Maastossa ajo

citysamoilija

Heti alkuun täytyykin kiittää kaikkia huuliveikkoja ja muita huumorintajuisia ihmisiä. Sopivina annoksina palstan jutut toimii mitä parhaimpana viihdykkeenä. Milloin citymaasturit jäi jumiin minnekin nuoskalumeen ja alahuuli väpättää. :)

Usein täällä toistuu myös maininta katumaasureista kuinka ne eivät sovellu maastoon. Entäpä nämä "oikeat maasturit" sitten jotka soveltuvat maastoon. Mikä tämä mystinen maasto on missä niillä ajetaan?

Ymmärrän offroad harrastajat jotka ajavat maanomistajan luvalla rehellisesti metsässä. Heidän ajoneuvonsa ovat tieliikennekäyttöön sopimattomia eivätkä ole rekisterissäkään. Katumaastureiden yläpuolella on kuitenkin pajerot, landcruiser, ranget yms. Eli... mihin maastoon nämä ajoneuvot on tarkoitettu? Tosiasiassahan mökkitiet menee kesättalvet vaikka etuvetoisella.

En kritisoi kenenkään (katu)maasturi valintaa. Hauskempiahan nuo ovat kuin esim. etuvetoinen auto juurikin mainitulle mökkitielle kevään sohjoon. Jäin lähinnä pohtimaan mainintaa kun katumaasturit eivät kerta sovellu maastoon, niin mikä maasto se nyt sitten tarkalleen ottaen on mistä niillä ei voi ajaa...

39

3017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sportage
      • PNa-70

        Esim nimimerkkisi esikuvasta Kia Spostagesta löytyy joitain malleja, joita komeasti kaupataan nelivetoisina ja taitaa takaluukun kannessa olla 4x4 logokin, mutta todellisuudessa nämäkin ovat kaksivetoisia, eli edessä vetää yksi pyörä ja takana yksi. Jos halutaan oikein veistellä faktalla, niin yksi pyörä edessä vetää ja yksi pyörä takana työntää eteenpäin ajaessa.


      • 4wdhi
        PNa-70 kirjoitti:

        Esim nimimerkkisi esikuvasta Kia Spostagesta löytyy joitain malleja, joita komeasti kaupataan nelivetoisina ja taitaa takaluukun kannessa olla 4x4 logokin, mutta todellisuudessa nämäkin ovat kaksivetoisia, eli edessä vetää yksi pyörä ja takana yksi. Jos halutaan oikein veistellä faktalla, niin yksi pyörä edessä vetää ja yksi pyörä takana työntää eteenpäin ajaessa.

        Tuo on pahimman tilanteen eli ristiriipunnan kuvaus (jossa siinäkään asia ei luistonestojärjestelmästä johtuen asia ole aivan noin yksinkertainen).

        Jos neliveto on kytkettynä, niin aivan aidosti neljä pyörää vetää, kunnes tulee liian suuria kitkaeroja pyörien alle.

        Tuota käyttämääsi kärjistystä näkee usein, mutta se on yhtä harhaanjohtavaa kuin se, että luulee nelivetoisen vetävän joka tilanteessa jokaisella pyörällään.


      • Ahha21-
        4wdhi kirjoitti:

        Tuo on pahimman tilanteen eli ristiriipunnan kuvaus (jossa siinäkään asia ei luistonestojärjestelmästä johtuen asia ole aivan noin yksinkertainen).

        Jos neliveto on kytkettynä, niin aivan aidosti neljä pyörää vetää, kunnes tulee liian suuria kitkaeroja pyörien alle.

        Tuota käyttämääsi kärjistystä näkee usein, mutta se on yhtä harhaanjohtavaa kuin se, että luulee nelivetoisen vetävän joka tilanteessa jokaisella pyörällään.

        Ristiriipunnassa, jäällä, tms, hyvin monessa paikkaa voima voi karata.

        Mutta niin käy oikeissakin maastureissa, ei esimerkiksi Land Roverin Defenderissä ole ikinä ollut akseleilla tehtaalta lukkoja, ei Range Roverissakaan kuin vasta nyt aivan uusimmissa takana. Vanhoissa maastureissa melkein missään ei ollut oikeita lukkoja akseleilla, muutamaa Toyotan mallia ja Mersun G:tä lukuunottamatta.

        Tosin näissä maastureissa oli yleensä joustovaraa kohtalaisen paljon, joka teki sen, että lukkoja tarvitaan selvästi harvemmin, toisaalta eihän joustot esimerkiksi jään ja lumen kanssa samalla tavalla auta kuin lukot auttaisivat.

        Aika pitkälle pääsee ilman lukkojakin tietynlaisessa maastossa, pitää vain ajaa sen mukaan.

        Tässä vähän hauskan näköistä trial pätkää akselilukottomalla autolla, kuten suurin osa vanhoista maastureista on. :)
        http://www.youtube.com/watch?v=ldLKVCgEHIg


      • GrigNik

        Unimog.


    • citysamoilija

      Autoista ja vetotavoista on tavattu täällä jutella monesti.

      Keskustelun aiheena maasto... missä tieliikennerekisterissä olevalla maasturilla ajetaan?

    • citysamoilija

      Tätäpä ajoinkin takaa. Kun usein puhutaan ettei katumaastureilla ole asiaa maastoon. Niin eihän sellaista maastoa ole edes olemassa missä saisi millään maasturilla ajaa. Ellet sitten satu olemaan metsän omistaja. Mutta miksipä sitä sinne umpimetsään haluaisi edes ajaa.

      • No jaa'a...

        Kyllähän citymaasturit ovat käyttötarkoitukseensa hyviä laitteita. Eli niilläa voi ajaa paljon huonompia teitä huolettomasti kuin henkilöautoilla. Ja oikealla maasturilla taas paljon huonompia teitä mitä citymaastureilla.

        Tottakai "maastossa"/huonoilla teillä saa ajaa ja ajavat muutkin kuin offroad harrastajat hyvin paljon. Mutta ei toki missä sattuun maastossa, eikä Suomessa varsinkaan luvatta toisten mailla. :)

        Maastoauto on monelle hyvä työkalu. Jos tarvii ajaa huonosti aurattuja teitä, jos tarvii ajaa pellolla tarkastamassa tiluksia tai jos tarvitsee vetää painavaa kärryä, ja kyllä Suomesta löytyy paljon niin huonoa tietäkin, että henkilöatuossa kokoajan pohja kolisee ja hampaat tippuu suusta, koska nykyhenkilöautot ovat älyttömän matalia.

        En nyt väitä, etteikö ole paljon niitäkin, jotka eivät aja huonoja teitä yhtään, varmasti on. Tosin esim vetoautoa tarvitsevilla täysin ymmärrettävää.


      • Höpisijäkö?
        No jaa'a... kirjoitti:

        Kyllähän citymaasturit ovat käyttötarkoitukseensa hyviä laitteita. Eli niilläa voi ajaa paljon huonompia teitä huolettomasti kuin henkilöautoilla. Ja oikealla maasturilla taas paljon huonompia teitä mitä citymaastureilla.

        Tottakai "maastossa"/huonoilla teillä saa ajaa ja ajavat muutkin kuin offroad harrastajat hyvin paljon. Mutta ei toki missä sattuun maastossa, eikä Suomessa varsinkaan luvatta toisten mailla. :)

        Maastoauto on monelle hyvä työkalu. Jos tarvii ajaa huonosti aurattuja teitä, jos tarvii ajaa pellolla tarkastamassa tiluksia tai jos tarvitsee vetää painavaa kärryä, ja kyllä Suomesta löytyy paljon niin huonoa tietäkin, että henkilöatuossa kokoajan pohja kolisee ja hampaat tippuu suusta, koska nykyhenkilöautot ovat älyttömän matalia.

        En nyt väitä, etteikö ole paljon niitäkin, jotka eivät aja huonoja teitä yhtään, varmasti on. Tosin esim vetoautoa tarvitsevilla täysin ymmärrettävää.

        Minä ajan vallan pääteillä n 60 tuhatta km vuodessa ja aina maastoautolla, jossa on jatkuva neliveto. Perässä on työni vuoksi aina n 700- 1200 kg paiinoinen peräkärry. Eipä tulisi mieleenikään vaihtaa citymaasturiin, heh.
        Eli vastaus aloittajan näsäviisaaseen kysymykseen, Suomen päätieverkosto on se maasto, jossa maastoautolla ajetaan.


      • siksi siti
        Höpisijäkö? kirjoitti:

        Minä ajan vallan pääteillä n 60 tuhatta km vuodessa ja aina maastoautolla, jossa on jatkuva neliveto. Perässä on työni vuoksi aina n 700- 1200 kg paiinoinen peräkärry. Eipä tulisi mieleenikään vaihtaa citymaasturiin, heh.
        Eli vastaus aloittajan näsäviisaaseen kysymykseen, Suomen päätieverkosto on se maasto, jossa maastoautolla ajetaan.

        Minäkin ajan vallanteillä ja perässä huvinvuoksi 2200 kiloinen matkailuvaunu, siksi sitimaasturi.


      • Tosion2
        Höpisijäkö? kirjoitti:

        Minä ajan vallan pääteillä n 60 tuhatta km vuodessa ja aina maastoautolla, jossa on jatkuva neliveto. Perässä on työni vuoksi aina n 700- 1200 kg paiinoinen peräkärry. Eipä tulisi mieleenikään vaihtaa citymaasturiin, heh.
        Eli vastaus aloittajan näsäviisaaseen kysymykseen, Suomen päätieverkosto on se maasto, jossa maastoautolla ajetaan.

        Onko myös alennusvaihteisto?


      • GrigNik

        Kaikkialla maailmassa on loputtomiin raskassa maastossa autoilla ajamista harrastajia huvin ja hauskuuden vuoksi, Pohjois-Amerikassa ja Etelä-Amerikassa, Venäjällä ja Brasiliassa, Saksassa ja Portugalissa jnp! Ja sitäkin enemmän on niitä jotka ajavat mudassa koska se on pakko, koska muuten ei pääse mudan taakse jonnekin minne on pakko päästä, ja viedä kuorman tai ihmisiä! Jopa Ruotsissa on huomattu vastavaa! Vain Suomessa löytyy niitä kuka joka lähtöön surkee omistajien oman maan itkuja!


    • citysamoilija

      Myönnettäköön, aloitus saattoi olla hieman provokatiivinen tai näsäviisas :)

      Eli kommentit eri autojen soveltuvuudesta maastoon pitää osittain paikkansa. Asiaa voisi verrata vaikka vaellusretkeen. Sinnekin voi valita nappakengät ja eteenpäin pääsee. Huomattavasti mukavampaa ja huolettomampaa se on kuitenkin vaelluskengillä. Sama siis autoissa. Etuvetoisellakin "maastossa" (eli huonokuntoisella tiellä) voi ajella mutta isomman maavaran kera huolettomampaa.

      • 4wdhi

        Minusta aloitus ei ollut näsäviisas, vaan aivan aiheellinen kysymys. Pitkälti samaa olen itsekin pohtinut. Käytän citymaasturiani myös maastoajoon (=huonot ajourat, auraamattomat peltotiet auton kykyjen rajoissa jne.) ja olen usein pohtinut, mikä on se maastokyvykyyslisä, josta todella hyötyisin aidon maasturin tapauksessa. Epäilen, että hyvin, hyvin harvalla on tarvetta ajaa autolla pahempiin paikkoihin (tai edes sitä maanomistajan lupaa). Citymaastureita on parjattu paljolti turhaan, suurempi turhake on monesti se järeä maasturi, koska se on käyttötarkoitukseen nähden niin yliampuva.

        Tosin nythän citymaasturiluokkaa on viime vuosina "rappeutettu": maavaroja on järjestään pienennetty (joitain poikkeuksiakin on). Autoista ollaan viimein tekemässä yhtä kyvyttömiä, kuin millaiseksi niitä on vuosia paljolti aiheettomasti väitetty.


      • Voi raasua
        4wdhi kirjoitti:

        Minusta aloitus ei ollut näsäviisas, vaan aivan aiheellinen kysymys. Pitkälti samaa olen itsekin pohtinut. Käytän citymaasturiani myös maastoajoon (=huonot ajourat, auraamattomat peltotiet auton kykyjen rajoissa jne.) ja olen usein pohtinut, mikä on se maastokyvykyyslisä, josta todella hyötyisin aidon maasturin tapauksessa. Epäilen, että hyvin, hyvin harvalla on tarvetta ajaa autolla pahempiin paikkoihin (tai edes sitä maanomistajan lupaa). Citymaastureita on parjattu paljolti turhaan, suurempi turhake on monesti se järeä maasturi, koska se on käyttötarkoitukseen nähden niin yliampuva.

        Tosin nythän citymaasturiluokkaa on viime vuosina "rappeutettu": maavaroja on järjestään pienennetty (joitain poikkeuksiakin on). Autoista ollaan viimein tekemässä yhtä kyvyttömiä, kuin millaiseksi niitä on vuosia paljolti aiheettomasti väitetty.

        Heh, harvoin henkilö vastaa itse itselleen omaan kirjoitukseensa.


      • GrigNik

        Kuinka hyvin soveltuvat etu- tai takavetoiset autot ajamaan syvässä lumessa?


    • Duste risti

      Minusta aloittajan kysymys on hyvä. Minäkin ihmettelen mikä on se maasto, jossa "oikeilla" maastureilla ajetaan. Päätiellä kioski perässä ei kelpaa vastaukseksi.
      Nimim. yli 10 v. katumaasturilla ja edelleenkin.

      • Höpisijäkö?

        Lopeta hyvä mies jo oman aloituksesi kommentointi.
        Lisäksi tyhmyyttäsi korostaa se, että mielestäsi kärryn veto kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa pääteillä ei ole peruste maasturin hankinnalle. Eipä tulisi mielenikään vaihtaa etuvetoiseen cittariin jatkuvalla nelivedolla olevaa maasturiani juuri kärrynvedon takia ja juuri pelkästään pääteillä, kuten ylempänä kirjoitin.


    • citysamoilija

      Aloituksessa jo sanoin ettei ole tarkoitus kritisoida kenenkään autovalintaa. Parhaimmillaan auto tukee vaikkapa työntekoa ja saa hieman kuluja takaisin. Ilmeisesti "Höpsijäkö?" nimimerkillä tälläinen tilanne on? Ei kait kukaan huvikseen hinaa kuormaa maasturilla edestakaisin.

      Keskustelun ajatuksena oli puhua maastosta mihin tarvitaan maasturi. Sellainen paikka mihin et voi henkilöautolla tai katumaasturilla ajella. Toistaiseksi vastaus on ollut huonokuntoinen tie.

      Kuorman vetäminen maantiellä ovat mielestäni eri asiaa kuin tämä paljon keskusteltu "maasto".

      ps. pari kommenttia yllä on kyllä aivan eri henkilöiden kirjoituksia. kaiketi tällä palstalla muutama muukin vierailija on?

      • Jimnyx

        Suzuki Jimny yhdistää fiksusti henkilöauton ja mönkijän, ja juuri siksi sillä ajelenkin. Kätevä auto yhden miehen lyhyehkölle työmatkalle, kauppareissuille ja vaikkapa vapaa-ajan retkelle rallireitin varrelle. Keli ja tiestö ovat aina oikeat!

        Sitä mönkijä-ominaisuutta voi hyödyntää tiluksilla kärrinveturina (polttopuut, maa-ainekset, jätteet), eikä ole lainkaan ongelmallista käydä kaupungin puolella rautakaupassakaan. Jimny ja kärri on erittäin käytännöllinen yhdistelmä myös puutarhassa omena-aikaan tai lehtien haravoinnissa. Käsikärrien kanssa tuhlautuisi aikaa aivan toisella tavoin.

        Jimnylle naureskelijat eivät kykenisi omilla sedaneillaan sen enempää kuin ylikokoisilla maastureillaankaan hoitamaan niitä juttuja joihin Suzukiani käytän. Mönkijällä puolestaan ei juuri kukaan lähde talvella rautakauppaan.


      • Jaa'a
        Jimnyx kirjoitti:

        Suzuki Jimny yhdistää fiksusti henkilöauton ja mönkijän, ja juuri siksi sillä ajelenkin. Kätevä auto yhden miehen lyhyehkölle työmatkalle, kauppareissuille ja vaikkapa vapaa-ajan retkelle rallireitin varrelle. Keli ja tiestö ovat aina oikeat!

        Sitä mönkijä-ominaisuutta voi hyödyntää tiluksilla kärrinveturina (polttopuut, maa-ainekset, jätteet), eikä ole lainkaan ongelmallista käydä kaupungin puolella rautakaupassakaan. Jimny ja kärri on erittäin käytännöllinen yhdistelmä myös puutarhassa omena-aikaan tai lehtien haravoinnissa. Käsikärrien kanssa tuhlautuisi aikaa aivan toisella tavoin.

        Jimnylle naureskelijat eivät kykenisi omilla sedaneillaan sen enempää kuin ylikokoisilla maastureillaankaan hoitamaan niitä juttuja joihin Suzukiani käytän. Mönkijällä puolestaan ei juuri kukaan lähde talvella rautakauppaan.

        En ole tavannut jimnylle naureskelijoita. Päinvastoin, sehän on varsin arvostettu laite offroad piireissäkin, koska on hyvä aihio. Henkilöautosta se on varsin kaukana. Siinä kun on runko, suorat akselit, ja maasturikori, eli takatilat ovat epäkäytännölliset kuten kaikissa 3 ovisissa maastureissa.

        Vakiona tosin ei se ihan mönkijälle maastossa pärjää, koska esimerkiksi tasauspyörästön lukot akseleilta puuttuu, jotka nykymönkijöissä ovat. :) Mutta eipä mönkijöille pärjää juuri mikään muukaan, ei sillä.

        Varmsti fiksu peli luokassaan. Mutta pitää ymmärtää, että erlaiset autot ovat käytännöllisiä vähän eri tarkoituksiin.


    • Viherrenki-Bobcat

      Muutaman viimeisen kuluneen vuoden aikana kaikkein vaativimmat ajo-olosuhteet ovat tainneet muuten talvikaudella osua jonnekin niinkin syrjäiseen Suomen kolkkaan kuin Helsingin kantakaupunkiin. Siellä lumikaaoksen keskellä jokainen voi kaikessa rauhassa pohdiskella autovalintojaan. Toiset toimivat paremmin ja toiset huonommin. Liikkeellepääsyä edeltävän lapiotyön määrä vaihtelee ja lumivallit ovat toisille magneettisempia.

      Vetoautot ovat sitten vielä asia erikseen. Kun kärryn kokonaispainossa mennään sinne 2500 kg ja enemmän, alkavat vetoautovalinnat olla vähissä, sekä laillisuuden että toimivuudenkin suhteen. Yhdestä päästä vetävien tuon kaliiperin vetoautojen valikoima on runsas kuin kanan hammaskartta. Raskaat pakettiautot käyvät kyllä, muttei niistä yleensä perheen ainoaksi yleisautoksi ole.

      Nykyisin monessa työssä ja harrasteessa raskaamman sarjan kärry on sääntö eikä poikkeus. Nostolava, Bobcat, minikaivuri, grillimyyntikärry, kioskivaunu, kahden auton traileri, kahden hevosen vinkka, screenikärry, maalauskone, matkamökki, venetraileri; näitähän riittää ja lisää tulee. Saahan noita yrittää kiskoa millä hyvänsä. Mutta väärällä valinnalla matka katkeaa pian, huonoon keliin, lumeen, vastamäkeen, rantaruohikkoon, saviränniin - tai ratsiaan.

      Ladamiehet, joiden ainoa kokemus on ollut kerran vuodessa viedä lehtikuorma jätekeskukseen Naapurin Ramilta lainatulla minimuulilla, ovat sitten erikseen - mutta hirveästi kyllä äänessä tässäkin asiassa.

      Hevosmiehet, uistelijat ja työkoneenkuskaajat, kertokaapa te millaisilla vehkeillä pitää kulkea, kun kierretään 20000 km/vuosi kisoja tai työmestoja ympäri Suomen, kesää talvea, säässä kuin säässä. Ja ei mitään kiirettä koskaan, aina on ainakin viikko aikaa mihin vaan äpöstämiseen kesken matkan...

      • Nyt on normi talvi

    • Tosion2

      Aikanaan kun autourheilua harrastin niin kilpuria tuli hinattua enemmänkin kuin tuo 2000km vuodessa, kilpuri trailerilla, huoltokamat vetoautossa ja huoltomiehistö samassa autossa, kulkineena oli Volksvagen LT ja ainosataan takatyöntöinen.
      Tuolla hoitui niin meno kuin paluumatkakin, huollot hoitivat tuolla ja ei mitään ongelmia ollut.
      Nyt jos ajatellaan että jokin kärry tarvitsee pääteillä hinaamiseen järeän nelivetoisen katumaasturin niin voidaan olettaa että sen kärryn vetäjän olisi syytä opetella ajamaan autoa.
      Nykyiset NS.citymaastirit ovat todella päteviä juurikin venetrailerin vetoon ja vastaavaan, normaalisti etuvedolla ja sitten kun tarvitaan lisää niin kytketään neliveto toimintaan, noilla jatkuvilla vedoilla varustetuilla ei sen pahemmista paikoista pääse jollei niissä ole lukkoja edessä, takana ja vähän välilläkin.

      • No tuota...

        LT vie yhtä paljon tai vähän enempi polttoainetta mitä keskikokoinen maasturi. LT ei myöskään matkustusmukavuudeltaan ole mikään loistavin ja laiskakin on, mutta vetoautona ja kuljetuslaitteena hyvinkin järeä ja käytännöllinen. :)

        En siis ymmärrä mitä ajat takaa sillä, että pakulla voi vetää, no voi voi, mutta niin voi maasturillakin ja citymaasturilla ja henkilöautollakin voi niin paljon kuin otteessa on sallittu.

        Citymaasturit ovat päteviä vetureita, jos on tarve vetää 2000kg ja sen alle. Jos yli menee, ainoa mukava vaihtoehto, jossa perhekkin kulkee mukana ovat maasturit.

        En ymmärrä tätä logiikkaa, että pitää olla joku hyvinkin erityinen tarve ennenkuin olisi oikeutettu ajamaan maasturilla. Eihän tätä logiikkaa sovelleta mihinkään muuhunkaan autoiluun. Jos joku haluaa ajaa urheiluautolla, on se ihmisille yleensä sanomattakin selvää miksi, eikä kukaan siitä marise. 90% ihmisten normi autoilusta, hoituisi 500 kuutiosella muutaman satakiloa painavalla kopperolla. Ei näin kuitenkaan suurin osa ihmisistä tee, koska ihmiset ovat mukavuudenhaluisia ja saavat kyllä maksaakkiin siitä aika paljon käyttökulujen muodossa. Se jää sitten jokaisen itse harkittavaksi, haluaako pistää rahansa maasturiin vai ajaa henkilöautolla. :)

        Ihan kaikki autot ovat moneltakin aspektiltaan turhakkeita täynnä. Se mistä tässäkin nyt tingataan on enempi se, että mikä on kenenkin mielestä kohtuullinen raja, paljonko turhaketta autossa saa olla . . .

        Suomessa autovero kyllä pitää huolen siitä, ettei isosta maasturista tule kansanautoa. Niiden määrä tulee katukuvassa tippumaan selvästi, kun uusien myynti on tippunut jo aikoja sitten, 80-luvun huippuarvoista, jolloin maastureita sai halvalla, kun vero oli olematon, kun mahdollinen sodanajan maasturitarve haluttiin turvata.


      • Rautaperse, joskus

        No 2000 kilsaa vuodessa menee vaikka kottikärryllä. Kerro kymmenellä, niin sitten palaamme asiaan. LT on silti vain karu paku. Kauanko kelpasi muijalle ja mukuloille? Työhommissa pistämätön, mutta mukavuudet hirmuliskokaudelta. Palataan asiaan sitten joskus tällä vuosituhannella. Olemme nykyään pehmeitä, mukavuuskin merkkaa jotakin..


    • älkää kadehtiko

      Melko moni, kuten minä tykkää ajella järeällä neliveto maasturilla sen enempää miettimäti sen oikeaa käyttötarkoitusta. En vedä kärryä, ei ole edes koukkua, enkä aja huonoilla teillä, kuin todella harvoin. Kanssa autoilijoita ja etenkin citymaasturi miehiä harmittaa ja käy varmaankin kateeksikin autoni, mutta en häiriinny asiasta. Melko moni haluaisi uudehkon ison maasturin kuitenkin sisimmissään, mikäli taloudellisesti se olisi mahdollista. Itse olen tienanut ruumiillisella työllä varat, jotka autooni laitan ja nykyinen autoni maksoi 70 tuhatta euroa lisävarusteineen. Uskon, että monikaan kateellinen ei kadehtisi sitä raskasta ruumiillista työtä ja tuntimäärää, jolla olen varani hankkinut.
      Jokainen onneksi saa itse päättää autonsa mallin ja merkin sekä käyttötarkoituksen, johon autoonsa käyttää.

      • tällaista

        Tuo eka lause pitää todellakin paikkansa.
        Jos verrataan parin kolmenkympin cittareita ja yli viidenkympin järeitä maastureita, niin kaikkihan sen tietävät, varsinkin citymaasturikuskit, että siinä isossa vaan on sitä "MUNAA" ja se riittä syyksi ajaa myös sillä. Okei, iso on kallis pitää, ajaa ja ennenkaikkea hankkia, mutta eiköhän jokaisella ison hankkineella nämä perus asiat ole tiedossa ja lompakossa pinkka kohdillaan :=)
        Selvyyden vuoksi todettakoon, että itse ajelen kymppitonnin farkulla.


      • citysamoilija

        Tuossa tuli ainakin rehellinen kommentti maasturin hankintaan. Pisteet siitä. Vaikka keskustelun aiheena onkin maasto johon tarvitaan maasturi, niin poikkean itsekin nyt aiheesta hieman. Uteliaisuudesta kysyn, minkä merkkisen/mallisen maasturin hommasit?


      • ei kontaten
        citysamoilija kirjoitti:

        Tuossa tuli ainakin rehellinen kommentti maasturin hankintaan. Pisteet siitä. Vaikka keskustelun aiheena onkin maasto johon tarvitaan maasturi, niin poikkean itsekin nyt aiheesta hieman. Uteliaisuudesta kysyn, minkä merkkisen/mallisen maasturin hommasit?

        Minä ajelen Jimnyllä.On riittänyt tarpeisiini ja munanikin mahtuu kyytiin kuin myös housuuni, ja on sekin riittänyt tarpeisiini. Eli: resurssien puitteissa itsekunkin on koetettava pärjätä.


    • Tosion2
    • test2

      test

      • Suo upottaa

        Ihan kunnon Ameriiiikan offimeininkiä. Varsinkin Luxi on aika rankasti rakennettu: kauhumutiaiset, nelipyöräohjaukset, umpilukot joka peffassa, super-granny-low-boxit ja muut herkut. Mutta, näillä ei kyllä ole paljon mitään yhteistä niiden CRV:den, RAVien, Sportageiden, Terranoiden ja muiden kanssa joista täällä enimmäkseen jappastaan... Hyvä esimerkki kuitenkin siitä, mitä "maastoajo" joskus tarkoittaa.


      • Joo...
        Suo upottaa kirjoitti:

        Ihan kunnon Ameriiiikan offimeininkiä. Varsinkin Luxi on aika rankasti rakennettu: kauhumutiaiset, nelipyöräohjaukset, umpilukot joka peffassa, super-granny-low-boxit ja muut herkut. Mutta, näillä ei kyllä ole paljon mitään yhteistä niiden CRV:den, RAVien, Sportageiden, Terranoiden ja muiden kanssa joista täällä enimmäkseen jappastaan... Hyvä esimerkki kuitenkin siitä, mitä "maastoajo" joskus tarkoittaa.

        Videolla ei ollut Luxia. Punainen laviska on tacoma . . .

        Terrano on muuten ihan pätevä laite.

        Muut luettelostasi, enempi citymaastureita, tosin, mikä estää niistäkään rakentamasta, pitää vaan pistää vähän enempi osia kiertoon.


    • Pitkä Defender

      Citymaasturitkin tarvitsevat esikuvia.

    • lapio mies

      tule ajamaan kuivuneen joen pohjalle. opettele ensin jarven ranta kivikossa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1371
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1104
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1060
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      859
    Aihe