veren kolesterolin alentaminen

rasvis1

Kaipaan kokemuksia kolesterolin alentamisesta elintapojen muuttamisella. Netissä olen surffaillut ja kavereilta jotain vinkkejä ottanut vastaan.
Olen aina syönyt paljon kasviksia, hedelmiä en mutta niitä olen jo lisännyt ruokavalioon. Possunlihan vaihdoin nautaan, kanaan ja kalaan, pro aktivin pieniä jogurttijuomia nautin aina aamulla yhden purkin, kevyt maito vaihtui rasvattomaan. Mitä muuta vielä voisin muuttaa, tietysti liikuntaa pitää lisätä.
Mutta kertokaa miten olette saaneet parannettua noita arvoja? Tai mikä ei ole vaikuttanut ollenkaan. Minulla on alussa tämä projekti joten tarvitsen tsemppiä ja kokemuksistahan sitä saa!
Kiitos etukäteen!

5

2311

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elä ihminen

Rasvasta on tehty pelottava peikko. Kolesterolilla, niin hyvällä kuin "pahallakin" on suuri joukko elintärkeitä tehtäviä kehossamme. Ei ole olemassa yhtäkään tutkimusta, joka osoittaisi voin ja muun maaeläinrasvan aiheuttavan sepelvaltimotautia ja sydänkuolemia.

Kolesteroliarvot vaihtelevat vuodenaikojen, auringonvalon, kuukautiskierron, kilpirauhasen toiminnan, stressitason, liikunnan, ylipainon, tupakoinnin ja muiden sairauksien ja elimistön kroonisen tulehdusasteen mukaan jne. Edellä mainitut seikat vaikuttavat usein paljon enemmän kolesterolitasoihin kuin esim. ruokavalio.

Ainoa potilasryhmä, jolla on merkitystä kolesterolin vähentämisellä, on familiaarista hyperkolesterolemiaa sairastavat, eli ne, joilla geneettisen perimän vuoksi maksa muodostaa huomattavasti liikaa kolesterolia. Muille, eli suurimmalle osalle suomalaisista ja 99%:lle kolesterolilääkkeitä käyttävistä kolesteroliarvojen keinotekoinen pienentäminen on terveydelle haitallista.

70-luvulla Suomalaisten kokonaiskolesteroli oli n. 7
      Suomessa kokonaiskolesterolin yläraja on 5,0
      Yli puolet infarktin saaneista omaavat alle 5 kokonaiskolesterolin Suomessa
      Miesten ihanteellinen kokonaiskolesteroli on 5–7 ja naisten 6–9 mmol/l

http://personal.inet.fi/koti/remeli/Suomalainen_ravitsemuspolitiikka.htm

• hdl1

No ensinnäkin kolesteroli yksin ei ole mikään pahis, vaan jos tupakoit ja olet selkeästi ylipainoinen (indeksi >30), käytät runsaasti alkoholia, ja et harrasta liikuntaa (kohtuullista reipasta kävelyä päivittäin 30-60 min ja sitten hiki-sellaista kuten hiihto, juoksu, tanssi, jumppa..muutaman kerran viikossa), niin aloita niiden osalta elämäntapojen parantaminen. Minusta voit muuten elää kuten kuvasitkin ja unohda ns projektijuttu (sillä kun on alku ja yleensä myös loppu eli elämäntapamuutos ei saisi olla 6 kk projekti). Elämäntavan muutos on ihan muuta mutta uskon että pystyt tekemään sen kun etenet pienin muutoksin. Unohda nyt ainakin vuodeksi se kolesterolihössötys ja sen jälkeen osaat suhteuttaa asioita ihan toisin ja nauti muuten elämästä.

• rasvis1

Kiitos teille vastauksista! Olen 55 vuotta kesällä täyttävä nainen, jäi tuosta tekstistä pois sukupuoli ja ikä, mutta lieneekö merkitystä.
      En ehtinyt kokonaan lukemaan tuota linkkiä, jonka laitoit "elä ihminen", mutta aion sen tehdä. Tarpeellista tietoa! Yllättävää tuo tieto, että yli puolella sydärin saaneista on kolesteroliarvot ihan ok. Ja noista lääkkeistä olen kuullut tosiaan, että sivuvaikutukset ovat hankalia.
      Minulla on jonkinverran geeniperimää, isän veljille on tehty ohitusleikkausia, mutta ei sisarille.
      Minullakin voi olla tuo talven vaikutus, mielenkiintoista nähdä mitä arvoja kesällä tulee. Kilpirauhaskokeet otettiin, ihan ok. Ylipainoa minulla on ehkä muutama kilo, laihdutin noin 20 kiloa muutama vuosi sitten. Kävin noin neljä vuotta kuntosalilla säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa.
      Minulla on ollut lihakset kipeänä ilman syytä, ja kipeytyvät jo liikunnan aikana, siitä nämä tutkimukset alkoi. Nyt oon ollut vähemmällä liikunnalla noin vuoden. Minussa todettiin mykoplasma vuosi sitten jonka piti mennä ohi ilman lääkekuuria, mutta sen jälkeen en ole ollut oma pirteä, liikunnasta nauttiva itseni, koska lihassärky ei anna sitä nautinnon tunnetta. Lääkäreiden mukaan tuon mykoplasman kanssa samaan aikaan on tullut jotain muuta sairautta joka tuota särkyä aiheuttaa. Tupakoin kyllä (pitäisi pystyä lopettaan) mutta harvoin juon alkoholia. Yleensäkin minulla on tupakointia lukuunottamatta terveet elämäntavat.
      Kiitos hdl1 tsempistä! Sain uskoa onnistumiseeni kirjoituksestasi! Tosia ovat sanasi tuosta projektista, elinikäinen muutoshan se pitää olla. Nyt olen aloittanut liikkumisen rauhallisella kävelyllä, tuon lihaskivun takia; aikaisemmin kävin ehkä kerran viikossa hölkkälenkillä tuon salitreenin lisäksi. Suunnittelin jatkaa salitreeniäkin jossain muodossa, ainakin keskivartalon osalta, jotenki tuo kuntosali on minun juttu!
      Nautin elämästä ja otan pienet muutokset jokapäiväiseen elämään mukaan!

• elä ihminen

Muista lihashuolto eli venyttely. Sen puute aiheuttaa lihaskipua.

Ennenvanhaan ruokavalio oli niin kehno ja kaikki tupakoivat, jotta siitä johtuivat sydän- ja verisuonitaudit, joten niitä on jokaisen suvussa, mutta ei geeniperimänä.

Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 50-125µg / vrk
      Magnesium (sitraattia) 300-400mg/vrk
      Omega-3 rasvahappoja

D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

Muut saa todella edullisesti esim. Citymarketin luontaistuotehyllystä.

Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

D-vitamiinia pitää syödä, niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 120 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin. (kesto 10 min)
      http://areena.yle.fi/tv/1802812/?start=2m27s

D-vitamiini — hyötyä koko terveydelle!
      http://ruohikolla.blogspot.fi/2013/01/d-vitamiini-hyotya-koko-terveydelle.html

• ei margariinia

Jo vuosikymmenien ajan ihmisiä on kehotettu vähentämään ruokavaliostaan tyydyttyneitä eläinrasvoja ja syömään sen sijaan monityydyttymättömiä kasvirasvoja, joita löytyy muun muassa margariinista. Nyt amerikkalaistutkijat kuitenkin ovat löytäneet todisteita voin terveellisyyden puolesta. Tutkijat saivat käsiinsä pitkään kateissa ollutta tutkimusmateriaalia vuosien 1966-1973 väliltä. Tutkimusmateriaali käsitti australialaisen seurantatutkimuksen, jonka amerikkalaistutkijat ottivat nyt uuteen analyysiin.

Tutkimukseen osallistui lähes 500 sydänkohtauksen tai angiinan kärsinyttä miestä, joista puolelle määrättiin ruokavalioon margariinin kaltaista safloriöljyä. Tutkijat havaitsivat, että tällaistä öljyä syöneillä miehillä oli kaksinkertainen riski kuolla mihin tahansa sairauteen verrattuna tavallisen voin syöjiin.

http://www.makuja.fi/artikkelit/ajankohtaista/tutkijoiden-hurja-vaite-voi-on-margariinia-terveellisempaa/

Alkuperäinen tutkimus:

http://www.bmj.com/content/346/bmj.e8707

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1763
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1179
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1178
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1038
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      833
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      811
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      754
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      132
      698
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    Aihe