Mikä olisi hyvä akkumonitori? Pitäisi olla mahdolisimman helppo asentaa, tyyliin piuha kiinni akkuun ilman mitään ihem shuntteja tms eli ilman että pitäisi muuttaa olemassa olevia piuhoja. Ja halbakin pitäisi olla!
Akkumonitori
46
1986
Vastaukset
- 14vee
tässä on halpa, hyviä saa alan kaupoista.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Mittausvalineet/Mittauslaitteet/Digitaalinen-yleismittari-15133/- Eri asia
Tämä on eri asia, kuin yllä tarkoitti
- -Mika-
Tässä on hyvä ja edullinen: http://www.smartgauge.co.uk/smartgauge.html
Asennus helppoa, ei shunttia. Ja on itse kalibroiva, joten näyttää oikein myös akun vanhetessa.- Osaatko
sanoa millä periaatteella SG saa tietoa akun varaustilasta ilman shunttiakin paremmin kuin "perinteiset" akkumonitorit? Saittia lukiessa tulee mieleen luontaistuotteiden markkinointi eivätkä kirjoitusvirheet paranna yhtään vaikutelmaa.
- Shuntti ajoon
Osaatko kirjoitti:
sanoa millä periaatteella SG saa tietoa akun varaustilasta ilman shunttiakin paremmin kuin "perinteiset" akkumonitorit? Saittia lukiessa tulee mieleen luontaistuotteiden markkinointi eivätkä kirjoitusvirheet paranna yhtään vaikutelmaa.
Jep, pitkä hehkutus toimintatavasta mikä ei kuitenkaan sano mitään, viittaavat vain johonkin algoritmiin. En ymmärrä miten tuo voisi toimia.
- Joakim_
Shuntti ajoon kirjoitti:
Jep, pitkä hehkutus toimintatavasta mikä ei kuitenkaan sano mitään, viittaavat vain johonkin algoritmiin. En ymmärrä miten tuo voisi toimia.
Ehkä samalla tavalla kuin tämä: http://www.buchmann.ca/article25-page1.asp ?
- -Mika-
Osaatko kirjoitti:
sanoa millä periaatteella SG saa tietoa akun varaustilasta ilman shunttiakin paremmin kuin "perinteiset" akkumonitorit? Saittia lukiessa tulee mieleen luontaistuotteiden markkinointi eivätkä kirjoitusvirheet paranna yhtään vaikutelmaa.
Kyllä se ihan jännitetiedolla pelkästään toimii. Ja toimiikin sitten hyvin. Shuntilla olevia olen myös asentanut, mutta ne on epätarkempia! Ja epätarkkuus kasvaa akuston ikääntyessä. SmartGauge taas näyttää aina oikein, vaikka akusto ikääntyy.
Ja molempia versioita olen asentanut veneisiin. Smart Gauge on käytännössä osoittautunut tarkemmaksi. Lisäplussana tulee sitten se asennuksen helppous. - Joakim_
-Mika- kirjoitti:
Kyllä se ihan jännitetiedolla pelkästään toimii. Ja toimiikin sitten hyvin. Shuntilla olevia olen myös asentanut, mutta ne on epätarkempia! Ja epätarkkuus kasvaa akuston ikääntyessä. SmartGauge taas näyttää aina oikein, vaikka akusto ikääntyy.
Ja molempia versioita olen asentanut veneisiin. Smart Gauge on käytännössä osoittautunut tarkemmaksi. Lisäplussana tulee sitten se asennuksen helppous.Mistä tiedät, että toimii pelkällä jännitetiedolla? Tietysti tuolla kytkennällä ei voi mitata kulutus- ja latausvirtoja, mutta kyllä se voi olla myös LCR-mittari. FAQissa sanotaan selvästi, että se ei ole jännitemittari.
- smartG
-Mika- kirjoitti:
Kyllä se ihan jännitetiedolla pelkästään toimii. Ja toimiikin sitten hyvin. Shuntilla olevia olen myös asentanut, mutta ne on epätarkempia! Ja epätarkkuus kasvaa akuston ikääntyessä. SmartGauge taas näyttää aina oikein, vaikka akusto ikääntyy.
