REFLUKSITAUTI PARANI

ilman happosalpaajia

Olen syönyt useita vuosia happosalpaajia mm. Somac, Losec ja viime vuosina Nexium 20 mg kahdesta päivässä, joskus oli pakko ottaa enemmänkin. Kahvin, suklaan, omenat, kurkut yms. jätin pois ruokavaliosta jo kauan sitten, mutta ylävatsavaivat eivät helpottaneet. Päinvastoin. Pahimmillaan vatsakivut olivat niin kovia, että koko kehoa särki.

Kolme kertaa on tähystetty gastroskopiassa ja koska oireet haittasivat jokapäiväistä elämääni ja tähystyksissä todettiin aina tulehdusta limakalvoilla, lääkäri suositteli leikkausta ja olin jo siihen valmistautunut.

Kunnes sitten: satuin lukemaan vanhaa keskusteluketjua täällä suomi24:llä ja sitä kautta sain yhteyden pariskuntaan, jolla oli tarjota minulle oivallista tietoa.

Sain neuvoksi kokeilla suolahappoa ja betaiinihappoa pepsiiniä. Olin 100% varma, että suolahappo aiheuttaisi minulle mielettömät vatsanpoltot ja ajattelin, että seuraavat viikot menisivät kärvennyksessä.

TOISIN KÄVI!!! Suolahappo ja betaiinihappo auttoivat HETI! Sen jälkeen en ole ottanut yhtäkään happosalpaajaa. Muutamassa viikossa vatsan limakalvot ovat parantuneet ja yleisvointini kohentunut huomattavasti. Voisin sanoa, että ero entiseen on jotain täysin käsittämätöntä.

Happojen nauttimisen lisäksi noudatan muitakin saamiani ohjeita: hierontaa, jossa avataan tukoksia mm. sappitiehyeestä ja muutaman minuutin kestävää voimistelua. Nyt syksyllä ultraääni-tutkimuksessa röntgenlääkäri nimenomaisesti mainitsi, että sappitiehyeeni oli poikkeuksellisen leveä. Hieronnan ja voimistelun jälkeen oloni on energinen ja hyvä.

Vaikka olin itse alussa skeptinen täytyy sanoa, että nyt on uskottava tähän, koska muutos on ollut entiseen verrattuna näin suuri ja pysyvä.

Yksinkertaistettuna voisi sanoa näin: refluksi-taudissa on kyse vatsan omien suolahappojen puutteesta --> ruuansulatus heikkenee --> limakalvot tulehtuvat.
Jos käyttää happosalpaajaa vatsan happoisuus vähenee entisestään --> ruuansulatus heikkenee --> mm. valkuaisaineet eivät hajoa --> syntyy tukoksia --> sairauksia.

Tätä voi olla vaikea ymmärtää ellei itse kokeile. Itsekin olin varma, että refluksi-tauti johtuu nimenomaan vatsan liikahappoisuudesta, mutta asia onkin toisinpäin.

160

97895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen 55 v.

      Minua mietityttää sama asia. Eli onko itselläni liikaa vai liian vähän vatsahappoja. Tähystys on tehty kahdesti ja lisäksi vatsahappojen ruokatorveen nousun vuorokausimittaus nenän kautta asennetulla letkulla. Tämä tehtiin vuosia sitten, koska harkittiin leikkausta. Vuorokausimittauksen tulos oli, että vatsahappoa nousee ruokatorveen niin runsaasti, että voisin hyötyä leikkauksesta. Leikkaukseen en kuitenkaan lähtenyt, koska refluksioireet pysyvät useimmiten kurissa ruokavaliolla. Toisinaan oireet kuitenkin pahenevat ja silloin otan Somacia kuurina 1-2 viikkoa. Sekään ei silti aina auta, koska myös stressi vaivaa.

      Osaako kukaan siis kertoa tarkoittaako tuo vuorokausimittauksen tulos runsaasta hapon noususta sitä, että vatsahappojen tuotanto tosiaan on voimakasta? Maalaisjärki sanoisi näin. Mutta edelleen mietin voisiko myös minulla olla kyse liian vähästä happotuotannosta, sillä kärsin myös ruuansulatusoireista. Suolahappotabletteja en ole vielä tohtinut kokeilla.

      • ilman happosalpaajaa

        Nainen 55: minulle tehtiin myös se pH-vuorokausimittaus ja todettiin liikaa vatsahappoja. Leikkausta suositeltiin. Sain kuitenkin itseni kuntoon lisäämällä vatsanhappoisuutta. Tämä muutos on vaikuttanut kokonaisvaltaisesti koko terveyteeni.


      • Sure

        Nainen 55v, 24h ph mittaus ei mittaa happojen määrää vaan ylösnousua eri kohtiin ruokatorvea. Nykynäkemys on se, että happoja on ihan ok määrä mutta ne joutuvat vain väärään paikkaan. Vanhempaa kantaa on liikahappoisuus tai vähähappoisuusteoriat. Edellämainittuja ei yleensä kummalakaan puolella (perinteinen vs vaihtoehtoiset ) tutkita.

        Tähystyksessä olisi myös kerrottu, jos mahan limakalvon surkastumaa (ei tuota happoa) olisi esiintynyt. Muut määrälliset vaivat ei valitettavasti siinä näy.

        Jos haluat osviittaa happojen määrästä, kannattaa otatuttaa gastriini - testi. Sen voi ottaa yksistään tai esim Gastropanel - testin yhteydessä. Helppo verikoe :-)!

        Vaihtoehtoisten hoitomuotojen puolelle on tosiaan omaksuttu tuo aikaisemmin virallinen (50- 60-luvulla vai jo aikaisemmin?) hoito käyttää suolahappotuotteita. Pieni muotoisena kaiketi itsehoitopuolella erilaisia hapantuotteita ja voimakkaimpana luontaistuotekauppojen myymät suolahappopillerit. Vastuullisemmat pillerimyyjät korostavat ettei tuotetta saa ottaa "akuutin refluksin" aikana, mikä on erittäin järkevä neuvo (happo pepsiiini on juuri se yhdistelmä, joka ruokatorvessa ja kurkussa aiheuttaa limakalvoon ne vauriot).


      • jaska vatsahappo
        Sure kirjoitti:

        Nainen 55v, 24h ph mittaus ei mittaa happojen määrää vaan ylösnousua eri kohtiin ruokatorvea. Nykynäkemys on se, että happoja on ihan ok määrä mutta ne joutuvat vain väärään paikkaan. Vanhempaa kantaa on liikahappoisuus tai vähähappoisuusteoriat. Edellämainittuja ei yleensä kummalakaan puolella (perinteinen vs vaihtoehtoiset ) tutkita.

        Tähystyksessä olisi myös kerrottu, jos mahan limakalvon surkastumaa (ei tuota happoa) olisi esiintynyt. Muut määrälliset vaivat ei valitettavasti siinä näy.

        Jos haluat osviittaa happojen määrästä, kannattaa otatuttaa gastriini - testi. Sen voi ottaa yksistään tai esim Gastropanel - testin yhteydessä. Helppo verikoe :-)!

        Vaihtoehtoisten hoitomuotojen puolelle on tosiaan omaksuttu tuo aikaisemmin virallinen (50- 60-luvulla vai jo aikaisemmin?) hoito käyttää suolahappotuotteita. Pieni muotoisena kaiketi itsehoitopuolella erilaisia hapantuotteita ja voimakkaimpana luontaistuotekauppojen myymät suolahappopillerit. Vastuullisemmat pillerimyyjät korostavat ettei tuotetta saa ottaa "akuutin refluksin" aikana, mikä on erittäin järkevä neuvo (happo pepsiiini on juuri se yhdistelmä, joka ruokatorvessa ja kurkussa aiheuttaa limakalvoon ne vauriot).

        Olen samaa mieltä "suren" kanssa, että on vanhakantaista puhua liika- tai vähähappoisuudesta. Yksilölliset erot ovat suuret ja yksilötasolla paras mittari on se miten hyvin ruuansulatus toimii ja miten yleensä voi.

        En pidä suolahappojen syömistä vanhanaikaisena vaan kuten ap kirjoitti, erittäin toimivana keinona silloin, jos kärsii refluksi-vaivoista tai muista suolistovaivoista.
        Olen itse ottanut suolahappoa akuutissa tilanteessa ja oireet helpottivat heti.

        Happosalpaajat ovat kovan luokan business tänä päivänä. Koululääketiede ei tule hevillä myöntämään sitä, ettei happosalpaajia tule käyttää refluksiin. Oman kokemukseni mukaan happosalpaajat aiheuttavat vain toiminnallisten vatsavaivojen pahentumisen. Itse kukin voi kokeilla tämän asian. Tähystykset ovat tärkeitä, jotta poissuljetaan vakavamman sairaudet. Muuten happoja voi kokeilla ja todeta itse sopiiko vai ei.


    • ilman happosalpaajaa

      Nainen 55: omat refluksi-oireeni olivat niin pahat aikaisemmin, että en pärjännyt ollenkaan ilman happosalpaajaa. Noudatin tiukkaa ruokavaliota ja nukuin puoli-istuvassa asennossa. Silti suolahappo ja betaiinihappo auttoivat heti. Muista juoda riittävästi, kun otat suolahapon pillerimuodossa. Paras vaihtoehto olisi nestemäinen 10% suolahappo, jota saa Apteekista tilaamalla, mutta en ole itsekään vielä hankkinut sitä, vaan ottanut pillerimuodossa.

      • iapd

        Täällä keskustellaan mielenkiintoisesta aiheesta

        Minua ihmetyttää miksi yhä kasvavalla määrällä ihmisiä määrätään happosalpaajia. Vastaavaa olen nähnyt myös eläinlääketieteen puolella. Kissoille ja koirillekin on jo alettu antamaan happosalpaajia, vaikka perinteisesti niillä on niin paljon vatsahappoja, ettei vatsataudit helposti iske eläimiin. Happosalpaajista on tullut "patenttilääke" vaivaan kuin vaivaan.

        Törmäsin sattumoisin tällaiseen videoon, jossa maallikkoparantaja Uwe Karstädt puhuu vatsahapoista ja ruuansulatuksesta.

        http://www.youtube.com/watch?v=y3QLPiMuAkc&list=LLnjQvJs1TLPX4phT2mAJ_ZA

        Laitan tähän nyt omin sanoin tiivistelmäkäännöksen alkaen videon kohdasta 28:00 min.

        Haastattelija johdattelee asiaa toteamalla, että yleensähän refluksi-ongelmaa pidetään liikahappoisuusongelmana ja sitä hoidetaan salpaamalla happoja, joko sellaisella lääkkeellä, mikä kokonaan tyrehdyttää hapontuotannon tai sellaisella joka vain sitoo happoa. "Mutta Teillä on siihen aika yllättävä näkemys?"

        Maallikkoparantaja vastaa: Olen päätynyt siihen tulokseen, että melkein aina on kyse liian vähästä haposta. Yleensä ihmiset hämmästyvät ja sanovat, että mitä?! Minullahan on liian paljon happoa, siksihän on refluksi ...lääkärini sanoi... lääkäri määräsi happosalpaajaa.

        Asia on päin vastoin - vatsahappojen vähyydellä on valtavat vaikutukset kehoomme. Hyvän vatsahapon tarkoituksena on ensiksikin "desinfioida" kaikki ruoka mitä vatsaan tulee. Salaatissa, hedelmissä, terveellisissä ruoka-aineissa on aina sienitautia, sairauksienaiheuttajia, parasiittien munia ... jos vatsassa ei ole tarpeeksi hapanta ei nämä sairauksien aiheuttajat kuole vatsassa. Vatsa on ikään kuin desinfiointiamme, mistä ruoka menee ensin läpi. Mikäli nämä kaikki taudinaiheuttajat eivät kuole vatsassa, niin ne jatkavat matkaa suoleen ja lisääntyvät siellä.

        Jos vatsahappoja on liian vähän, ei ravintoaineita saa pilkottua.

        1. tästä saa valkuaispuutoksen.

        2. aminohapot eli valkuaiset eivät pilkkoudu vatsassa kuten pitäisi vaan, päätyvät suoleen. Suoli taas ei tunnista valkuaista tässä muodossa ja alkaa puolustautua tuntematonta valkuaista vastaan ja tämä on klassinen allergia!

        Allergiat alkavat vatsasta, niistä valkuaisista joita vatsassa ei saada pilkottua!
        ... raudanpuutosta, B-vitamiinin puutosta ... kaikki nämä tarvitsevat vatsahappoa
        Ruoka alkaa käymään ja mätänemään vatsassa koska se ei lähde sulamaan, liian vähän hapon takia. Käymiskaasut nousevat ylöspäin ja aiheuttavat närästystä/happoisuuden tunnetta /refluksia.

        Se vähä happo mitä vatsassa on, polttaa sitten ruokatorvea. Ja kun happoärsyke puuttuu - riittävä määrä vatsahappoa saa aikaan refleksin, että vatsanportti sulkeutuu kunnolla - liian vähäinen happo ei saa aikaan vatsanportin sulkeutumista!

        Happo saa "venttiilin" sulkeutumaan. Jos happoa on liian vähän niin se ei sulkeudu!

        Jos siis otetaankin happolisä, niin vatsanportti sulkeutuu, ruoka desinfioituu vatsassa ja ruoka sulaa ja pilkkoutuu ruuansulatuksessa siten kuin kuuluukin ...
        Jos ottaa happosalpaajia niin kehoon pääsee taudinaiheuttajia, immuunisysteemi heikkenee, tulee ravintoaine puutoksia, allergiaa, osteoporoosia ja kilpirauhanen voi huonosti koska jodikaan ei imeydy.

        nyt lopetan kohtaan 33:15 min tämän käännöksen tuosta videon pätkästä.


      • Anonyymi
        iapd kirjoitti:

        Täällä keskustellaan mielenkiintoisesta aiheesta

        Minua ihmetyttää miksi yhä kasvavalla määrällä ihmisiä määrätään happosalpaajia. Vastaavaa olen nähnyt myös eläinlääketieteen puolella. Kissoille ja koirillekin on jo alettu antamaan happosalpaajia, vaikka perinteisesti niillä on niin paljon vatsahappoja, ettei vatsataudit helposti iske eläimiin. Happosalpaajista on tullut "patenttilääke" vaivaan kuin vaivaan.

        Törmäsin sattumoisin tällaiseen videoon, jossa maallikkoparantaja Uwe Karstädt puhuu vatsahapoista ja ruuansulatuksesta.

        http://www.youtube.com/watch?v=y3QLPiMuAkc&list=LLnjQvJs1TLPX4phT2mAJ_ZA

        Laitan tähän nyt omin sanoin tiivistelmäkäännöksen alkaen videon kohdasta 28:00 min.

        Haastattelija johdattelee asiaa toteamalla, että yleensähän refluksi-ongelmaa pidetään liikahappoisuusongelmana ja sitä hoidetaan salpaamalla happoja, joko sellaisella lääkkeellä, mikä kokonaan tyrehdyttää hapontuotannon tai sellaisella joka vain sitoo happoa. "Mutta Teillä on siihen aika yllättävä näkemys?"

        Maallikkoparantaja vastaa: Olen päätynyt siihen tulokseen, että melkein aina on kyse liian vähästä haposta. Yleensä ihmiset hämmästyvät ja sanovat, että mitä?! Minullahan on liian paljon happoa, siksihän on refluksi ...lääkärini sanoi... lääkäri määräsi happosalpaajaa.

        Asia on päin vastoin - vatsahappojen vähyydellä on valtavat vaikutukset kehoomme. Hyvän vatsahapon tarkoituksena on ensiksikin "desinfioida" kaikki ruoka mitä vatsaan tulee. Salaatissa, hedelmissä, terveellisissä ruoka-aineissa on aina sienitautia, sairauksienaiheuttajia, parasiittien munia ... jos vatsassa ei ole tarpeeksi hapanta ei nämä sairauksien aiheuttajat kuole vatsassa. Vatsa on ikään kuin desinfiointiamme, mistä ruoka menee ensin läpi. Mikäli nämä kaikki taudinaiheuttajat eivät kuole vatsassa, niin ne jatkavat matkaa suoleen ja lisääntyvät siellä.

        Jos vatsahappoja on liian vähän, ei ravintoaineita saa pilkottua.

        1. tästä saa valkuaispuutoksen.

        2. aminohapot eli valkuaiset eivät pilkkoudu vatsassa kuten pitäisi vaan, päätyvät suoleen. Suoli taas ei tunnista valkuaista tässä muodossa ja alkaa puolustautua tuntematonta valkuaista vastaan ja tämä on klassinen allergia!

