Peräkärryn kuomu

Vanerikoppa

Millä edellytyksillä omatekoinen auton peräkärryn kuomu olisi laillinen tieliikennekäyttöön?

21

4948

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paperipää

      Nyt kannattaa olla tarkkana sillä katteiden asentelu saattaa lisätä muutosprosentteja niin paljon että autovero lankeaa uudelleen maksettavaksi.

      • lakipykälä...

        koska kärrystä on tarvinnut maksaa ajoneuvoveroa?


    • kuomumies3

      Voi helkutti. Miksi tehdä jotain venäläisiä vanerivirityksiä. Osta kaupasta uusi, kunnollinen kuomu. Vai meinaatko että itse tekemällä säästät niin älyttömästi. BUhaaa

      • P*skan möivät

        Näyttää ne kuomut maksavan melkein kärryn hinnan, en tiedä mikä tuollaisessa muovin repaleessa maksaa ja niitä näyttää menevän 4t yhden kärryn eliniässä, alkaa repsottaa ja repeilee.


      • lakipykälä...

        toisilta se vaan onnistuu sekin ja kädettömät raukat täällä vaan levittelee lompakkoa kun ei kykenisi itse tekemään muuta kun jonkun virityksen...


    • kjhgrtyuoopppp

      Se pitää muutoskatsastaa ja kuomun paino vähenttää sitten kantavuutta painonsa verran siloin, kun se on paikallaan!

      Jotkut tehdastekoiset kärryt on katsatettu kuomulle valmiiksi ja se selviää rek.otteesta

      • kuomulla tai ilman

        Eikä tarvii muutoskatsastaa. Kyllä peräkärryllä saa kuomua kuljettaa, se on kuormaa sekin. Jarruttomalla kärryllä 750 kg on max, joka sisältää kärryn, kuomun ja muun kuorman.


      • qashkuski
        kuomulla tai ilman kirjoitti:

        Eikä tarvii muutoskatsastaa. Kyllä peräkärryllä saa kuomua kuljettaa, se on kuormaa sekin. Jarruttomalla kärryllä 750 kg on max, joka sisältää kärryn, kuomun ja muun kuorman.

        Näin olen asian käsittänyt ja tein omatekoiseen kärryyn matalan kuomun 6 mm vesivanerista, teräsruuvit ja säänkestävä liima. Kyllä kestää eikä ole pollarit pysäytelleet. Painoa kuomulle kertyi 40 kg eli sen verran vähemmän voi lastata.

        Olisin kyllä ostanut tehdastekoisen kuomun mutta se olisi pitänyt teettää erikseen kun kärryssäni on poikkeukselliset mitat


      • qashkuski
        qashkuski kirjoitti:

        Näin olen asian käsittänyt ja tein omatekoiseen kärryyn matalan kuomun 6 mm vesivanerista, teräsruuvit ja säänkestävä liima. Kyllä kestää eikä ole pollarit pysäytelleet. Painoa kuomulle kertyi 40 kg eli sen verran vähemmän voi lastata.

        Olisin kyllä ostanut tehdastekoisen kuomun mutta se olisi pitänyt teettää erikseen kun kärryssäni on poikkeukselliset mitat

        Piti vielä sanoman että erikoiskoko olisi maksanut noin 1000 € eli aivan kohtuuton hinta tehdastekoiseksi.


      • lakipykälä...

        idiootit täällä huutelee vailla mitään tyietoa asioista... alle 750kg kärry ei vaadi mitään katsastusta vaan pelkän rekisteröinnin joten ei sille voida mitään muutoskatsastustakaan vaatia, miettikää nyt vähän ennenkuin alatte lateleen perättömyksiä täällä...


      • tarviipas
        kuomulla tai ilman kirjoitti:

        Eikä tarvii muutoskatsastaa. Kyllä peräkärryllä saa kuomua kuljettaa, se on kuormaa sekin. Jarruttomalla kärryllä 750 kg on max, joka sisältää kärryn, kuomun ja muun kuorman.

        Kyllä tarvii katsastaa, vaikka tuo on yleinen käsitys niin ratsiassa ne karsii tuollaiset katsatamattomat kuomut pois! Tuo kuomu vaikuttaa kärryn omapainoon ja se vähentää kantavuutta ja sen täytyy olla merkitty rek.otteeseen, kun lisäksi katsatuksessa todetaan , että kuomun kiinnitykset ovat ns.turvalliset!

        Yksi isäntä teki kärryynsä tuollaisen kuomun ja askarteli sitä huolella ja loppujen lopuksi sai sakot ja määräyksen katsatukseen


      • on katsatettava
        lakipykälä... kirjoitti:

        idiootit täällä huutelee vailla mitään tyietoa asioista... alle 750kg kärry ei vaadi mitään katsastusta vaan pelkän rekisteröinnin joten ei sille voida mitään muutoskatsastustakaan vaatia, miettikää nyt vähän ennenkuin alatte lateleen perättömyksiä täällä...

        sori vaan kärryt tyyppikatsatetaan valmistajan toimesta ja tuossa yhteydessä moni valmistaja katsastuttaa myös kuomun! Nykyään myös tulee mukaan sitten paljon paperia sitten sitä varten, jos kärry myydään ulkomaille niin tarvii olla nuo tyyppikatsatuksessa olleet dokumentit olla ostajalla maastaviennin yhteydessä ja uudelleen rekistiröinnissä!

        Käytäntö on se, että uusi kärry käydään konttorilla rekisteröimässä noiden dokumenttien kanssa, josta selviää tyyppikatsatus


      • qashkuski
        tarviipas kirjoitti:

        Kyllä tarvii katsastaa, vaikka tuo on yleinen käsitys niin ratsiassa ne karsii tuollaiset katsatamattomat kuomut pois! Tuo kuomu vaikuttaa kärryn omapainoon ja se vähentää kantavuutta ja sen täytyy olla merkitty rek.otteeseen, kun lisäksi katsatuksessa todetaan , että kuomun kiinnitykset ovat ns.turvalliset!

        Yksi isäntä teki kärryynsä tuollaisen kuomun ja askarteli sitä huolella ja loppujen lopuksi sai sakot ja määräyksen katsatukseen

        Höpsistä. Kannattaisi perehtyä asiaan ennenkuin antaa väärää infoa.
        Kävin nimittäin näyttämässä itse tehtyä kuomua katsastajalla joka ilmoitti ei mitään katsastusta tarvi jos kärryn kuomuttaa jälkeen päin. Kyse on siis alle 750 kg kärryistä. Näitä kärryjähän ei tarvi katsastaa, ne vaan rekisteröidään painon ja rakenteiden mukaan.
        Totesi siinä samalla että kuomu on asiallisesti tehty ja kiinnitetty, toivottaen hyvää päivän jatkoa.


      • ja p-marjat
        on katsatettava kirjoitti:

        sori vaan kärryt tyyppikatsatetaan valmistajan toimesta ja tuossa yhteydessä moni valmistaja katsastuttaa myös kuomun! Nykyään myös tulee mukaan sitten paljon paperia sitten sitä varten, jos kärry myydään ulkomaille niin tarvii olla nuo tyyppikatsatuksessa olleet dokumentit olla ostajalla maastaviennin yhteydessä ja uudelleen rekistiröinnissä!

        Käytäntö on se, että uusi kärry käydään konttorilla rekisteröimässä noiden dokumenttien kanssa, josta selviää tyyppikatsatus

        Onhan se kärry tyyppikatsastettu valmistajan toimesta ja lähes poikkeuksetta kärryt myydään myös valmiiksi rekisteröityinä kilvet päällä.
        Ostajan ei tarvitse kärryä koskaan katsastaa ja kuomun saa päälle laittaa, ilman mitään lupaa tai ilmoitusta mihinkään.
        Jos kärry vaihtaa omistajaa, niin kirjallinen ilmoitus riittää ja uusi rekiströintitodistus tulee postissa. Konttorilla ei tarvitse käydä itse, kärrystä puhumattakaan.


      • Kuo Mullinen
        ja p-marjat kirjoitti:

        Onhan se kärry tyyppikatsastettu valmistajan toimesta ja lähes poikkeuksetta kärryt myydään myös valmiiksi rekisteröityinä kilvet päällä.
        Ostajan ei tarvitse kärryä koskaan katsastaa ja kuomun saa päälle laittaa, ilman mitään lupaa tai ilmoitusta mihinkään.
        Jos kärry vaihtaa omistajaa, niin kirjallinen ilmoitus riittää ja uusi rekiströintitodistus tulee postissa. Konttorilla ei tarvitse käydä itse, kärrystä puhumattakaan.

        Näin on ja niitä kuomuja kun on tarjolla vakiokärryihin vaikka kuinka monta erilaista, eri valmistajilta. Kaikkiko ne muka pitäisi tyyppikatsataa kärryn kanssa - ei tarvii!


      • perämies..
        qashkuski kirjoitti:

        Näin olen asian käsittänyt ja tein omatekoiseen kärryyn matalan kuomun 6 mm vesivanerista, teräsruuvit ja säänkestävä liima. Kyllä kestää eikä ole pollarit pysäytelleet. Painoa kuomulle kertyi 40 kg eli sen verran vähemmän voi lastata.

        Olisin kyllä ostanut tehdastekoisen kuomun mutta se olisi pitänyt teettää erikseen kun kärryssäni on poikkeukselliset mitat

        jos se on tyyppikatsastettu kuomulle ei ongelmaa, mutta muutoin voi ratsiassa käydä käry riipien kiinnostaako se poliisia


      • näin se on
        ja p-marjat kirjoitti:

        Onhan se kärry tyyppikatsastettu valmistajan toimesta ja lähes poikkeuksetta kärryt myydään myös valmiiksi rekisteröityinä kilvet päällä.
        Ostajan ei tarvitse kärryä koskaan katsastaa ja kuomun saa päälle laittaa, ilman mitään lupaa tai ilmoitusta mihinkään.
        Jos kärry vaihtaa omistajaa, niin kirjallinen ilmoitus riittää ja uusi rekiströintitodistus tulee postissa. Konttorilla ei tarvitse käydä itse, kärrystä puhumattakaan.

        huomioi nyt se seikka, että onko kärry tyypikatsatettu kuomulle ja. jos on niin silloin ei ongelmaa selviää rek otteesta, joss on myös kuomon max.paino ilmoitettu jos on tyyppikatsatettu


      • Kärryllinen
        näin se on kirjoitti:

        huomioi nyt se seikka, että onko kärry tyypikatsatettu kuomulle ja. jos on niin silloin ei ongelmaa selviää rek otteesta, joss on myös kuomon max.paino ilmoitettu jos on tyyppikatsatettu

        "huomioi nyt se seikka, että onko kärry tyypikatsatettu kuomulle"

        Mitä helkkaria sä höpötät? Miksi pitää vastailla, jos ei asiasta tiedä?

        Kuomu on kuormaa siinä kuin muukin kuorma. Kuorma on kiinnitettävä. Jos kuomu on tukevasti kiinni, eikä kantavuus ylity, niin kenelläkään ei ole mitään valittamista.

        Tyyppikatsastatko sen kärrysi puutarhamultasäkkien kanssa erikseen, jotta voit kuljettaa puutarhamultaa?


    • lguuyguyeu67i6808yhf

      no vedä kiristysliinat kuomun yli, niin se on kuljetettava taakka.

      sano kitisijöille että oot viemässä vanereita firmas ikkunoiden eteen.


      ei saatana. heti kun oot vähän yrittämässä ja rakentamassa tätä maata, niin on heti koko itkuiikka-armeija sun kimpussas.

      vielä tulee sekin aika, kun täällä ajetaan taas hevosilla eikä ketään kiinnosta onko sun kärryt tehty puusta.


      ainahan voi kysäistä vaikka trafilta.

      no ei vaiskaan. tekninen neuvontahan ulkoistetaan espanjaan. ei ne osaa siellä suomea.

      no eipä niiden tarvi osatakaan kuin yksi lause.

      ei..... noin ei voi tehdä -valitan.

    • Kuomusta

      Ei tarvitse katsastaa, kuomu on myös kuormaa, pitää vain huolehtia että kuomu on asiallisesti kiinnitetty, eikä tule kärryn ulkomittojen yli. Kaikki muu puhe on ihan hatusta vedettyä. Saat toki muutoskatsastaa kärryn kuomulliseksi, mutta se ei ole pakollista. Mutta laitojen korkeutta et saa nostaa, mikäli ne on merkitty otteeseen tietyn korkuisiksi, tällöin teet rakennemuutoksen, joka pitää katsastajan hyväksyä. Niin ja se kuomukaan ei saa olla kiinteäksi asennettu, muutoin sekin lasketaan rakennemuutokseksi. Irrallisen kuomun saa laittaa.

    • kepisko

      Kyllä kuomun saa itse rakentaa jos osaa. Sehän on sama asia kuin että kuljettaa jotain pömpeliä ja olkoon se pömpeli tällä kertaa kuomu. !!!!!
      Älkää nyt ihmeessä itse keksikö ihmeellisiä sääntöjä, kyllä se eduskunta keksii niitä ihan tarpeeksi muutenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe