Dieselin tankkiin kertyy limaa

vtuttaa 100

Taitaa venäläinen dieseli olla ainut, mihin ei ole sotkettu jätteitä ja siten bakteerit eivät lähde käymään säiliössä. Olisi hyvä tietää mistä muualta sitä saa, kuin rajantakaa. Joskus TB toi öljynsä sieltä, tosin taitaa nykyään sekin olla Nesteen toimittamaa kuraa.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288538761163.html?pos=ok-nln

28

2261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cbbc

      "Kannattaa pitää tankki täynnä." Just joo onpa hyvä neuvo. Käynkö joka matkan jälkeen täyttämässä tankin? No eipä polttoaineen pilaantuminen ole mitään uutta, ysäreilläkin osattiin kyllä jo bensatankkiin tehdä semmoinen hieno emulsio. Pitäisi tehdä se pohjasakan ulostaminen helpommaksi, esim. säiliön pohjaan venttiili, josta voi ennen matkaa tirauttaa kahvikupillisen moskaa ulos. Tai sitten pitää autoissakin alkaa käyttää separaattoria.

    • Lima nuljaska

      Koko juttu on ihan floppi!! Mitä eroa sillä on onko tankki täysi tai lähes tyhjä? Vuosia olen kaupungissa ajellessa aina tankannut pari kymmentä litraa. Sitten jos lähden pidemmälle niin täyteen. Mitä järkeä sitä polttoainetta on kuskata kymmeniä litroja mukana kun huoltiksia joka puolella.
      Ei tankkiin kondesoidu vettä sen enempää oli se tyhjä tai täysi. Nykyisissä autoissa polttoainejärjestelmä on alipaineinen ja ilmaa tulee juuri sen verran kun polttoainetta kuluu. Eli jos kulutus on kymmenen litraa niin sinne tulee saman verra ilmaa. Ja sen mukana kosteutta. Ei siihen vaikuta tankin täyttöaste. Ellei pysty tankkaamaan lennosta et tankki on koko ajan piripintaan.
      Kyse on nyt tankissa "seisovasta" polttoaineesta joka vanhenee. Siintä syntyy ajan kanssa ongelmia. Sehän siintä just seuraa jos tankataan täyteen ja sitten ajetaan vähän. Polttoaineen "parasta ennen" päivämäärä tulee täyteen.
      Mikään etanooli bensa tai bio dieseli eivät näytä tällä hetkellä olevan aivan valmiita tuotteita Suomen olosuhteisiin.

      • Liman muodostuminen

        Olen ajanut useammallakin volkkarin dieselillä ja niissä on kertynyt vettä polttoaineen sekaan ja mitään muuta syytä ei mielestäni ole kuin kondensioveden muodostuminen. Jos polttoaineen sekaan ei lisätty jäätymisenestoainetta vettä poistamaan, niin vedenilmaisimen merkkivalo saattoi syttyä muutaman tankkauksen jälkeen. Ja jäätymisiäkin joskus pääsi tapahtumaan. Vesiongelmaa ei esiinny kun polttoaineen sekaan laittaa jäätymisenestoainetta. Vedenerottimen vedenpoistoventtiili on hankalassa paikassa ja kaiken lisäksi vedenpoiston jälkeen moottori ei käy kunnolla tai käynnistyminen on tosi hankalaa. Käytänkin mieluummin jäätymisenestoainetta, koska se on erittäin helppo ja tehokas tapa estää vesiongelmat. Jäätymisenestoaine estää myös suodattimien limottumisen ja liman kertymisen muuallekin, joten järjestelmä pysyy myös puhtaana. Pienikin määrä vapaata vettä polttoaineen seassa saattaa aiheuttaa mikrobikasvustoa ja siitä johtuvaa liman muodostusta.


      • ml213.

