Moi, sellaisella ajatuksella lähdin liikkeelle, että tietääkö kukaan todella kestävää nyky autoa?
Tarkoitan 2000-luvun jälkeen tehtyjä autoja, onko niissä sellaisia joilla voisi ajaa perus kulutus osien vaihdolla satoja tuhansia kilometrejä, ehkä yli miljoona kilometriä pienillä huolloilla, ja sen miljoonan jälkeenkin olisi vain helppoja korjauksia, ja meno jatkuisi.
Autojen kestävyys on itselleni tärkeä asia, nykyinen Volvo 940 on ollut yli 5 vuotta, ja 203 tuhatta kilometriä ajossa, enkä haluaisi ostaa heikkolaatuista autoa tämän tilalle.
Kiitos vastauksista!
Kestävä nyky auto
48
5041
Vastaukset
- Abrams Doyle
Jos yli miljoona kilometriä haluat puskea, niin silloin on syytä hankkia ajoneuvo raskaan diesel-kaluston puolelta.
- a(2)
Vaan eivät nekään kestä, jos ajomäärät ovat pieniä, 100tkm ajettu 10V kuorma-auto vaatii jo perusteellisen huollon, esim. runko on jo pahasti ruosteessa, ja katsastuksen läpäisy epävarmaa. Kuorma-autot on nykyään suunniteltu kestämään noin miljoona kilometriä, tai 8 vuotta, ja senjälkeen romutukseen.
Henkilöautot taas on tarkoitettu kestämään noin 160tkm tai 8 vuotta, ja senjälkeen romutukseen.
Kummissakin alkaa tuon iän jälkeen hajota osia, joiden vaihto on erittäin hankalaa, jos niitä yleensäkkään saa mistään. - dkmsdlfsdfsdf
a(2) kirjoitti:
Vaan eivät nekään kestä, jos ajomäärät ovat pieniä, 100tkm ajettu 10V kuorma-auto vaatii jo perusteellisen huollon, esim. runko on jo pahasti ruosteessa, ja katsastuksen läpäisy epävarmaa. Kuorma-autot on nykyään suunniteltu kestämään noin miljoona kilometriä, tai 8 vuotta, ja senjälkeen romutukseen.
Henkilöautot taas on tarkoitettu kestämään noin 160tkm tai 8 vuotta, ja senjälkeen romutukseen.
Kummissakin alkaa tuon iän jälkeen hajota osia, joiden vaihto on erittäin hankalaa, jos niitä yleensäkkään saa mistään.Kerroppa joku esimerkki siitä mitä henkilöautoissa hajoaa 8 käyttövuoden jälkeen, siis niin vaikeasti vaihdettavia osia, että auto tulisi suoraltakädeltä romuttaa?
- Mikä vaan
dkmsdlfsdfsdf kirjoitti:
Kerroppa joku esimerkki siitä mitä henkilöautoissa hajoaa 8 käyttövuoden jälkeen, siis niin vaikeasti vaihdettavia osia, että auto tulisi suoraltakädeltä romuttaa?
Ihan mikä tahansa japanilainen. Sikäläinen verotus ja kierrätys ohjaavat käytökseen, jossa ostetaan uusi auto joka neljäs vuosi. Autotehtaat ottavat varman päälle ja suunnittelevat tuotteet kuuden vuoden käyttöiälle...
Jos aloittajalle jotain pitäsi suositella, niin Hummer. Se perus, eikä mitään kaupunki-sportmallia. Suunniteltu kestämään kuusi vuotta äärimmäisen raskasta sotilaskäyttöä. Se on muuten vähän eri speksi kuin tuo japskien kuusi vuotta. ;-) - olet pimee
Mikä vaan kirjoitti:
Ihan mikä tahansa japanilainen. Sikäläinen verotus ja kierrätys ohjaavat käytökseen, jossa ostetaan uusi auto joka neljäs vuosi. Autotehtaat ottavat varman päälle ja suunnittelevat tuotteet kuuden vuoden käyttöiälle...
Jos aloittajalle jotain pitäsi suositella, niin Hummer. Se perus, eikä mitään kaupunki-sportmallia. Suunniteltu kestämään kuusi vuotta äärimmäisen raskasta sotilaskäyttöä. Se on muuten vähän eri speksi kuin tuo japskien kuusi vuotta. ;-)Myin 7v. vanhan hondan, kuin uusi.
- a(2)
dkmsdlfsdfsdf kirjoitti:
Kerroppa joku esimerkki siitä mitä henkilöautoissa hajoaa 8 käyttövuoden jälkeen, siis niin vaikeasti vaihdettavia osia, että auto tulisi suoraltakädeltä romuttaa?
Lueppa tuo viesti kunnolla: autotehtaat on suunnitelleet nykyautot niin, että ne kestää sen 8 vuotta kättöä, ja senjälkeen ne romutetaan.
Kyllä esimerkiksi joidenkin autojen muovipäätyinenjäähdytyskenno alkaa siinä 10V ikäisenä vuotamaan, ja sen vaihto vaatii koko kojelaudan purkamisen, ja korjaamot ottaa tollasesta suunnilleen 1000e. Näitä vastaavia ongelmia tulee varmasti tulevaisuudessa lisää, mutta tiedämme ne vasta sitten. Laita tähän vastaus 2023, niin sitten katotaan miten oikeaan osuin.
Lisäksi, kun auton jokaosa on suunniteltu kestämään tuo 8V tai 160tkm, niin siinä 10V ja 200tkm kohalla rupeaa osia menemään niinpaljon että voi auton järkevä käyttöikä loppuakkin. - a(2)
Mikä vaan kirjoitti:
Ihan mikä tahansa japanilainen. Sikäläinen verotus ja kierrätys ohjaavat käytökseen, jossa ostetaan uusi auto joka neljäs vuosi. Autotehtaat ottavat varman päälle ja suunnittelevat tuotteet kuuden vuoden käyttöiälle...
Jos aloittajalle jotain pitäsi suositella, niin Hummer. Se perus, eikä mitään kaupunki-sportmallia. Suunniteltu kestämään kuusi vuotta äärimmäisen raskasta sotilaskäyttöä. Se on muuten vähän eri speksi kuin tuo japskien kuusi vuotta. ;-)Maantiellä hummerista (aito hummeri eli h1) hajoaa vaihdelaatikoita jopa 60tkm välein, eikä muutenkaan sitä ole suunniteltu kestämään paljon kilometrejä, armeijan käytössä niitä kun ei tule.
- sdcwqqwcdx
Niissäkin on isoja eroa sitten vaikkein ihan asiantuntija ole
niin kyllä on merkkejä/malleja joissa haukkaa paskaa paljon jos
sellaisen ostaa. Miljoonaan kilometriin saat uusia kaiken tekniikan
siitä moneen kertaan. - Ukkojäärä
dkmsdlfsdfsdf kirjoitti:
Kerroppa joku esimerkki siitä mitä henkilöautoissa hajoaa 8 käyttövuoden jälkeen, siis niin vaikeasti vaihdettavia osia, että auto tulisi suoraltakädeltä romuttaa?
Näin pari vuotta sitten jonkun saksalaisen julkaisun sivuilla luettelon jossa mainittiin tehtaiden antamat laskennalliset kilometrit merkeittäin.
Luin sen huolimattomasti, mutta muistaakseni kaikilla saksalaismerkeillä se oli 250 000km.
Etsinnöistä huolimatta en ole myöhemmin sivustoa löytänyt. - Anonyymi
a(2) kirjoitti:
Lueppa tuo viesti kunnolla: autotehtaat on suunnitelleet nykyautot niin, että ne kestää sen 8 vuotta kättöä, ja senjälkeen ne romutetaan.
Kyllä esimerkiksi joidenkin autojen muovipäätyinenjäähdytyskenno alkaa siinä 10V ikäisenä vuotamaan, ja sen vaihto vaatii koko kojelaudan purkamisen, ja korjaamot ottaa tollasesta suunnilleen 1000e. Näitä vastaavia ongelmia tulee varmasti tulevaisuudessa lisää, mutta tiedämme ne vasta sitten. Laita tähän vastaus 2023, niin sitten katotaan miten oikeaan osuin.
Lisäksi, kun auton jokaosa on suunniteltu kestämään tuo 8V tai 160tkm, niin siinä 10V ja 200tkm kohalla rupeaa osia menemään niinpaljon että voi auton järkevä käyttöikä loppuakkin.Kyllä se kesti ainakin 12 vuotta kunnes tukkeutui (siis lämppärin kenno, mikä ei edes huuhtelemalla vastavirtaan avautunut. Niinpä alkoi iso remontti.
Kojelauta purettiin, rattiakseli irroitettiin ja samoin irti myös keskikonsoli.
Työt maksoi 650 € ja uusi kenno n. 100 € .
Kyllä noilla japseilla ajaa sen 15-20 vuotta huolettomasti, jopa ilman ruostesuojausta. - Anonyymi
a(2) kirjoitti:
Lueppa tuo viesti kunnolla: autotehtaat on suunnitelleet nykyautot niin, että ne kestää sen 8 vuotta kättöä, ja senjälkeen ne romutetaan.
Kyllä esimerkiksi joidenkin autojen muovipäätyinenjäähdytyskenno alkaa siinä 10V ikäisenä vuotamaan, ja sen vaihto vaatii koko kojelaudan purkamisen, ja korjaamot ottaa tollasesta suunnilleen 1000e. Näitä vastaavia ongelmia tulee varmasti tulevaisuudessa lisää, mutta tiedämme ne vasta sitten. Laita tähän vastaus 2023, niin sitten katotaan miten oikeaan osuin.
Lisäksi, kun auton jokaosa on suunniteltu kestämään tuo 8V tai 160tkm, niin siinä 10V ja 200tkm kohalla rupeaa osia menemään niinpaljon että voi auton järkevä käyttöikä loppuakkin.No huonostipa arvasit.
- kyllähän se on
vähintään 2,0 litrainen turbo-diesel koneeltaan.
Jos varaa riittää, niin merces benzin E-sarjalainen on paras vaihtoehto. Hiukan halvempana VW Passat , Mazda 6, Toyota Avensis tai Ford Mondeo.- Uh-huh_
E-mersu on mätä jo kahden vuoden ikäisenä! Diesel-mersun pietsosuuttimet rikkoontuvat alle 20 tkm ajossa. Sekö on paras vaihtoehto?
- huomaa että
Uh-huh_ kirjoitti:
E-mersu on mätä jo kahden vuoden ikäisenä! Diesel-mersun pietsosuuttimet rikkoontuvat alle 20 tkm ajossa. Sekö on paras vaihtoehto?
et ymmärrä ja tiedä autoista mitään. Uskot vain kavereiden höpö-juttuja.
- eqwart
huomaa että kirjoitti:
et ymmärrä ja tiedä autoista mitään. Uskot vain kavereiden höpö-juttuja.
- Anonyymi
Peukku myös täällä Passatille.
- Karu totuus
Kestäviä nykyautoja tehtiin viimeksi 1990-luvulla
- kestä
Kestäviä autoja tehtiin 50-60 luvulla.Pellit lahosi lopulta puunalla.Moottorit kyllä kestivät.Sähkövikojakan ei jokaviikko ja veivillä lähti käymään jos akku ei toiminut.
- jokumuu.
Ei tuota taida vielä tietää kukaan. Tuskin minkäänmerkkisiin 2000-luvun autoihin vielä tehdään koneremonttia kulumisen vuoksi, ja harvemmalla niistä on ehditty miljoonaa ajamaan.
Palataan asiaan vaikkapa kymmenen vuoden päästä.- kjbkdjsdfsf
2000-luvun autoihin on tehty paljonkin koneremontteja, mutta ei sen kulumisen vuoksi vaan ihan huonon suunnittelun.
Siinä se nykysuuntaus, kannattaa ostaa auto jossa ei ole ns hajoavaa moottoria. Tietysti jos hyvin halvalla saa ja osaa itse korjata niin sitten...
- Kuluu
Sellaista autoa ei ole nyt eikä koskaan ennenkään ole ollut, joka korjaamatta kestää miljoona kilometriä. Kyllä 940:kin korjausta on tarvinnut.
- Anonyymi
Koska ei sellaista autoa kannata valmistaa nykymaailmassa, jossa raha ja kulutus merkitsee kaikkea.
- Rolls-Royce
Tehty kestämään.
- Halpisautoilija
Vaikea arvioida vielä, mutta arvataanpa, että Hyundai Sonata.
- 3+18
Osta poika traktori, Valmetilla ajelee 7000 tuntia vuodessa, eikä mitään huolia.
- volvo2
ihan uus volvo s80 d5. laatuauto
- dtrgert5g4tg
No helppoa on katsoa katsastustilastoissa menestyvät automallit.
Miljoonakilometriä on jo paljon kiinni käyttäjästäkin.
Toinen ajaa 2000 luvun mesellä miljoonan kun toinen rikkoo
sen 100 000km välein! Osa syy toki menee myös siihen että
ei ole tosiaan laatu kunnossa mutta kuten automaattiloota
saattaa tarvita osata käyttää vähän tunteellakin että se kestää sekä
eikä laistaa huolloista kuten muussakaan auton huolloissa.
Monessakin automaattilaatikossa on vähän kehittämisen varaa
edelleen että ne ei kestä kaikenlaista käyttötyyliä.
Välityksiä ei välttämättä ole tarpeeksi että laatikko ei rasittuisi
liikaa täysin ummikon ajotyylistä, automaatin kytkin ei ehkä kestä,
cvt laatikossa samoin vääräntyyppinen käyttä/suunnittelu puutteet
ja laatikko vikaantuu ennen aikojaan.
Moottori taas tykkää tietysti hyvistä öljyistä ja että ne vaihdetaan usein.
Muuten jos konetta rääkkää kovilla kierroksilla niin kestää aika
monikin kone pitkään. Varmaan monellakin sellaisellakin
tekijällä on osuutta kestävyyteen kuten lämpötila muutokset
eli kun moottorilla ajetaan ns nopeen tahtiin se miljoona täyteen
niin se kone ei ollut niin usein kylmänä kuin normi käytössä jossa
sillä ajetaan samassa ajassa vain 200-300tkm mutta kylmä-/lämminkoneen
lämmönvaihteluita on suuri määrä ja metallihan elää, sekä tiivisteet välillä
kuivuu, kylmetessään saattaa halkeilla jnejnejne. No eipä noista tiedä.. Moi, kiitos tähän astisista vastauksista, tuossa on ehdotettu rekan vetäjää, Hummeria ja Rollssiakin, mutta lähinnä etsisin kestävää tavallista autoa, joka olisi halpa pitää, ja ajaa, jottei ajaminen tulisi niin kalliiksi, kuin mitä se tulee kalliilla autolla.
- minäkinite
Mikä tahansa uusiauto.Huollat huoltoohjeman mukaisesti.Kilometrejä se kestää reilusti puolta enemmän kuin 80 luvun autot.Jos mälläät sen korjaaminen voi olla ongelmallista-
- bgvnjkjuh
Mercedes w124 vaparidiisseli
- ---
puhuttiin nykyautoista eikä mistää ruosteensyömistä w124:sta
- Klassikko
Ajele vain sillä laadukkaalla Volvolla vielä.
Kestää helposti ainakin 30 vuotta vielä ja osia saa.
Helppo korjata jos tarvii ja hakkaa ajettavuudeltaan monet nykymuovirimpulat.- ---
joo ja kulutus lähentelee kymmentä litraa satasella.. aina 120 euroa per tankki
- f150
--- kirjoitti:
joo ja kulutus lähentelee kymmentä litraa satasella.. aina 120 euroa per tankki
Vähennä mahdollisen alkoholin juontia, tupakan polttamista yms. päihteiden käyttöä niin jää paremmin rahaa polttoainekuluihin.
