minua inhotaan

ujo=huono ihminen?

Tuntuu aina, että mua inhotaan sen takia kun oon hiljanen ja omiin oloihin vetäytyvä vaikka en oikeasti oo semmonen. Sillon ku oon oma itteni tuttujen ja hyvien kavereitten seurassa joihin luotan, niin puhun paljo, oon ilonen ja aika ajoin äänekäskin. Mutta heti kun olen sellaisessa ei niin tutussa seurassa niin olen hiljainen, ujo ja jännittynyt. Ja inhottaa eniten se, että ihmiset luulee tietävänsä että mää oon tämmönen ja sen takia inhoaa ja välttelee mun seuraan tulemista ja sitte pitemmän ajan myötä omaksun itelle tämmösen roolin ja se masentaa kamalasti.
Miten mää voisin olla oma itteni muittenki seurassa?
Niin ja oon lukiota käyvä 16-vuotias tyttö.

7

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yritä hyväksyä itsesi sellaisena kuin olet äläkä välitä muista, kukaan ei sinua inhoa vaikka oletkin hiljainen. Jotkut vaan tykkää enemmän kuunnella kuin puhua vieraassa seurassa;)

      • ap.

        Jotkut = kaikki. Lukion alussa sain melkeen heti kaverin jonka kanssa keksi juttua aina ja tutustuttiin tosi nopeasti, mutta nyt se ei oo käyny yli kuukauteen koulussa ja tuntuu että se on lopettanu koko koulun.
        Mutta en tunne oloani omaksi itsekseni silloin kun olen hiljainen ja se en ole minä itse koska en vaan kykene olemaan oma itseni sen jännityksen takia.


      • ap. kirjoitti:

        Jotkut = kaikki. Lukion alussa sain melkeen heti kaverin jonka kanssa keksi juttua aina ja tutustuttiin tosi nopeasti, mutta nyt se ei oo käyny yli kuukauteen koulussa ja tuntuu että se on lopettanu koko koulun.
        Mutta en tunne oloani omaksi itsekseni silloin kun olen hiljainen ja se en ole minä itse koska en vaan kykene olemaan oma itseni sen jännityksen takia.

        Tiedän tunteen. Kokeile sellaista että yrität heittää jotain lauseita tai kysymyksiä keskusteluun niin ehkä joku alkaa puhumaan sinullekin niin sitten jossain vaiheessa se jännityskin lievenee


    • qewqeqwe

      Sama minullakin, ainakaan omalla kohdallani ei mielestäni ole kyse kuitenkaan niinkään ujoudesta, luonteenpiirteestä vaan koko yläasteen jatkuneesta lievästä koulukiusaamisesta, syrjimisestä ja yleisestä surkeasta itsetunnosta ja itseluottamuksen puutteesta syntynyt sosiaalisten tilanteiden pelko.

      Vaikka haluaisinkin ihan kaikkeen normaaliinkin pieneen sosiaaliseen kanssakäymiseen, viittaukseen tunnilla yms ikävän korkea kynnys, ja kaikki epätavalinen, esimerkiksi esitelmät joissa olen huomion keskipisteessä saavat jännittämään ja stressaamaan jo etukäteen kauheasti ja itse tilanteessa tunnen olevani kauhean kömpelö ja nolo.

      Voisit koittaa vaikka terveydenhoitajalle puhua tuosta, itselläni onkin piakkoin lääkäriin aika tästä kun on varsinkin nyt viimeaikoina masennuksen myötä mennyt entistä huonompaan suuntaan.

      Lukiota käyvä poika olen.

      • ap.

        Mulla johtuu kans koulukiusaamisesta tämä. Ennenku mua kiusattiin niin olin jatkuvasti äänessä, jos joku niin sanotusti auko mulle niin ihan rohkeasti huusin vastaan jne. mutta sitte mua alettiin kiusamaan mun lihavuuden vuoksi, tulin hiljaseksi, sitte mua kiusattiin mun hiljasuuden vuoksi ysiluokalle asti vaikka se tosin lieventyi 9. luokalla.
        Viittaaminen oli mullekki vaikeaa, mutta oon huomannu, että aina ku nukun enemmän niin uskallan viitata tunneilla ja osallistua. Esitelmissäki oon aika hermostunu mutta paljo vähemmän verrattuna yläasteeseen ku luokka on vaihtunu nyt lukioon tullessa ja sai tavallaan alottaa puhtaalta pöyältä.


      • valitettavasti koulukiusaaminen jättää pysysvät arvet


    • Vajaa kolmekymppinen

      Itsekin olin lukiossa hiljainen ja omissa oloissa viihtyvä eikä kavereita ollut. Peruskouluaikaiset kaveritkaan eivät enää viihtyneet seurassani, vaikka samassa lukiossa oltiin. Sellaista piilosyrjintäähän se kolme vuotta oli. Liikuntatunnit ja ryhmätyöt olivat pahimpia. Kovettamalla itseni ja harrastuksen kautta saamani hyväksynnän ja sosiaalisten (netti)suhteiden avulla jaksoin jotenkin lukion läpi. Vanhojen tanssit ja penkkarit jätin väliin.

      Nuo ikävät ajat jäivät taakseni, kun muutin opiskelemaan uudelle paikkakunnalle toiselle puolelle Suomea. Käytännössä tuntui että sain aloittaa uuden elämän. Opiskelupiireissä tutustuin samanhenkisiin ihmisiin ja itsetuntokin koheni, kun hoksasin ettei minussa mitään vikaa olekaan.

      Edelleenkään en ole se porukan äänekkäin mutta hyvässä seurassa minustakin kuoriutuu kunnon seuramies. Muutama hyvä ystävä ja oma seura riittää minulle mainiosti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      306
      3608
    2. 205
      2996
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2554
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      241
      2027
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1455
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1337
    8. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1334
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe