vaikka asiakkaalle tulee tappiota.
      Ja mitä järkeä on pitää rahojaan rahastoissa kymmeniä vuosia, jos 30 vuoden kuluttua rahasto arvo on sama, kuin se oli 30 vuotta sitten.
      Ei rahastoa voi verrata säästötiliin, vaikka pankit niin yrittää selittää.

• 88000e tilillä

nyt pitäisi olla samoin nuo suhteetn.9-10 prossaa talletuksille ja 15-19 prossaa velalle ja vielä jos saisi sen inflaatiopeikon hengiltä niin mikäs olisi ollessa...

• ootteks valeköyhiä?

mutta köyhällähän ei pitäisi sitä irtonaista rahaa olla??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe