miten lähetystyöhön?

tyttö

pääseekö lähetystyöhön tai avustamaan miten?
pitääkö olla koulutus?
haluaisin kovasti lähteä kehitysmaahan jotain kautta auttamaan..
ja kertomaan paremmasta.
en ehkä uskonnon kautta, mutta olen kuitenkin kiinnostunut lähetystyöstä.
ketokaa minulle siitä.

kiitos

22

8204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aidantakaahuutelija

      Yleinen hyväntekeväisyys ja kristillinen lähetystyö ovat kaksi eri asiaa.
      Jos haluat julistaa evankeliumia ja sen ohessa auttaa esim. sairaanhoitajana tai opettajana, niin silloin kannattaa lähteä lähetystyöhön.
      Evankeliumin julistaminen ei ole sidottu pappimaiseen saarnaamiseen, mutta työskentely ei ole pelkkää avustustyötä (esim. pelkkää sairaanhoitoa).

      Jos haluaa tehdä vain avustustyötä ilman kristillistä sanomaa, niin silloin kannattanee mieluummin toimia esim. Punaisen ristin kautta.

      Vapaakirkoilla ja helluntaiseurakunnilla on omat järjestelynsä ja heidän lähetystyöhönsä pääsee suhteellisen nopeasti. Suomen evankelis-luterilainen kirkko toimii mm. seuraavien järjestöjen kautta Kansanlähetys, SLEY ja kaikkein suurimpana lähetysjärjestönä Suomen lähetysseura. Lisää tietoa löytyy näiden omilta nettisivuilta ja soittaakin tai käydäkin kannattaa. Oman kokemukseni mukaan lähetystyön parissa työskentelevät vastaavat mielellään kyselyihin.

      Käytännön asioita. Suomen evankelis-luterilaisessa kirkon lähetystyöhön lähteminen edellyttää, että sinulla on ammatti. Perinteisiä ammatteja lähetystyöntekijälle ovat pappi, diakoni, sairaanhoitaja, lääkäri ja opettaja, mutta lähes mikä tahansa ammatti käy. Lisäksi on oltava työkokemusta. Lähetystyöhön haluava ottaa yhteyttä esim. Suomen lähetysseuraan ja hakee heidän koulutukseensa. Henkilölle opetetaan kohdemaansa kieltä, kulttuuria ja lähetystyön tekemistä.

      Lähetystyöhön on helppo tutustua ns. aktioiden kautta. Se on muutamasta päivästä muutamaan viikkoon kestävä matka lähetyskentälle lähetystyöhön tutustumiseen osittain myös osallistumalla työhön. Itse olen ollut tällaisilla ja se on ollut hyvä tapa miettiä omaa kutsumustaan. Esimerkki löytyy osoitteesta http://www.sley.fi/eo/helsinki/lahetys.html

      Lisää tietoa löydät ainakin evankelis-luterilaisen seurakunnastasi. Kaikissa näissä seurakunnissa on enemmän tai vähemmän lähetystyötoimintaa ja useimmat heistä kertovat mielellään lähetystyöstä.

      On hienoa, että harkitset lähetystyötä. Lähetystyöntekijöistä on pulaa. Taivaan Isän siunausta valintoihisi uskoit tai sitten et.

    • tyttö myös

      Itse täytin juuri 14, ja myös kiinnostunut lähetystyöstä...lastenkodin perustamisesta.

      • Janne

        Lastenkodin perustaminen ei ehkä ole nykyään kovin järkevää. Koska jos länsimainen rahoitus loppuu, niin jää iso talo tyhjilleen. Nykyään pyritään kanavoimaan tuki sen yhteisön\suvun tueksi joka ottaa orvon hoiviinsa. Yksi esimerkki epäonnistuneesta lähetysavustuksesta on traktorit, joihin ei löytynyt maasta varaosia, ja länsimaiset jotka olisivat osanneet korjata\huoltaa poistuivat maasta. Lastekodille ei välttämättä löydy työntekijoitä jatkamaan työtä perustajan palattua kotimaahansa. Osallistumalla kummilapsitoimintaan Planin tai Fidan kautta, voit olla nyt jo tukemassa orpoja.


      • tyttö myös
        Janne kirjoitti:

        Lastenkodin perustaminen ei ehkä ole nykyään kovin järkevää. Koska jos länsimainen rahoitus loppuu, niin jää iso talo tyhjilleen. Nykyään pyritään kanavoimaan tuki sen yhteisön\suvun tueksi joka ottaa orvon hoiviinsa. Yksi esimerkki epäonnistuneesta lähetysavustuksesta on traktorit, joihin ei löytynyt maasta varaosia, ja länsimaiset jotka olisivat osanneet korjata\huoltaa poistuivat maasta. Lastekodille ei välttämättä löydy työntekijoitä jatkamaan työtä perustajan palattua kotimaahansa. Osallistumalla kummilapsitoimintaan Planin tai Fidan kautta, voit olla nyt jo tukemassa orpoja.

        Tunnen, että olen saanut kutsumuksen Jumalata, auttaa köyhiä, perustaa lastenkoti. aluan kertoa heille Jeesuksesta.
        MINÄ TULEN AUTTAMAAN heitä Jeesuksen nimessä.


      • Jerma
        tyttö myös kirjoitti:

        Tunnen, että olen saanut kutsumuksen Jumalata, auttaa köyhiä, perustaa lastenkoti. aluan kertoa heille Jeesuksesta.
        MINÄ TULEN AUTTAMAAN heitä Jeesuksen nimessä.

        ... että olet saanut kutsun Jumalalta. Mutta, mutta... etkö ole saanut Jumalalta myös järkeä ja oikeutta käyttää sitä? Mielestäni Janne esitti varsin asiallisia huomautuksia. Eli jos Jumala sallii Sinun perustaa lastenkodin, niin ota kaikki mahdollisuudet ja vaihtoehdot huomioon. Ja ennen kaikkea varaudu ennalta aavistamattomiin vaikeuksiin, sillä monen ahdistuksen kautta meidän on kuljettava Jumalan valtakuntaan.


      • tyttö myös
        Jerma kirjoitti:

        ... että olet saanut kutsun Jumalalta. Mutta, mutta... etkö ole saanut Jumalalta myös järkeä ja oikeutta käyttää sitä? Mielestäni Janne esitti varsin asiallisia huomautuksia. Eli jos Jumala sallii Sinun perustaa lastenkodin, niin ota kaikki mahdollisuudet ja vaihtoehdot huomioon. Ja ennen kaikkea varaudu ennalta aavistamattomiin vaikeuksiin, sillä monen ahdistuksen kautta meidän on kuljettava Jumalan valtakuntaan.

        Nyt te kyllä epäilette musta jotain. Enkö osaa?
        Heh:)
        Voi hitsi...?! No kyllä mää osaan! Jumala auttaa mua...
        Ne joilla ei sitä kutsua oon epäilee ja jauhaa tyhjää.
        Te luulette. Sori vaan kun oon näin suorasanainen mutta...niin.


      • Jerma
        tyttö myös kirjoitti:

        Nyt te kyllä epäilette musta jotain. Enkö osaa?
        Heh:)
        Voi hitsi...?! No kyllä mää osaan! Jumala auttaa mua...
        Ne joilla ei sitä kutsua oon epäilee ja jauhaa tyhjää.
        Te luulette. Sori vaan kun oon näin suorasanainen mutta...niin.

        ... jos en aivan tyhmä, niin tavallinen tallaaja, että en aivan ensiksi osaa epäillä juuri mitään! Siksi en epäile Sinustakaan mitään, vaan pyydän, että luet kirjoituksistani vain sen mitä kirjoitan, et siis sitä mitä epäilet minun kirjoittaneen. Enhän toki sanallakaan väittänyt, että et osaa. Pyysin Sinua vain käyttämään saamaasi Jumalan lahjaa, järkeä. Kun käytät järkeäsi Jumalan siunaamana , niin...
        Siunausta Sinulle!


      • Janne
        Jerma kirjoitti:

        ... jos en aivan tyhmä, niin tavallinen tallaaja, että en aivan ensiksi osaa epäillä juuri mitään! Siksi en epäile Sinustakaan mitään, vaan pyydän, että luet kirjoituksistani vain sen mitä kirjoitan, et siis sitä mitä epäilet minun kirjoittaneen. Enhän toki sanallakaan väittänyt, että et osaa. Pyysin Sinua vain käyttämään saamaasi Jumalan lahjaa, järkeä. Kun käytät järkeäsi Jumalan siunaamana , niin...
        Siunausta Sinulle!

        En tarkoittanut, että ei saisi perustaa lastenkoteja. Vaan lähinnä sitä, että sen lastenkodin pyörittämiseen tulevat varat ja voimat tulisivat paikallisilta(seurakunnat, yhteisöt), siten sen toiminta ei ole riippuvainen yhdestä suomalaisesta. Eli yhteistyö olisi hyvä alkaa heti alusta paikallisten kanssa, jotta voi olla suht varmaa paikallisten sitoutumisesta. Alkuvarat voivat toki olla "länsirahoituksella", mutta pitempää toimintaa ei niiden varaan kannata laskea. En ole halunnut kyseenalaistaa kenenkään kykyjä.


      • tyttö myös
        Janne kirjoitti:

        En tarkoittanut, että ei saisi perustaa lastenkoteja. Vaan lähinnä sitä, että sen lastenkodin pyörittämiseen tulevat varat ja voimat tulisivat paikallisilta(seurakunnat, yhteisöt), siten sen toiminta ei ole riippuvainen yhdestä suomalaisesta. Eli yhteistyö olisi hyvä alkaa heti alusta paikallisten kanssa, jotta voi olla suht varmaa paikallisten sitoutumisesta. Alkuvarat voivat toki olla "länsirahoituksella", mutta pitempää toimintaa ei niiden varaan kannata laskea. En ole halunnut kyseenalaistaa kenenkään kykyjä.

        Kyllä minä sen tiedän että raha tulee sitten muilta...seurakunnilta yms...
        Tarkoitat kai vähän niin kuin kummitukea. Tai sitäpä just.


      • jaakoppi
        tyttö myös kirjoitti:

        Tunnen, että olen saanut kutsumuksen Jumalata, auttaa köyhiä, perustaa lastenkoti. aluan kertoa heille Jeesuksesta.
        MINÄ TULEN AUTTAMAAN heitä Jeesuksen nimessä.

        siellä se käännytysajatus ah niin kauniisti kukkii taustalla, eli kyseessä ei ole pyyteetön toiminta, vaan ajatus käännyttää kakarat pienestä pitäen "oikeaan uskoon" taivaspaikan saamiseksi.


      • 00000000000oooooo0000000
        tyttö myös kirjoitti:

        Tunnen, että olen saanut kutsumuksen Jumalata, auttaa köyhiä, perustaa lastenkoti. aluan kertoa heille Jeesuksesta.
        MINÄ TULEN AUTTAMAAN heitä Jeesuksen nimessä.

        Vitsi?? 0_o


      • Unohda jumalat
        tyttö myös kirjoitti:

        Tunnen, että olen saanut kutsumuksen Jumalata, auttaa köyhiä, perustaa lastenkoti. aluan kertoa heille Jeesuksesta.
        MINÄ TULEN AUTTAMAAN heitä Jeesuksen nimessä.

        "Tunnen, että olen saanut kutsumuksen Jumalata, auttaa köyhiä, perustaa lastenkoti. aluan kertoa heille Jeesuksesta."

        Köyhien auttaminen on ok, mutta unohda jumalat. Hankkiudu jonkin ei uskonnollisen avustusjärjestöksen palvelukseen.


    • Entinen lähetti

      Olen tehnyt lähetystyötä noin 10 v. Olen kokenut sen arkea ja juhlaa. Lastenkodeissa, kouluissa, sairaaloissa, vankiloissa, suurissa kaupungeissa ja kaukaisissa kylissä. Ei ole pitkä aika kun poistuin kentältä. Nyt olen enemmän organisointipuolella. Tiedän Jumalan antavan nuorille lähetysnäkyä sillä työn täytyy jatkua. Nuori on niin innokas ja malttamaton. Muutama neuvo: Lähde mukaan seurakuntasi aktiiviseen toimintaan. Ei mikään seurakunta lähetä sellaista jota ei näy missään toiminnassa. Rukoile Jumalalta näkysi selkeytymistä. Siis sitä minkä kansan keskuuteen ja millä tavoin tekemään. Osallistu jos mahdollista jo Suomessa sen kansan evankeliointiin. Jos heitä on vaikka maahanmuuttajissa. Tutustu kulttuuriin, opiskele kieltä. Hanki ammatti joka on tarpeen monissa maissa. Ei läheskään kaikkialle pääse lähetystyöntekijänä. Mahdolliset lastenkodin tai muun laitoksen perustaminen selviää vasta paikanpäällä. Suunitelma voi olla mennessä, mutta täältäkäsin sitä ei voi tehdä. Siinä on yllättävän paljon käytännön asiaakin, mutta tärkein ja perusta kaikelle on KUTSU JUMALALTA. Entisen lähetin sydän iloitsee kun saa lukea tuollaisia asiota kuinka Jumala on kutsunut nuoria. Olkaa Siunatut JEESUKSEN KRISTUKSEN NIMESSÄ JA VERESSÄ.

      • agent orange

        laittaisi avainsanoja, kuten jeesus, jumala, raamattu rukous, luoda, sattumanvaraiseen järjestykseen, ja sitten suoltaisi niitä tänne, niin vailla päätä, häntää, punaista lankaa tai järkeä nämä jeesus sitä ja jeesus tätä -jutut on.


    • Lähetti
    • Hengessä mukana

      Älä luovu päämääristäsi (ellei Herra toisin ohjaa). Liian monet uskikset murtuvat kaiken kritiikin ja pelottelun alla, ja moni herätys latistuu jo ennenkuin ehtii alkaakaan.
      Tsemmpiä sulle!

      • Linkkivinkkivastustaja

        Mieluummin parilla sanalla uudestaan.


    • onmyös

      www.fin.om.org

      www.ywam.fi

      ja mukaan vain!!!

    • Lähetystyöntekijät

      Jos on oikeasti kiinnostunut lähetystyöstä kannattaa tutustua lähetystyötä tekevien ihmisten blogeihin ja kirjoituksiin. Näitä kirjoituksia löytyy helposti useiden lähetysjärjestöjen kotisivuilta.

      Ev.Lut. Kirkon lähetysjärjestöt:

      http://www.lahetystyo.com/lahetystyo/

      Lähetystyöhön voi osallistua myös lähettäjänä toimimalla. Tämä tarkoittaa, että tukee jotain lähetystyöntekijää, joka on jo lähtenyt ja tekee omaa sydäntä lähellä olevaa työtä.

      Lue lisää mm. www.lahetystyo.com

    • asasasassasasas

      Ennen kuin lähdette lähetystyöhön, miettikää ensin miten lähetyssaarnaus raiskaa alueen arvokkaita alkuperäiskulttuureita.

      Jos haluatte silti itsekkäästi lähteä julistamaan paljon uudempaa "ilo"sanomaanne (mm. lahjonnan keinoin), siitä vain.

    • jeejeee!!

      Moi! oon saanu Jumalalta innon lähteä Afrikkaan lähetystyöhön. Lukio on kohta loppumaisillaan ja en vielä osaa sanoa miten jatkaisin eteenpäin. Kannattaisiko ensin käydä jokin ammatti ammattikorkeakoulussa/yliopistossa ja siitä jatkaa lähetystyökoulutukseen vai mikä olisi parhain tapa? Kaipaan muiden neuvoja ja tottakai rukoilen päivittäin Jumalalta oikeaa suuntaa.. Kiitos! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3075
    3. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3074
    4. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    5. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe