Polttoaineissa eroja?

oletteko huomannu

Pari kertaa talvessa autoni on mennyt jonkinlaiseen suojatilaan. Moottori ei anna täysiä tehoja, ilmeisesti turbo on kokonaan pois pelistä. Ilmeneen kun lähtee kylmänä liikkeille, korjaantuu kun moottorin lämmettyä käyttää virrat pois ja käynnistää uudestaan.

viime viikolla pakkasten tultua auto alkoi tekemään tuota jokaisen kylmäkäynnistyksen jälkeen. Epäilin jo että auto on hajoamassa. Sitten yhtäkkiä mieleeni tule että tankkaan yleensä ABC:llä ja joskus ST1 asemalla ja nyt olin taknannut kaksi viimeistä kertää ST1:llä. Tankki oli sopivasti melkein tyhjä joten meninkin poikkeuksellisesti tankkaamaan Nesteelle, koska jotku väittävät että Nesteen diesel on parasta ja kas kummaa auto ei ole eilen eikä tänään mennyt vikatilaan. Aiemmmilta talvilta en osaa sanoa että missä olen tankannut silloin kun tuota häiriötä on ilmennyt.

En nyt lähde suoraan syyttämään polttoainetta auton temppuilusta, mutta sellainen epäily heräsi. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

11

483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ämis

      Ei ole.

      Mene ja vaihda löpösuodin.

      • Tietoviisas

        Kannattaa vaihtaa suodatin/suodattimet. Sitte laita jotain lisäainetta soka putsaa suuttimet.


      • oletteko huomannu

        Polttoainesuodatin on vahdettu syksyllä...

        Kokeilen ST1 dieseliä uudestaan parin tankillisen jälkeen, jos auto ei ole temppuillut. Katsotaan palaako oireet.


      • Nesteelle vaan....
        oletteko huomannu kirjoitti:

        Polttoainesuodatin on vahdettu syksyllä...

        Kokeilen ST1 dieseliä uudestaan parin tankillisen jälkeen, jos auto ei ole temppuillut. Katsotaan palaako oireet.

        Menneinä vuosina kaikki tai lähes kaikki yhtiöt myivät sitä samaa Nesteen jalostamolta peräisin ollutta talvilaatua.

        Nyt eri yhtiöillä on huomattavan erilaisia talvilaatuja ja talvilaadun käyttöönottoaikoja loppuvuodesta.

        Yksityishenkilöauton omistajan ei kannata etsiä halvimpia asemia. Nimittäin halpaa ja hyvää tuotetta ei ole olemassa, tai pitää ostaa erikseen se halpa ja erikseen se hyvä. Jos talven aikana ajaa 6000 km, se tekee 350 l ja siinä 4 senttiä litra extraa tekee 14 eur per talvi. Väki panee paljon isompia summia purkkilisäaineisiin, joiden tehosta ei tiedä.

        En ole vielä koskaan tarvinnut suodatinta vaihtaa erikseen, normaali huollossa vaihto on riittänyt (liekö 60000 km vai 90000 km välein). Vain Nesteeltä tankattu.


      • Nesteelle vaan.... kirjoitti:

        Menneinä vuosina kaikki tai lähes kaikki yhtiöt myivät sitä samaa Nesteen jalostamolta peräisin ollutta talvilaatua.

        Nyt eri yhtiöillä on huomattavan erilaisia talvilaatuja ja talvilaadun käyttöönottoaikoja loppuvuodesta.

        Yksityishenkilöauton omistajan ei kannata etsiä halvimpia asemia. Nimittäin halpaa ja hyvää tuotetta ei ole olemassa, tai pitää ostaa erikseen se halpa ja erikseen se hyvä. Jos talven aikana ajaa 6000 km, se tekee 350 l ja siinä 4 senttiä litra extraa tekee 14 eur per talvi. Väki panee paljon isompia summia purkkilisäaineisiin, joiden tehosta ei tiedä.

        En ole vielä koskaan tarvinnut suodatinta vaihtaa erikseen, normaali huollossa vaihto on riittänyt (liekö 60000 km vai 90000 km välein). Vain Nesteeltä tankattu.

        Lasketaanpa.

        Jos talvikaudella (joulu-maaliskuu) ajaa vaikka 10 000 kilometriä. Keskikulutuksen ollessa varsin realistiset 6 l/100, tulee siitä 600 litraa polttoainetta. Jos Nesteellä tuo menovesi maksaa vaikkapa (päivän hinta Helsingin nesteellä ja ABC:llä 1.509 euroa) 7,5 senttiä enemmän kuin ABC:llä, tulee tästä talvikuukausien hintaeroksi 45 euroa. Joillakuilla enemmän, toisilla vähemmän.

        Ei hirveä summa, mutta miksi maksaa se? ABC:n tarjoamalla tuotteella auto toimii vallan loistavasti. Nesteen biolitkuja en lähde edes kokeilemaan. :)


    • Nesteelle

      Nesteen diesel on ykkönen,sen huomaa talvella,samoin kun ääriolosuhteissa kun veto on päällä kesäisin niin vain nesteen aine toimii parhaiten.

    • Hätäinen käynnistys

      Auto käyttäytyy miten sattuu noin, mutta kun malttaa odottaa muutaman sekunnin, virta päällä, niin mitään ongelmaa ei ole. Olen kuullut että edellämainittu ongelma esiintyy muillakin. Mistä oireilu johtuu. On jopa käynnistyksen esto joskus kytkeytynyt päälle, kun olen virran kytkemisen jälkeen suoraan käynnistänyt.

      Jos moottori käynnistyy ja käy huonosti, niin käynti yleensä tasaantuu muutamassa minuutissa, usein sekunneissa, mutta joskus joutuu moottorin pysäyttämään ja käyttämään virran pois, ja sen jälkeen moottori käy normaalisti.

      Usein käy myös niin että suoraan virran kytkemisen jälkeen käynnistettäessä moottori ei edes "lupaa", vaan on täysin "mykkä" vaikka startti hyvin pyörittääkin.

      • Yleensä dieseleitä joutuu hehkuttamaan jonkin aikaa ennen käynnistystä. Talvella tämä aika voi olla yllättävän pitkäkin, jopa kymmeniä sekuteja vanhemmilla laiteilla.


      • Dieselisti

        Dieseleissä on se hehkutus mikä pelastaa noilta oireilta. Bensakoneissa täyttä totta.......


    • 10+3

      Vikatilat ei johdu ainakaan polttoaineesta.
      Johtuu todennäköisemmin siitä, että ahtopaineet eivät pysy rajojen sisällä.

      Toisin sanoen turbossa karstaa, vnt-siivet jumittavat, tapahtuu kylmänä helpommin kuin lämpimänä. Myös turbon ajetut kilometrit vaikuttavat vikaherkkyyteen. Kun vnt-siivet liikkuvat tarpeeksi kauan, mekanismi kuluu ja välyksen takia jumiutuvat helpommin.
      Voi olla myös ahtopaineensäätöventtiili tai ahtopaineanturi viallinen.

      Anna normaalilämpöiselle moottorille kunnolla kierroksia(n. 4000rpm) sopivalla vaihteella noin minuutin verran, lähtee enimmät karstat turbosta pihalle. Vaatii jossain vaiheessa mekaanisen putsauksen, kun vikatilat alkavat olla jokapäiväinen riesa. Vaihtoehtoisesti voi vaihtaa uuden turbon.

    • Totta vai tarua

      Joopalijoo minä siirryin TB dieselistä Shellin dieseliin ja pakko uskoa että kulutus laski noin 0,5l/100km ja tyhjäkäynti on tasaisempaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      222
      3698
    2. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      17
      3680
    3. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      94
      2649
    4. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

      Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      18
      2238
    5. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

      Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      2219
    6. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

      Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      23
      2058
    7. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

      Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      13
      1946
    8. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      58
      1778
    9. Mitä ajattelet

      Siitä henkilöstä jota kaipaat? Sana vapaa!
      Ikävä
      90
      1611
    10. Kenen luo menisit nyt

      jos se olisi mahdollista?
      Ikävä
      86
      1255
    Aihe