hevoseni suokki entinen ravuri kuumenee ratsaataessa.... aidattua kenttää tai maneesia ei ole paitsi siis "kenttä" pellolla. Juoksuttaessa tai atluttaessa ratsastuspaikalla se on ihan nätisti mutta selässä kuumenee ja haluis nostaa ravin yms ei kuuntele apuja kunnolla. eli kuinka saisin sen rauhallisemmaksi pitäisikö mennä paljon maastakäsin ratsastuspaikalle?? apua!
Hevonen kuumenee ratsastaessa!?
9
234
Vastaukset
- toivon tästä olevan apua
Juoksuta ennen selkään menemistä esim 10min ja pidä kiinni siitä että suokki saa ravata silloin kun joku on selässä VAIN jos kävelee ensin rauhallisesti ja kuuntelee. Tee pysäytyksiä ja hidastuksia kun ratsastat, jotta hevonen on kuulolla ja pysyy käsissä. Tee ympyröitä ja kiemuroita, vältä pitkän suoran ravaamista, jotta saat sen ravaamaan rauhallisesti. Tee pidätykset ajoissa ennen kuin hevonen alkaa kiihdyttämään.
- kokenutkuitenkin
pidätteet ei auta jos aijon puolipidätteitä jne hevonen vain nykii päätä eteenpäin tai pysähtyy!?
- Kasiro
Minäkin neuvoisin menemään paljon kaarevia uria. Lisäksi juttele rauhallisesti sille että se kuulee äänesi. Jos et tiedä mitä sanoa, niin on sama mitä sanot, äänesi on tärkein. Kerro vaikka mitä haluat tehdä. Esim. " Nyt mennään iisoo voltti. Hyvä, se onnistui, mennäänpäs kulmankatkaisu ja sitten hissun kissun koko rata leikkaa.." Jne. Tai lausu vaikka runoja kuten eräs Tamperelainen ratsastuksen opettaja kuulemma neuvoi aikoinaan.
Varmaankin Olli Lahtinen Ollin tallilta. Äiti oli aikoinaan saanut häneltä saman neuvon ja se kieltämättä toimii monessa tapauksessa.
Kiemuraiset kulkureitit ovat myös hyviä kuten edelliset ovat sanoneet.- Kasiro
Joo, Ollin tallin Ollihan niin neuvoi minunkin äitiäni. Joskin Olli oli siihen aikaan Kaupissa? Oliko siellä senniminen ratsastuskoulu? Äitini ratsasti siellä kunnes meni naimisiin ja muutti pohjanmaalle miehensä maatilalle. Isälläni oli myös hevosia joten me lapset kasvoimme hevosten parissa. Veljeni ei enää harrasta hevosia mutta siskoni ja minä ratsastamme kumpikin. Minä jäin kotitilalle missä on tilaa kouluttaa ja kasvattaa hevosia,maanviljelijäisä kasvattaa niille ruoat.
Maailma on pieni!
Hups! Lähti viesti liian aikaisin.
Teillä on sitten tuo hevostelu oikein koko perheen harrastus! Mulla ei ole sisaruksia, mutta äitini on harrastanut hevosia koko ikänsä, ja sitä kautta minäkin päädyin hevosharrastuksen pariin.
Olin 13v kun muutimme maalle ja saimme hevosemme omaan talliin. Se on yksi toteutuneista unelmistani. Eihän meillä ole tilaa läheskään niin paljon kuin teillä, mutta kyllä siinä riittävästi on, emmekä jaksaisi kaksistaan isompaa tilaa hoitaakaan, varsinkaan kun minä olen työni takia niin paljon poissa kotoa.
Saanko uteliaisuuttani kysyä, onko teillä siellä enemmänkin elikoita kuin tamma varsoineen? Tuli vain mieleen kun teillä sitä lääniä riittää, niin ei ainakaan tilanpuutteesta olisi kiinni.
- Epätoivonen
Mulla on ollu sama ongelma ponini kanssa.Se juoksi aina alta pois pienien laukkapätkien jälkeen.Nyt kun olen korjannut istuntain ja alkanut tehdä enenmmän puolipidätteitä ja kiemuroita yms se tottelee paremmin ja koulussa se ei kiidä minulla lainkaan. asiitä olen ylpeä. Mutta sitten taas yhppäsin sillä ja se oli aika kaameaa...Poni juoksi koko ajan alta pois opettajani käski mennä käynnissä esteen eteen kun olin suoristanut saisin vasta nostaa laukan tai ravin(esteet oli pieniä pääsi ravissakin).Sitten kokeilin mennä rataa kokonaan laukassa se meni aikas hyvin mutta hyppäsin vahinggossa väärän esteen,mutta se oli minun vikani... että olisiko esteisiin vinkkejä ja myös miten saisin ponin kulkemaan koulussa penäänannossa.? kiitos jos autatte/ vastaatte.
- Nipsuxx
Myös kumpparit (jousto-chambonit) voivat olla ihan kätevä jos ei kuuntele yhtään, juiksee pää pilvissä :)
Mäkin sanoisin että juoksuta hevosta, kaarevia uria ja teet säännöt selväks että sillon ei ravata kun sä et halua ja vasta käskystä sitten ravataan, kova työ tuottaa tulosta ja siihen voi olla matkaa mitta kyllä sitten olet tyytyväinen kun hevonen on rentona ja kuuntelee sua :) Joillain hevosilla myös painava istunta ja rauhallinen / hidas puhe auttaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun439803T:ltä J-miehelle
Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli332331Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo281884- 1361683
Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?
Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?1951204Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?
Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast101183- 711127
- 92962
- 82904
- 49885