Ja molempia versioita olen asentanut veneisiin. Smart Gauge on käytännössä osoittautunut tarkemmaksi. Lisäplussana tulee sitten se asennuksen helppous.Shunttia käyttävät varaustilan mittarit toimivat hyvin jos akku varataan täyteen riittävän usein, jolloin mittaus saadaan aika ajoin resetoitua 100%:iin. Jos varaustila vaihtelee koko kesälomapurjehduksen ajan jossakin 50% ja 90% seutuvilla , niin mittaus varmasti ryömii ja virhe kasvaa. Se johtuu kahdesta syystä. Ensinnäkin virtamittauksessa on aina vähän virhettä (offset & gain) ja toiseksi akuston hyötysuhde ei ole vakio vaan vaihtelee varaustason mukaan. Akustoon pitää työntää vähän enemmän ampeeritunteja sisään kuin sieltä on otettu, mutta tämä kerroin ei ole vakio ja siten mahdoton kompensoida tarkasti.
Smart Gauge seuraa jännitettä ja sen muutoksia ajan suhteen ja sen avulla ylläpitää akun simulaatiomallia. Kuulostaa aika uskomattomalta, mutta sen perusteella mitä käyttäjät ovat raportoineet eri foorumeilla, tuntuu toimivan hyvin. - siiiis
-Mika- kirjoitti:
Kyllä se ihan jännitetiedolla pelkästään toimii. Ja toimiikin sitten hyvin. Shuntilla olevia olen myös asentanut, mutta ne on epätarkempia! Ja epätarkkuus kasvaa akuston ikääntyessä. SmartGauge taas näyttää aina oikein, vaikka akusto ikääntyy.
Ja molempia versioita olen asentanut veneisiin. Smart Gauge on käytännössä osoittautunut tarkemmaksi. Lisäplussana tulee sitten se asennuksen helppous.pelkällä jännitetiedolla se ei mitenkään voi toimia. Miten (millä laitteella) olet todennut sen tarkemmaksi kuin shuntilliset?
- smartG
-Mika- kirjoitti:
Kyllä se ihan jännitetiedolla pelkästään toimii. Ja toimiikin sitten hyvin. Shuntilla olevia olen myös asentanut, mutta ne on epätarkempia! Ja epätarkkuus kasvaa akuston ikääntyessä. SmartGauge taas näyttää aina oikein, vaikka akusto ikääntyy.
Ja molempia versioita olen asentanut veneisiin. Smart Gauge on käytännössä osoittautunut tarkemmaksi. Lisäplussana tulee sitten se asennuksen helppous.Mielenkiintoinen postaus Smart Gaugen suunnittelijalta (#42):
http://www.ybw.com/f...6133#post716133 - smartG
smartG kirjoitti:
Mielenkiintoinen postaus Smart Gaugen suunnittelijalta (#42):
http://www.ybw.com/f...6133#post716133Toimisiko nyt paremmin:
http://www.ybw.com/forums/showthread.php?73924-Smartbank-battery-management&p=716133#post716133 - -Mika-
smartG kirjoitti:
Shunttia käyttävät varaustilan mittarit toimivat hyvin jos akku varataan täyteen riittävän usein, jolloin mittaus saadaan aika ajoin resetoitua 100%:iin. Jos varaustila vaihtelee koko kesälomapurjehduksen ajan jossakin 50% ja 90% seutuvilla , niin mittaus varmasti ryömii ja virhe kasvaa. Se johtuu kahdesta syystä. Ensinnäkin virtamittauksessa on aina vähän virhettä (offset & gain) ja toiseksi akuston hyötysuhde ei ole vakio vaan vaihtelee varaustason mukaan. Akustoon pitää työntää vähän enemmän ampeeritunteja sisään kuin sieltä on otettu, mutta tämä kerroin ei ole vakio ja siten mahdoton kompensoida tarkasti.
Smart Gauge seuraa jännitettä ja sen muutoksia ajan suhteen ja sen avulla ylläpitää akun simulaatiomallia. Kuulostaa aika uskomattomalta, mutta sen perusteella mitä käyttäjät ovat raportoineet eri foorumeilla, tuntuu toimivan hyvin.Tuossa hieman alempana on linkki laitteen suunnittelijan kirjoitukseen eräällä keskustelupalstalla. Erittäin hyvä kirjoitus, kannattaa lukea. Kyseinen herra on ennen tätä laitetta työkseen suunnitellut myös perinteisiä, shunttia käyttäviä akkumonitoreja (mm peukert-korjauksella olevan) ja toiminut niiden teknisessä tuessa ja siksi tuntee niiden ongelmat ja heikot kohdat.
Hän ei kerro, miten SG toimii. Vihjailee kyllä käyttävänsä mm. usella eri taajuudella tehtävää AC-virtapulssin syöttämistä akkuun ja tulosten analysointia AC-impedanssispektrinä etc. Pelkällä jännitetiedolla se ei siis toimi.
Suurin ongelma shunttia käyttävien (ampeerituntimittarien) näyttämässä on jatkuva epäsykkaan joutuminen, jota tavallinen (ei teknisesti orientoitunut) ei edes huomaa saatikka osaa tehdä asialle mitään. Ja näin tapahtuu jo muutaman lataus/purkusyklin jälkeen. Ne toimivat parhaiten sellaisessa käytössä, missä purkuvirta on aina vakio tai lähes vakio. Ja lataus tehdään alykkäällä laturilla joka purkukerran jälkeen aivan täyteen ja samalla kalibroidaan/nollataan se mittari. Ja silti voi olla tarpeen ajoittainen kapasiteettiarvon korjaaminen akkujen kulumisen vuoksi.
Tutkin pitkään markkinoilla olevia akkumonitoreja ihan käytännön syystä: Eräällä hyvällä ystävälläni oli jatkuvasti akut tyhjät ja tuhoutuivat parissa kaudessa. Vaikka millasia muita akkumonitoreja oli ollut käytössä. Hän ei vaan ymmärrä sähköstä mitään ja oli pakko löytää monitori, joka ei vaadi osaamista tai kalibrointia. Ja sellaiseksi on tuo Smart Gauge nyt käytännössä myös osoittautunut. Useamman olen asentanut ja muille suositellut ja ovat sen itselleen asentaneet. Pelkkiä kehuja se on käyttäjiltä saanut. Myös teknisesti orientoituneilta, sähköstä jotain jopa ymmärtäviltäkin. - smartG
-Mika- kirjoitti:
Tuossa hieman alempana on linkki laitteen suunnittelijan kirjoitukseen eräällä keskustelupalstalla. Erittäin hyvä kirjoitus, kannattaa lukea. Kyseinen herra on ennen tätä laitetta työkseen suunnitellut myös perinteisiä, shunttia käyttäviä akkumonitoreja (mm peukert-korjauksella olevan) ja toiminut niiden teknisessä tuessa ja siksi tuntee niiden ongelmat ja heikot kohdat.
Hän ei kerro, miten SG toimii. Vihjailee kyllä käyttävänsä mm. usella eri taajuudella tehtävää AC-virtapulssin syöttämistä akkuun ja tulosten analysointia AC-impedanssispektrinä etc. Pelkällä jännitetiedolla se ei siis toimi.
Suurin ongelma shunttia käyttävien (ampeerituntimittarien) näyttämässä on jatkuva epäsykkaan joutuminen, jota tavallinen (ei teknisesti orientoitunut) ei edes huomaa saatikka osaa tehdä asialle mitään. Ja näin tapahtuu jo muutaman lataus/purkusyklin jälkeen. Ne toimivat parhaiten sellaisessa käytössä, missä purkuvirta on aina vakio tai lähes vakio. Ja lataus tehdään alykkäällä laturilla joka purkukerran jälkeen aivan täyteen ja samalla kalibroidaan/nollataan se mittari. Ja silti voi olla tarpeen ajoittainen kapasiteettiarvon korjaaminen akkujen kulumisen vuoksi.
Tutkin pitkään markkinoilla olevia akkumonitoreja ihan käytännön syystä: Eräällä hyvällä ystävälläni oli jatkuvasti akut tyhjät ja tuhoutuivat parissa kaudessa. Vaikka millasia muita akkumonitoreja oli ollut käytössä. Hän ei vaan ymmärrä sähköstä mitään ja oli pakko löytää monitori, joka ei vaadi osaamista tai kalibrointia. Ja sellaiseksi on tuo Smart Gauge nyt käytännössä myös osoittautunut. Useamman olen asentanut ja muille suositellut ja ovat sen itselleen asentaneet. Pelkkiä kehuja se on käyttäjiltä saanut. Myös teknisesti orientoituneilta, sähköstä jotain jopa ymmärtäviltäkin.Tässä myös mielenkiintoinen ketju:
http://www.canalworld.net/forums/index.php?showtopic=53760&st=0
Johtopäätös taisi olla loppujen lopuksi, että SG ei käytä impedanssimittauksia. Se tuossa toisessa ketjussa ollut viittaus impedanssimittauksiin oli vastaus aiempaan postaukseen jossa väitettiin, että kahdella johtimella ei voi mitata mitään muuta kuin jännitettä. - Ihmelaite?
Miten akun varaustilaa voi seurata mittaamatta virtoja?
- Nasa
Itse hankin nasan batterymonitorin. Pakkauksessa on kaikki ja jos tuo shuntti pelottaa, niin sen asentaminen on hyvin yksinkertainen ja hyvin opastettu
- Ääni
Tuolle Nasalle. Shunttia ei kannata pelästyä, se on ihan helppo asentaa. Ja kyllä, minusta mittari on hyödyllinen, siitäkin on joskus väitelty...
- -make-
Halvalla löytyy myös hyviä...
http://viewitem.eim.ebay.fi/MiNi-Digital-4530V-Red-LED-Auto-Car-Voltmeter-Gauge-Voltage-Volt-Panel-Meter-/230868183841/item- Lomalla se o
Kannattaisko laittaa vieläs neljäs kerta - jos se myyjä olis sitten palannut lomalta
- shuntti ajoon
Shuntti on aikalailla välttämätön jos haluat mitata lataus- ja purkuvirtaa. Pelkän jännitteen perusteella ei voi kuin esittää erittäin karkeita arvauksia akuston tilasta.
- -Mika-
Joo, mutta useimmat veneilijät haluaa vaan tietää paljonko akustossa on kapasiteettia jäljellä. Suurin osa ei tee sillä virtatiedolla mitään.
Mulla on itsellä shuntillinen virtamittari ja tarkka jännitemittari veneessä, ja jopa ESR-mittari, mutta se on eri juttu. Mua kun oikeasti kiinnostaa myös nuo suureet eri tilanteissa. Oma veneeni kun on eräänlainen "testipenkki" erilaisille härpäkkeille, joita sitten jatkossa myös muille asennan.
- kjhgfdsaw
Tyhmä sähköasioissa. Mihin se kytketään kun on 3akkua enkä tiedä onko ne kytketty sarjaan? vai rinnan?,ajattelin tuota marinea akkumonitoria.Vaihdoin akut viimevuona ja panin johdot niinkuin ne oli,johtoja tuli useampia akkuihin enkä tiedä mita ne oli.Voiko kukaan valaista.EIKÄ TARVI IVATA tiedetään että olen vähän pih......
- Tri electric
Kuvailustasi ei voi sanoa mitään. Parempi on kun pyydät jonkun kaverisi tai asiantuntijan käymään veneelläsi. Tietysti voit yrittää kuvailla paremmin, miten kaapelit on kytketty. Millainen pääkytkin on, mahdollisuuksia voi olla esim, kaksi hupiakkua ja startti erikseen tai kolme akkua kaikki pääkytkimen takana erikseen tai kaikki rinnan. Monitorin mukana tulee erittäin selkeät ohjeet asennukseen.
- shuntti ajoon
Sarjassa ne eivät varmasti ole jos sinulla on kahdentoista voltin sähköjärjestelmä, kuuden voltin akkuja kun ei taida enää juuri löytyä. Mielenkiintoisempi kysymys onkin että onko nuo kaikki samaa akustoa vai onko yksi erillinen starttiakku ja loput rinnankytkettyjä hupiakkuja.
Hupiakuston shuntittaminen on helppo homma, negatiivinen johto poikki ja pala väliin. Johtoliitokset täytyy tosin tehdä asiallisesti. Jos akustoon taas on kytketty starttimoottori täytyy tietää vähän paremmin mitä on tekemässä, startin virta on vähän turhan suuri shuntille.
Noilla tiedoilla ja taidoilla en suosittele shuntin kytkemistä itse, virrat voivat kumminkin olla aika isoja. Riittävän lahjakkaasti epäonnistumalla voit vaikka polttaa koko veneen. Kilauta kaverille tai hanki ammattiapua.
- köyhää
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10772304
SG:n sissimarkkinointia?- Jsk1234
Vetuksella on oikein hyvä akkumonitori. Siihen voit kytkeä kaikki akut erikseen ja jännitteet näkee cabiinin puolelta. Jos kytket akkulaturin suoraan hupiakulle, niin hupiakun täyttyessä se antaa ylläpitolatausta akkumonitorin kautta myös muille akuille. Jos käytät liikaa hupiakkua, niin systeemi lyö pelit poikki ja antaa hälyytyksen ennen kuin akku on kaput. Laturi kytketään suoraan tähän akkumonitoriin, ja se latailee akkuja tarpeen mukaan.
- -Mika-
Tuskin sentään. Eihän tuolla ole edes maahantuojaa/myyjää suomessa.
Eikä mulla ole mitään muuta kontaktia tuohon SG:n monitoriin, kuin erittäin hyvät kokemukset siitä. Ja haluan jakaa sitä kokemusta myös muille. Tiedossa kun on se hyvä puoli, että se ei vähene yhtään, vaikka sitä jakaa... ;-)
- jos nyt
vaihdan oman akkumonitorini SG:hen, mistä IHMEESTÄ minä - tai kukaan muukaan - tietää että se on tarkempi kuin nykyinen?? Millaisia ne "erittäin hyvät" kokemuksesi ovat?? Mutua? Niin kauan kuin Gibson - tai sinä - ette kerro miten ja millä tarkkuutta on verrattu johonkin "todelliseen" varaustilaan, on tuo laite minulle vain käärmeöljyä. Jos taas vain USKOO laitteen paremmuuteen, silloin tätä ongelmaa ei olekaan.
- -Mika-
Älä vaihda, laita se SG toiseksi siihen rinnalle.. ;-)
Ei se välttämättä ole aina tarkempi. Mutta huolettomampi se on varmasti. Ja koskaan se ei väitä akustossa olevan enemmän kapasiteettia, kuin siinä on. Toisinpäin se voi niin joskus tehdä.
Ne erittäin hyvät kokemukset on mulla oikeesti vaan mutua. Mitään oikeasti mitattua ei mulla ole muutamaa pistemittausta lukuun ottamatta. Akustot vaan on asiakkailla alkaneet kestämään pidempään. Ja käyttäjät on kertoneet, että nyt vihdoin heillä näyttää monitori oikein myös kauden lopussa. Aikaisemmin kun on käynyt niin, että monitori näyttää 50% kapasiteettia ja silti jääkaappi sammuu ja lämpppäri ei lähde päälle...
Lähes kaikilla on ollut sama ongelma (siis ennen tätä SG monitoria): Jo viikkoja kauden alusta akustoa käytetään väärin kun akkumonitori näyttää väärin. Varaustila on välillä 60 - 20 % kapasiteetista. Sen olen käynyt joskus pistemittauksella toteamassa. SG:n asentamisen jälkeen on akustoja alettu käyttää oikein. Ei siinä sen kummempaa. - mistä
käyttäjäsi voivat tietää että monitori näyttää oikein kauden lopussa? Jos he tietävät sen, mihin he edes tarvitsevat monitoria? Millainen on pistemittauksesi, jolla toteat varaustilan?
- 7+5
Tämäkin keskustelu on mennyt tavanomaiseksi jänkkäämiseksi tietämättömien kesken. Itselläni on Nasan akkumonitori ollut kolme kesää käytössä, ja siitä en luopuisi. Mutta vahvistan kyllä nimimerkin -Mika- kertoman siitä että ellei "ymmärrä" tuollaisen shuntilla olevan mittarin mittausperiaatetta, kalibroi sitä käytön aikana silloin tällöin jne, niin näyttämä akun varaustilasta on jo puolessa välissä kautta mitä sattuu.
Uskon että veneilijä joka ei sähköstä juurikaan ymmärrä, tai ole kiinnostunut muusta kuin akun varauskapasiteetista, niin tuo SG on oiva laite. Helpompi asentaa kuin shuntin vaativa, ja todennäköisesti akun varaustilan näyttö on luotettavampi. Itse tykkään nähdä eri laitteiden kulutuksen ja aurinkopaneelien latauksen virtana, joten minulle Nasa on hyvä. - -Mika-
Koska SG kalibroi itseään kokoajan käytössä, se näyttää aina oikein. Jos sen näyttämässä on virhettä, niin se näyttää kapasiteetin alakanttiin, jolloin akku ladataan vaikka siinä olisi ollut hieman käyttökelpoista kapasiteettia jäljellä.
Se näyttä samalla tavalla oikein myös kauden lopussa, koska kalibroi itseään käytössä jatkuvasti.
Käyttäjät tarvitseva monitoria juuri siihen yhteen ainoaan tarkoitukseen: haluavat tietää paljonko akustossa on kapasiteettia jäljellä. Ja sen he saavat selville vain siitä monitorista. Eivät millään muulla tavalla, koska eivät ymmärrä sähköstä mitään.
Pistemittaustapoja on useita, tilanteen mukaan. Lepojännitteen mittaaminen on yksi, ominaispainomittaus toinen, ESR-mittaus kertoo akun sisäisen resistanssin, kuormitusmittaus yhdistettynä edellisiin taas akun kunnosta muuta, kaikki edellämainitut samalla kertaa yhteen hupiakustoon tehtynä antaa jo hyvin kattavan kuvan akuston kunnosta ja kapasiteetista kun niiden mittausten teossa ja analysoinnissa on pitkä kokemus.
- ampppeerri
Kertokaas miten sellainen "shuntti" asennetaan esim nasa klipperin kanssa.
itselläni startti akku tästä erillää 2 huoiakkua rinnan, tietty siis hupiakkujen varaus kiinnostaa, starttiakkuhan on aina täys eikä sitä ole kytketty kuin starttiin, mitään valintakytkimiä ei ole. 2 x pääsulku eli yksi starttiakulle ja toinen rinnankytketyille hupiakuille.
toisen hupiakun napoihin tuleen nin peevelisti piuhoja....- 20+7
Irrota kaikki piuhat, jotka nyt menevät hupiakkujen jompaan kumpaan mustaan miinusnapaan, ja kytke ne akun navan sijasta shuntiin.
Shuntin toisen pään taas kytket yhdellä paksulla piuhalla hupiakkujen rinnankytkettyihin miinusnapoihin.
Kaiken hupiakkujen miinusnapaan kulkevan virran pitää mennä shuntin läpi. Myös laturin miinusjohto pitää kytkeä muiden piuhojen tapaan shunttiin eikä suoraan akun napaan. - Noname2
http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=BMN-1_Battery sivulta löytyy kytkentä ja käyttöohjeet.
- NasaNäsä 1
Noname2 kirjoitti:
http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=BMN-1_Battery sivulta löytyy kytkentä ja käyttöohjeet.
Mitenkäs tämä Nasa kaliproidaan? On harkinnassa hankkia, joten kaikki tieto olisi tarpeen. Lontoon murre on hieman hakusessa, mutta englantilaiset kuvat ymmärrän.
Kiitos vastauksista jo nyt. - 16+17
NasaNäsä 1 kirjoitti:
Mitenkäs tämä Nasa kaliproidaan? On harkinnassa hankkia, joten kaikki tieto olisi tarpeen. Lontoon murre on hieman hakusessa, mutta englantilaiset kuvat ymmärrän.
Kiitos vastauksista jo nyt.En ehkä muista kaikkea, mutta yritän; jollain näppäinyhdistelmällä/painamalla pidempään jotain näppäintä mittari kysyy:
Akun kapasiteetin Ah.
Lämpötilan 10 C tarkkuudella.
Tämän jälkeen voit virittää virtanäyttämän oikeaksi. Eli jos tiedät että mitään kulutusta ei ole, niin asetat virtanäytön tasan nollaksi. Jos on joku jatkuva peruskuorma, niin se pitää tietää. Tässä kohtaa näytön tarkkuus on mielestäni liian karkea, 0.1 A tarkkuus on liian huono.
Kun olet varma että akku on varattu täyteen, nollaat virtalaskurin. Virtalaskurin nollaus kannattaa tehdä aina kun akku on varattu täyteen (taatusti täyteen), muuten laskuri alkaa vähän kerrallaan näyttää liian positiivista tulosta.
Itse seuraan eniten virran mittausta, kiinnostavaa on nähdä mikä on aurinkopaneelien kulloinenkin latauskyky. Paneelien asettelu kohti aurinkoa parantaa virran tuottoa varsin merkittävästi. Samoin kiinnostaa virran kulutus, josta voi päätellä moniakin asioita.
- NasaNäsä 1
Kiitos tiedoistasi.
- virrat on
kuluttaa toi nasa klipperi virtaskaa vai onko se pääkytkimen takana tolla kytkennällä jolloin ei kuluta virtaa kun kytkin 0-asennossa??
- Noname2
virrat on kirjoitti:
kuluttaa toi nasa klipperi virtaskaa vai onko se pääkytkimen takana tolla kytkennällä jolloin ei kuluta virtaa kun kytkin 0-asennossa??
Suorakytkentä monitoroitavalta akulta, sulake välissä. Ohjekirjan mukaan, mittarin oma kulutus on vähemmän kuin 3 mA. Lisäominaisuutena on myös mahdollisuus mitata jännitettä toiselta akulta, esim startti.
- shunttivaiei
Jos tässä yrittää nyt maallikko vetää yhteenvedon tästä viestiketjusta niin:
Jos haluat tietää mitä mikäkin laite vie virtaa ja mikä on tämän hetkinen virrankulutus ja toisaalta tuotto, niin SG ei tällaisia tietoja näytä, eikö vaan.
Siihen tarvitaan shuntilla oleva monitori esim tuo NASA.
Onko sitten olemassa tuollaista shuntilla olevaa "oppivaa" eli itsensä kalibroivaa monitoria, jolloin olisi molempien hyvät puolet käytössä. Luulisi että shuntilla olevaan olisi helpompi toteuttaa tuo kalibrointi...- -Mika-
Shuntillista oppivaa ei tietääkseni ole olemassa.
Mutta SG:n kanssa voi kyllä kytkeä tavallisen ampeerimittarin, jolloin saa myös sen virtatiedon niin halutessaan. Tällainen ampeerimittari maksaa muutaman kympin. - 17+15
Tässä uutta testausraporttia liittyen edellisiin keskusteluihin.
http://www.pbase.com/mainecruising/smart_gauge
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911304Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33692
- 60689
- 50665
- 52657