Mietin voisiko kilpirauhasen vajaatoiminta olla syypää oireisiini, minut todettiin masentuneeksi n. 5 vuotta sitten, masennuslääkkeet (en ole syönyt niitä aikoihin) eivät kuitenkaan saaneet oloani paremmaksi. silloin otettiin myös kilpirauhaskoe ja s- t4-v arvo oli 11 ja todettiin vain että onhan se aika alarajoilla mutta ei vielä haittaa.( s-tsh arvo oli 2001 2.22 ja 2003 1.42) Olen väsynyt koko ajan, töihin haluaisin mennä mutta en tiedä kuinka jaksan normaalia työtä, vuosi sitten opiskelujen takia olin työharjoittelussa 5kk ja silloin parin kuukauden jälkeen jouduin pyytämään pomolta työtuntieni vähentämistä 8:sta 6 tuntiin päivässä koska olin aivan poikki. Olen jatkuvasti kamalan ärtyinen, en muista välillä yksinkertaisia sanoja kuten hella, paita jne. ääneni on naiseksi aika matala, seksiä ei tee mieli. Kavereitakaan ei jaksaisi nähdä, jos käy kylässä niin päivän energia menee siihen eikä sitten muuta jaksa. veljelläni on kilpirauhasen vajaatoiminta.
Kilpirauhasen vajaatoiminta
7
318
Vastaukset
- tsh 26
Olet hoitovirheen uhri.
Heti lääkäriin ja uusiin kokeisiin.
Toivottavasti viitearvojas tuijottavat lääkärit saavat joskus maistaa omaa taitamattomuuttaan. - Uusi kokeet
Toinen mainitsikin jo tarvittavan. Veriarvosi kertovat selvästä vajaatoiminnasta. Sitä paitsi T4V on ns. varastohormoni ja T3V varsinainen kilpirauhashormoni. Useimmat lääkärit tuijottavat TSH:ta ainoana kilpirauhashormonina, mutta sinulla se on ollut ihan normaali.
Mene uusiin verikokeisiin (TSH, T4V, T3V ja TPOAb) ja sen jälkeen joko endokrinologille tai sisätautien erikoislääkärille. Arvauskeskuksissa tuijotetaan viitearvoja, ei asiakkaan vointia. Hyvät informaatiosivustot ovat kilpirauhasliitto.fi ja kilpirauhasenvajaatoiminta.fi sekä kilpirauhanen.com ; etenkin foorumit niissä.
Aikanaan minulla T4V oli 12 (viite 10-20), kun sain lääkityksen erittäin runsaiden vajaatoimintaoireiden "ansiosta" endokrinologilta. Lääkärisuosituksia löydät kilpirauhasenvajaatoiminta.fi -sivustolta. - Mikimi
kannattaa muistaa juu että kaikki ihmiset ei ole viitearvojen sisäpuolella voi olla hyvinkin että kärsit vajaa toiminnasta vaikka arvosi olisi viitearvojen sisällä nipin napin. VIitearvot ovat vain mitä ihmisillä keskimäärin on joku aina voi poiketa sieltä
- väsynyt ja saamaton
kilpirauhasliiton sivuilta katselin oireluetteloa ja aika moni täsmää.. väsymys, masentuneisuus, aloitekyvyttömyys,palelu (etenkin sormet/varpaat) tukka on kuiva mikään määrä kosteuttavaa hoitoainetta ei auta, kakkaa ei tulisi ellen päivittäin söisi leseitä, ääni ei ole niin naisellinen, olen jo vuosia miettinyt mitä ne kummat nivelkivut ovat kun yhtäkkiä saattaa ruveta koskemaan vaikka jotain sormen niveltä tai kantapäätä tai rannetta ja se kipu kestää kymmeniä sekunteja-minuutteja ja menee pois, kuukautiset ovat reilummanlaiset. Verikokeisiin olisi hyvä ilmeisesti mennä mutta tuntuu että terveyskeskuksessa tai muualla pidetään ihan luulosairaana jos sinne soittaa ja rupeaa vaatimaan verikoetta tälläisten epäilyjen takia.
- tsh 26
Menet siihen lääkäriin, josta helpoimmalla ja halvimmalla saat lähetteen verikokeisiin. Ensimmäisellä lääkärillä ei ole muuta väliä.
Laboratoriossa huolehdit, että varmasti lähettävät tulokset kirjallisena sinulle.
Sitten katsot tarkkaan, mille lääkärille niiden tulosten kanssa menet. Terveyskeskusksen voit jättää laskuista pois. Täytyy olla yksityinen sisätautilääkäri tai mielellään varsinainen endokrinologi.
Kirjoitat ylös nuo toisessa vastauksessa luetellut verikokeet ja vaadit niitä.
Jos tuntuu, että lääkäri on vastahakoinen, valehtelet lisää oireita. Esim. kaulassa solisluiden ympärillä särkee ajoittain niin perkeleesti, että tekisi mieli huutaa (esim. minulla oikeasti särkee juuri näin.) Lisäksi kerrot, että sinulla on suvussa paljon kilpirauhassairauksia. ja sitten luettelet litanian sukulaisia. Periksi et anna tai muuten ne mulkut pitää sinut sairaana lopun ikääsi.
(Pahoittelen kielenkäyttöäni, olen vain niin loputtoman kyllästynyt tähän sairaanhoidon alennustilaan.) - Minkäs teet
Jos kilpirauhasessa on reikä,vaikuttaako se tiheämpään virtsailuun ja väsymyksiin?Voiko reikä johtua pitkistä lääkityksistä?
- oma lääkintä
Levothyroxinia, mitä myös lääkärin määräämä lääke sisältää, saa kuka tahansa tilata netistä Ruostalaisesta lääkefirmasta homeoopaattisena lääkkeenä (kannattaa ensiksi käydä homeopaatilla, että löytyy itselle sopiva):
http://www.scanfarma.se/Produkter/Homeopatiska-lakemedel.html
nimi on:
Plantamed Thyromin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1785005Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,194397Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993107Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2532952Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432892- 522511
- 271929
- 221757
- 341743
- 681741