        Allergiat alkavat vatsasta, niistä valkuaisista joita vatsassa ei saada pilkottua!
        ... raudanpuutosta, B-vitamiinin puutosta ... kaikki nämä tarvitsevat vatsahappoa
        Ruoka alkaa käymään ja mätänemään vatsassa koska se ei lähde sulamaan, liian vähän hapon takia. Käymiskaasut nousevat ylöspäin ja aiheuttavat närästystä/happoisuuden tunnetta /refluksia.

        Se vähä happo mitä vatsassa on, polttaa sitten ruokatorvea. Ja kun happoärsyke puuttuu - riittävä määrä vatsahappoa saa aikaan refleksin, että vatsanportti sulkeutuu kunnolla - liian vähäinen happo ei saa aikaan vatsanportin sulkeutumista!

        Happo saa "venttiilin" sulkeutumaan. Jos happoa on liian vähän niin se ei sulkeudu!

        Jos siis otetaankin happolisä, niin vatsanportti sulkeutuu, ruoka desinfioituu vatsassa ja ruoka sulaa ja pilkkoutuu ruuansulatuksessa siten kuin kuuluukin ...
        Jos ottaa happosalpaajia niin kehoon pääsee taudinaiheuttajia, immuunisysteemi heikkenee, tulee ravintoaine puutoksia, allergiaa, osteoporoosia ja kilpirauhanen voi huonosti koska jodikaan ei imeydy.

        nyt lopetan kohtaan 33:15 min tämän käännöksen tuosta videon pätkästä.

        Herrajummalaa mitä paskaa täällä kirjoitellaan vakavasta asiasta. Toivon todellakin ettei kukaan ota vakavasti kyseistä puoskaria!
        T. Ihminen jolla on solunmuutos ruokatorvessa


    • Nainen 55 v.

      Kiitokset edellisille vastaajille! Taidan tosiaankin uskaltautua kokeilemaan suola- ja betaiinihappoa, vaikka jo pelkkä sana "happo" hirvittääkin.

      • poity3

        Kerro sitten miten kävi kun kokeilit! Mistä aiot ostaa tuota betaiinihappoa?


      • ilman happosalpaajaa
        poity3 kirjoitti:

        Kerro sitten miten kävi kun kokeilit! Mistä aiot ostaa tuota betaiinihappoa?

        Luontaistuotekaupasta: Betainehydrocloridi pepsin (Solgar)


      • Refluksiko
        poity3 kirjoitti:

        Kerro sitten miten kävi kun kokeilit! Mistä aiot ostaa tuota betaiinihappoa?

        Kas kun ei rikkihappoa.....tiedän useita refluksipotilaita itse mukaanlukien joille on tehty pieni " leikkaus" jonka jälkeen saa syödä ja juoda mitä lystää eikä minkäänlaisia vaivoja....itsellä on mennyt jo 10 v "leikkauksen" jälkeen täysin oireettomana.


    • asiantuntijjja

      Mutta kysehän voi olla myös siitä,että vatsaportti on liian löysä ja päästää
      vatsahappoja takaisin ruokatorveen,jolloin aistitaan poltetta.

      Ei siis pelkästään siitä,että sinulla on liikaa/liian vähän happoja.

      Lihavuus myös edesauttaa. Kun sisäelinten rasva lisääntyy, niin se varsinkin kumarrellessa auttaa ihan normaalitkin vatsahapot ruokatorveen,jonne ne eivät kuulu.

      Närästys johtuu pääasiassa siitä,että ruokatorveen joutuu vatsan happoja jotka eivät kuulu sinne.Ja siitä,että on ylipainoa.

      Useimmilla auttaa pelkkä laihdutus,joka on halvin keino.

      Kuten Tohtori Kiminkinen onkin todennut: Ihminen lihoo siksi,että suu on isompi
      kuin peppureikä.

      • Nainen 55 v.

        Painoni on aina ollut noin 46 kg (pituus 155 cm), joten lihavuudesta eivät refluksivaivani johdu. Ruokatorven sulkijalihaksen on todettu tähystyksen perusteella löystyneen. Myös molemmilla vanhemmillani sekä veljelläni on sama tilanne. Kaikki ovat hoikkia. Tiedän, että sulkijalihaksen löystyminen iän mukana aiheuttaa tätä ongelmaa. Laihduttaa minun ei siis tarvitse, mutta monelle se olisi varmaan tepsivä keino.


      • dfjjhdl
        Nainen 55 v. kirjoitti:

        Painoni on aina ollut noin 46 kg (pituus 155 cm), joten lihavuudesta eivät refluksivaivani johdu. Ruokatorven sulkijalihaksen on todettu tähystyksen perusteella löystyneen. Myös molemmilla vanhemmillani sekä veljelläni on sama tilanne. Kaikki ovat hoikkia. Tiedän, että sulkijalihaksen löystyminen iän mukana aiheuttaa tätä ongelmaa. Laihduttaa minun ei siis tarvitse, mutta monelle se olisi varmaan tepsivä keino.

        Kokeile suolahappoa! Mullakin on todettu tähystyksessä palleatyrä ja sulkijalihaksen vajaatoiminta. Suolahappo auttoi oireisiin ja nyt jatkuva närästys on loppunut. Suomen apteekeista suolahappo on loppu, koska niin moni on saanut avun siitä. Happosalpaajan käyttö on vaarallista, koska aiheuttaa anemiaa (rauta ei imeydy, proteiini ei sula), Lääkärit eivät ole ihan ajantasalla.

        Jos omat vatsaoireeni helpottivan näin helpolla, suositten, että kokeilet.


      • Nainen 55 v.
        dfjjhdl kirjoitti:

        Kokeile suolahappoa! Mullakin on todettu tähystyksessä palleatyrä ja sulkijalihaksen vajaatoiminta. Suolahappo auttoi oireisiin ja nyt jatkuva närästys on loppunut. Suomen apteekeista suolahappo on loppu, koska niin moni on saanut avun siitä. Happosalpaajan käyttö on vaarallista, koska aiheuttaa anemiaa (rauta ei imeydy, proteiini ei sula), Lääkärit eivät ole ihan ajantasalla.

        Jos omat vatsaoireeni helpottivan näin helpolla, suositten, että kokeilet.

        Suolahappotabletit taitavat tosiaankin olla apteekeista loppumassa, sillä löysin vasta kolmannesta apteekista tätä Hypochyliniä. Kokeilin sitä tänään proteiinipitoisen lounaan yhteydessä. Söin ensin 100g broileria ja kasviksia, jonka jälkeen otin 200mg suolahappoa. Tabletit ovat kooltaan 300mg, mutta pienensin tablettia näin ensimmäisellä kokeilukerralla saamani ohjeen mukaan. Söin sitten lounaan loppuun eli vielä n. 100g broileria sekä kasviksia ja lasin rasvatonta piimää.

        Nyt on kulunut reilu tunti ruokailusta ja kurkussa tuntuu tuttua poltetta eli refluksia. Onko nyt niin, että oma vatsahappotuotantoni on kuitenkin riittävää ja tämä suolahappolisä oli jo liikaa? Ymmärrän kyllä, että takaisinvirtaus johtuu sulkijalihaksen toimintahäiriöstä ja happoja voi olla edelleen liian vähän. Joku sanoi myös takaisinvirtauksen eli refluksin loppuneen happolisän myötä. Tapahtuiko se välittömästi vai vasta muutaman kokeilukerran jälkeen? Jatkanko kokeilua suolahapolla? Olen epätietoinen!


      • ilman happosalpaajia
        Nainen 55 v. kirjoitti:

        Suolahappotabletit taitavat tosiaankin olla apteekeista loppumassa, sillä löysin vasta kolmannesta apteekista tätä Hypochyliniä. Kokeilin sitä tänään proteiinipitoisen lounaan yhteydessä. Söin ensin 100g broileria ja kasviksia, jonka jälkeen otin 200mg suolahappoa. Tabletit ovat kooltaan 300mg, mutta pienensin tablettia näin ensimmäisellä kokeilukerralla saamani ohjeen mukaan. Söin sitten lounaan loppuun eli vielä n. 100g broileria sekä kasviksia ja lasin rasvatonta piimää.

        Nyt on kulunut reilu tunti ruokailusta ja kurkussa tuntuu tuttua poltetta eli refluksia. Onko nyt niin, että oma vatsahappotuotantoni on kuitenkin riittävää ja tämä suolahappolisä oli jo liikaa? Ymmärrän kyllä, että takaisinvirtaus johtuu sulkijalihaksen toimintahäiriöstä ja happoja voi olla edelleen liian vähän. Joku sanoi myös takaisinvirtauksen eli refluksin loppuneen happolisän myötä. Tapahtuiko se välittömästi vai vasta muutaman kokeilukerran jälkeen? Jatkanko kokeilua suolahapolla? Olen epätietoinen!

        Nainen 55 v: on tärkeää ottaa suolahapon lisäksi myös betaiinihappoa pepsiiniä.
        Ongelmasi saattaa liittyä juuri valkuaisaineiden sulatukseen. Varmuuden vuoksi käytän myös luontaistuotekaupasta ostamaani Entzymes-kapseleita.

        VHH-dieetti on ehdottomasti hyvä niille, joille se sopii. Itsekin kokeilin, mutta valitettavasti tulen todella sairaaksi, jos syön liikaa proteiinia.

        Se miten hapot kullekin tehoavat, on yksilöllistä. Minulla refluksi-oireet helpottivat heti aloitettuani hapot pepsiinin.

        Noudatan happojen ohella ruokavaliota, en koe sitä vaikeaksi, koska olin monta vuotta niin kipeä. Yrttitee on korvannut kahvin ja mustan teen. Syön säännöllisesti ja en yritä laihduttaa.

        Ruokavaliossani on paljon puuroa, höyrytettyjä kasviksia, täysjyväruisleipää, rahkaa, hyviä rasvoja. Olen huomannut selvästi, että voin paremmin, jos en syö paljoa proteiinia. Olen jättänyt ruokavaliostani myös sokerin kokonaan pois. Suosittelen, että kokeilet pari viikkoa olla vähemmällä proteiinilla ja sokerilla, jotta näet auttaisiko se oireisiisi happojen lisäksi.


      • Nainen 55 v.
        ilman happosalpaajia kirjoitti:

        Nainen 55 v: on tärkeää ottaa suolahapon lisäksi myös betaiinihappoa pepsiiniä.
        Ongelmasi saattaa liittyä juuri valkuaisaineiden sulatukseen. Varmuuden vuoksi käytän myös luontaistuotekaupasta ostamaani Entzymes-kapseleita.

        VHH-dieetti on ehdottomasti hyvä niille, joille se sopii. Itsekin kokeilin, mutta valitettavasti tulen todella sairaaksi, jos syön liikaa proteiinia.

        Se miten hapot kullekin tehoavat, on yksilöllistä. Minulla refluksi-oireet helpottivat heti aloitettuani hapot pepsiinin.

        Noudatan happojen ohella ruokavaliota, en koe sitä vaikeaksi, koska olin monta vuotta niin kipeä. Yrttitee on korvannut kahvin ja mustan teen. Syön säännöllisesti ja en yritä laihduttaa.

        Ruokavaliossani on paljon puuroa, höyrytettyjä kasviksia, täysjyväruisleipää, rahkaa, hyviä rasvoja. Olen huomannut selvästi, että voin paremmin, jos en syö paljoa proteiinia. Olen jättänyt ruokavaliostani myös sokerin kokonaan pois. Suosittelen, että kokeilet pari viikkoa olla vähemmällä proteiinilla ja sokerilla, jotta näet auttaisiko se oireisiisi happojen lisäksi.

        Kiitos vastauksesta "ilman happosalpaajia"!

        Ruokavalioni on jo valmiiksi todella terveellinen, ollut jo vuosikausia. Sokeria en syö ollenkaan. En syö karkkia, suklaata, leivonnaisia tai makeutettuja jugurtteja tms. Ja minulla on pikemminkin vaikeuksia syödä riittävästä proteiinia, sillä ruokavalioni on kasvispainotteinen sisältäen täysjyväruisleipää. Vehnäjauhotuotteita en käytä ollenkaan, en edes täysjyvänä. Myöskään valkoista riisiä ei lautasellani näy. Makkarat, leikkeleet ja rasvaiset lihat eivät myöskään maistu. Juustoa syön harvoin, kalaa ehkä kerran viikossa. Ja kananmunia yritän syödä enemmän.

        Näkyvä rasva, jota käytän on oliivi- tai avokadoöljy, voita tai margariinia en käytä. Leivälle lisään joskus suolatonta seesamitahnaa eli tahinia. Hyvää rasvaa ja proteiinia saan lisäksi päivittäin pähkinöistä ja siemenistä. Päivittäin syön myös maustamatonta rahkaa, jugurttia, raejuustoa ja piimää. Ja joka päivä myös itse poimittuja pakastemarjoja sekä hedelmiä.

        Olen kyllä huomannut, että sokeri, varsinkin yhdistettynä rasvaan ja vehnäjauhoihin on pahaksi suolistolle. Eli näistä on ollut helppo luopua. Kahvia juon vain aamulla, mutta se ei aiheuta oireita. Muutoin juon yrttiteetä ja riittävästi vettä. Syön säännöllisesti eikä ole tarvetta laihtua, koska mitat ovat 46kg/ 154cm. Ja liikuntaa harrastan päivittäin. Hikiliikuntaa ehkä kerran viikossa.

        Täytyy varmaan kokeilla vielä betaiinihappo pepsiini yhdistelmää. Ruuansulatusentsyymejä käytän toisinaan, mutten osaa sanoa onko niistä ollut juurikaan apua. Olen stressiherkkä tyyppi ja nukun huonosti, joten näilläkin on tietysti osuutensa suolisto-ongelmiini. Tasapainoilua tämä on siis minunkin kohdallani!


      • Kypsää Kyssäkaalia

        Suolahappolisää mainostavilla palstoilla sanotaan, että vähähappoinen maha fuskaa helpommin happoja ruokatorveen. Itsekin olen normaalipainoinen, ja koko elämäni kärsinyt ajoittain närästyksestä.

        Lääkärikin tunnusti sen, että haponsalpaajat eivät ole vaarattomia, mutta koska se on hoitolinja, niin siten hoidetaan. Kaikkein hauskinta on, että hoidetaan oiretta, ei sairautta. Eli mihinkään tähystyksiin ei pääse, jollei ole varaa mennä yksityiselle. Eli haponsalpaajia vaan peliin, vaikka närästystä on ollut 40 vuotta (siinä ajassa ennäättää jo syöpäkin kehittyä).

        Ajattelin hankkia sellaisen putkien tähystykseen tarkoitetun USB-kameran ja katsoa itse, miltä ruokatoveni ja mahani näyttää. Happosalpaajia en suostu syömään, kokeilen kaikki mahdollisen luonnonmukaiset keinot. Paras on tähän astisista ollut piidioksidigeeli, mutta sekin tulee tietysti kalliiksi pitkän päälle. Itseäni ei mahdollinen syöpä saatikka ruokatorven pilalle syöpyminen hirvitä. Johonkin tässä on kuoltava kuitenkin.


      • Anonyymi

        :-)))))


    • ilman happosalpaajaa

      Olet ihan oikeassa: vatsaporttini on liian löysä ja minulla on palleatyrä. Tohtori Kiiminkisen kommentti on hauska, mutta ei osu minun kohdalleni: painan 56 kg ja olen pikimminkin liian laiha kuin lihava.

      Suolahappojen ottamisen jälkeen kaikki refluksi-oireeni loppuivat heti. Tätä tuki myös ruokavalio, jota olen noudattanut jo monta vuotta. Hieronta ja jumppa tehostivat aineenvaihduntaa. Pääsin ihannepainooni (ehkä hieman allekin sen) todella nopeasti, koska kun vatsan happoisuus on sopiva, ei ole jatkuvia mielitekoja ja verensokeri pysyy tasaisena. Tämä on siis oma kokemukseni ja kun ruumis tervehtyy, normalisoituu myös syöminen eli ei tule syötyä liian suuria annoksia kerralla. Keho kertoo heti, ettei se ole hyvä, joten sitä oppi välttämään.

      Paras saavutus on kuitenkin se, että 19 vuoden toiminnallisten ja rakentellisten vaivojen kanssa kamppailu loppui heti ensimmäisten happojen ottamisen seurauksena. Kolme kertaa viime syksyn aikana olin sairaalassa tiputuksessa kovien vatsakipujen takia. Tutkimuksissa ei löydetty mitään ja niitä tehtiin paljon. Avun löytyminen näin yksinkertaisesta asiasta kuin reseptivapaiden happojen käytöstä, on todella hieno asia.

      • Anonyymi

        Onko edelleen ?


    • saapi nähhä

      Minulla on todettu myös refluksi, joskin lievänä ja aina lääkäri sanoo, jos painoa alentaa, auttaa jonkin verran, mutta ei kokonaan poista vaivaani.
      Myös, sen lääkäri sanoi, että haponsalpaajat ei aikeastaan ole oikea lääkitys, mutta muuta ei ole tällä hetkellä eli ei johdu vatsahapoista vaan siitä kun valskaa ruokatorven puolelle hapot.
      Olen kokeillut suolahappoakin, mutta minulle tuli lisää poltetta.
      On tähystetty kaksi kertaa ja myös tuo jossan 24 tuntia letkut nenän kautta ruokatorveen ja siinä selvis et livästi valskaa.
      Nyt kokeilen jos auttas, kun jätän viljat pois.

      • mitoissa jälleen

        Sulamaton ruoka jää elimistöön. Suolahapon kanssa ruuansulatuksen saa toimimaan tehokkaammin ja paitsi, että vatsakivut helpottavat - LAIHTUU! Ehdottomasti paras ja tehokkain laihdutuskeino, toki ruokavalio pitää olla terveellinen. Syön niin paljon kuin halua, mutta en koske roskaruokiin, pullaan, makeaan. Paino tippui puolessa vuodessa 10 kg kuin itsestään.


      • zcvn
        mitoissa jälleen kirjoitti:

        Sulamaton ruoka jää elimistöön. Suolahapon kanssa ruuansulatuksen saa toimimaan tehokkaammin ja paitsi, että vatsakivut helpottavat - LAIHTUU! Ehdottomasti paras ja tehokkain laihdutuskeino, toki ruokavalio pitää olla terveellinen. Syön niin paljon kuin halua, mutta en koske roskaruokiin, pullaan, makeaan. Paino tippui puolessa vuodessa 10 kg kuin itsestään.

        Mistä saa näitä aineita, siis suola- ja betaiinihappoa sekä pepsiiniä??

        Millainen annostus? Ja voiko alkaa heti käyttämään vaikka edellisenä aamuna olisi vielä ottanut happosalpaajan??

        Kokeilisin mielelläni sillä oireet ovat vaan pahentuneet Parietin käytön myötä... :(


      • ilman happosalpaajaa
        zcvn kirjoitti:

        Mistä saa näitä aineita, siis suola- ja betaiinihappoa sekä pepsiiniä??

        Millainen annostus? Ja voiko alkaa heti käyttämään vaikka edellisenä aamuna olisi vielä ottanut happosalpaajan??

        Kokeilisin mielelläni sillä oireet ovat vaan pahentuneet Parietin käytön myötä... :(

        Apteekista saa suolahappoa tabletteina (Hypochylin 300 mg) tai nesteenä 10%. Itse en ole kokeillut vielä nestemäisenä, mutta ilmeisesti se olisi paras vaihtoehto. Helpompi on aloittaa tabletteina. Otan 2 tablettia päivässä (yhden aamulla aamupalan jälkeen ja toisen illalla illallisen jälkeen).

        Betaiinihappo pepsiini saa luontaistuotekaupasta Solgarin tuotesarjasta. Sama annostus kuin suolahapossa.

        Voit alkaa käyttämään vaikka olisit ottanut happosalpaajan. Itse en ole käyttänyt happosalpaajaa enää viikkoihin ja vatsan limakalvot ovat parantuneet. Minulla oli kipua ruokatorvessa, jossa todettiin tulehdus gastroskopiassa ja samoin haavamainen kipu pallean kohdalla. Nyt nämä kivut ovat kokonaan poissa.

        Edelleen noudatan ruokavaliota, koska haluan pitää vatsani kunnossa.


      • Kypsää Kyssäkaalia
        zcvn kirjoitti:

        Mistä saa näitä aineita, siis suola- ja betaiinihappoa sekä pepsiiniä??

        Millainen annostus? Ja voiko alkaa heti käyttämään vaikka edellisenä aamuna olisi vielä ottanut happosalpaajan??

        Kokeilisin mielelläni sillä oireet ovat vaan pahentuneet Parietin käytön myötä... :(

        Nykyään ei enää saa apteekista, pelkästään luontaistuotekaupoista. Osoittaa maan mainiosti, miten lääketehtaat pyörittävät lääkärikuntaa sormiensa ympäri. Vaihtoehtoisia näkemyksiä ei virallisesti hyväksytä, kaikkien pitäisi syödä pillereitä. Ja niiden haitat pimitetään, eikä pitkäaikaisvaikutukset ole todellisuudessa edes vielä tiedossa.


    • saapi nähhä

      Olen syönyt taas kuurin haponsalpaajia ja vielä pahempi polte kurkussa, eli ei auta haponsalpaajat, olen kokeillut kaksikymmentä vuotta kuureina.

      Myös olen käynyt tuossa aiemmin mainitussa gastro testissä, jossa verinäyte otetaan ja vatsalaukku todettiin terveeksi, ja myös tähystyksessä, mutta jatkuvaa röyhtäilyä ja poltetta on koko ajan.
      Lääkäri totes et saattaa olla muuta, eikä johdu refluksista, mutta jotain on kun närästää joka päivä.

    • eienääkiitos

      suolahappopiellerit pahensi nräästykseni ruokatoven tulehdukseksi. tyhmä kun olin. söin happoa ärsyyntyneeseen vatsaan.

      • elämätakaisin

        Tässä vaiheessa kun kivut on suuret, sitä on valmis tekemään mitä vain saadakseen tilanteen paremmaksi. Vaikka sitten kokeilemaan sitä suolahappoa. Tietysti pelottaa että suolahapon käyttäminen pilaisi vielä lisää, mutta ainakaan happosalpaajat eivät ole auttaneet...


      • Etikkaa
        elämätakaisin kirjoitti:

        Tässä vaiheessa kun kivut on suuret, sitä on valmis tekemään mitä vain saadakseen tilanteen paremmaksi. Vaikka sitten kokeilemaan sitä suolahappoa. Tietysti pelottaa että suolahapon käyttäminen pilaisi vielä lisää, mutta ainakaan happosalpaajat eivät ole auttaneet...

        Jos ei uskalla kokeilla suolahappotabletteja, niin pehmeämpi keino on ottaa omenaviinietikkaa veteen laimennettuna ruokailun yhteydessä. Jos se ei pahenna oireita, niin sitten voi kokeilla suolahappoa.


      • järkihoitaas

        Järki päässä olla pitää! Älä mene muiden mukana.


      • ilman happosalpaajaa
        elämätakaisin kirjoitti:

        Tässä vaiheessa kun kivut on suuret, sitä on valmis tekemään mitä vain saadakseen tilanteen paremmaksi. Vaikka sitten kokeilemaan sitä suolahappoa. Tietysti pelottaa että suolahapon käyttäminen pilaisi vielä lisää, mutta ainakaan happosalpaajat eivät ole auttaneet...

        Ymmärrän, että tuntuu hassulta lisätä happoa, kun ylävatsan polte on kivuliasta. Mulla särki kaikki paikat, ei pelkästään ruokatorvi ja ylävatsa. Suola- ja betaiinihapon aloittamisen jälkeen kaikki tämä loppui. Vaikutus alkoi heti. Yhtään happosalpaajaa en ole syönyt sen jälkeen. Gastroskopiassa on kuitenkin hyvä käydä sulkemassa pois, ettei mitään vakavampaa ole.

        Tsemppiä - ja voithan sä pitää ne happosalpaajat saatavilla, mutta suosittelen, että kokeilet suola- ja betaiinihappoa pepsiiniä. Ruokavalio on myös tärkeä, jos juot paljon kahvia, alkoholia ja syöt rasvaisia aterioita, oireet varmasti jatkuvat.


    • Nainen 55 v.

      En ole vielä uskaltanut ottaa suolahappoa, vaan kokeilin eilen omenaviinietikkaa. Olen tiennyt tuonkin neuvon jo pitkään, mutta pelännyt vaikutuksia. Ja omenaviinietikkaa kyllä neuvotaankin kokeilemaan ensi ja vasta sitten, jos ei tule harmia, niin suolahappoa.

      Söin iltapäivällä ensin purkillisen ProFeel-proteiinirahkaa ja otin sen päälle vesilasilliseen sekoitettuna 1 rlk omenaviinietikkaa. Annoksessa oli paljon proteiinia ja usein juuri proteiini aiheuttaa minulla oireita. No, jonkin ajan kuluttua tuli hapan röyhtäys suuhun ja muut refluksikivut. Yleensä en kärsi happamista röyhtäyksistä vaan ainoastaan kurkun karheudesta sekä ylävatsan kuvotuksesta. Mitä tämä siis tarkoittaa? Aiheuttiko omenaviinietikka vatsahappojen liikatuotannon eli en voisi kokeilla suolahappoa?

      Ruokavalioni on hyvin terveellinen. Ei rasvaista tai käristettyä eikä juurikaan alkoholia tai sokeria. Kahvia hiukan vain aamuisin. Eikä tietenkään tupakkaa. Kartan myös valkoista vehnää kaikissa sen olomuodoissa. Aamupala on rahkajugurtti, johon lisään turpoamaan omatekoista mysliä (pähkinöitä, siemeniä, ruis- ja kauraleseitä) sekä itse poimittuja pakastemarjoja. Tämän jälkeen saan usein refluksioireita, joiden epäilen johtuvan marjojen ja rahkan happamuudesta.

      Olen nyt kahden vaiheilla mitä tehdä sen tutkimiseksi onko minulla liikaa vain liian vähän vatsahappoja? Haponestolääkkeitä en tällä hetkellä käytä.

      • göhköhjfg

        Ei, ei!

        Vaan jos syöt esim. tolkuttaman paljon vaaleaa leipää tai jotain muuta vaikeasti sulavaa niin otat sitä. Rahkan sulatuksessa ei luulisi olevan ongelmaa. Ja jos sinulla on happamia ryötäsyjä niin se eri, mutta itselläni ei ole happamuutta todettu PH:ssa eikä röyhtäisyt ole lainkaan happamia.


      • ökdföskd
        göhköhjfg kirjoitti:

        Ei, ei!

        Vaan jos syöt esim. tolkuttaman paljon vaaleaa leipää tai jotain muuta vaikeasti sulavaa niin otat sitä. Rahkan sulatuksessa ei luulisi olevan ongelmaa. Ja jos sinulla on happamia ryötäsyjä niin se eri, mutta itselläni ei ole happamuutta todettu PH:ssa eikä röyhtäisyt ole lainkaan happamia.

        Keneltä voisi saada ohjeita tällaisiin? Kuka antaa ohjeita tuollaisiin kokeiluihin, tuskin lääkärit??

        Sinäkin täällä huudat eiei, antakaan joku referenssi jonka puoleen ihminen voi kääntyä. Onko se sitten ravintoterapeutti vai kuka??


      • väliintulija

        Hedelmät ja marjat olisi hyvä syödä tyhjään vatsaan eri aikaan muiden ruoka-aineiden kanssa. Ne saavat sulamattoman valkuaisaineen käymään vatsassa.


      • Kypsää Kyssäkaalia

        Kannattaa huomioida sekin, että jos tekee happotestin happosalpaajien aikaan ja saa tulokseksi vähähappoisen mahan, niin se johtuu happosalpaajista. Kun lopettaa haponsalpaajien käytön, niin vatsahappojen tuotanto saattaa lähteä räjähdysmäisesti vauhtiin. Eli siinä vaiheessa pillerin happolisä saattaa olla liikaa. Yksi mainio syy siihen, että en suostu syömään haponsalpaajia.

        Ja toinen syy lääkekielteisyyteeni on siinä, että vuosi vuodelta julkinen terveydenhuolto heikkenee, ja potilaasta pääsee nopeiten eroon reseptin kirjoittamalla ilman perusteellisia tutkimuksia. Itse olen kapinallisuuden kannalla. Eivät luontaistuotteetkaan ilmaisia ole, mutta lääkkeistä jää usein tavalla tai toiselle riippuvaiseksi. Sitten kun iso määrä ihmisiä on saatu koukutettua lääkkeisiin, niistä poistetaan Kela-korvaukset ja nostetaan hinta moninkertaiseksi. Valitettavasti olen hieman salaliittoteorioiden kannalla tässä asiassa.


      • parantunut
        göhköhjfg kirjoitti:

        Ei, ei!

        Vaan jos syöt esim. tolkuttaman paljon vaaleaa leipää tai jotain muuta vaikeasti sulavaa niin otat sitä. Rahkan sulatuksessa ei luulisi olevan ongelmaa. Ja jos sinulla on happamia ryötäsyjä niin se eri, mutta itselläni ei ole happamuutta todettu PH:ssa eikä röyhtäisyt ole lainkaan happamia.

        tutustukaa koufman jamien teokseen dropping acid. Reflux cookbook & cure. Esim mustikat ja påhkinåt ei sallittuja, siksi polttelee ja ko.ruoka_aineet tuo oireita. Tåå ruokavalio om tosi monipuolinen'Olen saanut tållå parannuksen diagnosoituun refluksiin. Nyt jo vuosi kunnossa kymmenen vuoden piinan jålkeen. Pahoittelen virheitå.


      • Anonyymi
        Kypsää Kyssäkaalia kirjoitti:

        Kannattaa huomioida sekin, että jos tekee happotestin happosalpaajien aikaan ja saa tulokseksi vähähappoisen mahan, niin se johtuu happosalpaajista. Kun lopettaa haponsalpaajien käytön, niin vatsahappojen tuotanto saattaa lähteä räjähdysmäisesti vauhtiin. Eli siinä vaiheessa pillerin happolisä saattaa olla liikaa. Yksi mainio syy siihen, että en suostu syömään haponsalpaajia.

        Ja toinen syy lääkekielteisyyteeni on siinä, että vuosi vuodelta julkinen terveydenhuolto heikkenee, ja potilaasta pääsee nopeiten eroon reseptin kirjoittamalla ilman perusteellisia tutkimuksia. Itse olen kapinallisuuden kannalla. Eivät luontaistuotteetkaan ilmaisia ole, mutta lääkkeistä jää usein tavalla tai toiselle riippuvaiseksi. Sitten kun iso määrä ihmisiä on saatu koukutettua lääkkeisiin, niistä poistetaan Kela-korvaukset ja nostetaan hinta moninkertaiseksi. Valitettavasti olen hieman salaliittoteorioiden kannalla tässä asiassa.

        Hei. Olen samaa mieltä.


    • ilman happosalpaajaa

      Mulla oli myös ongelmia nimenomaan valkuaispitoisen ravinnon kanssa. Pahimmillaan päädyin ensiapuun, neurologin mukaan oireet hyvinkin saattoivat johtua siitä, että proteiinin pilkkoutumisessa ja sulamisessa on ongelmia.

      Itse en ole koskaan kokeillut omenaviinietikkaa. Kokeile suolahappoa ja betaiinihappoa, muista juoda kunnolla, ettei tabletit jää ruokatorveen. Oma kokemukseni on ollut niin hyvä, että olisi suorastaan väärin olla kertomatta tästä muillekin.

      Jos yli 16 vuoden kovien kipujen ja kalliiden tutkimusten (3 gastroskopiaa, 2 colonoskopiaa, manometria ja pH-mittaus) jälkeen, olen täysin oireeton välittömästi suolahapon ja betaiinihapon aloittamisen seurauksena, mielestäni se ei ole sattumaa.

      Jokainen joka kärsii palleatyrästä ja refluksi-ongelmasta tietää miten vaikeaa oireiden kanssa on kamppailla ja miten oireet vaikuttavat koko yleiskuntoon heikentävästi. Jos minä sain avun, olen varma, että muutama muukin voisi hyötyä hapoista.

      Kokeilemalla se selviää - tsemppiä kaikille!

      • 10 + 10

        Olen myös käyttänyt suolahappoa hyvin tuloksin, täytyy kokeilla nyt myös tuota betaiinihappoa pepsiiniä.

        Kyllä moni tutuistani on luopunut happosalpaajista ja siirtynyt happoihin.

        Olen ihmetellyt miksi tästä asiasta ei puhuta yleisesti ja miksi lääkärit eivät tutki asiaa. Jotkut ravintoterapeutit ja esim. Paula Heinonen ovat hoitaneet asiakkaitaan jo vuosia tällä hoidolla, mutta ilmeisesti haluavat pitää tiedon itsellään ja rahastaa hoidosta, jonka jokainen saisi muutamalla kymmenellä eurolla kuukaudessa.

        Toinen syy on todellakin se, että lääketeollisuus menettäisi valtavia summia rahaa, jos tulisi yleiseen tietoon, että happosalpaajat eivät auta vaan itse asiassa pahentavat refluksi-taudin oireita, koska proteiinin pilkkoutuminen ja raudan imeytyminen estyy.

        Käytän suolahappo nestemäisenä, tuo tablettimuotoinen suolahappo on tosiaan loppu apteekeista, miksiköhän?


    • Nainen 55 v.

      Mahan terveyttä, limakalvoja, helikobakteeria ja happamuuden määrää voi testata Gastropanel-testillä. Aion mennä sellaiseen ennen kuin kokeilen suolahappolisää. Haluan ihan oikeasti tietää onko minulla liian vähän vai liikaa vatsahappoja ennen kuin alan tohtoroida omatoimisesti.

      Seuraan suolistoekspertti Paula Heinosen radio-ohjelmaa ja julkaisuja eikä hänkään ihan suoralta kädeltä kehota ketään kokeilemaan suolahappoa, vaan suosittelee tätä verikokeen avulla tehtävää testausta.

      Gastropanel-testi on aika kallis, mutta ainakin www.refluksi.fi sivustolla sanotaan, että siitä saisi lääkärin lähetteellä ihan hyvän Kela-korvauksen. Olenkin jo pyytänyt työterveyslääkäriltä lähetteen tähän testiin.

      Ihmettelen, kun kukaan tässä keskusteluosiossa ei mainitse tätä testiä!

      • 444444

        Testin tekeminen ei loppujen lopuksi poista oireita ja testi ei ole täysin luotettava. Olen itse tehnyt testin 3 kertaa ja tulos on joka kerta ollut erilainen.

        Olen saanut avun suolahaposta kuten muutama muukin täällä. Betaiinihydrokloridia en ole kokeillut.


      • Sure

        Kyllähän se tuolla Suren kirjoituksessa 10.2. mainittiin :-)

        Gastriinitestin arvot voi tietenkin vaihdella vähän, koska eihän sen määrä (kuten ei minkään muunkaan) ole vakio.

        Olen itse käynyt ja tulos oli hyvä.


    • iiap

      "Jotkut ravintoterapeutit ja esim. Paula Heinonen ovat hoitaneet asiakkaitaan jo vuosia tällä hoidolla, mutta ilmeisesti haluavat pitää tiedon itsellään ja rahastaa hoidosta, jonka jokainen saisi muutamalla kymmenellä eurolla kuukaudessa."

      Ei ihan varmasti terapeutit halua pitää tietoa itsellään ja vain rahastaa.
      Isot lääkefirmat haluavat rahastaa. Heidän lääkkeillään on voimassa olevat patentit ja sillä tehdään palon rahaa.
      Jos ryhtyy aktiivisesti etsimään tietoa, niin löytyy vaihtoehtoja. Ja kun asiaa tarkemmin ajattelee, niin voi huomata, että hyvinkin tehokkaat ja toimivat vaihtoehdot eivät nimen omaan rikastuta ketään - siksi lääkefirmat ei happoja markkinoi.
      Liian halpaa ja liian yksinkertaista - sillä ei tienaa ja mikä pahinta, ihmiset voisivat tervehtyä ja asiakaskunta pienenisi.

      On aivan uskomatonta, että Kela kannattaa lääketehtaita ja kieltäytyy korvaamasta paljon parempia ja tehokkaampia parannuskeinoja - niin niitä verorahoja siirretään isoille farmayhtiöille :(

    • gjpöhköh

      Olen miettinyt ihan samaa. Refluksilääkkeet eivät ole oloa helpottaneet. PH-mittauksessa ei havaittu happamia ylösnousuja.

      Mummoni eläessään aina puhui suvun hapottomasta mahasta ja puolukan syönnistä mahavaivoihin.

      • gjpöhköh

        Lisäys sulkijalihakset toimivat normaalisti.

        Olen kuullut siitä että refluksia on kahdenlaista sitä että suolahappa on liian vähän josta suuriosa kärsii ja pieni osa niitä joilla oma suolahapon tuotanto on liian kovaa. Joskus radiossa ruokaterpeutti tai terveydenhoitaja piti luentoa.


      • gjpöhköh
        gjpöhköh kirjoitti:

        Lisäys sulkijalihakset toimivat normaalisti.

        Olen kuullut siitä että refluksia on kahdenlaista sitä että suolahappa on liian vähän josta suuriosa kärsii ja pieni osa niitä joilla oma suolahapon tuotanto on liian kovaa. Joskus radiossa ruokaterpeutti tai terveydenhoitaja piti luentoa.

        Happolääkkeiden syöntiin on liittynyt se että ruoka ei sula tarpeeksi ja virtsatulehdukset.

        virtsavaivat menevät ohi kun esim. juo hapanta mehua.


      • sjdkljfljfds
        gjpöhköh kirjoitti:

        Happolääkkeiden syöntiin on liittynyt se että ruoka ei sula tarpeeksi ja virtsatulehdukset.

        virtsavaivat menevät ohi kun esim. juo hapanta mehua.

        Testataanko hapoton vatsa juuri tuolla Gastropanel-testillä vai millä? Vai gastriiniverikokeella??

        Aion myös itse kokeilla happoja jos ei gastroskopiassa löydy mitään hälyttävää. Gastroskopiassahan ei nähdä onko happoja liikaa vai liian vähän, eihän??


      • Nainen 55 v.

        Mummot ovat joskus oikeassa, mutta eivät aina. Minä syön joka päivä n. 3 dl itse poimittuja pakastemarjoja ja juuri puolukat aiheuttavat minulle pahimmat refluksioireet. Ovat niin happamia. Puolukat ovat kuitenkin suosikkimarjojani, joten olen valmis kärsimään...


      • luonnonukko
        Nainen 55 v. kirjoitti:

        Mummot ovat joskus oikeassa, mutta eivät aina. Minä syön joka päivä n. 3 dl itse poimittuja pakastemarjoja ja juuri puolukat aiheuttavat minulle pahimmat refluksioireet. Ovat niin happamia. Puolukat ovat kuitenkin suosikkimarjojani, joten olen valmis kärsimään...

        Havaintosi on epäilemättä tosi ja ihan hyvä. Puolukat aktivoivat suolahapon omaa tuotantoa. Luonto on suosinut suomalaisia antamalla marjamaiden syksyllä punertua puolukasta. Se on hyvin arvokas marja.

        Marjoissa ei ole manuaaleja, ne täytyy hankkia muuta tietä. Manuaalissa voisi lukea tuo puolukka auttaa ihmistä muodostamaan omaa suolahappoa sulattamaan esim. rasvaa, jota pohjoinen ilmanala vaatii syömään, jotta pysyisi lämpimänä talvellakin.

        Suolahappoa tarvitaan myös sulattamaan rikki, joka hoitaa pois valkuaisaineen sidoksen. Ilman suolahappoa ei pepsiini kykene sulattamaan valkuaisainetta. Sen sulatus on kuin lohen kalastusta. Valkuaisaineen typpi potkii terhakkaasti vastaan kuin lohi, jos valkuaisaine ei pepsiinin ja/tai suolahapon puutteessa kykene sulattamaan valkuaisainetta. Silloin roiskuu ja suuhun nousee happamia röyhtäisyjä, joille valkotakit ovat antaneet hienon nimen, refluksi - takaisinvirtaus. Takaisinvirtauksen, refluksin, sanovat aiheutuvan takaisinvirtauksesta.

        MUTTA jos vain närästää, on polttava tunne ylävatsassa, mutta ei kosteita happamia röyhtäyksiä. Sitä ei aiheuta suolahapon vaan betaiinihapon puute. Hiilihydraatit, makeat, kalkkipitoiset ja kahvi eivät silloin sula. Närästyksen hoito on peräti yksinkertaista. Lueteltuja ruoka-aineita ei pitäisi syödä liikaa ja parempi jos ei ollenkaan, mutta jos tulee mässäiltyä esim. pullakahvilla ja närästys on päällä, niin mitä tehdä? Ei tarvitse ottaa kuin pari Solgarin luontaistuotekaupoista saatavaa Betainehydrochloride with Pepsin tablettia vähintään yhden vesilasillisen kanssa ja kohta närästys on häipynyt kuin aamusumu. Ja mikä erikoista ruumiin omia ehtoja kuunnellen, eikä väkivalloin niitä vastaan. Ruumiin huomautuksen mukaan kannatta muuttaa mässäilytottumuksiaan, muutoin voivat niveletkin kulua piloille.

        Ja mistä tietää oman happotilanteensa? Mitä happoa on liikaa? Tuskin mitään, sillä se olisi peräti harvinaista, ehkä määrä olisi promilleissa ihmisistä. Ja kuitenkin kansamme kymmenennelle osalle syötetään Kelan korvaamia happosalpaajia tai vastaavia. Suolahapon liikamäärän huomaisi kyllä hyvin liian runsaasta syljen erityksestä. Entä mitä happoa puuttuu? Ehdottomasti luotettavin tapa selvittää asia on maistaa happoja. Jos 7-9 tippaa 10% suolahappoa vesilasillisessa ei maistu juuri muulta kuin vedeltä tai suorastaan makealta, suolahapon puute on kova. Jos 0,25 - 0,3 teelusikallista betaiinihydrokloridijauhetta vesilasillisessa ei maistu epämiellyttävän happamalta, tarvetta lisäykseen on. Jos toinen tai molemmat maistuvat liian happamalta, tarvetta happolisäykseen ei ole, voi vain hieman liioitellen kehua olevasi harvinaisuus. Ihmisen ruumis on suunniteltu ihmisen viisautta suuremmalla. Sitä kannattaa oman suun makua hyödyksi käyttäen täysimääräisesti hyödyntää. Kela ei kyllä semmoista viisauden käyttöä korvaa, mutta siitä kannattaa itsekin maksaa, jos terveys kiinnostaa.


      • Nainen 55 v.
        luonnonukko kirjoitti:

        Havaintosi on epäilemättä tosi ja ihan hyvä. Puolukat aktivoivat suolahapon omaa tuotantoa. Luonto on suosinut suomalaisia antamalla marjamaiden syksyllä punertua puolukasta. Se on hyvin arvokas marja.

        Marjoissa ei ole manuaaleja, ne täytyy hankkia muuta tietä. Manuaalissa voisi lukea tuo puolukka auttaa ihmistä muodostamaan omaa suolahappoa sulattamaan esim. rasvaa, jota pohjoinen ilmanala vaatii syömään, jotta pysyisi lämpimänä talvellakin.

        Suolahappoa tarvitaan myös sulattamaan rikki, joka hoitaa pois valkuaisaineen sidoksen. Ilman suolahappoa ei pepsiini kykene sulattamaan valkuaisainetta. Sen sulatus on kuin lohen kalastusta. Valkuaisaineen typpi potkii terhakkaasti vastaan kuin lohi, jos valkuaisaine ei pepsiinin ja/tai suolahapon puutteessa kykene sulattamaan valkuaisainetta. Silloin roiskuu ja suuhun nousee happamia röyhtäisyjä, joille valkotakit ovat antaneet hienon nimen, refluksi - takaisinvirtaus. Takaisinvirtauksen, refluksin, sanovat aiheutuvan takaisinvirtauksesta.

        MUTTA jos vain närästää, on polttava tunne ylävatsassa, mutta ei kosteita happamia röyhtäyksiä. Sitä ei aiheuta suolahapon vaan betaiinihapon puute. Hiilihydraatit, makeat, kalkkipitoiset ja kahvi eivät silloin sula. Närästyksen hoito on peräti yksinkertaista. Lueteltuja ruoka-aineita ei pitäisi syödä liikaa ja parempi jos ei ollenkaan, mutta jos tulee mässäiltyä esim. pullakahvilla ja närästys on päällä, niin mitä tehdä? Ei tarvitse ottaa kuin pari Solgarin luontaistuotekaupoista saatavaa Betainehydrochloride with Pepsin tablettia vähintään yhden vesilasillisen kanssa ja kohta närästys on häipynyt kuin aamusumu. Ja mikä erikoista ruumiin omia ehtoja kuunnellen, eikä väkivalloin niitä vastaan. Ruumiin huomautuksen mukaan kannatta muuttaa mässäilytottumuksiaan, muutoin voivat niveletkin kulua piloille.

        Ja mistä tietää oman happotilanteensa? Mitä happoa on liikaa? Tuskin mitään, sillä se olisi peräti harvinaista, ehkä määrä olisi promilleissa ihmisistä. Ja kuitenkin kansamme kymmenennelle osalle syötetään Kelan korvaamia happosalpaajia tai vastaavia. Suolahapon liikamäärän huomaisi kyllä hyvin liian runsaasta syljen erityksestä. Entä mitä happoa puuttuu? Ehdottomasti luotettavin tapa selvittää asia on maistaa happoja. Jos 7-9 tippaa 10% suolahappoa vesilasillisessa ei maistu juuri muulta kuin vedeltä tai suorastaan makealta, suolahapon puute on kova. Jos 0,25 - 0,3 teelusikallista betaiinihydrokloridijauhetta vesilasillisessa ei maistu epämiellyttävän happamalta, tarvetta lisäykseen on. Jos toinen tai molemmat maistuvat liian happamalta, tarvetta happolisäykseen ei ole, voi vain hieman liioitellen kehua olevasi harvinaisuus. Ihmisen ruumis on suunniteltu ihmisen viisautta suuremmalla. Sitä kannattaa oman suun makua hyödyksi käyttäen täysimääräisesti hyödyntää. Kela ei kyllä semmoista viisauden käyttöä korvaa, mutta siitä kannattaa itsekin maksaa, jos terveys kiinnostaa.

        Kiitos yksityiskohtaisista neuvoista! Minulla on harvoin polttavaa tunnetta ylävatsassa, sillä refluksini oireilee kurkun käheytenä ja poltteena ihan kitalaessa asti, jota aiemmin erehdyin luulemaan alkavaksi flunssaksi. Ja todella harvoin nousee hapan ruokavelli röyhtäyksenä suuhun asti. Aamuöisin herään joskus ylävatsan kuvottavaan tunteeseen ja liitän sen refluksiin, kärsimiini unihäiriöihini sekä stressiin.

        Maitokahvia juon aamuisin tyhjään mahaan enkä saa siitä oireita. Mutta kahvipulla ja etenkin voitakinaleivonnaiset aiheuttavat refluksia. Siksi en syökään pullaa ja muita vehnäjauhotuotteita saatika uppopaistettuja munkkeja juuri koskaan. Alkoholia nautin nykyään tosi harvoin, sillä varsinkin valkoviini tuntuu aiheuttavan pahat oireet. Joskus otan yhden oluen, eikä maha sitä pane pahakseen. Ruokavalioni on hyvin terveellinen, mutta refluksin kanssa eläminen on silti ainaista tasapainon hakemista.


      • vastaus vaivoihinne

        Dropping acid reflux cookbook & cure. Jamie koufman


    • läskit lähti

      Olen käyttänyt suolahappoa nyt muutaman kuukauden. Toimii erittäin hyvin!!! Polte vatsassa on historiaa ja mitä mahtavinta: LAIHDUIN 6 kg ihan huomaamattani.
      Syön hyvin ja terveellisesti ja aikaisemmin minulla oli melkoinen pömppövatsa jatkuvista jumpista huolimatta.

      Nyt huomasin myös, että reisien selluliitti on hävinnyt! Allekirjoitan sen, että lihoaminen ja selluliitti johtuu sulamattomasta ruuasta, koska jos ruoka ei sula niin johonkinhan se sitten jää.

      Paras dieetti ikinä!

    • jeeeeees

      Kokeilin suolahappo, aloitin keskiviikkona. Pakko se on nyt uskoa, sillä en ole ottanut yhtäkään happosalpaajaa sen jälkeen. Pitää hankkia nyt tuota toistakin happoa, olisko se nyt betaiinihappoa.

    • Nainen 55 v.

      PEPSIINI!

      Lueskelin www.refluksi.fi sivustoa ja sieltä löytyi mielenkiintoista tietoa. Heti etusivulla voi klikata kohtaa "Uusi refluksidieetti (Koufman 2010)", jossa kerrotaan pepsiinin osuudesta refluksivaivoissa. Todetaan, että ruuansulatusentsyymi pepsiini on se, joka aiheuttaa limakalvovauriot ruokatorvessa ja kurkussa. Ylösnousun myötä pepsiini kiinnittyy limakalvoihin ja voi säilyä siellä pitkään.

      Kiinnostava tieto, sillä pepsiiniä betaiinihappoa on ehdotettu refluksivaivojen parantamiseen. Koska itse kärsin nimenomaa ns. kurkkurefuksista, niin enpä taida sittenkään kokeilla tuota pepsiiniyhdistelmää.

      Kurkun suojaamiseksi refluksilta ei oikein ole konsteja, paitsi ehkä sulkijalihaksen leikkaus. Pelottaa ajatella mitä jo 10 vuotta jatkunut happohyökkäys kurkussa aiheuttaa. Lääkärikin vain sanoo, että ellei ole mitään uusia ja poikkeavia oireita, kuten esim. nielemisvaikeuksia, niin asialle ei voi tehdä mitään.

      • Sure

        Hienoa, että löysit tietoa pepsiinin yhteydestä vaurioihin!

        Pepsiiniin törmääminen todella selittää paljon, miksi oireita ruokatorven ulkopuolella on ... aikaisemminhan (ja osa vieläkin) ajateltiin ettei pepsiiniä voi syntyä päälle tietyn pH - arvon mutta kun sitä on löytynyt limakalvonäytteistä ihmisillä, joilla on jo lääkitys .... Kun se kiinnittyy inaktiivisena ylösnousun myötä limakalvolle, mikä tahansa hapan saattaa aktivoida sen taas vaurioita muodostavaksi :-( Sen välttämiseksi Koufman loi tuon vähähappoisemman (ruokien oma pH-arvo siis)ruokavalion, jota esitellään myös hänen kirjassaan (refluksisivustolta löytyy siitäkin esittelyä hakulaatikkoa käyttämällä). Pepsiiniliuskoja odotellaan edelleen ...

        Kurkkulääkäri Jamie Koufman on ruokatorven ulkopuolisen refluksitaudin guru (hänhän on koko kurkkurefluksille antanut ylipäätänsä nimenkin 90-luvun alussa). Hän on myös itse ollut refluksikko ja läpikäynyt refluksileikkauksen, joten hänellä on kokemusta asiasta itselläänkin.

        Käy peilauttamassa kurkkulääkärillä kurkkusi niin sen kunto tulee tarkastettua (vatsatähystyksessä sitä ei pystytä tarkistamaan) ... kurkku on huomattavasti herkempi vähäisellekin hapolle kuin mitä ruokatorvi on.

        Tsemppiä oireiden kanssa .... ja piipahdahan kirjoittelemaan myös refluksikkojen palstalla!


      • Sure
        Sure kirjoitti:

        Hienoa, että löysit tietoa pepsiinin yhteydestä vaurioihin!

        Pepsiiniin törmääminen todella selittää paljon, miksi oireita ruokatorven ulkopuolella on ... aikaisemminhan (ja osa vieläkin) ajateltiin ettei pepsiiniä voi syntyä päälle tietyn pH - arvon mutta kun sitä on löytynyt limakalvonäytteistä ihmisillä, joilla on jo lääkitys .... Kun se kiinnittyy inaktiivisena ylösnousun myötä limakalvolle, mikä tahansa hapan saattaa aktivoida sen taas vaurioita muodostavaksi :-( Sen välttämiseksi Koufman loi tuon vähähappoisemman (ruokien oma pH-arvo siis)ruokavalion, jota esitellään myös hänen kirjassaan (refluksisivustolta löytyy siitäkin esittelyä hakulaatikkoa käyttämällä). Pepsiiniliuskoja odotellaan edelleen ...

        Kurkkulääkäri Jamie Koufman on ruokatorven ulkopuolisen refluksitaudin guru (hänhän on koko kurkkurefluksille antanut ylipäätänsä nimenkin 90-luvun alussa). Hän on myös itse ollut refluksikko ja läpikäynyt refluksileikkauksen, joten hänellä on kokemusta asiasta itselläänkin.

        Käy peilauttamassa kurkkulääkärillä kurkkusi niin sen kunto tulee tarkastettua (vatsatähystyksessä sitä ei pystytä tarkistamaan) ... kurkku on huomattavasti herkempi vähäisellekin hapolle kuin mitä ruokatorvi on.

        Tsemppiä oireiden kanssa .... ja piipahdahan kirjoittelemaan myös refluksikkojen palstalla!

        Kurkun suojaavaa Peptigonia samaiselta henkilöltä odottelemme me kurkkurefuksikot edelleen ...


    • kokeilija

      Eräs toimittaja kertoi joku aika sitten, et sokerin jätti pois ja loppu närästys melkein heti.
      Samaa olen kokeillut pari päivää ja ihme ja kumma, ei närästä, eikä yskitä, mistä olen kärsinyt kun kurkkuun nousee hapot.
      Olen syönyt rasvaistakin ruokaa, mutta en yhtään sokeria, oliskohan viimeinkin apu löytynyt.
      Steviaa käytän kahvissa.

      • Nainen 55 v.

        Kiva kuulla, että sinua auttoi noin yksinkertainen asia kuin sokerin pois jättäminen. Minä olen jättänyt sokerin pois jo ajat sitten, kun en kaipaa sitä ruokiini. Mitään makeutusaineita en myöskään tarvitse. No, refluksi vaivaa silti vaikken sokeria syökään. Rasvaiset ja käristetyt ruuat olen myös jättänyt, mutta silti vain närästää...


    • närästyystäkö

      Pepsiiniä ei sen vuoksi suositella käytettäväksi ilman betaiinihappoa ja suolahappoa. Kokeilemalla selviää mikä itselle sopii.

      • höpöhöpöp

        ei todellakaan selviä.


    • vaikeaa on

      nexium kuuri kestänyt kuukauden ja ihan mieletön himo tuli etikkapunajuuriin?, eli jostain hapon puutteesta on kysymys. Myös ihme ummetusta, jota ei ole ollut silloin kun en käytä haponsalpaajia.

      Kroppa on kuin turvoksissa ja särkee joka paukkaa, ja yskä jatkuu, jatkuu jatkuu, myös kurkun kutina..

      • Korkkiruuvisuoli

        Kuullostaa tutulta tuo ummetus. Siihen on ihan looginen selitys. Kun Nexium tai muu happosalpaaja estää vatsahappojen tuotantoa mahassa, niin ruuan sulaminen heikkenee. Tämä sulamaton massa jatkaa kulkuaan ja voi ihan hyvin pakkautua sellaiseen muotoon, että suolen toiminta hidastuu ja ummetusta tulee. Ja koska ruoka ei mahahappojen tuotannon estämisen takia sula kunnolla, niin myös tärkeitä ravintoaineita jää imeytymättä ohutsuolessa.


        Näiden takia kannattaa olla hyvin kriittinen haponestolääkkeitten käytössä. Vaikka mainoksissa sanotaankin, että refluksi aiheutuu vatsahappojen liikatuontannosta, niin useimmiten ei ole niin. Happoja ei synny liikaa, vaan ne kulkeutuvat väärään paikkaan eli ruokatorveen, kun sen alasulkijassa on toimintahäiriö ja hapot pääsevät nousemaan ylöspäin. Tähän toimintahäiriöön ei ole olemassa lääkettä, joten lääketehtaat mainostavat tietysti happojen vähentämisen tarvetta.


      • suojaalimakalvosi!

        Mihinkä tautiin sulla salpaajia on määrätty?


      • suojaalimakalvosi

        Syöhän kunnolla kuitua ja juo paaaaljon nestettä.


      • Korkkiruuvisuoli
        suojaalimakalvosi kirjoitti:

        Syöhän kunnolla kuitua ja juo paaaaljon nestettä.

        Jos kysymys oli tarkoitettu minulle, niin Nexiumia, Somacia jne. on määrätty tietysti refluksitautiin vuosien varrella. En kuitenkaan käytä niitä enää, vaan pystyn pitämään oireet loitolla hyvillä elämäntavoilla.

        Ja kiitos neuvosta, mutta saan kuituja 40-60g päivässä eli reilusti yli suositusten. Nestettä eli vettä, vihreää teetä ja yrttiteetä juon päivässä 2-3 litraa. Eli homma on hanskassa, mutta silti ummetus tai kova vatsa saattaa vaivata.


      • liikako
        Korkkiruuvisuoli kirjoitti:

        Jos kysymys oli tarkoitettu minulle, niin Nexiumia, Somacia jne. on määrätty tietysti refluksitautiin vuosien varrella. En kuitenkaan käytä niitä enää, vaan pystyn pitämään oireet loitolla hyvillä elämäntavoilla.

        Ja kiitos neuvosta, mutta saan kuituja 40-60g päivässä eli reilusti yli suositusten. Nestettä eli vettä, vihreää teetä ja yrttiteetä juon päivässä 2-3 litraa. Eli homma on hanskassa, mutta silti ummetus tai kova vatsa saattaa vaivata.

        olisko vika tuossa teessä??


      • rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
        Korkkiruuvisuoli kirjoitti:

        Jos kysymys oli tarkoitettu minulle, niin Nexiumia, Somacia jne. on määrätty tietysti refluksitautiin vuosien varrella. En kuitenkaan käytä niitä enää, vaan pystyn pitämään oireet loitolla hyvillä elämäntavoilla.

        Ja kiitos neuvosta, mutta saan kuituja 40-60g päivässä eli reilusti yli suositusten. Nestettä eli vettä, vihreää teetä ja yrttiteetä juon päivässä 2-3 litraa. Eli homma on hanskassa, mutta silti ummetus tai kova vatsa saattaa vaivata.

        ruokavaliossaso on selvästikin siis jotakin vikaa. ei tuota ummetusta muuten tulisi.


    • liikako?

      Mitä syöt kun kuituja on noin paljon??????

    • Korkkiruuvisuoli

      Kuidun määrä minulla vaihtelee tietysti päivittäin, mutta vähintään 35g olisi suositus kaikille. Luonnonkansathan saavat kuitua paljon enemmän kuin meikäläiset eli minun saantimääräni ei ole liiallinen. En juo vihreää teetä edes päivittäin, joten sen ei minua ummeta. Ja olen ymmärtänyt, että se olisi musta tee, jonka runsas käyttö voi ummettaa. Stressi minua ummettaa ja kaikenlainen rutiinista poikkeaminen, kuten matkustelu ja kesämökkeily.

      Kuitua saan paljon, kun syön runsaasti vihanneksiä, hedelmiä, marjoja, täysjyväviljaa, leseitä, siemeniä ja pähkinöitä päivittäin. Toisinaan käytän myös kuitupitoista psylliumvalmistetta, joka pehmentää suolen sisältöä.

      • toimiii

        Kokeileppa 1 magnesium pilleri iltaisin veden kanssa. Siitä on myös hyötyä lihaksille. Älkää ylittäkö magnesium annostusta. "Vatsa" alkaa toimia paremmin noin 3-4:n päivän kuluttua. Liikunta auttaa myös ummetukseen.


      • Anonyymi

        Viljat tekee minulla ummetusta. Ei ole merkitystä onko täysjyvää vai ei.

        Kovat juustot on toinen paha.

        Liian terveellisessä ruokavaliossa ei ole riittävästi rasvaa, vain kasvisöljyä. Voita peliin.


    • asta7

      Minulla on ollut refluksi tauti noin 20 vuotta ja syon siihen laaketta,, valilla ne auttaa ja taas sitten alkaa pitka kausi kun ne ei tehoa.Minulle ei tule mitaan happoa eika ruokaa takaisin suuhun vaan rinnan alla on oikein huono olo,ei voi pitaa mitaan vaatetta siina ,kaikki painaa...Olo tulee hyvin masentuneeksi. Tahystys on tehty viimeksi noin 8 vuotta sitten . En voi syoda mitaan hedelmia, Nyt ei taas tunnu mitaan auttavan .Luvin tuolta suolahaposta ja betaiinihaposta minkahan nimisia ne on englanniksi?Voisin kokeilla niita vaihteeksi.

    • rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

      Suolahappoa ei saa käyttää jos sul on pahat oireet päällä. Mars tähystykseen selvittään onko tulehdusta!!

    • bibsis

      Testien mukaan en ole allerginen millekään ruoka-ainekselle, eikä minulla ole keliakiaa. Oireita googlatessa löysin tieni refluksiin, kotitestin mukaan matala suolahappotuotanto jne. Lääkäriin en mennyt refluksia tutkituttamaan. Ajattelin kuunnella itseäni. Refluksidieetti sai mahan voimaan paremmin, mutta kuntoni alkoi heiketä, ehkäpä rasvan puutteesta. Ruuansulatukseen kokeilin betaiinikloridia ja pepsiiniä, hapankaalia, omenaviinietikkahappojuomaaa, mutta ruokatorveni alkoi kärsimään. Sitten ravintoterapeutti suositteli jättämään vehnän, rukiin ja laktoosin pois. Olin kauhuissani, että nyt olisi pakko syödä maitotuotteita yleensäkin, koska olen ne aiemmin liittänyt kivuliaaseen ummetukseen. Dieetti alkoi kuitenkin toimia heti. Voimani ovat palanneet, ja syön dieetin kanssa muuten normaalia ruokaa. Viljoista olen viikon ajan syönyt vain kauraa. Hyvinvarustelluista ruokakaupoista löytyy kaura100 leipiä.

      • epävarma

        Löysin tämän mielenkiintoisen palstan.minulla lääkäri epäilee refluksitautia.toiseen oireeseen syömäni lääkkeen haittavaikutusta.minulle määrättiin gasterix nimistä happosalpaajaa.mutta ku luin nuita juttuja,olen epävarma alanko syömään sitä.mietin että jos koleilisin ensin happoja ja pepsiiniä.menin apteekkiin ostamaan suolahappoa,mutta sitä ei siellä ollutkaan.soitin kymmeneen apteekkiin ja kaikissa sama tilanne.en nyt sitten saa sitä suolahappoa mistään,joten ajattelin että jos koleilisin pelkästään betaiinihappoa pepsiiniä.tietääkö kukaan voisiko se pelkästään auttaa? Ja sitäkin mietin että onko kurkkuni liian ärtynyt kokeilemaan sitä.mistä voin tietää?kun joku kirjoitti et hapot olivat vaan pahentaneet tilannetta..


      • ei enää karvastele
        epävarma kirjoitti:

        Löysin tämän mielenkiintoisen palstan.minulla lääkäri epäilee refluksitautia.toiseen oireeseen syömäni lääkkeen haittavaikutusta.minulle määrättiin gasterix nimistä happosalpaajaa.mutta ku luin nuita juttuja,olen epävarma alanko syömään sitä.mietin että jos koleilisin ensin happoja ja pepsiiniä.menin apteekkiin ostamaan suolahappoa,mutta sitä ei siellä ollutkaan.soitin kymmeneen apteekkiin ja kaikissa sama tilanne.en nyt sitten saa sitä suolahappoa mistään,joten ajattelin että jos koleilisin pelkästään betaiinihappoa pepsiiniä.tietääkö kukaan voisiko se pelkästään auttaa? Ja sitäkin mietin että onko kurkkuni liian ärtynyt kokeilemaan sitä.mistä voin tietää?kun joku kirjoitti et hapot olivat vaan pahentaneet tilannetta..

        Tästä löytyy helpotus niille joilla on tämä ruokatorvea karvasteleva Refluksi tauti,kuten minullakin ollut useita vuosia,mutta apu todellakin löytyi luontaistuote kaupasta,homeopaattisiin kuuluvista pienistä pillereistä.Ne on nimeltään NATRIUM CARBONIUM D-30.Hinta n.12-14euroa.Näitä kun otat aina silloin kun kärventää n.5-6pilleriä niin alkaa auttamaan jo n.10min.päästä.Itse olen tosi tyytyväinen näihin pikku auttajiin.Kannattaa yleensä ottaa mukaan käsilaukkuun kun lähtee jonnekkin.Sitten on toinenkin tosi halpa keino:kielenkärjelle suolaa-ja taas auttoi.Ja (natrium.suolaahan sekin on).tOIVOTTAVASTI TÄMÄN NÄKEE KAIKKI KÄRVENNYKSESTÄ KÄRSIVÄT.Ja ovat riittoisiakin vielä lisäksi.


    • EMMY3

      Minä kokeilin ruokasoodaa,ja sain siitä avun!Otan pari tuntia ruokailun jälkeen 1tl ruokasoodaa vesilasiin sekoitettuna,on vanha ja halpa apu!

      • Voin hyvin

        Minä kärsin noin 20 vuotta ruokatorvi- ja vatsakatarista. Tähystetty monesti, ei keliakiaa, koepalat otettu.Olen syönyt varmasti kaikkia mahdollisia happosalpaaja lääkkeitä, mitä markkinoilta löytyy, myös ruokasoodaa ja valmariinia, että suolahappoa betaiinihappoa pepsiiniä en saanut apua.
        Sain Antti Heikkilän kirjan, aloitin vhh ruokavalion ja nyt puoli vuotta ilman närästystä tai tulehduksia. Samalla hävisi myös suolistovaivat. En voi uskoa todeksi, niin hyvä olla minulla on. Tiedän mistä puhun, kokemusta on.


      • mun kokemus
        Voin hyvin kirjoitti:

        Minä kärsin noin 20 vuotta ruokatorvi- ja vatsakatarista. Tähystetty monesti, ei keliakiaa, koepalat otettu.Olen syönyt varmasti kaikkia mahdollisia happosalpaaja lääkkeitä, mitä markkinoilta löytyy, myös ruokasoodaa ja valmariinia, että suolahappoa betaiinihappoa pepsiiniä en saanut apua.
        Sain Antti Heikkilän kirjan, aloitin vhh ruokavalion ja nyt puoli vuotta ilman närästystä tai tulehduksia. Samalla hävisi myös suolistovaivat. En voi uskoa todeksi, niin hyvä olla minulla on. Tiedän mistä puhun, kokemusta on.

        Olen vuosikausia joutunut nauttimaan närästykseen eri merkkisiä happosalpaajia joka viikko, en sentään joka päivä. Mahalaukku kuvattu; mahalaukun portti ei falskaa eikä minulla ole refluksia. Voisin halutessani mennä maate heti syötyäni. Tyhjänä maha alkoi aina poltella ja vaati ruokaa. Ilman iltapalaa en voinut nukkua.

        Vähennettyäni hiilihydraatteja ruokavaliostani, lähinnä viljatuotteista ja perunasta, laihduin vähän enkä ole enää tarvinnut happosalpaajia kuin poikkeustapauksessa. Antti Heikkilän Pellinki-dieettiä en noudata, sillä en syö voita tai kermaa ja kauraakin nautin vähäisessä määrin. Ruokavalioni sisältää normaalin määrän rasvaa, jota saan lähinnä oliivioljystä, munista, lohesta ja pähkinöistä.


    • Refluksi

      Ei mitään apua mistään ihmepilleristä.

      Nexium auttaa vähän mutta aika tulossa tähystysleikkaukseen josta sitten lopullinen apu tulee.

      Kirurgin veitsi ainoa apu, näin sanoi lääkäri.

      Haponestolääkkeitä olen syönyt kourakaupalla 20 vuotta joten tietoa ja kokemusta asiasta on.

    • Hapoton vai ei?

      Ne jotka avun ovat saaneet suolahaposta tai betaiinihappo pepsiini valmisteesta oliko teillä oirekuvassa röyhtäilyä myös aamuisin jo tyhjällä vatsalla? Minulla röyhtäilyt alkavat jo aamusta ja jatkuvat varsinkin heti syönnin jälkeen. Entäpä syljen eritys? Hapottomassa vatsassa se olisi niukempaa, mutta minulla päivisin ehkä runsaampaa, mutta aamulla aivan kuiva suu ja pakko päästä pesemään hampaat heti, jotta saa suun raikkaaksi. Vatsa alkaa heti syönnin jälkeen mouruamaan ja pikkuhiljaa kerää turvotusta vatsaan ja illasta kaikki mahdolliset oireet ovatkin pahemmat. Itselläni on hoidettu helicobakteeri pois useampi vuosi sitten, ja pitäisi olla kokonaan poissa. Gastroskopiassa ei näkynyt hapotonta vatsaa, ainostaa lievä krooninen gastriitti.Tosin siitä jo aikaa useampi vuosi. Minulla on myös autoimmuuniperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta, vastaaineet yli 1000 jo vuosia, muuten arvot norm Thyroxinilla. Happolääkkeistä olen saanut vain tilapäisen avun ja pitkällä käyttövälillä huomasin oireiden palaavan. Ruokavalioni on täysin gluteiiniton ja maidoton, puhdasta ruokaa, riisiä, guinoa, hirssiä ja lihana vain kalaa tai kanaa. Oirekuvani liittyvät niin hapottomaan vatsaan, mutta mietin uskallanko kokeilla happoja, koska aiemmin minulla oli todettu se krooninen gastriitti, joten ajattelin lähtä varoen kokeilemaan ensin omenaviinietikkaa 1 rkl lasilliseen vettä lounaan yhteydessä. Tosin jos jo nyt herkästi röyhtäilen ruokaillessa, niin mietin, että mistä tiedän onko se kokeilun yhteydessä vahna vaiva vai omenaviinietikasta? Viekö omenaviinietikka pois kaikki röyhtäilyt vai tarvitseeko silloin tehokkaammat hapot, mitä yllä mainitsin?

      • ei näkynyt

        "Gastroskopiassa ei näkynyt hapotonta vatsaa"!!!!

        On täysin järjetön ajatus ryhtyä mihinkään happopelleilyyn! Vahigoitat vaan vatsaasi niillä "ihmepillereillä", usko vaan Lääkäriäsi ja toimi hänen ohjeidensa mukaan.

        Jos lääkärisi suosittelee sinulle leikkausta niin mene hyvä ihminen siihen leikkaukseeen!

        Lääketieteellä ei ole käytössä mitään "ihmepillereitä", joten leikkaushoito on ainoa vaihtoehto!


      • Humuukia
        ei näkynyt kirjoitti:

        "Gastroskopiassa ei näkynyt hapotonta vatsaa"!!!!

        On täysin järjetön ajatus ryhtyä mihinkään happopelleilyyn! Vahigoitat vaan vatsaasi niillä "ihmepillereillä", usko vaan Lääkäriäsi ja toimi hänen ohjeidensa mukaan.

        Jos lääkärisi suosittelee sinulle leikkausta niin mene hyvä ihminen siihen leikkaukseeen!

        Lääketieteellä ei ole käytössä mitään "ihmepillereitä", joten leikkaushoito on ainoa vaihtoehto!

        Ihan samaa mieltä.
        Tämä on täyttä humpuukia ja täällä joku tahallaaan jakaa täysin väärää tietoa. Mikään noista pillereistä joita täällä kaupataan EI SOVELLU refluksitaudin hoitoon.

        Aivan täyttä humpuukia koko homma. Käyttäkää vain lääkärin määrämiä lääkkeitä.
        Ja refluksin parantanemiseen ei ole todellakaan muuta keinoa kuin leikkaushoito.


      • Kypsää Kyssäkaalia
        ei näkynyt kirjoitti:

        "Gastroskopiassa ei näkynyt hapotonta vatsaa"!!!!

        On täysin järjetön ajatus ryhtyä mihinkään happopelleilyyn! Vahigoitat vaan vatsaasi niillä "ihmepillereillä", usko vaan Lääkäriäsi ja toimi hänen ohjeidensa mukaan.

        Jos lääkärisi suosittelee sinulle leikkausta niin mene hyvä ihminen siihen leikkaukseeen!

        Lääketieteellä ei ole käytössä mitään "ihmepillereitä", joten leikkaushoito on ainoa vaihtoehto!

        Itse asiassa refluksitaudin leikkauksessa on suurempi kuolleisuus kuin mikä todennäköisyys on saada refluksin ansiosta syöpä (ja syöpä kehittyy tietysti siksi, että ruokatorven pinta korvautuu vatsan kaltaisella kudoksella, joka ei sinne kuulu). Minun lääkärini sentään oli riittävän rohkea puhumaan myös hoidon haitoista. Hän myönsi, että hoitolinja (haponsalpaajat) ei todista sitä, että vatsa olisi liikahappoinen, vaan sitä, että hapot sijaitsevat väärässä paikassa. Lääkärit menettävät lääkärinoikeutensa, jos eivät noudata hoitolinjoja - olivat he niistä sitten mitä mieltä tahansa.


      • jfhgd
        Humuukia kirjoitti:

        Ihan samaa mieltä.
        Tämä on täyttä humpuukia ja täällä joku tahallaaan jakaa täysin väärää tietoa. Mikään noista pillereistä joita täällä kaupataan EI SOVELLU refluksitaudin hoitoon.

        Aivan täyttä humpuukia koko homma. Käyttäkää vain lääkärin määrämiä lääkkeitä.
        Ja refluksin parantanemiseen ei ole todellakaan muuta keinoa kuin leikkaushoito.

        Ai hoitona vaan leikaus?

        Miksi sitten kaikille refluksipotilaille määrätään happosalpaajia? Ei ole ihan loogista tällainen hoito.


    • tummu pohjanmaalta

      Olen yli 70 ja syönyt näitä "närästyslääkkeitä" varmaankin parikymmentä vuotta. Ruokasooda ja vesi antavat tosin saman tuloksen, mutta en ole muitanut sitä konstia, jonka sain YHDELTÄ lääkäriltä varmaan kolmekymmentä vuotta sitten.
      Nyt on tullut uusi ongelma. Kävin lääkärissä, kun hengitys vinkui ja nieluun kerääntyy vihreitä limaklönttejä. Antibioottikuuri tietenkin. Se auttoi niihin vihreisiin klöntteihin, mutta ei limaisuuteen.
      Nyt hengitys vinkuu taas ja määrättiin astmalääkitys. Se ei tehoa mielestäni mihinkään ja vihreitä klönttejä yskin koko päivän. Poskiontelot on tutkittu, eikä sieltä löytynyt vikaa
      ja sain nenäsumutetta ja pillereitä tukkoiseen nenään. Nenä EI ole tukkoinen vaan vuotaa niinkuin olisi nuha. Onko muilla ollut tuollaisia ongelmia ja miten niitä on hoidettu? Antibioottikuurin jälkeen söin maitohappobakteereita ja käytän jatkuvasti luontaistuotekaupan entsyymitabletteja. Joulu tulossa ja mieli maassa. Hyvää Joulun aikaa kaikille.

      • MaarianOhdake

        Rakas Ikätoveri, entsyymit eivät auta jos sinulla on liian vähän suolahappoa, ne toimivat yhdessä. Selvitä oikeanlaiset maitohappobakteerit ja oikea tapa ottaa ne, purkissa voi lukea aterian kanssa, mutta voit kokeilla tyhjään vatsaan aamulla tai illalla ottamista. Usein perus acido- ja bifudisbakteerit riittävät, ei tarvita sen seitsemää sorttia. Voi hyvin!


    • dfdsvgsfd

      Siis syy on mahalaukun sisällön virtaaminen takaisin ruokatorveen eli elimellinen syy. Kuinka suolahappo siis poiitaa tuo elimellisen syyn?
      Meikä syö Gasterixia joka auttaa.

      • Anonyymi

        "Siis syy on mahalaukun sisällön virtaaminen takaisin ruokatorveen eli elimellinen syy. Kuinka suolahappo siis poiitaa tuo elimellisen syyn?"

        Voisko olla niin että kun ruoka lopultakin sulaa vihdoinkin kunnolla lisähappojen anisosta niin se ei ehdi enää nousta ruokatorveen möyrimään vaan jatkaa matkaansa oikeaan suuntaan eli suolistoon ?
        Iäkkäillä kun pakkaa hapot iän takia vähenemään ja ruokatorvensulkija löystymään, niin tässä ehkä se vastaus?


    • melankoli 1

      Vastaus tummulle,on samanlaisia oireita.Mulla tämä tauti ollut kohta n.15 vuotta.Viime vuoden puolella pääsin refluklsi tutkimuksiin ja lääkärin suositus oli leikkaus.Nyt kuitenkin on alkanut askarruttaa se leikkaus,koska siihen liittyy riskejä.En taida mennnä,siis uskaltaa,kun tuota ikääkin on 68v.Onko täällä sellaisia henkilöitä,joille on tehty leikkaus ja miten on onnistunut?

    • yllättynyt m

      Betaiinihydlokloridi auttoi itselläni refluksiin, tulee myös hinnaltaan huomattavasti edullisemmaksi verrattuna happosalpaajiin. Sen lisäksi että happosapaajat ovat yleensä täysin väärä lääke refluksiin, koska kyseessä on useimmiten happovajaus eikä liikahappoisuus. Oireet ovat kuitenkin samat molemmissa, eli helvetillinen närästys ja ruoansulatusongelmat.

      • HUMPUUKIA

        Siis jos lääke auttaa ja toimii niin MIKSIKÖHÄN lääkärit eivät sitä sitten määrää potilaillensa??? Siksi että se on täyttä humpuukia !!!

        Syöttäisitkö muutenkin liikaa vatsahapoista kärsivälle vielä suolahappoa lisää niin johan tulee oikein kunnon tuskat ja ruokatorventulehdukset.

        Järjetöntä!!!


      • lääkäri ei ystävä
        HUMPUUKIA kirjoitti:

        Siis jos lääke auttaa ja toimii niin MIKSIKÖHÄN lääkärit eivät sitä sitten määrää potilaillensa??? Siksi että se on täyttä humpuukia !!!

        Syöttäisitkö muutenkin liikaa vatsahapoista kärsivälle vielä suolahappoa lisää niin johan tulee oikein kunnon tuskat ja ruokatorventulehdukset.

        Järjetöntä!!!

        Lääkäreiltä loppuu hommat jos ihmiset liikaa tervehtyy, eikä rahavirta lääkefirmoille pysy samana. Siksi mielummin määrätään lääkkeitä jotka todennäköisesti eivät auta -> uusi lääkärikäynti -> uusi apteekkikäynti -> lisää hyötyä lääkäri-/lääkebisnekselle.


    • Happoooooo

      Minä vetasin pullollisen rikkihappoa ja kas, kaikki vaivani katosivat.

      • HuHuHuuuu!

        Kuinka haamu voi käyttää nettiä?


    • Puolison tauti

      Mistä tätä suolahappoa ja betaiinihappoa saa?

    • polte lisääntyy

      miten happo auttaa kun on liikahapposuutta, ja siksihän niitä haponsalpaajia syödään...en ymmärrä

      • riperi

        Sitä minäkin ihmettelen. Eli kirjoittaja on sekoittanut kaksi asiaa keskenään, voi jessus sentään. Liikahappoisuus ei todellakaan ole sama kuin Refluxitauti. Ja liikahappoisuutta ei voi poistaa lisäämällä happoa, vaan emästä. Esimerkiksi Valmarin-neste jota saa luontaistuotekaupoista ja joka on Suomalainen tuote ja vanha lääke ja voittanut useita palkintoja.


      • Kypsää Kyssäkaalia
        riperi kirjoitti:

        Sitä minäkin ihmettelen. Eli kirjoittaja on sekoittanut kaksi asiaa keskenään, voi jessus sentään. Liikahappoisuus ei todellakaan ole sama kuin Refluxitauti. Ja liikahappoisuutta ei voi poistaa lisäämällä happoa, vaan emästä. Esimerkiksi Valmarin-neste jota saa luontaistuotekaupoista ja joka on Suomalainen tuote ja vanha lääke ja voittanut useita palkintoja.

        Veikkaisin, että Valmarin taas vaikuttaa neutralisosimalla happoja ruokatovessa. Sitä sitten en osaa kuvitella, mitä se tekee ruuansulatukselle. Eli toimiiko tavallaan samoin kuin haponsalpaajat. Voisin melkein ennustaa, että parissa vuodessa Valmarin kielletään, samoin kuin suolahappolisät, jotta kaikki potilaat saadaan pakotettua happosalpaajien käyttöön.

        On se kumma, että porukoiden mielestä hoitolinja on sama kuin jumalansana. Suomessakin on ollut esim. sellaisia hoitolinjoja, että pappi diagnosoi spitaalin ja potlaat suljetaan loppuelämäksi Seilin saarelle. Tai että hullut kahlitaan ketjulla seinään kylmässä ladossa ja annetaan ruokaa vain joka kolmas päivä (siitä sana seinähullu). Eikä nykyään olla yhtään sen fiksumpia. Hullut hylätään avohoitoon, ja sitten tapahtuu tappoja ynnä muuta. Samoin vanhuksilta liene vaihdetaan pian vaipat vain kerran viikossa. Miksi sitten vatsaoireiden hoito olisi täysin asiallista ja nykyajan mukaista?

        Ihminen on käynyt kuussa, mutta maan sisuksiin ei ole kairauduttu. Sama on ihmiskehon kanssa. Sen rakennetta ja toimintaa ei yhä vieläkään täysin tunneta. Lääketiede pelaa kapitalistisessa maailmassa. Tutkimusapurahat annetaan syöpähoitojen kehittämiseen. Monia vaivoja hoidetaan yhä hyvin vanhanaikaisin ja puutteellisin tiedoin. Uusien asiallisten hoitojen kehittäminen ei vain ole mediaseksikästä, ja rahoitusta ei tipu. Sen sijaan lääkäriltä menee duuni ja lääkärinoikeudet, jos hän kritisoi hoitolinjoja.


    • polte lisääntyy

      Minulle tehty kaikki mahdolliset testit et selvis refluksi ja viimeksi ole käyny verikokeessa jossa todettiin et hapot ok ja olen syöny vuosia haponsalpaajia.

      Vaiva on ja pysyy, juon kyllä kolmosolutta ja kahvia paljon! Olisko siinä syy, sillä vaivat alko kun keskiolut vapautu.

    • Moonis 4

      Enpä usko tuohon hapon syömiseen. Herranjumala sentään. Ja sisäelinten hierontaa en suosittelisi edes vihamiehilleni.

      Kokeilkaapa jättää viljat pois vähäksi aikaa. Jos 30 päivän viljattoman (=gluteiinittoman) ruokavalion jälkeen oireet jatkuu ruokatroeven leikkaukseen vasta sitten.

      Itselläni oli palleatyrä refluksitauti 4 vuotta. SItten leikkausjonoon päästyäni tajusin kokeilla paleoruokavaliota (viljaton, maidoton) ja kaikki vatsavaivat katsosivat välittömästi. Gluteiiniherkkyydestä huolimatta viljonen syönti aiheuttaa tulehdusta elimistössä ja autoiimuniset sairaudet, krooniset sairaudet yms. lisääntyvät.

    • nexium + zantac

      Ei edes virallisessa lääketieteessä refluksitaudin syy ole mahalaukun liikahappoisuus vaan syy on mahanportin (läppä, joka estää mahan sisällön pääsyn ruokatorveen) löystyminen tai palleatyrästä johtuva mahaportin toimimattomuus, jolloin mahan happo pääsee ruokatorveen ja aiheuttaa närästystä ja edelleen muita ongelmia. Happosalpaajia syödessä mahan nesteet edelleen pääsevät ruokatorveen, mutta koska neste ei ole enää hapanta, se ei yleensä aiheuta enää ongelmia kuten ruokatorventulehdusta.

    • nalle3335

      mulla täysin samanlaisia oireita kun tuola ylempänä joku 55 vuotias rouva. lääkäri syöttää salpaajia ja kun ei kunnolla auta, niin lopuksi nexiumia auttaa joo, mutta ruoka ei sula ollenkaan, huomaa kun kurkkaa sinne pönttöön.
      ostin luontaistuoitekaupasta noita suolahappo pepsiini tabletteja, olen aivan ällistynyt, vaivat hävisivät!!!
      ja jos unohdan ottaa tabletin ennen ruokailua, huomaan että kurkussa tuntuu palantunne ja pientä polttelua.
      alussa meni viikon verran että välillä piti ruuan jälkeen ottaa huikkaa tiivistettyä sitruunamehua joka veti kurkun kyllä hetkessä normaaliksi. nyt parin viikon jälkeen n. 4 tablettia päivässä, oireet ovat hävinneet!! =D
      kiitos tämän ketjun! hirvittää vaan ajatellakin, että jos olisin vuositolkulla ottanut nexiumia, miten sekasin ja hajalla minun suoliston bakteerikanta olis ollu.

    • nexium + zantac

      Aloittajalla ei ole ollut refluksitautia, toisin kuin hän väittää, koska hän puhuu ylävatsaoireista.

      Täällä sekoitetaan kaksi täysin eri asiaa eli mahan liikahappoisuudesta johtuvat mahavaivat ja refluksitauti eli närästys eli mahahapon nousu ruokatorveen.

      Happosalpaajia ei tietenkään kannata syödä liikaa eli jos syö isot määrät happosalpaajia, vaikka on vain vähän mahalaukun vaivoja, niin varmasti suolahappo auttaa.

      Ei kuitenkaan menisi missään nimessä suosittelemaan refluksitautiselle suolahappoa, jolloin tulos on se, että ruokatorvessa on entistä enemmän happoja! Ruokatorvi voi jopa puhjeta.

      • Kriise58

        Tiistaina 13.5 kävin tähystyjsessä, lääkäri totesi refleksinä. Sitä ennen maksoin itse gastro panel testin jossa todettiin hapotonta maha.
        Tässähän ei sitten tiedä onko se refluksia, itse epäilen, ei närästä.
        Pitää kokeilla tuota happoa, eilen tilasin netistä purkin jossa nuo kaikki aineet.
        Happosalpaajat ainakin pahentavat oireitani, luultavasti aloittaja samassa tilanteessa.
        Mutta kerron kokeilun jälkeen auttoiko.


      • Kriise58
        Kriise58 kirjoitti:

        Tiistaina 13.5 kävin tähystyjsessä, lääkäri totesi refleksinä. Sitä ennen maksoin itse gastro panel testin jossa todettiin hapotonta maha.
        Tässähän ei sitten tiedä onko se refluksia, itse epäilen, ei närästä.
        Pitää kokeilla tuota happoa, eilen tilasin netistä purkin jossa nuo kaikki aineet.
        Happosalpaajat ainakin pahentavat oireitani, luultavasti aloittaja samassa tilanteessa.
        Mutta kerron kokeilun jälkeen auttoiko.

        Pari päivää ilman happosalpaajia takana. Aloitin betainen samantien, oireet vähentyneet, mahakivut ajoittaisia, lieviä. Tosin se voi johtua myös tuon lääkkeen lopettamisestakin.
        Aamulla en herännyt hikisenä kuten happosalpaajien aikana, olokin jo parempi.
        Kaikkein kamalinta nesteen kertyminen kroppaan, paino noussut 10kg puolessa vuodessa, jalkoja särkee, lenkkeilystä en voi vielä edes haaveilla.
        Kokeilu jatkuu. . .


      • Kriise58
        Kriise58 kirjoitti:

        Pari päivää ilman happosalpaajia takana. Aloitin betainen samantien, oireet vähentyneet, mahakivut ajoittaisia, lieviä. Tosin se voi johtua myös tuon lääkkeen lopettamisestakin.
        Aamulla en herännyt hikisenä kuten happosalpaajien aikana, olokin jo parempi.
        Kaikkein kamalinta nesteen kertyminen kroppaan, paino noussut 10kg puolessa vuodessa, jalkoja särkee, lenkkeilystä en voi vielä edes haaveilla.
        Kokeilu jatkuu. . .

        Viikko takana.. Ei mahakipua....ei turvotusta. . . JEs, tämähän toimii


      • Kriise58
        Kriise58 kirjoitti:

        Viikko takana.. Ei mahakipua....ei turvotusta. . . JEs, tämähän toimii

        Elämä alkaa maistua kun maha ei ole enää kipeä.
        En enää koskaan sekaannu happosalpaajiin.


      • Kriise58
        Kriise58 kirjoitti:

        Elämä alkaa maistua kun maha ei ole enää kipeä.
        En enää koskaan sekaannu happosalpaajiin.

        Taas tässä kirjoittelen suolahaposta. Mahakivut poissa ja vastakin toimii. Jos vaikka joku muukin sais avun tästä.
        Kokeilkaa.


      • Kärsivä
        Kriise58 kirjoitti:

        Taas tässä kirjoittelen suolahaposta. Mahakivut poissa ja vastakin toimii. Jos vaikka joku muukin sais avun tästä.
        Kokeilkaa.

        Miten menee nyt? Kysyy kärsivä.


      • krisse58
        Kärsivä kirjoitti:

        Miten menee nyt? Kysyy kärsivä.

        Hyvin, otan aamulla yhden Petaine-kapselin, eikä mitään mahaongemia enää. Lisäksi otan B12 vitamiineja, maitohappobakteereista ja magnesiumia, .
        Voin syödä nykyään jopa omenaa:)
        Suosittelen. Halpa hoito


    • aitova

      Samaa mieltä...happosalpaajat on täysin luonnottomia aineita tai siis vaarallisia,jos syödään proteeiinipitoista ruokaa,tarvitaan happoja jotta voidaan pilkkoa ruoka elimistön käyttöön..Toisaalta happamuuden tarkoitus on tuhota mikrobeja ja bakteereja,ettei ne pääse suolistoon aiheuttamaan ongelmia.
      Lääketeollisuus parantaa myyntiä tälläisillä tuotteilla,,,Sairasta bisnestä!

      • Krisse58

        Jep, minäkin sairastuin happosalpaajilla, luojan kiitos tajusin lopettaa niiden syömisen


    • riperi

      Tässä kirjoittaja ei tiedä ihan mistä puhuu. Olen itse 50:nen ja olen kärsinyt refluxitaudista jo vuodesta 95. Olen käynyt kahdesti gastroskopiassa. Refluxitauti johtuu siitä että mahan ja ruokatorven sulkijalihas on liian löysä, jolloin mahahappoa pääsee virtaamaan ylöspäin, ruokatorveen. Se taas aiheuttaa poltteen ruokatorvessa koska ruokatorvi ei ole suojattu samanlaisella limakalvolla kuten mahalaukku, joka kestää suolahapon ärsytyksen.
      Jos kovin kauan kärsii poltteesta ruokatorvessa, eli närästyksestä, ruokatorvessa alkaa muodostumaan solumuutoksia koska ruokatorven limakalvo alkaa muuttua happoa kestävämmäksi. Kun tämä solumuutos tapahtuu, puhutaan Barrettin ruokatorvesta. Ja se on syövän esiaste.
      Ruotsin TV:ssä oli josksu ohjelma jossa puhuttiin tästä ja happosalpaajista. Siinä sanottiin että jos ei halua varmasti ruokatorvensyöpää on näitä happosalpaajia syötävä loppuelämä tai käydä leikkauksessa josta minulla on tietoa että se ei aina onnistu ilman komplikaatioita. Olen syönyt happosalpaajia jo kohta 20 vuotta. Silloin kun aloitin niitä syömään, nimenomaan Nexium, ne maksoivat kuukauden annos 250 markkaa joka oli paljon rahaa siihen aikaan.
      Kolmas vaihtoehto, mitä lääkäri sanoi, on laihduttaa ja syödä proteiinipitoista ruokaa. On kuulemma rakennevika tämä refluxitauti.
      Kotimainen luontaistuote, Valmarin, neste on hyvä närästyslääke joka vaikuttaa muutenkin positiivisesti kehoon muuttamalla sen emäksisemmäksi. Eikä maksa paljoa.

      • Refluksikko

        Voisiko siis ajatella niin, että suolahappoa tai betaiinihappoa pepsiiniä kannattaa kokeilla vain, jos...
        - tähystyksessä on todettu, että refluksi EI johdu mahaportin löysyydestä
        - gastropanelissa on todettu, että mahahappoja on liian vähän

        Eli jos tähystyksessä näkyy löysä mahaportti, ei varmaan kannata happoja alkaa lisätä?

        Eikös mahahapon tuotannon määrään vaikuta myös b12-vitamiini ja magnesium? Eli niitäkin kannattanee ensin alkaa syödä purkista ennen kuin kokeilee tuota?

        Itselläni on refluksiin eliminaatiodieetti (hyvin tiukka), lisäksi happosalpaajat, aloe veraa, piigeeli, ruokasooda, monivitamiini ja magnesium. Ruokatorven tulehdus on 4 viikon happosalpaajakuurin aikana alkanut pikkuhiljaa hitain askelin taittua, mutta mitään mullistavaa parantumista ei ole tapahtunut. Siksi etsin vaihtoehtoja, joita en kuitenkaan aio kokeilla ennen kuin on tähystetty ja olen ollut gastropanelissa.

        Happo varmaan toimii, jos mahaportista ei löydy toiminnallista ongelmaa. Mutta löysään mahaporttiin yhdistettynä on varmaan aika paha juttu.


    • Mitä tehdä?

      Itselle pitkittyneen yskän vuoksi määrättiin Zolt salpaaja, kokeiluna.
      Mies on sitä mieltä etten niitä suuhuni saa laittaa ilman tarkempia tutkimuksia.
      Närästystä, poltetta ym ei ole, vain tosi kauan jatkunuyt häiritsevä yskä.

      • Krisse58

        Hapoton maha siis minulla, ärtynyt limakalvo, siksi tuo b12.
        Gastro panel testissä todettu hapoton maha, vaikka lääkäri diagnosoi refluksitaudin.
        Petaine auttaa minulla, en ole happosalpaajiin koskenut puoleen vuoteen enkä enää koske.
        En tiedä viittasitko minuun kun sanoit että kirjoittaja ei tiedä mistä puhuu, mutta minä tiedän.


    • jallujenssi

      Mites olette noita suolahappoja ja betaine pepsin käyttäneet?
      Ilman happosalpaajia varmaan?
      Monivitamiinia ja magnesiumia kylkeen?

      Rupeaa niin sanotusti harmittamaan nämä happosalpaajista aiheutuvat vatsaongelmat. Jotain on testattava.

    • 72 vuotta

      Jonkun aikaa on turvottanut niin että rintaliivitkin ovat kiristäneet. Ja olen myös röyhtäillyt aika paljon. Siskollani todettiin refluksi ja epäilen oireiden perusteella sitä itsellänikin. Olen normaalipainoinen, en polta enkä käytä alkoholia. Lenkkeilen ja käyn kuntosalilla, mutt pönppövatsan seutu ei pienene. Oon ajatellut, että johtuu närästyksestä ja otan aina rennien. Ei ole auttanut. Turvottaa .
      Mitähän keksisi.

    • vmahte

      Jouluna ylensyöminen toi ainakin minulle hirvittävät vatsakivut. Ne olivat paksunsuolen yläosan vaakatason kohdalla. Tuntui, että on pakko hakeutua saraalahoitoon. Olen kaiken lisäksi sydäntautinen ja otin sen vuoksi nitron ja sen siläksi Bisoprolol tapletin. Särky oli aivan sietämätön ja sen vuoksi otin Idoform A-Biotic. maitohappokapselin ja muutaman minuutin kulutta toisen. Se alkoi heti helpottaa ja vajaassa tunnissa jo olo oli helpompi ja siitä se sitten parani.

    • reflux

      voisitko kertoa lähemmin, mm. mistä sitä suolahappoa saa ja miten se nautitaan ym

      • Kriise58

        Luontaistuotekaupasta. BETAINE, hydrochloride with pepsin.
        Itse otan aamulla yhden, se riittää, joskus päivällä toisen jos syönyt mitä sattuu.
        Hinta n. 11 e 100 tablettia.
        Ei turvota enää


    • kolmenteininäiti

      "suolahappoa ja betaiinihappoa pepsiiniä"
      Mistä nuita saa ? missä muodossa ? ? Mihin hintaan ? ? ?

    • nvhbg

      Jatkuva yskä ja liman tunne kurkussa on vaivannut kauan. Nyt sitten on tullut kokeiltua Betainea with pepsin ja kyllä ne auttaa ihan selvästi. Sama juttu kun monella muullakin, paino tullut hyvin alas ja vernpaine laskenut.

      Alotin varovasti ja tänään olen ottanut kolme pilleriä. Kurkussa on ihan pientä kutinaa, mutta ei enää yskitä. Ehkä kestää jonkin aikaa kun muutokset tehoavat. Täytyyhän elimistön tottua uuteen tilanteeseen.

    • Markkanen45

      Olen 46-vuotias mies ja refluksitautini alkoi nousta selkeästi esiin viime helmikuussa (siinä vaiheessa epäilin mykoplasmaa), jonka jälkeen alkoi lääkärillä käynnit. Erilaisten veritestien jälkeen (mm. kilpirauhanen ja mykoplasma, jotka näyttivät negatiivista) vanhempi lääkäri kyseli närästyksestä ja määräsi minulle refluksilääkkeen aika lonkalta. Käytin sitä huhtikuun alusta sen keskivaiheille kaksi viikkoa, kunnes keskeytin sen oltua tehotonta. En muista lääkkeen nimeä. Oireet: alussa mahanesteen ruokatorveen ylösnousua ja kierron ja pistelyn tuntua oikealla puolella, myöhemmin tulehdus nieluntulehdus, joka taittui - ilman lääkkeitä tai vaihtoehtoislääkinnän ansiosta. Toisaalta aina aamuisin ääneni oli erittäin käheä ja tunsin mahahappoa suussani. Nyt aamuoireet ovat lieventyneet heinäkuun puoleenväliin.

      Maaliskuussa kävin homeopaatilla kaksi kertaa, ensi kerralla sain Lachesis D30:ä joka ei tepsinyt, koska epäilin vielä aluksi jotain flunssaa. Seuraavaksi kerroin refluksioireistani homeopaattimyyjälle ja hän suositteli serrapeptaasia ja suositteli luopumaan paistetusta ruoasta, maitotuotteista ja ylensyönnistä. Serrapeptaasi ei juuri auttanut itse refluksivaivaan mutta takaraivoni kystaa se pienensi puolella ja toi muutenkin elinvoimaa. Huhtikuussa aloin syödä myös PhenoCur fenyylialaniini_boswell serrakurkumiini-alfliponiinhappovalmistetta kaksi kertaa päivässä sekä ruokailun yhteydessä otettavan tabletin betaiini hydokloridia pepsinillä. Kävin myös konsultoimassa lääkärillä ja ehdottivat vahvempia lääkkeitä ja otettavaksi kaksi kertaa päivässä, jos ne eivät auta, seuraava askel olisi tähystys ja myöhemmin leikkaus. Olin kauhuissani. Tiedän myös että pitkään jatkuessaan refluksi vaiva voi aiheuttaa ruokatorven arpikudoksen ja Barretin ruokatorven ja myöhemmin tappavan syövän. Mitä itse olette mieltä, kannattaisiko sittenkin ostaa vahvemmat lääkkeet? Miten itse olette parantuneet refluksista?

    • Tyttö13

      Tyttö 13: mulla todettiin refluksi tauti kun olin kolme.Tietääkö kukaan miten esim.pahanhajuisesta hengityksestä pääsisi helposti eroon ,koska jos istun vaikka vanhempieni ja siskon kanssa sohvalla ja katson telkkaria ja oksennusta nousee suuhun nii vieressä oleva rupeaa vaan valittamaan että mene huuhtomaan suusi ja jos menen vaikka huuhtomaan suuni nii oksennan minuutin tai kahden päästä uudestaa ja saan taas mennä huuhtomaan suuni.En jaksaisi koko ajan rampata ees taas huuhtomassa suutani nii luovutan ja menen yksin katsomaan jotain netflixia yksin omaan huoneeseen.Minulla oli myös ph-mittari kolmesti mutta leikkausta ei tehty koska olin niin nuori.Onko mitään tiettyä lääkettä mikä on estänyt ruuannnoisemisen kokonajan suuhun ja onko tämä elinikäinen vaiva.

      • uakoisinettä

        Leikkaushoito.


      • hajuhaitta

        Otan osaa. Kuulen myös pahanhajuisesta hengityksestä.
        Ihmettelenkin, että kuussa kyllä käydään, mutta tähän vaivaan ei löydy apua.


      • Anonyymi
        hajuhaitta kirjoitti:

        Otan osaa. Kuulen myös pahanhajuisesta hengityksestä.
        Ihmettelenkin, että kuussa kyllä käydään, mutta tähän vaivaan ei löydy apua.

        Niin, kuussahan ei ole oikeasti käyty, eikä tulla koskaan käymäänkään...


    • haluukokeilla

      Mistä aloittajan mainitsemia aineita saa ostaa ???

      • Anonyymi

        Luontaistuotekaupasta ja netistä IHerb https://fi.iherb.com/shipping/fi sivustolta jos Suomen hinta harmittaa. Hinta tuplaantunut 11,70 kun ostin ensimmäisen purkin Betaine&Pepsin tuotetta ja nykyään n. 22€.


    • miettikää

      Aivan kamalaa, että ihmiset täällä neuvovat ja suorastaan rohkaisevat ottamaan lisähappoa vaikka eivät mitenkään voi olla varmoja että toisten vatsat sitä kestää. Ja jotkut vielä ottavat nämä ohjeet vakavissaan vastaan mukisematta koska kyllähän se mikä auttaa jollakin auttaa myös minulla.

      Närästys voi johtua tai johtaa vatsakalvon vaurioon, haavaan, ruokatorven tulehdukseen mainitakseni vain muutaman esimerkin. Nämä asiat tulee ensin hoitaa kuntoon ennen kuin aletaan pelleilemään millään lisähapolla.
      Eli ensin kevyttä ruokavalio jotta limakalvo paranee, sitten kysytään lääkäriltä, että voisiko tällaisesta lisähaposta olla hyötyä ja jos se lääkäri sanoo että ei siitä haittaakaan ole niin kokeilkaa.

      Kaikkein järkyttävän ohje oli kun joku kirjoitti että ota vain sitä lisähappoa vaikka syötä happosalpaajia...siis jessus.

      Kaisa Jaakkolan kirjoituksia voi myös guuglailla esim hakusanalla vatsahappotesti niin saatte lisätietoa.

    • Joku-raja

      Närästää, siis laitetaanpa suolahappoa vatsaan. Ei, kyllä helkkari soikoon tuntuu shamaanien touhuilta tämä. Anteeksi vain kaikki shamaanit!

    • RennieJani

      Hei!
      6-7 vuotta menny tässä rennietä ym. somac pskoja syödessä, toissa viikolla näin tämän/nämä tarinat.. tähystyksiin en oikee suostunu koska meikäläisee ei mitää mustia letkuja työnnellä, eikä kyllä valkosiakaan... ollut närästystä, jatkuvaa pahoivointia ja kaikenlaisia suolisto oireita ripalia sun muuta.
      Tietty kaikenmaailman verikokeet on otettu ja pska nätteet tutkittu laidasta laitaan eikä mitään näissä.. menin ja tilasin sitte netistä
      BETAIINIHYDROKLORIDI PEPSIINI SUOLAHAPPO (100 kpl) kapseleita.. kolmena aamuna ottanu näitä aamupalan jälkeen ja avot!!!
      Närästyset pahoinvoinnit alkanu jäämään vähemmälle!

      Kokeilee ken rohkenee... itse aion jatkaa kuuria ainakin hetken ja katsoa! :)

      Syypänä näihin jatkuva pitkittynyt stressi, mikä ilmeisesti aiheuttanut nämä moninaiset oireet.

      • Refluksitodettu

        Yhäkö vaan olo parempi RennieJani?


    • Lisasss

      Pääsin myös eroon närästyksestä ja pahoinvoinnista ja vatsakivuista suolahapoilla. Tilaan iherbistä super enzymes nimisiä tabletteja. Sisältää siis suolahappoa ja pepsiiniä hieman ruoansulatusentsyymejä ym ym. Ihan huippu juttu. Suosittelen googlaamaan Kaisa jaakkolan vatsahappotesti. Itse tein sen.

    • veetieemeli

      BETAIINIHYDROKLORIDI PEPSIINI SUOLAHAPPO ei sopinut minulle. Sain avun Colonic Plus Silicasta on nestemäinen piidioksidivalmiste, saa isommita marketeista edullisesti. Lisäksi tämä on turvallinen valmiste voi käyttää päivittäin.

    • täysinparantunut

      Happosalpaajat aiheuttavat monia sairauksia. Leikkaus pienet ruoka-annokset oksentamisen välttäminen on ainut keino parantua täydellisesti. Täysi maha ja oksentaminen repivät leikkauksen löysäksi ja lopputulos katastrofi.

    • Gpph

      Sibo

    • Zuliaana

      Minä luulen kans et sama vika minulla, nyt kysyisin mustä sait suolahappoa, apteekistako?

    • juba

      Hyvää ja mielenkiintoista tietoa ! Pistää miettimään omaa tilannetta, hoidanko ihan väärin mahani vaivoja.

    • xxyyttt

      olen kärsinyt pari kuukautta kurkussa olevasta kuristuksen tunteesta. puristava tunne vaihtaa paikkaa ja ajoittain on poissa. myös oik. puolella rintaa on ajoittain puristusta. lisäksi jatkuvasti röyhtäyttää. vatsaa kivistää joskus ja etenkin esim. jogurtin syömisen jälkeen kivistys vatsassa ja kurkkuoireet lisääntyvät. aamuisin heti herättyäni oireita ei ole lainkaan. oireita pahentaa kumartumiset ja liikunta. resepti salapaajat käytössä, ei apua. nyt aloitin koufmanin dieetin ja odottelen mitä seuraa. onko kellään samanlaisia oireita? mistä apua, ellei koufmanista ole hyötyä?

    • Onneksi

      Närästyksestä myös kärsinyt monia vuosia säännöllisesti. Rennietä ym syönyt vaivaan ja hetkellisen helpotuksen ne on tuoneet. Mutta se ei kestä montaa tuntia. Samaten ruokaa nousee herkästi ylös ruokatorvea, jos syönyt mahan täyteen. Ja aina tuntunut, että ruuan sulamisessa menee todella kauan. Ähky on voinut tuntua viidenkin tunnin jälkeen syömisestä (vaikka en mitään ämpärillistä olisikaan vetänyt). Kuulin tänään ensimmäistä kertaa, että puolukka voisi auttaa närästykseen ja imeskelin jäisiä puolukoita pakkasesta ruokalusikallisen verran vaivoihin.
      Se prkl auttoi heti! Ja olo oli muutenkin vatsassa ihan erilainen, mitä rennietabletin jälkeen. Paljon parempi siis. Eli tuosta voisi päätellä, että oma vaivani onkin koskenut liian vähiä happoja kuin liikahappoisuutta. En ole sitä lääkärillä asti käynyt tutkituttamassa.
      Mutta aika helppo tapa hoitaa ongelma syömällä jäisiä marjoja.

      • ohikulkija_vaan

        "että puolukka voisi auttaa närästykseen "

        ensinnäkin luin todella vanhasta keittokirjasta että Puolukka on emäksinen marja, kun muut marjat ovat happamia.

        toiseksi, mistä "Ähky" olo tulee, tuleeko se liian määrän syömisestä, varsinkin leivän. Minä olen kärsinyt ähkystä 50 vuoden aikan 2-3 kertaa viikossa, kun olen ahmija syöjä. Syön hitaasti, mutta usein 2-3 tuntia ja vain kerran päivässä. tai toisinaan useamman kerran peräkkäin 1 tunnin välillä.


    • Kokeilu58

      Mielenkiintoinen ketju täällä ja komppaan sitä, että refluksilääkkeillä tilanteen voi saada vain pahenemaan. Viime vuoden aikana oloni vaan paheni, kun käytin kuuriluontoisesti Zoltia ja edellisen kerran kuuri meni joulukuussa. Tosin olotilaa hämärsi myös yhtäaikaiset astmatutkimukset ja niihin liittyvät lääkekokeilut ja puhallukset. Kurkussa oli välistä niin julmettu kuristus ja öisin nousee oksennus suuhun, vaikka olen nostanut sängyn päädyn korkeammalle. Lääkäriä pyysin kirjoittamaan uuden reseptin toiselle lääkkeelle ja sen jälkeen aloin sitten miettimään, että onko tässä mitään järkeä, että tulen vain entistäkin sairaammaksi ja mistä tämä kaikki johtuu. Mietin mennyttä vuotta ja huonoa oloa kaikesta ja mitä kaikkea on tapahtunut? Vaikka lääkäri määräsi suuremman annoksen uutta lääkettä, päätinkin tehdä niin, että lopetan lääkkeen niin, että otan sen tarvittaessa ja oloni on ollut helpompi nyt. On varmaan niin, että joillakin lääkkeet todella toimivat ja halusin itsekin niin uskoa, mutta toisilla ei. Itseäni tietysti helpotti se, että tähystyksessä ei ollut tulehdusta, vaan löytyi tyrä ja hieman löysä ruokatorven aukko.

    • Vastustan-happoja

      Kirjoitat mm. " Kurkussa oli välistä niin julmettu kuristus ja öisin nousee oksennus suuhun, vaikka olen nostanut sängyn päädyn korkeammalle."

      Etkö sitten ole puhunut noista oireista lääkrillesi? Vaikka kuitenkin lopussa toteat, että sinulta löytyi löysä ruokatorven aukko (joka siis mahdollistaa tuon oksennuksen nousun).

      En ole lääkäri, mutta vaikuttaisi siltä, että närästyksesi saattaisi johtuua juuri tuosta mahahapon nousemisesta ruokatorveen. Vatsassahan on paksu limakalvo suojaamassa hapolta, mutta ruokatorvessa ei sellaista suojaa ole. Sen vuoksi varmaankin lääkärisi määräsi mainitsemasi suuremman annoksen happosalpaajaa.

      Onhan olemassa myös ruokatorven sulkijalihaksen toimintaa parantavia lääkkeitä. Eikö näistä lääkkeistä ollut puhetta vastaanotolla? Taikka tuosta tyrän osuudesta oireisiin?

    • haboton

      Gastropanel ja tähystystuloksena: atrofinen gastriitti, hapoton vatsa. Entsyymit ok. Suolahappoa pitänee kokeilla.

    • Tee-mitä-tykkäät
    • TästEdesVainLuomua

      "Samanlainen parantaa samanlaisen" - vanha viisaus, saattaa päteä, tässä vatsahappo-keskustelussakin. Voi todellakin olla, että liikahappoisuudesta, pääseekin eroon, tuikkaamalla lisää hapollisia aineita, toki itse kokeilisin ensin, hapankaalia, puolukkaa ym luonnollisia aineita, ennen luontaistuotteita. Luomubanaanikin saattaa toimia.

      Luonnon hapantuotteet, tasapainottavat niitä vatsahappoja ja sisältävät luonnollisia entsyymejä, eli ruoansulatusta edistäviä asioita. Omenaviinietikkaa vesilasiin ja hörppy, tuntuisi helpottavan, vielä pitäisi säätää, se ajankohta, ennen vai jälkeen ruoan. Siitä voi kertoa, kuka tietää.

      Aion kokeilla Betaiini-pepsiini-suolahappoja, miksi ei, jos moni on saanut niistä avun, aina voi kokeilla. Ruokavalio pitää tietysti säätää, sellaiseksi, ettei niitä ärsyttäviksi tiedettyjä, ainesosia, syödä. Kyllä vanhat viisaudet, ovat parempia, kuin tämän bisnesajan lääkäreiden, poppakonstit ja ihmisten silpomiset.

      Sitten näille, "terveys- ja lääke"monopolien edustajille täällä, jotka ovat luoneet, erittäin kyseenalaisin keinoin, eräänlaisen pakkomonopolin Suomeen, yhdessä nykyisen Kela:n kanssa, joka suorittaa niiden puolesta, suoraan sanottuna urkinnan ja tekee kannanottoja, jotka tukevat, kyseisten veroparatiisi-monopolien valtaa, että ette te enää pysty, pakottamaan ihmisiä, yhtään mihinkään. Tuuli on jo kääntynyt ja se puhaltaa, nyt erittäin kriittisesti, teihin päin ja se on hyvä niin.

      Nykyajan potilaat, haluavat ja osaavat vaatia, aitoja oikeuksiaan ja tulevat ne varmasti, myös saamaan. Kehojen silpomisesta, voi ns. lääkebisnes, joutua piankin vastuuseen. Hippokrateen vala on unohdettu ja tilalle on tullut raaka bisnes, jossa ihmishengilläkään, ei enää, näytä olevan mitään arvoa. Siihen on toimiva lääke: veropakolaisyrityset terveydenhoidossa, on laitettava verotukseen ja aitoon yhteiskuntavastuuseen, sen pitää olla EHTONA ja edellytyksenä, terveydenhoidon alalla toimimiselle.

    • 2000SairJaKansaneläkVas

      Korjaus: veropakolaisyritykset siis, on laitettava verotukseen ja aitoon yhteiskuntavastuuseen, niin "terveys- ja lääke"monopolit, kuin muutkin veropakolaisyritykset.
      Eduskuntavaalit ihan pian, ei kannata uskoa enää niitä, jotka olivat jo laittomasti hallituksena. Nyt on ihmisten aika, äänestää hengenpelastajiaan, aitoa perusturvaa, oikeudenmukaisuutta.
      Kaikki rehellinen ja aito terveydenhoito, lähtee vahvasta, aidosta perusturvasta ihmisille, se ensin kuntoon, niin tasapaino alkaa siitä.

    • Anonyymi

      Hallelujaa, taas yksi ihmeparantuminen! Joo, ottakaa vaan suolahappoa, sitähän ei mahassa ole. Minä ottaisin mieluummin "kuningasvettä".

      • Anonyymi

        ITSELLÄ TERVE VATSA, IKÄÄN 82V ASTI.
        Mutta tätini söi aina, kymmeniä vuosia suolahappopillereitä, useita 3-5 joka ateria. Eli 96v ikään. Vatsa tms. ei olut kipeä, muuta kuin silloin kun unohti pillerit. Silloin tuli nälkä, mutta tuntui että vatsassa on vielä ruokaa.

        Sisarusperheen nuorin eli äitini söi ruokasoodaa lähes joka päivä. imi letkua 5 vuoden välein. Tarkalla ruokavaloilla pärjäili. Kaikki kova joka ei liukene veteen piti pitää minimissä. vain lihaa , broileria keitettynä söi.


    • Anonyymi

      Hyvä aloitus ! Hapottomasta vatsasta puhutaan liian vähän.

    • Anonyymi

      Miten selität sappikivet?

    • Anonyymi

      Voi hyvää päivää. Suolahappoa kokeilleena voin sanoa että tuli kyllä maha kipeäksi. Liikahappoisuus on todettu Gastropanelilla.

    • Anonyymi

      Ruonsulausvaivat eivät alkujaan johdu vähähappoisuudesta tai liikahappoisuudesta, sille on aina joku SYY, miksi happoja on liian vähän tai liikaa.

      Kaikki lähtee ravinnosta, siitä mitä syödään ja miten.

      Kun aloin tukemaan omaa ruoansulatustani oikeanlaisilla, ihmiskeholle luontaisesti parhaiten soveltuvilla tavoilla, ruoansulatukseni pääsi toimimaan niin kuin sen normaalisti kuuluukin toimia!

      Refluksin lisäksi lähti liuta muita suolisto- ja terveyshaasteita. 🙏🏻

      Tuolta lisää>>>> https://www.nooraleinonen.fi/ruoansulatusvaivat-eivat-ole-normaaleja/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe