Ajovarman hinnoittelu rajussa nousussa.

tämä on tätä.......

Autoliitto: Kuljettajatutkintojen vastaanotosta tuli huippubisnes


Autoliiton selvityksessä ilmeni, että kilpailutus teki kuljettajatutkintojen vastaanotosta erittäin kannattavaa liiketoimintaa. Kuljettajatutkinnon hinta ja viranomaismaksut vaikuttavat myös ajokortin hankintakuluihin.

Yleisimpiä kuljettajatutkintoja Suomessa ovat insinööriajot ja kirjalliset teoriakokeet. Liikenteen turvallisuusvirasto TraFi kilpailutti vuonna 2010 kuljettajatutkintojen vastaanoton vuosille 2011-2014. Se sai tarjouskilpailussa yhden tarjouksen, jonka antoi A-Katsastus Oy:n tytäryhtiö Ajovarma Oy. Tarjouskilpailussa tutkintojen vastaanoton hinnat nousivat 40 prosentilla.

Esimerkiksi henkilöauton ajokortin eli B-tutkinnon teoria- ja ajokokeiden yhteishinta nousi vuoden 2011 alusta 58 eurosta 81 euroon. Vuonna 2013 hinta on 87 euroa. Suomessa kuljettajatutkinnon voi vastaanottaa vain Ajovarma Oy joitakin poikkeuksia, kuten puolustusvoimien ajokortteja lukuun ottamatta.

Autoliitto on nyt selvittänyt mihin hinnannousun tuoma lisätulo päätyi vuonna 2011. Ajovarma Oy:n tilinpäätöstietojen perusteella yhtiön vuoden 2010 liikevaihto oli 7,96 miljoonaa euroa ja liiketoiminnan tulos 639 000 euroa. Vuonna 2011 yhtiön liikevaihto oli 11,5 miljoonaa euroa ja liiketoiminnan tulos 3,78 miljoonaa euroa. Yhtiön liikevaihto kasvoi kilpailutuksen jälkeen 45 %. Liikevaihdon 3,54 miljoonan euron kasvusta liiketulokseen tuloutui noin 90 % eli 3,14 miljoonaa euroa edellistä tilikautta enemmän. Yhtiön henkilöstömäärä lisääntyi neljällä 132 työntekijään. Käytännössä siis kilpailutuksen seurauksena tapahtunut hinnannousu meni kokonaan yhtiön omistajille.

Kansalaisten kannalta kyse on julkisen palvelun hankinnasta, koska ajokorttia ei voi saada ilman Ajovarman järjestämää teoria- ja ajokoetta. Menettely, jolla asia TraFissa hoidettiin, on kilpailutuksen irvikuva. Kilpailutuksen taustalla on joko osaamattomuus tai se, ettei tällaista viranomaistoimintaa voi lainkaan kilpailuttaa. Liikenne- ja viestintäministeriö valvoo TraFin toimintaa.

Seuraavan kerran kilpailutus on järjestettävä vuonna 2014. Ennen kilpailutusmenettelyyn ryhtymistä on syytä selvityttää asiantuntijoilla, onko kilpailun edellytyksiä ylipäätään olemassa. Mikäli aito kilpailutus ei ole mahdollinen, tulee tehtävä säätää lailla TraFin hoidettavaksi viranomaispalveluksi.

TraFin ja LVM:n viime vuosina ajamien hankkeiden ominaispiirteeksi on muodostunut se, että niitä toteutettaessa arvioidaan vain valtiontaloudellisia vaikutuksia. Suoria tai välillisiä kustannuksia kansalaisille tai yrityksille ei osata tai haluta arvioida realistisesti. Tällaisia hankkeita ovat olleet esimerkiksi ajokorttiuudistus, rikkidirektiivin täytäntöönpano ja Valtiontarkastusvirastonkin moittima ajoneuvorekisterin Palko-uudistuksen viivästyminen ja kustannusnousu.

LVM:ssä selvitettävänä olevasta satelliittiperusteisesta tieverosta aiheutuisi myös todennäköisesti merkittävät lisäkustannukset kansalaisille.

Kansalaisten kannalta ei ole yhdentekevää mitä julkiset palvelut ja niiden tuottaminen maksaa.

6

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • not my own nik

      Hyvä kirjoitus!

      "Käytännössä siis kilpailutuksen seurauksena tapahtunut hinnannousu meni kokonaan yhtiön omistajille."

      Minun tietojen mukaan A-Katsastuksen omistaa brittiläinen sijoitusyhtiö, jonka taasen omistavat suurimmalta osalta amerikkalaiset äveriäät eläkeläisnaiset.
      Sinne se menee...
      Olkaa iloisia voidessanne avustaa näitä...

      Noiden tutkintojen "myyminen" oli suuri fiba.
      Maksaisin mielelläni mikäli tuotto menisi oman valtion kirstuun.

      • 6+3

        Ajovarman tulos menee A- katsastus konserniin. Sillä koitetaan paikata A- katsastuksen ja Yksityiset K- asemat tulosta. Niillä on mennyt heikosti viime vuosina.
        Rahansiirrot tehdään näiden yhtiöiden (ja parin muun) välillä.
        Yhteisöverot jätetään verokikkailuilla suomeen maksamatta.


      • Kitosta taas kerran
        6+3 kirjoitti:

        Ajovarman tulos menee A- katsastus konserniin. Sillä koitetaan paikata A- katsastuksen ja Yksityiset K- asemat tulosta. Niillä on mennyt heikosti viime vuosina.
        Rahansiirrot tehdään näiden yhtiöiden (ja parin muun) välillä.
        Yhteisöverot jätetään verokikkailuilla suomeen maksamatta.

        Hieno homma ja tämähän menee just niinkuin suomessa on tapana: kustaan omille kintuille.


    • Hyvä busines

      Tottakai hinnat on nousussa

      Hauskaa tää "nettiväki" kun ei muutamaa vuotta taaksepäin muista

      juurihan 2007 tuli käsky ylämmältä taholta "kohtuullistaa" noita hintoja, jolloin kaikki ajovarman hinnat laski joku 20%

      Nyt on aika ottaa noi alennukset takaisin, ja korkojen kera, koska KUKAAN ei tommosta 2007 kesän juttua enää muista.

      Tietenkin voisi olla niin että noita tutkintoja saisi järjestää monikin ketju, eikä vain yksi joka voittaa kilpailun

      • ex ope

        Ajovarmalla pelkkä tutkinnon vastaanottaja maksaa 90e/h(alv0%).Laskin ajokortin hinnan jos ajovarma opettaisi noilla hinnoilla,olettaen että palkkakustannukset olisi 40% kokonaiskustanuksista.Perusvaihe 4375e harjoitteluvaihe 490e ja syventävä vaihe 862.50e=6527.50e alv24%=n.8000e. Kysynkin onko ajokortin hinta kallis autokoulussa?.Autokorjaamoillakin tunti hinnat/mies on n.90e.


      • gfddsg gdfdf
        ex ope kirjoitti:

        Ajovarmalla pelkkä tutkinnon vastaanottaja maksaa 90e/h(alv0%).Laskin ajokortin hinnan jos ajovarma opettaisi noilla hinnoilla,olettaen että palkkakustannukset olisi 40% kokonaiskustanuksista.Perusvaihe 4375e harjoitteluvaihe 490e ja syventävä vaihe 862.50e=6527.50e alv24%=n.8000e. Kysynkin onko ajokortin hinta kallis autokoulussa?.Autokorjaamoillakin tunti hinnat/mies on n.90e.

        Olet siis sitä mieltä, että kuka vain pätevä voisi pitää ajo- ja teroriakokeita, työskentelisi missä firmassa vain?


        Oishan se tietenkin kivaa, että autokoululla olisi yksi tietokone, jossa oppilas voisi tehdä teoriakokeen, samaten koulussa voisi olla yksi pätevä henkilö joka pitää ajokokeita.

        Mutta tässä jutussa tulisi olla sama juttu kuin ammattipätevyyskoulutuksissa, eli Trafiin tulisi ilmoittaa viikkoa ennen ajo- tai teoriakokeesta, jotta voitaisi tehdä mahdollisia "pisokokeita" että teoriakoe todellakin tehdään asianmuoakisesti, samaten ajokoe.

        Mutta kyllä tuollainen systeemi ehkä voisi toimia, tosin kun nytkin jo koulutu toivovatat hylkäystä inssissä, että saa myytyä lisätunteja voitolla, niin tilanne voisi mennä aika pahaksi, jos koulu itse arvioisi myös ajokokeen.... saattaisi ahneus iskeä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7485
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3977
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3520
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      236
      2814
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2662
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      45
      2492
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      132
      2401
    8. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2289
    9. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2248
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1972
    Aihe