Valamon luostari lähti aikoinaan evakkoon Laatokan saarilta ja päätyi Uuteen Valamoon Heinävedelle. Laatokan Valamon luostaritoiminta on sittenmmin elvytetty Venäjän kirkon toimesta.
Onko meillä nyt olemassa "kaksi Valamoa"?!? Vai jatkaako nimenomaan Uusi Valamo vanhan Valamon hengellisiä perinteitä, ja nykyinen Laatokan Valamo on aivan uusi luostari?
Kumpi Valamo oikea?!?
16
1593
Vastaukset
- Doxos
Muistaakseni munkit evakkomatkan jälkeen asiaa tiedustelivat, eli onko Heinävedelle perustettava luostari aivan uusi luostari vai Valamon luostari, joka on uudessa sijaintipaikassa ja lopputulokseksi tuli, että vaikka sijainti vaihtuu niin luostari on yhä sama. Tosin tuolloinhan ei varmasti kukaan voinut ajatellakaan, että Laatokan Valamo olisi joskus taas luostarikäytössä.
Ja varsinaisen luostarin nimellä "uusi valamo" perusti Herman Alaskalainen 1800-l lopulla Alaskaan ;o)
Ota näistä nimistä nyt sitten selvää... - Lasse
Eiköhän ne molemmat luostarit ole ihan oikeita! Nykyään siten sijaitsee Heinäveden Papinniemessä Kristuksen kirkastumisen luostari ja Valamon saarella Laatokassa Kristuksen kirkastumisen luostari. Heinävedellä sijaitseva voi osoittaa enemmän jatkuvuutta kuin uudelleen asutettu Valamon saaren luostari.
"... joka itsensä korottaa, se alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." (Matt. 23:12)
Niiden hengellisestä tasosta, ja siten myös arvostuksesta, voi varmaan olla monta mieltä, kuten kaikesta (ks. Suomi24 Keskustelu), mutta kuten nykyinen Moskovan ja koko Venäjän patriarkka Aleksi II on todennut, hengellisen elämän sisällöksi ei voida laskea toteamusta ja syytösta "kuinka hengetön ympäristöni on." - Johannes
Itse asiassa on olemassa kolmekin Valamon luostaria, todellakin myös Amerikassa New Valaam, joka minun tietääkseni on nunnaluostari.
Ja jos tarkkoja ja hurskaita ollaan, ei ole yhtään Valamon luostaria. On vain Valamo-niminen saari Laatokalla. Luostarien virallinen nimi on Kristuksen kirkastumisen luostari.
Uusi Valamo Suomessa jatkaa Laatokan Valamon hengellistä perinnettä katkeamattomasti, sillä sota-aikana noin 200-henkinen veljestö siirtyi Laatokalta Heinävedelle. Tämäkin katkeamattomuus on suhteellista, sillä viimeisen 20 vuoden aikana luostarin veljestö on täysin vaihtunut. Vanhat ovat kaikki siirtyneet tuonilmaisiin, ja asiaan on varmasti vaikuttanut myös se, että sodanjälkeisinä vuosina eivät sen paremmin Suomen ortodoksinen kirkkokunta (kielipoliittisista ja kanonisista syistä) kuin Suomen valtiokaan sanottavasti tukeneet luostaria, vaan sen piti tulla toimeen omin neuvoin. Tavallaan tilanne on edelleen sama.
Vanha Valamo toimi sodan jälkeen 60 vuotta pelkästään Neuvostoliiton sisäisenä turistikohteena ja sosiaalisena työsiirtolana.
Neuvostoliiton hajottua sinne perustettiin jälleen luostari, jolla on fyysisesti käytössään paitsi historiallisesti merkittävä saaristo, myös joukko vanhan luostarin elämästä muistuttavia rakennuksia, kiviristejä ja hautapaikkoja. Olisi yksisilmäistä väittää, ettei siellä nyt toimiva yli sadan hengen luostari olisi oikea Valamo.
Joten...tavallaan kumpikin Valamo on "oikea".- Mr Gt
Mielenkiintoiset nettisivut, www.valaam.ru
Niin, mikäpä oikeus Kuopiossa on ylläpitää varastoa vanhoista esineistä, jotka osin ovat kuuluneet vanhaan Valamoon. Olisikohan aika purkaa sotasaalismuseo ja -varasto, ja palauttaa esineet siihen käyttöön mihin ne on valmistettu ja pyhitetty. - Serguei
Mr Gt kirjoitti:
Mielenkiintoiset nettisivut, www.valaam.ru
Niin, mikäpä oikeus Kuopiossa on ylläpitää varastoa vanhoista esineistä, jotka osin ovat kuuluneet vanhaan Valamoon. Olisikohan aika purkaa sotasaalismuseo ja -varasto, ja palauttaa esineet siihen käyttöön mihin ne on valmistettu ja pyhitetty....sen verran että sen voisivat aloittaa venäläiset palauttamalla Suomen Tasavallan yhteyteen meiltä väkivalloin riistetyt alueet Karjalassa. Samalla Laatokan Valamo saisi arvoisensa aseman ja kirkolliset esineet voitaisiin sinne palauttaa. Mikäli Venäjän Federaatio ei tätä tee niin miksi ihmeessä lahjoittaisimme meille laillisesti kuuluvaa esineistöä Venäjälle? Saitko provoosi sellaisen vastauksen kuin halusit?
- Mar Sarug
Mr Gt kirjoitti:
Mielenkiintoiset nettisivut, www.valaam.ru
Niin, mikäpä oikeus Kuopiossa on ylläpitää varastoa vanhoista esineistä, jotka osin ovat kuuluneet vanhaan Valamoon. Olisikohan aika purkaa sotasaalismuseo ja -varasto, ja palauttaa esineet siihen käyttöön mihin ne on valmistettu ja pyhitetty.kenen ne ovat elleivät ortodoksien ja suomalaisten sellaisten hallussa?
palauttaa venäläisille vai? ikäänkuin palkkiona siitä mitä tekivät meille?
kyllä niilläkin on museokamaa ihan tarpeeksi ja eivät ne kuule niitä juurikaan "oikeaan käyttöön" laittas sen enempää kuin nyt Kuopissa?
tai hej! jos palauttavat valloittamat alueet, niin voishan ne sitten saada ne takas vanhaan valamoon. sinne saisivat mun puolesta jäädä myös venäläiset munkit- SUomeen siis!?
ihmeellistä tämä Venäjän ortodoksikirkon hyysääminen ja ihannointi... kirkkopoliittista uus-suomettumistako? - Mr Gt
Mar Sarug kirjoitti:
kenen ne ovat elleivät ortodoksien ja suomalaisten sellaisten hallussa?
palauttaa venäläisille vai? ikäänkuin palkkiona siitä mitä tekivät meille?
kyllä niilläkin on museokamaa ihan tarpeeksi ja eivät ne kuule niitä juurikaan "oikeaan käyttöön" laittas sen enempää kuin nyt Kuopissa?
tai hej! jos palauttavat valloittamat alueet, niin voishan ne sitten saada ne takas vanhaan valamoon. sinne saisivat mun puolesta jäädä myös venäläiset munkit- SUomeen siis!?
ihmeellistä tämä Venäjän ortodoksikirkon hyysääminen ja ihannointi... kirkkopoliittista uus-suomettumistako?Mielestäni esineet kuuluvat vanhaan Valamoon.
Kirjoitus ei ole provo.
Kaikki kunnia meille, että olemme säilyttäneet ja huoltaneet esineet. Nyt on aika nostaa oikea Valamo sille kuuluvaan asemaan. - Mar Sarug
Mr Gt kirjoitti:
Mielestäni esineet kuuluvat vanhaan Valamoon.
Kirjoitus ei ole provo.
Kaikki kunnia meille, että olemme säilyttäneet ja huoltaneet esineet. Nyt on aika nostaa oikea Valamo sille kuuluvaan asemaan.ja luovutetut alueet suomalaisille takas! Kiitos että olet samaa mieltä. Näin saadaan esineet ja asiat järjestykseen Mr Gt... oder?
- Mr Gt
Mar Sarug kirjoitti:
ja luovutetut alueet suomalaisille takas! Kiitos että olet samaa mieltä. Näin saadaan esineet ja asiat järjestykseen Mr Gt... oder?
Jes !
Ja pölyttyneet Kuopion museon esineet vanhaan Valamoon. - ponomari Jerma
Mr Gt kirjoitti:
Mielenkiintoiset nettisivut, www.valaam.ru
Niin, mikäpä oikeus Kuopiossa on ylläpitää varastoa vanhoista esineistä, jotka osin ovat kuuluneet vanhaan Valamoon. Olisikohan aika purkaa sotasaalismuseo ja -varasto, ja palauttaa esineet siihen käyttöön mihin ne on valmistettu ja pyhitetty.... kokki, sitä huonompi soppa? Siksi en malta olla kirjoittamatta. Taidat olla "huumorimiehiä" Mr Gt kun nimittelet laillista omaisuuttamme sotasaaliiksi. Laatokan Valamohan sijaitsi Suomen alueella ennen toista maailmansotaa alkaen (muistaakseni) vuodesta 1812 kun ns. Vanha-Suomi (eli Venäjään vuosien 1721 ja 1743 rahanteoissa liiteteyt Suomen alueet) liitettiin Suomen suuriruhtinaskuntaan (joka siihen aikaan kuului Venäjän keisarikuntaan). Tietääkseni myös Tarton rauhan rajat vuodelta 1920 olivat lailliset Suomen rajat. Eli Laatokan Valamo kuului laillisesti Suomeen. Mielestäni sotasaaliista puhuminen Sinun tavallasi tässä asiayhteydessä on joko VALHETTA tai muuten vaan HUMPUUKIA!!!
Sitten toiseen asiaan eli niihin Kuopion kirkkomuseossa säilytettäviin esineisiin. Akatistoshymnissä pyhittäjäisillemme Sergeille ja Hermanille, sen 6. kontakissa kirjoitetaan näin: "Oi pyhittäjät, vielä kuoltuannekin te pysytte Jumalan kunnian julistajina, sillä kunniallinen muistohautanne välittää ehtymättöminä virtoina parantumista ja tarvitsevaisille heidän tarvitsemaansa, minkä nähtyään lapsenne kiitolisina veisaavat teidät kirkastaneelle Jumalalle: Halleluja!" Kertonee Suomen ort.kirkon HENGELLISESTÄ tilasta omaa surullista sanomaansa se, että pyhittäjien muistohauta on museossa eikä Uuden-Valamon luostarikirkossa uskovan kirkkokansan hartaan kunnioituksen kohteena. Montako jumalanpalvelusta on toimitettu ort.kirkkomuseossa, jolloin ortodoksit olisivat päässeet kunnioittamaan pyhittäjäisiä heidän muistohautansa äärellä? - Johannes
Mar Sarug kirjoitti:
kenen ne ovat elleivät ortodoksien ja suomalaisten sellaisten hallussa?
palauttaa venäläisille vai? ikäänkuin palkkiona siitä mitä tekivät meille?
kyllä niilläkin on museokamaa ihan tarpeeksi ja eivät ne kuule niitä juurikaan "oikeaan käyttöön" laittas sen enempää kuin nyt Kuopissa?
tai hej! jos palauttavat valloittamat alueet, niin voishan ne sitten saada ne takas vanhaan valamoon. sinne saisivat mun puolesta jäädä myös venäläiset munkit- SUomeen siis!?
ihmeellistä tämä Venäjän ortodoksikirkon hyysääminen ja ihannointi... kirkkopoliittista uus-suomettumistako?Kysymys, josta nahistellaan, menee juridiikan ja ulkopolitiikan alueelle.
Olen kymmeniä kertoja vastannut kysymykseen "Eivätkö ne ole vaatineet näitä esineitä takaisin". Tällä palstalla kommentoin asiaa nyt ensimmäisen kerran. Voimme tästäkin asiasta juupas-eipästellä, mutta argumenteista suurin osa perustunee pelkkiin mielipiteisiin.
Nyt on sillä lailla, että Pariisin rauhansopimuksen 1947 lisäartiklan mukaan Valamon luostarin irtain omaisuus oli sodan päätyttyä Valamon veljestön omaisuutta. Tämä koskee teoriassa myös sitä runsasta esineistöä, joka sodan vuoksi jäi Laatokalle ja josta suurin osa lienee tuhoutunut (ja josta ei tietenkään koskaan ole saatu penniäkään sotakorvauksia). Suomen valtio tosin maksoi luostarille aikanaan sotakorvausobligaatioita, mutta sillä tavoin korvattiin luostarin KIINTEÄÄ omaisuutta.
Karkeiden arvioiden mukaan luostarin irtaimistosta noin 60% saatiin evakuoitua, kiitos tästä lankeaa Suomen armeijan sodanjohdolle ja autokomppanian ripeälle toiminnalle lähinnä maaliskuussa 1940. Juridisesti luostari jatkoi ja jatkaa edelleen toimintaansa Heinävedellä ja edellä olevan perusteella ei ole pienintäkään epäselvyyttä esineistön omistuksesta. Käsittääkseni myös venäläinen osapuoli on tämän seikan tunnustanut, jos toisin olisi, pitäisi muuttaa kansainvälis-
oikeudellisia sopimuksia.
Toisin sanoen, jos jotain Laatokan Valamoon lahjoitetaan (kuten erittäin pienessä mittakaavassa on tehtykin), kyseessä ei ole
tapahtuneen vääryyden korjaaminen vaan hyväntahtoinen lahja. Muutamaan keskustelijaan viitaten voisi todeta, että tässäkin asiassa suomalaisilla on yhä enemmän saatavaa kuin annettavaa.
Kokonaan oma kysymyksensä on muuten se, että venäläisellä taholla on sadoittain vanhoja ja myös korkeatasoisia uusia ikoneita, joilla he voivat halutessaan koristaa
Vanhan Valamon kirkkoja. Joka on Laatokan luostareissa vieraillut, on voinut todeta että
näin on jo itse asiassa tapahtunutkin. - Serafim
ponomari Jerma kirjoitti:
... kokki, sitä huonompi soppa? Siksi en malta olla kirjoittamatta. Taidat olla "huumorimiehiä" Mr Gt kun nimittelet laillista omaisuuttamme sotasaaliiksi. Laatokan Valamohan sijaitsi Suomen alueella ennen toista maailmansotaa alkaen (muistaakseni) vuodesta 1812 kun ns. Vanha-Suomi (eli Venäjään vuosien 1721 ja 1743 rahanteoissa liiteteyt Suomen alueet) liitettiin Suomen suuriruhtinaskuntaan (joka siihen aikaan kuului Venäjän keisarikuntaan). Tietääkseni myös Tarton rauhan rajat vuodelta 1920 olivat lailliset Suomen rajat. Eli Laatokan Valamo kuului laillisesti Suomeen. Mielestäni sotasaaliista puhuminen Sinun tavallasi tässä asiayhteydessä on joko VALHETTA tai muuten vaan HUMPUUKIA!!!
Sitten toiseen asiaan eli niihin Kuopion kirkkomuseossa säilytettäviin esineisiin. Akatistoshymnissä pyhittäjäisillemme Sergeille ja Hermanille, sen 6. kontakissa kirjoitetaan näin: "Oi pyhittäjät, vielä kuoltuannekin te pysytte Jumalan kunnian julistajina, sillä kunniallinen muistohautanne välittää ehtymättöminä virtoina parantumista ja tarvitsevaisille heidän tarvitsemaansa, minkä nähtyään lapsenne kiitolisina veisaavat teidät kirkastaneelle Jumalalle: Halleluja!" Kertonee Suomen ort.kirkon HENGELLISESTÄ tilasta omaa surullista sanomaansa se, että pyhittäjien muistohauta on museossa eikä Uuden-Valamon luostarikirkossa uskovan kirkkokansan hartaan kunnioituksen kohteena. Montako jumalanpalvelusta on toimitettu ort.kirkkomuseossa, jolloin ortodoksit olisivat päässeet kunnioittamaan pyhittäjäisiä heidän muistohautansa äärellä?Siis ovatko pyhittäjäisien reliikit todellakin Kuopion kirkkomuseossa, vai pelkkä sarkofagi?!? Toisaalta; onhan piispa Henrikinkin sarkofagi tai sen kopio käsittääkseni Turussa tai Nousiaisssa, sarkofagi/kopio Kansallismuseossa ja reliikki P. Henrikin katedraalissa...
- ponomari Jerma
Serafim kirjoitti:
Siis ovatko pyhittäjäisien reliikit todellakin Kuopion kirkkomuseossa, vai pelkkä sarkofagi?!? Toisaalta; onhan piispa Henrikinkin sarkofagi tai sen kopio käsittääkseni Turussa tai Nousiaisssa, sarkofagi/kopio Kansallismuseossa ja reliikki P. Henrikin katedraalissa...
... missä reliikit ovat? Sarkofagi taitaapi tosiaan olla Kuopiossa ort.kirkkomuseossa. Eikö senkin paikka tulisi olla kirkossa, jumalanpalveluskäytössä?
- Johannes
ponomari Jerma kirjoitti:
... missä reliikit ovat? Sarkofagi taitaapi tosiaan olla Kuopiossa ort.kirkkomuseossa. Eikö senkin paikka tulisi olla kirkossa, jumalanpalveluskäytössä?
Jerma, olen kanssasi samaa mieltä siitä, että Sergein ja Hermanin kenotafin oikea paikka olisi luostarissa eikä museossa. Itse asiassa Uuden Valamon pääkirkon kappeli aikanaan rakennettiin sitä varten, että kenotafi olisi sijoitettu sinne. Sittemmin kappeliin laitettiinkin Konevitsan Jumalanäidin ikoni, ilman riisaa (jota nyt säilytetään Kuopion kirkkomuseossa). Koko kappelia ei ole enää edes olemassa, vaan kyseinen tila palvelee luostarin Talvikirkon alttarina.
Muistetaan että kyseessä on nimenomaan kenotafi, muistoarkku, eikä sarkofagi. Sergein ja Hermanin reliikkien sijaintipaikka on vaipunut historian hämäryyteen. Lukuisissa sodissa, joita luostari sai Laatokalla kokea, reliikit olivat veljestön arvokkaimman omaisuuden joukossa. Kun he pakenivat ruotsalaisten vainoa, he usein ottivat reliikit mukaansa ja toivat ne takaisin luostariin sitten kun se oli mahdollista. Vanhan legendan mukaan Valamon luostari jatkaa toimintaansa niin kauan, kuin perustajien reliikit ovat Valamon saarelle haudattuna. Kukaan ei kuitenkaan tietäne niiden tarkkaa olinpaikkaa.
Kokonaan toinen seikka on, että Valamosta evakuoitiin sota-aikana huomattava määrä muita reliikkejä. Pyhän Arseni Konevitsalaisen reliikit on löydetty muutamia vuosia sitten Konevitsan pääkirkon lattian alta ja niitä säilytetään nyt kyseisessä kirkossa. - Mr Gt
Mr Gt kirjoitti:
Mielenkiintoiset nettisivut, www.valaam.ru
Niin, mikäpä oikeus Kuopiossa on ylläpitää varastoa vanhoista esineistä, jotka osin ovat kuuluneet vanhaan Valamoon. Olisikohan aika purkaa sotasaalismuseo ja -varasto, ja palauttaa esineet siihen käyttöön mihin ne on valmistettu ja pyhitetty.Kyllä hieman kärjistin,... kyseessä ei ole sotasaalismuseo ja esineet kuuluvat nykyiselle Suomen ort kirkolle.
Mutta ehdottamasti olen sitä mieltä, että uskonnollisia esineitä ei tule museoida, kuten
Kuopion museossa on tehty. Ne on tehty käyttöä varten ja niiden paikka on kirkoissa, luostareissa tai vastaavissa. - seurakuntalainen
Mr Gt kirjoitti:
Kyllä hieman kärjistin,... kyseessä ei ole sotasaalismuseo ja esineet kuuluvat nykyiselle Suomen ort kirkolle.
Mutta ehdottamasti olen sitä mieltä, että uskonnollisia esineitä ei tule museoida, kuten
Kuopion museossa on tehty. Ne on tehty käyttöä varten ja niiden paikka on kirkoissa, luostareissa tai vastaavissa.Ko. esineet on kirkkokunnan toimesta sijoitettu eri perustein museoon. Ne eivät kuitenkaan ole koskaan lakanneet olevasta sakraaliesineitä. Minusta on perin järkevää säilyttää näitä arvokkaita esineitä asianmukaisissa olosuhteissa, koska kuntonsa puolesta eivät kestä enää tavallista jumalanpalveluskäyttöä. Lisäksi ne ovat tästä huolimatta nähtävillä, toisin kuin jos ne makaisivat kirkkojen varastoissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908627
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264788- 504248
- 623817
- 513226
- 503000
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452359Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382223