        Kerrankin asiallinen ja oikea vastaus polttoainetankin kondensoitumisesta. Tamkin vaippa pitää estää ulkoilmassa olevan kosteuden pääsyn tankkiin. Vaikka tankkin on vajaa, niin ilma ei vaihdu ja siten veden muodostumista ei synny.


      • ml213.
        ml213. kirjoitti:

        Kerrankin asiallinen ja oikea vastaus polttoainetankin kondensoitumisesta. Tamkin vaippa pitää estää ulkoilmassa olevan kosteuden pääsyn tankkiin. Vaikka tankkin on vajaa, niin ilma ei vaihdu ja siten veden muodostumista ei synny.

        Otetaan uusiksi.
        Kerrankin asiallinen ja oikea näkemys polttoainetankin kondensoitumisesta.Tankin vaippa estää ulkoilmassa olevan kosteuden pääsyn tankkin.Vaikka tankki on vajaa, niin ilma ei vaihdu ja siten veden muodostumista ei synny.


      • ftyjft

        >ilmaa tulee juuri sen verran kun polttoainetta kuluu.

        Siis talvellahan ilmassa on vähän kosteutta, joten talvella vettä menee vähän. Talvella vesi jäätyy, joten bakteeritkin ovat horroksessa. Kun autolla ajetaan, vesi sulaa ja bakteerit heräävät. Toisaalta jos auto on ajossa vain vähän, niin silloin vesi on enimmäkseen jäätä. Vesi on dieselöljyä raskaampaa, joten se putoaa pohjalle, josta polttoaine imetään moottoriin ja vesi jää vedenerottimeen.

        Jotenkin minusta tuntuu että en usko selitystä veden tiivistymisestä talvella. Tai ainakin tästä selityksestä puuttuu jotain.


      • tua-reg
        Liman muodostuminen kirjoitti:

        Olen ajanut useammallakin volkkarin dieselillä ja niissä on kertynyt vettä polttoaineen sekaan ja mitään muuta syytä ei mielestäni ole kuin kondensioveden muodostuminen. Jos polttoaineen sekaan ei lisätty jäätymisenestoainetta vettä poistamaan, niin vedenilmaisimen merkkivalo saattoi syttyä muutaman tankkauksen jälkeen. Ja jäätymisiäkin joskus pääsi tapahtumaan. Vesiongelmaa ei esiinny kun polttoaineen sekaan laittaa jäätymisenestoainetta. Vedenerottimen vedenpoistoventtiili on hankalassa paikassa ja kaiken lisäksi vedenpoiston jälkeen moottori ei käy kunnolla tai käynnistyminen on tosi hankalaa. Käytänkin mieluummin jäätymisenestoainetta, koska se on erittäin helppo ja tehokas tapa estää vesiongelmat. Jäätymisenestoaine estää myös suodattimien limottumisen ja liman kertymisen muuallekin, joten järjestelmä pysyy myös puhtaana. Pienikin määrä vapaata vettä polttoaineen seassa saattaa aiheuttaa mikrobikasvustoa ja siitä johtuvaa liman muodostusta.

        > Olen ajanut useammallakin volkkarin dieselillä ja niissä on kertynyt vettä polttoaineen sekaan ja mitään muuta syytä ei mielestäni ole kuin kondensioveden muodostuminen. Jos polttoaineen sekaan ei lisätty jäätymisenestoainetta vettä poistamaan, niin vedenilmaisimen merkkivalo saattoi syttyä muutaman tankkauksen jälkeen.

        Minä olen ajanut useammallakin Diesel-Volksulla, sukulaisillani ja tutuillani on vielä enemmän niitä, enkä ole ikinä kuullut, että kellään olisi ollut vedenerotusongelmia tai että olisi lisätty jäänestoainetta.


      • Lämmin autotalli
        ftyjft kirjoitti:

        >ilmaa tulee juuri sen verran kun polttoainetta kuluu.

        Siis talvellahan ilmassa on vähän kosteutta, joten talvella vettä menee vähän. Talvella vesi jäätyy, joten bakteeritkin ovat horroksessa. Kun autolla ajetaan, vesi sulaa ja bakteerit heräävät. Toisaalta jos auto on ajossa vain vähän, niin silloin vesi on enimmäkseen jäätä. Vesi on dieselöljyä raskaampaa, joten se putoaa pohjalle, josta polttoaine imetään moottoriin ja vesi jää vedenerottimeen.

        Jotenkin minusta tuntuu että en usko selitystä veden tiivistymisestä talvella. Tai ainakin tästä selityksestä puuttuu jotain.

        Lämmin autotalli?

        Lämmin talli voisi olla yksi syy miksi kondensiovettä muodostuu tankkiin.

        Laitosmies kyllästyikin jatkuvaan vedenpoistoon ja lorauttelee jäänestoa tankkiin.


      • ml213.
        Lämmin autotalli kirjoitti:

        Lämmin autotalli?

        Lämmin talli voisi olla yksi syy miksi kondensiovettä muodostuu tankkiin.

        Laitosmies kyllästyikin jatkuvaan vedenpoistoon ja lorauttelee jäänestoa tankkiin.

        Kerroppa miten lämpimän autotallin ilmasta kosteus siirtyy tankin sisäpuolelle. Muta, se taas on todellisuutta, jos ajat pakkasessa olleen auton lämpimään talliin, niin autotallin ilmassa oleva kosteus tiivistyy vedeksi kaikkiin pintoihin, joihin ilma on kosketuksessa.

        Lisäksi on hyvä huomioida, miten tankki on alipainestettu venttiilin avulla eli tankin sisäpuolella on erittäin vähän ilmaa ja siten kosteutta.


      • ml213.
        tua-reg kirjoitti:

        > Olen ajanut useammallakin volkkarin dieselillä ja niissä on kertynyt vettä polttoaineen sekaan ja mitään muuta syytä ei mielestäni ole kuin kondensioveden muodostuminen. Jos polttoaineen sekaan ei lisätty jäätymisenestoainetta vettä poistamaan, niin vedenilmaisimen merkkivalo saattoi syttyä muutaman tankkauksen jälkeen.

        Minä olen ajanut useammallakin Diesel-Volksulla, sukulaisillani ja tutuillani on vielä enemmän niitä, enkä ole ikinä kuullut, että kellään olisi ollut vedenerotusongelmia tai että olisi lisätty jäänestoainetta.

        Niimpä. Itse olen ajanut Dieselillä lähes 30 vuotta ja kertaakaan en ole löytänyt vettä vedeneroittimesta eikä polttoaine ole jäätynyt.Puhumattakaan että olisin lisäillyt jäänestoaineita tankkiin.

        Yleensä vältän pienien määrien tankaamista eli korkkia availen mahdollisimman harvoin ja tankatessa huolehdin ettei vettä/lunta pääse korkkiin ja tankkiin pistoolin mukana.
        Monasti olen nähnyt miten korkki putoaa lumeen ja ilman puhdistamista korkki laitetaan paikoilleen.Liekkö siten huolimattomuus syy näiden autoilijoiden, joilla on jäätymisongelmia autoissaan.


      • heh heh..
        Liman muodostuminen kirjoitti:

        Olen ajanut useammallakin volkkarin dieselillä ja niissä on kertynyt vettä polttoaineen sekaan ja mitään muuta syytä ei mielestäni ole kuin kondensioveden muodostuminen. Jos polttoaineen sekaan ei lisätty jäätymisenestoainetta vettä poistamaan, niin vedenilmaisimen merkkivalo saattoi syttyä muutaman tankkauksen jälkeen. Ja jäätymisiäkin joskus pääsi tapahtumaan. Vesiongelmaa ei esiinny kun polttoaineen sekaan laittaa jäätymisenestoainetta. Vedenerottimen vedenpoistoventtiili on hankalassa paikassa ja kaiken lisäksi vedenpoiston jälkeen moottori ei käy kunnolla tai käynnistyminen on tosi hankalaa. Käytänkin mieluummin jäätymisenestoainetta, koska se on erittäin helppo ja tehokas tapa estää vesiongelmat. Jäätymisenestoaine estää myös suodattimien limottumisen ja liman kertymisen muuallekin, joten järjestelmä pysyy myös puhtaana. Pienikin määrä vapaata vettä polttoaineen seassa saattaa aiheuttaa mikrobikasvustoa ja siitä johtuvaa liman muodostusta.

        >>Jos polttoaineen sekaan ei lisätty jäätymisenestoainetta vettä poistamaan, niin vedenilmaisimen merkkivalo saattoi syttyä muutaman tankkauksen jälkeen.


      • 14+12
        ftyjft kirjoitti:

        >ilmaa tulee juuri sen verran kun polttoainetta kuluu.

        Siis talvellahan ilmassa on vähän kosteutta, joten talvella vettä menee vähän. Talvella vesi jäätyy, joten bakteeritkin ovat horroksessa. Kun autolla ajetaan, vesi sulaa ja bakteerit heräävät. Toisaalta jos auto on ajossa vain vähän, niin silloin vesi on enimmäkseen jäätä. Vesi on dieselöljyä raskaampaa, joten se putoaa pohjalle, josta polttoaine imetään moottoriin ja vesi jää vedenerottimeen.

        Jotenkin minusta tuntuu että en usko selitystä veden tiivistymisestä talvella. Tai ainakin tästä selityksestä puuttuu jotain.

        Pysähdyin joskus v.76-78 Teboilille tankkaamaan vanhaa Diesel mersuani ja voitko uskoa, tankista tuli ensin sammakon poikasia (nuijapäitä) noin 38kpl jonka jälkeen täyttöputkseta luikerteli vielä Kyykäärme vastaan. Varmasti Bakteerivaiheesta kehittynyt nämä otukset tankkiini.


      • uihl
        Lämmin autotalli kirjoitti:

        Lämmin autotalli?

        Lämmin talli voisi olla yksi syy miksi kondensiovettä muodostuu tankkiin.

        Laitosmies kyllästyikin jatkuvaan vedenpoistoon ja lorauttelee jäänestoa tankkiin.

        Siis kun auto lämpenee tallissa, niin mihin vesi tiivistyy? Auton ulkopintoihin, mutta se tankki on kuitenkin sisäpinta, niin miten kosteus sinne pääsisi? Kun lämpimän auton ajaa ulos kylmään, niin mihin vesi silloin tiivistyy? Ei yhtään mihinkään.

        Eräs sukulaiseni ajaa 20 km päivässä kahden lämpimän tallin väliä Diesel-Volsulla, johon tankkaa kerrallaan 5...10 litraa. Kuulemma täyteen tankkaaminen tulisi liian kalliiksi. Ikinä ole ollut mitään ongelmia veden kanssa.


      • RUstupid?

        Kysyit mitä eroa on sillä että tankki on tyhjä tai täysi. No siinä toisessa tapauksessa tankki on täynnä ilmaa, jonka kosteus on tyypillisesti sama kuin ulkona. Kun on pakkasta niin kosteus tiivistyy tankin pintaan tai ainakin metallisen täyttöputken suulle jääksi. Tuo on helposti havaittavissa kovalla pakkasella jos viitsit katsoa tarkemmin. Tuo jää sitten kulkeutuu polttoaineen sekaan ja aiheuttaa mahdollisesti ongelmia. Tuohon se kehoitus perustuu. Tokihan vedenerottimet on useimmissa dieseleissä kuitenkin.


      • Lima nuljaska
        RUstupid? kirjoitti:

        Kysyit mitä eroa on sillä että tankki on tyhjä tai täysi. No siinä toisessa tapauksessa tankki on täynnä ilmaa, jonka kosteus on tyypillisesti sama kuin ulkona. Kun on pakkasta niin kosteus tiivistyy tankin pintaan tai ainakin metallisen täyttöputken suulle jääksi. Tuo on helposti havaittavissa kovalla pakkasella jos viitsit katsoa tarkemmin. Tuo jää sitten kulkeutuu polttoaineen sekaan ja aiheuttaa mahdollisesti ongelmia. Tuohon se kehoitus perustuu. Tokihan vedenerottimet on useimmissa dieseleissä kuitenkin.

        Oletko nyt aivan varma ettei se ollut vesiletku mistä tankkasit ?! Mistä sitä vettä pakkasella tulee ? Täysin naurettava ajatus.


      • ratiritiralla2
        Lima nuljaska kirjoitti:

        Oletko nyt aivan varma ettei se ollut vesiletku mistä tankkasit ?! Mistä sitä vettä pakkasella tulee ? Täysin naurettava ajatus.

        joo ei pojat pakkasessa muodostu vettä sitte niin mistään mutta jos mittari on lähellä nollaa eli suojan puolella niin silloin alkaa vettä muodostua monella eri tapaa.. Huom Pakkas ilma on todella kuivaa!


    • en ymmärrä

      Kävin tankkaamassa auton tankin ihan täyteen ja ajoin sen jälkeen 900km ja huomasin että tankki oli sen jälkeen täynnä ilmaa. Miten tämä on mahdollista! Mistä se ilma tulee tankkiin? En minä ainakaan ole alittanut sinne koskaan ilmaa?!?!!?!?!?!?!?!?!?!?!?

    • heh heh..

      Ei varmasti tule limaa kun se vaatii vettä. Ei nykyautojen tankkiin pääse vettä on ne rakennettu niin.

      • et silleen

        Pääsee tankatessa. Maan alaisista säiliöistä.paaluu kierto takaisin tankkiin tuo lämmintä polttoainetta kylmään tankkiin ja muodostuu kosteutta tankin seinämiin, jos tankki pidetään täynnä ei ole paljaita seiniä ole.


    • mese203t

      Eräiden jakelu-asemien "talvidiesel"ei vastaa annettuja raja-arvoja.Cdi moottoreiden sähkösuuttimissa on ollut huomattavaa vika piikkiä näin talvella.Eikä ole pelkästään parafiinin muodostus putkiin/suodattimiin.Mistähän johtus?

      • Mistä havaittu??

        Voitko nimetä asemat tai yhtiöt? Neste ainakin kertoo talvilaadun raja-arvoiksi same -29 ja suodattettavuus -34 ja uudelle Pro laadulleen muistaakseni -32 ja -37.

        Ellei tuote ole sitä mitä myyjä ilmoittaa, se on kuluttujansuojallinen valituksen paikka ja maksumiestä etsitään öljy-yhtiöstä


    • Lähellä 100%

      Ei se kuiva pakkasilma niin kuivaa ole kuin moni luulee. Vaikka talvella ilma sisältää kymmeneosan vettä kesäilmaan verrattuna, niin talvella suhteellinen kosteus on kuitenkin usein aika lähellä 100 prosenttia. Pakkasen kiristyessä jo muutamankin asteen riittää siihen että kosteus alkaa tiivistymään pintoihin.

      • hrtsh

        > Ei se kuiva pakkasilma niin kuivaa ole kuin moni luulee.

        Ilman keskimääräinen vesihöyrypitoisuus g/㎥ Tampereella 1961...1990 tammi-joulu:
        2,18
        2,14
        2,84
        4,05
        5,65
        7,76
        9,58
        9,46
        7,47
        5,57
        4,11
        2,76

        Lähde: RIL 107-2000 Rakennusten veden- ja kosteudeneristysohjeet, taulukko 1.2.

        Aika selvästipä talvikuukaudet erottuvat.


      • Talvella pilvistä
        hrtsh kirjoitti:

        > Ei se kuiva pakkasilma niin kuivaa ole kuin moni luulee.

        Ilman keskimääräinen vesihöyrypitoisuus g/㎥ Tampereella 1961...1990 tammi-joulu:
        2,18
        2,14
        2,84
        4,05
        5,65
        7,76
        9,58
        9,46
        7,47
        5,57
        4,11
        2,76

        Lähde: RIL 107-2000 Rakennusten veden- ja kosteudeneristysohjeet, taulukko 1.2.

        Aika selvästipä talvikuukaudet erottuvat.

        Talvella ollaan aika lähellä 100% kosteutta ja aika helposti vesihöyry alkaa muodostumaan huurretta ja sen näkee myös talvella usein puiden ja yleensä pintojen huurtumisenä. Talvella olosuhteet saattavat olla yhtäjaksoisesti pitkiäkin aikoja huurtumisrajalla. Kesällä ollaan harvoin kosteuden tiivistymisrajalla ja yleensä kesällä ollaan aika kaukana tiivistymisrajasta. Talvella 2-4 grammaa vesihöyryä kuutiometrissä ilmaa riittää helposti kosteuden tiivistymiseen ja kesällä vesihöyryn määrän pitää olla 20-40 grammaa kuutiometrissä että vesihöyry tiivistyy vedeksi.


      • marginaaliongelma
        hrtsh kirjoitti:

        > Ei se kuiva pakkasilma niin kuivaa ole kuin moni luulee.

        Ilman keskimääräinen vesihöyrypitoisuus g/㎥ Tampereella 1961...1990 tammi-joulu:
        2,18
        2,14
        2,84
        4,05
        5,65
        7,76
        9,58
        9,46
        7,47
        5,57
        4,11
        2,76

        Lähde: RIL 107-2000 Rakennusten veden- ja kosteudeneristysohjeet, taulukko 1.2.

        Aika selvästipä talvikuukaudet erottuvat.

        http://ilmatieteenlaitos.fi/ilman-kosteus?p_p_auth=3Dyyq88F&p_p_id=20&p_p_lifecycle=1&p_p_state=exclusive&p_p_mode=view&_20_struts_action=/document_library/get_file&_20_folderId=359229&_20_name=DLFE-3413.pdf

        Niin erottuu...

        Suhteellinen kosteus selvästi korkeampi talvikuukausien aikana ja näin ollen myös kastepisteen alittuminen tankissa todennäköisempää.

        Mutta mahtaako tämä ongelma olla todellinen? Jos tankissa on 50 litraa ilmaa, jossa on 3g vettä kuutiossa, niin silloin tuossa tankillisessa ilmaa on 0,15g vettä. Vaikka koko vuoden ajan tankissa tiivistyisi ilmata vettä tuon verran kerran vuodokaudessa, niin se on vuositasolla puoli desiä. Veikkaan että käytetyssä dieselissä on jo itsessään moninkertainen määrä vettä.


    • ei vain auton tankis

      Vettä kertyy asemien säiliöihin ja siten myös limaa. Säiliön täytön yhteydessä tuo sakka sekoaa pohjalta, kaiketi jonkinlaiset suodattimet ovat tankkauspisteillä, mutta kyllä nekin päästävät läpi isoilla virtauksilla.
      Tilatankissa huomaa tuon liman kertymisen säiliön pojalle, viikko- ja kuukausikaupalla saa odotella, että se painuu pohjalle täytön jälkeen, suodattimet aivan välttämättömät.

      • engieg

        ihan vain tiedoksi että ne aseman säiliöt putsataan määräajoin toisin kuin sun farmari purkkis.


      • älä riko autoasi
        engieg kirjoitti:

        ihan vain tiedoksi että ne aseman säiliöt putsataan määräajoin toisin kuin sun farmari purkkis.

        Tilatankki putsataan nykyään aina ennen täyttöä, juurikin liman vuoksi. Sinä taas et tiedä koska se tankki on putsattu, mistä sinä litkusi ostat kalliilla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4362
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1543
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1317
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1083
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      929
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      847
    9. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe