Suviseurat ovat aina kiinnostaneet minua. Olen nähnyt paljon videoita sekä kuullut paljon positiivista juttua, kuinka siellä tutustutaan uusiin ihmisiin ja tehdään kaikkea yhteisöllistä. Haluaisin ensi kesänä mennä käymään siellä ihan paikan päällä! Yksi asia vain askarruttaa, olen vakaumukseltani ortodoksi. Olenko siis ylipäänsä tervetullut ja yritetäänkö minua käännyttää lestadiolaiseksi? Riitelemään en haluaisi sinne lähteä. Entä paheksutaanko siellä, jos pukeudun koreilevasti (kuten siis yleensä teen)?
Suviseuroille toisinuskovana?
55
1296
Vastaukset
- Oretna
Suviseuroihin kaikki ovat tervetulleita. Tuskinpa kukaan yrittää käännyttää, ellei itse halua aloittaa keskustelua. Siellä on monennäköistä kulkijaa, joten kukaan ei varmaankaan esitä paheksumistaan.
- nähdään siellä
Suosittelen, että jätät meikit ja korvakorut pois ja myöskään hiuksiin ei kannata ottaa voimakasta värjäystä, pieni sävytys ei haittaa.
Vaatetus saa olla sellainen kuin haluat, siihen ei yleensä kiinnitetä huomiota.
Näillä ohjeilla saat kulkea niin, ettei sinua "tuijoteta" pitkään. - Tervetuloa
On suviseuroissa aina ortodokseja. Ortodoksisuus ei estä uskomasta.
- htttt
Se nyt on sama mikä kattojärjestö se on. Tietääkseni lestadiolaisten vanhuksien joukossa on jonkun verran ortodokseja.
Suvareissa ei kyllä tuijoteta, ellet aiheuta häiriötä. Asiallisella käytöksellä varmasti kaikki ovat tervetulleita. Siellä käy hyvin paljon lähialueen ja kuntien ihmisiä ihan vaan uteliaisuuttaan katselemassa menoa.- Miten tää on?
>> Se nyt on sama mikä kattojärjestö se on. Tietääkseni lestadiolaisten vanhuksien joukossa on jonkun verran ortodokseja.
Ainakin SRK:n ilmoituksen mukaan vanhoillislestadiolaisuudessa uskon oppi on luterilainen. Ei ortodoksinen.
"Näin me uskomme
Vanhoillislestadiolainen opetus perustuu Raamattuun ja luterilaiseen tunnustukseen. "
http://rauhanyhdistys.fi/nain-me-uskomme/
Onko tuo SRK.n omaa keksintöä ja oikeastaan valehtelemista? - vl-mies
Miten tää on? kirjoitti:
>> Se nyt on sama mikä kattojärjestö se on. Tietääkseni lestadiolaisten vanhuksien joukossa on jonkun verran ortodokseja.
Ainakin SRK:n ilmoituksen mukaan vanhoillislestadiolaisuudessa uskon oppi on luterilainen. Ei ortodoksinen.
"Näin me uskomme
Vanhoillislestadiolainen opetus perustuu Raamattuun ja luterilaiseen tunnustukseen. "
http://rauhanyhdistys.fi/nain-me-uskomme/
Onko tuo SRK.n omaa keksintöä ja oikeastaan valehtelemista?Luterilainen oppi ei estä kuulumista ortodoksiseen kirkkoon.
- vl-mies
vl-mies kirjoitti:
Luterilainen oppi ei estä kuulumista ortodoksiseen kirkkoon.
Eikä ole pakko pitää itseänsä luterilaisena, kunhan vain uskoo niinkuin Raamattu sanoo. Niin Lutherkin ymmärtääkseni opetti että pitää uskoa niinkuin Raamattu sanoo, ja että hänen omat kirjoituksensa eivät saa tulla minkään arvoisiksi Raamatun rinnalle. Jos uskot niinkuin Raamattu sanoo niin uskot niinkuin me vanhoillislestadiolaiset. On yhdentekevää millä nimityksellä haluat itseäsi kutsuttavan, kunhan olet lähtenyt Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästön vastaanottamisen kautta "meitä ja Herraa seuraamaan" "opissa, elämässä ja kärsimisessä". Älä myöskään laiminlyö seurakuntamme yhteisiä kokouksia.
1. Tess. 1:6
Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan,
Hepr. 10:25
Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan. [Room. 13:11; Kol. 3:16]
Ne jotka eivät käy meidän kanssamme samoissa kokouksissa, ovat eriseuraisia.
Tit. 3:10
Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on,
1. Joh. 2:19
He ovat meistä lähteneet, mutta ei he olleet meistä; sillä jos he meistä olleet olisivat, niin he tosin olisivat meidän kanssamme pysyneet: mutta että ne julki tulisivat, ettei he kaikki ole meistä.
- Jännittävää
Olen kaverini kanssa suunnitellut suviseuroihin lähtemistä kesällä jos sieltä vaikka löytyisi emäntää kainaloon.
- gfdggfdg
No, ei kannata emäntää lähteä hakemaan. Jos usko kiinnostaa, niin sitten. Emäntiähän löytyy muualtakin.
- pakkula
Tervetullut olet suviseuroihin, kuten kaikki muutkin. Voi tulla vaikka tutustumisen halusta, muusta kiinnostuksesta tai vaikka pelkästä uteliaisuudesta. Monen kaltaista kulkijaa seurakentällä on mähty, mutta kaikki saavat olla rauhasssa tai aloittaa itse keskustelua, jos haluavat. Niin myös sinä voit tehdä. Oletan kylllä, että jotakin kysyttävää ilmenee, voit kysyä joltakin vastaan kulkevalta tai mennä kysymään vaikka opastuspisteestä.
Mitä ortotoksisuuteen tulee, kylällämme oli aikoinaan muuan Venäjältä muttanut rouva, joka oli samaan aikaan sekä ortodoksi että lestadiolainen ja oli kuolemaansa asti.- Tämä on jo paha
SRK:n nettisivulla puhutaan siis palturia että olisitte luterilaisia!
- näkemys.
Tämä on jo paha kirjoitti:
Minä olen käsittänyt, että ortodoksisuus ei ole este parannuksenteolle. Mutta toisaalta, miksi pitäisi jäädä ortodoksiksi, joille ikonit ja kuvat ovat tärkeitä? Hehän mm. neitsyt Mariaa rukoilevat kuvan edessä ja yleensä tekevät rukouksia paljonkin ikonien edessä. Sellainen uskonnollinen riitti on vierasta vl:ille. Mutta uskoisin, että ei sanota heti, että riisu pois ortodoksiset menot. Vaan niistä odotetaan aikain saatossa itse ymmärryksen avautuvan uskon kautta aivan kuin korvisasiassakin. Emmehän me pidä muita kuin vl:iä luterilaisessa kirkossakaan uskovaisina.