- kjfsldgjkl
Mitenkähän Hyundai tai Kia? Niillehän lupaillaan pitkää takuuta ja ovat merkkeinä siinä vaiheessa että ostajat on vakuutettava kestävyydestä jolloin ehkä siihen todella myös panostetaan?
Moi, pitkästä aikaa palstalla, kiitos nimimerkki Klassikko nykyisen autoni kehuista.
Tuo kulutus on lähinnä bensa mallin vaiva, minulla on diesel, ja sen kulutus on ympäri vuoden 6-8 litraa sadalla, keskimäärin 7, eli varsin vähän kun ottaa huomioon auton iän ja painon.- a siantuntia
toyoyta mikä mallli tahasa kesttää kylä vaika kunka pajlon ja on pajlon edulisesenpikin kuin joku kestäväski lultu auto nikun esi merkisi mercu tai bnw mitä ei oikesti ole kestviä autoja vaaan on paljom vikaa toytasa minula ei ole olut vikoja yhtän pelkäästän märä aikais huolot vaan tehty ajetu nyt jo melken 200 tuhata k m vusi mallli 2004 avesis kysessä
- Anonyymi
Tojota kuskin ulosanti
- 45htg456treg4ehg
Esimerkiksi kaupunkiajo syö loppuun minkä tahansa auton, yleensä suurin osa
auton käyttäjistä ajaa vielä niin että kovin pitkää taivalta auton kanssa ei päästä.
Työajoa siis yleensä, kiire kiire, stressi, mieliala niin ei sitä varmaan kovin moni
jaksa ajaa niin hirveen nätisti, hidastetöyssyt hakkaa kaikki irti ja rikki,
jatkuvat pysähtelyt ja uudelleen kiihdyttelyt kuluttaa paljon.
Kyllä monilla takseilla yms ajoneuvoilla ajetaan se 600tkm kilometriä mutta kyllä
siellä on pitkä huoltohistoria takana, vaikka mitä on saanut uusia ja usein
myös sellaista mikä kyllä menee vähän laaduttomuuden piikkiin.
Vaihteisto, turbo, pyöräntuenta, lisälämmitin ja yleensä lisälaitteet jotka ei liity
taasen auton laatuun niin niitä hajoaa ja vikaantuu.
Esimerkiksi pelastuslaitoksilla sellainen viimeinen takaraja sen pakun kilometreille on 150-200tkm ja silloinkin jo sen 100tkm jälkeen auto ei ole
enää ykköslähdön auto vaan kiireettömimpien tehtävien.
Sen ne kestää, mersut ja mersunpaku on hyvä. Lopulta se paku voi olla ajettu
500-700tkm jopa kun se kiertänyt kaikki suomen ambulanssitfirmat kiertopalkintoja ja paku on sillä matkalla rakennettu varmaan kertaalleen uusiksi uusilla osilla.
Menikö ohi aiheen, no kunhan kirjoittelen.. Katsastustilastot on usein aika
hyvä mittari autonlaadusta, siellä tulee esiin ne laatuviatkin mutta toki
jonkinlaista osaa näyttelee aina sen kuljettajienkin tapa pitää ja käyttää autoa. - 45htg456treg4ehg
Esimerkiksi kaupunkiajo syö loppuun minkä tahansa auton, yleensä suurin osa
auton käyttäjistä ajaa vielä niin että kovin pitkää taivalta auton kanssa ei päästä.
Työajoa siis yleensä, kiire kiire, stressi, mieliala niin ei sitä varmaan kovin moni
jaksa ajaa niin hirveen nätisti, hidastetöyssyt hakkaa kaikki irti ja rikki,
jatkuvat pysähtelyt ja uudelleen kiihdyttelyt kuluttaa paljon.
Kyllä monilla takseilla yms ajoneuvoilla ajetaan se 600tkm kilometriä mutta kyllä
siellä on pitkä huoltohistoria takana, vaikka mitä on saanut uusia ja usein
myös sellaista mikä kyllä menee vähän laaduttomuuden piikkiin.
Vaihteisto, turbo, pyöräntuenta, lisälämmitin ja yleensä lisälaitteet jotka ei liity
taasen auton laatuun niin niitä hajoaa ja vikaantuu.
Esimerkiksi pelastuslaitoksilla sellainen viimeinen takaraja sen pakun kilometreille on 150-200tkm ja silloinkin jo sen 100tkm jälkeen auto ei ole
enää ykköslähdön auto vaan kiireettömimpien tehtävien.
Sen ne kestää, mersut ja mersunpaku on hyvä. Lopulta se paku voi olla ajettu
500-700tkm jopa kun se kiertänyt kaikki suomen ambulanssitfirmat kiertopalkintoja ja paku on sillä matkalla rakennettu varmaan kertaalleen uusiksi uusilla osilla.
Menikö ohi aiheen, no kunhan kirjoittelen.. Katsastustilastot on usein aika
hyvä mittari autonlaadusta, siellä tulee esiin ne laatuviatkin mutta toki
jonkinlaista osaa näyttelee aina sen kuljettajienkin tapa pitää ja käyttää autoa.- Hyvinkestää
Totta nyky-autoilla ajellaan se 1000000km huoletta.Vaihdetaan muutama tehdasuusimoottori ja vaihdelaatikko.Kylläkestää ja kelpaakehua nykyronttosia.Unohdellaan vain korjaamokäynnit.Sekä välihuollot sekä remontit.Nykylaatu on laatua joka ennen ei tullut kuuloonkaan.Maksellaan työtunneista se 70/e/h. ja halpaa on.
- kullitetut_muistot
Hyvinkestää kirjoitti:
Totta nyky-autoilla ajellaan se 1000000km huoletta.Vaihdetaan muutama tehdasuusimoottori ja vaihdelaatikko.Kylläkestää ja kelpaakehua nykyronttosia.Unohdellaan vain korjaamokäynnit.Sekä välihuollot sekä remontit.Nykylaatu on laatua joka ennen ei tullut kuuloonkaan.Maksellaan työtunneista se 70/e/h. ja halpaa on.
Essonvaarit kehuu, miten ennenwanhaan autot kesti. Tainnu aika/dementia kullittaa muistot.
Eihän tässä tarvi niin kauean pitkälti mennä ajassa taaksepäin, kun huoltoväli oli 10 tkm. Ja todellakin huoltoväli, kun ohjelmassa oli öljynvaihdon lisäksi kaikenmaailman virrajakajan katkojan kärkien säätelyä ym. Omia muistoja 70/80-luvulta/"ajalta ennen ajokorttia":
- reilumpi pakkanen (-25 °C tai jotain sinnepäin, ennenwanhaan oli pari tällaista päivää etelässäkin joka talvi) kun yllätti, niin öbaut puolet taloyhtiön asukkaista siirtyi suosiolla joukkoliikenteen käyttäjiksi. Että se siitä luotettavasta käynnistymisestä.
- seisova ruuhka hellesäässä -> moni auto rupesi keittämään, kun kiilahihnavetoinen tuuletin ei jäähdyttänyt moottoria tarpeeksi (vs. nykyautojen sähköpuhaltimet)
Ja sitten kun mennään vielä parikytä vuotta lisää ajassa taaksepäin, niin öljynvaihdot 5 tkm välein ja oli ihan normaalia, että 8 vuoden ikäinen ja/tai 100 tkm ajettu auto on jo käytännössä loppu. Siis kori toivottoman ruosteessa tai moottori perusteellisen remontin tarpeessa.
https://media.riemurasia.net/albumit/m40184/ford_01.jpg
- Jessus sentään
Viestiketjun aloittajalla on suhteellisuus kateissa. Käytössä hänellä on 90-luvun auto, jolla on ajettu viidessä vuodessa keskimäärin 40 000 km. Tavoitteena on miljoona tai yli huoletonta kilometriä eli 25 - 30 vuoden ajosuorite.
Kaikkea sitä saakin lukea näiltä sivuilta. Vielä kun väitteenä olisi tällä autolla olevan mittarissa nyt mainittu lukema, niin ajamiseen tarvittaisiin kymmeniä vuosia lisää. Autossa ei ole vikaa, viestiketjun aloittajasta en ota enempää kantaa. - Ukkojäärä
Volvo940! Paras auto sinulla on nyt, vaihdatpa mihin tahansa häviät kaupassa varmasti, sillä Volvo on vasta käyttöikänsä puolessa välissä niin ikänsä kuin kilometriensä puolesta.
Pari litraa satasella ei merkitse yhtään mitään. - kaarlokuuskuus
Carina E.
- Y22DTR
Kaikki ei varmaa Opeleista perusta, itsellä ajossa ollut -04 vm Vectra 2,2 DTI. Autossa oli pohjalla 100tkm kun ostin sen jouluna -05. Eilen pyörähti mittariin 690tkm. Moottoria ei ole avattu koskaan, ei edes venttiilikoppaa. Öljyt vaihdetaan huoltoohjelman mukaan 50tkm välein ja orkkis GM öljyillä menty, "syö" öljyä 0,5 - 1,0ltr tuolla matkalla. Mitään ei ole tulpattu moottorista ja tehobuustauksia laitettu. 250tkm keskikulutus 5,6 l/100km, sisältää myös hevostrailerin, peräkärryn ja asuntovaunun vetoa. Maantieajoa 95% ja nykyään tulee mittariin 75tkm/v.
Kuluvat osat vaihdettu marmoritiskillä aina kun tarvetta on ollut. Osien kulutuskestävyyttä hieman, alkuperäiset iskarit 500tkm, etujarrupallat levyt 200tkm, takajarrupalat levyt 300tkm. Koiran luut n. 200tkm
Kytkin ja painelaakeri alkuperäisenä paikallaan kuin myös jakopään ketju, vesipumppu, turbo, laturi, pyörien laakerit.
Mutta mikä tärkeintä, ikinä ei mitään sähkövikoja ole ollut , jotka olisivat vaikuttaneet turvalliseen liikkumiseen. Kertaakaan ei ole jättänyt tielle.
Auto alkaa olla kohtuu rujon näköinen ja peltien puolesta peliaikaa n. 3-4 vuotta.
1000tkm tuolla ei taideta ajaa, mutta lähemmäs sitä kun 500tkm.
Mistä löytäisin yhtä kestävän ajopelin...en luultavasti mistään, ainakaan jälkeen 2010 valmistettujen autojen. - Anonyymi
Aloittajan ei kannata hairahtua ainakaan VW-groupin tekniikkaan, sillä se on tavattoman lyhytikäistä.
Jo ikivanhat boxer-koneiset kuplat ja Transporterit kestivät vain vaivaiset 200.000 ja sitten PIM ! Ja suunnittelu on sen jälkeenkin ollut yhtä löperöä .
Se 1,4 TSI on varmaan tarkoitettu 150 tkm ajoa varten ja se pienempi 1,2 TSI tuntuu vielä surkeammalta . Pihassa seisoo vähän alla satkun ajettu 1,2 TSI, mistä on kadonneet paineet kokonaan yhdestä pytystä. Merkkiliike lukee huoltokirjaa kuin piru raamattua ja etsii sieltä huollon laiminlyöntiä tai ainakin myöhästymistä, millä perusteella maahantuoja voisi kokonaan vetäytyä vastuusta. Niin vaikka takuuaika on jo päättynyt aikoja sitten niin valmistaja ilmoittelee "ruhtinaallisesta vastaatulosta" kustannuksien osalta , mutta vain siinä tapauksessa että huollot on pilkulleen tehtynä merkkikorjaamolla tai valtuutetulla korjaamolla.
Eli olet maksanut tulevan remontin jo etukäteen vahvasti ylihinnoitettujen huoltojen muodossa. Nykyautojen kestävyydestä tiedämme paremmin vasta sitten 10 – 15 vuoden päästä. Täällä esitetään vain arvauksia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1102850Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302395Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen222334Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631071947- 1141630
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1701345Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2861176- 801034
- 711024
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi244991