Pillerit vai pelkkä kondomi?

Minun tarvitsee nyt viikon sisällä mennä papa-kokeeseen ja uusimaan e-pilleri reseptini. Olen syönyt pillereitä nyt 5 vuotta. Luin netistä että olisi hyvä pitää tauko pillereistä herättääkseen omat aidot hormonit, ja näin ollen pelastaa oman hedelmällisyyden tulevaisuudessa. Pitääkö tälläinen paikkansa? Pitäiskö minun pitää vuoden tauko, ja aloittaa sitten taas niiden syönti. Pillerimerkki on aina ollut yasmin. Ongelmana on myös suunnaton ylipaino ( 30 kg) ja korkea verenpaine. Mitä minun kannattaisi tehdä? Olen kuullut juttuja, että pelkkä kondomi oikein käytettynä olisi oiva valinta, mutta onko se tarpeeksi luotettava menetelmä minulle. Laihtuisinko jos lopettaisin pillerit? Mitä tapahtuu kun lopetan pillerit, muutunko aknehirviöksi ja lihoanko lisää? Haluan kuitenkin, että menkkani tulisi normaalisti kerran kuussa. Mitä minä teen?! Olisin kiitollinen vastauksistanne ja luen mieluusti teidän kokemuksista tähän asiaan liittyen, niin osaan sitten paremmin tehdä ratkaisun tähän asiaan.
3163
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Ylipaino ja korkea verenpaine yhdistettynä hormonaaliseen ehkäisyyn on todella huono yhdistelmä. Sinuna vaihtaisin vaikkapa kierukkaan.

Äänestä

Ylipaino vähentää e-pillerien tehoa, joten mitä luultavimmin nytkään ehkäisysi ei ole kunnossa. Kannattaa käydä kysymässä gynekologilta onko pillerimerkkisi oikea ottaen paino huomioon.

SIihen asti käytä ehdottomasti kondomia sekä pillereitä.

Ei pitäisi pitää vuoden taukoa ja sitten aloittaa uudelleen. Joko lopetat pillerit kokonaan, tai jatkat niiden käyttöä: noin ei tule mitään hormonitoiminnan sekoilua.

Kukaan ei tiedä laihtuisitko, jos lopettaisit pillerit, koska ylipainosi ei välttämättä johdu pillereistä. Tästäkin kannattaa puhua lääkärin kanssa. Ylipainoa voi aiheuttaa mm. kilpirauhassairaudet, jotka ovat suomalaisten keskuudessa aika yleisiä.

Jos haluat, että menkat tulevat kerran kuussa, niin sitten sinulla on vain yksi vaihtoehto: lopeta pillerit. pillerien aikana kun ei menkkoja tule. Tyhjennsvuoto on, mutta ne eivät ole kuukautiset sanan tiukassa merkityksessä.

Pillerit ovat luultavasti pelastaneet hedelmällisyytesi. 5 vuoden aikana sinulla olisi ollut noin 60 ovulaatiota ja kussakin ovulaatiossa olisi lähtenyt kypsymään noin 3-5 munasolua (ehkä enemmänkin), joista yksi (yleensä) kehitttyy loppuun asti, eli ilman pillereitä olisit tuhlannut ainakin 300 munasolua. Nyt munasarjasi ovat lepotilassa.

voisitko laittaa linkin siihen sivuun, jossa kerrotaan pilleritauon pelastavan hedelmällisyyden? kiinnostaisi tietää miksi ja mistä moinen ajatus.

Äänestä

Kannattaa todella keskustella sen lääkärin kanssa.

Mitään taukoja ei nykyisten matalahormonisten pillereiden kanssa suositella, jos ei todellakin halua saada lasta tai lopettaa hormonaalista ehkäisyä kokonaan.

Sairaalloisesti ylipainoisilla pillerien teho on heikompi kuin normaalipainoisilla. Yleensä silloin ei edes pillereiden käyttöä aloiteta.

Kukaan ei voi tietää, mitä sinulle tapahtuu, kun pillerien käyttö loppuu. Voi lihoa lisää tai laihtua hiukan, Kuukautiskiertosi voi olla sekaisin useita kuukausia tai lihavuutesi takia se ei edes palaudu. Naama kukkii tai ei kuki.

Ei kannata tehdä hötkyillen ratkaisua. Jos lääkärisikin mielestä on hyvä jatkaa nykyisellä ehkäisyllä.

Oikein käytettynä pillereiden ja kondomin antama ehkäisysuoja on yhtä hyvä.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


+30kg kirjoitti:

Minun tarvitsee nyt viikon sisällä mennä papa-kokeeseen ja uusimaan e-pilleri reseptini. Olen syönyt pillereitä nyt 5 vuotta. Luin netistä että olisi hyvä pitää tauko pillereistä herättääkseen omat aidot hormonit, ja näin ollen pelastaa oman hedelmällisyyden tulevaisuudessa. Pitääkö tälläinen paikkansa? Pitäiskö minun pitää vuoden tauko, ja aloittaa sitten taas niiden syönti. Pillerimerkki on aina ollut yasmin. Ongelmana on myös suunnaton ylipaino ( 30 kg) ja korkea verenpaine. Mitä minun kannattaisi tehdä? Olen kuullut juttuja, että pelkkä kondomi oikein käytettynä olisi oiva valinta, mutta onko se tarpeeksi luotettava menetelmä minulle. Laihtuisinko jos lopettaisin pillerit? Mitä tapahtuu kun lopetan pillerit, muutunko aknehirviöksi ja lihoanko lisää? Haluan kuitenkin, että menkkani tulisi normaalisti kerran kuussa. Mitä minä teen?! Olisin kiitollinen vastauksistanne ja luen mieluusti teidän kokemuksista tähän asiaan liittyen, niin osaan sitten paremmin tehdä ratkaisun tähän asiaan.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu