Olen aloittanut joogan. Ja sen jälkeen minussa on alkanut tapahtua kummallisia, negatiiviselta tuntuvia asioita. Aivan kuin minusta, sisältäni olisi vapautunut jotain valtavaan suurta, mutta huonoa. Pahaa roinaa. Olen harrastanut aiemminkin joogaa, mutta tällä kertaa aloitin sen avoimin, tyhjemmin mielen kuin aikaisemmin. Oikeanlainen rakkaus on saanut minut muutenkin aukenemaan ja mennessäni joogatunnille tunsin olevani täysin auki ja keskittynyt harjoitukseen. Ja viime tunnilla koinkin jotain, mikä tuntui jopa yliluonnolliselta. Ehkä se oli jotain meditaatiota. Sillä hetkellä aika ja todellisuus, keho tuntui katoavan. Sillä hetkellä tuli todella hyvä olla. Mutta nyt jälkeenpäin, oloni on ollut huono. Saatan itkeä ilman mitään syytä. Keskellä katua alan itkemään, kun mieleeni tulee vanhoja huonoja muistoja. Olen nyt muutenkin harrastanut itsetutkiskelua ja mietiskelyä (mm. kirjojen avulla) ja tuntuu siltä, että vastassani on jotain ikävää, jotain mitä en ole valmis kohtaamaan. On alkanut tuntumaan siltä, että tarvitsen tähän jopa apua.
En ymmärrä, mitä tapahtuu. En uskalla mennä enää joogatunnille. Tuntuu siltä, että tämä kaikki on liikaa. Takanani on traumaattinen ja huono ihmissuhde, mutta luulin jo käsitelleeni sen asian, ja vaikka mitään äärettömän pahaa minulle ei olekaan koskaan tapahtunut, lapsuuteni ja nuoruuteni ei ole kuitenkaan ollut helpoimmasta päästä.
Toisaalta haluiaisin jatkaa tätä matkaa itseeni, mutta toisaalta olisi helpompaa vain ummistaa silmät kaikelta. Tuntuu siltä, että jooga on silti hyväksi, vaikkei se aina tunnu siltä.
Tahtoisin vaan tietää, onko muilla ollut vastaavia kokemuksia? Ja oletteko pystyneet jatkamaan harrastusta?
Jooga vapautti sisältäni jotain kauheaa
15
6725
Vastaukset
- ...
Näitä itämaisiin uskontoihin ja okkultiikkaan pohjaavia harjoitusmuotoja ja muuta kannattaa vain välttää, ne vievät vain harhasuuntaan ja saattavat huonossa lykyssä yhteyteen kapinallisen henkimaailman kanssa. Turva löytyy Jeesuksesta.
Olettaisin, että tuollaista tunteiden ryöpsähtelyä voi tapahtua, kun hiljenee, keskittyy hetkeen ja kuuntelee omaa kehoaan ja siihen lukkiutuneita tunteita ja muistoja. Psyykkiset torjuntamekanismit rakoilevat ja olet aito itsesi paljaana ja haavoittuvana. Nyt lienee aika käydä asioita omaan tahtiin läpi, ehkä olet kumminkin tarpeeksi vahva myöntämään loppuun asti, mitä sinulle on tapahtunut, ja vetämään uusia rajoja. Toivottavasti saat jonkun sopivan kuuntelijan, kysypä vaikka terveyskeskuksesta. - kyyhkynen,.
Joogaa vaan! Se on paljon parempi vaihtoehto kuin uskonnot, joista itse olen saanut todella karvaat kokemukset aikoinaan. Uskonnot pitäisi kieltää lailla.
Joogaan itse ja olenpa saanut siitä paljon iloa. Tosin itse en koskaan ole kokenut mitään kielteisiä tunteita ennen enkä jälkeen joogan. Nousee mieleen kuva, kuinka sinulla on käsittelemättömiä asioita takanasi, ja siksi jooga voi sinun kohdallasi nostaa asioita pintaan käsiteltäviksi.
Sinulla pitäisi olla lähelläsi ymmärtävä ihminen, joka kuuntelee, tukee ja lohduttaa vaikkapa vain läsnäolollaan sinua. - elämäää vain
Ei se jooga ole mitään sen kummempaa kuin muukan venyttelyjumppa tai rentoutus. Turhaa sitä alat pelätä eikä ainakaan mikään uskonnollinen ryhmä ja aate ole ratkaisu tilaasi vaan todennäköisesti pahentaa. Olet herkkä ihminen ja käsittelet asioita eri tahtiin kuin itse tiedätkään ja paljon on ehkä piilossakin. Kyllä ne itku ym kohtaukset olisi tulleet ilman joogaagin ja ehkä ahdistus purkautunut toisessa muodossa. Minusta sinun olisi syytä käydä juttelemassa mielenterveystoimistossa tai terv. keskuksessa psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa vähintään, niin saat hieman objektiivisempaa tietoa asioista etkä hae kummia peikkoja ulkopuolelta ja jostain joogasta.
- jdkfh
Komppaan edellistä. Ihmisen elämässä on todella ylä ja alamäkiä. Jos joogaaminen pelottaa, niin pidä paussia ja odota parempaa henkistä tilaa.
Ja jos lapsuutesi ei ole ollut sieltä paremmasta päästä, niin kaikille päähänpotkituille tulee hetki, jolloin asia on käsiteltävä oman selviytymisensä takia. Mitä aikaisemmin havahtuminen tapahtuu, niin sitä parempi. Silloin ei haaskaa elämäänsä kantapäänkautta opetteluun.
Kokemuksesta tiedän, että joskus vaikea lapsuus tekee itseensä matkustamisen tien kiviseksi, mutta aina se matka kannattaa tehdä.
- flow6
Minä olen joogannut n.4-5 kk ja nyt olen melko varma että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa. Olen kristinuskossa mutten ole hetkeäkään ajatellut että se olisi este joogan harjoittamiselle. Ajattelin että jooga on vain liikuntamuoto ja olen pitänyt joogaamisesta fyyisesti valtavasti.
Nyt parin viikon ajan olen saanut joogatessani "kuolleen miehen" asennossa/ rentoutuksessa jossa käydään jokainen kehon osa läpi outoja kokemuksia. Ne varmasti liittyvät syvään rentoutumiseen mutta eivät olekkaan miellyttäviä...
Olen saanut muutaman "valkoisen välähdyksen" noiden rentoutusten lopuksi ja viimeisimpänä koin että leijuin kehoni päällä, lähellä maata ja ikäänkuin "lepätin" siinä..Tästä aiheutui todella huono, oksettava olo. Näiden kokemusten jälkeen on joogaaminen käynyt vaikeaksi fyysisesti. Minua pyörryttää joogatunnilla niin etten pysty joogaamaan. Kotona joogatessani vastaavaa ei tapahdu (teen kotona vain tiettyjä asanoita, en meditaatio tms. rentoutusharjoituksia).
Olin jo melko varma että jooga on minun juttuni ja ajattelin jopa että josko joskus opettaisin muita tulevaisuudessa. Vaan jokainen uskovainen tietää sen tunteen joka joskus valtaa, johdatuksen. Olen melko varma että minun joogamiseni oli tässä. - Varokaa!!!
Jooga on hindulaista uskonnonharjoitusta, vaikka sitä yritetään propagandalla naamioida joksikin muuksi. Hindulaisuus toimii, koska epäjumalat ovat olemassa ja vaikuttavat hindulaisuuden harjoittajiin. Jotkin vaikutukset voivat tuntua myönteisiltä, mutta loppupeleissä ne kaikki ovat kielteisiä ja vaarallisia. Katsokaa Intiaa yhteiskuntana. Väitän, ettette löydä siitä kovin paljoa ihailtavaa.
- Yogaforever
Hei OZ-75! Ne kummalliset, negatiivisilta tuntuvat asiat, joita koet, ovat todennäköisesti vanhoja energia-tukkeumia, jotka nyt lähtevät joogan avulla virtaamaan, nousevat tietoisuuteesi, jotta voit päästää niistä irti. Jos vain pystyt, koita olla samaistumatta näihin negatiivisiin tunteisiin tai kokemuksiin. Katso niitä, näe ne, älä yritä taistella niitä vastaan. Kehoomme on vuosikymmenien ajan kertynyt jos jonkinlaisia energiatukkeumia (tukahdutettuja tunteita, kielteisiä ajatuksia ja asenteita, ohjelmointia ym) ja kun nämä tukkeumat alkavat joogan avulla "avautua" on hyvinkin mahdollista, että olo ei ehkä tunnu mukavalta. Mutta se johtaa parempaan. Olen itse kokenut tunnin jooga-harjoituksen jälkeen, että olo on ollut vihainen, surullinen tai jollain muulla tavalla ns negatiivinen. Tämä on ollut hyvä asia, sillä jooga nostaa pintaan niitä asioita, mitkä meidän on oman henkisen kehityksemme vuoksi (jos haluamme kehittyä henkisesti) uskallettava nähdä päivän valossa, antaa tulla tietoisuuteemme. Itse asiassa nämä eivät ole negatiivisia tunteita, ne ovat yksinkertaisesti tukahdutettuja tunteita, ei mitään muuta. Jooga on erittäin hyvä asia, eikä sillä ole mitään tekemistä minkään uskonnon kanssa. Päinvastoin kuin on monen uskonnon kanssa, jooga hyväksyy kaikki uskonnot. Jooga asanat eivät myöskään ole pelkkiä fyysisiä harjoituksia, vaan henkinen asenne asanoita tehdessä on erittäin tärkeä. Jos asanat tekee vain fyysisinä harjoituksina, silloin ei joogasta ole sen antamaa tavatonta hyötyä. Jooga perustuu siihen, että kaikki meissä itsessämme ja koko Universumissa on jatkuvasti vuorovaikutuksessa keskenään. Toivon, että mitä tahansa päätätkin tehdä, että päätöksesi on juuri sinulle sopiva. Kaikki ei tietysti sovi kaikille. Joillekin saattaa sopia esim Mindfulness paremmin. Netissä on paljon tietoa edellä mainitusta Mindfulness tekniikasta. Itse pidän joogaa itselleni paremmin sopivana, sillä juuri asanat auttavat energiatukkeumien (jotka ovat kehossa) avautumisessa. Paljon onnea henkiselle matkallesi!
- Toivo.Lång.Inkeroinen
Erikoisia ja yllättäviä asioita tapahtuu ilman joogaakin.
Tässä oli kyseessä pelkkä kuntoharjoitustapahtuma. Tein toistoja kotimme yläkerrassa kokolattiamaton päällä.
Jalkoja pidin senkin alla että ne ei nostoissa nousisi ilmaan. Väsähdin siinä hiukan.
Jäin lämpimälle alustalle lepäämään kun alkoi tapahtumaan jotain ennenkokematonta.
Siirryin virtuaalisesti ikään kuin aikamatkaajana 300 km, kotitilamme metsän rinteeseen. Se viettää kaakkoon päin.
Tunsin että maaperä siinä kivikkoisessa rinteessä katosi kokonaan. Tuli seesteinen tähtitaivas. Erikoiseksi sen teki että leijuin tähtimeressä.
Kurkistin varovasti sivuilleni. Tähdet siellä vilkkuivat.
Olin syntynyt sinisenä, happivajeisena lapsena. Se hengitti vajanaisesti tuhuttaen. Happikaapin paikka se olisi ollut.
Vaatimattomissa olosuhteissa lapset yritettiin hoitaa kotona. Muutaman kuukauden jälkeen tulija voi jo hiukan paremmin.
Tuossa harjoituksessa aivot saivat tavallista enemmän happea. Seurauksena tuli euforinen nousu "tähtitasolle".
En uskaltanut tai voinutkaan liikkua, ettei vaan huippukokemus loppuisi kesken. Oli pimeä kun palasin. Tulin todellisuuteen. - Humpuukiriittääjo
Pahoja mielenterveysongelmiahan nuo ovat. Pikimmiten vaan tk:hon apua hakemaan mars mars!
- Toivo.Lång
humpuukiriittääjo
Voi mitä lällyköitä! Eikö ole mitään itseharkintaa, itsetuntemusta jäljellä?
Mitä lääkärille sisäisiä omakohtaisia huippukokemuksiaan kenellekään kertomaan. En kertonut edes vaimolleni.
Miten terveyskeskuslääkäri noihin voisi reagoida? Kysyisi oliko tuo ahdistavaa, haluatko rauhoittavia lääkkeitä, tai lähetteen psykiatrille.
Koskaan myöhemmin tuo psyykkishenkinen euforiantila ei uusiutunut niin vahvana.
Tuollaista kokee vaan kerran elämässään.
- menepuhumaan
Ota yhteys terveyskeskukseen. Sillä on ihmisiä, joilla on valmius kohdata paha olosi. Joka terveyskeskuksesta löytyy nykyään mielenterveystyöntekijöitä.
- raskaatenergiat
"yleisissä energiakentissä" on aineksia, jotka aikaansaavat herkemmille näitä oireita. Olen kokenut tämän osallistumalla henkiparannusmeditaatioihin tai kun olen saanut rukousapua. Tila kestää noin viikon verran ja se on täysin selittämätön ja kuvaillun kaltainen. Myös ympärillä olevat ihmiset muuttuvat erilaisiksi, tilanteet hallitsemattoman epämiellyttäviksi. Muutaman kerran tämän tapahduttua en enää uskalla osallistua näihin hyviksi tarkoitettuihin asioihin. Se ei sovi minulle.
Jooga on hyvä liikuntamuoto. Kannattaa kuulostella itseä, miten sen toteuttaminen toimii parhaiten. Olisiko itsekseen vaikkapa kotona sen harjoittaminen vähemmän vahingollinen, jolloin voi valita vapaasti liikkeet, niiden keston ja kontrolloida omat energiat sekä suojata itsensä. - tuskaakärsinyt
Kävin pari kertaa jossain jooga-venyttelyssä. En kyllä tiedä mitään karmeampaa kidutusta. Lopetin siihen.
- omaa.fysioterapiaa
Jos ihmiset venyttelisivät edes varttitunnin päivässä kotonaan lämpimällä matolla, se toisi paljon iloa ja energiaa työhön ja jokapäiväiseen kanssakäyntiin.
Venyttely pitää tukirankaa kunnossa, niveliä ja tukikudoksia. Ensin hyvin varovasti. Kun keho on lämmennyt voi tehdä lopuksi voimavenyksiä.
Se on kyllä jo yli puolen tunnin harjoitus.
- hgfhgfhgfhgf
Ihmisellä on olemassa kosketusmuisti. Joissain terapiamuodoissa tätä käytetään hyväksikin. Eli keho muistaa kaikki kaltoinkohtelut, vaikka mieli olisi ne unohtanut. Esim. pitkäaikaisesti ahdistunut ihminen pyrkii vetäytymään sikiöasentoon. Rintaranka vetäytyy kasaan, pohkeet kiristyvät jne.
Itse en alkaisi liian monimutkaisesti ajattelemaan ja ominpäin sukeltelemaan "syviin vesiin". Siitä on lyhytmatka siihen, että tekee pian jonkin psykoottisen matkan ja päätyy lukko-osastolle. Eli varaisin lääkäriajan, jos pahaolo vaivaa. Lääkäri voi ohjata tarvittaessa esim. psykologille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275