Onko mahdollista, että päivittäinen 1 mg:n melatoniiniannos sekoittaa kuukautiskierron? Olen 35-vuotias nainen ja olen nyt pari kuukautta syönyt päivittäin Unital-tabletin tasoittamaan hieman sekaisin olevaa vuorokausirytmiäni. Ensimmäistä kertaa minulle on tullut pieniä välivuotoja kuukautisten ulkopuolella. En ole raskaana enkä käytä e-pillereitä tai muita hormonivalmisteita.
Melatoniini sekoittaa kuukautiskierron?
Jippadaidaduu
93605
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 9
Vanhimmat
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6249302
Tuon keskustelun mukaan päänsärky olisi yleisin melatoniinin oire. Tuolta Unihäiriöt-palstalta löydät lisääkin tietoa, veikkaan. Kannattaa silti seurata hormoneja.
En tiedä, onko Unital synteettinen vai luonnonmukainen melatoniini. Synteettiset pyrkivät lopettamaan hormonit kokonaan, kuten neurolepteistä ja SSRI-valmisteista tiedämme.
Kaikki melatoniinivalmisteet tehdään aivan samalla tavalla.
Itellä ei mitään sivuvaikutuksia ja annos 10mg jo 7 vuotta
Kannattaisko mennä gynekologille ?
Aika kaukaa haettua epäillä melatoniinia.
Ei todellakaan ole kaukaa epäilys melatoniinin syypäänsä olosta, itselläni kävi samoin, gynekologin lausunnon mukaan hyvinkin yleistä, siksihän melatoniinia ei mielellään määrätä nuorille, hedelmällisessä iässä oleville (se 55 v on se suositusraja, vaikkakin sitä kirjoitellaan nykyisin jo lapsillekin.....)
ADHD lapsia hoidetaan melatoniinilla.
Kyllä se on todella turvallinen aine, jos auttaa unettomuuteen verrattuna lääkkeisiin ja niiden sivuvaikutuksiin.
Melatoniini on univalniutta lisäävä aivolisäkkeen hormoni, jota yleensä on pikkulapsilla elimistössään luonnostaan paljon (lapset myös nukkuvat paljon) ja sen määrä vähenee iän myötä. Vanhoilla melatoniinin puutos on yleistä, mutta nuorilla sitä yleensä syntyy kehossa vielä melko runsaasti. Siksi melatoniinia määrätään ensisijaisesti iäkkäille, mutta tarvittaessa nuoremmillekin.
Unihormonia ei pidä sekottaa nais- tai mieshormoniin, joka on aivan eri "tuote". Kyse ei siis ole sukupuolihormonista, joten se ei myöskään vaikuta sukupuolitoimintoihin tai kuukautiskiertoon. Jos samaan aikaan on kuukautishäiriöitä, sen syy on jokin muu kuin melatoniini. Muita ihmisen hormoneja ovat esim. kasvuhormoni, kilpirauhashormoni tai adrenaliini, jotka myöskään eivät vaikuta sukupuolitoimintoihin.
Melatoniini on luonnollinen univalmiuden lisääjä - ei lääke - jota siis kaikilla on kehossa enemmän tai vähemmän. Yksilön melatoniin luontainen tuotanto vaihtelee eri aikoina myös valosta/pimeydestä, stressistä ja muista ulkoisista tekijöistä riippuen. Melatoniini ei aiheuta riippuvuutta tai muitakaan merkittäviä haittoja. Jos melatoniini ei auta, voidaan päätellä että univaikeudet johtuvat muusta kuin melatoniinin puutteesta, ja silloin sitä on turha käyttää. Muut unettomuuden syyt voivat olla psyykkisiä tai fyysisiä. Jos melatoniinista on apua, sitä voi turvallisesti käyttää jopa vuosikymmeniä.
Kyllä vaikuttaa vuotoihin..turha luettua tutkimustietoa kirjoittaa jos monella omakohtaista kokemusta kuten minulla...t.39v nainen
Joo ei melatoniinilla pitäis olla mitään yhteyttä naishormonitoimintaan eikä kuukautisiin tai hedelmällisyyteen Välivuodot on nuorilla aika yleisiä ja voi johtua mistä tahansa. Melatoniinia voi antaa rauhattomille lapsillekin, koska se ei todellakaan ole sukupuolihormoni.
Voi vaikuttaa.Kokemusta on.Mä ku olen ottanut illalla melatoniinia ni kyllä vuotaa eli mulle myös aiheuttaa lisävuotoja.Ja ikää 36,lapseton.