Ihmeen vähän keskusteluja irtisanoutumisesta. Olis kiva kuulla lähes 60 ikäisten ottamista lopareista erityisesti semmoisista jotka pääsee tai aikoo pyrkiä 62 ikäisenä eläkkeelle lisäpäivien kautta.
Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon? Miten hoidit irtisanomisen. Kikkailitko jotenkin ennen lopputiliä jotta saisit max. ansiopäivärahan.
Miten asiat on sujunu työkkärissä jne. Onko siellä pakko käydä kuin sen yhden kerran? Tuliko työtarjouksia tai muita hömppäjuttuja jne.. Kertokaas nyt joku jolla on omakohtaisia kokemuksia, onko kohteluissa eroa riippuen asuuko pienessä kunassa maaseudulla vai isossa kaupungissa?
Karennssista ei tarvi puhua koska se on selviö vaikka uudet säännöt antaakin pienen mahiksen välttyä 3kk karenssilta.
Irtisanoutuminen vakituisesta työstä?
10
538
Vastaukset
- tyytyväinen
olin vapaaehtoinen30 muun kanssa 2009 kun yt alkoi ja työnantaja suostui ehdotukseen, helpotti myös valintaa kun 60 piti vähentää.Työkkärin, liiton ja eläkevakuutusyhtiön kanssa oli info ennen tapahtumaa ja ne neuvoi kaikille mitä/miten menetellä.Työkkärissä kävimme 1 kerran silloin kun irtisanomisaika oli päättynyt, eli ekana työttömyyspäivänä. Siellä vierähti pari tuntia asioita jutellessa ja sopimusta tehdessä, siis sellaista sopimusta ettei etsi töitä aktiivisesti vaan odottaa eläkkeen alkua.Kun on isompi yritys irtisanomassa niin se joutuu maksamaan sakkoa jokaisesta irtisanotusta likipitäen samanverran mitä sitten saamme ansiosidonnaista. Eli tästä johtuen ei meitä mihinkään turhiin kursseihin ja näennäistöihin laiteta, koska maksaja on toinen kuin muuten.Työkkäriin soitan kerran vuodessa ja aina mukavia jutellaan hetki .Senverran oli tuuria että se vuosi ennen irtisanomisia tehtiin paljon vkl ylitöitä, eli la-su 8 kumpanakin ja siitähän saa sen 44t palkan jote n aika mukava päivärahakin on.. Lisäpäivillä olen ja eläkkeelle jään vasta 63ikäisenä koska se 1 vuosi lisää työttömänä kuitenkin kartuttaa eläkettä n.50e/kk lisää tuleville vuosille... ei minua haittaa vaikka yhden kerran enemmän soitankin sinne työkkäriin ja laput vien liiton postilootasta sisään jos en viitsi tyttöjä moikkaamassa samalla käydä.Siis en sanonut itse irti vaan yt kautta... vaikkakin jos ei niitä yt olisi tullut niin olisin lähtenyt sen karenssin kautta... kuului suunitelmiin jo 20 sitten että työt loppuu heti kun ikä sallii.
- vielä töissä
""siis sellaista sopimusta ettei etsi töitä aktiivisesti vaan odottaa eläkkeen alkua.
Aika hyvä sopimus heti alkuun jos ei oikeasti halua töitä. Olin luullut, että noin tehdään vasta kun on jo lisäpäivillä. Kumpi osapuoli sopimusta ehdotti?
""Kun on isompi yritys irtisanomassa niin se joutuu maksamaan sakkoa jokaisesta irtisanotusta likipitäen samanverran mitä sitten saamme ansiosidonnaista. Eli tästä johtuen ei meitä mihinkään turhiin kursseihin ja näennäistöihin laiteta, koska maksaja on toinen kuin muuten.""
Tuo ei voi olla yksin perusteena, koska riippumatta siitä irtisanotaanko sinut vai
otatko itse loparit niin "työnhakijoita" on lain mukaan kohdeltava tasavertaisesti
riippumatta siitä mistä ja kuka korvauksia joutuu maksamaan. Näin on laita
karenssiajan jälkeen mikä on TE-toimiston mukaan ainut "rangaistus" jos
irtisanoutuu työstä ilman pätevää syytä.
""Lisäpäivillä olen ja eläkkeelle jään vasta 63ikäisenä koska se 1 vuosi lisää työttömänä kuitenkin kartuttaa eläkettä n.50e/kk lisää tuleville vuosille""
Koitas laske uudestaan kumpi oikeasti kannattaa. Mulla ero ansiopäivärahan ja 62 vuoden iässä saatavan eläkkeen välillä on n. 900€/kk. Jos olet tehnyt työelämässä suht paljon ylitöitä kuten minäkin niin veikkaan, että ero on samaa suuruusluokkaa sullakin jos on myös pitkä työhistoria takana. Tuo about 50€/kk karttuma tulee mullakin päivärahoista.
Eli jos ottaisin ansiosidonnaista 63 vuotiaaksi asti niin eläkkeellä pitäisi olla vielä 17-18 vuotta eli n. 80 ikäiseksi jotta tilanne euroissa olisi sama kuin jos jää eläkkeelle jo 62 vuotiaana. On epätodennäköistä, että kovin moni mies
elää yli 80 vuotiaaksi.
Minusta jääminen eläkkeelle jo 62 iässä ilman mitään varhennusvähennyksiä on tässä paras juttu kaiken tämän eläkeiän nostorumban alla varsinkin kun se on samalla myös taloudellisesti järkevin vaihtoehto (ainakin mulla).
Nythän tämä putki on lopullisesti tukittu 1958 syntyneillä ja sitä nuoremmilla.
- tyytyväinen
se sopimus 'ei etsitöitä akt....jne' tehtiin ihan ekalla käynti kerralla ja muita kertojahan ei ole käyty.Ja se vapaaehtoisuus pois jäännistä on jo selkeä osoitus ettei töitä enää oikeasti etsitä, miksi muuten olisimme olleetkaan vapaaehtoisia.Se taas vähän erijuttu jokaisen kohdalla mitä kannattaa valita sen eläkkeelle jäämisen kanssa, itselläni se on lähes sama summa tällä hetkellä olen sitten eläkkeellä /työttömänä ehkä 100-150 erotuksella eläkkeen hyväksi, eli se 50/kk on kuitenkin nosto tuleviin eläkkeisiin. ja riippuu siitä onko koko työikä ollut hyvissä hommissa vai vain ennen työttömyyttä että vain se päiväraha on noussut, mutta ei paljonkaan kokonaisuudessaan vaikutusta eläkkeeseen....on monia seikkoja jotka vaikuttavat eri henkilöillä eritavalla, minulla näin ... sinulla niin, ei ole yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua.Sinä teet niinkuin sinulle on hyvä.
- Vielä töissä
Sain TE-keskuksesta asiaan liittyvää lisätietoa. Tämä "ei etsi aktiivisesti töitä vaan odottaa eläkettä" on todellakin mahdollista jos tietyt ehdot vaan täyttyy.
Lähtökohtaisesti TE-keskuksen asiakkuuden tavoitteeksi tulee laittaa uuden palkkatyön saanti. Mutta jos omalla työssäkäyntialueella on ammattia vastaavia työpaikkoja vähän eikä työttämäksi joutunut ole enää motivoitunut koulutukseen, voidaan asiakkuuden tavoitteeksi asettaa myös eläkkeen odottaminen.
Vaihtoehto edellyttää, että kaikki muut uuteen työhön liittyvät mahdollisuudet on selvitetty, eikä tällaista mainintaa aseteta ammattialoilla ja ammateissa joista on pulaa työmarkkinoilla.
Työttömyyteen johtaneilla syillä ei ole vaikutusta asiaan, eli kohtelu on sama, saitko potkut vai otitko itse loparit. Nythän siis puhutaan vain putkessa olevista eli tämä koskee vain ikääntyneitä lähes kuusikymppisiä.
.
- tyytyväinen
kyllä, kyllä... minun paikkakunnalla, oikeastaan koko eteläsuomessa ei ole muita alan paikkoja... ja motivaatio EHKÄ saattaa olla jo 0-tasoa kun on sormet ja olkapäät kuluneet melkoisesti.Meille tehtiin kylläkin kaikille sama sopimus... mutta alammehan jo ollakin kaikki samanlaisia jostakin päin viallisia ja näinollen epäkelpoja.
- kuulopuhetta
ei ne käytännössä ton ikästä laita enää kursseille tms
tosin kuulin kyllä yhden joutuneen mutta epätodennäköistä on
useimmilla työpaikoilla pyytämällä saa lopputilin jolloin ei tule karenssia
tietty jos ikävää väkeä niin eivät anna- Omavastuumaksu
"useimmilla työpaikoilla pyytämällä saa lopputilin jolloin ei tule karenssia
tietty jos ikävää väkeä niin eivät anna"
Tuskin pitää paikkaansa ainakaan isommissa yrityksissä, nämä kun joutuvat maksumiehiksi irtisanottujen siirtyessä lisäpäivill.
Alla pitkä tarina aiheesta.
Esimerkkejä
ESIMERKKEJÄ TYÖNANTAJAN OMAVASTUUMAKSUN MÄÄRÄSTÄ
2.2.2008
1) Omavastuumaksu peritään tilanteissa, joissa vuonna 1950 tai sen jälkeen syntynyt työntekijä on tullut työnantajan irtisanomisen johdosta oikeutetuksi työttömyysturvalain mukaisiin lisäpäiviin.
Omavastuumaksu peritään lisäpäiväoikeuden alkaessa.
Omavastuumaksun perusteena pidetään sitä etuusmenoa vastaavaa määrää, joka irtisanotulle työntekijälle tulisi ansiopäivärahan suuruisena maksettavaksi lisäpäivien alkamisesta siihen saakka, kun hän täyttää 63 vuotta, kuitenkin vähintään yhden vuoden etuusmenoa vastaava määrä. Perusteena käytetään ansiopäivärahan suuruista etuusmenoa riippumatta siitä, onko työntekijä tosiasiallisesti saanut työttömyyspäivärahan ansioturvana vai ei.
Etuusmeno määritellään maksupäivien ja päivärahan tulona. Maksupäivien määrä on laskennallinen alkaen ensimmäisestä lisäpäivästä ja päättyen 63-vuotispäivään. Etuusmeno lasketaan kuitenkin vähintään vuoden eli keskimäärin 258 maksupäivän perusteella, jos laskennallinen lisäpäivien kesto olisi tätä lyhyempi. Enimmillään omavastuumaksun perusteena oleva lisäpäiväoikeus on neljä vuotta, 59–63 ikävuoden välinen aika.
Esimerkki oli niin pitkä, ettei kokonaan sopinut.. - 13+12
Omavastuumaksu kirjoitti:
"useimmilla työpaikoilla pyytämällä saa lopputilin jolloin ei tule karenssia
tietty jos ikävää väkeä niin eivät anna"
Tuskin pitää paikkaansa ainakaan isommissa yrityksissä, nämä kun joutuvat maksumiehiksi irtisanottujen siirtyessä lisäpäivill.
Alla pitkä tarina aiheesta.
Esimerkkejä
ESIMERKKEJÄ TYÖNANTAJAN OMAVASTUUMAKSUN MÄÄRÄSTÄ
2.2.2008
1) Omavastuumaksu peritään tilanteissa, joissa vuonna 1950 tai sen jälkeen syntynyt työntekijä on tullut työnantajan irtisanomisen johdosta oikeutetuksi työttömyysturvalain mukaisiin lisäpäiviin.
Omavastuumaksu peritään lisäpäiväoikeuden alkaessa.
Omavastuumaksun perusteena pidetään sitä etuusmenoa vastaavaa määrää, joka irtisanotulle työntekijälle tulisi ansiopäivärahan suuruisena maksettavaksi lisäpäivien alkamisesta siihen saakka, kun hän täyttää 63 vuotta, kuitenkin vähintään yhden vuoden etuusmenoa vastaava määrä. Perusteena käytetään ansiopäivärahan suuruista etuusmenoa riippumatta siitä, onko työntekijä tosiasiallisesti saanut työttömyyspäivärahan ansioturvana vai ei.
Etuusmeno määritellään maksupäivien ja päivärahan tulona. Maksupäivien määrä on laskennallinen alkaen ensimmäisestä lisäpäivästä ja päättyen 63-vuotispäivään. Etuusmeno lasketaan kuitenkin vähintään vuoden eli keskimäärin 258 maksupäivän perusteella, jos laskennallinen lisäpäivien kesto olisi tätä lyhyempi. Enimmillään omavastuumaksun perusteena oleva lisäpäiväoikeus on neljä vuotta, 59–63 ikävuoden välinen aika.
Esimerkki oli niin pitkä, ettei kokonaan sopinut..nimenomaan isot sitä käyttää koska rahaa on takana, siinä ei muutaman vuoden korvaus paina mitään ja pienillähän sitä sakko sanktiota ei ole joten sieltä lähtee ihan tasapuolisesti kuka vaan riippuen tietysti ammattitaidosta.
- se edellinen
joutuvat mutta jos joku pitkään ollu töissä niin aattelevat että ansaitsee sen jos tahtoo lähteä
varmasti riippuu paljon yrityksestä, en mä tunne kuin kaksi jotka noin tehneet joten ei kantsi uskoo mua lainkaan - tyytyväinen
työnantaja ei saa tarjota sitä putkea, se olisi ikäsyrjintää, pitää olla oma -aloitteinen siinä asiassa, koota porukka jotka haluaa ja mennä juttusille, jos ei muita samanhenkisiä löydy niin sitten itse hoitaa asian.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254849- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483185- 542677
- 2082662
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091575