Jemenin juutalaisten paluu Israeliin

Shalom1

ALIJAH

Mutta eivät vain keskitysleirien eloonjääneet palanneet tällä tavalla; sama pitää paikkansa suuresta juutalaispakolaisuuden tulvasta, joka tuli arabimaista vv. 1947-1951. Kokonaisia yhdyskuntia oli lähtenyt liikkeelle mukaanluettuina vanhat, vammaiset, sairaat ja raskaana olevat. Jeremian sanat kuvaavat kirjaimelliseti heidän paluutaan Luvattuun maahan.

Jopa maailman sionistijärjestö tunnustaa, ettei tämä valtava muuttoliike Israeliin noina vuosina ollut kokonaan järjestön vaikutuksen ansiota. Tässä oli mukana paljon muutakin kuin mitä pelkkä poliittinen kiihotus olisi saanut aikaan. Kaiken takana oli Jumalan käsi. Otetaan esimerkiksi vaikkapa Jemenin juutalaiset. Tämä värikäs yhteisö oli syntynyt Salomon aikana 9. vuosisadalla eKr. ja jatkanut siitä lähtien olemassaoloaan keskeytyksettä aina nykyaikaan asti. He elivät Jemenin feodaalijärjestelmässä, eikä suurin osa ollut koskaan edes nähnyt autoa, lentokonetta, puhelinta tai muita nykyaikaisia keksintöjä. Kuitenkin vuonna 1948 noin 43.000 Jemenin juutalaista jätti ilman varoitusta kotinsa ja elinkeinonsa ja lähti vaeltamaan Arabian niemimaan halki kohti Adenia, joka oli silloin brittien siirtokuntana. Heidän tulonsa aiheutti aikamoisen ongelman brittihallitukselle, jolla oli ollut tarpeeksi hankaluuksia juutalaisten Palestiinaan muuttajien kanssa ja joka ei halunnut olla asian kanssa enää missään tekemisissä. Niinpä he pystyttivät näille Jemenin juutalaisillw leirejä, samalla kun he tutkivat heidän äkillisen liikkeellelähtönsä syitä ja pohtivat, mihin ryhtyä. Vuosisatoja aikaisemmin Herra oli julistanut´: "Minä sanon ... etelälle: Älä pidätä! Tuo minun poikani kaukaa." (Jes.43:6). Hätkähdyttävää on se, että Jemenin muslimiviranomaiset sallivat juutalaisyhteisön lähteä. He tajusivat, että tässä vaikutti Jumalan käsi. He sanoivat¨: "Jumala karkotti juutalaiset maastaan, ja nyt Jumala on leppynyt ja palauttanut maan heille. Mitä me olemme vastustamaan Jumalan tahtoa?"

Kun Jemenin juutalaisten johtajilta kysyttiin, miksi he halusivat lähteä Jemenistä, nämä vastasivat, että heidän oli tullut aika palata kotiin, Israeliin. Eräs heidän keskuudestaan noussut profeetta oli satoja vuosia aikaisemmin ennustanut, että aikojen lopulla, ennen Messiaaan tuloa, he kaikki siirtyisivät takaisin Luvattuun maahan suuren hopealinnun siivillä. Täsmälleen näin tapahtui. Brittihallitus antoi luvan lennättää koko jemeniläisyhdyskunnan Dakota-koneilla Palestiinaan. Urakalle asnnettiin nimeksi "Operaatio taikamatto". Kesäkuun 1949 ja kesäkuun 1950 välisenä aikana 43.000 Jemenin juutalaisia lennätettiin Israeliin. Nykyisin Jemenissä on vain muutama juutalaisperhe (v. 1981).

Tämän ilmasillan ylitti mahtavuudessaan vain Irakin suuren juutalaisyhteisön lennätys v. 1950. Vanhalla ja keskiajalla tätä yhdyskuntaa ei voittanut oppineisuudessaan, rikkaudessaan ja vaikutusvallassaan mikään toinen yhdyskunta. "Operaatio Ali Babaksi" nimetyn ilmasillan avulla 113.000 Irakin juutalaista kuljetettiin Israeliin.

Jesaja on profetoinut sanoen: "Katso heitä, he tulevat kaukaa! Katso, nuo pohjoisesta, nuo lännnestä, nuo Siinimin maalta (Jes.49:12). "Siinimin maan" sijainnnista on paljon keskusteltu. Jotkut tutkijat ehdottavat Egyptiä ja Foinikiaa. Mutta suuri auktoriteetti Gesenius uskoi, että se viittasi Kiinaan, ja nykyhebreassa Siinim tarkoittaa "kiinalaisten maata". Juutalaiset kävivät kauppaa Khotanissa, Sinkiangissa (kiinalaisessa Turkestanissa), ennen kahdeksatta vuosistaa jKr. ja Kantonissa, Etelä-Kiinassa, 9. vuosisadalla jKr. Yhdeksännellä ja kymmenennellä vuosisadalla jKr. Kaifengissa Hunanin maakunnan pääkaupungissa, oli melko suuri kiinankielinen juutalaisyhteisö. Synagooga ja juutalainen hautausmaa ovat jäljellä tänäkin päivänä. Alueella asuu yhä noin 250 ihmistä, vaikka heidän juutalaisuutensa on hävinnyt seka-avioliittojen kautta. Kuuluisa tutkimusmatkailija Marco Polo, joka kävi Kiinassa 1200-luvun loppupuolella, kertoi erilaisista kiinalaisviranomaisten antamista määräyksistä, joissa juutalaiset mainittiin erikseen. Tämä viittaa siihen, että Kiinassa asui tuolloin suurehko määrä juutalaisia. Vuosiin 1941-42 mennessä määrä oli noussut 25.000 -30.000:een - suurimmaksi osaksi natsien pakolaisten ansiosta. Monet näistä juutalaisista palasivat Israeliin Kiinasta samoin kuin Keski-Aasiasta. Läheltä ja kaukaa, idästäja lännestä, pohjoisesta ja etelästä Jumala on vetänyt heitä takaisin Luvattuun maahan.

Profeetta Miika on tallettanut Herran sanat:
- Sinä päivänä, sanoo Herra, minä tahdon koota ontuvat ja kerätä hajalleen-ajetut, ja ne, joille minä olin tuottanut onnnettomuutta. Minä teen ontuvista talteenjäävät ja kauas joutuneista väkevän kansan. Ja Herra on oleva heidän kuninkaansa Siionin vuorella siitä alkaen ja iankaikkisesti (Miika 4:6-7).

0

529

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
        Ikävä
        119
        1642
      2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
        Ikävä
        99
        1468
      3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
        Maailman menoa
        36
        874
      4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
        Ikävä
        29
        839
      5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
        Ikävä
        37
        780
      6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
        Ikävä
        50
        766
      7. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
        Ikävä
        37
        710
      8. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
        Ikävä
        56
        708
      9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
        Ikävä
        43
        708
      10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
        Ikävä
        37
        673
      Aihe