Juurihoitohan vaatii monta hammaslääkärikäyntiä, mutta kuinka monta kaikkiaan? Onko tuo kuukausien vai viikkojen prosessi (riippuu tietty, onko esim. yksityisellä vai kunnallisella, mut silleen suunnilleen)...?
Ja vielä, auttaako kipulääkkeet niihin juurihoitosärkyihin? Onko hoitokertojen välillä hammas kovin kipeä?
Kauanko kestää juurihoito?
21
10176
Vastaukset
- kokemus
Joo. Siis Kauan.
- Kokenut
..voi kestää. Juuriin laitetaan aluksi sellaista mömmöä, jonka pitää vaikuttaa n. viikon verran. Aine tappaa juuret kokonaan. Hammas saattaa olla kipeä sinä päivänä kun juuria on ronkittu, mutta Burana auttaa.
Kun mömmöt ovat vaikuttaneet, niin hoito ei satu enää ollenkaan. Jos kipua tuntuu, silloin juuri ei ole vielä kunnolla kuollut, ja mömmöt laitetaan uudelleen taas viikoksi. Kannattaa siis hampilekurissa sanoa heti jos kipua vielä tuntuu, muuten toimenpide on erittäin tuskallinen, tottakai kun juuret kaavitaan puhtaiksi ja siellähän ne hermot sijaitsevat.
Mutta oikein tehtynä mainettaan parempi eikä ollenkaan kivulias hoito. - kokemus
Kokenut kirjoitti:
..voi kestää. Juuriin laitetaan aluksi sellaista mömmöä, jonka pitää vaikuttaa n. viikon verran. Aine tappaa juuret kokonaan. Hammas saattaa olla kipeä sinä päivänä kun juuria on ronkittu, mutta Burana auttaa.
Kun mömmöt ovat vaikuttaneet, niin hoito ei satu enää ollenkaan. Jos kipua tuntuu, silloin juuri ei ole vielä kunnolla kuollut, ja mömmöt laitetaan uudelleen taas viikoksi. Kannattaa siis hampilekurissa sanoa heti jos kipua vielä tuntuu, muuten toimenpide on erittäin tuskallinen, tottakai kun juuret kaavitaan puhtaiksi ja siellähän ne hermot sijaitsevat.
Mutta oikein tehtynä mainettaan parempi eikä ollenkaan kivulias hoito.Kirjottelevat kivuliaista juurihoidoista täällä mutta minun oli ainakin TÄYSIN KIVUTON!! Täytyy ihan rehellisyydenkin vuoksi sanoa ettei tule porukoille yksipuolinen, virheellinen negatiivinen käsitys asiasta. Mutta hidasta touhua se oli se juurikanavan viilaaminen. Tylsää.
- Tomppeli
kokemus kirjoitti:
Kirjottelevat kivuliaista juurihoidoista täällä mutta minun oli ainakin TÄYSIN KIVUTON!! Täytyy ihan rehellisyydenkin vuoksi sanoa ettei tule porukoille yksipuolinen, virheellinen negatiivinen käsitys asiasta. Mutta hidasta touhua se oli se juurikanavan viilaaminen. Tylsää.
Sama täällä, ei sattunut yhtään. Kävin yksityisellä, ja minulle tuli 4 hoitokäyntiä. Edes puudutuspiikki ei sattunut, hammaslääkäri oli asiansa osaava.
Tuo juurikanavien viilaaminen oli tosiaan aika tylsää hommaa, varsinkin kun hampaassa oli vielä 3 juurta. Nukahtaa meinasin siihen tuoliin... - Tytteli
Tomppeli kirjoitti:
Sama täällä, ei sattunut yhtään. Kävin yksityisellä, ja minulle tuli 4 hoitokäyntiä. Edes puudutuspiikki ei sattunut, hammaslääkäri oli asiansa osaava.
Tuo juurikanavien viilaaminen oli tosiaan aika tylsää hommaa, varsinkin kun hampaassa oli vielä 3 juurta. Nukahtaa meinasin siihen tuoliin...Mulla juurihoidot on kestäneet 4-5 käyntiä ja jokainen käynti puolesta tunnista puoleentoista tuntiin. Eka käynti yleensä pisin ja sit se kun ne täytetään.
- Yks vaan
Kestää...kestää, jos ja kun kuntoon saadaan. Riippuu lääkärin ammattitaidosta, hampaan juurikanavien käyryydestä ja lukumäärästä, sivukanavien olemassaolosta ja ennen kaikkea lääkärin hygieniapuolesta... ja silti voi joku pöpö päästä ja pilata koko hoidon. Eräs eri alan tohtori sanoi joskus, että hän ei ainakaan antaisi omia hampaitaan juurihoitaa, mutta minkäs teet, kun muuta hoitoa ei ole tulehduksiin, tosin ennaltaehkäisevää hoitoa vuosittain tulee jokaisen hampaistaan huolehtivan pitää itsestäänselvänä asiana. Muuten särkylääke ei aina auta juurihoidossa, sillä jos juurien kärkiin jää elämää, niin mikään särkylääke ei sitä poista.
- toinen
Itselläni juurihoito kesti noin 10 krt. ja silti jäi jokin sivukanava putsaamatta (ilmeisesti aika kokematon hl kyseessä) ja juuri tuli araksi ja tulehtui. Jouduttiin sitten myöhemmin tekemään juurenpään leikkaus ja poistamaan tulehduspesäke. Hampaasta tulikin näiden operaatioiden jälkeen sen verran hauras ettei enää kauaa kestänyt vaan lohkesi.
- Anu
Minulle tehtiin viime syksynä juurihoito, ja kaikenkaikkiaan neljä kertaa kävin hoidossa n. kuukauden välein. Ensimmäisen käynnin jälkeen olin sairas. Itse hoito ei sattunut eikä hammas ennen hoitoa ollut kipeä, mutta sen jälkeen tuska oli armoton. Ei auttanut 1200 mg Buranaa, vaan tuskissani kieriskelin sängyssä. Sain antibiootit, jotka rupesivat auttamaan pian, mutta poski ja kaula olivat turvoksissa n. viikon. Nuorempana minulle tehtiin myös juurihoito, ja se ei tuntunut missään vaiheessa kipeältä. Silloin jouduin käymään hoidoissa puolisen vuotta.
- joo
Itselläni juurihoidettiin hammasta yli 10 kertaa eikä se ikinä tullut kuntoon. Jouduttiin poistamaan kokonaan. Näinkin voi käydä..
- yks neuvo
joo kirjoitti:
Itselläni juurihoidettiin hammasta yli 10 kertaa eikä se ikinä tullut kuntoon. Jouduttiin poistamaan kokonaan. Näinkin voi käydä..
Keskustelin eilen juurihoitoihin erikoistuneen hammaslääkärin kanssa ja hän sanoi että juurihoito voi epäonnistua n. 15 eri syyn takia. Hän sanoi että vain spesialisti hallitsee nämä ja voi näin ollen välttää niitä. "Tavallinen" hammaslääkäri osaa kyllä tehdä juurihoidon jotenkuten mutta vain erikoistuneeseen voi luottaa täysin.
- tytto
yks neuvo kirjoitti:
Keskustelin eilen juurihoitoihin erikoistuneen hammaslääkärin kanssa ja hän sanoi että juurihoito voi epäonnistua n. 15 eri syyn takia. Hän sanoi että vain spesialisti hallitsee nämä ja voi näin ollen välttää niitä. "Tavallinen" hammaslääkäri osaa kyllä tehdä juurihoidon jotenkuten mutta vain erikoistuneeseen voi luottaa täysin.
Spesialisteja tuskin on kunnalisen hammashoidon puolella, mutta pitääpä kysellä, jos (ja luultavasti kun) itselleni tulee juurihoito ajankohtaiseksi.
Hampaassa, johon juurihoito mahdollisesti joudutaan tekemään, on tällä hetkellä erittäin surkea paikka ja hammas vaivaa useita kertoja viikossa.. tuskin ainakaan samalle hammaslääkärille menen, jos hammas äityy liian hankalaksi ja on pakko mennä näyttämään sitä.
Onko hammas muuten juurihoidon jälkeen entisen veroinen? Tokihan se ei enää sitten ole elävä, mutta miten se käytännössä ilmenee? Pitääkö sitä varoa koko ajan tai onko jotain muita yleisiä oireita?
Ja kiitos kaikille vastanneille, paljon on kokemuksia ja kovin erilaisia... - Tomppeli
tytto kirjoitti:
Spesialisteja tuskin on kunnalisen hammashoidon puolella, mutta pitääpä kysellä, jos (ja luultavasti kun) itselleni tulee juurihoito ajankohtaiseksi.
Hampaassa, johon juurihoito mahdollisesti joudutaan tekemään, on tällä hetkellä erittäin surkea paikka ja hammas vaivaa useita kertoja viikossa.. tuskin ainakaan samalle hammaslääkärille menen, jos hammas äityy liian hankalaksi ja on pakko mennä näyttämään sitä.
Onko hammas muuten juurihoidon jälkeen entisen veroinen? Tokihan se ei enää sitten ole elävä, mutta miten se käytännössä ilmenee? Pitääkö sitä varoa koko ajan tai onko jotain muita yleisiä oireita?
Ja kiitos kaikille vastanneille, paljon on kokemuksia ja kovin erilaisia...Minulla tuo juurihoito valmistui viime viikolla. Hammas näyttää päällepäin aivan tavalliselta. Siihen laitettiin muovipaikka joka on aivan hampaan värinen, eroa ei huomaa ellei nyt aivan läheltä katso... Eipä tätä hammasta kai tarvitse enää varoa, itselläni nuo väliaikaiset paikat lohkeilivat jonkun verran mutta tuskin tämä muovipaikka tästä hajoaa vaikka kovaakin pureskelisi.
- Kauan, kauan
Se kestää niin kauan, kuin hampaassa ei ilmene yhtään arkuutta eikä kipua, vaikka vuoden. Tosin sellaisen hampaan kanssa saattaa mennä hermot, jos koko ajan särkee. Tietyissä tapauksissa särkylääke ei auta yhtään (sivukanava, juurikanavien luutuminen), vaan hammas on melko varmasti poistettava tai luutumisen ollessa kyseessä leikattava. 95 % leikkauksista kuulemma onnistuu.
- Minä
Toinen nyt ½ vuotta ja toinen nyt 3 kk, eikä kumpikaan ole vielä kivuton....
- Mää
Puoli vuotta kesti ja nyt on hammas muistona piirongin laatikossa, sellainen käyräjuurinen,johon ei olisi mikään juurihoito koskaan tehonnut, ehkä resektio, ehkä... Ei suositeltu sitä,hoitoennuste kohdallani huono, kallis keino, mutta ehkä joku saa siitäkin avun.
- tytto
... apua, pelottavia viestejä. Nyt pitää nakata karkkipussi nurkkaan ja alkaa kunnon ihmiseksi, ettei vaan tarvi tehdä mitään juurihoitoa (ainakaan muuhun kuin tuohon mahdolliseen yhteen hampaaseen).
Tänks kaikille. :) - hammaspeikkokivi
minulla juurihoito kesti tasan 1 vuoden
- Pikkumyy
Mulla oli hammasta särkeny jo jonkun aikaa, mutta töistä oli kauhean vaikea saada aikaa hammaslääkäriin... Tiedän, että olisi vain pitänyt vaatia vapaata, mutta eipä paljon jälkiviisaus auta. Loppujen lopuksi kipu yltyi niin kovaksi, etten voinut nukkua yhtenä yönä ja seuraavana päivänä olikin edessä matka sairaalaan pikahoitoon. Olin ottanut särkylääkettä yön aikana ja aamulla uudestaan ja sitten kun hammaslääkäri avasi ylhäällä olevan hampaan ni sieltähän se juuri vain valahti pois. Ei sattunut yhtään. Sinne ne laittoivat muistaakseni jotain töhnää sisään ja väliaikaisen paikan. Tämän jälkeen kävin sitten laitattamassa pysyvän paikan olisiko ollut kuukausi jälkikäteen. Ei siis vaatinut kuin nämä kaksi kertaa eikä sattunut ollenkaan operaation aikana eikä jälkikäteenkään. Näinkin voi siis käydä.
- juuri niin
juurihoito kestänyt jo vuoden ja jatkuu...
- ggfuj
Mulla kesti kuukauden ja kolme käyntiä oli
- Näinsevoimennä
Ensimmäinen kerta on noin 45 minuuttia, voi tietenkin olla enemmän tai sitten vähemmän. Ensimmäinen on yleensä pisin, seuraavat lyhyempiä. Itselleni tehtiin koko hoito vain kahdella eri kerralla ja toisen kerran jälkeen oli joku tarkastus. Kertoja oli niin vähän koska juurihoito tehtiin vain noin ⅓ hampaastani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759