Mistä hyvä pyörä reissaamistarkoitukseen kesäksi?

apuakiitos

Löytyykö mistään ihan suht hyvää (parempaa kuin perus citypyörä) esim. maantiepyörää/hybridiä, millä voisi tehdä useankin kymmenen kilometrin lenkkejä (muutamien päivien kestoisia) ja sen kyydissä voisi kuljettaa mm. telttavälineitä ja muuta retkikamaa? En haluaisi maksaa pyörästä ihan älyttömiä hintoja, olisi ihanaa löytää edes jotenkin asiaan sopiva pyörä 200-450€:lla. Onko kokemuksia tai suosituksia? Asun Pohjois-Savossa, tiedättekö lähistöltä mitään kauppoja, mistä saisi edullisesti pyöriä tähän aikaan vuodesta? /Milloin ne tulevat myyntiin?

Kiitän jo etukäteen asiallisille vastaajille.

73

2718

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apuakiitos

      Ja sitä tosiaan vielä, että voisitte antaa vähän muitakin vinkkejä retkipyöräilyyn liittyen. Haluaisin jo niin päästä pyöräilemään ja retkeilemään oikein kunnolla vaikka vielä talvi onkin, mutta suurin ongelma lienee tuo pyörän hankinta. Jos ei oikeasti löydy edes ajokelpoista pyörää, jonka kyydissä voi kuljettaa tavaraa (esim. kiinnittää pyörälaukun takaritilälle sen sivuille) ja jolla pärjää suht hyvin pitkällä matkalla (että ei ole älyttömän raskaspolkuinen eikä hajoa vähän väliä :D) alle 500€:lla, niin toki voitte suositella kalliimpiakin. Ja toki voi tehdä tarjouksia hyvässä kunnossa olevista käytetyistäkin pyöristä, mutten takaa, että olisin heti ostamassa. Suuntaa tarvitsisin. Netistäkin olen etsinyt, muttei ole vielä tärpännyt.

      Olen muuten 170cm pitkä ja n. 56kg painava naispuolinen henkilö, mikäli se ''auttaa auttamisessa'' :D

      • alkup.tuna

        Enempi se on asenteesta kuin pyörästä kiinni, reissaaminenkin.

        http://blogit.yle.fi/polkupyoramatkalla-joka-paiva

        Tutustuppa tuon kaverin reissuihin. On meinaa oikeaa kokemusta pyöräreissuista, toisin kuin täällä pätevät virtuaalireissaajat. On se vaan kumma, että 9500km saharapolkaisun pystyi Matti tekemään hybridillä, ilman droppitankoa, ei edes perhostankoa ollut pyörässä. Eli se asenne. Turhaan sinäkään ressaat pyörävalinnalla, ostat sen mikä sopii budjettiisi ja tuntuu sopivalta. Kyllä jokainen pyörä muutaman tuhannen ajon kestää. Sitten kun reissukilometrejä on ajettuna, osaat ja tiedät mitä haluat ja voit viritellä ajopeleistä sopivaksi. Tai vaihtaa paremmin mieltymyksistä/tarpeisiisi sopivaksi.


      • alkup.tuna
        alkup.tuna kirjoitti:

        Enempi se on asenteesta kuin pyörästä kiinni, reissaaminenkin.

        http://blogit.yle.fi/polkupyoramatkalla-joka-paiva

        Tutustuppa tuon kaverin reissuihin. On meinaa oikeaa kokemusta pyöräreissuista, toisin kuin täällä pätevät virtuaalireissaajat. On se vaan kumma, että 9500km saharapolkaisun pystyi Matti tekemään hybridillä, ilman droppitankoa, ei edes perhostankoa ollut pyörässä. Eli se asenne. Turhaan sinäkään ressaat pyörävalinnalla, ostat sen mikä sopii budjettiisi ja tuntuu sopivalta. Kyllä jokainen pyörä muutaman tuhannen ajon kestää. Sitten kun reissukilometrejä on ajettuna, osaat ja tiedät mitä haluat ja voit viritellä ajopeleistä sopivaksi. Tai vaihtaa paremmin mieltymyksistä/tarpeisiisi sopivaksi.

        Ja näköjään tabletilla kirjoitusvirheet lisääntyvät. Pahoittelut.


      • Joo, siis ei
        alkup.tuna kirjoitti:

        Ja näköjään tabletilla kirjoitusvirheet lisääntyvät. Pahoittelut.

        Ja puhelimella vielä enemmän. :) Rämön Sahara-kirja on hyvä, mitta kyllä se minulle kertoi myös, mitä asioita kannattaa painottaa pyörävalinnassa.

        Ei siitä ole hirveän kauan, kun joku suomalainen ajoi läpi Australian jääkärifillarilla. Samoin joku nuori ajeli viime kesänä Virossa yksipyöräisellä. Minusta nuo kaikki, Matin reissu mukaanlukuen, pitää laskea extreme-urheilun piikkiin juuri pyörä valinnan vuoksi.

        Tankovaihtoehdoista ajettaessa tiellä on droppi ja perhonen järkeviä. Täysin oma lukunsa ovat sitten ne, jotka retkeilevät tiettömässä maastossa. Esimerkiksi Salmisen pyörä maailmanympärimatkalle oli modattu maasturista ja tankona oli maasturin kohtuu leveä ja suora tanko nousukahvoilla.


      • alkup.tuna
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Ja puhelimella vielä enemmän. :) Rämön Sahara-kirja on hyvä, mitta kyllä se minulle kertoi myös, mitä asioita kannattaa painottaa pyörävalinnassa.

        Ei siitä ole hirveän kauan, kun joku suomalainen ajoi läpi Australian jääkärifillarilla. Samoin joku nuori ajeli viime kesänä Virossa yksipyöräisellä. Minusta nuo kaikki, Matin reissu mukaanlukuen, pitää laskea extreme-urheilun piikkiin juuri pyörä valinnan vuoksi.

        Tankovaihtoehdoista ajettaessa tiellä on droppi ja perhonen järkeviä. Täysin oma lukunsa ovat sitten ne, jotka retkeilevät tiettömässä maastossa. Esimerkiksi Salmisen pyörä maailmanympärimatkalle oli modattu maasturista ja tankona oli maasturin kohtuu leveä ja suora tanko nousukahvoilla.

        No joo, olihan Matilla saharareissulla ongelmiakin pyörän kanssa, mikä johtui pääosin väärän laisesta pakkaamisesta, kaikki tarakalla. Mutta asenne oli kohdallaan ja reissu onnistui. Aika halvahkoja ovat Matin Helkamassa esim. vaihdeosat ja toimivat koko ajan hyvin. Eli perusosilla pääsee aika pitkälle ja eipä Matti huonoksi moittinut hybridinsä runkoa edes vuoristossa. Eli muukin käy kuin Surlyn LHT.

        Pointtihan tässä on, että yhtä oikeaa tapaa tai välinettä pyörämatkailuun ei ole, jokainen löytää ajamalla omansa. Alussa ei tarvitse miettiä tankomalleja, ei tarvitse ostaa sitä 2000€ touring mallia ja Ortlieben täydellistä laukkusarjaa yms. Vaan voi lähteä ihan sillä minkä jo omistaa tai ostaa edullisen pyörän ja varusteet. Jos homma alkaa tosissaan kiinnostaan, panostusta on helppo lisätä. Täällä on ihmeellinen asenne ihmisillä, kun aina kysellään ja mietitään voinko tehdä sitä ja tätä kun mulla on vaan tämmönen tai näin vähän rahaa. Miettikää vähemmän, ajakaa enemmän.

        Matilta ilmestyy taas uusi kirja, mukava lukea miten hybridillä valloitettiin Islanti.


    • Alkup. Maantiepyöräi

      Tuolla hinnalla voit saada käytetyn 80-luvun retkipyörän. Parhaissa niistä on todella loistavat rungot ajaa, mutta vanha pyörä vaatii asennetta. Siinä on aina pientä korjattavaa.

      Minkä tahansa pyörän valitsetkin, niin sen on oltava tismalleen oikean kokoinen. Vaikka saisit kuinka halvalla jonkun laatupyörän, on se pelkkää tuskaa, jos koko ei osu kohdalleen. Jo muutaman sentin väärän kokoinen pyörä on epämielyttävä.

      Retkivarusteet saa maantiepyörälläkin mukaan. Etsinet kuitenkin varsinaista retkipyörää, jolloin saat pakattua enemmän (turhaa) tavaraa? Halpoja retkipyöriä voi katsella netistä vaikka Evans'ilta. Itse en ostaisi noita ihan halvimpia.

      http://www.evanscycles.com/categories/bikes/touring-bikes#!!price_from=;price_to=;on_sale=;sort=asc;

      Jonkinlaisena tämän päivän perusretkipyöränä pidetään Surly LHT:tä. Maahantuonti on FoxComp'lla Helsingissä (ja Turussa). Valmiit LHT:t on jenkkitapaan varustettu tangonpäävaihtajilla, mistä en itse pidä. Pääosa tuodaan maahan kuitenkin runkoina ja jokainen varustelee pyörän juuri niin kuin itse haluaa.

      http://surlybikes.com/bikes/long_haul_trucker

      Tarkasta koko jollakin laskurilla, joka ottaa huomioon vähintään ajajan koko pituuden ja jalan sisämitan. Tuossa on muutamia laskureita:

      http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?22962-LUE-T%C4M%C4-ENSIN-kev%E4%E4n-py%F6r%E4vinkit

    • Joo, siis ei
    • Miten tuo
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Hetken googlettamisella löysin Puijon pyöräpisteen Kuopiossa. Sillä on myynnissä Bianchi ja Merida.

      Meridan crossareita oli alennuksessa. Crossarin takahaarukka on lyhyempi kuin retkipyörän, joten takalaukkujen kanssa saa olla tarkempi.

    • Alkup. Maantiepyöräi
    • WilsonKurwa

      Ei ensimmäinen eikä takuuvarmasti viimeinen kerta kun tulee pyöriteltyä silmiä Alkup.Maantiepyöräin/Joo, siis ein avunannoille.

      • Joo, siis ei

        Kyllä sinäkin opit vielä joskus. ;) Teknisesti noissa Alkup. Maantiepyöränkään neuvoissa ei ole ainakaan vielä yhtään virhettä tällä kertaa, vai mitä?

        Kun vetää nämä kaikki tulleet neuvot yhteen, pl- WilsonKurvan höpötykset:
        - viidellä sadalla saa vain 80-luvun käytetyn
        - maantiepyörällä täytyy laskea grammoja varustuksessa
        - crossari toimii, mutta vaatii myös viilausta varusteiden kanssa
        - varsinaiset retkipyörät ovat alkaen 1500€ ja tuossa oli jo muutama vaihtoehto


      • WilsonKurwa
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Kyllä sinäkin opit vielä joskus. ;) Teknisesti noissa Alkup. Maantiepyöränkään neuvoissa ei ole ainakaan vielä yhtään virhettä tällä kertaa, vai mitä?

        Kun vetää nämä kaikki tulleet neuvot yhteen, pl- WilsonKurvan höpötykset:
        - viidellä sadalla saa vain 80-luvun käytetyn
        - maantiepyörällä täytyy laskea grammoja varustuksessa
        - crossari toimii, mutta vaatii myös viilausta varusteiden kanssa
        - varsinaiset retkipyörät ovat alkaen 1500€ ja tuossa oli jo muutama vaihtoehto

        Kirjoitat siis tähän ketjuun kahdella eri nimimerkillä ja viittaat samalla itseesi? Hämmentävää.


      • hggdk
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Kyllä sinäkin opit vielä joskus. ;) Teknisesti noissa Alkup. Maantiepyöränkään neuvoissa ei ole ainakaan vielä yhtään virhettä tällä kertaa, vai mitä?

        Kun vetää nämä kaikki tulleet neuvot yhteen, pl- WilsonKurvan höpötykset:
        - viidellä sadalla saa vain 80-luvun käytetyn
        - maantiepyörällä täytyy laskea grammoja varustuksessa
        - crossari toimii, mutta vaatii myös viilausta varusteiden kanssa
        - varsinaiset retkipyörät ovat alkaen 1500€ ja tuossa oli jo muutama vaihtoehto

        Heh heh! No 500 saa helposti pyörän, missä on vaihteet ja siihen voi lastata telttailuvermeet. Tietenkin vaatimustaso kasvaa kun retket ovat pitkiä, mutta ap etsii pyörää kymmenien kilometrien retkille. Ei siis tuhansien, ei edes satojen vaan kymmenien kilometrien.

        No sitten vielä niihin käytettyihin, alle viiden sadan saa käytettynä laadukkaan hybridin tai maastopyörän. Näillä kumpaisellakin retkeilee vaikka sitten satojen kilometrien rupeamat!

        Jos haluaa maantiepyörän, niin voi unohtaa teltan ja kohtuulisen budjjetin!


      • tuttu tyyli
        WilsonKurwa kirjoitti:

        Kirjoitat siis tähän ketjuun kahdella eri nimimerkillä ja viittaat samalla itseesi? Hämmentävää.

        Eikä ole ensimmäinen ketju jossa näin käy.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        hggdk kirjoitti:

        Heh heh! No 500 saa helposti pyörän, missä on vaihteet ja siihen voi lastata telttailuvermeet. Tietenkin vaatimustaso kasvaa kun retket ovat pitkiä, mutta ap etsii pyörää kymmenien kilometrien retkille. Ei siis tuhansien, ei edes satojen vaan kymmenien kilometrien.

        No sitten vielä niihin käytettyihin, alle viiden sadan saa käytettynä laadukkaan hybridin tai maastopyörän. Näillä kumpaisellakin retkeilee vaikka sitten satojen kilometrien rupeamat!

        Jos haluaa maantiepyörän, niin voi unohtaa teltan ja kohtuulisen budjjetin!

        Maantiepyörään saa helposti lastattua retkivarusteet mukaan luettuna teltan. Paljon helpommin kuin maastopyörään. Molemmilla voi ajaa retkiä. Mukana kulkevalla varustemäärällä on kuitenkin rajoituksensa. Peräkärry maatie- tai maastopyörän takana muuttaa kuitenkin asiaa.

        http://www.bobgear.com/bike-trailers/yak

        Hybridillä kukaan tuskin viitsii ajaa - ainakaan pitkiä retkiä.

        Helpoin lastata on toki oikea retkipyörä. Oikea retkipyörä on myös helpoin ajettava lastattuna. Sen geometriaa suunniteltaessa on mietitty, mitä raskas lasti tekee ajettavudelle.


      • Kysyn vain?
        tuttu tyyli kirjoitti:

        Eikä ole ensimmäinen ketju jossa näin käy.

        Olisitko halunnut mainostaa jotain hybridiskeidaa? Eikö se onnistu, kun jotkut asiaa tuntevat antavat hyviä neuvoja?


      • tuttu tyyli
        Kysyn vain? kirjoitti:

        Olisitko halunnut mainostaa jotain hybridiskeidaa? Eikö se onnistu, kun jotkut asiaa tuntevat antavat hyviä neuvoja?

        Hybridifobiasi alkaa taas oireilla...

        Jo kolmas nimimerkki samassa ketjussa, ja kohta ketju katoaa taivaan tuuliin kun menee herne nenään.


      • Joo, siis ei
        tuttu tyyli kirjoitti:

        Hybridifobiasi alkaa taas oireilla...

        Jo kolmas nimimerkki samassa ketjussa, ja kohta ketju katoaa taivaan tuuliin kun menee herne nenään.

        Miksi pitäisi antaa surkeita neuvoja? Se että joku marketti on sisäänostanut huonoja polkupyöriä, ei oikeuta mainostamaan niitä täällä. Alkuperäinen kysyjä kysyi hyvää retkipyörää. Eikö silloin kaikkien vastaajien pitäisi esittää hyviä retkipyöriä? Silloin joku viidensadan roska ei tule kysymykseen.


      • tuttu tyyli
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Miksi pitäisi antaa surkeita neuvoja? Se että joku marketti on sisäänostanut huonoja polkupyöriä, ei oikeuta mainostamaan niitä täällä. Alkuperäinen kysyjä kysyi hyvää retkipyörää. Eikö silloin kaikkien vastaajien pitäisi esittää hyviä retkipyöriä? Silloin joku viidensadan roska ei tule kysymykseen.

        Miksi sitten ehdotat jotain erikseen myytäviä runkoja?

        Latistat lopullisesti aloittelijan innostuksen ehdottamalla kaikille joko rakennussarjaa tai jotain fixipyörää jotka sopivat muutamalle prosentille ihmisistä.


      • Joo, siis ei
        tuttu tyyli kirjoitti:

        Miksi sitten ehdotat jotain erikseen myytäviä runkoja?

        Latistat lopullisesti aloittelijan innostuksen ehdottamalla kaikille joko rakennussarjaa tai jotain fixipyörää jotka sopivat muutamalle prosentille ihmisistä.

        Yleisimmin retkipyörä tuodaan maahan runkona ja kasataan liikkeen toimesta. Valmiita pyöriä on todella nihkeästi saatavana Suomesta. Tiedän sen harvinaisen hyvin, kun olen yrittänyt löytää kelvollista retkipyörää jo vähän aikaa.

        Pelago, jota kukaan ei ole vielä ehdottanut, on tyyppi esimerkki.

        http://pelagobicycles.com/stavanger.html

        Pojat tuovat maahan taiwanilaisia teräsrunkoja ja kasaavat niihin laatusosista pyöriä. Taiwan on kaukoidän pyörätuottajista laadultaan paras ja sieltä tulee mm. paljon "eurooppalaisten" ja "amerikkalaisten" huippumerkkien runkoja sekä osia.

        Fixiä en ehdota kenellekkkään ensimmäiseksi retkipyöräksi. Se on liian haastava. Kokeneet kuskit ajavat niilä myös retkiä, mutta se ei sovi aloittelijalle.


      • LZ 127
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Yleisimmin retkipyörä tuodaan maahan runkona ja kasataan liikkeen toimesta. Valmiita pyöriä on todella nihkeästi saatavana Suomesta. Tiedän sen harvinaisen hyvin, kun olen yrittänyt löytää kelvollista retkipyörää jo vähän aikaa.

        Pelago, jota kukaan ei ole vielä ehdottanut, on tyyppi esimerkki.

        http://pelagobicycles.com/stavanger.html

        Pojat tuovat maahan taiwanilaisia teräsrunkoja ja kasaavat niihin laatusosista pyöriä. Taiwan on kaukoidän pyörätuottajista laadultaan paras ja sieltä tulee mm. paljon "eurooppalaisten" ja "amerikkalaisten" huippumerkkien runkoja sekä osia.

        Fixiä en ehdota kenellekkkään ensimmäiseksi retkipyöräksi. Se on liian haastava. Kokeneet kuskit ajavat niilä myös retkiä, mutta se ei sovi aloittelijalle.

        Ainoa asiaan liittyvä vastaus tässä ketjussa sinulta tai sen puoliin keneltäkään muultakaan oli se käytetty 80-luvun retkipyörä. Jos ketjun aloittajan budjetilla ostaa vaikka sen Long Haul Trucker -rungon uutena, osiin jää peräti ruhtinaalliset 50 euroa.


      • Joo, siis ei
        LZ 127 kirjoitti:

        Ainoa asiaan liittyvä vastaus tässä ketjussa sinulta tai sen puoliin keneltäkään muultakaan oli se käytetty 80-luvun retkipyörä. Jos ketjun aloittajan budjetilla ostaa vaikka sen Long Haul Trucker -rungon uutena, osiin jää peräti ruhtinaalliset 50 euroa.

        Ihmisten käsitys kelvollisten polkupyörien hinnoista on aika usein melko kakana totuudesta. Aloittaja kysyi hyvää retkipyörää, joten minusta kannattaa vastata erilaisilla vaihtoehdoilla hyvistä retipyöristä. Ainoa halpa vaihtoehto on yrittää löytää joku 80-luvun retkipyörä tai ns. harjoituskilpapyörä. Muuten retkipyörien hinnat alkavat Suomessa jostain 1500€:sta. Netistä voi hyvällä tuurillä löytää jotain tonnin pintaan.


      • LZ 127
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Ihmisten käsitys kelvollisten polkupyörien hinnoista on aika usein melko kakana totuudesta. Aloittaja kysyi hyvää retkipyörää, joten minusta kannattaa vastata erilaisilla vaihtoehdoilla hyvistä retipyöristä. Ainoa halpa vaihtoehto on yrittää löytää joku 80-luvun retkipyörä tai ns. harjoituskilpapyörä. Muuten retkipyörien hinnat alkavat Suomessa jostain 1500€:sta. Netistä voi hyvällä tuurillä löytää jotain tonnin pintaan.

        Kona Sutra maksaa tuosta 200 euroa vähemmän eli 1300 euroa Suomessa. Lisäksi retkipyöränä voi käyttää esimerkiksi cyclocross-pyörää, jolloin päästään halvemmalla. Vielä sitäkin halvemmalla voidaan päästä, jos laitetaan hybridiin perhostanko tai pitkät nousukahvat.

        Usein on niin, että ihmiset kysyvät "hyvää", kun he oikeasti tarkoittavat halpaa.


      • Joo, siis ei
        LZ 127 kirjoitti:

        Kona Sutra maksaa tuosta 200 euroa vähemmän eli 1300 euroa Suomessa. Lisäksi retkipyöränä voi käyttää esimerkiksi cyclocross-pyörää, jolloin päästään halvemmalla. Vielä sitäkin halvemmalla voidaan päästä, jos laitetaan hybridiin perhostanko tai pitkät nousukahvat.

        Usein on niin, että ihmiset kysyvät "hyvää", kun he oikeasti tarkoittavat halpaa.

        Jos kysytään hyvää, vastataan hyvää.

        Moni crossari on mahdollinen rakentelun pohjaksi, mutta kannattaa muistaa että crossarin geometria on todellisuudessa täysin erilainen. Crossarin takahaarukka on lyhyempi kuin retkipyörän, joten takalaukkujen sovittaminen on tarkempaa ja kaikki mallit eivät mahdu. Ohjauskulma on tiukempi, eli ohjattavuus raskaasti lastattuna on huonompi. Keskiö on korkeammalla, mikä sekin vaikuttaa ajettavuuteen. Itse olen toki viimevuosina retkeillyt crossarifixillä ja se toki toimii.

        Hintaluokka tuolla Sutralla on karkeasti 1500€. Itse en hirveästi hehkuta sitä, koska se on tehty jenkki tyyliin tangonpäävaihtajilla. Pääosin netistä luettava palaute on positiivista. Tonnin crossarit menevät varusteltuina samaan hintaluokaan.


    • Aikataulusta

      Polkupyörä ei ole varsinainen sesonkituote. Pyöriä myyvät liikkeet myyvät niitä ympäri vuoden.

      Alennusmyynneissä on vuodenaikojen mukaan vaihtelua. Vaihtelua on lisäksi pyörä tyypeittäin. Syksyllä ovat alennuksessa markettien roskapyörät. Keväällä pyöräliikkeiden myymät edellisvuoden mallit.

    • ihanan kallista

      Ihan perusretkipyörä kelpaa tuohon käyttöön, esim. Yosemite Distance Biltemasta (199,-). Siinä on kestävä teräsrunko ja -etuhaarukka eikä mitään nykyajan hömpötyksiä kuten joustohaarukka. Palstan hifisteille ei tietenkään kelpaa kuin kallein, mutta tosiasia on että polkupyörä on lowtech-tuote, jonka valmistaminen ja kuluttajalle toimittaminen ei oikeasti paljoa maksa.

      • Joo, siis ei

        Tuota voi sanoa jo extremiksi ehdotukseksi. B-kaupan pyörät voi siis unohtaa.

        B-kaupalla on sen sijaan muuta ihan kelvollista tarjottavaa retkipyöräilijälle. Esimerkiksi mustat, paksusta muovista tehdyt laukut ovat ihan ok. Sarjassa on taka-, etu- ja satulalaukku. Valitettavasti tankolaukku puuttuu.

        Samoin osa työkaluista on ok. Maastopolkimia voi jopa suositella!


      • Eikä siinä kaikki
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Tuota voi sanoa jo extremiksi ehdotukseksi. B-kaupan pyörät voi siis unohtaa.

        B-kaupalla on sen sijaan muuta ihan kelvollista tarjottavaa retkipyöräilijälle. Esimerkiksi mustat, paksusta muovista tehdyt laukut ovat ihan ok. Sarjassa on taka-, etu- ja satulalaukku. Valitettavasti tankolaukku puuttuu.

        Samoin osa työkaluista on ok. Maastopolkimia voi jopa suositella!

        Samoin varapsapuolella on joitain hyviä osia halvalla. Esimerkiksi B-kaupan ketjut ovat usein KMC:n laatuketjuja.


    • hkjhkkhjhk
      • Alkup. Maantiepyöräi

        Dew-sarja on usein sanottu olevan halvin käyttökelpoinen fitnesspyörä, joten sitä voi harkita rakentelun perustaksi. Suora tanko ei ole hyvä vaihtoehto retkipyörään. Kippura- tai perhostanko on parempi.

        Konan pyöristä Honky Tonk on mahdollinen aihio, jos ajaa keveillä kuormilla.

        http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=honky_tonk


      • LZ 127
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Dew-sarja on usein sanottu olevan halvin käyttökelpoinen fitnesspyörä, joten sitä voi harkita rakentelun perustaksi. Suora tanko ei ole hyvä vaihtoehto retkipyörään. Kippura- tai perhostanko on parempi.

        Konan pyöristä Honky Tonk on mahdollinen aihio, jos ajaa keveillä kuormilla.

        http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=honky_tonk

        Dew-sarjan pyöriin ovat monet laittaneet perhostankoja. Jos kuusiokoloavaimen käyttö tuntuu ylivoimaiselta haasteelta, sen voi jättää liikkeen tehtäväksi.


      • Joo, siis ei
        LZ 127 kirjoitti:

        Dew-sarjan pyöriin ovat monet laittaneet perhostankoja. Jos kuusiokoloavaimen käyttö tuntuu ylivoimaiselta haasteelta, sen voi jättää liikkeen tehtäväksi.

        Itse en ole koskaan nähnyt Dew'ä perhostangolla. Se on kuitenkin mahdollista.

        Aloittelijoiden on hyvä ymmärtää, että suoran tangon vaihtaminen perhostangoksi on teknisesti mahdollista ja taloudellisesti järkevää. Suoraa tankoa ei voi vaihtaa dropiksi. Se ei ole taloudellisesti järkevää (kaikki vaihtajat ja kaapeloinnit uusiksi), eikä yleensä teknisesti mahdollista (pyörän pituus).


      • hkjhkkjhkjh
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Dew-sarja on usein sanottu olevan halvin käyttökelpoinen fitnesspyörä, joten sitä voi harkita rakentelun perustaksi. Suora tanko ei ole hyvä vaihtoehto retkipyörään. Kippura- tai perhostanko on parempi.

        Konan pyöristä Honky Tonk on mahdollinen aihio, jos ajaa keveillä kuormilla.

        http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=honky_tonk

        Ei tuo ole mikään fitnesspyörä, vaan ihan tavallinen kevyt normipyörä. Aloittaja etsi parin sadan hintaista pyörää ja nuo tarjouksessa olevat Konan pyörät vastasi hintaa. Kukaan normaali pyöräilijä ei tarvitse kippurasarvia tai perhostankoa(en ole ikinä kuullutkaan tollasesta).

        Eli jos ap haluaa halvan jasuht laadukkaan pyörän noin 300e on tuo kona city parempi kuin joku 199e biltema yoshemite.


      • Joo, siis ei
        hkjhkkjhkjh kirjoitti:

        Ei tuo ole mikään fitnesspyörä, vaan ihan tavallinen kevyt normipyörä. Aloittaja etsi parin sadan hintaista pyörää ja nuo tarjouksessa olevat Konan pyörät vastasi hintaa. Kukaan normaali pyöräilijä ei tarvitse kippurasarvia tai perhostankoa(en ole ikinä kuullutkaan tollasesta).

        Eli jos ap haluaa halvan jasuht laadukkaan pyörän noin 300e on tuo kona city parempi kuin joku 199e biltema yoshemite.

        Euroopaksi fitness ja amerikaksi asphalt/commuter. Eli pyörä jonka pohjana on maantiepyörä. Ero hybridiin on melkoinne. hybridin pohjana on maasturi.

        Konan Dew on parempi kuin yksikään B-kaupan viritys, koska Kona tekee lähes kaikista pyöristä täyttä koko jakaumaa. Pyörän tärkein ominaisuus on, että se on täsmälleen oikean kokoinen. Tämä on erityisen tärkeää, kun pyörällä ajetaan useita tunteja päivässä.

        Paras vaihtoehto tiellä tapahtuvaan retkeilyyn on tietysti retkipyörä. Niitä löytää netistä haulla "touring".

        Kun retkeillään tiellä (eli lähes aina Euroopassa) on vain droppitanko ja perhostanko järkeviä vaihtoehtoja.

        http://www.cyclecenter.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=Easton12

        http://koti.welho.com/elampen/kuvat/tanko.jpg

        Ok, ojakit ovat oma lukunsa, joihin nämä säännöt eivät päde.


      • ihanan kallista
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Euroopaksi fitness ja amerikaksi asphalt/commuter. Eli pyörä jonka pohjana on maantiepyörä. Ero hybridiin on melkoinne. hybridin pohjana on maasturi.

        Konan Dew on parempi kuin yksikään B-kaupan viritys, koska Kona tekee lähes kaikista pyöristä täyttä koko jakaumaa. Pyörän tärkein ominaisuus on, että se on täsmälleen oikean kokoinen. Tämä on erityisen tärkeää, kun pyörällä ajetaan useita tunteja päivässä.

        Paras vaihtoehto tiellä tapahtuvaan retkeilyyn on tietysti retkipyörä. Niitä löytää netistä haulla "touring".

        Kun retkeillään tiellä (eli lähes aina Euroopassa) on vain droppitanko ja perhostanko järkeviä vaihtoehtoja.

        http://www.cyclecenter.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=Easton12

        http://koti.welho.com/elampen/kuvat/tanko.jpg

        Ok, ojakit ovat oma lukunsa, joihin nämä säännöt eivät päde.

        51 cm Yosemiten pitäisi sopia ihan hyvin 170 cm pitkälle naiselle ja kokeilemallahan asian voi varmistaa. Lisäksi Yosemitesta on tarjolla naisten runkomalli, joka mahdollistaa pyörän selkään nousemisen hame päällä. Lisäksi naisten satula sopii todennäköisesti paremmin naisen takamukselle. Dew:ta ei taida olla kuin miesten mallia. Lisäksi ohjaustangon sopivan korkeuden säätäminen on Dew:ssä vaikeampaa kuin Yosemitessa. Miinuspisteitä Dew:lle myös kalliimmasta hinnasta ja puuttuvista varusteista kuten lokasuojat, tavarateline ja jalka.


      • LZ 127
        ihanan kallista kirjoitti:

        51 cm Yosemiten pitäisi sopia ihan hyvin 170 cm pitkälle naiselle ja kokeilemallahan asian voi varmistaa. Lisäksi Yosemitesta on tarjolla naisten runkomalli, joka mahdollistaa pyörän selkään nousemisen hame päällä. Lisäksi naisten satula sopii todennäköisesti paremmin naisen takamukselle. Dew:ta ei taida olla kuin miesten mallia. Lisäksi ohjaustangon sopivan korkeuden säätäminen on Dew:ssä vaikeampaa kuin Yosemitessa. Miinuspisteitä Dew:lle myös kalliimmasta hinnasta ja puuttuvista varusteista kuten lokasuojat, tavarateline ja jalka.

        Kuka ajaisi hame päällä retkeä? Aivan, ei kukaan. Entä miksi retkipyörästä pitäisi tehdä omituisella runkorakenteella tarpeettoman heikko ja lisäksi hengenvaarallisen veltto? Sen lisäksi, että "naisten pyörä" on veltto ja sen takia lähtee helpommin värähtelemään (shimmy, speed wobble), puuttuvan vaakaputken vuoksi värähtelyä on vaikeampi pysäyttää.

        Joko et tajua asiasta yhtään mitään ja siksi levität hengenvaarallisia neuvoja, jolloin olet tyhmä. Tai sitten pidät hengenvaarallisten neuvojen levittämistä oikeinkin hyvänä asiana, jolloin olet ilkeä.

        Hysteerisesti asiakkaiden turvallisuutta suojeleville lentoyhtiöille ja maanisille ilmailuviranomaisille ei tietenkään kelpaa kuin kallein, mutta tosiasia on että liikennelentokone on lowtech-tuote, jonka valmistaminen ja lentoyhtiölle toimittaminen ei oikeasti paljoa maksa.

        Tuolla asenteella voidaan heittää koko länsimainen turvallisuuskulttuuri romukoppaan.


      • ihanan kallista
        LZ 127 kirjoitti:

        Kuka ajaisi hame päällä retkeä? Aivan, ei kukaan. Entä miksi retkipyörästä pitäisi tehdä omituisella runkorakenteella tarpeettoman heikko ja lisäksi hengenvaarallisen veltto? Sen lisäksi, että "naisten pyörä" on veltto ja sen takia lähtee helpommin värähtelemään (shimmy, speed wobble), puuttuvan vaakaputken vuoksi värähtelyä on vaikeampi pysäyttää.

        Joko et tajua asiasta yhtään mitään ja siksi levität hengenvaarallisia neuvoja, jolloin olet tyhmä. Tai sitten pidät hengenvaarallisten neuvojen levittämistä oikeinkin hyvänä asiana, jolloin olet ilkeä.

        Hysteerisesti asiakkaiden turvallisuutta suojeleville lentoyhtiöille ja maanisille ilmailuviranomaisille ei tietenkään kelpaa kuin kallein, mutta tosiasia on että liikennelentokone on lowtech-tuote, jonka valmistaminen ja lentoyhtiölle toimittaminen ei oikeasti paljoa maksa.

        Tuolla asenteella voidaan heittää koko länsimainen turvallisuuskulttuuri romukoppaan.

        On kyllä tuulesta temmattu tuo sinun värähtelyteoriasi. Naisten runkoja on ollut niin kauan kuin miestenkin, eivätkä ne ole ennenkään värähdelleet. Kestävyys on riittävä, varsinkin kun pyöräilijä painaa 56 kg. Ja tuntuvat naisten pyörät kestävän raavaiden miestenkin käyttöä, varsinkin vanhemmilla herroilla näkyy usein naisten runkoja. Jalka on helpompi nostaa etukautta rungon yli, kun notkeus ei ole enää sama kuin nuoruudessa.


      • LZ 127
        ihanan kallista kirjoitti:

        On kyllä tuulesta temmattu tuo sinun värähtelyteoriasi. Naisten runkoja on ollut niin kauan kuin miestenkin, eivätkä ne ole ennenkään värähdelleet. Kestävyys on riittävä, varsinkin kun pyöräilijä painaa 56 kg. Ja tuntuvat naisten pyörät kestävän raavaiden miestenkin käyttöä, varsinkin vanhemmilla herroilla näkyy usein naisten runkoja. Jalka on helpompi nostaa etukautta rungon yli, kun notkeus ei ole enää sama kuin nuoruudessa.

        "Naisten runkoja on ollut niin kauan kuin miestenkin, eivätkä ne ole ennenkään värähdelleet. "

        Kaikki kaksipyöräiset ajoneuvot ovat alttiita värähtelylle, veltommat enemmän. Koska et ole nähtävästi koskaan kuullutkaan koko asiasta, suosittelen että luet tuon ihan itsesi ja muidenkin turvallisuuden nimissä: http://www.cyclingtips.com.au/2011/03/speed-wobble-when-the-bike-shakes-its-head/

        "Kestävyys on riittävä, varsinkin kun pyöräilijä painaa 56 kg"

        Retkikamppeet painvat helposti kymmeniä kiloja ja nopeudet voivat alamäissä nousta aika korkeiksi.

        "Jalka on helpompi nostaa etukautta rungon yli, kun notkeus ei ole enää sama kuin nuoruudessa."

        Koska aloittaja harkitsee monen päivän pyöräretkelle lähtemistä, oletan, ettei hän ole ihan vanha ja raihnainen.


      • ihanan kallista
        LZ 127 kirjoitti:

        "Naisten runkoja on ollut niin kauan kuin miestenkin, eivätkä ne ole ennenkään värähdelleet. "

        Kaikki kaksipyöräiset ajoneuvot ovat alttiita värähtelylle, veltommat enemmän. Koska et ole nähtävästi koskaan kuullutkaan koko asiasta, suosittelen että luet tuon ihan itsesi ja muidenkin turvallisuuden nimissä: http://www.cyclingtips.com.au/2011/03/speed-wobble-when-the-bike-shakes-its-head/

        "Kestävyys on riittävä, varsinkin kun pyöräilijä painaa 56 kg"

        Retkikamppeet painvat helposti kymmeniä kiloja ja nopeudet voivat alamäissä nousta aika korkeiksi.

        "Jalka on helpompi nostaa etukautta rungon yli, kun notkeus ei ole enää sama kuin nuoruudessa."

        Koska aloittaja harkitsee monen päivän pyöräretkelle lähtemistä, oletan, ettei hän ole ihan vanha ja raihnainen.

        Minusta näytti, että tuossa väpättävässä pyörässä oli miesten runko eli tämä video ei varsinaisesti tue hypoteesiasi. Näyttäisi, että kilpapyörät ovat herkempiä tälle ilmiölle, kun en ole normaalipyörissä moiseen törmännyt. Tuossakin piti kyllä kädellä auttaa, että väpätys alkaisi.


      • LZ 127
        ihanan kallista kirjoitti:

        Minusta näytti, että tuossa väpättävässä pyörässä oli miesten runko eli tämä video ei varsinaisesti tue hypoteesiasi. Näyttäisi, että kilpapyörät ovat herkempiä tälle ilmiölle, kun en ole normaalipyörissä moiseen törmännyt. Tuossakin piti kyllä kädellä auttaa, että väpätys alkaisi.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_wobble

        Höpöhöpö. Kaikki yhdellä ohjausnivelellä varustetut ajoneuvot rullalaudasta laskutelineiden varassa olevaan lentokoneeseen ovat joissain olosuhteita alttiita värähtelylle. Ei kiinnosta tippaakaan, onko tätä tapahtunut juuri sinulle vaiko ei. Tuossa videossa moottoripyörä värähtelee: http://www.youtube.com/watch?v=KADR4ezLgjQ

        Normaalilla timanttirunkoisella polkupyörällä yksi tapa pysäyttää värähtely on painaa polvet vaakaputkeen kiinni. Mummopyörässä tämä ei ole mahdollista, koska vaakaputkea ei ole ja lisäksi velttous tekee pyörästä herkemmän värähtelylle

        http://roadbikeaction.com/Bike-Tests/content/66/2299/Scott-Addict-R1.html

        "It is an oxymoron to state that the ’09 Addict R1 is both evolutionary and revolutionary, but it earns both accolades. For starters, the new chassis handles speed with a new surety. One RBA test rider topped 50 mph aboard the R1 without a worry. Early large-sized Addict frames were not laterally rigid and thus could develop a speed wobble if not tended to on fast descents. Pedaling rigidity is boosted as well, as witnessed by the oversized frame section near the bottom bracket area and large-diameter downtube. All of this stiffness, however, does not rob the new Addict of its previously heralded smooth ride. Somehow, even with rough riding Mavic R-Sys wheels, the Addict R1 manages a comfortable ride over uneven pavement."

        Tuossa Scottin maantiepyörässä oli alkuvaiheessa ongelmia liiallisen velttouden suhteen, mikä sai pyörän värähtelemään. Kun runkoa jäykistettiin, ongelma hävisi.


      • LZ 127
        ihanan kallista kirjoitti:

        Minusta näytti, että tuossa väpättävässä pyörässä oli miesten runko eli tämä video ei varsinaisesti tue hypoteesiasi. Näyttäisi, että kilpapyörät ovat herkempiä tälle ilmiölle, kun en ole normaalipyörissä moiseen törmännyt. Tuossakin piti kyllä kädellä auttaa, että väpätys alkaisi.

        Ja se, että polkupyörien osalta värähtelykeskustelu keskittyy maantie- ja retkipyöriin, johtunee siitä, että värähtelyä esiintyy pääasiassa suurilla nopeuksilla tasaista tietä ajettaessa.


      • ihanan kallista
        LZ 127 kirjoitti:

        Ja se, että polkupyörien osalta värähtelykeskustelu keskittyy maantie- ja retkipyöriin, johtunee siitä, että värähtelyä esiintyy pääasiassa suurilla nopeuksilla tasaista tietä ajettaessa.

        Internetissä on yli kaksi miljardia käyttäjää eikä kukaan ole postannut videota värähtelevästä naisten pyörästä? Mitä jos tekisit sellaisen videon itse, sitten voisin jopa uskoa.


      • LZ 127
        ihanan kallista kirjoitti:

        Internetissä on yli kaksi miljardia käyttäjää eikä kukaan ole postannut videota värähtelevästä naisten pyörästä? Mitä jos tekisit sellaisen videon itse, sitten voisin jopa uskoa.

        Minkä helvetin takia minun pitäisi vaarantaa terveyteni sinun tyhmyytesi vuoksi? Mitä jos vaikka perustelisit, mikä sinun mielestäsi muka estää naisten pyörää värähtelemästä siinä missä kaikki muut yhdellä ohjausnivelellä varustetut ajoneuvot voivat värähdellä?


      • ihanan kallista
        LZ 127 kirjoitti:

        Minkä helvetin takia minun pitäisi vaarantaa terveyteni sinun tyhmyytesi vuoksi? Mitä jos vaikka perustelisit, mikä sinun mielestäsi muka estää naisten pyörää värähtelemästä siinä missä kaikki muut yhdellä ohjausnivelellä varustetut ajoneuvot voivat värähdellä?

        Onhan se tosi riskaabelia lähteä ajamaan naisten pyörällä. Joku kuitenkin uskaltaa:

        http://youtu.be/1rVLMyIhwJU

        Aika stabiilisti kulkee naisten pyörä, vauhdista ja hidastustöyssyistä huolimatta. Sinulta löytyy varmaan selitys tähänkin anomaliaan?


      • LZ 127
        ihanan kallista kirjoitti:

        Onhan se tosi riskaabelia lähteä ajamaan naisten pyörällä. Joku kuitenkin uskaltaa:

        http://youtu.be/1rVLMyIhwJU

        Aika stabiilisti kulkee naisten pyörä, vauhdista ja hidastustöyssyistä huolimatta. Sinulta löytyy varmaan selitys tähänkin anomaliaan?

        Sinä et ymmärrä länsimaista turvallisuuskulttuuria. Se, että jotain on joskus tehty ilman onnettomuutta ei tarkoita sitä, että se olisi turvallista.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulović

        Eräs serbialainen lentoemäntä putosi reilusta kymmenestä kilometristä ilman laskuvarjoa ja jäi henkiin. Sinusta en tiedä, mutta minä en silti yrittäisi samaa.

        Minä en ole väittänyt, että naisten pyörä lähtisi aina värähtelemään, piekset nyt olkiukkoa. Kaksipyöräisen ajoneuvon värähtely on silti varsin hyvin dokumentoitu vaaratilanteen mahdollisuus, josta vastuullisen pyöräilijän tulee olla perillä. Koska et kykene asialliseen argumentointiin vaan heittelet epämääräisiä anekdootteja, lopetan keskustelun tästä aiheesta tähän.


      • ihanan kallista
        LZ 127 kirjoitti:

        Sinä et ymmärrä länsimaista turvallisuuskulttuuria. Se, että jotain on joskus tehty ilman onnettomuutta ei tarkoita sitä, että se olisi turvallista.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulović

        Eräs serbialainen lentoemäntä putosi reilusta kymmenestä kilometristä ilman laskuvarjoa ja jäi henkiin. Sinusta en tiedä, mutta minä en silti yrittäisi samaa.

        Minä en ole väittänyt, että naisten pyörä lähtisi aina värähtelemään, piekset nyt olkiukkoa. Kaksipyöräisen ajoneuvon värähtely on silti varsin hyvin dokumentoitu vaaratilanteen mahdollisuus, josta vastuullisen pyöräilijän tulee olla perillä. Koska et kykene asialliseen argumentointiin vaan heittelet epämääräisiä anekdootteja, lopetan keskustelun tästä aiheesta tähän.

        Kaikenlaisia linkkejä laitat tähän keskusteluun, mutta et sitä yhtä, jossa olisi dokumentoituna naisten pyörän värähtely. Esittämäsi aineiston perusteella olisin enemmänkin huolestunut kilpapyörien ja moottoripyörien turvallisuudesta.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        ihanan kallista kirjoitti:

        Kaikenlaisia linkkejä laitat tähän keskusteluun, mutta et sitä yhtä, jossa olisi dokumentoituna naisten pyörän värähtely. Esittämäsi aineiston perusteella olisin enemmänkin huolestunut kilpapyörien ja moottoripyörien turvallisuudesta.

        Jos laukoo täällä viisauksia, pitäisi ihan vähän ymmärtää teoriaa. Nimimerkki "ihanna kallista" ei ole näitä, jotka ymmärtävät teoriaa.

        Mitä veltompi runko, niin sitä vaarallisempi. Ns. naisten runko, jolla todellisuudessa ei ole tekemistä naisten mitoituksen kanssa, on aina veltto. Ns. naisten rungon vahvuus on helppous. Se soveltuu liikuntarajoitteisille.

        Oikea naisten runko on saman näköinen kuin miesten pyöräkin. Se on vain muutamia senttejä lyhyempi, koska naisten jalat ovat keskimäärin suhteessa pidemmät kuin miesten jalat.

        Suomalaiset naiset ovat kuitenkin yleensä lyhytjalkaisempia kuin siskonsa muualla maailmalla. Sen takia miesten pyörän saa usein sovitettua vain satulan vaihtamalla naisille.


      • ihanan kallista
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Jos laukoo täällä viisauksia, pitäisi ihan vähän ymmärtää teoriaa. Nimimerkki "ihanna kallista" ei ole näitä, jotka ymmärtävät teoriaa.

        Mitä veltompi runko, niin sitä vaarallisempi. Ns. naisten runko, jolla todellisuudessa ei ole tekemistä naisten mitoituksen kanssa, on aina veltto. Ns. naisten rungon vahvuus on helppous. Se soveltuu liikuntarajoitteisille.

        Oikea naisten runko on saman näköinen kuin miesten pyöräkin. Se on vain muutamia senttejä lyhyempi, koska naisten jalat ovat keskimäärin suhteessa pidemmät kuin miesten jalat.

        Suomalaiset naiset ovat kuitenkin yleensä lyhytjalkaisempia kuin siskonsa muualla maailmalla. Sen takia miesten pyörän saa usein sovitettua vain satulan vaihtamalla naisille.

        Naisten runko on stabiili ainakin alle 90 km/h nopeuksissa, mitään muuta tässä ketjussa ei ole näytetty toteen. Noilla pyörillä oikeasti päivittäin ajaville miljoonille ihmisille runkorakenteen stabiilius on itsestäänselvyys, mutta tällä palstalla todellisuus on näköjään vain "anomalia", jos se on ristiriidassa "teorian" kanssa.

        Oikeasti mitään teoriaa ei ole täällä kukaan edes esittänyt. Mallintakaa tietokoneella Yosemite Distancen naistenpyörän runko, vanteet, renkaat, puolat, laakerit jne. Mallintakaa tämän pyörän päälle vielä 56 kg, 170 cm ihminen. Jos tämä systeemi lähtee värähtelemään tietokonesimulaatiossanne jossain realistisessa nopeudessa, voimme jatkaa keskustelua.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        ihanan kallista kirjoitti:

        Naisten runko on stabiili ainakin alle 90 km/h nopeuksissa, mitään muuta tässä ketjussa ei ole näytetty toteen. Noilla pyörillä oikeasti päivittäin ajaville miljoonille ihmisille runkorakenteen stabiilius on itsestäänselvyys, mutta tällä palstalla todellisuus on näköjään vain "anomalia", jos se on ristiriidassa "teorian" kanssa.

        Oikeasti mitään teoriaa ei ole täällä kukaan edes esittänyt. Mallintakaa tietokoneella Yosemite Distancen naistenpyörän runko, vanteet, renkaat, puolat, laakerit jne. Mallintakaa tämän pyörän päälle vielä 56 kg, 170 cm ihminen. Jos tämä systeemi lähtee värähtelemään tietokonesimulaatiossanne jossain realistisessa nopeudessa, voimme jatkaa keskustelua.

        Aika hengenvaarallinen ajattelutapa!


      • Hybridillä mennään
        ihanan kallista kirjoitti:

        Naisten runko on stabiili ainakin alle 90 km/h nopeuksissa, mitään muuta tässä ketjussa ei ole näytetty toteen. Noilla pyörillä oikeasti päivittäin ajaville miljoonille ihmisille runkorakenteen stabiilius on itsestäänselvyys, mutta tällä palstalla todellisuus on näköjään vain "anomalia", jos se on ristiriidassa "teorian" kanssa.

        Oikeasti mitään teoriaa ei ole täällä kukaan edes esittänyt. Mallintakaa tietokoneella Yosemite Distancen naistenpyörän runko, vanteet, renkaat, puolat, laakerit jne. Mallintakaa tämän pyörän päälle vielä 56 kg, 170 cm ihminen. Jos tämä systeemi lähtee värähtelemään tietokonesimulaatiossanne jossain realistisessa nopeudessa, voimme jatkaa keskustelua.

        Onkohan sinulla minkäänlaista käsitystä geometriasta ja statiikasta. Naisten rungon muoto on heikompi, mikä voidaan kompensoida vahvistamalla putkia tai käyttämällä parempaa ja kalliimpaa metalliseosta. Seurauksena lisää painoa ja hintaa. Itse olen värähtelyt kokenut kovassa vauhdissa alamäessä. Jäin henkiin. Mallintamista voi kokeilla, mikä vahvistaa asian. Useimmat ymmärtävät jo nähdessään, että kolmio on edullisin muoto: voima kohdistuu paremmin putken suuntaisesti.


      • hyvää tuuria
        LZ 127 kirjoitti:

        Sinä et ymmärrä länsimaista turvallisuuskulttuuria. Se, että jotain on joskus tehty ilman onnettomuutta ei tarkoita sitä, että se olisi turvallista.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulović

        Eräs serbialainen lentoemäntä putosi reilusta kymmenestä kilometristä ilman laskuvarjoa ja jäi henkiin. Sinusta en tiedä, mutta minä en silti yrittäisi samaa.

        Minä en ole väittänyt, että naisten pyörä lähtisi aina värähtelemään, piekset nyt olkiukkoa. Kaksipyöräisen ajoneuvon värähtely on silti varsin hyvin dokumentoitu vaaratilanteen mahdollisuus, josta vastuullisen pyöräilijän tulee olla perillä. Koska et kykene asialliseen argumentointiin vaan heittelet epämääräisiä anekdootteja, lopetan keskustelun tästä aiheesta tähän.

        Sillä serbillä kävi satumainen tuuri, pudotuksen suhteen. Mutta siis urbaanin legendan mukaan siihen kuolee kun lentokoneen runkoon tulee reikä. Ei, siihen ei kuole yleensä. Aloha-airlinesin koneesta lensi yläosa rungosta kokonaan irti, silti matkustajat selvisivät elossa hurjasta paine-erosta ja pakkasesta korkealla.

        Suurin osa lentoturmakuolemista tapahtuu siinä vaiheessa kun itse turmaan joutunut lentokone on jo täysin pysähtynyt ja evakuointi on käynnissä. Tässä vaiheessa 50%-70% kuolemista johtuu savun ja tulen yhdistelmästä sekä matkustajien tolkuttomasta paniikista joka hidastaa koneen tyhjentämistä. Huomatkaa, että heti rungon ulkopuolella olisi turvallista jo.

        Pyörän rungon suhteen värähtely on todellinen vaara ja riski. Olen itse kovassa alamäkivauhdissa joutunut tilanteeseen jossa pyörän runko alkoi selvästi resonoida, pelkäsin hajoamista kun tiesin flutter-ilmiön sitten taas ilmailun puolelta hyvin. Huonolaatuinen runko lähtee helpommin värähtelemään kuin parempilaatuinen runko, mutta se on aina tilannekohtainen asia milloin värähtelyn riski syntyy.
        Lentokoneessa flutter on nopeuslähtöinen ilmiö, jossa koneen peräsimet alkavat väristä ja irtoavat lopulta, tosin flutter iskee myös siipiin ja sitä kautta runkoon.


      • LZ 127
        Hybridillä mennään kirjoitti:

        Onkohan sinulla minkäänlaista käsitystä geometriasta ja statiikasta. Naisten rungon muoto on heikompi, mikä voidaan kompensoida vahvistamalla putkia tai käyttämällä parempaa ja kalliimpaa metalliseosta. Seurauksena lisää painoa ja hintaa. Itse olen värähtelyt kokenut kovassa vauhdissa alamäessä. Jäin henkiin. Mallintamista voi kokeilla, mikä vahvistaa asian. Useimmat ymmärtävät jo nähdessään, että kolmio on edullisin muoto: voima kohdistuu paremmin putken suuntaisesti.

        Tuo hörhö on ihan sekaisin. Itse se alkoi höpöttää jostain "anomaliasta" ainoana ketjussa, eli olkinukkeilee. Lisäksi hän väittää minun väittäneen, että naisten pyörä lähtisi värähtelemään joka kerta, eli toinen olkinukke.


      • LZ 127
        ihanan kallista kirjoitti:

        Naisten runko on stabiili ainakin alle 90 km/h nopeuksissa, mitään muuta tässä ketjussa ei ole näytetty toteen. Noilla pyörillä oikeasti päivittäin ajaville miljoonille ihmisille runkorakenteen stabiilius on itsestäänselvyys, mutta tällä palstalla todellisuus on näköjään vain "anomalia", jos se on ristiriidassa "teorian" kanssa.

        Oikeasti mitään teoriaa ei ole täällä kukaan edes esittänyt. Mallintakaa tietokoneella Yosemite Distancen naistenpyörän runko, vanteet, renkaat, puolat, laakerit jne. Mallintakaa tämän pyörän päälle vielä 56 kg, 170 cm ihminen. Jos tämä systeemi lähtee värähtelemään tietokonesimulaatiossanne jossain realistisessa nopeudessa, voimme jatkaa keskustelua.

        Tuollaisen simulaation hinnalla saanee aika monta huippulaatuista polkupyörää.


    • okregfokdes

      Mitä käy, jos lähtee 300-600km reissuun maantielle normaalilla citypyörällä, ja pistää kamppeet /teltan ja kaikki tarvittavat) takaritilän laukkuihin?! Tämä nyt on ihan extreme -kysymys, mutta kiinnostaa, onko se mahdollista :D Suurin kysymys lienee: hajoaako pyörä?

      Antakaa jokin luotettavan kaupan (mieluiten suomalaisen/Suomessa sijaitsevan) linkki tai ehdotus, josta saisi pyörä, joka EI HAJOA ja jolla ei ole IHAN järjettömän ärsyttävä ajaa tuollaista reissua, minkä mainitsin. Jos tosiaan tyypille, joka ei ihan kokoajan tee reissuja ja kuluta pyöräänsä. Niin alle 1000€:n ehdotus, mieluiten mahdollisimman HALPA ehdotus.

      Pyrin nyt tosiaan siihen, että saisin pyörän, mikä sopeutuu paremmin tuollaisen reissun tekemiseen kuin citypyörä. Ymmärtänette, mitä tarkoitan. Toivottavasti. Mutta en osta turhaan monen sadan euron pyörää, jos citypyörä sopii suht hyvin reissun tekemiseen.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Citypyörä ei ole useinkaan ergonomialtaan kelvollinen vaihtoehto pitkille matkoille. Citypyörällä, jossa on lukkopolkimet, riittävän matala ajoasento ja kapea satula, retkeilykin onnistuu. Minun on turha väittää muuta, koska olen itsekkin retkeillyt fixillä. En sitä kuitenkaan suosittele.

        Konan Honky Tonk'ia myy monikin suomalainen liike ja se on toimiva vaihtoehto tuohon käyttöön.

        http://www.pyorasuvala.fi/tuotteet.html?id=120/989

        http://www.konastorefinland.fi/

        http://www.bikeshop.fi/Kona_Honky_Tonk/ekauppa/pKOHT/

        Jos ostaa verkosta, on ihan sama missä EU-maassa liike sijaitsee. Tuosta on hyviä kokemuksia minulla:

        http://www.evanscycles.com/products/kona/honky-tonk-2012-road-bike-ec034488

        jne

        Älä anna alennusten innostaa liikaa. Tärkeintä on, että fillari on täsmälleen oikean kokoinen.

        KONA:n ergonomia riittää mainiosti matkantekoon. Lukkopoljin valintaa kannattaa miettiä. Itse ajan retket mielumin maastolukkiksilla ja trekking kengillä, kuin maantielukkiksilla.

        Laukuiksi tarvitset vähintään takalaukut, satulalaukun ja tankolaukun. B-kaupan musta setti on muuten ok, mutta siihen ei saa tankolaukkua. Sen joudut ostamaan jostain muualta. Itse suosittelisin Ortliebin laukkuja.

        http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Laukut/Pyorailylaukku-27189/

        B-kaupan tavaratelinevaihtoehdot kiertäisin kaukaa ja kannattaa ehkä satsata suoraan Tubuksen telineeseen.

        Pullotelineitä kannattaa miettiä. Kahdelle pullolle on telineet suoraan, mutta saatko johonkin pari lisää? Oman kokemuksen mukaan 2*7,5dl on liian vähän. Pullotelineinä kelpaavat myös B-kaupan alumiiniset halpikset, mutta ne likaavat pullot nopeasti.


      • Alkup. Maantiepyöräi

      • Alkup. Maantiepyöräi

        "..., ja pistää kamppeet /teltan ja kaikki tarvittavat) takaritilän laukkuihin..."

        Tuosta seuraa hyvin usein ongelmia. Painopiste on liian korkealla ja liian takana. Tankolaukulla painopistettä saa eteenpäin ja anastusherkät tavarat helposti mukaanotettaviksi. Takatarakka kannattaa miettiä tarkkaan, niin että painopisteen saa alas. Jos tavaraa on paljon, kannattaa osa jakaa etulaukkuihin.

        Olen itse ajanut viimeaikoina Topeakin pikakiinnitteisellä tavaratelineellä. Periaatteessa ihan hyvä, mutta painopiste jää liian ylös. Toimii vielä kevyillä kuormilla, mutta ei toimisi raskaalla pakkauksella.


      • Hybridillä mennään

        Oma 3700 mk tunturini on palvellut toistakymmentä vuotta. Vaihtoon on mennyt satula, lukkopolkimet ja renkaat. Malli on jäykkäkeulainen H300. Kokoalumiinirunko ja haarukka on todella kova yhdistelmä. Ajohousuja käytän myös. Vastaava pyörä nykyään maksaa n. 700€. Hiilikuituhaarukka on suositeltava. Ei mikään unelmapaketti, mutta hyvin sillä on pärjännyt. Seuraava pyöräni on cyclocross tai maantiepyörä. Tunturin pidän itselläni, koska siitä tuskin saa sen käyttöarvon mukaista hintaa. Onpahan tukeva kauppakassi.


    • Tavaramäärä?

      Kaikista mainituista kohtuuhintaisista vaihtoehdoista valitsisin Pelagon, jos tarkoitus on ajaa raskailla lasteilla. Jos taas on malttia miettiä mukaan otettavaa tavaramäärää, olisi vaihtoehtona myös KONA:n Honky Tonk.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Ulkomuistista viimekesäinen varustus:
        - teltta 1kg
        - makuualusta 0,5kg
        - makuupussi 0,8kg

        - ortlieb tankolaukku
        - topekin pikakiinitteinen teline
        - ortlieb etulaukut takalaukkuina
        - biltema satulalaukku työkaluille
        - kanoottipussi teltalle
        - verkkopussisarja 3 kpl

        - ajohousut 2 kpl
        - ajosukat 2 paria
        - ajopaita
        - tuuliliivi
        - sadetakki
        - kypärä
        - ajohanskat
        - trekkingkengät

        - 2 juomapulloa

        - farkut
        - alushousut
        - kauluspaita
        - kengät
        - windstopper fleece

        - sykemittari
        - Canon 350D 17 mm 50 mm
        - iPhone
        - laturit ym.
        - wc paperirulla
        - ensiapupakkaus
        - lääkkeet
        - aurinkolasit

        - energiapatukoita kymmenkunta
        - energiajuomajauhetta parikymmentä annosta

        - CO2 pumppu
        - sisärengas
        - paikkaustarvikkeet
        - rengasmuovit
        - yleistyökalu
        - 17 mm lenkkiavain renkaanvaihtoon

        Majoitusvälineet laitoin painoilla, koska siinä kohtaa on helppo yksin matkaavan säästää turhasta painosta.


    • Alkup. Maantiepyöräi

      http://www.wiggle.co.uk/touring-audax-bikes/

      Tuossa on Wigglen touring/audax valikoimaa. Periaatteessa kaikista yleisistä materiaaleista: alumiini, kuitu, teräs ja titaani saadaan aikaiseksi hyviä runkoja polkupyöriin. Itse ostaisin kuitenkin retkipyöräksi mieluiten teräs- tai titaanirunkoisen. Titaani on kohtuu kallista, joten käytännössä jää teräs.

    • Vilkaise tuota

      System1 mainostaa viimevuotista Rossano Cross Tiagraa 599€. Omaa kokemusta ei ole tuosta mallista ja alumiinisena voi olla vähän kova retkipyöräilijälle. Siitä sanottiin kuitenkin aikoinaan jossain testissä, että runkogeometria sopii retkikäyttöön. Rossanot ovat tunnetusti ainakin olleet pitkärunkoisia, joten sovittaminen naiselle saattaa olla mahdotonta.

      • Joo, siis ei

        Kumpikaan ei ole kovin mielyttävä ajaa, vaikka koko osuisikin kohdalleen. Retkeily on mukavampaa, kun alla on kohtuullinen kulkupeli.


      • Joo, siis ei kirjoitti:

        Kumpikaan ei ole kovin mielyttävä ajaa, vaikka koko osuisikin kohdalleen. Retkeily on mukavampaa, kun alla on kohtuullinen kulkupeli.

        Hei ,kiitos.

        Halvat voivat sattua kohdallensa ja ajomiellyttävyys voi olla tottumuskysymys.

        Ajoasento on ensimmäinen asia mikä kannattaa katsoa.
        Minullakin kesti ennen kuin se löytyi.
        Lestan korkeus ja ajoasento. Siitä kannattaa ottaa selkoa, mutta jos koettaa pitää selkää ikäänkuin "pyöreänä" ja siitä sitten jaloilla hakea, niin löytyy sopiva kohta missä hyvä polkea.
        Pyörän koko ostaa oikein kokotaulukon mukaan.
        Hinnasta ei ole kiinni, hintaan vaikuttaa niin monet tekijät.

        Rungoille on aina samat testit ja takuu, ja vaihteet kaikki Shimanon maailmassa.
        Mitä ihmettä niissä voisi olla muuta kuin hintaa erilaista.
        Vaihteita ja kahvoja on hiukan erisorttisia kaikki samasta tehtaasta.

        Minusta matk- ja ´retkipyöräilyssä on tärkeätä nyt alumiinirunko, niiden hinnat tuli 50% alemmas viime vuonna, ja levyjarrut. Nämä pidän itse tärkeänä, ja markettitason pyörät kelpaavat. Samanlaatuisesta pyörästä voi maksaa kolmea eri hintatasoa riippuen mistä sen ostaa.

        Ostaisin mielelläni 2500 euron pyörän, mutta tulen hyvin toimeen 300-400 euron pyörillä. Budjettikysymys.

        Köyhyys ei ole ilo vaikka se naurattaa joskus.

        Minulla on retkiajoon Bilteman 190,- euron painava rautapyörä ja matkapyöräilyyn alu runkoinen 380 euron levyjarruilla. Markettipyörä.
        Vuoden välein hankittu.

        Yst. t, Jari Laurila
        http://jarinhotelli.blogspot.com


      • Alkup. Maantiepyöräi
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei ,kiitos.

        Halvat voivat sattua kohdallensa ja ajomiellyttävyys voi olla tottumuskysymys.

        Ajoasento on ensimmäinen asia mikä kannattaa katsoa.
        Minullakin kesti ennen kuin se löytyi.
        Lestan korkeus ja ajoasento. Siitä kannattaa ottaa selkoa, mutta jos koettaa pitää selkää ikäänkuin "pyöreänä" ja siitä sitten jaloilla hakea, niin löytyy sopiva kohta missä hyvä polkea.
        Pyörän koko ostaa oikein kokotaulukon mukaan.
        Hinnasta ei ole kiinni, hintaan vaikuttaa niin monet tekijät.

        Rungoille on aina samat testit ja takuu, ja vaihteet kaikki Shimanon maailmassa.
        Mitä ihmettä niissä voisi olla muuta kuin hintaa erilaista.
        Vaihteita ja kahvoja on hiukan erisorttisia kaikki samasta tehtaasta.

        Minusta matk- ja ´retkipyöräilyssä on tärkeätä nyt alumiinirunko, niiden hinnat tuli 50% alemmas viime vuonna, ja levyjarrut. Nämä pidän itse tärkeänä, ja markettitason pyörät kelpaavat. Samanlaatuisesta pyörästä voi maksaa kolmea eri hintatasoa riippuen mistä sen ostaa.

        Ostaisin mielelläni 2500 euron pyörän, mutta tulen hyvin toimeen 300-400 euron pyörillä. Budjettikysymys.

        Köyhyys ei ole ilo vaikka se naurattaa joskus.

        Minulla on retkiajoon Bilteman 190,- euron painava rautapyörä ja matkapyöräilyyn alu runkoinen 380 euron levyjarruilla. Markettipyörä.
        Vuoden välein hankittu.

        Yst. t, Jari Laurila
        http://jarinhotelli.blogspot.com

        Kun on käytössä hyvin vähän rahaa harrastukseen, pitää käyttää enemmän omaa aikaa. Tuolla rahasummalla olisit saanut parempiakin polkupyöriä!

        Reilulla viidellä sataa, jotka olet käyttänyt pyöriin, olisit verkkokauppojen alennusmyynneistä ostamalla jopa uuden audax-pyörän, joka sopisi käyttöösi nykyisiä paremmin.

        Olisit voinut ostaa Konan Dew'n, josta tehdään täyttä kokojakaumaa, eli olisi ollut mahdollista saada varmasti oikean kokoinen pyörä.

        Kolmas vaihtoehto, joka olisi antanut mielyttävimmät rungot ajaa, olisi ollut käytetty 80-luvun "harjoituskilpapyörä" tai retkipyörä. Parhaissa Crescenteissä ja Tuntureissa (osin nimellä Rossano) oli nyky mittapuunkin mukaan hyvät rungot.

        Käytettyä ostaessa tulee muistaa, että käytetynkin polkupyörän tulee olla sentilleen oikean kokoinen. Uusien pyörien sovittaminen kehittyneempien ohjainkannatin ratkaisujen ansiosta on helpompaa, kuin 80-luvun pyörien.

        Polkupyörän osto marketista (myös urheilumarketista) vaatii todella paljon osaamista, koska myyjät ymmärtävät tuotteesta yhtä paljon kuin sika helmistä. Marketista kannattaa ostaa vain Jopo. Siinäkin täytyy itse osata katsoa, että se on Hangossa tehty.


    • Lisäys edelliseen viestiini;

      Pyöräilykuvissani 2012 liikun myös Pohjois-savossa.

      Pyörät tulevat huhti-toukokuussa myyntiin. Uusia malleja on jo nytkin tullut marketeissa enkä usko verkkokauppojenkaan viivyttelevän, voit alkaa etsimään.

      yst. t. Jari Laurila

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Polkupyörä ei ole sesonkituote. Pyöriä myydään ympäri vuoden. Alennukset ovat tältä vuodelta jo pääosin ohi, koska ne ajoittuvat uusien vuosimallien saapumiseen tehtaalta keski- ja etelä-eurooppalaisiin sekä pohjois-amerikkalaisiin liikkeisiin. merkistä riippuen tämä tapahtuu heti alkuvuodesta, joillakin jopa ennen vuoden vaihdetta.

        Isot alennusprosentit liittyvät joko pyörämallin lopettamiseen kokonaan tai siinä kytetyn osasarjan sukupolven vaihdokseen. Esimerkiksi takarattaiden lukumäärä takapakassa kasvaa hiljakseen. Kun siirryttiin kymppilehtisistä 11-lehtiseen, sai kyseisellä vanhalla osasarjalla koottua pyörää hyvin edullisesti.

        Suomessa alennusten loppukiri on kevään GoExpo, joka oli jo. Nyt on enää jotain hajakokoja joillakin suurilla fillariliikkeillä.


    • Onko tuttu?
    • Amanda1987

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe