Miksi miinusnapa auton runkoon virtaa annettaessa?

runko ei ole perse

Kun akkutyhjälle autolle annetaan toisesta autosta virtaa niin miksi miinusnavan toinen pää pitää kytkä auton runkoon ja mikä on sopiva paikka rungossa ja kumman auton runkoon?

17

10441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akku Ankka

      Sen avustavan auton akun miinusnapa on jo kytketty sen auton runkoon. Miksi se pitäisi vielä toisen kerran yhdistää samaan paikkaan? Mieti vähän!

      Akkutyhjän auton runkoon se tietysti kytketään ja varovaisuussyistä kauaksi tyhjästä akusta, vaikka muuttorin kiinnityskorvakkeen pultin päähän tai muuten maalaamattomaan sähköä johtavaan paikkaan.
      Tuo nyt on kyllä vähän ylimitoitettua, kun sillä pyritään estämään kipinöinti jos sen kytkee suoraan akun miinusnapaan. Teoriassa tyhjästä akusta haihtuvat rikkihappokaasut voisivat kipinästä räjähtää ja siksi tuo varo-ohje kytkemisestä kauaksi akusta.
      Itse olen kyllä aina kytkenyt suoraan miinusnapaan, kun sen teke räpiköimättä varmalla otteella, niin ei siinä mitään kipinöitä synny, enkä mistään räjähdyksistä ole koskaan edes kuullut. Nykyiset akut ovat varsin suljettuja.

      • varotoimi....

        Kyllä se viimeinen kytkentä melkein aina iskee jonkinlaisen kipinän, samoin ensimmäinen irroitus, joten se on syytä tehdä vähän kauempana akusta, mutta tarvitaan paljon huonoa tuuria jos kipinällä ylipäätään saadaan joku syttymään, Ei nämä nykyiset suljetut akut mitään kaasuja päästä ulos.

        Suomen huonoimmissa kuskeissa olisivat saaneet selittää asiaa vähän paremmin, ei tainnut olla oikein juontajallekkaan selvää että miksi toinen johto runkoon.


      • Kassu69

        Olet sie kova jätkä.


      • Anonyymi

        Vetykaasua akusta nousee vain silloin kun akkua ladataan ulkopuolisella laturilla!


    • uusi sääntö

      Mulla ei saa runkoon, vain napoihin!

    • Lukekaa ojekirja

      Uusissa VW konsernin akun miinusnavassa on yksi komponentti joka on ohitettava apuvirtaa tai ulkoista latausvirtaa annettaessa. Paikka on niin ahdas komponentin jälkeen etti siihen mahdu, siksi laitettava runkoon. Tästä on erityisesti varoitettu käyttöoppaassa.

    • kapumm

      Et ole kuullut räjähdyksistä koska räjähtäneet eivät ole jääneet henkiin kertomaan asiasta.

      • ^^^^^^^^

        Täällä on yksi akun rajähdyksestä henkiin jäänyt.
        Ei se juuri ladattu akku kovin kummoista kipinää tarvitse räjähtääkseen.
        Kaasu jota sieltä akusta tulee, on vetyä, yhtä herkimmin syttyvistä kaasuista.

        Ensimmäisen kerran akku räjähti, kun olin laittamassa juuri ladattua akkua kiinni kevariini (16 vuotiaana), olin saanut jo akunkengät kiinni, mutta varmistiin vielä kiinnityksen ja plus-napaa kokeillessa, kiintoavain osui runkoon ja samantien räjähti.

        Seuraava kerta oli LT-volkkarin akku, joka oli tyhjentynyt työpäivän aikana,kun olin ollut hitsaamassa "maastossa". Olin muutaman kerran aiemminkin antanut hitsauskoneesta virtaa akkuun ja se oli toiminut hyvällä menestyksellä.
        Muta sitten tuli se kerta, kun auto ei lähtenyt kerrasta käymään, vaan virtaa piti antaa vielä toisen kerran.
        Heti kun hitsauskolvin päässä ollut pyörötangon pätkä osui akun napaan ja löi kipinän, niin jysähti.


      • Anonyymi
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Täällä on yksi akun rajähdyksestä henkiin jäänyt.
        Ei se juuri ladattu akku kovin kummoista kipinää tarvitse räjähtääkseen.
        Kaasu jota sieltä akusta tulee, on vetyä, yhtä herkimmin syttyvistä kaasuista.

        Ensimmäisen kerran akku räjähti, kun olin laittamassa juuri ladattua akkua kiinni kevariini (16 vuotiaana), olin saanut jo akunkengät kiinni, mutta varmistiin vielä kiinnityksen ja plus-napaa kokeillessa, kiintoavain osui runkoon ja samantien räjähti.

        Seuraava kerta oli LT-volkkarin akku, joka oli tyhjentynyt työpäivän aikana,kun olin ollut hitsaamassa "maastossa". Olin muutaman kerran aiemminkin antanut hitsauskoneesta virtaa akkuun ja se oli toiminut hyvällä menestyksellä.
        Muta sitten tuli se kerta, kun auto ei lähtenyt kerrasta käymään, vaan virtaa piti antaa vielä toisen kerran.
        Heti kun hitsauskolvin päässä ollut pyörötangon pätkä osui akun napaan ja löi kipinän, niin jysähti.

        Siis menit oikosulkemaan akun. Se ei ole ihan sama asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis menit oikosulkemaan akun. Se ei ole ihan sama asia.

        Ei kyllä selitä oikosulku räjähdystä mitenkään.


    • näinkö?

      Siis 'akku räjähti' tarkoittaa,että löi kipinää, vai mitä?

    • ghkdgh

      Tuo akkujen räjähtäminen on horiskojen horinaa ja just tyypillistä uuavuttomien vössötystä ja iltalehtien "varokaa tätä toimenpidettä"- uutisointia.

      Olen ollut autojen ja m-pyörien kanssa tekemisissä 3- vuotiaasta alkaen eli 40 vuotta. Olen ladannut kymmeniä akkuja ja kun lasketaan mukaan kaikki kaverien kaveritkin niin ikinä en ole kuullut missään, edes huhuna, että jollain olisi akku räjähtänyt.

      Toi on vaan urbaani legenda autoilun alkuajoilta, joka on jollain tavalla jäänyt elämään, että yhdistäessä navat suoraan akun räjähdysmahdollisuus kasvaa.

      • gfhj

        Jos niin sanottu kipinä tulee akun sisään niin akku kyllä räjähtää.. kesällä


    • Anonyymi

      Napaanpa kun toisen plussa ottaa. Ilmaisia virtoja ei ole.

    • Anonyymi

      siis runkoon miinus ajotietokone on herkkä menee jos napoihin kytket ym nykyautoista jos puhutaan..

    • Anonyymi

      Minä kun menin kytkemään miinuksen runkoon min jopas kärähti autosta takavalot ja vetokoukku pistoke suli ja syttyi palamaan joten tarkkana saa olla miten kytkee.

    • Anonyymi

      Fukushimassa räjähti ydinvoimalatkin vedyn takia, ja melko heikkoon kuntoon meni laitokset vaikka pitäisi olla melko vankkoja tekeleitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      43
      3487
    2. 35
      2978
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      144
      2836
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      70
      2307
    5. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      41
      1782
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      86
      1555
    7. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      67
      1084
    8. Nainen, koska nähtiin viimeksi

      Mikä päivä? Tarkemminkin voit kohtaamistamme kuvailla. 🤗
      Ikävä
      51
      1036
    9. Kaivattusi ominaistuoksu?

      Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      77
      1017
    10. Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.

      Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois
      Hybridi- ja sähköautot
      3
      847
    Aihe