Avoin arkku?

20+1

Onko evlut-hautajaisissa ikinä avointa arkkua?
Itselle tuntuisi, että se olisi niin paljon helpompaa, kuin tuo suljettu laatikko, jonka sisällöstä ei ole mitään tietoa ja se ahdistus siellä kappelissa.

22

4682

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä voi

pitää avoimena, varsinkin jos on kaunis vainaja.

Muuten ei suositella, joku vanha raato ei vaan näytä hyvältä avoimessa arkussa, vaikka kuin olisi laitettu maalia naamaan!

• ....----......

Ainakaan itse en haluaisi että kuoltuani minua katseltaisiin. Haluan että minut muistetaan elävänä.
      Varmasti hyvin harva haluaa kalmoaan töllisteltävän.

• soontobe

Eipä kai se kuollut siitä enää mitään tiedä. Omaisten pahaa oloa kai tuossa ajettiin takaa? Tai siis miten sitä voisi edes pikkuisen helpottaa.

• mamma-l

Isäni ja poikani kuolivat syöpään. Kumpikin pyysi kuolinvuoteellaan että heitä ei katseltaisi kuolleena. Samaa toivon itsekin.

• Kunnioitus vainaalle

Vastenmielisen youtube-latauksen on joku omamainen tehnyt kaikkien katseltavaksi omasta Ukistaan, kun tämä makaa avoimessa arkussa ja kellanharmaana kasvoiltaan. Halusikohan tämä vaari tosiaan itseään näin esiteltävän kuolemansa jälkeen ? Huh huh !

• yks vain

Varmaan surun murtamana toiminut omainen....ei niinkään tässä päivässä ja hetkessä.

• mielipide.-

Minusta on epäkunnioittavaa vainajaa kohtaan jos avoimen arkun äärellä on porukkaa katselemassa.
      Kuolema on intiimi ja yksityinen asia, kuten syntymäkin.

• uutta peliin

Miksi arkkuun pitää laitta juuri vainaja? Minusta arkkuun voi ihan hyvin laittaa jonkun sukulaisista muistotilaisuuden ajaksi ja hän voisi yllättää kaikki avaamalla arkun kannen kesken kaiken. Jokaine tietysti pelästyisi aluksi,mutta sitten jokainen repeäisi kunnon nauruun. Vainajan voisi siksi aikaa taivuttaa penkille istumaan jonkun viereen..

• respektiä!

Kaikesta voi näköjään repiä huumoria.

Sanotaanhan, että leikki sijansa saakoon, mutta tuo nyt on kyllä aika sopimatonta mielestäni.

• Anonyymi

Loistava idea!

• 10+11

Iäkäs lähiomaiseni kuoli aivan hiljattain. Kävin hyvästelemässä vainajan sairaalan kappelissa avonaisen arkun äärellä, kun kuolemasta oli kulunut vain muutamia päiviä. Hetki oli hyvin mieleenpainuva sekä tunteikas ja siitä jäi hyvin levollinen olo.

Jos vainaja olisi ehtinyt olla arkussa pitempään, tilanne ei olisi ollut laisinkaan sama, vaikka tässä tapauksessa järjestely oli kylläkin lähinnä erinäisten minusta riippumattomien sattumien seurausta, ja aivan viime hetkellä ymmärsin pyytää arkun avaamista kappelissa ja hyvä kun edes toinnuin sinne, kun ei ollut juuri aikaa tehdä valmisteluja, hädin tuskin sen verran että jonkinlaiset tummat vaatteet haali päälle lähtiessä, mutta jos kenelle tulee kohdalle, niin suosittelen kaikille lähiomaisille lämpimästi. Sitä käyntiä ei tarvitse katua.

• arkku vain kiinni

Olen käynyt kappelissa katsomassa vainajaa, kun kuolemasta oli kulunut jotain nelisen päivää. Sillä tavallahan on mahdollisuus käydä hyvästelemässä läheinen ihminen jollei vainaja ole kuollut tapaturmaisesti ja mennyt kamalaan kuntoon...

Se kuollut ruumis on oikeasti ihan eri näköinen kuin tv-sarjojen ruumiit!!!!!!!! Mitään painajaisia en nähnyt, mutta helppoa ei ollut mennä siihen lähelle, koskettamaan rakasta.......

• täti--

Minä olen katsonut kaikki lähipiirin vainajat siinä vaiheessa kun ne siirretään kylmiöstä hautaustoimiston arkkuun, jopa anoppi nostettiin yhdessä ja puettiin ja kammattiin kun sairaalasta ei ehtinyt kukaan kaveriksi.
        Koin että oli viimeinen kunnioittava palvelus hvyästellä vainajat kasvotusten.

• Far Side Farmer

Ainakin maasedulla on pitkä perinne tuoda arkku kotipihaan ennen siunaustilaisuuteen viemistä ja avata se siellä omaisten jäähyväisiä varten. Näin olen antanut jäähyväiset isovanhemmilleni ja äidilleni, ensimmäisellä kerralla taisin olla viisivuotias kun ukkini kuoli.

Mitään traumoja ei jäänyt, pikemminkin päinvastoin - konkreettinen hyvästijättö ja rauhallinen olo.

Kirkossa en ole avointa arkkua nähnyt.

• Arkku auki

Olen ollut muutamissa hautajaisissa, joista kaksi ev.luterilaisia ja yksi ortodoksinen. Ev.lut. oli sellainen järjestely, että arkku oli esillä ja auki kappelissa ja siinä oli hyvästelymahdollisuus. Itse siunaustilaisuudessa se oli kansi kiinni, mutta ei ruuvit, jotka sinuauksen aikana seremoniallisesti ruuvattiin kiinni.
      Ortodoksisessa haujataisessa arkku oli auki koko sinuauksen ajan, se suljettiin ennen kun sitä lähdettiin kantamaan ruumisautoon.

Niissä ev.lut hautajaisissa kuopattavina oli ukki ja mummi, ortodoksisessa isäni.
      Minusta oli paljon miellyttävämpää, kun vainajan levollisia kasvoja pystyi katselemaan papin lausuessa rukouksiaan ja suitsuttaessaan savua. Siinä kerkesi vielä hyvästiksi sipaista poskea.
      Kun arkku on kiinni, siinä on jotenkin semmoinen ehdottomampi olo; nysse kual, siäl se arkus makaa ja kohta me kuapataan se.
      Imho siis arkku auki koko siunauksen ajan.

• näin meillä25

Ainakin meidän paikkakunnalla on käytäntö, että arkku on avoimena siunaustilaisuuden alussa ja saattoväki voi käydä hyvästelemässä vainajan siellä kappelin sivuhuoneeessa. Yleensä omaiset tämän suovat. On kyllä tapauksia, että lähiomaiset eivät halua että arkku on kaikille avoinna, vaikka vainaja olisi vielä säilynyt muuttumattomana.

• empatiaa1

Arkku avataan, mikäli vainaja on katsottavassa kunnossa. Itse olen hyvästellyt kaikki läheiseni avatun arkun äärellä. Sisareni myös noin vuorokausi kuoleman jälkeen ruumishuoneella, sen tein spontaanisti yksin, oli vaan pakko. Hän teki itsemurhan. Halusin jättää hyvästit ilman ulkopuolisia ja se oli hyvä päätös.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2578
    2. 135
      1974
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1301
    4. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1286
    5. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      27
      1143
    6. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1141
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1132
    8. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1099
    9. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      1093
    10. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      84
      1058
    Aihe