Mitä kaikkea noista röntgenkuvista selviää? Mulla otettu pari vuotta sitten, lääkäri niitä mulle selitti kyllä silloin ja kaikki oli ok. Kuinka nopeasti muutoksia sinne tulee, eli kuinka usein kannattaisi kuvata?
Röntgenkuvat
3
3481
Vastaukset
- puuhastelija
Ei niitä kuvia juuri kannata seulontaan ja muuten vaan ottaa. Tietysti, jos sinulla on ollut parodontiittia, kariesta tai jotain muita ongelmia, voi kuvia harkita muutaman vuoden välein. Yleensä kuvat otetaan tarpeen mukaan. Röntgen kuvaa lähinnä muutoksia kovakudoksissa, siis hampaissa ja leukaluussa. Muutokset ovat suhteellisen hitaita. Joskus ärhäkkä tulehdus syö nopeastikin luuta. Luun paraneminen näkyy noin 4kk jälkeen.
Kuvaustekniikoita on muutamia yleisesti käytössä: HF-, BW- ja OPTG-kuvaus. Kaikilla on omat indikaationsa. OPTG on kaikkein laajin ja ottaa "leukakuvat", HF näyttää vain muutaman hampaan yhdellä otannalla, BW on hyvä taka-alueen reikien toteamiseen. HF- ja BW-kuvat otetaan yleensä vastaanotolla hammaslääkärin tuolissa, OPTG isommalla koneella omissa tiloissa.
Yleisesti kuvista katsotaan:
-reikiä
-vanhoja paikkoja ja juuritäytteitä ja niiden kunto
-tulehduksia ja mahdolliset tarpeet juurihoidolle
-kiinnityskato, parodontiitti
-mahdollinen tarve poistoille
-anatomiset rakenteet, kuten hermon läheisyys operaatiota varten
-mahdolliset muut patologiat, esim. jotkut kasvaimet näkyvät
-oikomishoidossa hampaiden kehitys - Hermon tulehdus
Näkyykö noissa kuvissa myös juurikanavissa olevien hermojen mahd. tulehdukset, vai mitenkä ne voidaan todeta?
- puuhastelija
Ei alkuvaiheessa oleva tulehdus näy. Tulehduksen täytyy ensin levitä hampaasta ulos leukaluuhun. Tässä tapauksessa hoito perustuu hampaan vitaliteettiin ja oireisiin, joiden mukaan arvioidaan tarve juurihoidolle. On olemassa vitaliteettia mittaava mittari, joka antaa pienen sähkövirran hampaaseen. Muita keinoja on jää ja kuuma. Oireet kertovat paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892628Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031658- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761005- 56969
- 45867
- 63849
- 61835