- pakkula
Tämä on jo paha kirjoitti:
Ei puhuta palturia, oppi on aivan Lutherin opetuksen mukainen, luterilainen oppi ja usko myös. Silti on luterilaiseen kirkkoon liittyminen ollut jokaisen oma asia. Moni ortodoksi on jäänyt ortodoksikirkon jäseneksi parannuksestaan huolimatta.
Karjalassa ole ennen sotia lukuisia uskovaisia aviopareja, joista toinen kuului luterilaiseen kirkkoon, toinen ortodoksiseen. Kun molemmilla kirkoilla oli eri hautausmaat, on avioparit saatettu haudata sen mukaisesti. Nykyisin ainakin luterilaisille hautausmaille sentään sallitaan myös ortodoksien hautaaminen. näkemys. kirjoitti:
Minä olen käsittänyt, että ortodoksisuus ei ole este parannuksenteolle. Mutta toisaalta, miksi pitäisi jäädä ortodoksiksi, joille ikonit ja kuvat ovat tärkeitä? Hehän mm. neitsyt Mariaa rukoilevat kuvan edessä ja yleensä tekevät rukouksia paljonkin ikonien edessä. Sellainen uskonnollinen riitti on vierasta vl:ille. Mutta uskoisin, että ei sanota heti, että riisu pois ortodoksiset menot. Vaan niistä odotetaan aikain saatossa itse ymmärryksen avautuvan uskon kautta aivan kuin korvisasiassakin. Emmehän me pidä muita kuin vl:iä luterilaisessa kirkossakaan uskovaisina.
Olet väärässä, ortodoksi ei voi MITENKÄÄN olla VL. Ortodoksisuus ei perustu tunnustuksiin, vaan keskeistä on käsitys kirkosta oikean uskon ilmaisijana.
Teillä on tunnustukset, Saara äidin osaltakin kaiken perusta.
Osittaa, ettet tiedä mitään ortodoksisuudesta, aika vähän ilmeisesti myös lestadiolaisuudestakin, Heillä EI VOI OLLA, ”väärää Henkeä mukana”.
Sen kirkon perusta perustuu aivan muihin, n pari tuhatta vuotta eläneisiin opinkappaleisiin eli dogmeihin, jotka puolestaan kirkon näkemyksen mukaan perustuvat suoraan Jumalan ilmoitukseen. Kirkon uskonkappaleet on määritelty seitsemässä ekumeenisessa kirkolliskokouksessa.
Ainoa joka yhdistää on ehdottomuus siitä, että molemmat olette ANINOANA OIKEASSA? Miten se sitten yhteen sopivat, eri opillisten näkemysten mukaan, ja Raamattu on pidätetty kokonaan kirkon suojiin, myös opillisesti.
Myös jäsenmäärä on hieman eri, teitä on vain n, 0,00015% ortodoksien määrästä. Luterilaisiakin on vain kolmannes heistä. Suuruus on sama mitä Vapaakirkko maailmassa, mutta helluntailaisuus on heistä vielä 2x, laskentatavasta riippuen.
Suomessa Heidän jäsenmääränsä on SRK;hon verrattuna lähes kaksikertainen, eli n 60000.
Palvotko Sinä Mariaa? Ordodoksille Jeesuksen äiti on jopa suurempi, mitä itse Poika, Hän on välimies, muka äitinä, Jeesuksen luo?
Toisaalta, teillähän se on seurakunta äiti- Saara.
Tarkemmin ajatellen, -on teillä yhteistä, mutta ne sakramentit? kaste, mirhavoitelu, ehtoollinen, katumus, pappeus, avioliitto ja sairaanvoitelu.
Muita sakramenteiksi mainittuja ovat hautaus, kirkon vihkiminen, munkiksi vihkiminen ja vedenpyhitys. Sakramenteista ainoastaan kasteen voi hätätilanteessa suorittaa maallikko, muutoin ne toimittavat joko pappi tai piispa. Ortodoksisen näkemyksen mukaan eri kirkkojen välillä ei ole sakramenttiyhteyttä ja siksi niihin saavat osallistua vain ortodoksisen kirkon jäsenet.
En ole tavannut VL piireissä juuri näitä. Ortodoksisen kirkon jäseneksi tullaan kasteen ja mirhavoitelun sakramenttien kautta. Kasteessa ihminen syntyy uudelleen ja luopuu vanhasta elämästään. Kaste on ainutkertainen eikä kerran kastettuja ihmisiä kasteta uudelleen. Yleensä mirhavoitelu (luterilaisen kristillisyyden konfirmaatio) toimitetaan heti kasteen jälkeen.
Sitten kyllä vielä löytyy yhteistä, kun miettii, - Pyhä Henki vuodatetaan kirkon jäseneen. Toisesta kristillisestä liikkeestä ortodokseiksi kääntyvät Pyhän Kolminaisuuden nimeen kastetut ihmiset liitetään kirkon jäsenyyteen mirhavoitelun kautta. Teillähän se ”puhalleltiin toiseen ihmiseen vielä joitain aikoja sitten sekä harhautuneelle, jossa ihminen PALAA ”JUMALAN VALTAKUNNAN” yhteyteen, johon hänet on kasteessa liitetty ja josta hän on erkaantunut väärien valintojensa vuoksi. Kirkon näkemyksen mukaan Jeesus antoi opetuslapsilleen käskyn syntien "SITOMISESTA JA PÄÄSTÄMISESTÄ" (Joh. 20:22-23). Katumuksen sakramenttiin kuuluu syntien tunnustaminen ja anteeksiantorukous.
Kes.- näkemys.
Kesitas kirjoitti:
Olet väärässä, ortodoksi ei voi MITENKÄÄN olla VL. Ortodoksisuus ei perustu tunnustuksiin, vaan keskeistä on käsitys kirkosta oikean uskon ilmaisijana.
Osittaa, ettet tiedä mitään ortodoksisuudesta, aika vähän ilmeisesti myös lestadiolaisuudestakin, Heillä EI VOI OLLA, ”väärää Henkeä mukana”.
Sen kirkon perusta perustuu aivan muihin, n pari tuhatta vuotta eläneisiin opinkappaleisiin eli dogmeihin, jotka puolestaan kirkon näkemyksen mukaan perustuvat suoraan Jumalan ilmoitukseen. Kirkon uskonkappaleet on määritelty seitsemässä ekumeenisessa kirkolliskokouksessa.
Ainoa joka yhdistää on ehdottomuus siitä, että molemmat olette ANINOANA OIKEASSA? Miten se sitten yhteen sopivat, eri opillisten näkemysten mukaan, ja Raamattu on pidätetty kokonaan kirkon suojiin, myös opillisesti.
Myös jäsenmäärä on hieman eri, teitä on vain n, 0,00015% ortodoksien määrästä. Luterilaisiakin on vain kolmannes heistä. Suuruus on sama mitä Vapaakirkko maailmassa, mutta helluntailaisuus on heistä vielä 2x, laskentatavasta riippuen.
Suomessa Heidän jäsenmääränsä on SRK;hon verrattuna lähes kaksikertainen, eli n 60000.
Palvotko Sinä Mariaa? Ordodoksille Jeesuksen äiti on jopa suurempi, mitä itse Poika, Hän on välimies, muka äitinä, Jeesuksen luo?
Tarkemmin ajatellen, -on teillä yhteistä, mutta ne sakramentit? kaste, mirhavoitelu, ehtoollinen, katumus, pappeus, avioliitto ja sairaanvoitelu.
Muita sakramenteiksi mainittuja ovat hautaus, kirkon vihkiminen, munkiksi vihkiminen ja vedenpyhitys. Sakramenteista ainoastaan kasteen voi hätätilanteessa suorittaa maallikko, muutoin ne toimittavat joko pappi tai piispa. Ortodoksisen näkemyksen mukaan eri kirkkojen välillä ei ole sakramenttiyhteyttä ja siksi niihin saavat osallistua vain ortodoksisen kirkon jäsenet.
En ole tavannut VL piireissä juuri näitä. Ortodoksisen kirkon jäseneksi tullaan kasteen ja mirhavoitelun sakramenttien kautta. Kasteessa ihminen syntyy uudelleen ja luopuu vanhasta elämästään. Kaste on ainutkertainen eikä kerran kastettuja ihmisiä kasteta uudelleen. Yleensä mirhavoitelu (luterilaisen kristillisyyden konfirmaatio) toimitetaan heti kasteen jälkeen.
Sitten kyllä vielä löytyy yhteistä, kun miettii, - Pyhä Henki vuodatetaan kirkon jäseneen. Toisesta kristillisestä liikkeestä ortodokseiksi kääntyvät Pyhän Kolminaisuuden nimeen kastetut ihmiset liitetään kirkon jäsenyyteen mirhavoitelun kautta. Teillähän se ”puhalleltiin toiseen ihmiseen vielä joitain aikoja sitten sekä harhautuneelle, jossa ihminen PALAA ”JUMALAN VALTAKUNNAN” yhteyteen, johon hänet on kasteessa liitetty ja josta hän on erkaantunut väärien valintojensa vuoksi. Kirkon näkemyksen mukaan Jeesus antoi opetuslapsilleen käskyn syntien "SITOMISESTA JA PÄÄSTÄMISESTÄ" (Joh. 20:22-23). Katumuksen sakramenttiin kuuluu syntien tunnustaminen ja anteeksiantorukous.
Kes.Puolittain me ymmärrämme ja puolittain profeteeraamme. Jos ihminen rukoilee neitsyt Mariaa, se on väärin. Ketään muuta ei saa rukoilla kuin Jumalaa (ja Jeesusta). Enkeleitäkään ei saa rukoilla ja palvoa, vaan he ovat Jumalan lähettämiä apulaisia. He toimivat Jumalan käskystä. Väärään uskoon ja oppiin ei siis saa jäädä. Jumala ei asu ihmiskäsin rakennetuissa temppeleissä.
Muistakaa käskyt.
- Minä olen Herra sinun Jumalasi, älä pidä muita Jumalia. näkemys. kirjoitti:
Puolittain me ymmärrämme ja puolittain profeteeraamme. Jos ihminen rukoilee neitsyt Mariaa, se on väärin. Ketään muuta ei saa rukoilla kuin Jumalaa (ja Jeesusta). Enkeleitäkään ei saa rukoilla ja palvoa, vaan he ovat Jumalan lähettämiä apulaisia. He toimivat Jumalan käskystä. Väärään uskoon ja oppiin ei siis saa jäädä. Jumala ei asu ihmiskäsin rakennetuissa temppeleissä.
Muistakaa käskyt.
- Minä olen Herra sinun Jumalasi, älä pidä muita Jumalia.Kyllä Maria on kategoriassanne Number One, Jumalan jälkeen.
Niin usein se on minulle julki tuotu.
Paikallisia eroja voi olla, en tunne kaikkia Suomen alueita.
Minulle käskyt on sovitettu, minulla on vain Abrahamin ja Isakin Jumala, jota edustaa Jeesus, Herra.
Kes.- Näin on, Mooses
näkemys. kirjoitti:
Puolittain me ymmärrämme ja puolittain profeteeraamme. Jos ihminen rukoilee neitsyt Mariaa, se on väärin. Ketään muuta ei saa rukoilla kuin Jumalaa (ja Jeesusta). Enkeleitäkään ei saa rukoilla ja palvoa, vaan he ovat Jumalan lähettämiä apulaisia. He toimivat Jumalan käskystä. Väärään uskoon ja oppiin ei siis saa jäädä. Jumala ei asu ihmiskäsin rakennetuissa temppeleissä.
Muistakaa käskyt.
- Minä olen Herra sinun Jumalasi, älä pidä muita Jumalia.Sinulla "näkemys" on oikea< järjestys taivaan ja maan Herrasta!
Onnittelen. - näkemys.
Kesitas kirjoitti:
Kyllä Maria on kategoriassanne Number One, Jumalan jälkeen.
Niin usein se on minulle julki tuotu.
Paikallisia eroja voi olla, en tunne kaikkia Suomen alueita.
Minulle käskyt on sovitettu, minulla on vain Abrahamin ja Isakin Jumala, jota edustaa Jeesus, Herra.
Kes.Maria voi olla ortodokseille sellainen, mutta ei meille veeällille.
- Kiitos, Pakkula
pakkula kirjoitti:
Ei puhuta palturia, oppi on aivan Lutherin opetuksen mukainen, luterilainen oppi ja usko myös. Silti on luterilaiseen kirkkoon liittyminen ollut jokaisen oma asia. Moni ortodoksi on jäänyt ortodoksikirkon jäseneksi parannuksestaan huolimatta.
Karjalassa ole ennen sotia lukuisia uskovaisia aviopareja, joista toinen kuului luterilaiseen kirkkoon, toinen ortodoksiseen. Kun molemmilla kirkoilla oli eri hautausmaat, on avioparit saatettu haudata sen mukaisesti. Nykyisin ainakin luterilaisille hautausmaille sentään sallitaan myös ortodoksien hautaaminen.Kiitos Pakkula valaisevista puheenvuoroista!
Pari tarkennusta. Saako olla vapaaseurakunnan jäsen ja vl samanaikaisesti myös?
Silloinhan helluntaiseurakuntaan maksunsa maksava saisi olla myös vl.
Hyvä että Rauhanyhdistyksellä on lupa käsittää vapaus kuulua tai olla kuulumatta mihinkään valtiokirkkoon. näkemys. kirjoitti:
Maria voi olla ortodokseille sellainen, mutta ei meille veeällille.
Juuri näin.
Kes.- Kyswä
näkemys. kirjoitti:
Kesitas oletko puhdas oppinen vapaakirkkonen?
