70-luvun Merirosvoraha salmiakki palaa kauppoihin

Fazer merkkarit?

Epälen suuresti että maku ei ole sama kuin 70-80-luvulla myytävissä, nykyään salmiakki karkit ovat mauttomia joissa hiukan ripaus oikeaa salmiakkia. Ammoniumkloridin eli salmiakin määrä "salmiakkimakeisissa" on nykyään niin vähäinen nykyisten määräysten vuoksi. Lisäillään pippuria ja muuta moskaa mutta ei itse salmiakkia.

Maistaa toki pitää kun tulee kauppoihin. 80-luvun alussa näitä ostettiin välitunnilla hedelmäkarkkien kanssa, hintaa oli 5 penniä kpl eli hiukan alle sentin. Myyjät laskivat nämä pussiin yksitellen, eivät silloin käyttäneet vaakoja varmisti syystä että herkkiä digitaalivaakoja ei ollut saatavilla ainakaan kohtuuhintaan mihinkään pikkukioskiin.

Onko kukaan vielä maistanut näitä uusia? Mitä kokemuksia muilla vanhoista kunnon merkkareista?

Onko kukaan näitä "uusia" merkkareita päässyt maIstamaan?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.iltalehti.fi/ruoka/2013012416598033_ru.shtml

Merkkari eli merirosvoraha tekee paluun Fazerin valikoimaan.

Helmikuun alusta salmiakkikarkkia saa pussissa, jonka kaikki karkit on tehty vuoden 1973 alkuperäisillä resepteillä. Salmiakkilanttien lisäksi pussissa on hedelmä- ja kolalantteja.

80-luvun lopulla merkkareita määrättiin poistamaan myynnistä tukehtumisvaaran vuoksi. Silloinen elinkeinohallitus tutki asiaa ja totesi, että kolmen sentin merkkarit ja vastaavat sitkeät makeiset tarttuivat vaarallisen herkästi kurkkuun. Sen jälkeen karkkien kokoa pienennettiin.

29

3626

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauhistus.

Älkää ainakaan antako niitä pikkulapsille. Meidän pikkuinen oli vähällä tukehtua tuohon lanttiin.

• raakkuna1

Olet nuori tyttö, joka on hyvinkin tarkkaavaisesti seurannut palstamme toimintaa, ja nyt olet salmiakki ystävänä laatinut laadukkaan ohjelmasi mukaisen ensimmäisen kunnollisen journalistisen esityksen tuosta vanhasta aidosta Fazerin "Merirosvokarkkien" palaamisesta kauppoihin. Ja onhan se niin että salmiakissa on tarpeeksi oikeanlaista stydiä, ja sen nauttiminen oikeassa muodossa piristää kummasti aktivoidessaan munuaisten toimintaa.

Raakkunakin löysi oman suosikkini näistä uusista Fazerin salmiakki tuotteista, joka vastaa juuri minulle sopivaa 2 liekin vahvuusluokitusta. Ja voin kertoa että juuri tämän esittelemäni makeistuotteen koostumus ilman liikoja lisäaineita ja erilaisten salmiakki/lakritsi karkkien erilainen tuotannollinen rakenne on kaikkiaan varsin ihastuttava kokemus varmaan muidenkin mielestä.

http://www.fazer.se/Global/Sweden/Tyrkisk Peber/tyrkisk_peber_firewood_pase .gif

• *itut mitään

Merirosvo rahoja tule, on jo rasististakin puhua merirosvoksesta mitään, kun ainoat merirosvot nykyään ovat somalialaiset.

• tyhujm

Mikähän mahtaa olla vaikkapa vuonna 1978 lyödyn 500 piraatin merirosvorahan keräilyarvo tänä päivänä?

80-luvulla ei vielä tuijotettu kilohintoja, mutta tajuttiin kyllä että merkkarista sai eniten vastinetta rahoilleen. Tosin muistelen että maku vaihteli jatkuvasti, mutta toisaalta se teki karkin ostosta jännittävää: saisikohan tänään juuri niitä parhaan makuisia?

Itseltä irtosi kerran hampaasta paikka karkkia syödessä...

• piraatteja varmasti

Merkkarit oli hyviä juuri kunnon salmiakin vuoksi ja kiva kun jäi kitalakeen kiinni, sieltä oli kiva kielellä nuoleskella. Veikkaan että uudet ovat jotain löysää lakumössöä...

• Ulla Käkätti

Vain maitohampaisille. Aikuisilta kielletty.

• tyhuik

No nyt muistan tuon kitalaki homman. Taitaa vieläkin kummitella painajaisunissa.

Niin perso olin salmiaakille että pesukoneessakin käynyt taskuun unohtunut merkkari piti vielä syödä...

• Salminakit

Eipä tuo Fazerin mainoslanseeraus noista uusista mustista somalirahoista oikein vakuuta.

Viimeisen 30 vuoden aikana, samanlaisia mustia salmiakin makuisia "merkkareita" on saanut kaupasta ihan jatkuvasti. Ja vielä usealta kotimaiselta ja ulkomaiselta valmistajalta, saksalainen Haribo myy niitä nimellä Piratos ja Super Piratos

Käytännössä mitään uutta ei ole Fasulta tulossa kaupan salmiakkitiskiin. Noita merkkareita oli jo 1973 olemassa myös miedompina, enemmän lakritsinmakuisena. Nekö nyt tulee Fasulla takaisin vai?

Fazeria enemmän perinteistä salmiakinmakua on pitkään löytynyt vaikkapa kotimaisen Halvan pusseista http://www.halva.fi/img/product.php?id=83&

• blackpeter

Itse kaipaan Chicago-purkkaa...muistatteko vielä "gangsteri" Risto Mäkelän naurun tv-mainoksessa?
      Ja Chewitsit olivat hyviä.

• Neekeriraha

MinttuChewitsiä kaipaisin, ja silloisen Chymoksen Mentholisalmiakkilakua.

Myös nimikkeellä "Neekeriraha" oli erittäin hyviä salmiakkeja.
        Ne olivat ellipsin, mutterin, tai pyöreänmuotoisia "kolikoita".

Siinä oli kyllä lapsuudenajan parhaat maut.

• rrrrrrt

Onpa hienoa , kun somali merirosvoille lanseerataan oikein oma karkki , ja silti meitä väitetään muukalaisvastaisiksi.

• anta mina raha

ja vieläpä väristää musta kuten somalitkin. Kohta vähemmistövaltuutettu nostaa Fazerin oikeuteen.

Joku tuossa mainitsi nimen "somaliraha", tästä toivoisikin tulevan makeisen uusi lempinimi.

Sosiaalivirasto joisi alkaa jaella näitä heille..tulisi halvemmaksi veronmaksajille

• ....................

Apteekin salmiakki on parasta Halva ei enään ole ruokakaupoissa miksi?

• anskattoony"

Ylläpidon pitää välittömästi poistaa tämä ketju , koska Suomessa merirosvosana on tietenkin kielletty , johtuen siitä , että sitä harrastaa vain moniosaaja somalit.

• k-salmakki

Kyllä Halvan salmiakkeja on monissa kupoissa, mutta ei esimerkiksi K-kaupassa.

K-Kauppa tarjoaa omaa Pirkka-salmiakkiansa tulalle, joka muistaakseni pussin kyljessä olevien tekstien perusteella on juuri Halvan valmistamaa. Ihan hyvä pirkkakorvike sinänsä.

• jaa?

En osaa sanoa, mutta minusta Fazer on yksi Suomen hienoimmista brändeistä. Kovempi ja kestävämpi, kuin Nokia. Huolimatta siitä, että yleisesti inhoan mainontaa, niin Fazerista on pakko sanoa, että niillä on aina joku hienosyinen tyyli. Ne ei koskaan sorru mauttomuuteen. Ihailen Fazerin mainoskampanjoiden toteuttajia myös. Jos joskus olen ollut masentunut, niin Fazerin suklaa on aina auttanut, tyylikkäine kääreineen.

Fazer edustaa ainakin minulle sivistystä ja iloa. Voin ostaa suklaata kokematta oloani porsaaksi, koska Fazer kertoo minulle, että minulla on oikeus ostaa suklaata ja olen silti hyvä ihminen. Sen täytyy olla hieno firma. Moni ei varmaan muista aikaa, jolloin Fazer oli ainoa makeis-alan yritys koko Suomessa.

• comebackiä odotellen

Pakko hakea heti pussi testiksi, löytyykö samaa makua. monesti on mielessä ikvöinyt aitoa merkkarin makua.

Olen myös smaa mieltä tuosta Fazerin brändistä. Fazeria tulee suomalaisenakin kannattaa ja ennen kaikkea sen hyvä laatuisista suklaista ym:sta tuotteista.

Ja onhan suomessa muitakin huippubrändejä esim. elintarvikepuolella. Valio mm.ssa on sellainen, jonka tuotteita täytyy kannattaa maidoista lähtien, jotteivat rupee ruotsalaista maitoa kuskaamaan lisää. Riittää, kun tuovat sen Maraboun muodossa.

• klhjkh777

Fazer on hieno ja sivistymyt brändi, niin oli myös Sveitsiläinen perustaja Karl Fazer. Ei mikään puussa asuva suomalainen juntti moukka

• Persu-Pera
        klhjkh777 kirjoitti:

Fazer on hieno ja sivistymyt brändi, niin oli myös Sveitsiläinen perustaja Karl Fazer. Ei mikään puussa asuva suomalainen juntti moukka

Fazerin perustaja oli mamu?! Ei sellaisen firman tuotteita syö kukaan isänmaallinen suomalainen!

• Pysyis Suomessa

>> Moni ei varmaan muista aikaa, jolloin Fazer oli ainoa makeis-alan yritys koko Suomessa.

Honkanummella saattaa joku muistaa parin metrinsä alta, mutta elossa olevista ei muista ainoakaan.

Kunnei nyt vaan tuoltakin vanhalta suvulta lakkaisi yrittämisen kipuna uusilta sukupolvilta. Ainahan näitä parhaimmasta päästä myydään jonnekin amerikkalaisilla tai briteille. Niinkuin Fazer Keksit jo 2002 myytiin Ranskaan LU-Kekseille.

• "merirosvo"karkki

Sekin voisi uudistua nimella Somali.

• OIKEITA merkkareita

Eikä voi. Merkkarit on mustia eikä ruskeita. Mutta asiaan:

Merirosvorahojen on sitten oltava tarpeeksi kovia, sitkeitä ja maistua terävästi salmiakilta. Ne on oikeita merkkareita. Ihan tarpeeksi on nähty näitä imeliä ja lakuille ja ties mille imellysesanssille maistuvia lötköjä jäljitelmiä joita saa vaikka mimmosissa muovisäkeissä. Ei semmosta moskaa!

• ihan ok

Ne merkkarit jotka tuli fazerilta kauppoihin oli kyllä ihan hyviä(paitsi ne keltaset). en kyl tiiä miltä oikeiden merkkareiden kuuluisi maistua koska olen syntynyt -99.

• suojaa hampaaasi

Ostin noita merkkareita ja olin jo unohtanut kuinka sitkeitä ja pahoja ne ovat. Jos muuten ei paikat hampaista lähde, niin tällä.

• eimaistuneetoikeille

Ostin yhden pussin. Hedelmämerkkareita en muistanut koskaan edes maistaneeni ja nuo salmiakkimerkkarit eivät kyllä maistuneet lainkaan samalle kuin 70-l. aidot merkkarit.
      Pussista riitti tuttavillekin ja toista pussia ei onnekksi tarvitse ostaa.

• euron korvaaja

No niin, nythän meillä on vakaa valuutta jo valmiina kun euro pian kaatuu. Onkohan tämä Kataisen ja Arhinmäen saunaillan hieno loppututotos?

• pieniä nalleja?

Ostin karkkipussin ja joukossa oli erivärisiä nallekarkkejakin!

Nallet olivat pienempiä kuin silloin 60-luvulla, vai tuntuukohan minusta vain siltä, koska olen nyt itse isompi kooltani.

• aivomyrkky

Olikohan entisissäkin merkkareissa glukoosisiirappia?

• Ainakin minulta se vie yöunet ja turvottaa naaman. Prkl. Sitä on joka paikassa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1247
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1207
    Aihe