Yllätyin kun tämä jobbari ei ollutkaan epämiellyttävä ja lipevä tyyppi. Sain auton kysymättä yön yli koeajoon ja vuorokaudessa ehdinkin tutustua autoon siten, että uskalsin tehdä ostopäätöksen.
Jobbari ei valehdellut auton historiasta (onhan se helposti trafilta tarkastettavissa ja edelliselle omistajalle voi soittaa) ja hintakin neuvoteltiin kuntoon(-8% pyynnistä), niin että kaupat syntyivät.
Etukäteen olin päättänyt, että ostan auton yksityishenkilöltä, koska käytetyn auton kaupassa liikkeidenkään virhevastuuseen ei voi paljon luottaa. Yksityishenkilöillä myynnissä olevien yksilöiden hinnat paljastuivat kuitenkin pääasiassa korkeiksi kun hinnasta ei ollutkaan juuri tinkivaraa.
Aika näyttää teinkö hyvät vai huonot kaupat. Mielummin minäkin lasipalatseissa asioisin, mutta täytyy ajatella myös kukkaroa.
Ostin auton jobbarilta
13
466
Vastaukset
- Säälittävää
Jobbari keksi sadun itsestään.
- taitonautti
Joskus totuus on taruakin ihmeellisempää.
Hyvää yötä!
- Aikamoista pelleilyä
Hauska kolmen viestin monologi
huomatkaa kirjoitusajat
01:29
01:38
01:40
No kylähän näitä "yksinpuhujia" täällä riittää - yrittäjä-auto
Mielenvikast läppändeerust...
Otsikoit ostaneesi "jobbarilta" ja kuitenkin tekstissäsi paljastuu (mikäli oikein ymmärsin?) että ostitkin autoliikkeestä?!?
Eli kaljapäissäsikö sekoitat autoliikkeen ja jobbarin tarkoittamaan samaa asiaa?
Jobbari kun on aina ja nimenomaan pimeää autokauppaa harjoittava yksityishenkilö.
Autoliike on aina autoliike ja sen omistaja(t) yrittäjiä (ei koskaan jobbari) vaikka ei merkkiedustusta tai lasipalatsia olisikaan.
Se aika, kun autoliikettä kutsuttiin vielä "jobbariksi" oli ja meni joskus isiemme aikaan, eli kuuluu sinne esihistorialliseen liituaikaan.
Viimeinen autoliikettä "jobbariksi" haukkuva sukupolvi alkaa olla eläkeiässä...
Sivistynyt nykyihminen (homosapiens) ymmärtää käytetynauton kauppiaatkin yrittäjiksi, eikä siten alennu epäilyttäväksi, rikolliseksi jobbariksi haukkumaan.- taitonautti
Onhan jobbariksi nimittäminen leimaavaa, mutta täälläpäin se on tarkoittanut myös yhden miehen pikkuliikettä hieman syrjässä, jossa myytävien autojen hinnat on kymppitonnin tai alle.
Kaupat tehtiin tilisiirrolla ja kauppakirja kirjoitettiin. Auto oli ulkopesua lukuunottamatta fiksaamaton, mikä antoi viitteitä auton käyttökunnosta.
Olen aiemmin ostanut käytetyn auton Easy KM:stä ja Auto-Kaikkosesta ja molempien käsitys virhevastuusta oli sitä luokkaa ettei tästä alemmaksi pääse. - yrittäjä-auto
taitonautti kirjoitti:
Onhan jobbariksi nimittäminen leimaavaa, mutta täälläpäin se on tarkoittanut myös yhden miehen pikkuliikettä hieman syrjässä, jossa myytävien autojen hinnat on kymppitonnin tai alle.
Kaupat tehtiin tilisiirrolla ja kauppakirja kirjoitettiin. Auto oli ulkopesua lukuunottamatta fiksaamaton, mikä antoi viitteitä auton käyttökunnosta.
Olen aiemmin ostanut käytetyn auton Easy KM:stä ja Auto-Kaikkosesta ja molempien käsitys virhevastuusta oli sitä luokkaa ettei tästä alemmaksi pääse.Autoliike, autokauppias ei ole jobbari.
(No, ehkä jossain Perä-Hikiällä vielä, jossa eletään aikakautta keppi-kivi-kirves-kuokka, ei silti enää sivistyneessä maailmassa.)
"Sivistynyt nykyihminen (homosapiens) ymmärtää käytetynauton kauppiaatkin yrittäjiksi, eikä siten alennu epäilyttäväksi, rikolliseksi jobbariksi haukkumaan." - yrittäjä-auto
taitonautti kirjoitti:
Onhan jobbariksi nimittäminen leimaavaa, mutta täälläpäin se on tarkoittanut myös yhden miehen pikkuliikettä hieman syrjässä, jossa myytävien autojen hinnat on kymppitonnin tai alle.
Kaupat tehtiin tilisiirrolla ja kauppakirja kirjoitettiin. Auto oli ulkopesua lukuunottamatta fiksaamaton, mikä antoi viitteitä auton käyttökunnosta.
Olen aiemmin ostanut käytetyn auton Easy KM:stä ja Auto-Kaikkosesta ja molempien käsitys virhevastuusta oli sitä luokkaa ettei tästä alemmaksi pääse.Käytettykin auto kannattaa tosiaan ostaa autoliikkeestä.
Virhevastuu velvoittaa kaikkia autoliikkeitä.
Mainitsemasi EasyKM ja Auto-Kaikkonen (en tunne kumpaakaan tarkemmin) ovat autoliikkeitä siinä missä joku T:mi Autokauppakin ja samat velvoitteet kaikilla.
Jos mainitsemasi autoliikkeet eivät ole noudattaneet virhevastuita, niin voivoi; esimerkki taas siitä, että isoilla (saattaa olla) on varaa pitkittää ja vastuuasioilla pelata.
Mitä pienempi autoliike, sen paremmin virhevastuuasioissa lakiakin noudatetaan... on nääs oma henkilökohtainenkin kunnia kyseessä ja jokainen asiakas on yksilönä tärkeä.
(Ainakin tärkeämpi, kuin myyntitykille isossa liikkeessä, jolle tärkeää on vain ja ainoastaan tässä-ja-nyt provikat...)
EPÄILEN kuitenkin, että ovatko viat edes olleet virhevastuuasioita em. liikkeistä auton ostettuasi?
Vai se perinteisempi; asiakkaan väärinkäsitys siitä, mitä virhevastuu käytetyn auton kaupoissa oikeasti kattaa ja tarkoittaa?
Virhevastuu kun ei ole takuu eikä edes lähellä sitä. Turva kuitenkin, ihan täydellisiä petoksia ja piilovikoja asiakkaan eduksi turvaamaan suunniteltu laki. - taitonautti
yrittäjä-auto kirjoitti:
Käytettykin auto kannattaa tosiaan ostaa autoliikkeestä.
Virhevastuu velvoittaa kaikkia autoliikkeitä.
Mainitsemasi EasyKM ja Auto-Kaikkonen (en tunne kumpaakaan tarkemmin) ovat autoliikkeitä siinä missä joku T:mi Autokauppakin ja samat velvoitteet kaikilla.
Jos mainitsemasi autoliikkeet eivät ole noudattaneet virhevastuita, niin voivoi; esimerkki taas siitä, että isoilla (saattaa olla) on varaa pitkittää ja vastuuasioilla pelata.
Mitä pienempi autoliike, sen paremmin virhevastuuasioissa lakiakin noudatetaan... on nääs oma henkilökohtainenkin kunnia kyseessä ja jokainen asiakas on yksilönä tärkeä.
(Ainakin tärkeämpi, kuin myyntitykille isossa liikkeessä, jolle tärkeää on vain ja ainoastaan tässä-ja-nyt provikat...)
EPÄILEN kuitenkin, että ovatko viat edes olleet virhevastuuasioita em. liikkeistä auton ostettuasi?
Vai se perinteisempi; asiakkaan väärinkäsitys siitä, mitä virhevastuu käytetyn auton kaupoissa oikeasti kattaa ja tarkoittaa?
Virhevastuu kun ei ole takuu eikä edes lähellä sitä. Turva kuitenkin, ihan täydellisiä petoksia ja piilovikoja asiakkaan eduksi turvaamaan suunniteltu laki.En palaa tuohon jobbari-nimitykseen, etten nosta enää verenpainettasi. Mitä tulee kauppiaiden virhevastuuseen niin omat kokemukseni siitä ovat huonoja.
Easy KM:ltä ostetussa autossa(hinta 13 te) alkoi matala öljyntaso varoitus palamaan jo kotimatkalla, vaikka öljyn määrä oli oikea. Liike suhtautui epäilevästi koko vian olemassaoloon ja vasta riitelyn jälkeen alle satasen maksanut huoltotoimenpide suostuttiin korvaamaan. Kaksi viikkoa myöhemmin vikaantunut pyöränlaakeri ei kuulunut enää 3-vuotiaan auton virhevastuun piiriin, joten eipä tuota joustoa paljon löytynyt.
Auto-Kaikkoselta 3-vuotiaasta talvella ostetusta autosta hajosi kuukauden jälkeen kuskin istuinlämmitin. Kevään tullen huomasin ilmastoinnin olevan rikki. Tällöin kaupoista oli aikaa 6 kk ja pari päivää päälle. Reklamaatiosta huolimatta kummankin korjauksen maksoin itse. - yrittäjä-auto
taitonautti kirjoitti:
En palaa tuohon jobbari-nimitykseen, etten nosta enää verenpainettasi. Mitä tulee kauppiaiden virhevastuuseen niin omat kokemukseni siitä ovat huonoja.
Easy KM:ltä ostetussa autossa(hinta 13 te) alkoi matala öljyntaso varoitus palamaan jo kotimatkalla, vaikka öljyn määrä oli oikea. Liike suhtautui epäilevästi koko vian olemassaoloon ja vasta riitelyn jälkeen alle satasen maksanut huoltotoimenpide suostuttiin korvaamaan. Kaksi viikkoa myöhemmin vikaantunut pyöränlaakeri ei kuulunut enää 3-vuotiaan auton virhevastuun piiriin, joten eipä tuota joustoa paljon löytynyt.
Auto-Kaikkoselta 3-vuotiaasta talvella ostetusta autosta hajosi kuukauden jälkeen kuskin istuinlämmitin. Kevään tullen huomasin ilmastoinnin olevan rikki. Tällöin kaupoista oli aikaa 6 kk ja pari päivää päälle. Reklamaatiosta huolimatta kummankin korjauksen maksoin itse.Noniin. Niinhän se meni, kuten jo yllä veikkailinkin.
"...asiakkaan väärinkäsitys siitä, mitä virhevastuu käytetyn auton kaupoissa oikeasti kattaa ja tarkoittaa?"
EasyKM tapauksen kohdalla anturivika. Autoissa on kymmenittäin antureita, joille käyttöiän määrittäminen mahdotonta.
Ne ovat kuitenkin kulutusosia ja niitä tosiaan auton omistaja joutuu sillointällöin vaihtelemaan.
Pyöränlaakerikin on kulutusosa, sekin yksin omistajan itsensä korjattava.
KUMPIKAAN "vika" ei ollut siis virhevastuukorvattaviin kuuluvia.
Auto-Kaikkosen tapaus.
Istuinlämmitinkin on sellainen auton osa, jossa perin yksinkertainen sähkötoiminen (anturi siinäkin) lämmitin.
Ei kuulu virhevastuukorvattaviin.
Ilmastoinnin voi kokeilla myös talviolosuhteissa. Ei riitä perusteluksi "vasta keväällä huomattiin".
Toki useimmat autoliikkeet tuon huolto-täytön teettävät omaan piikkiinsä "goodwill"-toimintona, eli asiakastyytyväisyys merkeissä.
Ilmastoinnit pitää vuosittain huolto-täyttää, sekin on yksin auton omistajan asia ja maksettava.
Eli väitteistäsi huolimatta; sinua ei ole pissattu linssiin. Sinä et vain ole tietoinen virhevastuiden kattavuudesta. - taitonautti
yrittäjä-auto kirjoitti:
Noniin. Niinhän se meni, kuten jo yllä veikkailinkin.
"...asiakkaan väärinkäsitys siitä, mitä virhevastuu käytetyn auton kaupoissa oikeasti kattaa ja tarkoittaa?"
EasyKM tapauksen kohdalla anturivika. Autoissa on kymmenittäin antureita, joille käyttöiän määrittäminen mahdotonta.
Ne ovat kuitenkin kulutusosia ja niitä tosiaan auton omistaja joutuu sillointällöin vaihtelemaan.
Pyöränlaakerikin on kulutusosa, sekin yksin omistajan itsensä korjattava.
KUMPIKAAN "vika" ei ollut siis virhevastuukorvattaviin kuuluvia.
Auto-Kaikkosen tapaus.
Istuinlämmitinkin on sellainen auton osa, jossa perin yksinkertainen sähkötoiminen (anturi siinäkin) lämmitin.
Ei kuulu virhevastuukorvattaviin.
Ilmastoinnin voi kokeilla myös talviolosuhteissa. Ei riitä perusteluksi "vasta keväällä huomattiin".
Toki useimmat autoliikkeet tuon huolto-täytön teettävät omaan piikkiinsä "goodwill"-toimintona, eli asiakastyytyväisyys merkeissä.
Ilmastoinnit pitää vuosittain huolto-täyttää, sekin on yksin auton omistajan asia ja maksettava.
Eli väitteistäsi huolimatta; sinua ei ole pissattu linssiin. Sinä et vain ole tietoinen virhevastuiden kattavuudesta.Puolustat liikuttavan yksisilmäisesti kollegoitasi. Mutta älä laita sanoja suuhuni - en väittänyt tulleeni huijatuksi. Kirjoitin vain omankohtaisia kokemuksia siitä mitä virhevastuu käytetyn auton kaupassa tarkoittaa.
Edellä mainituista syistä ei ole kovin järkevää ostaa puleerattua kulkinetta koreasta vaihtoautohallista, kun jälkimarkkinointi on mitä on. Parempaan tulokseen pääsee ostamalla hyvä yksilö myyjätahosta välittämättä ja varata siihenkin se touhutonni. - yrittäjä-auto
taitonautti kirjoitti:
Puolustat liikuttavan yksisilmäisesti kollegoitasi. Mutta älä laita sanoja suuhuni - en väittänyt tulleeni huijatuksi. Kirjoitin vain omankohtaisia kokemuksia siitä mitä virhevastuu käytetyn auton kaupassa tarkoittaa.
Edellä mainituista syistä ei ole kovin järkevää ostaa puleerattua kulkinetta koreasta vaihtoautohallista, kun jälkimarkkinointi on mitä on. Parempaan tulokseen pääsee ostamalla hyvä yksilö myyjätahosta välittämättä ja varata siihenkin se touhutonni.En puolusta, enkä puolustele.
Kerron vain alan ammattilaisen kokemuksella, mitkä asiat eivät kuulukaan virhevastuukorvauksien piiriin. Mainitsemissasi harmituksissa ainoa edes osittain tai jossainmäärin vastuista osaaotettavia olisi voinut olla ilmastoinnin toimivuus. Sekin tyyliin "50% asiakas maksaa 50% liike maksaa tai hieman erilaisellakin %-suhteella.
Kerran olen ostanut asiakkaalla rikkoutuneen ilm.kompuran tilalle uuden, kokonaan "meidän firman piikkiin". Sekin vain siksi, että autossa oli uusittu jo kompura ed.omistajan aikana (oliko, en tiedä, asiakkaan itse kertomaa jonka kerroin meiltä ostaneelle... siksi "takuu" siinä osassa) ja sekin hajosi ennen aikojaan... "goodwill" ja asiakas tyytyväiseksi.
Omakohtaisia kokemuksia nämäkin ja voin vannoa, että virhevastuuasioissa minulla kokemusta (tai paremminkin tieto-taitoa) enemmän kuin sinulla, pari "huonoa" kokemusta omaavana yksittäisen autonostajana.
Ja ei; koskaan ei ole ollut henkilökohtaisesti ongelmia virhevastuuasioissa, muutaman puhelun olen vuosikmmenen aikana kuluttajaneuvojan kanssa puhunut... itseasiassa juurikin kaltaistesi tietämättömien "takuu oltava" -asiakkaiden vuoksi.
Jokaikinen keskustelu päättynyt hyvässä hengessä kuluttajaneuvojan kanssa yhteishuokaukseen siitä, että kaikkee ne vaatiikiin "takuuseen"...
No, se siitä.
Autoliike ei siis jobbari ja aina se virhevastuu on kuitenkin yksityisen jobbarin perävalotakuuta kattavampi; vaikka ei jokaista anturia ja laakeria "firman piikkiin" saakaan uusttua.
Samaa mieltä olen kanssasi siitä, että pienestä liikkeestä ostaessa todennäköisesti se "toimintatonni" jää korjauksiin varmemmin, kuin lasipalatsien tuhansia ja tuhansia kalliimmissa autoissa.
Meillä pikkuliikkeessä 9900 samanlainen lasipalatsissa 13900 tyylinen ero ei ole millään perusteltavissa, kun virhevastuu on tasan sama.
- Termit oikein
Vaikka aloitus olisi ollut miten viaton pikkuliikkeitä puolustavassa tarkoituksessa tehty, otsikosta saa todella helpoisti provosoivan vaikutelman.
Kyllä nykykielessä jobbari tarkoittaa pimeää kauppaa tekevää. Jobbarista hyvä esimerkki on "Anneli Kuusikko", joka siis on toiminimi, mutta esiintyy yksityisenä. Tällaiset ovat "katoavaa kansanperinnettä", mutta tuossa tiivistyvät hyvin klassisen jobbarin piirteet:
- Esiintyy yksityisenä autonkäyttäjänä, väärällä nimellä. Puhelimeen vastaa mies
- Kertoo satuja siitä, ettei autoa ole koskaan hitsattu vaikka edellisen myyjän ilmoitus on vielä tallessa. Ja yleensä edellisen myyjän ilmoituksessa kerrotaan mistä pitäisi hitsata
- Kilometrit ovat aina pienemmät kuin edellisen myyjän ilmoituksessa
- Ilmoituksessa ei suoraan valehdella, että olisi omistanut auton vuosia, mutta epäsuorasti yritetään antaa sellainen vaikutelma esim. "synteettistä öljyä ei tarvitse huoltoväleillä lisätä". Homma vaan on niin, että tällaista tietoa ei voi luotettavalla otoksella saada jos auton on omistanut viikon ja sekin aika on mennyt pajalla (missä oli kuulemma tilan omistaja kuuluttanut vuokrasaatavia) kilikalimaalilla ruosteita peittäessä. Huoltoväli 90-lukuisissa yleensä 7500-15000. Ko. väli pitäisi ajaa useampaan otteeseen, jotta öljynkulutuksesta saadaan luotettava otos
- Kuvat ovat klassisia 'ruokaöljyä pintaan ja sateeseen' räpsyjä huoltoaseman värivalojen alla
- Autot ovat milloin kenenkin nimissä - taas tuota
Samaa virttä paatoksella vuodesta toiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64215Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1152546Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J681078Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2081011- 39952
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38911- 47884
- 36846
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke120836Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35802