- Kyswä
näkemys. kirjoitti:
- Lue Kesitas muutakin
Kesitas kirjoitti:
Kes.Kesitas puhuu sopaa, niin kuin aina. Pitäisi tunte asioita ennen kuin antaa lausuntoja. Ortodokseja on ollut niin, että seuroissa ovat kaikki olleet ortodokseja, puhujaa myöten. Tämä on tutkimuksin todistettu ( mm. Tri Mauri Kinnunen ). Lue Kesitas muutakin kuin Suomi24-palstaa. Kirkkokunta ei estä pääsemästä Jumalan lapseksi. Tälläkin hetkellä onrtoomalaiskatolisia ja ortodoksisia vanhoillislestadiolaisia.
- Näin se on vai onko?
pakkula kirjoitti:
Karjalassa ole ennen sotia lukuisia uskovaisia aviopareja, joista toinen kuului luterilaiseen kirkkoon, toinen ortodoksiseen. Kun molemmilla kirkoilla oli eri hautausmaat, on avioparit saatettu haudata sen mukaisesti. Nykyisin ainakin luterilaisille hautausmaille sentään sallitaan myös ortodoksien hautaaminen.Eikös SRKlaisuus eronnut luterilaisuudesta silloin, kun heitti ulos luterilaiset papit 1960-luvulla?
Sitä ajatellen ei ole kumma, jos SRKlaisuuteen hyväksytään katolilaisia tai ortodokseja, koska mitä väliä maallisella kirkkokunnalla on siihen verrattuna, että kuuluu SRKlaiseen rauhanyhdistykseen, jonka jäsenyys takaa taivaspaikan, erehtymättömästi. - etsivä-xx
pakkula kirjoitti:
Karjalassa ole ennen sotia lukuisia uskovaisia aviopareja, joista toinen kuului luterilaiseen kirkkoon, toinen ortodoksiseen. Kun molemmilla kirkoilla oli eri hautausmaat, on avioparit saatettu haudata sen mukaisesti. Nykyisin ainakin luterilaisille hautausmaille sentään sallitaan myös ortodoksien hautaaminen.Pakkula. En ymmärrä mitä oppia oikein opetat. Vanhoillislestadiolainen ei voi olla ortodoksi. Ei siten millään. Se että josku kauan sitten on ollut ortodoksi-vl:liä, on johtunut entisestä uskonnonvapautta rajoittaneesta lainsäädännöstä, joka vaikutti 1800-luvulla.
" Kinnunen: Lestadiolaisuus ja ortodoksinen kirkko
Radikaalia lestadiolaisuudessa oli liikkeen rippi- ja seura-kuntanäkemys. Valtiollista ja kirkollista auktoriteettia ei voitu virallisesti asettaa kyseenalaiseksi. Sen sijaan liikkeen esiin nostamat opinkappaleet korostivat sen omaa uskonnollista auktoriteettiä, joka oli riippumaton kirkon ja valtion arvo-vallasta.17
Eksklusiivisen seurakuntanäkemyksen pohjalta on myös ymmärrettävissä se, että lestadiolaisuus onnistui levittäytymään muista suomalaisista herätysliikkeistä poiketen myös ortodoksien keskuuteen. Lestadiolaisseuroissa päästösanojen julistamisen kautta uskoon tulleelle ei ollut tärkeää, mihin kirkkokuntaan hän kuului. "Parannuksen teosta" lähtien hänen seurakuntansa ja "Jumalan valtakuntansa" oli lestadiolaisyhteisö. Tärkeintä ei ollut mihin kirkkokuntaan kukin kuului, kunhan uskoi "oikealla" tavalla. Lestadiolainen evankelisluterilaisen kirkon pappi ja herätysliikkeen epävirallisen äänenkannattajan Sanomia Siionista-lehden toimittaja Aatu Laitinen totesikin: Jos te uskotte Herran Jeesuksen sovintoveressä synnit ja viat anteeksi, missä ulkonaisen kirkon helmassa te sitten mahtanette olla, olette hyvät ja kalliit kristityt
.
18
Miksi lestadiolaistunut ortodoksi ei usein vaihtanut kirkonkirjojaan luterilaiseen seurakuntaan? Tämän selittää se, että vaikka herätysliike arvosteli valtiokirkon yhteisöllistä uskonnollisuutta, se ei kuitenkaan asettanut kyseenalaiseksi vallitsevan alamaisajattelun perusteita. Tämä koski myös suhtautumista ortodoksiseen kirkkoon. Tässä alamaisajattelussaan lestadiolaisuus ei poikennut muista 1800-luvun herätysliikkeistä. Lisäksi on hyvä muistaa, että herätys-liikkeet, lestadiolaisuus niiden joukossa, eivät eristäytyneet kulttuuriympäristöstään, vaan kuuluivat erottamattomana osana siihen. Kun lestadiolaisuus saapui ortodoksien ja luterilaisten yhdessä asuttamiin kyliin Pohjois-Karjalassa, se sopeutui varsin pian osaksi paikallista kulttuuriympäristöä.19
Lisäksi kirkkokunnan vaihtaminen oli pitkään lähes mahdotonta. Ainoa vaihtoehto oli käyttää ns. Pietarin tietä. Tällöin ortodoksisesta seurakunnasta otettiin muuttokirja, joka vietiin Pietarissa luterilaiseen seurakuntaan. Paluutuomisina oli Pietarin luterilaisen seurakunnan muuttokirja ja näin uskonto oli vaihtunut matkan aikana. Kirkkokunnan vaihtamisen mahdollisuus ilman "Pietarin tietä” toteutui vasta vuonna 1906. Tässä vaiheessa ortodoksisuus ja lestadiolaisuus olivat pääosin jo sopeutuneet elämään rauhanomaista rinnakkaiseloa.
jatkan - etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Pakkula. En ymmärrä mitä oppia oikein opetat. Vanhoillislestadiolainen ei voi olla ortodoksi. Ei siten millään. Se että josku kauan sitten on ollut ortodoksi-vl:liä, on johtunut entisestä uskonnonvapautta rajoittaneesta lainsäädännöstä, joka vaikutti 1800-luvulla.
Radikaalia lestadiolaisuudessa oli liikkeen rippi- ja seura-kuntanäkemys. Valtiollista ja kirkollista auktoriteettia ei voitu virallisesti asettaa kyseenalaiseksi. Sen sijaan liikkeen esiin nostamat opinkappaleet korostivat sen omaa uskonnollista auktoriteettiä, joka oli riippumaton kirkon ja valtion arvo-vallasta.17
Eksklusiivisen seurakuntanäkemyksen pohjalta on myös ymmärrettävissä se, että lestadiolaisuus onnistui levittäytymään muista suomalaisista herätysliikkeistä poiketen myös ortodoksien keskuuteen. Lestadiolaisseuroissa päästösanojen julistamisen kautta uskoon tulleelle ei ollut tärkeää, mihin kirkkokuntaan hän kuului. "Parannuksen teosta" lähtien hänen seurakuntansa ja "Jumalan valtakuntansa" oli lestadiolaisyhteisö. Tärkeintä ei ollut mihin kirkkokuntaan kukin kuului, kunhan uskoi "oikealla" tavalla. Lestadiolainen evankelisluterilaisen kirkon pappi ja herätysliikkeen epävirallisen äänenkannattajan Sanomia Siionista-lehden toimittaja Aatu Laitinen totesikin: Jos te uskotte Herran Jeesuksen sovintoveressä synnit ja viat anteeksi, missä ulkonaisen kirkon helmassa te sitten mahtanette olla, olette hyvät ja kalliit kristityt
.
18
Miksi lestadiolaistunut ortodoksi ei usein vaihtanut kirkonkirjojaan luterilaiseen seurakuntaan? Tämän selittää se, että vaikka herätysliike arvosteli valtiokirkon yhteisöllistä uskonnollisuutta, se ei kuitenkaan asettanut kyseenalaiseksi vallitsevan alamaisajattelun perusteita. Tämä koski myös suhtautumista ortodoksiseen kirkkoon. Tässä alamaisajattelussaan lestadiolaisuus ei poikennut muista 1800-luvun herätysliikkeistä. Lisäksi on hyvä muistaa, että herätys-liikkeet, lestadiolaisuus niiden joukossa, eivät eristäytyneet kulttuuriympäristöstään, vaan kuuluivat erottamattomana osana siihen. Kun lestadiolaisuus saapui ortodoksien ja luterilaisten yhdessä asuttamiin kyliin Pohjois-Karjalassa, se sopeutui varsin pian osaksi paikallista kulttuuriympäristöä.19
Lisäksi kirkkokunnan vaihtaminen oli pitkään lähes mahdotonta. Ainoa vaihtoehto oli käyttää ns. Pietarin tietä. Tällöin ortodoksisesta seurakunnasta otettiin muuttokirja, joka vietiin Pietarissa luterilaiseen seurakuntaan. Paluutuomisina oli Pietarin luterilaisen seurakunnan muuttokirja ja näin uskonto oli vaihtunut matkan aikana. Kirkkokunnan vaihtamisen mahdollisuus ilman "Pietarin tietä” toteutui vasta vuonna 1906. Tässä vaiheessa ortodoksisuus ja lestadiolaisuus olivat pääosin jo sopeutuneet elämään rauhanomaista rinnakkaiseloa.
jatkanLuterilaisella kirkolla ja ortodoksisella kirkolla ei ole ehtoollisyhteyttä. Luterilaisen kirkon papilla ei ole erivapautta tarjota ehtoollista suuressa teltassa muille kuin Porvoon sopimukseen kuuluville kirkkokunnille sekä metodistiseen kirkkoon kuuluville. Ortodoksit eivät ole veljiämme siellä ehtoollisella eli ehillä ei ole sinne mitään asiaa. Kun ehtoollisyhteys puuttuu on mahdotonta, että tämän päivän uskonnonvapauden massa voisi olla vanhoillislestadiolainen joka on ortodoksi. Tämä ei saisi hämärtyä siellä opetuksessa koskaan. Kun vanhoillislestadiolaisuus on Tunnustuskirjojen mukaista uskoa on mahdotonta että eriuskoinen olisi vl.
- etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Pakkula. En ymmärrä mitä oppia oikein opetat. Vanhoillislestadiolainen ei voi olla ortodoksi. Ei siten millään. Se että josku kauan sitten on ollut ortodoksi-vl:liä, on johtunut entisestä uskonnonvapautta rajoittaneesta lainsäädännöstä, joka vaikutti 1800-luvulla.
.
18
jatkanOlisin iloinen jos Pakkula voisi tämän tutkimuksen linkata sinne vl-foorumille, koska ortodoksisuus ja lestadiolaisuus ovat kiinnostava aihe. Vl-foorumilla on myönteistä se että siellä on runsaasti vanhaa autenttista aineistoa menneisyydestä.
http://www.teolinst.fi/julkaisut/iustitia14/Mauri Kinnunen2.pdf
Lestadiolaisuus ja ortodoksinen kirkko
Mauri Kinnunen
Lainaus oli sivulta 4 alkaen.
- tervetuloa.
Tule vain. Kyllä siellä on monenlaisia, myös uteliaisuudestakin. Melperikin, joka taistelee meitä vastaan, kävi siellä ainakin kerran.
- ortovieras
Olen nyt kyllä saanut todella ristiriitaisen kuvan vanhoillislestadiolaisten mahdollisesta suhtautumisesta läsnäolooni. Ensinnäkin yritätte selvästi jo nyt käännyttää minua "parannukseen". En ole aikeissa tehdä minkäänlaista parannusta ortodoksisuudestani, sillä minusta luterilaisuus on harhaoppi ja ortodoksia oikeaa kristinuskoa. Olen hyvin varma vakaamuksestani. Arvostaisin enemmän vastaavanlaista rehellisyyttä taholtanne, kutsuisitte mieluummin suoraan harhaoppiseksi pakanaksi ja tuomitsisitte syvimpään helvettiin, kuin levitätte propagandistisia juttuja "lestadiolaisista ortodokseista" ilmeisesti täysin tietämättöminä kyseisen yhtälön mahdottomuudesta suhteessa ortodoksiseen uskoon ja kirkkojärjestykseen. Suviseuroilla jokainen saa olla ihan miten haluaa eikä ketään tuijoteta, mutta jätä kuitenkin meikit ja korut pois niin kukaan ei katso pitkään... Mitä ihmettä? Tämän pohjalta mietin nyt kyllä kaksi kertaa tulenko vai enkö. Ja tullaksenihan minun ei ainakaan omasta mielestäni pitäisi olla uskomassa julistamaanne sanomaan - voisin ihan yhtä hyvin mennä vaikka muslimien tilaisuuteen. Mutta jos muut pitävät tätä lähtökohtaa vääränä, niin...
- vl-mies
Saat tulla seuroihimme sellaisena kuin olet. Saat tulla meikeissä, tatuoinneissa, lävistyksissä tai miten ikänä, kunhan et ihan nakuna tule seuroihin, ettet joudu poliisin kanssa tekemisiin. Nuo neuvot joku oli antanut lähinnä siinä tarkoituksessa että jotkut hassummat yksilöt saattaisivat vieroksua ja tuijottaa sinua suviseuroissa (en usko että kovin paljon olisi niitä tuijottajia). Ymmärrät varmaan että 80.000 ihmisen joukkoon mahtuu myös tuijottelijoita. ;-)
- vl-mies
Ja sinun ei ole pakko hyväksyä luterilaisuuden nimitystä itsellesi, tai luterilaisia tunnustuskirjoja (eikä kannatakaan, sillä nekin sisältävät joitakin virheitä ja jopa harhaoppeja) tullaksesi oikeaan uskoon. Ainoastaan sinun tulee hyväksyä Raamattu ja uskoa Raamatun mukaisesti ja ottaa vastaan Raamatun mukainen Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästö ja uskoa siihen Pyhän Hengen synnyttämällä uskolla, joka syntyy sen evankeliumin katuvaisena vastaanottamisen hetkellä. Raamatun mukaiseen uskoon kuuluu se että on Raamatun mukainen oppi ja lähdet meitä (=Kristuksen ainoaa oikeaa seurakuntaa) ja Herraa Jeesusta seuraamaan opissa, elämässä ja kärsimisessä.
. Tess. 1:6
Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan,
Eikä ole pakko pitää itseänsä luterilaisena, kunhan vain uskoo niinkuin Raamattu sanoo. Niin Lutherkin ymmärtääkseni opetti että pitää uskoa niinkuin Raamattu sanoo, ja että hänen omat kirjoituksensa eivät saa tulla minkään arvoisiksi Raamatun rinnalle. Jos uskot niinkuin Raamattu sanoo niin uskot niinkuin me vanhoillislestadiolaiset. On yhdentekevää millä nimityksellä haluat itseäsi kutsuttavan, kunhan olet lähtenyt Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästön vastaanottamisen kautta "meitä ja Herraa seuraamaan" "opissa, elämässä ja kärsimisessä". Älä myöskään laiminlyö seurakuntamme yhteisiä kokouksia.
Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan. [Room. 13:11; Kol. 3:16]
He ovat meistä lähteneet, mutta ei he olleet meistä; sillä jos he meistä olleet olisivat, niin he tosin olisivat meidän kanssamme pysyneet: mutta että ne julki tulisivat, ettei he kaikki ole meistä. - vl-mies
vl-mies kirjoitti:
Ja sinun ei ole pakko hyväksyä luterilaisuuden nimitystä itsellesi, tai luterilaisia tunnustuskirjoja (eikä kannatakaan, sillä nekin sisältävät joitakin virheitä ja jopa harhaoppeja) tullaksesi oikeaan uskoon. Ainoastaan sinun tulee hyväksyä Raamattu ja uskoa Raamatun mukaisesti ja ottaa vastaan Raamatun mukainen Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästö ja uskoa siihen Pyhän Hengen synnyttämällä uskolla, joka syntyy sen evankeliumin katuvaisena vastaanottamisen hetkellä. Raamatun mukaiseen uskoon kuuluu se että on Raamatun mukainen oppi ja lähdet meitä (=Kristuksen ainoaa oikeaa seurakuntaa) ja Herraa Jeesusta seuraamaan opissa, elämässä ja kärsimisessä.
. Tess. 1:6
He ovat meistä lähteneet, mutta ei he olleet meistä; sillä jos he meistä olleet olisivat, niin he tosin olisivat meidän kanssamme pysyneet: mutta että ne julki tulisivat, ettei he kaikki ole meistä.Parannuksen tekeminenkin on vapaaehtoista, eli saat vapaasti tulla seuroihimme vaikka sinulla ei olisi aikomustakaan tehdä parannusta.
Kuitenkin suosittelen parannuksen tekemistä mahdollisimman pian (=välittömästi ja heti) sillä joudut kadotukseen ja paholaisen sekä demoneitten luokse jos kuolet epäuskoisena/kuolleessa uskossa, mutta jos kuolet elävässä ja oikeassa Raamatun mukaisessa uskossa niin pelastut ja pääset/pysyt Jumalan ja Herran Jeesuksen luokse/luona ikuisiksi ajoiksi.
Matt. 3:2
Ja sanoi: tehkäät parannus; sillä taivaan valtakunta on lähestynyt.
Matt. 4:17
Siitä ajasta rupesi Jesus saarnaamaan ja sanomaan: tehtäät parannus; sillä taivaan valtakunta lähestyi.
Mark. 1:15
Ja sanoi: aika on täytetty, ja Jumalan valtakunta on lähestynyt: tehkäät parannus ja uskokaat evankeliumi.
Ap. t. 2:38
Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Ap. t. 3:19
Niin tehkäät parannus ja palatkaat, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois, kuin virvoittamisen ajat tulevat Herran kasvoin edestä, - ortovieras
vl-mies kirjoitti:
Parannuksen tekeminenkin on vapaaehtoista, eli saat vapaasti tulla seuroihimme vaikka sinulla ei olisi aikomustakaan tehdä parannusta.
Kuitenkin suosittelen parannuksen tekemistä mahdollisimman pian (=välittömästi ja heti) sillä joudut kadotukseen ja paholaisen sekä demoneitten luokse jos kuolet epäuskoisena/kuolleessa uskossa, mutta jos kuolet elävässä ja oikeassa Raamatun mukaisessa uskossa niin pelastut ja pääset/pysyt Jumalan ja Herran Jeesuksen luokse/luona ikuisiksi ajoiksi.
Matt. 3:2
Ja sanoi: tehkäät parannus; sillä taivaan valtakunta on lähestynyt.
Matt. 4:17
Siitä ajasta rupesi Jesus saarnaamaan ja sanomaan: tehtäät parannus; sillä taivaan valtakunta lähestyi.
Mark. 1:15
Ja sanoi: aika on täytetty, ja Jumalan valtakunta on lähestynyt: tehkäät parannus ja uskokaat evankeliumi.
Ap. t. 2:38
Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Ap. t. 3:19
Niin tehkäät parannus ja palatkaat, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois, kuin virvoittamisen ajat tulevat Herran kasvoin edestä,Kiitos, arvostan juuri tuollaista rehellistä kommunikaatiota! Tuomitsit minut juuri paholaisen ja demonien joukkoon. Nähdään ensi kesänä!
Ps. Tämä ei ollut sarkasmia. Vaikuttaa että olet Idän kirkon ihminen.
Minä kunnioitan kirkkoanne, joskin hieman Marian kunnioitus siinä häiritsee, mutta skisman aikana jäitte pois vilpittöminä kristittyinä Rooman ”kolminaismoraalin” valtapyrkimysten kelkasta.
Kaksinaismoraali ei riitä kuvaamaan Rooman kirkon mallisuutta, jonka SEURAKUNTARAKENTEIIIN” ei Luther uskaltanut puuttua mitenkään. Sama saasta jatkuu.
Mutta todellisuutta on se, ettei ortodoksi istu luonnikkaasti SRK;n seuratelttaan. Kova ”pokan” pitää olla. Karismaatikolle se menee ohjeella - Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja. ( 1 Joh 4;1)
Sinulla se ei käy, koska Raamattusi sekä oppisi on täysin kirkon omaisuutta, kuten myös näillä lestadiolaisilla.
Tiedäthän sen, että Ortodoksinen liike, on pohjimmiltaan karismaattinen liike. Te kunnioitatte Pyhän Hengen kosketusta ja armolahjoja, niistä joudut liemeen Suviseuroilla.
Shalom Aleichum
Kes.- jtkn.
ortovieras kirjoitti:
Kiitos, arvostan juuri tuollaista rehellistä kommunikaatiota! Tuomitsit minut juuri paholaisen ja demonien joukkoon. Nähdään ensi kesänä!
Ps. Tämä ei ollut sarkasmia.Onhan se Raamatussakin, että joka parannuksenteon huomiseen siirtää, se pesänsä helvettiin rakentaa. Mutta parannusta ei voi tehdä, ellei Jumala ensin vedä ja anna herätystä, etsikonaikaa. Villitseviin henkiin ja eksytyksiin tätä maailmaa ollaan sielunvihollisen taholta tuudittamassa. Se ei tykkää oikeasta uskosta eikä siitä, että synnit saarnataan anteeksi.
- ohhoh!
jtkn. kirjoitti:
Onhan se Raamatussakin, että joka parannuksenteon huomiseen siirtää, se pesänsä helvettiin rakentaa. Mutta parannusta ei voi tehdä, ellei Jumala ensin vedä ja anna herätystä, etsikonaikaa. Villitseviin henkiin ja eksytyksiin tätä maailmaa ollaan sielunvihollisen taholta tuudittamassa. Se ei tykkää oikeasta uskosta eikä siitä, että synnit saarnataan anteeksi.
Niin missä kohtaa Raamattua...?
- jtkn.
ohhoh! kirjoitti:
Niin missä kohtaa Raamattua...?
Muistelen sen olevan Raamatussa. Googlella en kuitenkaan löytänyt. No, se nyt ei muutenkaan kovin hyvin Raamatun kohtia löydä. Pitäisi sanatarkkaan muistaa lause.
15. Kun sanotaan: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa",
16. ketkä sitten, vaikka kuulivat, katkeroittivat hänet? Eivätkö kaikki, jotka olivat Mooseksen johdolla lähteneet Egyptistä?
17. Mutta keihin hän oli vihastunut neljäkymmentä vuotta? Eikö niihin, jotka olivat syntiä tehneet, joiden ruumiit kaatuivat erämaahan?
18. Ja keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepoonsa? Eikö tottelemattomille?
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Hebr.3.html
Tuo kohta puhuu kuitenkin siitä, miten Jumalan äänelle pitää olla sinä päivänä kuuliainen eikä jatkaa sitä samaa epäjumalain palvelusta niin kuin erämaavaelluksen aikana osa porukkaa teki, - ykivaa
jtkn. kirjoitti:
Onhan se Raamatussakin, että joka parannuksenteon huomiseen siirtää, se pesänsä helvettiin rakentaa. Mutta parannusta ei voi tehdä, ellei Jumala ensin vedä ja anna herätystä, etsikonaikaa. Villitseviin henkiin ja eksytyksiin tätä maailmaa ollaan sielunvihollisen taholta tuudittamassa. Se ei tykkää oikeasta uskosta eikä siitä, että synnit saarnataan anteeksi.
"joka parannuksenteon huomiseen siirtää, se pesänsä helvettiin rakentaa"
pesän tilalle "vuoteensa", niin sellainen lause löytyy Lutherin teoksista. - Kyswä
Kesitas kirjoitti:
Vaikuttaa että olet Idän kirkon ihminen.
Minä kunnioitan kirkkoanne, joskin hieman Marian kunnioitus siinä häiritsee, mutta skisman aikana jäitte pois vilpittöminä kristittyinä Rooman ”kolminaismoraalin” valtapyrkimysten kelkasta.
Kaksinaismoraali ei riitä kuvaamaan Rooman kirkon mallisuutta, jonka SEURAKUNTARAKENTEIIIN” ei Luther uskaltanut puuttua mitenkään. Sama saasta jatkuu.
Mutta todellisuutta on se, ettei ortodoksi istu luonnikkaasti SRK;n seuratelttaan. Kova ”pokan” pitää olla. Karismaatikolle se menee ohjeella - Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja. ( 1 Joh 4;1)
Sinulla se ei käy, koska Raamattusi sekä oppisi on täysin kirkon omaisuutta, kuten myös näillä lestadiolaisilla.
Tiedäthän sen, että Ortodoksinen liike, on pohjimmiltaan karismaattinen liike. Te kunnioitatte Pyhän Hengen kosketusta ja armolahjoja, niistä joudut liemeen Suviseuroilla.
Shalom Aleichum
Kes.Kesitas oletko puhdas oppinen vapaakirkkonen?
- 15+17
ortovieras kirjoitti:
Kiitos, arvostan juuri tuollaista rehellistä kommunikaatiota! Tuomitsit minut juuri paholaisen ja demonien joukkoon. Nähdään ensi kesänä!
Ps. Tämä ei ollut sarkasmia.Sivullinen ei vl sateenkaari perhe tulee suviksiin.
Kesää odotellessa ja lapset odottaa sukulaisten kanssa vaunuilua. - HiIkka
Kyswä kirjoitti:
Tervetulomast kaikki kuulolle... Voi vielä on mahdollista kenties.
- vlvl
kannattaa tulla, ei siellä tuijoteta sinua sen enempää kuin ketään muutakaan.
- etsivä-xx
ortovieras kirjoitti:
Ps. Tämä ei ollut sarkasmia.Parahin ortovieras. Ortodoksien sisarkirkkosi opettaa että ei ole pelastusta katolisen kirkon ulkopuolella (ortodoksista sisarkirkkoa lukuunottamatta) joten tasoissa olemme virallisen opetuksen puolesta.
- etsivä-xx
Voi ortovieras.
Ei sillä kukaan kiinnitä sinuun mitään huomiota. Ei siellä kukaan sinua käännytä tai tule kanssasi keskustelemaan. Vanhoillislestadiolaisuus ei perustu siihen, että keskustelemalla käännytettäisiin ketään. Perustuu siihen, että uskotaan, että Jumala kutsuu kenet haluaa. Tarjotaan mahdollisuus kuunnella sanaa ja saarnaa ja sen päälle yleistä evankeliumia. Mitään käännyttämistä ei todellakaan ole. "kantaväestö" menee seuroihin tapaamaan sukulaisiaan ja lapsuuden tuttujaan samasta kylästä. Muualta tulleeseen ei ole aikaa kiinnittää mitään huomiota. Tuntemattomalle sanotaan tavallisen suomalaisen tervehtimisen ja kiitoksen sanat ruokalassa tai kaupassa tai vaikka kun kysyt neuvoa mistä mitäkin löytyy. Mene vain ihan rauhassa katsomaan ja kuuntelemaan yhdenlaista kesäistä tapahtumaa. En ole syntynyt vanhoillislestadiolaiseksi, en tunne siellä väenpaljoudessa ketään eikä kukaan ole koskaan sanonut minulle muuta kuin tavanomaiset sanat ruokalan kassalla tai kun olen etsinyt tilaa ruokailuun varattujen pöytien äärestä, onko tämä vapaa. On. Kiitos.
- minäwaan
kyllä voit tulla suviseuroihin, siellä on paljon eri uskontoja, ja tuskinpa kukaan tulee sinua siellä käännyttämään. Tosin ihmiset saattavat katsella sinua siellä jos olet kovin meikattu tms mutta suviseuroissa on kumminkin paljon ihmisä jotka tulevat katsomaan mitä siellä on, kyllä luulisi että ihmiset ovat tottuneet näkemään siellä ei-uskoviakin :) kannattaa ehdottomasti mennä katsomaan, onhan ne vuoden kohokohdat nuo suviseurat :D
- Rakpatois
Aloittajalle, kuten huomaat, vl: ovat "kyllä tottakai mutta..."-väkeä. Heillä on ehtonsa. Ehtoja on useita. Tunnen heidät kyllä. Olen itse vl-suvusta. Luottamus on mennyt heikäläisiin. Ensin vakuuttavat, että eivät tuomitse eivätkä käännytä, mutta toisin käy. Aina.
Ja mitä tuijottaimiseen tulee. Ei ole sellaista sukujuhlaa, etteikö meitä ei-vl:ä tuijoteta, vaikka meikit on vähissä, eikä muutenkaan erotuta valtaväestöstä. Jotenkin vl:ä vain kiinnostaa tuijottaa, että millaisia otuksia me "maailman ihmiset" oikein olemme. - oikeaauskoaan
En tarvi oikeidenuskovaisten menoja missään muodossa, katsovat pitkin nokkavartta että mitä tuokin syntisäkki tänne tulee, varmasti ovat hyvät sukulaiset ja muutkin tutut heti käännyttämässä ja tuputtamassa
- heivaa
Kannattaa ehottomasti tulla:) Vieläki kesänkoho kohtia vaikka on entinen lesta :)
- pantotuttu
Eipä kannata edes harkita. Osasi olisi vain kuulijan osa.
- hannuksela
- hannuksela
Suurin osa venäjän VL-uskovista on ortodokseja ja pitävät VL-seuroja jopa orto.kirkoissa.
- yksi uskova
Minäkin olen miettinyt suviksiin menemistä, olen itse luterilainen ja en ole oikein löytänyt seurakuntaa mistään itselleni. Kaikenlaisissa tilaisuuksissa on tullut käytyä. Itseäni lähimpänä on lestadiolaisuus ja olen kuunnellut seuroja paljon netisä, sekä suviseuroja myös netin kautta parina vuotena. Jotenkin tuntuu että lestojen yhteenkuuluvuus ja myös toki usko, ovat asioita jonka vuoksi olen kiinnostunut tästä liikkeestä enemmän kuin muista. Minua mietityttää myös kysymys, että kehtaako sitä näin naisena laittaa meikit päälle tai kynsilakkaa ees kynsiin, jos katsovat sitten sielä ylemmin mua, että olisin vääräuskoinen tai jotain. Haluaisin kuitenkin omana itsenäni mennä Jumalan sanan kuuloon sinne, en ymmärrä miksi lestat kiinnittää edes huomiota meikkaamiseen tai muihin pinnaliisiin asioihin? Voisko joku lesta valaista tätä??
- bi-Bi olematta sairasta!
yksi uskova, olet tervetullut kaikkiin seuroihin ym, tilaisuuksiin.
Minä itse käyn välillä täydet meikit päällä tilaisuuksissa, kun välillä omakohtainen usko on kuollut.
Etsin välillä rauhaa ja olen hukassa. Minulla bi- seksuaalisuus sen toteutuaminen tuntuu väärältä. - etsivä-xx
Voit olla ja mennä sellaisena kuin olet. Jotkut odottavat, että selaiset jäävät pois aikanaan, vaan minä en niin ajattele. Usko ei ole korvakoruissa, hiusten värjäämisessä, eikä missään muussakaan mitä sinulle tarjotaan. Ne ovat ehdonvallan asioita, kulttuurisidonnaisia koska venäläisten osalta on käytöntö toinen. Kun et ole lestadiolaiseksi syntynyt, olisi se vain näyttelemistä. Omana itsenämme me menemme. On kaksinaismoraalia, että seuroissa voi olla nuoria naisia trikoissa, jotka eivät kunnolla edes peppua peitä ja samaan aikaan joku vahtii keski-ikäsen "akan" huulipunia ja korvakoruja. Jos kovin värikkäänä ilmaannut toki se huomataan, mutta tuskin suviseuroissa. Monet ulkonäköä koskevat rajoitteet ovat tuleet vain 1960-1970-luvun perinteisen kevytkenkäisen naisen pukeutumisesta. Baareissa niitä oli, eikä minun ikäluokkani kiltti perhetyttö sellaiseksi pukeutunut tavallisessa suomalaisessa ympäristössä.
Baareissa oli tiskin ääressä naisilla vankoiseksi vetyperoksidilla valkaistu tukka, tekoripset, mini tai mikrohousut, jotka hyvin vastaavat tätä nuorison nykypukeutumista, oli sitten saapaatkin, yleensä korkeakorkoiset mustat viinyylisaappaat.
e.fi/elavaarkisto/artikkelit/minit_ja_mikrot_27805.html#media=27810
Minusta huomion herättäminen jossakin ympäristössä ja seksistinen pukeutuminen ovat eria asia. Kokonaisvaikutelma mikä siitä tulee on sekin osittain kultturisidonnainen. Siktuksen kappeliin pitää mennä polven alapuolelle ulottuvassa hameessa ja olkapäät peitettyinä, seuroihin ei. - yksi uskova
bi-Bi olematta sairasta! kirjoitti:
yksi uskova, olet tervetullut kaikkiin seuroihin ym, tilaisuuksiin.
Minä itse käyn välillä täydet meikit päällä tilaisuuksissa, kun välillä omakohtainen usko on kuollut.
Etsin välillä rauhaa ja olen hukassa. Minulla bi- seksuaalisuus sen toteutuaminen tuntuu väärältä.Mitä tarkoitat että uskosi on kuollut? En ymmärrä miten meikkaaminen vaikuttaa uskoon? Se ei vaan mene pieneen kallooni.Ehkä en ymmärrä lestadiolaisuutta täysin. Onko se vähän niin kuin tapauskoa eikä oikeaa uskoa Jumalaan.Siis en tarkoita ettei lestat uskoisi Jumalaan vaan että jotenkin tavat liittyisi siihen miten paljon uskoo.Minun on todella vaikea ymmärtää tuollaista uskoa, koska itse uskon Jumalaan ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten minä pukeudun tai miten minä elän. Tai tietysti sillä on sen verran tekemistä että haluaa elää kunnollisesti ja Jeesuksen opetuksen mukaan, mutta en mitään pinnallisia asioita kuten tv:n kattelu osaa yhdistää uskomiseen mitenkään. Mitä bi-seksuaalisuuteen tulee, ymmärrän että ihmisiä on erilaisia ja on myös erilaisia vaiheita ihmisen elämässä jolloin etsii itseään vaikka olisi kuinka uskomassa. Tärkeintä on hyväksyä ittensä ja rukoilla Jumalalta apua ahdistukseen ja tilanteisiin. En ymmärrä vl-liikkeen tuomitsemista myöskään, enemmänki pitäisi auttaa eikä tuomita,jos toinen tarvitsee apua tms.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv302836- 1432696
- 1372227
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162153Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131910Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161781450Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu311246Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo951214Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891182Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381138