Äiti ei pidä minusta??

Epätietoinen1

Mitä voin tehdä kun äiti ei pidä minusta?

Äiti on minuun jatkuvasti pettynyt ja loukkaantuu kaikesta mitä teen. Valitsemastani työpaikasta, lasten nimistä, asuinkaupunginosasta, jos tapaamisaika ei sovi vaikka ehdottaa näkemistä tosi lyhyellä varoitusajalla, lasten synttärien vieraista (en kutsu koko sukua), jne. pienistä asioista suuriin.

Lapsena itsellä oli joskus tunne että veli oli läheisempi äidille. Äiti ei halunnut viettää aikaa kanssani tai olla lähelläni, useimmiten tuntui kuin olisin lähinnä ärsyttänyt häntä. Äiti sanoi minulle kerran että toiset ihmiset vain tulevat keskenään paremmin juttuun ja ovat enemmän samanlaisia keskenään. Nykyään välinpitämättömyyden lisäksi tuntuu kuin jatkuvasti maksaisin jostain tekemästäni virheestä tai vääryydestä, vaikken keksi mikä kumma se oikein on. Äiti on välillä suorastaan vihamielinen.

Kun hän joskus harvoin tulee kylään, ei ole kiinnostunut viettämään aikaa minun kanssani vaan lähtee lasten kanssa johonkin tai leikkii lastenhuoneessa heidän kanssaan. Ennen lasten saantia ei käynyt kylässä vaikka pyysin. Asuu lähellä joten välimatkasta ei voi olla kyse. Kyläiltiin äidillä ennen säännöllisesti samaan aikaan veljen perheen kanssa aina kun hän pyysi kylään. Nykyään paljon harvemmin koska tilanne on itselle niin ahdistava.

Käytännössä ei tunneta äidin kanssa toisiamme kunnolla ollenkaan. Itsellä tosi surullinen olo tästä.

En uskalla kysyä asiasta äidiltä, suuttuu ja närkästyy niin herkästi. Pelkään että välit katkeavat kokonaan. Lasten takia en haluaisi välejä katkaista.

Pitääkö vaan luovuttaa ja antaa äitisuhteen katketa lopullisesti ja antaa lasten nauttia isoäidin seurasta? Ja yrittää itse päästä surusta yli? Vai onko jotain tehtävissä? Tilanne vain pahenee, joten voiko olla kyse jostain sairaudesta, dementiasta, tms? Kellään kokemuksia vastaavasta?

7

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siis sussa vai äidisssä 'vikaa'?

    • ei äidit halua louka

      Niin sama tulee mieleen, mikä kiikastaa välejänne, äiti leikkii lastesi kanssa.
      Kuinka itse toimit, pyydätkö äitiäasi kylään, kerrotko hänelle mistään.
      Minusta tuntuu että nyt itse teet kärpäsestä härkäsen, sallitko äidillesi mitään, koet häet vihamieliseksi.

      Taitaa usein olla niin, että ne äidit pelkäävät loukkaavana ja eivät uskalla juuri mitään tehdä, kysyä, jotta saisivat edes hetken verran nähdä ja olla lastenlastensa kanssa.

      Jospa nyt jättäisit luulottelut äidin vihasta ja loukkaantumisesta, anna äidillesi jotain pientä puuhaa kotonasi tai menette lasten kanssa yhdessä shoppailemaan, saattaisi aukaista paljon suhteesanne.

      Äidit ovat ihan tavallisia ihmisiä, eivät he lastensa elämää useinkaan halua määritellä. Miksi kaikista asioista ja mielipiteistä ei voi puhua avoimesti, se estää niin monen äidin ja tyttären hyvän yhdessäolon.

    • Epätietoinen1

      Sen kun tietäis, kenessä on vikaa. Mutta onko sillä edes merkitystä? Lähinnä haluaisin kuulla jos jollain on vastaava tilanne ratkennut jotenkin onnellisesti?

      Pyydän äitiä säännöllisesti kylään, mutta hän ei tule. Näin on ollut siitä lähtien kun muutin pois kotoa. Nyt kun on lapsia, tulee kylään silloin kun itse on ensin ehdottanut ajankohdan ja haluaa aina itse päättää mitä kyläillessä tehdään, esim. että vie lapset johonkin. Itseasiassa ei se haittaa, tärkeintä minusta että lapset saavat olla isoäitinsä kanssa. Kun hän tuo lapset kotiin, ehdotan aina että jäisi hetkeksi, mutta aina on kiire pois päästä.

      Olen - tunteistani huolimatta - oikein yrittämällä yrittänyt olla mukava, ystävällinen, joustava... kertonut omista ja perheen asioista. Jopa silloin kun hän tahallaan loukkaa, olen nykyään yrittänyt niellä kirpeät sanat ja yrittänyt olla ystävällinen. Olen ajatellut että jos hänellä on paha olla, voin sentään olla se ihminen johon hän voi sen purkaa, jos ei muuta.

      Koska yleensä emme muuten juttele kuin tekstiviestein tai sähköpostin välityksellä, joskus puhelimessa, nämä arvostelut ja kiukun puuskat on helpompi kestää.

      Joskus kun ajan myötä näitä kipeitä asioita on kertynyt enkä ole jaksanut pysyä hiljaa vaan olen uskaltanut sanoa että pahoitin mieleni hänen sanomastaan tai tekemästään, niin hän loukkaantuu siitä että kehtaan loukkaantua hänelle. Sen jälkeen emme näe kuukausiin. Ja se tuntuu entistä pahemmalta.

      Joskus mietin onko vika tosiaan minussa, mutta ainakaan tahallani en yritä olla pidättyväinen, kylmä tai hankala. Hyväksyn kyllä että äiti on tavallinen ihminen, epätäydellinen kuten minä itsekin. Mutta välillä mietin että miksi ihmeessä tämän äiti-lapsi-suhteen pitää olla niin helkatin hankalaa. Jotenkin homma ei vaan toimi, ei vaikka miten yritän. Ehkä yritän väärin mutten tiedä miten pitäisi toimia, mistä aloittaa?

      Olen sanonut että on todella mukavaa kun hän vie lapset jonnekin ja että toimintatavoilla ja päivärytmilläkään ei silloin ole niin väliä, vaan toimii niin kuin hän parhaaksi näkee, luotan häneen, joten äidillä ei pitäisi olla pelkoja. Lapset oppivat että isoäidin kanssa toimitaan tietyllä tavalla, ja kotona tietyllä tavalla. Ei kaikkien tapojen tarvitse mielestäni olla samoja. Mutta me vanhemmat tietysti loppukädessä päätämme miten lapsi kotona kasvatetaan, ja olemme vastuussa lapsen kasvatuksesta.

      Mutta vaikka hän nykyään harvoin näkee edes lastenlapsiaan, niin kovasti on kiinnostusta olla jatkuvasti neuvomassa ja arvostelemassa, vaikka asioista ei paljon tiedäkään. Siihen neuvomiseen ja asioiden ja toimintatapojen vaatimiseenkin olen ihan lopen kyllästynyt. Sitä hyväksyntää tai rakkauden osoittamista ei vaan löydy. Ehkä teen hänen mielestään kaiken sitten niin erilailla ja "väärin".

      Onko aikuisen lapsen hyvä vain kuunnella kaikki hyvää tarkoittavat saarnat, luennot ja jatkuva, hyvää tarkoittava "rakentava kritiikki", koska äiti ilmeisesti aina tietää paremmin ja minä itse olen niin osaamaton etten osaa ja ymmärrä vaan tarvitsen jatkuvaa ohjaamista?

      Paha mieli vaan siitä kun sille kritiikille ei saa sanoa ei ja saada äiti ymmärtämään että haluan kyllä olla hänen kanssaan tekemisissä mutta itse haluan omasta elämästäni ja valinnoistani päättää ja silti janoan tulla hyväksytyksi, ilman selittelyitä tekemistäni valinnoista tai todisteluita siitä kuinka hyvä tytär olen. Olen kiittänyt neuvoista ja varovasti pyytänytkin että vähempikin ohjeistus riittäisi, ja että kysyn sitten neuvoa kun olen epätietoinen.

      Pahoittelut ehkä vähän tyly teksti, mutta ryydyttää tämä tilanne ja se että tulee sitä itse mielessä jatkuvasti vatvottua. Siksi kysymys: pitäisikö unohtaa koko "fiasko"?

    • 12+15

      Istukaa saman pöydän ääreen sinä, äitisi ja miehesi. Kyllä tuollainen pitäisi pystyä terveessä perheessä keskustelemalla ratkomaan.

      • Saman kokenut

        Voi toimiakin, mutta onko ap:n perhe tai siis äitisuhde terve?

        En usko että ap:n äiti tekee tuota vahingossa vaan pelaa jotakin sairasta valtapeliä tyttärensä
        kanssa ja nauttii siitä, että tytär tarvitsee jotain äidiltään ja voi evätä sen antamisen. Miksi?
        En tied mutta kahvipöytäkeskustelulla se tuskin selviää.

        Ehkä ap voisit kertoa äidillesi tunteese, vaikka sähköpostilla, se vaan tuskin auttaa, jos toine
        ei halua kuunnella. sinin pitäisi kuitenkin kieltäytyä toimimasta
        likasankkona, johon äitisi tyhjentää pahanolonsa. Sinä et ole vastuussa äitisi tunteista tai elämästä.

        Olet yrittänyt hyvällä mutta se vain lietsoo äitisi välinpitämättömyyttä. Pitää sinua ehkä
        itsestäänselvyytenä.

        Se mikä voisi auttaa... älä soita äidillesi vaan anna hänen soittaa
        sinulle! Jos tulee käymään niin älä tuputa kuulumisia ja rakkauttasi jos toinen ei sitä
        halua... Ilmoita halusi parantaa suhdettanne, mutta älä tungettele, ei se auta.

        Sinä et ole vastuussa äitisi tunteista tai elämästä. Hän on sinun äitisi ja varmasti olet pettynyt
        jos koet ettei hän rakasta sinua. Mutta et voi muuttaa sitä koettamalla miellyttää tai painostamalla.
        Niin pahalta kuin se tuntuukin. Surutyö auttaa, jatka elämääsi, päästä irti äitistäsi.


      • laiffia
        Saman kokenut kirjoitti:

        Voi toimiakin, mutta onko ap:n perhe tai siis äitisuhde terve?

        En usko että ap:n äiti tekee tuota vahingossa vaan pelaa jotakin sairasta valtapeliä tyttärensä
        kanssa ja nauttii siitä, että tytär tarvitsee jotain äidiltään ja voi evätä sen antamisen. Miksi?
        En tied mutta kahvipöytäkeskustelulla se tuskin selviää.

        Ehkä ap voisit kertoa äidillesi tunteese, vaikka sähköpostilla, se vaan tuskin auttaa, jos toine
        ei halua kuunnella. sinin pitäisi kuitenkin kieltäytyä toimimasta
        likasankkona, johon äitisi tyhjentää pahanolonsa. Sinä et ole vastuussa äitisi tunteista tai elämästä.

        Olet yrittänyt hyvällä mutta se vain lietsoo äitisi välinpitämättömyyttä. Pitää sinua ehkä
        itsestäänselvyytenä.

        Se mikä voisi auttaa... älä soita äidillesi vaan anna hänen soittaa
        sinulle! Jos tulee käymään niin älä tuputa kuulumisia ja rakkauttasi jos toinen ei sitä
        halua... Ilmoita halusi parantaa suhdettanne, mutta älä tungettele, ei se auta.

        Sinä et ole vastuussa äitisi tunteista tai elämästä. Hän on sinun äitisi ja varmasti olet pettynyt
        jos koet ettei hän rakasta sinua. Mutta et voi muuttaa sitä koettamalla miellyttää tai painostamalla.
        Niin pahalta kuin se tuntuukin. Surutyö auttaa, jatka elämääsi, päästä irti äitistäsi.

        Äitini kuoltua olen joskus ihmetellyt kuinka totaalisiksi muukalaisiksi äiti ja lapsi voivat jäädä toisilleen. Liittyy ehkä ihan vauvavaiheen erilaisiin vaillejäämisiin tämä kohtaamattomuus loppuiäksi. Ehkä hän olisi rakastanut toisenlaista lasta paremmin, en tiedä. Myös samassa perheessä yksi on lempilapsi ja toinen vieroksuttu, jopa kaltoinkohdeltu. Sellaista se elämä vain on. Paras hyväksyä tosiasiat ja sen jälkeen jatkaa itse elämäänsä, rehellisesti ja rakkaudellisesti, ainakin itseään kohtaan.


    • Anonyymi

      Minulla on aivan samanlainen kokemus. Äitini on minulle tokaissutkin, että ”älä seiso mun onneni edessä” - ilmaissut siis suoraan että olemassaolollani pilaan hänen onnensa. Tuolloin olin vasta alakouluikäinen ja elettiin 90-lukua, eli ei enää mitään pula-aikaa tai muuta poikkeustilannetta vaan jo jokseenkin modernin kasvatuksen aikakautta. Olen aina pyrkinyt olemaan hyvä kaikessa ja kilttikin, suorittaa ja ansaita äitini silmissä jonkinlaista arvostusta.

      Systeemiä ruokki se, että toisinaan sainkin suorituksistani kehuja, kun vaikka tein uraa. Väliin on kuitenkin mahtunut vuosia, jolloin hän ei selittämättömistä syistä halunnut olla yhteydessä. Käytännössä siis ollut aivan kamala ja suorastaan vittumainen, jos olen itse ollut aloitteellinen. Hän ei ole minuun päin noina puhumattomuuusjaksoina yhteydessä lainkaan. ”Pelin” henki on se, että odottelen ja jollain tavalla ”lepyttelen” häntä, vaikka en tiedä miksi.

      Kun sain lapsia, hän jaksoi hetken leikkiä mummia. Kun lapset kasvoivat ja heillekin tuli oma tahto, mutkistuvat asiat. Lasten vauva-aikaan hän siis osallistui elämäämme paljonkin, ja hetken ajattelin että ehkä hän on saanut mummin roolin myötä uuden tarkoituksen lasten ja minunkin elämässäni. Toki siinäkin hommassa huomasin, että minä en oikeastaan saa tarvita häntä lasten hoitoon (vaikkapa yökylää), vaan hän saa sanella säännöt.

      Nyt tunsin taas tämän puhumattomuusjakson lähestyvän. Sen sijaan että ”odottelisin” ja/tai ”lepyttelisin”, päätin tällä kertaa olla tekemättä mitään. Sanoin jopa suoraan, että annetaan olla. Sillä lopputuloksella, että välimme ovat poikki, jos tätä termiä halutaan käyttää.

      Se mitä pelkäät, saattaa hyvinkin tapahtua. Minullekin asia on aiheuttanut paljon surua, sosiaalista häpeää ja pettymystä omille lapsilleni. Toisaalta mietin, miksi kannattelin tätä järjestelmää yli 40 vuotta. Se on niin helvetin raskasta, ja todennäköisesti turhaa. Et voi koskaan voittaa tai ansaita äidin rakkautta. Olisinpa tajunnut itse tämän jo aiemmin, niin olisin välttynyt kovin raskaalta taakalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe