Kokoproteesien käyttö, ja hoito?

jännittää---

Tulossa sellaiset piakkoin. Miten niitä pitää hoitaa. Kuinka usein pitäisi puhdistaa poretabletilla? Kuinka pitkäksi aikaa n. 20g tuubi kiinnitevoidetta riittää. ( päivittäin ylä, ja alaproteesiin)??
Onko jollakulla tiedossa herkälle allergiatestattuja aineita proteesien hoitoon?

Muutenkin kaikki vinkit hyvistä aineista otetaan vastaan mielellään. Samoin, jos jokin aine on ollut ihan fiasko, tai ärsyttänyt limakalvoja.

35

4829

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgdfgf

Jos proteesit sopivat suuhusi, et tarvitse kiinnitevoidetta ollenkaan. Jos tarvitset, eivät proteesit ole sopivat.

Kerran viikossa voit käyttää puhdistukseen poretablettia, muuten riittää päivittäin nestesaippualla pesu. Hammastahnaa ei tule käyttää, sillä se on akryylistä valmistetuille proteeseille liian hankaava.

• Rotteesisuu

Juuri näin. Hyvin tehdyt proteesit kyllä istuvat siellä suussa, eikä kiinnitteitä tarvita lainkaan, alaproteesin kanssa ehkä aluksi, että tottuu. Ongelma on nämä immediaattina tehdyt, jotka ovat väljät heti kun turvotus on laskenut. Väljät proteesit on aina pohjattava, siis muovimateriaalia lisättävä, että olisivat sopivat. Siinäkin on rajansa, ja ikenien supistumisen myötä uusien proteesien laitto tulee ajankohtaiseksi ennemmin tai myöhemmin.

Tuosta nestesaippuasta olen eri mieltä. Parempi pesuaine on astianpesuaine, esim. Fairy. Hammasproteeseille on saatavissa oma hammastahnakin Dentu Creme, jollaista itse käytän. Tavallisessa hammastahnassa on hankaavia aineita, jotka pilaavat pidemmän päälle proteesit.

• jännittää---

Joo, jotain proteesitahnaa pitää ostaa, samoin kiinnitevoide, tosiaan ainakin alkuun! Kääks, maanantaina pitäis poistaa 12 hammasta, jonkinlaisessa nukutuksessa, joko kevyt, tai yleis. Olen huomenna menossa toista kertaa teknikolle, ja yksi kerta sitten vielä poistojen jälkeen heti seuraavana, ja tai sitä seuraavana päivänä.. Eli, yritämme tehdä nopeasti proteesit, kun en millään voi olla kauaa poissa töistä ( yrittäjä) (köyhä sellainen, niin että elekää puhuko implanteista) :) Kaikki poistettavat hampaat ovat etualalla, muut on poistettu jo aiemmin, joten ikenet on silleen kunnossa sieltä osittain.

Puhetta on ollut pohjaamisesta myöhemmin keväällä, ja tarkoitus tarvitessa teettää sitten uudet, jos ihan lonksumaan alkaa. Kyllä monenlaiset ajatukset ovat mielessä nyt tällähetkell, koittelen mm. kielellä kitalakeani, ja mietin, et kohta sitä ei enää tunnu.....kuinkahan noihin tottuu. Kaikki on jännittävääv tällähetkellä. Kalinjax channel youtubessa on kovassa käytössä, ja kyllä se helppaa, kun näkee, et hän puhuu, ja syö jne.

• Rotteesisuu

Oman kokemukseni mukaan Goregan tuotteet ovat hyviä. Heidän Kiinnitetahnoista semmoinen kuin Ultra pitää hyvin. Alaproteesin alle semmoista muutama lyhyt pätkä, ja sitten tiukasti hampaat yhteen vähäksi aikaa. Proteesi pysyy sitten kuin liimattuna. Joskus tulee liian kovia ruokia pureskeltua, ja alaproteesin alle tulee kipeitä hankaumia. Silloinkin asiaa helpottaa, kun laittaa pehmusteeksi kiinnitystahnaa muutamana päivänä, vaikka ei sitä muuten käyttäisikään. Alaproteesi on hivenen hankala. Se täytyy myöntää. Purenta heikkenee melkolailla ja ruokaa menee proteesin alle helposti. Ne myös liikkuvat jonkin verran, kun alhaalla ei ole tukihampaita, mutta sen liikkumisen huomaa tavallisesti vai omassa suussa. Ja olenhan minäkin jopa omenoita pureskellut proteeseillani. Se tosin vaatii oman tekniikkansa.

Yläproteesi on helppo, ja tiivis proteesi ei heilu, eikä liiku. Ainoa hankaluus on juuri se sileän kitalaen tuntuma. Siihenkin kyllä tottuu pian. Joillakin kokoproteesien käyttäjällä proteesit myös kuuluvat puheesta. Väittäisin kuitenkin, että hyvin istuvat tiiviit proteesit eivät tavallisesti kuulu. Väljät tietysti kuuluvat, kun joutuu kielellä pitämään niitä paikoillaan.

Mutta ole huoletta tottuu niihin. Aluksi varmasti muutama päivä menee, että tekee mieli heittää vesilintua moisilla kapistuksilla, mutta kyllä se siitä lähtee, ja aina sinne teknikolle, jos alkavat painamaan. Ja pohjaus sitten aina hyvissä ajoin.

Niin. Implantit... Niitä en ole koskaan itselleni ajatellut hankkia, koska tulen toimeen näillä irtoproteeseillakin ihan hyvin. Ovat hirveän kalliita, ja sataprosenttinen onnistuminenkaan niiden asennuksessa ei ole varmaa.

Siis hankintalistalla sinulla ensimmäiseksi on kunnon proteesiharja ja proteesitahna. Dentu Creme lienee ainoa markkinoilla oleva. Sitten Goregan Ultra kiinnitysvoidetta, mutta yritä totutella olemaan ilman. Muuta ei tarvita. Kalinjax, siis Kristi kai hänen oikea nimensä on, on varmasti antanut you tubessa kokemuksiinsa perustuvia oikeita neuvoja, joita kannattaa noudattaa.

• Hinta-arvio?

Millaiset kustannukset tuosta tulee?
        Perheenjäsenelle pitäisi saada proteesit, mutta vastustelee silläkin, että tulee niin kalliiksi.

• Hinta-arvio? kirjoitti:

Millaiset kustannukset tuosta tulee?
        Perheenjäsenelle pitäisi saada proteesit, mutta vastustelee silläkin, että tulee niin kalliiksi.

Ylä- ja alaproteesit erikoishammasteknikolla n.1000 euroa. Poistot julkisella, siis terveyskeskuksessa 200-500. Riippuu vähän paljonko poistettavia hampaita on, ja ovatko vaikeasti poistettavia

• Anonyymi
        Rotteesisuu kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan Goregan tuotteet ovat hyviä. Heidän Kiinnitetahnoista semmoinen kuin Ultra pitää hyvin. Alaproteesin alle semmoista muutama lyhyt pätkä, ja sitten tiukasti hampaat yhteen vähäksi aikaa. Proteesi pysyy sitten kuin liimattuna. Joskus tulee liian kovia ruokia pureskeltua, ja alaproteesin alle tulee kipeitä hankaumia. Silloinkin asiaa helpottaa, kun laittaa pehmusteeksi kiinnitystahnaa muutamana päivänä, vaikka ei sitä muuten käyttäisikään. Alaproteesi on hivenen hankala. Se täytyy myöntää. Purenta heikkenee melkolailla ja ruokaa menee proteesin alle helposti. Ne myös liikkuvat jonkin verran, kun alhaalla ei ole tukihampaita, mutta sen liikkumisen huomaa tavallisesti vai omassa suussa. Ja olenhan minäkin jopa omenoita pureskellut proteeseillani. Se tosin vaatii oman tekniikkansa.

Yläproteesi on helppo, ja tiivis proteesi ei heilu, eikä liiku. Ainoa hankaluus on juuri se sileän kitalaen tuntuma. Siihenkin kyllä tottuu pian. Joillakin kokoproteesien käyttäjällä proteesit myös kuuluvat puheesta. Väittäisin kuitenkin, että hyvin istuvat tiiviit proteesit eivät tavallisesti kuulu. Väljät tietysti kuuluvat, kun joutuu kielellä pitämään niitä paikoillaan.

Mutta ole huoletta tottuu niihin. Aluksi varmasti muutama päivä menee, että tekee mieli heittää vesilintua moisilla kapistuksilla, mutta kyllä se siitä lähtee, ja aina sinne teknikolle, jos alkavat painamaan. Ja pohjaus sitten aina hyvissä ajoin.

Niin. Implantit... Niitä en ole koskaan itselleni ajatellut hankkia, koska tulen toimeen näillä irtoproteeseillakin ihan hyvin. Ovat hirveän kalliita, ja sataprosenttinen onnistuminenkaan niiden asennuksessa ei ole varmaa.

Siis hankintalistalla sinulla ensimmäiseksi on kunnon proteesiharja ja proteesitahna. Dentu Creme lienee ainoa markkinoilla oleva. Sitten Goregan Ultra kiinnitysvoidetta, mutta yritä totutella olemaan ilman. Muuta ei tarvita. Kalinjax, siis Kristi kai hänen oikea nimensä on, on varmasti antanut you tubessa kokemuksiinsa perustuvia oikeita neuvoja, joita kannattaa noudattaa.

Minulta poistettiin ylähampaat pitäisikö odottaa vaikka kuukausi että teettää ylä proteesit

• kuivana

Entä pitääkö proteesit säilyttää yöllä kuivana vai vedessä vai pidättekö proteeseja yölläkin?

• kala1970

Kuinka kauan teillä meni, että totuitte proteeseihin? Itsellä tulossa ala sekä yläproteesit.

• Rotteesisuu

Hammastekniikan ammattilaiset lienevät yksimielisiä siitä, että proteesit tulisi säilyttää kosteassa, koska proteesien materiaalivalmistajatkin niin vaativat. Proteeseissa käytettävä muovi on aivan erityistä, ja kuivuessaan se voi muuttaa muotoaan. Siis hampaat illalla sinne vesilasiin vaan. Jos jotkut pelkäävät bakteerien lisääntymistä, niin ihmetellä sopii, miten ne basillit sinne vesilasiin muutamassa tunnissa tulisivat? Jos puhtaaseen suomalaiseen vesijohtoveteen laittaa, juuri pestyt hampaat, niin eipä siellä juuri mitään ylimääräisiä pöpöjä enää ole.

Itse pidän yläproteesia myös yöllä, jonka pesen illalla. Alaproteesin pesen myös ja tavallisesti laitan vesilasiin yöksi. Koko kaluston sitten laitan yöksi vesilasiin kerran tai kaksi kertaa viikossa yhdessä puhdistustabletin kanssa.

Tuohon tottumiskysymykseen sanoisin, että pelkkään yläproteesiin tottuu nopeasti. Muutama päivä viikko enintään kaksi ehkä menee. Alaproteesi on hieman ongelmallisempi, ja totuttelu kestää kauemmin, että alkavat tuntumaan omilta, sinne suuhun kuuluvina. Se, että laitetaan molemmat yhtä aikaa, siitä minulla ei ole kokemusta, koska olen saanut ylä- ja alaproteesin eri aikoina, mutta ajattelisin, että kun heti aloittaa harjoittelun, niin siitä se lähtee. Puhumisen esim. peilin edessä ja syömisen kaikilla ruuilla. Alaproteesiin totuttelun itse aloitin heti teknikolta tultuani jyrsimällä kokonaisia tomaatteja, pyöreää munkkia ja näkkileipää. Kyllähän se aluksi tuntuu, että hampaat pyörivät suussa, eikä kielikään sinne sekaan mahdu, mutta äkkiä siihen tottuu, kun ei periksi anna. Siihen kokoproteeseilla on totuteltava heti kärkeen, ettei haukkaa liian isoja palasia kerralla, koska ne hampaat eivät todellakaan ole siellä suussa millään erityisellä kiinni.

Mutta hei! Positiivisella mielellä vaan eteenpäin te, joille kokoproteesit ovat tulossa! Erityisen positiivinen asia teille tulee olemaan myös, että kaikki hammassärky ja vihlonta on suusta poissa. Asia, jota ei huonoilla, edes läpeensä paikatuilla hampailla saa.

• Elämä on
        Rotteesisuu kirjoitti:

Hammastekniikan ammattilaiset lienevät yksimielisiä siitä, että proteesit tulisi säilyttää kosteassa, koska proteesien materiaalivalmistajatkin niin vaativat. Proteeseissa käytettävä muovi on aivan erityistä, ja kuivuessaan se voi muuttaa muotoaan. Siis hampaat illalla sinne vesilasiin vaan. Jos jotkut pelkäävät bakteerien lisääntymistä, niin ihmetellä sopii, miten ne basillit sinne vesilasiin muutamassa tunnissa tulisivat? Jos puhtaaseen suomalaiseen vesijohtoveteen laittaa, juuri pestyt hampaat, niin eipä siellä juuri mitään ylimääräisiä pöpöjä enää ole.

Itse pidän yläproteesia myös yöllä, jonka pesen illalla. Alaproteesin pesen myös ja tavallisesti laitan vesilasiin yöksi. Koko kaluston sitten laitan yöksi vesilasiin kerran tai kaksi kertaa viikossa yhdessä puhdistustabletin kanssa.

Tuohon tottumiskysymykseen sanoisin, että pelkkään yläproteesiin tottuu nopeasti. Muutama päivä viikko enintään kaksi ehkä menee. Alaproteesi on hieman ongelmallisempi, ja totuttelu kestää kauemmin, että alkavat tuntumaan omilta, sinne suuhun kuuluvina. Se, että laitetaan molemmat yhtä aikaa, siitä minulla ei ole kokemusta, koska olen saanut ylä- ja alaproteesin eri aikoina, mutta ajattelisin, että kun heti aloittaa harjoittelun, niin siitä se lähtee. Puhumisen esim. peilin edessä ja syömisen kaikilla ruuilla. Alaproteesiin totuttelun itse aloitin heti teknikolta tultuani jyrsimällä kokonaisia tomaatteja, pyöreää munkkia ja näkkileipää. Kyllähän se aluksi tuntuu, että hampaat pyörivät suussa, eikä kielikään sinne sekaan mahdu, mutta äkkiä siihen tottuu, kun ei periksi anna. Siihen kokoproteeseilla on totuteltava heti kärkeen, ettei haukkaa liian isoja palasia kerralla, koska ne hampaat eivät todellakaan ole siellä suussa millään erityisellä kiinni.

Mutta hei! Positiivisella mielellä vaan eteenpäin te, joille kokoproteesit ovat tulossa! Erityisen positiivinen asia teille tulee olemaan myös, että kaikki hammassärky ja vihlonta on suusta poissa. Asia, jota ei huonoilla, edes läpeensä paikatuilla hampailla saa.

Juuri tuosta ainaisesta vihlonnasta ja jomotuksesta, kun pääsen eroon on aivan sama vaikka asentaisivat rautanaulat tilalle. Niin kyllästynyt olen noita hampaita paikkailetuttamaan.

• Kääk

Koskien noita proteeseja itselleni laitetaan kohta yläproteesi ja vielä olisi 6- juuren irti repiminen tuolta ylhäältä.
      Muilla tuntuu olevan että laittaa heti proteesin kipeinen ikenien päälle mutta itse ajattelin antaa niiden olla edes hetken ja parantua kun tuossa on pari viikkoa lomaa niin ei tarvitse useaan kertaan käydä kiristelemässä niitä kun turvotus laskee vai kuinka kauan niiden proteesien teko kestää ja paljon muilla maksoivat yläproteesit?

• Uuttapäin

Itse tulen saamaan kahden viikon sisää kokoproteesit, ja olen erittäin onnellinen, että hsammaskivut ja vihlonnat ovat taakse jäänyttä elämää. Toki aluksi harmitti omista hampaista luopuminen, mutta muutaa ei ollut tehtävissä, kun hampaat suorastaan murenivat suuhun.

• Johanna-2

Oletko uuttapäin vielä maisemissa. Joko on proteesit suussa.
        Itse sain oman viimeviikon torstaina. Kokoproteesi ylös, ja alas, joten meneillään oleva vaihe on vähintään mielenkiintoinen.

• Turhapuroko
        Johanna-2 kirjoitti:

Itse sain oman viimeviikon torstaina. Kokoproteesi ylös, ja alas, joten meneillään oleva vaihe on vähintään mielenkiintoinen.

Minulla ongelma lääkärit juonittelevat hampaiden oton kanssa.Höpöttävät siltoista ja implanteista.Olen köyhä mies,ei minulla ole varaa semmosiin
        Onko tässä Uunona oltava vuosi kymmeniä?

• uuttapäin
        Johanna-2 kirjoitti:

Tervehdys Johanna! Proteesit on suussa vaikkain sairauden takia viivästy niitten laitto. Elikkä minulle kävi lopuiksi niin, että ylös tuli kokoproteesi ja alas osaproteesi. Nyt ollut vasta viikon nämä proteesit, mutta hyvin on mennyt. Vaikka syöminen hankalaa onkin ja, puhuminenkin vielä haparoivaa. Mutta eiköhän se tästä lähde. Entäs itselläsi, kuinka on lähtenyt sujumaan. Vielä tähän loppuun, että kohdalleni sattu kyllä loistava erikoishammasteknikko joka sai proteesini näyttämään omilta hasmpailtani kun ne oli vielä kunnossa.

• tekarit
        uuttapäin kirjoitti:

Tervehdys Johanna! Proteesit on suussa vaikkain sairauden takia viivästy niitten laitto. Elikkä minulle kävi lopuiksi niin, että ylös tuli kokoproteesi ja alas osaproteesi. Nyt ollut vasta viikon nämä proteesit, mutta hyvin on mennyt. Vaikka syöminen hankalaa onkin ja, puhuminenkin vielä haparoivaa. Mutta eiköhän se tästä lähde. Entäs itselläsi, kuinka on lähtenyt sujumaan. Vielä tähän loppuun, että kohdalleni sattu kyllä loistava erikoishammasteknikko joka sai proteesini näyttämään omilta hasmpailtani kun ne oli vielä kunnossa.

Miten pitkään annoit ikenien parantua ennen proteesien laittoa?
        Lääkäriltä kysyin asiasta kertoi että vähintäin 2kk erinomaista olisi jos 3 kuukautta antaisi parantua, on kyllä pitkä aika olla ilman hampaita.
        Parhaillaa menossa hampaiden poisto, 1 käynti vielä sitten on kaikki pois.

• 13+7
        tekarit kirjoitti:

Miten pitkään annoit ikenien parantua ennen proteesien laittoa?
        Lääkäriltä kysyin asiasta kertoi että vähintäin 2kk erinomaista olisi jos 3 kuukautta antaisi parantua, on kyllä pitkä aika olla ilman hampaita.
        Parhaillaa menossa hampaiden poisto, 1 käynti vielä sitten on kaikki pois.

Mulla aikoinaan yläproteesi laitettiin samalla kertaa kun viimeiset hampaat tlhäältä otettiin pois. Yhden kerran piti pohjustaa sen jälkeen ja sitten oli hyvä. Eli mulla ikenet hyvin vähän enää muuttui vaikka en antanutkaan niitten nk.rauhassa parantua. Nyt tässä jännitän miten käy alahampaiden kanssa, meinaan heti poistoja seuraavana päivänä mennä teknikolle ja luvattiin pienestä lisämaksusta, että hampaat saa kolmessa päivässä.

• uuttapäin

Itselläni yläleuka oli noin 2vko hampaattomana ja sitten tuli proteesit, hyvin kerkesi parantua poisto kuopat sellaiseksi, että ei proteesin laitto sattunut.Toki jos 2-3kk on ilman hampaita postokuopat ovat varmasti parantuneet kunnolla eikä tarvitse heti hampaita pohjata, mutta eihän tuo pohjaus mikään suuri homma ole, eli eiköhän sitä teknikon kanssa asia selviä.

• Johanna-2

Mulal poistettiin loput hampaat maanantaina, proteesit sain torstain, että 2 päivää meni. Nyt on olleet pian pari kuukautta, ja pitäs poikkeilla teknikon pakeilla, mut ei mulla alku totuttelun jälkeen ole ollut mitään isoja ongelmia.
      Oli viikon pois töistä ton operaation vuoksi....

• tekarit

On tuo 2kk odottelu kyllä pitkä aika, syöminen hankalaa jo muutenkin ilman minkäänlaisia hampaita, velliä perunamuusia banaania siinäpä ne melkein mitä syödä kykenee.
      Eipä osannut kuvitella aluksi miten tympäiseväksi ja hankalaksi tämä syömäpuoli menee, jaksais nyt edes muutaman viikon odottaa että pahin turvotus laskee.
      Noh tää on vaan väliaikaista mutta surkeaa kummiskin.

• uussuu

onko hammaslääkäri suostunut poistamaan kaikki hampaat kerralla vai onko vaatinut kovaakin suostuttelua? mun pitäisi mennä poistamaan ylhäältä ja alhaalta kaikki loput,mutta pelkään ettei lääkäri suostu. tahtoisin sitten koko proteesin ylös ja alas. kertoisitteko muutkin kokemuksia,miten kauan kesti totuttelu. kauanko piti olla ilman hampaita.pystyykö ilman hampaita puhumaan ollenkaan? minkä hintaisia teidän proteesit on olleet? vaatiko monta sovituskertaa? kertokaa kiltit, täällä kauhuissani odotan vastauksia.

• 4 käyntiä

Mulla hampaat poistetaan 4 käyntikerralla, en ole kysynyt olisiko kerralla kaikki otettu epäilen etteivät suostu, tuossa joutuu laittaa puudutusainettakin melkoisen määrä molempiin leukoihin, kyllä se näinkin suht nopeasti sujuu 4.4 kävin ensimmäisen kerran viimeviikolla kahtena päivänä peräkkäin 19.4 lähtee viimeiset hampaat.
        Annan ikenien parantua rauhassa laittan proteesit myöhemmin.

• Rotteesisuu

Jos päätät uussuu, että kokoproteesit suuhusi laitetaan, niin älä anna periksi. Jos ensimmäinen lääkäri ei ala poistamaan, niin mene toiselle. Yleensä vanhemmat lääkärit ovat suostuvaisempia. Minulla vanhempi mieslääkäri hoiti alahampaiden poiston mukisematta, mutta ensimmäinen, jolle menin, nuori naishammaslääkäri kieltäytyi. Poistot varmasti tulisi halvimmaksi tehdä terveyskeskuksessa, mutta hintaa sille muuten on vaikea sanoa. Kustannusarvionhan voi pyytää. Kun homma sitten alkaa, yleensä poistavat enintään 3-4 hammasta kerrallaan.

Kokoproteesit kannattaa teettää suoraan hammaslaboratoriossa. Tosin siinä joutuu viikon kaksi olemaan ilman hampaita. Tulee paljon halvemmaksi, kun yksi välikäsi (lääkäri) jää proteesin valmistuksesta pois. Laboratoriossa erikoishammasteknikolla proteesit ylös ja alas maksavat n.900-1000 euroa. Jos halvemmalla jostain saa, niin laatu ei välttämättä ole kohdallaan. Hyvällä ammattilaisella on varaa pitää korkeampaa hintaa, ja asiakkaita silti riittää. Todennäköisesti käyttää myös laadukkaampia materiaaleja. Teknikon luona pitää käydä neljä kertaa, ja viimeisellä käynnillä saa hampaat suuhunsa.

Katselepa tätäkin keskusteluketjua tarkemmin, niin löydät vastauksia mm. tuohon tottumiskysymykseen.

• pmma3
        Rotteesisuu kirjoitti:

Jos päätät uussuu, että kokoproteesit suuhusi laitetaan, niin älä anna periksi. Jos ensimmäinen lääkäri ei ala poistamaan, niin mene toiselle. Yleensä vanhemmat lääkärit ovat suostuvaisempia. Minulla vanhempi mieslääkäri hoiti alahampaiden poiston mukisematta, mutta ensimmäinen, jolle menin, nuori naishammaslääkäri kieltäytyi. Poistot varmasti tulisi halvimmaksi tehdä terveyskeskuksessa, mutta hintaa sille muuten on vaikea sanoa. Kustannusarvionhan voi pyytää. Kun homma sitten alkaa, yleensä poistavat enintään 3-4 hammasta kerrallaan.

Kokoproteesit kannattaa teettää suoraan hammaslaboratoriossa. Tosin siinä joutuu viikon kaksi olemaan ilman hampaita. Tulee paljon halvemmaksi, kun yksi välikäsi (lääkäri) jää proteesin valmistuksesta pois. Laboratoriossa erikoishammasteknikolla proteesit ylös ja alas maksavat n.900-1000 euroa. Jos halvemmalla jostain saa, niin laatu ei välttämättä ole kohdallaan. Hyvällä ammattilaisella on varaa pitää korkeampaa hintaa, ja asiakkaita silti riittää. Todennäköisesti käyttää myös laadukkaampia materiaaleja. Teknikon luona pitää käydä neljä kertaa, ja viimeisellä käynnillä saa hampaat suuhunsa.

Katselepa tätäkin keskusteluketjua tarkemmin, niin löydät vastauksia mm. tuohon tottumiskysymykseen.

Tiedoksi vain, säilytyksestä.

Pitäkää ensimmäinen (uudet ja korjatut) 2 viikkoa lämpöisessä vedessä (n.50astetta).
        Mahdollisimman paljon vettä, vaikka sanko.
        Mikäli esiintyy astmaattisia oireita samaan aikaan, kannattaa ottaa yhteys lääkäriin.

• fegeryt

pletko tullut hampaiden kanssa toimeen

• salla mari

Tänään sain ylös kokoproteesin, sattu ihan hirveesti kun teknikko läsäytti ne suuhun. Etuhampaat poistettiin eilen ja tikitkin riesana. Käski antaa olla ensi yön ainakin paikoillaan ja sitten puhdistus, mutta mietin tuossa että miten hemmetissä laitan ne takas suuhun kun sattu niin *piip* . Mietin että kun on tiistaina tikkien poisto että pitäisikö tekarit hyllyssä siihen asti. Toinen mitä katselin niin vasemman puolen puruhampaat hieman kääntyy sisäänpäin ja oikealla on enemmänkin suorassa linjassa, ehkä vähän ulospäin, ja posken läskeihin osuvat, tuntuu ikävälle. Vi**u tonnin purukalut niin luulis ees olevan symmetriset. Noh, tuon lienee nopsaan korjaa teknikko kunhan nyt paranis ikenet.

• jännittääääää

Kun nyt noin jännittää, niin olisi aika käydä jännäkakalla.

• rohkea1

sain eilen kokoproteesin. suu tuntuu tosi täydeltä ja välillä yököttää. limaa kertyy hirveästi suuhun, tuntuu että tukehdun. illalla sitten otin hampaita pois, enkä meinannut saada yläproteesia millään irti. itkuhan siinä pääsi, miten se voikin olla niin vaikeaa.tänään sitten aamulla koitin laittaa hampaita suuhun. ylhäällä yhdestä kohtaa sattui niin hitokseen paljon, että oli pakko ottaa ne pois. otin 2 särkylääkettä ja koitin uudelleen. nyt tuntuu aika hyvältä, alaproteesia en silti uskaltanut laittaa, olen tän päivän pelkällä yläkerralla. en uskalla syödä mitään. kerrotteko te, joilla on kokemusta, miten aloititte syömään opettelun. puhuminen ei myöskään onnistu kovin hyvin jos on molemmat proteesit paikoillaa. pelkällä yläprotskulla sujuu ihan hyvin. on nää silti niin nätit, että olen tosi onnellinen näistä. pelottaa, kuinka kauan kestää, että näihin tottuu. ja tuo syöminen kauhistuttaa, en uskalla laittaa mitään suuhun.

• Miiru1

Tietääkö kukaan minkähintaisia yksityisellä on ensi/hammasmuotit?

• kjhfyhghvghc

Ei kai niitä hinnoitella erikseen. Jos tarkoitit nimenomaan teknikon käyttämiä muotteja, ne sisältyy proteesitekniseen työhön. Jos taas ajattelit hammaslääkärissä tehtäviä malleja niin nekin sisältyy käynnin hintaan.

• asdasdsa

Saanen kysy että te joilla on proteesi käytössä niin kuinka huonot omat hampaat teillä on siis ollut ja monta pysyvää hammasta poistettu ennen kuin täytyi laitaa proteesi.

• hammaspeikkoo

Miten kestitte ne kuivakuopat alveoliittikivut.Minulla niitä tulee aina kun on hammas alhaalta poistettu.Aivan hirveä tuska ja itse hyytyminenkin kestää todellapitkään ja kuopan umpeutuminen vähintään 3 kkja sittenkin on arka.

• alaproteesi

en osaa neuvoa mut kaipaan apu kaksi vuotta vanha alaproteeseni kova pohjattiin kiinnitysliimaa menee tuubi viikossa eihän näin kuuluu olla onhan ennenkin ihmisten proteesit suussa ilman liimaa mikä se 50 asteinen vesi juttu oli en oikein hiffannut,apu alaproteesi menee poikittain suussa kun syö n ei kiva liimat tosi hankalia käyttää

• Nainennn40

Mulla on ollut pari vuotta kokoproteesit ylhäällä ja alhaalla. Joudun molemmissa käyttään kiinnitysvoidetta koska ois aika jo pohjustaa(?) mutta en ole saanut aikaseks. Joutuuko sillon oleen ilman hampaita jonkun aikaa vai kuinka se tehdään? Elämä on kyllä muuttunut tämän jälkeen sosiaalisemmaksi kun sai hampaat!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      48
      3766
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      478
      3755
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      3019
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      90
      2180
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      155
      1900
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1740
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      130
      1569
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1430
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1262
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1138
    Aihe