sukupolvenvaihdos/asunto

tuleva isäntä?

Mikä on yleinen käytäntö sukupolvenvaihdoksissa, vaihtuuko talo tilan mukana?

Isäni mielestä minulle olisi tulossa vain valmis työpaikka, asuntoni saisin rakentaa itse johonkin "lähipellon kulmaan" tai käydä muualta käsin tekemässä tilan työt. Isä kun haluaa asua lopun ikänsä samassa paikassa missä on aina asunut.

Äiti taas näkee asian niin, että talo on myös minun kotini ja minä saisin jäädä siihen ja he muuttaisivat kirkonkylään. Tämä olis heille varmaan helpompaa kun kunto joskus heikkenee. Ehkä äidilleni on helpompaa muuttaa, kun nuorena on itsekin tähän muuttanut.

27

2965

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • navettapiika

Ja näillä tiedoilla ollaan sitten tekemässä sukupolvenvaihdosta.. Jos nyt ensiksi hankkisitta tietoa ja kokemuksia sukupolvenvaihdoksesta. Ja jos vanhempasi ovat noin eri linjoilla tuon asumisen järjestämisessä, olisi aikalisän paikka.
      Molempien osapuolten asumisen järjestäminen on aika ydinasioita sukupolvenvaihdoksissa ja jos sitä ei sovulla saada sovittua on parempi jokaisen miettiä tilannetta uudelleen.
      Jos kävisit maailmalla jonkin aikaa katselemassa ja töissä, ja asuisit tilan ulkopuolella.Samalla vanhaväki voisi huomata töitten raskauden ja olisivat ehkä valmiimpia näkemään oman kunnon kannalta helpompiakin vaihtoehtoja. En pidä järkevänä vaihtoehtona, että tilalla käydään töissä jostain kunnankeskustasta. Tämäkin riippuu siitä tuotantosuunnasta, itse ajattelen tilannetta aina maitotilallisena.

• Luopumistuki..

50 % verottajan laskemasta käyvästä arvosta on
        tärkeä raja:
        Jos alle 50 % => lahjavero maksuun
        -Maksettava lahjavero = Lahjan osuus % *
        arvostuslain mukainen arvo (=varallisuusverotusarvo) * 40 % * lahjavero %
        - Lahjavero maksetaan 5 vuoden aikana
        - Verohuojennus muistettava vaatia
        - Verottajan ennakkoratkaisu mahdollista hakea

• Pakollista...

"Jos kävisit maailmalla jonkin aikaa katselemassa ja töissä, ja asuisit tilan ulkopuolella."

Itse näkisin että tuon pitäisi olla pakollista. Sen sijaan että on aiteen passattavana joka pesee pyykit ja laittaa ruuat valmiiksi eteen niin oppisi mitä tarkoittaa se että tulee omillaan toimeen. Voisi vähän samalla maailmankuva avartua että millaista se elämä muualla on. Olisi hyödyllistä.

• Aloitustuki..

- Kun maatalouden yrittäjätulo on 17 000 €
        niin aloitustukea myönnetään 35 000 € ja
        korkotukilainan korkotukea 20 000 €
        AB alueella 15 000€ lisäkorkotukea sekä
        maatalouden yrittäjätulo on vähintään 25%
        kaikista tuloista.

• Kohta vanhaisäntä

Vaihtoehtoja on, mutta kannattaa ottaa selvää ihan asiantuntijalta, että mitkä vaihtoehdot tulevat kysymykseen. Oma arvioni on, että voitte tehdä vanhemmillesi asumisoikeuden tuohon tilan päärakennukseen ja rakennat itsellesi uuden talon sopivalle etäisyydelle talouskeskuksesta, että tilan hoitaminen onnistuu parhaiten. Tämän uuden rakennuksen erottaminen ihan omaksi yksikökseen kannatttaa ottaa myös huomioon, jos ja kun tilanne muuttuu. Vanhukset vanhenevat ja asuminen vanhassa päärakennuksessa voi käydä mahdottomaksi.

Omalla kohdallani ainakin sukupolven vaihdokseen myönnettyjen lainojen ehdot olivat aika holhoavat, että minun piti muuttaa tilalle, vaikka minulla olikin läheisessä kaupungissa omakotitalo, josta käsin olisin voinnut viljellä tilaani. Ratkaisimme ongelman siten, että vanhemmilleni rakennettiin uusi pieni omakotitalo tilan maille, ja heillä oli asumisoikeus niin pitkään, kuin tuo heille rakennettava talon oli valmis.

Erilaisilla asumisoikeuksilla voi tilan kauppahintaa sovitella, asumisoikeushan on kauppahinnan maksua ja alentaa rahana maksettavaa suoritusta.

Kehoitan nyt kuitenkin neuvottelemaan ihan ensin teitä keskenänne näkemykset selviksi, joita sitten jatkatte vaikka tutun pankinjohtajan kanssa. Kyllä se siitä lähtee!

• Vasraa,

itselleen..

• Tuet..
        Vasraa, kirjoitti:

itselleen..

Maatalouden nuoren viljelijän aloitustuki on haettava silloin,
        kun aloittaa
        Maatalouden varhaiseläke eli LUTU on haettava silloin, kun
        lopettaa
        Lisäksi:
        - kaupan kohde oikein
        - vastikkeen määrä suhteessa elinkelpoisuuteen
        - SPV:n ajoitus
        - jatkajan lahjaverotuksen suunnittelu
        - luopujan ja jatkajan tuloverotuksen suunnittelu

• vanhapoika

Itselläni oli samantapainen tilanne 30v. sitten. Olin ainoa lapsi, vanhemmillani keskikokoinen tila, ollut isän suvussa pitkään. Vanhempani aina muistuttivat, että kuinka he ovat tehneet kovasti töitä, jotta minä pääsisin helpommalla. Eivät suuremmin kannustaneet minua koulunkäynnissä, kyllähän nuo lypsyt ja maatyöt ilman lukiotakin sujuvat. Isäni ainoa tavoite suhteeni tuntui olevan opettaa minut kovaan työntekoon, mikä käytännössä tarkoitti sitä, että olisin kuuliainen ja ahkera renkipoika hänelle.
      Äiti oli aikoinaan kärsinyt anopistaan ja halusi antaa rauhan tulevalle perheelleni, isän mielestä talo oli riittävä kahdelle sukupolvelle.

Mietin seuraavia asioita:
      -miten voisin tuoda tulevaa tyttöystävää edes käymään, jos ensin pitäisi esitellä SAMASSA asunnossa asuville vanhemmille ?
      -muuttuisiko isän asenne minua kohtaan vaikka nimellisesti minusta tulisi isäntä?
      -nauttisinko työstäni sen perusteella miten näin heidän eläneen?
      tarkoitan tällä sitä, että monta pikkutaloa näytti viettävän ainakin ulospäin onnellista elämää, matkustelivat, olivat sosiaalisia, eivät eläneet 24h työlle.
      Kun taas isä oli jotenkin liian kunnianhimoinen, halusi näyttää ulospäin.
      -muuten kyllä nautin eläinten hoitamisesta ja maatilan töistä

Päädyin siihen, että lähdin kaupunkiin töihin. Vanhemmat tekivät jotain tuotannonlopettamissopimuksia, tms. Nyt isä asuu vielä leskenä yksin siellä isojen rapistuvien rakennusten keskellä, naapurit vuokraa peltoja, metsä kasvaa omaa vauhtiaan.

Jotenkin surullinen tarina, liittyy varmaan siihen, että aika ja ihmisen tietoisuus onnellisesta ja itsenäisestä elämästä meni vuosisatojen perinteen ohi.

• TROLLI.

TROLLI

• näin se vaan on

Aika yleistä, yksi lapsi jolle kaikki pitäisi aikanaan jatkaa ja sitten sitä ei koko homma kiinnostakkaan, sitä kiinnostaa ihan muut asiat kuin maan viljely.

Onneksi nykyaikana ei kenenkään ole pakko enää ryhtyä ammattiin, joka ei oikeastaan kiinnosta, muissakin ammateissa elää ihan hyvin ja monesti jopa paremmin, kuin perusmaataloudessa.

Kaiken lisäksi maatalous on ympärivuotinen työleiri, johon ei todellakaan kannata ryhtyä, jos ei ole kiinnostusta hommaan, semmoselle se sopii joka tästä tykkää.

• Vaihtoehtoja..
        näin se vaan on kirjoitti:

Aika yleistä, yksi lapsi jolle kaikki pitäisi aikanaan jatkaa ja sitten sitä ei koko homma kiinnostakkaan, sitä kiinnostaa ihan muut asiat kuin maan viljely.

Onneksi nykyaikana ei kenenkään ole pakko enää ryhtyä ammattiin, joka ei oikeastaan kiinnosta, muissakin ammateissa elää ihan hyvin ja monesti jopa paremmin, kuin perusmaataloudessa.

Kaiken lisäksi maatalous on ympärivuotinen työleiri, johon ei todellakaan kannata ryhtyä, jos ei ole kiinnostusta hommaan, semmoselle se sopii joka tästä tykkää.

SPV - omistuksen siirto
        lahjoitus
        lahjanomainen kauppa
        normaali kauppa
        SPV - vuokraus
        SPV - vaiheittain siirtäminen
        Muita mahdollisuuksia:
        myynti tuotannolliseksi tilaksi
        myynti lisämaiksi
        tuotannollisen toiminnan vuokraus

• Rahoitus..
        TROLLI. kirjoitti:

TROLLI

- Jatkajan rahoitustuki: nuoren viljelijän
        aloitustuki, edulliset lainat,
        varainsiirtoverovapaus
        - Luopujan varhaiseläke = LUTU
        - Verotus: lahjaverohuojennus,
        luovutusvoittoverovapaus, tuloverotus

• ällistynyt43

Olen internet-elämäni aikana ollut mukana lukuisilla keskustelupalstoilla; ihmissuhteisiin, uskontoon, harrastuksiin, politiikkaan, talouteen, jne liittyvillä.
      Missään en ole aikaisemmin törmännyt tällaiseen vainoharhaisuuteen trollaajien suhteen.
      Mistä tämä johtuu ?

Onko kaikilla maaseutuun liittyvillä keskustelupalstoilla tällainen trollimania?

Vai onko maaseudun ihmisten vaikea uskoa, että joku tosissaan kertoisi omia asioitaan internetissä?

• niimpäniiin

Kyse on kahdesta asiasta, jotka kytkeytyy toisiinsa.

Itse olen ollut elämäni aikana palkkatyössä, yrittäjänä kunnes tein konkurssiin ja nyt maajussina useita vuosia, tästä minä varmaan jään eläkkeellekkin, joten omasta mielestäni osaan katsoa asioita vähän joka kantilta.

Maataloudessa on paljon negatiivisia asioita jotka saa paljon palstatilaa, on muillakin aloilla negatiivisia asioita mutta niistä ei puhuta yhtä päljon ja piirit pitää ne yleensä sisällään, ei niistä muualla paljon huudella.

Toinen asia on se, että on hyvin paljon ihmisiä jotka on joutuneet luopumaaan maataloudesta ja tämä ryhmä kokee näiden negatioiden rääpimisen joko elämäntehtäväkseen tai sitten haluavat vaientaa kaiken kekustelun joka siihen liittyy.

Yrittäjänä kun teet konkurssin, tiedän tämän helvetin hyvin koska sellainen on kohdalle sattunut, niin syyllisenä pidetään yleensä yritäjää itseään, maajussi kun tekee konkurssin niin syyllinen on yhteiskunta ja esim. väärä tukipolitiikka, kenellekkään ei tule edes mieleen, että onkohan syytä myös miehessä.

Enkä ikinä ole kuullut kenenkään maajussin itse sanovan, että ryssi homman ihan ite ja teki muutaman virheinvestoinnin joita ei pystynyt myöhemmin korjaamaan.

Tosiasia vaan on, että puolet joka vuosi perustettavista yrityksistä lopettaa toimintansa ensimmäisen kolmen vuoden aikana, syystä tai toisesta, se on tämä markkinatalouden systeemi tämmönen, eikä aina voi onnistua.

Tosiasia myös on, että maatalouteen on aina jäänyt paljon sellaisia toimijoita, joilla ei itellä ole mitään kiinnostusta itse hommaan, talon pitoa jatketaan koska perinteet niin vaatii ja omat kuvitelmat on jo lähtökohdiltaan väärät.

Jos joku lopettaa tilan pidon sentakia, että se ei kannata ja siirtyy muihin hommiin, niin mielestäni se osoittaa ainakin sellaisen asian, että kaveri ymmärtää jotain asioista, ei kaikki tilat kannata, eikä kaikki tuotantosuunnat olemassa olevalla yksikkökoolla voi ola kannattavia, kannattamaton toiminta pitääkin loppetaa mahdollisimman nopeasti, etteio mene konkursissa koko omaisuus.

Mutta ei se sitä tarkoita, että kaikki maatalous on kannattamatonta ja kaikki sen tuotantosuunnan tilat tekee tappiota, osa aina pärjää ja aina myös osa pärjää erittäin hyvin.

Pitää vaan löytää se oma latu, jota kannattaa kulkea.

Palkansaajia ei kannata kadehtia, se on kaikista huonoin asema yhteiskunnassa, paitsi jos ei kertakaikkiaan halua ottaa vastuuta, se on oikea ratkaisu njiille jotka ei halua kantaa vastuuta, eikä ottaa riskiä.

• kkk'''

Ei niitä nyt ole kuin tämä yksi tapaus.

• Isältä pojalle..
        kkk''' kirjoitti:

Ei niitä nyt ole kuin tämä yksi tapaus.

SPV ON LUOPUJALLE
        ISO ASIA
        - iso osa omaisuudesta kyseessä
        - oman työn arvottaminen
        - elämänmuutos työssä ja asumisessa
        - suunnitelma eläkevuosista
        - perhesovun säilyminen tärkeää

• Arvo..
        niimpäniiin kirjoitti:

Kyse on kahdesta asiasta, jotka kytkeytyy toisiinsa.

Itse olen ollut elämäni aikana palkkatyössä, yrittäjänä kunnes tein konkurssiin ja nyt maajussina useita vuosia, tästä minä varmaan jään eläkkeellekkin, joten omasta mielestäni osaan katsoa asioita vähän joka kantilta.

Maataloudessa on paljon negatiivisia asioita jotka saa paljon palstatilaa, on muillakin aloilla negatiivisia asioita mutta niistä ei puhuta yhtä päljon ja piirit pitää ne yleensä sisällään, ei niistä muualla paljon huudella.

Toinen asia on se, että on hyvin paljon ihmisiä jotka on joutuneet luopumaaan maataloudesta ja tämä ryhmä kokee näiden negatioiden rääpimisen joko elämäntehtäväkseen tai sitten haluavat vaientaa kaiken kekustelun joka siihen liittyy.

Yrittäjänä kun teet konkurssin, tiedän tämän helvetin hyvin koska sellainen on kohdalle sattunut, niin syyllisenä pidetään yleensä yritäjää itseään, maajussi kun tekee konkurssin niin syyllinen on yhteiskunta ja esim. väärä tukipolitiikka, kenellekkään ei tule edes mieleen, että onkohan syytä myös miehessä.

Enkä ikinä ole kuullut kenenkään maajussin itse sanovan, että ryssi homman ihan ite ja teki muutaman virheinvestoinnin joita ei pystynyt myöhemmin korjaamaan.

Tosiasia vaan on, että puolet joka vuosi perustettavista yrityksistä lopettaa toimintansa ensimmäisen kolmen vuoden aikana, syystä tai toisesta, se on tämä markkinatalouden systeemi tämmönen, eikä aina voi onnistua.

Tosiasia myös on, että maatalouteen on aina jäänyt paljon sellaisia toimijoita, joilla ei itellä ole mitään kiinnostusta itse hommaan, talon pitoa jatketaan koska perinteet niin vaatii ja omat kuvitelmat on jo lähtökohdiltaan väärät.

Jos joku lopettaa tilan pidon sentakia, että se ei kannata ja siirtyy muihin hommiin, niin mielestäni se osoittaa ainakin sellaisen asian, että kaveri ymmärtää jotain asioista, ei kaikki tilat kannata, eikä kaikki tuotantosuunnat olemassa olevalla yksikkökoolla voi ola kannattavia, kannattamaton toiminta pitääkin loppetaa mahdollisimman nopeasti, etteio mene konkursissa koko omaisuus.

Mutta ei se sitä tarkoita, että kaikki maatalous on kannattamatonta ja kaikki sen tuotantosuunnan tilat tekee tappiota, osa aina pärjää ja aina myös osa pärjää erittäin hyvin.

Pitää vaan löytää se oma latu, jota kannattaa kulkea.

Palkansaajia ei kannata kadehtia, se on kaikista huonoin asema yhteiskunnassa, paitsi jos ei kertakaikkiaan halua ottaa vastuuta, se on oikea ratkaisu njiille jotka ei halua kantaa vastuuta, eikä ottaa riskiä.

MIKÄ ON MAATILAN
        OIKEA ARVO?
        subjektiivinen eli tunnearvo
        objektiiviset arvot:
        - markkina-arvo
        - kustannusarvo
        - tuottoarvo
        hallinnolliset arvot:
        - verottajan käypä arvo lahjaverotuksessa
        - varallisuusverotusarvo
        muiden arvot:
        - pankin vakuusarvo

• pääkiinni
        Isältä pojalle.. kirjoitti:

SPV ON LUOPUJALLE
        ISO ASIA
        - iso osa omaisuudesta kyseessä
        - oman työn arvottaminen
        - elämänmuutos työssä ja asumisessa
        - suunnitelma eläkevuosista
        - perhesovun säilyminen tärkeää

Pää kiinni trolli-idiootti.

• vanhapoika

Olen ajatellut, että olisin viihtynyt maanviljelijänä ja mahdollisesti saanut hyvän perheen. Kaupungissa en ole koskaan oikein osannut elää. En ole tottunut ajatukseen, että työ erottaa puolisot, joskus ei ehditä olla yhdessä pariin päivään. Lapset ovat jossain tarhassa, koira ei juokse vapaana pihassa.

Mutta vaikka isäni olisi ollut leppoisampi tyyppi ja ymmärtänyt luopua aikanaan, niin se hyvä elämä ei olisi minun kohdallani niin pitkään jatkunut. Muutaman vuoden kuluttua tuli EU, tila oli siihen mittakaavaan liian pieni. Kylä alkoi kuolla, koulu, pankit ja kaupat lopettivat. Naapuritilat autioituivat.

Ehkä ero on vain siinä, että nyt olen syyttänyt isäni jääräpäisyyttä. Jos olisin jäänyt sinne ja yrittänyt enkä pärjännyt, niin syyttäisin sitä että Suomi liittyi EU:hun. Jälkiviisautta kaikki, olen kuitenkin saanut nähdä paljon kaikkea elämässäni, mitä en olisi kokenut maatilalle jäädessäni. Vastapainona en ole onnistunut rakentamaan perhettä, koska oma mallini siihen liittyy maaseudun elämään.

• niimpäniiin

Mun mielestä sulla on aika selkeä kuva siitä, mikä on mahdollista ja mikä ei ole, sekä syiden ja seurausten suhteen olet aika neutraali.

Mikäli olisi halunnut olla nimenomaan maajussi, olisit hommannut jostakin suuremman tilan tai laajentanut olemassa olevaa, mutta ehkä siihen ei syntynyt motivaatiota, kun ei ollut puolisia ja lapsia niitä antamassa.

Toisaalta mikään ei ole myöhäistä, jos siltä tuntuu.

• SPV

- SPV on elinaikainen tahdonilmaus
        (kuolinpesässä ongelmat usein kasautuvat)
        - Maatila pitäisi olla elin- ja kehityskelpoinen
        (ei hehtaarien vaan eurojen perusteella)
        - Maatilan kehitys määrää SPV:n ajankohdan
        (menetetty aika on kallista aikaa)
        - Kuka jatkaa –keskustelu ajoissa
        (rohkeitakin päätöksiä tarvitaan)

• Täältä apu..

FARMAN SPV-PALVELUT
      - toteuttamissuunnitelman
      täsmentäminen: tuki- ja eläkejärjestelmät,
      vaihtoehdot, siirtyvän omaisuuden määrittely
      - laskelmat kauppahinnan määrittelyyn:
      käypä arvo lahjaverotuksessa, jatkajan
      maksuvalmiuslaskelma
      - elikeinosuunnitelma
      -verotuksen optimointi
      -avustaminen viranomaisyhteyksissä
      - Nuorenviljelijän aloitutukihakemus Y kaavake

• Neuvoja !

Itse asiassa metsästä kannattaa maksaa reilu hinta, ja vaikka lahjoittaa pellot/rakennukset.

Metsästä nimittäin saa tehdä metsävähennyksen, eli saa hakata verovapaasti 50% metsätilan kauppahinnasta. Ja vaikka myytävää ei olisikaan muutamaan vuoteen niin tuo vähennysoikeus ei vanhene. Pelloilla ei mitään vastaavia vähennysetuja ole. Tämä on asia minkä esim. maaseutukeskuksen neuvojat usein unohtavat.

Maatilan sukupolvenvaihdos on todella monisyinen prosessi, kannattaa konsultoida monia eri tahoja. Meilläkin SPV on parhaillaan käynnissä ja olen todella tyytyväinen, ettemme uskoneet kaikkia mitä uudenmaan maaseutukeskuksen neuvoja sanoi. Ratkaisut tuntuivat kovin Copy-Pastemaisilta. Turun maaseutukeskuksessa on kyllä hyvä sukupolvenvaihdosneuvoja, kaverilla on pelisilmää erilaisille ratkaisuille. Meille oli myös suurta apua metsäpuolen asioissa UPM:n sukupolvenvaihdos- ja verokonsultilta. Myös paikallisilta pankinjohtajilta saa tietoa. Eli vinkkinä voin sanoa, että konsultoi monia tahoja, yhtä absoluuttisen hyvää ja toimivaa ratkaisumallia ei kenelläkään ole.

Ja mun mielestä lahjaverojen maksaminen ei ole kovin fiksua. Asiat voi hoitaa ilman niitä kohtuullisen hyvin perheen sisällä ja vielä aivan laillisesti. Vanhemmat voivat ottaa esim säästöhenkivakuutuksia, joilla voi siirtää yhdelle edunsaajalle 35keur verovapaasti ja kun molemmat vanhemmat tekevät erilliset henkivakuutukset niin edunsaaja voi saada 70keur. Noin saa aika isotkin summat hassattua perintöverotta ja vieläpä täysin laillisesti.

• niimpäniiin
        Neuvoja ! kirjoitti:

Itse asiassa metsästä kannattaa maksaa reilu hinta, ja vaikka lahjoittaa pellot/rakennukset.

Metsästä nimittäin saa tehdä metsävähennyksen, eli saa hakata verovapaasti 50% metsätilan kauppahinnasta. Ja vaikka myytävää ei olisikaan muutamaan vuoteen niin tuo vähennysoikeus ei vanhene. Pelloilla ei mitään vastaavia vähennysetuja ole. Tämä on asia minkä esim. maaseutukeskuksen neuvojat usein unohtavat.

Maatilan sukupolvenvaihdos on todella monisyinen prosessi, kannattaa konsultoida monia eri tahoja. Meilläkin SPV on parhaillaan käynnissä ja olen todella tyytyväinen, ettemme uskoneet kaikkia mitä uudenmaan maaseutukeskuksen neuvoja sanoi. Ratkaisut tuntuivat kovin Copy-Pastemaisilta. Turun maaseutukeskuksessa on kyllä hyvä sukupolvenvaihdosneuvoja, kaverilla on pelisilmää erilaisille ratkaisuille. Meille oli myös suurta apua metsäpuolen asioissa UPM:n sukupolvenvaihdos- ja verokonsultilta. Myös paikallisilta pankinjohtajilta saa tietoa. Eli vinkkinä voin sanoa, että konsultoi monia tahoja, yhtä absoluuttisen hyvää ja toimivaa ratkaisumallia ei kenelläkään ole.

Ja mun mielestä lahjaverojen maksaminen ei ole kovin fiksua. Asiat voi hoitaa ilman niitä kohtuullisen hyvin perheen sisällä ja vielä aivan laillisesti. Vanhemmat voivat ottaa esim säästöhenkivakuutuksia, joilla voi siirtää yhdelle edunsaajalle 35keur verovapaasti ja kun molemmat vanhemmat tekevät erilliset henkivakuutukset niin edunsaaja voi saada 70keur. Noin saa aika isotkin summat hassattua perintöverotta ja vieläpä täysin laillisesti.

Toi asumisoikeus, vaikkei sitä käytäkkään, on hyvä tapa leikata kauppahintaa, eikä tule veroseuraamuksia.

• vain hyvään
        niimpäniiin kirjoitti:

Toi asumisoikeus, vaikkei sitä käytäkkään, on hyvä tapa leikata kauppahintaa, eikä tule veroseuraamuksia.

perheeseen jos vähänkin epäilyjä nämä pois kauppakirjoista

• niimpäniiin
        vain hyvään kirjoitti:

perheeseen jos vähänkin epäilyjä nämä pois kauppakirjoista

Miksei noinkin, yksi tuttavani peri isänsä, ainoa lapsi, lapsi lunasti äitinsä osuuden talosta ja jätti sille rajoittamattoman asumisoikeuden, hinta käytännössä romahti muutamaan hulluun tonniin, kun vuosia kumminkin oli jäljellä.

Äiti asuu kaunpungissa omassa osakkeessaan, eli se oli semmonen hallittu perinnön siirto ilman perintöveroja ja lahjaveroja, kun omaisuutta oli muutenkin aika mukavasti, niin tämmösiä kannattaa vähän miettiä etukäteen, miten junailee hommia.

• Esimerkkeja..

Koska tavoitteena on saada uusi yrittäjä sitoutumaan yrittäjyyteen tilalla, on hänet
      otettava mukaan suunnitteluun jo kun tilan kehittämistoimia tulevaa sukupolvenvaihdosta silmälläpitäen mietitään.
      Mahdollisia kehittämistoimenpiteitä voivat olla esimerkiksi:
      Investoinnit tuotantoresursseihin
      • ympäristöinvestoinnit
      • peltojen kunnostus ja hankinta (vuokraus / osto)
      • metsän kunnostus ja hankinta (metsäveromuodon muutokseen valmistautuminen)
      • koneiden kunnostus ja investoinnit
      • tuotanto-oikeuksien ja -eläinten hankinta
      • rakentaminen.
      Talouden vakauttaminen
      • sisarusten lakiosuuden huomioiminen (ennakkoperintönä)
      • lainanhoitokulujen pienentäminen, tarvittaessa tuotannossa tarpeettoman
      omaisuuden realisointi
      • metsäveromuutokseen valmistutuminen.
      Tilan muu kehittäminen
      • jatkajan tarkoituksenmukainen koulutus tilan sukupolvenvaihdoksen jälkeinen
      tuotantosuunta huomioiden
      • erilaiset tuotannon ja talouden tarkkailutoimenpiteet sekä laadun kehittäminen
      • ATK:n ottaminen kehittämisen apuvälineeksi
      • tulevan sukupolvenvaihdoksen jälkeisten asumisjärjestelyjen huomioiminen
      • jatkajan velvoitteiden (esim. koulut, armeija jne.) hoitaminen, jotta hän voi tilakaupan jälkeen panostaa yrittäjyyteen.

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      16
      972
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      87
      788
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe