VALTATIE 18 SAATAISIIN KUORTANEEN KAUTTA

MÄYRYN OIKAISULLA.

Seinäjen tie ja Alavuden tie yhdistettäisiin Mäyryn kohdalla 6 km.oikaisu-ohitustiellä.
Ei olisi hitaita ja vaarallisia Kouran ja Sydänmaan rautatietasoristeyksiä.

Tämä oikaisutie olisi halvin ja nopein ratkaisu saada valtatie 18 kuntoon ja samalla Kuortaneelta saisi leveät isot tiet Seinäkoelle ja Alavudelle.

Kuortaneesta tulisi tärkeä solmukohta vt 18 ja kt 66 teille.
Lähellä olisi Mäyryn palveleva huoltoasema ja Kuortaneen kaikki palvelut.

60

2089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikkien etu.

      Hyvä idea, kannatan lämpimästi asiaa.

    • hyvä linjaus

      Lapuakin näin pääsisi valtatie 18 imuun.

      • -faillaristi-

        Tämä Lapua-juttu on kylläontuvin perustelu mitä tiedän.


      • Anonyymi
        -faillaristi- kirjoitti:

        Tämä Lapua-juttu on kylläontuvin perustelu mitä tiedän.

        Älä ny, eikö perimmäinen syy olekaan tehdä hallaa Lapualle?


    • Hyvä idea.

      Oikaisu Ruismäestä Heikkilään - Sarvikkaaseen.

    • jakkimyski

      Aivan aluksi, tuollainen 6km oikaisu ei onnistuisi, siinä on asuinrakennuksia Mäyrystä Sarvikkaaseen asti ESTEENÄ. Tarvittaisiin 12km pituinen Ruismäki-Sarvikas -oikaisu. Tämä ei ensinnäkään hyödyttäisi Kuortanelaisia mitenkään, eikä Kuortaneen palvelut liittyisi koko asiaan mitenkään, koska matkaa valtatieltä Kuortaneelle tulisi noin 15km. Ei Kuortaneella ainakaan ohikulkijat poikkeaisi.

      Asiaa pitää ajatella kokonaisuutena. Ei voida ajatella pelkästään Kuortanelaisia. Vt18 kulkee Vaasasta Jyväskylään. Tarkoituksena on pitkällä aikavälillä saada valtatietasoinen tie, jolla ei ole turhia risteyksiä, KOKO MATKALLE. Nythän tuossa Mäyryn oikaisussa tulisi Alavuden kohdalla taas risteys, eli ei saataisi suoraa linjausta. Alavudelle on sen takia rakennettu KALLIIT eritasoristeykset, koska Vt18 on ajateltu jo silloin tulevan Alavuden länsipuolelta. Ei sieltä Peräseinäjoen suunnalta muutoin autoja niin paljoa tulisi, että eritasoratkaisua tarvittaisiin. Tarkoituksena jokaisella tieoikaisulla on myös se, että saataisiin turhia risteyksiä vähennettyä. Mäyryn oikaisussa risteyksien määrä pysyisi samana, tai jopa lisääntyisi. Lisäksi Kt66 ja Vt 18 risteys olisi jälleen samassa tasossa.

      Toiseksi Mäyryn oikaisuun pitäisi tehdä tietä 12km, samainen 12km määrä kuin Kouran oikaisuun. Sydänmaan oikaisu on 5km sekä Putulanjärven oikaisu toiset 5km. Elikkäs tuo nykyisen reitin oikominen vaatisi vain 10km enemmän uutta tietä kuin Mäyryn kautta. Lisäksi Mäyryn reitti tulisi viitisen kilometriä pidemmäksi, plus Alavuden kohdalla tulisi se risteys. Nykyisen tien oikomisella saavutetaan suora RISTEYKSETÖN tie Ylistarosta Myllymäelle saakka. Periaatteessa koko Vaasa-Jyväskylä välistä on mahdollista saada risteyksetön, jos halutaan. Mutta pääasia kai on ainakin vähentää näitä risteyksiä, sekä viedä valtatie muualta kuin taajama-alueelta.

      Ehkä vuonna 2050.

      • Jungsundista

        Muyistaako joku vielä, minkä kaupanteon tuloksena Alavuden sillat syntyivät, Liitty jopa Raippaluodon sillan rakentamispäätökseen:)


      • Suoraa tietä!

        No jäähän siinä veveskosken risteys pois jos tulee suoraan Mäyryä kohti!!!


    • nokea ottaan

      Mitä hyötyä oikaisusta, jos kuitenkin PITÄÄ käydä Mäyryn huoltoasemalla saatika Kuortaneen keskustassa PALVELUITA himoitsemassa.

    • hyvä tieidea

      Kuortane rules.

      • kiitohaukka

        Paikkakunta ohitetaan vauhdilla.


    • mitkä palvelut?

      Mitkä Kuortaneen palvelut ohiajajaa kiinnostavat? Tauon voi viettää Nesteellä, halvemman bensan ja laajemman ostostarjonnan saa Tuurista, jota tämä tie tuskin tulee kiertämään. Kun siellä nyt ne kiertoliittymätkin on tehty.

    • Seinäjoentiell valot

      Sarvikas - Ruismäki tielinja on hyvä idea.

    • a.postoli

      ei mittään uusia tietä! kulekekaa hitaammin! kuolemaanko on kiire??

    • Toistaiseksi hengiss

      Kuortaneen keskustaan ja teollisuusalueelle kääntyvä valtatien risteyskohta on hengenvaarallinen. Nopeusrajoituksille valtatiellä ajavat autot viittaavat kintaalla. Risteykseen tarvittaisiin kiireesti kunnon remontti. Tarvitaan alikulkutunneli tai liikenneympyrä tähän vaaralliseen risteykseen. Pieni ensiapu ,"laastari" ,ongelmaan olisi poliisin ahkerasti suorittama liikennevalvonta ja valtatien nopeusrajoituksen tuntuva alentaminen nykyisestä. Ei tarvitse olla selvännäkijä jos ennustaa, että ennen pitkää risteyksessä rysähtää pahasti.
      Ei voi kuin ihmetellä Kuortaneen kunnan välinpitämätöntä suhtautumista asiaan. Tiedän, että useat ihmiset ovat lähestyneet kunnan päätöksentekijöitä tässä asiassa. Mitään ei asialle ole tehty. Vastaukset ovat olleet nokkavia.

      • ttkkvv

        Pienet on sulla murheet. Jos olisit käynyt vähän muualla, niin et viitsisi edes ruikuttaa vähäpätöisestä asiasta. Samaslaisia risteyksiä on Suomessa tuhansia..


    • ...

      .

      • Polititiikka silloin

        Raippaluodon sillasta päätettäessä on sovittu että 18 tie menee Alavuden kautta.:)


      • onko järkee vai ei
        Polititiikka silloin kirjoitti:

        Raippaluodon sillasta päätettäessä on sovittu että 18 tie menee Alavuden kautta.:)

        Alavuden kauttahan se menisi sittenkin!!!!


      • Anonyymi

        Onhan se aivan eriasia. Täsä taiteilu politiikassa on tapahtunut nyt tosi paljon ja se voi johtaa toisaalta siihen että ei se mikää ameriikan express temppu tietyllå tavoilla oo vaikka hankkeena ei viely ole joka jonon ykkönen


    • suku on paras

      Miksi vt18 pitäisi kiertää Kuortaneen kautta. Eikös siellä pidetä nytkin puuhastelusta keskenään, mitä serkumpi sitä herkumpi?

    • OHI AJAVA

      Eiköhän tämä ole toive ajattelua.Kyllä tämä Uusitalon tie riittää Mäyryyn

    • Pertun anis

      Mäyryn kautta on paljon halvempi vaihtoehto kuin kouran kautta. Ei tartte kuin tienumeroiden vaihto operaation. Kouran oikaisu maksaa miljoonia esim. Kolmen sillan rakentaminen rautatien ylityksiä/alituksia. Paljon tärkeämpänä tieremonttina vt18 näen myllymäki multian välin. Tai tartteeko sitä ollenkaan kun ei tolla välillä ole liikennettä. Tavarakuljetukset liikkuvat eniten eteläpohjois suunnassa.

    • Kuortaneentie

      halkeilee.
      Apuva.

    • Työtä

      tännekin päin.
      Koneet seisovat.

    • Jotain on

      pakko tehdä.
      Onneksi vaalit tulossa.

    • autoileva nuori

      Kuoratneen ohi ajetaan noin 120km/h eli tehkäämme leveä baana, jottei mummot jää alle!

      • äimän käki

        Missä on "Kuoratne"?


    • Oikaisuidea Mäyryssä

      on hyvä.
      Kun katsoo karttaa.

    • ohi on

      ei tule tämän yhteiskunnan aikana

      • Helppo--halpa..tehdä

        Äänekosken puukuljetusrahalla
        homma onnistuu.


    • Mäyrynmäyrä

      Alavuden suuntaainen tie voisi kuoria pois, isuttaa tilalle rauduskoivuja ja viitasammakoita. Ei siihen suuntaan kukaan aja, saman saa tehdä Lehtimäki akselile.

      • MAASEUDUN----YSTÄVÄ

        MAAJUSSIN MORSIAN Anne Berner voisi järjestää
        rahaa myös maaseudulle VALTATEILLE.


      • Ihme....muija

        Maajussin morsian, Berner viihtyy vain stadissa.


      • NäilläValtieMäyrynkautta

        Äänekosken sellutehdas
        Urheiluopiston tulevaisuus
        Liittyminen Seinäjokeen.


      • Asiakasvirta

        Rajasaaren mattoliike


    • Anonyymi

      Kuortaneen kunta on nostanut keskusteluun valtatien 18 mahdollisen uuden reittilinjauksen.

      Kunnanjohtaja Pentti Turusen mukaan (Ilkka 21.1.) Kuortaneen kunnanhallitus teki viime lokakuussa tieväylien parantamisesityksiä Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, ja eräs esityksistä koski valtatien 18 linjauksen mahdollista muuttamista Seinäjoen ja Alavuden välillä.

      Kuortaneella on kiinnitetty huomiota siihen, että nykyisellä Seinäjoen Kouran kautta kulkevalla linjauksella on kolme rautatien tasoristeystä ja että valtatien ajonopeuksia on pudotettu pitkällä matkalla. Toinen mahdollinen valtatien linjausvaihtoehto kulkeekin Seinäjoen ja Alavuden välillä Kuortaneen Mäyryn kautta, on Kuortaneen kunnassa todettu. Edelleen kunnanhallituksen mielestä valtatien linjauksista on perusteltua tehdä taloudellinen vertailu.

      • Anonyymi

        Uuumajasta, Vaasaan , Lapua.Alajärvi Kyyjärvi . kyyjärven jälkeen muutama km kääntyy vasenmalle ja Kuopioon . Suoraa ajat menee Jyväskylään .On muuten nopein ja helpoin tie ajaa keskisuomeen ja itäsuomeen . Tämä tie on suora ja valtatie 16 keskisuomeen asti. Olis kamalaa ajaa alavus ähtärin suuntaan ja edelleen jonnekkin rämälänkyliin ei siellä ole liikennettäkään, hyvin harvaan asuttua seutua.


      • Anonyymi

        Nykyinen tien linjaus on hyvä. Kunnanhallitus voisi murehtia vähän enemmän kuntalaisten asioita. Liikenteen ohjaaminen kt66-tielle on järjetön ajatus. Tiellä on aivan tarpeeksi jo nyt liikennettä. Lisäliikenne toisi vain ongelmia ja vaaratilanteita kuntalaisille. Kouran kautta tulee rinnakkainen väylä kt66-tielle ja jakaa liikenteen kuormituksen. Kun ajelee s-joelta töitten jälkeen Kuortaneelle rekkojen perässä, niin kyllä sitä Veneskoskella aina toivoo, että rekat kääntyisi Kouraan. Useimmiten onneksi näin nykyään käykin. On mukava ajella tyhjempää tietä kohti Mäyryä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyinen tien linjaus on hyvä. Kunnanhallitus voisi murehtia vähän enemmän kuntalaisten asioita. Liikenteen ohjaaminen kt66-tielle on järjetön ajatus. Tiellä on aivan tarpeeksi jo nyt liikennettä. Lisäliikenne toisi vain ongelmia ja vaaratilanteita kuntalaisille. Kouran kautta tulee rinnakkainen väylä kt66-tielle ja jakaa liikenteen kuormituksen. Kun ajelee s-joelta töitten jälkeen Kuortaneelle rekkojen perässä, niin kyllä sitä Veneskoskella aina toivoo, että rekat kääntyisi Kouraan. Useimmiten onneksi näin nykyään käykin. On mukava ajella tyhjempää tietä kohti Mäyryä.

        Tyhjenee koko Kuurtanes.
        Yksin pieni kirkonkylä ei saa yhtään mitään, vain Seinäjoen kanssa joatain tapahtuu
        kuten Urheiluopistolla ja Golf-kentällä on nähtävissä.
        Liitos kiitos .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uuumajasta, Vaasaan , Lapua.Alajärvi Kyyjärvi . kyyjärven jälkeen muutama km kääntyy vasenmalle ja Kuopioon . Suoraa ajat menee Jyväskylään .On muuten nopein ja helpoin tie ajaa keskisuomeen ja itäsuomeen . Tämä tie on suora ja valtatie 16 keskisuomeen asti. Olis kamalaa ajaa alavus ähtärin suuntaan ja edelleen jonnekkin rämälänkyliin ei siellä ole liikennettäkään, hyvin harvaan asuttua seutua.

        Näin se navigaattorikin ohjaa Jyväskylään Vaasasta. Seinäjoelta Jyväskylään ohjaus menee Peräseinäjoen ja Virtain kautta tai sitten Kouran kautta. Kolmas reitti on Mäyryn ja Lehtimäen kautta. Lentilän kautta ei suostu ohjaamaan millään.


    • Anonyymi

      Nurmon vapaat tontit sijoittuvat Tanelinrannan (Karhuvuoren), Latikan, Tepon ja Kouran alueille. Kouran alueen tonteista osa rajoittuu jokeen ja niille on mahdollista rakentaa rantasauna.

      Peräseinäjoen vapaat tontit sijoittuvat keskusta-alueen lisäksi mm. Honkakylän, Riskunmäen ja Kalajärven alueille. Kalajärven alueelta löydät myös vapaat mökkitontit.

      Tästä pääset etsimään itsellesi mieluisan tontin Seinäjoen vapaista tonteista

      Koukkarin alueen kaavamääräykset (pdf, 0.34 Mt)
      Koukkarin maaseutuidylliä Peräseinäjoella -video (YouTube)

      Ihastu Kalajärveen
      Kalajärvellä on tilaa vaikka omalle marjametsälle -video (YouTube)

      Tutustu Ritamäen alueeseen
      Ylistaron Ritamäen maaseutumaisemissa -video (YouTube)

    • Anonyymi

      Tontteja on jos haluaa sivummalle keskustasta.Valtaosan Seinäjokisista kannattaa ajaa nykäskylään päin Peräseinäjoen ja Alavuden kautta. Nurmolaisten kantsii mennä sitten Kouran taikka Mäyryn kautta.Vaasalaiset voi ajaa Lapuan.kyyjärven kautta kun kerran poronhoitoalueella pohoisemalla etelä-pohjanmaalla asuvat.

      • Anonyymi

        Kuortaneella euro pyärii


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuortaneella euro pyärii

        Kuortane turpoo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuortane turpoo

        Nyt ei kannata misään tapauksessa alkaa tekemään tietä lähes asumattomaan korpeen. pääväylät kuntoon .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt ei kannata misään tapauksessa alkaa tekemään tietä lähes asumattomaan korpeen. pääväylät kuntoon .

        Näissä kunnissa asukkaat vähenee rajusti, maakunnan pimeintä aluetta, Kuortane Alavus Ähtäri .Keskisuomeen päin mennessä tilanne vain pahenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näissä kunnissa asukkaat vähenee rajusti, maakunnan pimeintä aluetta, Kuortane Alavus Ähtäri .Keskisuomeen päin mennessä tilanne vain pahenee.

        Katuvalot kasvukeskukseen päin saadaan vain liitoksella maakuntakeskukseen.
        Sinne päätöspöytiin mekin mukaan.


    • Anonyymi

      Vaasa - Jyväskylä reitti on aina kulkenut Lapuan ja Alajärven kautta ja Kyyjärveltä koko matkan hyvää ja suoraa tietä.

      Kyyjärvelle asti oikein hyvää, siitä eteenpäinkin kaunista maisemareittiä, eikä liian syheröistä.

      Pienellä rahalla tästä saa mahtavan baanan ajella.

      • Anonyymi

        Ruotsi - Vaasa - Seinäjoki - Keskinen - Ähtäri - Jyväskylä - Venäjä.
        Keskeisen Suomen Valtimona.
        Kuortane sopisi tähän kuvioon.
        Mutta yksin sooloilemalla ei onnistu mikään.
        Ässäjoen kanssa yhdessä pelittää.
        Sillä ehdolla liitos, että sadaan valtatie Mäyryn kautta ja katuvalot Sjoen tielle.


    • Anonyymi

      Ei nyt mitään uusia teitä tehdä. Lapua Kyyjärvi reitti on paras Vaasasta tulijoille ja se riittää

      • Anonyymi

        Tie kuntoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tie kuntoon.

        Rekkaliikenne on lisääntynyt rajusti valtatie kuudellatoista Kuopion suunnasta ja koko itäsumesta . myös Venjältä . Miksi pitää rakntaa Ähtäri sydänmaalle uusitie missä asukkaat ja liikenne vähenee jatkuvasti?


    • Anonyymi

      Juuri nyt valtuustossa valtatien siirtohake Mäyryn kautta.
      Kourassa ja Sydänmaalla juna tulee vaarallisesti selän takaa.
      Kourassa kylätiestä tehtiin valtatie yhdessä päivässä,
      kun viitoitus käännettiin.

      • Anonyymi

        Mäyryn nesteen pitäjä tämän uuden linjauksen takana. Myy Suomen kalleinta bensaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mäyryn nesteen pitäjä tämän uuden linjauksen takana. Myy Suomen kalleinta bensaa.

        Eihän vaan bensakauppiaan nuorikko vaaliehdokkaana?


    • Anonyymi

      Kuka luulee tosiaan, että tähän maahan ruvetaan rakentamaan uusia valtateitä? Entisiäkään ei pystytä pitämään kunnossa! Kannattaa otta järki käteen!

    • Anonyymi

      VT 18 on järkevintä mennä Sydänmaan kautta. On sekä matkallisesti että ajallisesti nopein Seinäjoki - Alavus tai Seinäjoki - Tuuri (Keskinen) tai Seinäjoki - Ähtäri (Eläinpuisto). Nyt on jo Seinäjoelta Kouran Ylijoentien risteykseen asti valaistus ja nyt uudelleen viime kesästä lähtien 100 km rajoitus Ylijoen risteyksestä Sydänmaalle. Mikäli ajetaan Seinäjoelta Jyväskylään, niin Ähtärin Myllymäki-Multian välinen uusi tie hyödyntäisi eniten "valtakunnallisesti ja maakunnallisesti" ja lyhentäisi matkaa ja aikaa huomattavasti sekä rekkaliikenteessä että yksityisautoilussa. Tämä ei ole enää vain pelkästään Kuusiokuntien asia vaan isommin myös Keski-Suomenkin asia. Jos jonnekin pitäisi tehdä oikaisu tuon jälkeen niin Sääskiniemen ohi välttäen näin kahden junaradan ylityksen. Alkaisi juuri Seinäjoelta tullessa Sydänmaalla ennen ensimmäistä ylikäytävää ja jatkuen Dalhbontien risteykseen. Näin jäisi kylän ala-asteen lähellä oleva "koulutie" vähemmällä liikenteellä olevaksi kylätieksi ja tie voisi olla lähes suora, jo muutenkin pitkän suoran päätteeksi.

    • Anonyymi

      Ei kiitos sitä rekkarallia Mäyryn kautta. Nykyinen tie Seinäjoelle on jo riittävän leveä.

      • Anonyymi

        Ei kiitos! Rahat nykyisten teiden kunnossapitoon.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe