MS lääkitys

MS potilas...

Lääkäri sanoi minulle, että minulla on MS 80 prosenttisella todennäköisyydellä. Vain se, että selkäydinpunktiossa tulehdus arvo ei ollut ihan tarpeeksi korkea (oli siis kyllä koholla), tekee sen ettei lääkäri halua aloittaa lääkitystä.

Mitä lääkkeitä te syötte?? En ole itselääkitsemässä itseäni, paitsi luvallisilla D-vitamiineillä. Mutta mikä teidän D-vit. annostus on ja tosiaan olisin kiinnostunut tietäväämään minkämerkkisisä MS lääkkeitä ihmisillä on.

7

4181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nosemäsä

      Minulla on myös ms,todettu kolmisen vuotta sitten (pahin oire on näköhermon tulehduksen myötä tullut toisen silmän osittainen näön menetys,tietenkin uupumukset kuuluu jälkiruokana mukaan)

      No kuitenkin:lääkitystä ei ole koskaan tosissaan kaupattu ilman TOISTA pahenemisvaihetta. Lääkkeet ovat todella kalliita mutta tuon toisen pahenemisvaiheen jälkeen ne ei ilmeisesti enää maksakkaan potilaalle paljoakaan!

      Mutta uskon kuitenkin myös neurologeja,kertovat monesti lääkkeiden aiheuttavan sivuvaikutuksia ja ovat monille tehottomia. Itse yritän välttää noita lääkkeitä ja selvitä ilman koska nuo lääkkeet EI tätä tautia paranna koskaan!

      Mutta jokainen potilas on tässä taudissa on erilainen.

      • -Viestin aloittaja-

        Mulla oli syksyllä oikeastaan jo kolmas kerta.
        Eka oli kun olin lukiosta päässyt, toinen toinen oli noin 10 v sitten ja nyt syksyllä.
        Väsymys on hirveä; tehdä huvittais, mutta kun ei kertakaikkiaan jaksa.

        SIksi mietinkin, jos jotain voisin ottaa, että pikkasen piristyisin...

        -Viestin aloittaja-


    • Rebif44

      Niin nuo lääkkeet eivät anna vastetta kaikille.
      Itsellä tauti ollut kymmenisen vuotta ekan vuoden aikana oli 1 pahenemisvaihe joka oli siis toinen tämän jälkeen aloitin rebif 44 mikrogrammaa (esitäytetty ruisku 3 krt viikossa) lääkityksen sen jälkeen ei ole ollut pahenemisvaiheita yhdeksään vuoteen tosin tämähän ei tarkoita että lääke toimii mutta en usko että siitä haittaakaan on.

    • Ämässää täälläkin

      Mulla ekat plakit bongattiin päästä v.2006,sillon oli puutumista yms,mutta olikin aivokalvontulehdus. V.2012 oli sekava olo(huimaus,väsymys..),sit menikin molemmat jalat tunnottomiksi,takaraivo puutu ja puhe puuroutu. Ambulanssilla sairaalaan. Pää kuvattiin, plakkeja oli tullu paaaaljon lisää! Diagnoosia en vieläkään saanut. Nyt toukokuussa hakeuduin lääkäriin jaloissa olevien hermosärkyjen takia. 6kertaa kävin lääkärissä samasta asiasta. Hermosäryt oli ihan verrattavissa migreeniin. Vihdoin ottivat osastolle tutkimuksiin. Likvorissa arvot koholla, magneetissa kaularangassa uusi tulehduspesäke. Oireet paheni. Oli puutumista jaloissa hermosärkyjen lisäks,väsymys oli järkyttävä,käsissä kouristelumaisia kipuja,kropassa "välähti" sähköiskuja kun käänsi katsetta.. Sain diagnoosin ja kortisonia 3päivää suoneen(1gr/pvä). Nyt heinäkuussa oli taas pahenemisvaihe. Hermosäryt huomattavasti pahempia kun ennen. Taas oksentelin kipujen takia ja kävelin kun juoppo. Sain sitten uudelleen kortisonipulssihoidon. Mutta ite asiaan... Hermosärkyihin syön cabrion 300mg 6xpvä. Pistoksena rebif (ma,ke,pe). Tramal 50mg myös lisäksi kipuihin.
      Tsemppiä!!!

    • mäsä2012

      Ms on monitahoinen ja yksilöllinen sairaus. Päästäkseen lääkitykseen täytyy täyttää selkeät tiukat lääkelaitoksen määrittelemät kriteerit. Ensimmäiseksi pitää olla varma diagnoosi, toisekseen huomioidaan sairauden aktiivisuus ja kolmanneksi haitta-aste.
      Kaikilla ms tauti ei ole aktiivinen tai edes etenevä - näitä muotoja ei kannata lääkitä, sillä todennäköisesti lääkkeistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ja lisäksi lääkkeet ovat hintavia.

      Lääkärit mielellään aloittavat lääkitykset mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, sillä mikkään lääke ei paranna ms-tautia, vaan niillä voidaan hidastaa ja ehkäistä taudin etenemistä. Jos kriteerit täyttyvät.

      Eli oltava varma diagnoosi: selkeät muutokset magneettikuvassa selkäydinneste näyte positiivinen tai jompi kumpi joka todettu pahenevan vuosittaisissa seurannoissa.
      Aktiivisuus: vähintään kaksi erillistä pahenemisvaihetta vuoden sisällä. Väliä pitää olla vähintään kuukausi, jotta voidaan laskea erillisiksi pahenemisvaiheiksi TAI selkeitä muutoksia magneettikuvausten osoittamissa tulehduspesäkkeissä.
      Haitta-aste:pahenemisvaiheiden oireiden tulee olla toimintaa rajoittavia. Lieviä oireita ei juuri noteerata, sillä ne menvät ohi itsekseen levolla ja ajan kanssa.

      Itellä diagnoosi 2012 selvillä magneettikuva muutoksilla likvor positiivinen. Kaksi pahenemisvaihetta väli 33 vrk ja samantien aloitettiin lääkitys kun diagnoosi varmistui.
      Copaxone pistoshoito päivittäin. 10 000 € kk 11 kk. Pahenemisvaihe 01/13 kortisonia 3 vrk 6 000 € vrk, pahenemisvaihe 03/13 kortisonia 3 vrk 6000 € vrk, pahenemisvaihe 06/13 immunoglobuliini 5 vrk 11 000 € vrk ja nyt Tysabri 2000 kk.
      Eli hintavia ovat.

      Tosin ei niitä potilas maksa vaan veronmaksajat. Lääkärit ei turhaan laita kymmeniä tuhansia veroeuroja ehkä ms-potilaaseen jonka taudinkuvasta ei ole vielä tietoa. Jokainen ms-potilas saa kyllä lääkkeet kun niiden aika on, sillä kalliimmaksi valtiolle tulee rettuuttaa invalideja läpi elämän kuin pihistää kalliissa lääkkeessä.

      Lääkkeistä vielä sen verran, että ei ole herkkua. Sivuvaikutukset ovat yksilöllisiä, mutta pahimmillaan voi tappaa tai tehdä hulluksi. Tosin sen riskin ottaa jos on aktiivinen ja etenevä ms. Ne ovat asioita jotka joutuu kohtaamaan jos huonosti käy.Tämä sairaus on yksilöllinen ja vaikeusasteita on yhtä monta kuin on potilaitakin. Ennusteet ovat tilastotietoja eikä niitä voi verrata yksilöihin.

      Ms lääkkeitä ei ole vielä tabletteina ( kuulin, että sellainen olisi tulossa neurologilta), joten ne ovat pistoshoitoja tai laskimoon annettavia tiputushoitoja.Joten neulakammosta on syytä päästä eroon jos sellainen on.

    • minä

      Pillerit on käytössä jollain,akuutissa oli miehestä haastattelu.
      D-vitamiinia voi turvallisesti ottaa 100mg.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3644
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2428
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1579
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1410
    Aihe