Citymaasturit taas tarpeen talviliikenteesä.

Riittävä maavara ja neliveto ovat olleet tosi mukavat kaupunkiajossakin tänäkin talvena. Matalien henkilöautojen pohjat ropisee sohjossa ja näkyvyys lumivalien yli on olematon. Risteykset ovat suditettu liukkaiksi niin että nelivedolla vain pääsee sujuvasti liikkumaan.
Jos joku väittää että nelivetoa ei tarvita Suomessa niin eipä tiedä mistä puhuu ja mistä on jäänyt paitsi.
Huvittavaa nuo kommentit miten joku on jäänyt citymaasturillaan kiini kinoksiin ei se aina ole autosta kiini vaan useimmiten ajajasta. Talviajotaidot alkaa olla hukassa varsinkin kaupunkiliikenteessä ei tunneta oman auton käyttäytymistä eikä osata ottaa huomioon ajo-olosuhteita vaan vastuu on siirretty liikennekameroille ja nopeusrajoituksille ratin takaa.

17

494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja hyvä kiilata

      Korkealla cittarilla on myös hauska kiilata jonoon. Aina löytyy tilaa kun vaan tunkee jonon väliin. Nyt alla musta uusi Kia Sportage, isoilla aluilla ja mustilla laseilla ja musta suksiboksi vielä katolla. Se tekee respektiä.

    • Sportage

      Kyllä se noin on, itse en pääsisi pihasta pois ilman nelivetoa, lähtiessä on noin 30m pitkä jyrkkä mäki ja siihen ei etu eikä takatyöntöisen ominaisuudet riittäneet.
      Monta vuotta vajaavetoisella ajelin kunnes kyllästyin ja hankin taas nelivetoisen, nyt pääsee taas mäen ylös oli sitten lunta se 15 senttiä tai ei, kyllä neliveto on yliveto.

      • 4x4 =2!!!

        Sulla onkin sitten jokin erikois malli? Kaikki muut Sportaget ovat kaksivetoisia, eli yksi etu- ja yksi takapyörä vetää. Mitähän moinen Korealainen onkaan maksanut, kun oikein lukoilla varustettu erikoismalli on?


      • Sportage
        4x4 =2!!! kirjoitti:

        Sulla onkin sitten jokin erikois malli? Kaikki muut Sportaget ovat kaksivetoisia, eli yksi etu- ja yksi takapyörä vetää. Mitähän moinen Korealainen onkaan maksanut, kun oikein lukoilla varustettu erikoismalli on?

        Lähestukoon kaikki nämä myynnissä olevat katumaasturit toimivat samalla tavalla, olkoon siinä alennusvaihteisto tai ei, kun ei ole lukkoja niin ei sitten ole. Jarruilla tapahtuva luiston esto on jokaisessa ja samoin tuossa omassanikin sellainen on ja toimii, se yhdistettynä automaattivaihteistoon takaa riittävän pidon niissä olosuhteissa missä sitä tarvitsen.
        Katumaastureista kai ainoastaan jossakin jeepeissä on noita lukkoja edessä ja takana sekä vähän välilläkin.
        Täällä sellaiset jotka eivät omista minkäänlaista neliveto ajokkia hokevat samaa mantraa, mitä ovat lehdistä lukeneet, jäykät akselit, tikapuurunko jne, jos kysyy perusteluja jäykälle akselille niin vastausta ei tule johtuen siitä ettei TM niistä mitään ole kertonut.


      • 4x4=2 WD
        Sportage kirjoitti:

        Lähestukoon kaikki nämä myynnissä olevat katumaasturit toimivat samalla tavalla, olkoon siinä alennusvaihteisto tai ei, kun ei ole lukkoja niin ei sitten ole. Jarruilla tapahtuva luiston esto on jokaisessa ja samoin tuossa omassanikin sellainen on ja toimii, se yhdistettynä automaattivaihteistoon takaa riittävän pidon niissä olosuhteissa missä sitä tarvitsen.
        Katumaastureista kai ainoastaan jossakin jeepeissä on noita lukkoja edessä ja takana sekä vähän välilläkin.
        Täällä sellaiset jotka eivät omista minkäänlaista neliveto ajokkia hokevat samaa mantraa, mitä ovat lehdistä lukeneet, jäykät akselit, tikapuurunko jne, jos kysyy perusteluja jäykälle akselille niin vastausta ei tule johtuen siitä ettei TM niistä mitään ole kertonut.

        Näin asia juuri on, mutta älä sitten höpise nelivedosta. Jos et pääse pihasta pois ilman nelivetoa, niin sittenhän et ole päässyt sieltä pois, kun Kiija on vain kaksivetoinen!!!
        Siinä ei Tekniikan maailmaa tarvitse lukea, jos toteaa sinunkin kärrysi olevan vain KAKSI vetoinen.


      • Sportage
        4x4=2 WD kirjoitti:

        Näin asia juuri on, mutta älä sitten höpise nelivedosta. Jos et pääse pihasta pois ilman nelivetoa, niin sittenhän et ole päässyt sieltä pois, kun Kiija on vain kaksivetoinen!!!
        Siinä ei Tekniikan maailmaa tarvitse lukea, jos toteaa sinunkin kärrysi olevan vain KAKSI vetoinen.

        No mutta, kuten kirjoitin niin tällä neliveto Kialla minä pääsen sieltä pihasta pois.
        Kuten jo aikaisemmin joku kirjoitti niin tarvittaessa kaksivetoinen on parempi kuin yksivetoinen.
        Nyt kun noin viisas tunnut olevan niin kerro mikä nelivetoinen laite autosi on?
        Ettei vaan olisi karvanoppa Corolla tai joku vanha BMW 316 räpsy.


      • 4x4=2
        Sportage kirjoitti:

        No mutta, kuten kirjoitin niin tällä neliveto Kialla minä pääsen sieltä pihasta pois.
        Kuten jo aikaisemmin joku kirjoitti niin tarvittaessa kaksivetoinen on parempi kuin yksivetoinen.
        Nyt kun noin viisas tunnut olevan niin kerro mikä nelivetoinen laite autosi on?
        Ettei vaan olisi karvanoppa Corolla tai joku vanha BMW 316 räpsy.

        Olet paskan puhuja!! Kiijalla ei ole ainoatakaan NELIVETO mallia. Piste. On vain yksi ja kaksivetoisia. Piste.


      • Sportage
        4x4=2 kirjoitti:

        Olet paskan puhuja!! Kiijalla ei ole ainoatakaan NELIVETO mallia. Piste. On vain yksi ja kaksivetoisia. Piste.

        Et nyt ole alkuunkaan perillä siitä miten autojen voimansiirto toimii, mars takaisin amikseen. Piste.


      • 4x4=2
        Sportage kirjoitti:

        Et nyt ole alkuunkaan perillä siitä miten autojen voimansiirto toimii, mars takaisin amikseen. Piste.

        Laitappa jotain faktaa tänne sanojesi lisäksi. Minä vain kirjoitan asioiden oikeilla nimillä ja sorry, jos todella olet ostanut mukamas nelivetoisen Kiijan ja nyt hiffasitkin kirjoituksistani sen olevan kaksivetoinen. Joskus vain totuus sattuu, sorry vielä ihan oikeesti.


    • ladon lukko
    • jlimmm

      Mitä väliä onko yksi,kaksi tai neliveto pääasia että olemme tyytyväisiä peleihimme.Minullakin on tämmöinen ns vajaavetoinen maasturi ja mukavasti tällä pärjää lumessa ja mökkitiellä ja niin pärjää varmaan etu tai takavetosellakin,mutta näillä mennään

      • 4x4=2

        Sitä väliä sillä on, kun Tekniikanmaailmaa, kuin raamattua uskovat paukapäät höpisevät täällä nimimerkin suojassa omasta NELIVETO autostaan, vaikka omistavat (hallitsijan ominaisuudessa) KAKSIVETO auton.
        Opetellaan hyväksymään tosiasiat ja puhutaan asioista oikeilla nimillä.
        Itselläni myöskin kaksivetoinen cittari, josta poistin heti uutena takapeilissä olevan 4x4 logon.


      • Sportage
        4x4=2 kirjoitti:

        Sitä väliä sillä on, kun Tekniikanmaailmaa, kuin raamattua uskovat paukapäät höpisevät täällä nimimerkin suojassa omasta NELIVETO autostaan, vaikka omistavat (hallitsijan ominaisuudessa) KAKSIVETO auton.
        Opetellaan hyväksymään tosiasiat ja puhutaan asioista oikeilla nimillä.
        Itselläni myöskin kaksivetoinen cittari, josta poistin heti uutena takapeilissä olevan 4x4 logon.

        Nimimerkin suojassahan Sinäkin täällä höpiset, ja vielä asioita joista et tiedä mitään, ei edes kertomataulu ole hallinnassa.
        4x4=16


      • 4x4=2
        Sportage kirjoitti:

        Nimimerkin suojassahan Sinäkin täällä höpiset, ja vielä asioita joista et tiedä mitään, ei edes kertomataulu ole hallinnassa.
        4x4=16

        Kerroppa neropatti, mikä kirjoituksessani on höpinää, eli pas..kanjauhantaa?????
        Usko jo paukapää, että autosi on KAKSI vetoinen ei NELJÄ. TÄMÄ on faktaa, ei höpinää.


      • Kia Spor....
        4x4=2 kirjoitti:

        Kerroppa neropatti, mikä kirjoituksessani on höpinää, eli pas..kanjauhantaa?????
        Usko jo paukapää, että autosi on KAKSI vetoinen ei NELJÄ. TÄMÄ on faktaa, ei höpinää.

        Kyllähän ne kaikki neljä pyörää vetää, mutta vain kaksi kerrallaan.
        Eli, nelivetoauto, jossa jompi kumpi etu- ja takapyörä vetää kerrallaan, eli nelivetoauto.


      • Sportage
        Kia Spor.... kirjoitti:

        Kyllähän ne kaikki neljä pyörää vetää, mutta vain kaksi kerrallaan.
        Eli, nelivetoauto, jossa jompi kumpi etu- ja takapyörä vetää kerrallaan, eli nelivetoauto.

        Eipä pidä tuokaan paikkaansa, tuosta videosta selviää kaikki vetotavat, jopa se että siinä esiintyvä Sportage toimii nelipyörävetoisenakin. Jos ajatellaan että ristikkäiset pyörät pyörivät tyhjää niin silloin ei mikään pyörä vedä, siinä se tötterö on vaikka maailman tappiin asti.
        Mutta nyt, siinä onkin luistonesto joka alkaa jarruttamaan noita tyhjää pyöriviä pyöriä ja saa niillä lopuilla auton mahdollisesti liikkeelle ja heti kyn pyörät pitävät niin taas on auto nelivetoinen, ei tuo nyt mitään salatiedettä ole, auton voimansiirtö.


    • Huvittavaa, että taas tupsahti nuo vajavetofriikit tähänkin ketjuun.
      Autoni on jatkuvalla nelivedolla sutimisen estoineen jne. ja tähän asti olen selvinnyt ilman lukkoja eikä edes sutimisen estoa ole tarvinnut ottaa pois päältä. Parasta on ollut nimenomaa se että ei ole tarvinnut temppuilla ja aina kulkee niin muita hinatessa lumivalleista kuin peräkärryn kanssa mökkitiellä.
      Minulle on ihan tuha urputtaa mitä TM sanoo tai mitä mistäkin toimivuudesta spekuloidaan, kun voin käytänössä tyytyväisenä ajella sinne minne haluan ja auto toimii ilman ylimääräisiä temppuja. Alamäkihidastin on ainut ylimääräinen nappi jota joskus olen joutunut käyttämään liukkaalla kapealla mökitiellä.
      Tarvittessa kyllä tiedän miten toimia vaikeissa tilanteissakin, mutta toistaiseksi ilman erityis toimenpiteitä on selvitty.
      Kuinkahan monella noista palstan vajavetofriikeista on todellisuudessa käytännön kokemusta nelivetoisista autoista?
      Vaikka itselläni on jatkuva neliveto niin mikä tahansa neliveto mahdollisuus kattaa normaaliajon vaatimukset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      73
      8064
    2. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      90
      5727
    3. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      41
      3862
    4. Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen

      "Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu
      Maailman menoa
      90
      3624
    5. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      39
      3294
    6. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      52
      3233
    7. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      111
      2965
    8. Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueita

      näin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään
      Maailman menoa
      21
      2940
    9. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      44
      2821
    10. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      96
      2815
    Aihe