Missä päin Vanhaa testamenttia kerrotaan Jeesuksen tulemisesta? Pari sivu numeroa kun antaisitte niin olisin kiitollinen...
olen yrittänyt lukea raamattua kauttaaltaan, mutta edistyn todella hitaasti ja haluaisin lukea joitakin kohtia missä puhuttaisiin Jeesuksesta...
raamatun kohtia
10
211
Vastaukset
- pähkylä
Heips Something!
Jeesuksesta, tulevasta Messiaasta puhutaan Vanhassa testamentissa monella tavalla:
1) Ensinnäkin suoraan ne kohdat, joissa kerrotaan suoraan Jeesuksesta, esim. profeetta kertoo tulevasta pelastajasta.
Jo ensimmäisillä Raamatun lehdillä ihmisen luomisen yhteydessä Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme..." monikossa siis: Siinä Isä, Poika ja Pyhä Henki puhuvat ihmisen luomisesta. Johanneksen evankeliumin ensimmäinen luku puhuu Jeesuksesta, Jumalan Sanasta, joka oli Jumala, näin: "Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on." Sieltä sinä jo Hänet löydät :) luomisen hetkeltä.
Ensimmäinen Jumalan antama lupaus tulevasta pelastajasta löytyy jo heti syntiinlankeemuksen jälkeen 1.Moos.3:15. Siinä Jumala sanoo sielunviholliselle: "Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."
Huom. *vaimon siemenen* - mikä on erikoista, mutta selittyy sillä, että Jeesus syntyi neitsyt Mariasta. Ristiinnaulitun kantapäät ovat lävistetyt. Jeesus polki rikki "käärmeen pään", mutta se maksoi hänelle suunnattoman paljon.
Silloin kun Jumala puhutteli Abrahamia ja kehotti häntä lähtemään matkaan tuntemattomaan päämäärään, Jumala sanoi: "sinun saamasi siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille" (1.Moos.12:3). Maailman Vapahtaja syntyi Israelin kansaan, ja Hän on nyt kaikkien kansakuntien valo ja siunaus. Myöhemminkin toistetaan Abrahamista: "kaikki kansakunnat maan päällä tulevat hänessä siunatuiksi." (1. Moos. 18:18)
Profeetat Jeremia ja Jesaja puhuvat varmaan eniten suoria ennustuksia Jeesuksesta. esim. Jesajan ennustus Jeesuksesta n. 700 eKr.: "Hän kasvoi Herran edessä kuin vähäinen verso, kuin veso kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet,
ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet. Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet. Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan, vaikka meidän rikkomuksemme ovat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen.
Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut. Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hän suutansa avannut.
Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois - kuka hänen kansastaan siitä välitti? Hänet syöstiin pois elävien maasta, hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden. Hänet oli määrä haudata jumalattomien joukkoon. Rikkaan haudassa hän sai leposijansa. Koskaan hän ei ollut harjoittanut vääryyttä, eikä petos ollut noussut hänen huulilleen Herra näki hyväksi, että hänet ruhjottiin, että hänet lävistettiin. Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi, hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan, ja Herran tahto tapahtuu hänen kauttaan. Ahdistuksensa jälkeen hän näkee valon, ja Jumalan tunteminen ravitsee hänet. Minun vanhurskas palvelijani tekee vanhurskaiksi monet, heidän pahat tekonsa hän kantaa." (Jes 53:2-11)
Jeremia 31:31:ssä Jumala puhuu, että Hän tulee tekemään Uuden liiton, joka ei ole samanlainen kuin se, josta Vanhassa testamentissa pääasiassa kerrotaan: "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa..." Se Uusi liitto toteutui Jeesuksen ristissä.
2) Vanha testamentti puhuu Jeesuksesta paljon vertauskuvien kautta. Tämän ymmärtää siitä, kun ristiinnaulittu ja ylösnoussut Jeesus selittää tapahtunutta jälkeenpäin opetuslapsille näin: "Voi teitä ymmärtämättömiä! Noinko hitaita te olette uskomaan kaikkea sitä, mitä profeetat ovat puhuneet? Juuri niinhän Messiaan piti kärsiä ja sitten mennä kirkkauteensa." Ja hän selitti heille Mooseksesta ja kaikista profeetoista alkaen, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu." (Luuk. 24:25-27)
Siis Mooseksen kirjoista ja kaikista profeetoista ja kaikista Vanhan testamentin kirjoituksista löytyy sanoma Jeesuksesta. Mutta koska niissä on vain vähän selvää suoraa ennustusta, on ymmärrettävä, että Vanha testamentti sisältää vertauskuvia Hänestä.
Heprealaiskirje kertoo, että esim. kaikki se eläinten uhraaminen Jerusalemin temppelissä kertoi ihmisille toistuvasti siitä, miten syntien anteeksiantamukseen vaaditaan jonkun puhtaan ja täydellisen uhrin veri. Vanhan testamentin uhreista Hepr.10:3 sanoo, että "niissä on jokavuotinen muistutus synneistä", ja etteivät ne uhrit voineet tehdä niiden tuojia täydellisiksi. Mutta Jeesus, puhdas ja virheetön Jumalan Karitsa tekee ihmisen täydelliseksi, pysyvästi: "Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään." (Hepr.10:14)
Kun luet Vanhan testamentin uhreista, temppelistä, väliverhosta ja Kaikkien Pyhimmästä, kannattaa rinnalla lukea samaan aikaan Heprealaiskirje 10. luku, jossa selitetään mistä nämä kaikki Vanhan testamentin asiat olivat vertauskuvia.
Myös se yksityiskohtaisuus, jolla Jumala käski valmistaa Jerusalemin temppelin, kuvaa Kristusta ja tulevaa sovitusta. Kun luet Vanhasta testamentista ilmestysmajasta ja sen esineistä, uhreista ja pappeudesta, kannattaa lukea samalla täältä mitä ne kertovat Herrastamme Jeesuksesta: http://www.kolumbus.fi/gematria/epindex.htm
3) Kolmanneksi Vanha testamentti kertoo Jeesuksesta kertoen sellaisista ihmisistä, jotka kuvaavat jotakin Jeesuksen ominaisuuksista ja siitä, mitä Hän tulee tekemään. esim. Mooses, joka johdatti kansan Egyptin orjuudesta luvattuun maahan. Niin Jeesuskin johdattaa meidät synnin ja kuoleman varjon maasta Jumalan valtakuntaan.
Samoin Joosefin elämässä on paljon vertauskuvallista Jeesukseen. Hänkin joutui loistosta alennukseen - orjan asemaan, kun hänen veljensä pettivät hänet. Joosefkin jakoi yltäkylläisesti leipää kansalle, joka näki nälkää, ja siitä leivästä jää vielä ylikin jne.
Vanhaa testamenttia täytyy lukea kuten Jeesus opetti - etsien sieltä Kristusta *kaikista kirjoituksista*. Siksi kannattaa ensin perehtyä hyvin tähän Uuteen liittoon, Uuteen testamenttiin, niin silmät alkavat vähitellen avautua sille mitä Jumala puhuu Vanhan liiton asioiden kautta.
--------
Voisin suositella kahta vaihtoehtoista juttua, jolla Raamatun, ja Vanhan testamentin lukemisesta tulee mielenkiintoisempaa:
Toinen on, että lukee Raamatun läpi tietyn lukuohjelman kanssa, jota noudattamalla tulee lukeneeksi Raamatun vuodessa läpi. Tässä ohjelmassa on pätkä Vanhaa ja Uutta testamenttia joka päivälle:
http://vastaus.net/luku/page.php?show=98&yksi=y&idkat=135
Toinen vaihtoehto on lukea Vanhaa testamenttia "Raamattu kannesta kanteen" -ohjelman kanssa, kuunnellen samalla Jukka Norvannon selitykset kyseiseen lukuun. Hän kyllä selittää hyvin niitä kohtia, joissa puhutaan Jeesuksesta. Voit kuunnella Raamattu kannesta kanteen-pätkät netistä milloin haluat, vaikka yksi kuunnelma (n. 15 min.) päivässä Raamattu nenän alla :o)
Ne löytyvät täältä: http://www.rkk-sansa.net/- olli olematon
""Jeremia 31:31:ssä Jumala puhuu, että Hän tulee tekemään Uuden liiton, joka ei ole samanlainen kuin se, josta Vanhassa testamentissa pääasiassa kerrotaan: "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa..." Se Uusi liitto toteutui Jeesuksen ristissä. "" Ei ei ja vielä ei, tämä ole ole vielä todeutunnut
Juutalaisia on kyllä palanut Israeliin,mutta ei kai ole
isralilaisia palananut?Niin kuin varmaan tiedät että juudan heimo ja
israelin
heimo on kaksi eri asiaa.
"Herra sanoi Salomolle:"sinä et ole pitänyt kunniassa liittoani etkä
määräyksiä,jotka
sinulle annoin.Sen tähden minä repäisen rikki valtakuntasi ja annan sen
palvelijallesi.Isäsi Daavitin vuoksi minä en kuitenkaan tee sitä sinun
elinaikanasi,minä
riistän sen poikasi kädestä.En myöskään riistä pojaltasi koko
valtakuntaa,vaan
jätän hänelle yhden heimon palvelijani Daavidin ja valitsemani
kaupungin,Jerusalemin
tähden"(1.Kun.11-13)
Tuo palvelija oli Jerobeam,eframilainen,josta tuli pohjois-Israelin
ensimmäinen
kuningas.
"Kuningasta vastaan kohotti kätensä myös Jerobeam,joka oli hänen
palveluksessaan.Jerobeam,Nebatin
poika,oli kotoisin Efraimin Seredasta,ja hänen äitinsä oli Serua,leskeksi
jäänyt nainen.tämä on kertomus hänen kapinastaan.
Salomo rakensi Milloa ja täytti aukon,joka oli Daavidin kaupungin muurissa.
Jerobeam oli väkevä ja uuttera mies.Kun Salomo näki,miten hyvin nuorukainen
teki työnsä,hän määräsi hänet Joosefin heimon työvelvollisten valvojaksi.
Kun Jerobeam kerran lähti Jerusalemista,hän kohtasi tiellä silolaisen
profeetan
Ahian,jolla oli uusi viitta yllään.Paikalla ei ollut muita kuin he kaksi.
Ahia tarttui uuteen viittaansa ja repi sen sen kahteentoista osaan.Ahia
sanoi Jerobeamille:"Ota itsellesi kymmenen palaa,sillä näin sanoo
Herra,Israelin
Jumala:"Minä repäisen valtakunnan Salomon kädestä ja annan sinulle kymmenen
heimoa.Yhden heimon minä jätän hänelle palvelijani Daavidin tähden ja
Jerusalemin
tähden,sillä tämän kaupungin minä olen valinnut omakseni kaikkien Israelin
heimojen keskeltä.Minä riistän häneltä valtakunnan siksi,että hän on
hylännyt
minut ja kumartanut Astartea,sidonilaisten jumalatarta,Kemosia,Moabin
jumalaa
ja ammonilaisten jumalaa Milkomia.Hän ei ole vaeltanut minun teitäni,ei
tehnyt sitä,mikä on oikein minun silmissäni,ei noudattannut säädöksiäni
ja lakejani niin kuin isänsä Daavid.Minä en kuitenkaan ota valtakuntaa vielä
hänen kädestään,koska olen asettanut hänet valtiaaksi koko hänen
elinajakseen.Näin
olen päättänyt palvelijani Daavidin tähden,jonka minä valitsin ja joka
noudatti
määräyksiäni ja säädöksiäni.Minä otan valtakunnan Salomon pojan kädestä
ja annan sen sinulle,kymmenen heimoa.Hänelle minä annan yhden heimon,jotta
palvelijallani Daavidilla olisi aina lamppu minun edelläni
Jerusalemissa,kaupungissa,jonka
olen itselleni valinnut ja josta olen tehnyt nimeni asuinsijan.Mutta sinut
minä nostan Israelin kuninkaaksi ja annan hallittavaksesi kaiken mitä
mielit."(1.Kun.11:26-37)
Niin Salomon kuoli,ja kun hänen poikansa Rehobeam uhkasi rasittaa muita
heimoja kovemmilla taakoilla kuin isänsä,nämä vastustivat häntä sanoen:"Mitä
meillä on tekemistä Daavidin kanssa?Vieras on meille Iisain poika,palatkaa
majoillenne,Israelin miehet!Pidä itse huoli asioistasi,Daavidin
suku!"(1.Kun.12:16)
Ja niin Daavidin ja Salomon aikainen Israelin yhdistynyt valtioliitto
hajosi Israeliksi ja Juudaksi.Ja vaikka Juudasta tulikin historiallisesti
tärkeämpi
Kristuksen kautta kulkevan messiaanisen linjan ansiosta ja toisaalta
siksi,että
se on säilynyt näihin päiviin asti,on muistettava Jumalan antaneen lähes
kaiken Israelin Jerobeamille.Israel oli säilynyt lähes ennallaan,ja Juudalle
oli tullut pelkät jäännökset.
Kun kuningas Rehobeam keräsi joukkonsa hyökätäkseen Jerobeamin hallitsemia
muita heimoja vastaan sen sijaan että olisi palauttanut
kuningaskunnan,Jumalan
vastaus oli tämä:"Näin sanoo Herra:"Älkää lähtekö sotimaan veljiänne
israelilaisia
vastaan.Palatkaa kaikki kotiin,sillä se,mikä on tapahtunut,on tapahtunut
minun tahdostani."He tottelivat Herran sanaa ja palasivat kotiin,niin
kuin Herra oli heitä käskenyt."(1.kun.12:24)
Eli itse asiassa Jumala hajoitti Israelin kahtia.hänellä täytyi olla hyvä
syy,ja sen täytyi olla osa Jumalan mahtavaa suunnitelmaa pelastaa koko
Israel,osa
suunnitelmaa,jonka vain Hän itse tiesi,sillä Jumalalla on ohjakset
käsissään.
Israel oli nimi,jonka jumala antoi Jaakobille,kaikkien 12 heimon
isälle.Siten
Israelin lapset tatkoittaa Jaakobin lapsia tai kaikkia 12 heimoa ja näiden
jälkeläisiä.Eli silloin kun termiä"Israel" käytetään yhdessä
termin"Jaakob"kanssa,silloin
puhutellaan koko Israelin perhettä,kaikkia Jaakobin jälkeläisiä.
Mutta silloin kun termiä "Israel"käytetään termin "Juuda"yhteydessä,on
kyseessä
Jumalan puhuminen Israelin ja Juudan heimoille erikseen tai yhtä aikaa,mutta
painottaen niiden välistä eroa.
Tämän ilmaisu todistaa,että eivät juutalaiset voi mitenkään edustaa koko
Israelia,vaan ainoastaan osaa, sillä Jumala on aina nähnyt Israelin
kokonaisuutena
eli Juudan heimona ja Israelin heimona.Toisin sanoen Hänen tarkoittamansa
asiat eivät ole ainoastaan juutalaisia varten,vaan sekä juutalaisia että
muiden heimojen jälkeläisiä varten,missä he sitten saattavatkaan olla.
Moni ei huomaa tätä erova,en tiedä miksi.Vaikka raamattu puhuu selvästi
tämän asian.
"Herra ilmestyi Abramille ja sanoi:"Sinun jälkeläisille minä annan tämän
maan"(1.Moos.12:7)Lue myös(1Moos:17:4-7)(1.Moos.28:13-14)
"Sitten Jaakob kutsui poikansa ja sanoi:"kokoontukaa,niin minä ilmoitan
teille,mitä teille päivien lopulla tapahtuu"(1Moos.48:1)
Eli Jaakobin huulilta tulleet sanat tulisivat olemaan hänen kahdentoista
poikansa jälkeläisten kohtalo viimeisinä päivinä.Lue 1.Mooseksen kirjan
luku 49.
Yksi ilmeisimpiä asioita näissä profetioissa on,että kaikkien Israelin
heimojen jälkeläisiä on elossa viimeisinä päivinö,ja siksi heidän pitäisi
olla elossa tänäkin päivänä.Tämä todistaa,että mikään heimo ei ole jo nyt
tai tule tulevaisuudessa kuolemaan sukupuuttoon tai katoamaan ikuisiksi
ajoiksi.Jumalan liitto Abrahamin,Isakin,Jaakobin sekä hänen jälkeläistensä
kanssa on ikuinen liitto.Kaikki heimot on huomioitava jollakin
tavalla,vaikka
me ja he itse eivät tietäisi,keitä he ovat!
tämä raamatun luvut on englantilaiseta raamatusta.
Tässä hiekan lisää
(Jer.3:6-8,11-15,18,20),(Jer.30:1-3),(Jer.30:24-31:1),(Jer.31:9,20,27-28,31)
,(Hes.37:19-25)
Mutta Jumala sanoo,mitä tarkoittaa ja tarkoittaa mitä sanoo.Israelin
uudelleen
perustaminen ja Messiaan tuhatvoutinen hallinto heidän ja itse asiassa koko
maailman ylle,vaatii Juudan ja Israelin(joka tunnetaan myös profetaalisesti
Efraimena)vanhojen heimojen yhdistämistä.
Jer. 31:31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
Jer. 31:32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
Jer. 31:33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
Jer. 31:34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.
Jer. 31:35 Näin sanoo Herra, joka on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet lakiensa mukaan valaisemaan yötä, hän, joka liikuttaa meren, niin että sen aallot pauhaavat - Herra Sebaot on hänen nimensä:
Jer. 31:36 Jos väistyvät nämä lait minun kasvojeni edestä, silloin myös lakkaavat Israelin jälkeläiset olemasta kansa minun kasvojeni edessä ainiaan.
Jer. 31:37 Näin sanoo Herra: Jos voidaan mitata taivaat ylhäällä ja tutkia maan perustukset alhaalla, silloin vasta minä hylkään Israelin jälkeläiset kaikki, kaiken sen tähden, mitä he ovat tehneet, sanoo Herra.
Jer. 31:38 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin Herran kaupunki rakennetaan jälleen Hananelin-tornista Kulmaporttiin asti.
Jer. 31:39 Ja edelleen mittanuora kulkee suoraan Gaarebin kukkulalle ja kääntyy sitten Gooaan.
Jer. 31:40 Ja koko laakso, ruumiineen ja tuhkineen, ja kaikki keto Kidronin puroon asti, Hevosportin kulmaan saakka itään päin, on oleva Herralle pyhitetty. Ei sitä enää ikinä hävitetä eikä kukisteta."
Jer. 32:37 Katso, minä kokoan heidät jälleen kaikista maista, joihin minä heidät vihassani, kiivastuksessani ja suuressa suuttumuksessani karkoitan, ja palautan heidät tähän paikkaan ja annan heidän asua turvassa.
Jer. 32:38 Silloin he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.
Jer. 32:39 Ja minä annan heille yhden sydämen ja yhden tien, niin että he pelkäävät minua kaiken elinaikansa, ja niin heidän käy hyvin ja heidän lastensa heidän jälkeensä.
Jer. 32:40 Ja minä teen heidän kanssansa iankaikkisen liiton, niin etten käänny heistä pois, vaan teen heille hyvää; ja minä annan pelkoni heidän sydämiinsä, niin etteivät he minusta luovu.
Jer. 32:41 Ja minä iloitsen heistä, siitä että teen heille hyvää; minä istutan heidät tähän maahan uskollisesti, kaikesta sydämestäni ja kaikesta sielustani.
Jer. 32:42 Sillä näin sanoo Herra: Niinkuin minä olen tuottanut tälle kansalle kaiken tämän suuren onnettomuuden, niin minä myös tuotan heille kaiken sen hyvän, minkä minä heille lupaan.
Jer. 33:8 Ja minä puhdistan heidät kaikista heidän pahoista teoistansa, joilla he ovat rikkoneet minua vastaan, ja minä annan anteeksi kaikki heidän pahat tekonsa, joilla he ovat rikkoneet minua vastaan ja minusta luopuneet.
Jer. 33:14 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä täytän sen hyvän lupauksen, jonka minä olen lausunut Israelin heimosta ja Juudan heimosta
Jer. 33:24 "Etkö ole huomannut, mitä tämä kansa puhuu sanoen: 'Ne kaksi sukukuntaa, jotka Herra valitsi, hän on hyljännyt'? Ja he halveksivat minun kansaani, niinkuin se ei enää olisikaan kansa heidän silmissänsä.
Jer. 33:25 Näin sanoo Herra: Jos minun liittoni päivän ja yön kanssa on olematon, jos en ole säätänyt taivaan ja maan lakeja,
Jer. 33:26 niin minä myös hylkään Jaakobin ja palvelijani Daavidin jälkeläiset, niin etten ota hänen jälkeläisistänsä hallitsijoita Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin jälkeläisille. Sillä minä käännän heidän kohtalonsa ja armahdan heitä."
- jli
Vanhassa testamentissa on monta kohtaa, joissa ennustetaan tulevaa Messiasta. Nämä ennustukset toteutuivat Jeesuksessa Kristuksessa.
Lue tästä:
http://www.nic.fi/~jlindell/messias.htm
Uudessa testamentissa on ennustuksia Jeesuksen toisesta tulemuksesta. Lue "Lopun aika":
http://www.nic.fi/~jlindell/lopunaika.htm - jli
Koska systeemi taas reistailee, lähetän uudelleen:
Vanhassa testamentissa on monta kohtaa, joissa ennustetaan tulevaa Messiasta. Nämä ennustukset toteutuivat Jeesuksessa Kristuksessa.
Lue tästä:
http://www.nic.fi/~jlindell/messias.htm
Uudessa testamentissa on ennustuksia Jeesuksen toisesta tulemuksesta. Lue "Lopun aika":
http://www.nic.fi/~jlindell/lopunaika.htm - ggt
lue Profeetta Danielin-kirja, se kertoo lopun päivistä ja Jeesuksen tulemisesta!
- Anonyymi
Ok.Pari vinkkiä.
Katso: Eskatologia.Weebly.com Veikko Kokkonen.
Jeesus viittaa Danielin kirjaan. Luvusta 8,9. Saa eniten tiivistä tietoa, sitä selittää Eskatologia .Weebly.com sivut. Siunattuja lukuhetkiä. - Anonyymi
Ota….Eskatologia.Weebly.Com. Veikko Kokkonen.
Sieltä selviää aika paljon….siunattuja lukuhetkiä, joiden äärellä voi tulla viisaaksi. - Anonyymi
Vanhassa Testamentissa ei mainita Jeesuksen -nimeä.
Messiaasta ja vapahtajasta kyllä puhutaan, mutta nimeä ei mainita.
Jeesuksen nimi annettiin Marian synnyttämälle pojalle vasta myöhemmin.
Matt. 1:21
Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä."- Anonyymi
Matt. 15:24
Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö".
Paavali keksi laajentaa markkina-aluetta ja alkoi julistaa Jeesusta myös pakanoille.
- Anonyymi
Ei siinä pakanoista mitään puhuta, vaan Israelin 12 heimon jälkeläisistä.
Matt. 1:21
Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,834483Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu243248Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?
Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt392904Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1172707- 162620
Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod172549Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka432537Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1132285MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,142085Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle
Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S281737