Hätäjarrutus ABS-autolla

Tilaajavastuu

Miten teette? Painatteko pelkkää jarrua ellei joudu kokonaan pysähtymään?

51

1987

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kilpailutus..

      Ei pelkkää jarrua, teen erilailla kuin mitä opetetaan ja painan samalla
      myös kaasun pohjaan, haluan soveltaa liikenteessä ja olla erilainen.
      Luulen että meillä on jotain yhteistä..

      Joskus myös vilautan vilkkua, jompaan kumpaan suuntaan...
      ihan muuten vaan..

    • todellakin

      Ja mitähän muita konsteja olisi, jalka ovenraosta tielle, joten olipa typerä aloitus.

      • Tilaajavastuu

        Jos autosta jotain tietäisit, niin ABS:lla varustetussa autossa voidaan kova, lyhytaikainen jarrutus tehdä ilman kytkintä.

        En nyt opeta sinua vaan odottelen viisaammilta vastauksia...


      • Voi voi!
        Tilaajavastuu kirjoitti:

        Jos autosta jotain tietäisit, niin ABS:lla varustetussa autossa voidaan kova, lyhytaikainen jarrutus tehdä ilman kytkintä.

        En nyt opeta sinua vaan odottelen viisaammilta vastauksia...

        Siis oliko tuo jollekin uutta? Miksi oletat sen koko ABS:n idean olevan? Jarrutusko tavanomaisesti?

        Varsinainen valopää!


      • Tilaajavastuu
        Voi voi! kirjoitti:

        Siis oliko tuo jollekin uutta? Miksi oletat sen koko ABS:n idean olevan? Jarrutusko tavanomaisesti?

        Varsinainen valopää!

        Kerrohan mikä on ABS:n tarkoitus sinun mielestä.


      • Voi voi!
        Tilaajavastuu kirjoitti:

        Kerrohan mikä on ABS:n tarkoitus sinun mielestä.

        Lyhyesti: jarrutuksen helpottaminen.


      • Ai ai.
        Voi voi! kirjoitti:

        Lyhyesti: jarrutuksen helpottaminen.

        Hieman pitemmin: pyörien lukkiutumisen estäminen jarrutuksessa.


      • Voi voi!
        Ai ai. kirjoitti:

        Hieman pitemmin: pyörien lukkiutumisen estäminen jarrutuksessa.

        No, eikös se juuri ole helpottamista!
        Saa painaa tallan pohjaan ja hidastuvuus on maksimaalinen.

        Samalla on katsittu muita kuljettajan vakiotoimintoja.


      • Tilaajavastuu
        Ai ai. kirjoitti:

        Hieman pitemmin: pyörien lukkiutumisen estäminen jarrutuksessa.

        Ja miksi tällainen?


      • Tilaajavastuu
        Voi voi! kirjoitti:

        No, eikös se juuri ole helpottamista!
        Saa painaa tallan pohjaan ja hidastuvuus on maksimaalinen.

        Samalla on katsittu muita kuljettajan vakiotoimintoja.

        Sillä ei ole mitään tekemistä jarrutuksen helpottamisen kanssa.


      • Voi voi!
        Tilaajavastuu kirjoitti:

        Sillä ei ole mitään tekemistä jarrutuksen helpottamisen kanssa.

        No kytke pois, jos sulle ei ole helpotusta.


      • hätätilanne
        Tilaajavastuu kirjoitti:

        Jos autosta jotain tietäisit, niin ABS:lla varustetussa autossa voidaan kova, lyhytaikainen jarrutus tehdä ilman kytkintä.

        En nyt opeta sinua vaan odottelen viisaammilta vastauksia...

        Ei jarruttamiseen kytkintä tarvita ja sillä ei ole mitään väliä vaikka auto sammuu hätätilanteessa. Tärkeintä on saada vauhti pois.


      • ei tullu mieleen

        "Ja mitähän muita konsteja olisi, jalka ovenraosta tielle, joten olipa typerä aloitus. "

        Jarruahan voisi tosiaan painaa oikealla jalalla ja sen lisäksi jarruttaa vasemmalla jalalla oven raosta.


      • Mietitä sitä!
        hätätilanne kirjoitti:

        Ei jarruttamiseen kytkintä tarvita ja sillä ei ole mitään väliä vaikka auto sammuu hätätilanteessa. Tärkeintä on saada vauhti pois.

        Koittapa tehdä nopeita ohjausliikkeitä paniikkitilanteessa ohjaistehostetussa autossa josta moottori on sammunut! Ei käänny ratti yhtä helposti/nopeasti kuin moottorin käydessä. Kyseinen ilmiö voi olla juuri se ratkaiseva tekijä jolla ratkaistaan onnistuuko väestö vai eikö onnistu!! Kokeile: Jarruta täysillä ja sammuta moottori samaan aikaan....


      • mietit ihan turhia
        Mietitä sitä! kirjoitti:

        Koittapa tehdä nopeita ohjausliikkeitä paniikkitilanteessa ohjaistehostetussa autossa josta moottori on sammunut! Ei käänny ratti yhtä helposti/nopeasti kuin moottorin käydessä. Kyseinen ilmiö voi olla juuri se ratkaiseva tekijä jolla ratkaistaan onnistuuko väestö vai eikö onnistu!! Kokeile: Jarruta täysillä ja sammuta moottori samaan aikaan....

        Jos renkaat pyörii eikä kytkin ole pohjassa niin myös moottori pyörii ja silloin myös hydraulinen ohjaustehostin toimii. Eihän sammutetussa auotossa toimi jarrutkaan kovin kummoisesti. Moottorin käymisestä huolehtiminen on täysin triviaalikysymys hätäjarrutuksessa.


      • Tilaajavastuu
        mietit ihan turhia kirjoitti:

        Jos renkaat pyörii eikä kytkin ole pohjassa niin myös moottori pyörii ja silloin myös hydraulinen ohjaustehostin toimii. Eihän sammutetussa auotossa toimi jarrutkaan kovin kummoisesti. Moottorin käymisestä huolehtiminen on täysin triviaalikysymys hätäjarrutuksessa.

        "Jos renkaat pyörii...".
        Renkaat eivät pyöri ABS:llä koko ajan vaan jaksottain.
        Katso tuubin pätkä alhaalla.
        Onko täällä yksi ainoa minun lisäkseni ( Mietitä sitä! ), joka on katsellut ABS:llä jarruttamista myös auton ulkoa ja tajuaa, että ABS:n lukitessa pyörän myöskään moottori ei käy ellei kytkin ole painettuna samanaikaisesti.


      • opetuslupaope
        Mietitä sitä! kirjoitti:

        Koittapa tehdä nopeita ohjausliikkeitä paniikkitilanteessa ohjaistehostetussa autossa josta moottori on sammunut! Ei käänny ratti yhtä helposti/nopeasti kuin moottorin käydessä. Kyseinen ilmiö voi olla juuri se ratkaiseva tekijä jolla ratkaistaan onnistuuko väestö vai eikö onnistu!! Kokeile: Jarruta täysillä ja sammuta moottori samaan aikaan....

        Olen opettanut lastani opetusluvalla ja pari kertaa jouduin tekemään hätäjarrutuksen apukuskin paikalta, kun joku törppö tuli yllättäen eteen, eikä oppilas tietenkään ehtinyt reagoida oikein muutaman tunnin ajokokemuksella.

        Apukuskin puolella ei ole kytkinpoljinta, joten auto tietysti sammui jarrutuksessa, mutta mitä se haittaa?


      • niin?
        Tilaajavastuu kirjoitti:

        "Jos renkaat pyörii...".
        Renkaat eivät pyöri ABS:llä koko ajan vaan jaksottain.
        Katso tuubin pätkä alhaalla.
        Onko täällä yksi ainoa minun lisäkseni ( Mietitä sitä! ), joka on katsellut ABS:llä jarruttamista myös auton ulkoa ja tajuaa, että ABS:n lukitessa pyörän myöskään moottori ei käy ellei kytkin ole painettuna samanaikaisesti.

        Mitä sittten? Kun renkaat pyörii niin moottorikin pyörii, jos siis ei ole painettu kytkintä pohjaan. Ei se mitään haittaa vaikka moottori on välillä 0.2 sekuntia pyörimättä.

        En ymmärrä mitä ajat tällä jankuttamisella takaa? Että olisi pitänyt painaa kytkintä? Kytkintä voi painaa, mutta jarrua pitää painaa. Jos unohtaa painaa hätäjarrutuksessa kytkintä, niin ei se haittaa mitää, auto kyllä kestää sen. Mutta jos unohtaa painaa jarrua, niin joku voi kuolla.


      • tiedetään kyllä
        Tilaajavastuu kirjoitti:

        "Jos renkaat pyörii...".
        Renkaat eivät pyöri ABS:llä koko ajan vaan jaksottain.
        Katso tuubin pätkä alhaalla.
        Onko täällä yksi ainoa minun lisäkseni ( Mietitä sitä! ), joka on katsellut ABS:llä jarruttamista myös auton ulkoa ja tajuaa, että ABS:n lukitessa pyörän myöskään moottori ei käy ellei kytkin ole painettuna samanaikaisesti.

        Kyllä täällä varmaan kaikki teitää miten ABS toimii. En vain ymmärrä että merkitystä moottorin pyörimisellä tai pyörimättömyydellä on hätäjarruttamisen kanssa.


      • Niinpä niin
        niin? kirjoitti:

        Mitä sittten? Kun renkaat pyörii niin moottorikin pyörii, jos siis ei ole painettu kytkintä pohjaan. Ei se mitään haittaa vaikka moottori on välillä 0.2 sekuntia pyörimättä.

        En ymmärrä mitä ajat tällä jankuttamisella takaa? Että olisi pitänyt painaa kytkintä? Kytkintä voi painaa, mutta jarrua pitää painaa. Jos unohtaa painaa hätäjarrutuksessa kytkintä, niin ei se haittaa mitää, auto kyllä kestää sen. Mutta jos unohtaa painaa jarrua, niin joku voi kuolla.

        Niin, sinä et vaan ymmärrä. Muita ei ole samaa vaivaa.


      • paljon helpompaa
        Tilaajavastuu kirjoitti:

        Sillä ei ole mitään tekemistä jarrutuksen helpottamisen kanssa.

        Tietysti se helpottaa jattuttamista. ABS jarrullisessa autossa voi painaa poljinta niin lujaa kuin sielu sietää ja auto huolhetii siitä että renkaat ei jämähdä lukkoon esimerkiksi tiestä tai renkaista johtuvan pitoeron vuoksi. ABS jarrullisella autolla tehokas jarruttminen on käytännön tilanteissa paljon tehokkaampaa ja turvallisempaa kuin vanhanaikaisilla tavallisilla jarruilla.


      • pieni liike
        Mietitä sitä! kirjoitti:

        Koittapa tehdä nopeita ohjausliikkeitä paniikkitilanteessa ohjaistehostetussa autossa josta moottori on sammunut! Ei käänny ratti yhtä helposti/nopeasti kuin moottorin käydessä. Kyseinen ilmiö voi olla juuri se ratkaiseva tekijä jolla ratkaistaan onnistuuko väestö vai eikö onnistu!! Kokeile: Jarruta täysillä ja sammuta moottori samaan aikaan....

        Silloin kun renkaat ei pyöri, niin myöskään ohjaaminen ei onnistu, mutta kun rengas taas pyörii niin myös moottori pyötii ja ohauskin toimii.

        Väistötilanteessahan ratin liikeet on hyvin tehtynä äärimmäisen pieniä. Raju ratin kääntäminen saa auton helposti heittelehtimään tai jopa pyörähtämään.

        Maantienopeuksissa ohaustehostimesta ei ole mainittavaa hyötyä.

        Kannattaisi mennä käymään liukkaan kelin ajo-opetus kurssilla.


      • diipa daa
        Niinpä niin kirjoitti:

        Niin, sinä et vaan ymmärrä. Muita ei ole samaa vaivaa.

        Täällä on vain yksi joka luulee "ymmärtävänsä"....


      • Mietitä sitäkin!
        niin? kirjoitti:

        Mitä sittten? Kun renkaat pyörii niin moottorikin pyörii, jos siis ei ole painettu kytkintä pohjaan. Ei se mitään haittaa vaikka moottori on välillä 0.2 sekuntia pyörimättä.

        En ymmärrä mitä ajat tällä jankuttamisella takaa? Että olisi pitänyt painaa kytkintä? Kytkintä voi painaa, mutta jarrua pitää painaa. Jos unohtaa painaa hätäjarrutuksessa kytkintä, niin ei se haittaa mitää, auto kyllä kestää sen. Mutta jos unohtaa painaa jarrua, niin joku voi kuolla.

        Jos paniikkijarrutuksessa pidät kytkimen pohjassa ja moottori sammuu syystä tai toisesta ei se moottori silloin sitä hydraulipumppua pyöritä. Ja abs-jarruissa pyörät pyörivät lukkojarrutuksessa niin hiljaa ettei niiden pyöriminen riitä ohjauksen tehostamiseen.


      • piruetti'
        paljon helpompaa kirjoitti:

        Tietysti se helpottaa jattuttamista. ABS jarrullisessa autossa voi painaa poljinta niin lujaa kuin sielu sietää ja auto huolhetii siitä että renkaat ei jämähdä lukkoon esimerkiksi tiestä tai renkaista johtuvan pitoeron vuoksi. ABS jarrullisella autolla tehokas jarruttminen on käytännön tilanteissa paljon tehokkaampaa ja turvallisempaa kuin vanhanaikaisilla tavallisilla jarruilla.

        Todellisuudessa lukkojarrutuksella auto pysähtyy lyhyemmällä matkalla, mutta ohjattavuus palautuu vain jarrua keventämällä. Tämän tietää kaikki jarrutus-väistö-jarrutus tekniikan osaajat.
        Liukkaan kelin kurssilla oppii oikein kantapään kautta, että väistön pystyy ABS:llä tekemään vain n. 10 km/h kovemmalla nopeudella kuin ilman ABS:ää. Jos nopeutta siitä lisää, niin joutuu ABS:lläkin hallitsemattomiin luisuihin.


      • Valtava harppaus
        piruetti' kirjoitti:

        Todellisuudessa lukkojarrutuksella auto pysähtyy lyhyemmällä matkalla, mutta ohjattavuus palautuu vain jarrua keventämällä. Tämän tietää kaikki jarrutus-väistö-jarrutus tekniikan osaajat.
        Liukkaan kelin kurssilla oppii oikein kantapään kautta, että väistön pystyy ABS:llä tekemään vain n. 10 km/h kovemmalla nopeudella kuin ilman ABS:ää. Jos nopeutta siitä lisää, niin joutuu ABS:lläkin hallitsemattomiin luisuihin.

        Eipä ole tarvinnut pumpata jarrua vähään aikaan kun viimeisestä ABS jarruttamasta autosta on jo 14 vuotta.

        Lukkojarrutus oli tehokkaampi silloin kun ABS tuli markkinoille, mutta tuskin nämä uudet enää paljon jäisi lukkojarrrutuksesta, lelektroniikka on niin nopeaa jo että rengas on aika hyvin maksimaalisella pidolla.

        ABS jarrut ovat varmasti auton turvallisuutta eniten lisännyt aktiivinen turvallisuusvaruste, mutta kyllä nämä ajonvakautusjärjestelmät myös alkavat olla aivan huippujuttuja. Auton hallinta ääritilantessa on helpottunut aivan valtavasti viimeisen 20 vuoden aikana.


      • vai niin...
        Mietitä sitäkin! kirjoitti:

        Jos paniikkijarrutuksessa pidät kytkimen pohjassa ja moottori sammuu syystä tai toisesta ei se moottori silloin sitä hydraulipumppua pyöritä. Ja abs-jarruissa pyörät pyörivät lukkojarrutuksessa niin hiljaa ettei niiden pyöriminen riitä ohjauksen tehostamiseen.

        Kyllä ne pyörät kuule pyörii ihan yhtä nopeasti mitä auto liikkuu.


      • Tuscani
        vai niin... kirjoitti:

        Kyllä ne pyörät kuule pyörii ihan yhtä nopeasti mitä auto liikkuu.

        Siis tuota noin...

        Moottorin pätkittäinen pyöriminen EI tehosta ohjausta enää mitenkään: jos lyötte jarrut "lukkoon" ABS-jarrullisella autolla ilman kytkintä, niin ohjaustehostimen toiminta on siinä vainaa. Ohjaustehostimen toiminta vaatii approx. 400 kierrosta minuutissa padalta toimiakseen edes välttävästi. Saatika, jos puhutaan nykyisistä sähkötehostetuista ohjauksista. ABS-jarrujen käyttö vaatii tehokkaimmillaan sekä jarrun että kytkimen pohjaan painamisen - ABSn tarkoitus on säilyttää kulkuneuvon ohjattavuus MUTTA ohjattavuus menee vaikeaksi keskiluokan isomman auton heittäessä tehostajan pois pelistä...
        Ja auton tekniikka ei todellakaan hyvää tykkää, jos sitä pyöritetään katkonaisesti ABS-ohjausjärjestelmän mukaisesti.


      • höpöhöpö...
        Tuscani kirjoitti:

        Siis tuota noin...

        Moottorin pätkittäinen pyöriminen EI tehosta ohjausta enää mitenkään: jos lyötte jarrut "lukkoon" ABS-jarrullisella autolla ilman kytkintä, niin ohjaustehostimen toiminta on siinä vainaa. Ohjaustehostimen toiminta vaatii approx. 400 kierrosta minuutissa padalta toimiakseen edes välttävästi. Saatika, jos puhutaan nykyisistä sähkötehostetuista ohjauksista. ABS-jarrujen käyttö vaatii tehokkaimmillaan sekä jarrun että kytkimen pohjaan painamisen - ABSn tarkoitus on säilyttää kulkuneuvon ohjattavuus MUTTA ohjattavuus menee vaikeaksi keskiluokan isomman auton heittäessä tehostajan pois pelistä...
        Ja auton tekniikka ei todellakaan hyvää tykkää, jos sitä pyöritetään katkonaisesti ABS-ohjausjärjestelmän mukaisesti.

        400 kierrosta on keveästi alle tyhjäkäyntinopeuden, eli silloin ollaan jo todella hitaassa vauhdissa.

        Hätäjarrutuksen aikana ehtii mietiskellä kaikenlaista, mutta ohjaustehostimen toimintaan en ole koskaan ehtinyt uhrata yhtään ajatusta, ei ole ollu niissä tilanteissan minkäänlainen ongema.


        Pojat ei ole tainnu vielä koskaan jarruttaa autolla.


      • Tuscani
        höpöhöpö... kirjoitti:

        400 kierrosta on keveästi alle tyhjäkäyntinopeuden, eli silloin ollaan jo todella hitaassa vauhdissa.

        Hätäjarrutuksen aikana ehtii mietiskellä kaikenlaista, mutta ohjaustehostimen toimintaan en ole koskaan ehtinyt uhrata yhtään ajatusta, ei ole ollu niissä tilanteissan minkäänlainen ongema.


        Pojat ei ole tainnu vielä koskaan jarruttaa autolla.

        Ei prkle... ihan sama kuin metsään huutelisi! Onko täällä nyt oikeasti ketään autoalalla ollutta??? KYLLÄ, 400 kierrosta on alle tyhjäkäynnin - OBD-autoissa tyhjäkäynti voi olla 600 kierrosta minuutissa, omassani konttorin ja OBD-testin hyväksymät min. 650 kierrosta minuutissa (raja-arvot 650-750 rpm). MUTTA kun lyöt jarrun pohjaan vaikka satasen vauhdista ilman kytkintä, moottori ei todellakaan enää kierrä edes tuota 400 kierrosta jatkuvalla syötöllä, ainoastaan katkonaisesti - ABS-ohjainjärjestelmän/yksikön sähköventtiilit katkovat/säätelevät jarrutustehoa lukkiutumisen rajamailla seuraten ABS-antureiden avulla jokaisen pyörän pyörimisnopeutta toisiinsa.
        Jos sulla on vitonen silmässä, tyhjäkäynnillä auto kulkee keskimäärin 30-40km/h (nyt ei puhuta mistään Ferrareista yms - kyllä tuostakin kuittia tulee...) - jos moottori alkaa pyörimään katkonaisesti ABS-yksikön katkomisen mukaan, ammattilainen voinee kuvitella mitä hazardia tapahtuu auton moottorissa (esim. jakopäässä, jossa hydraulikiristimet) tai voimansiirrossa, joka auton massan mukaisesti pakotetaan pyörittämään moottoria ABSn katkomisen mukaisesti. Jokainen tyylillänsä, mutta itse autokoulua käydessäni 90-luvun lopussa jarrutusharjoitukset ohjeistettiin tekemään käyttämällä sekä vasenta ja oikeaa jalkaa - nykyajan putkiaivot eivät lienee osaa käyttää kahta jalkaa samaan aikaan??? Itse olen tuossa onnistunut joka prkleen kerta - maalla asuessani sai joka toinen päivä väistellä peuroja ja hirviä 80 - 100km/h alueilla, etenkin syksyllä...

        Ja nyt puhutaan manuaalilaatikolla olevasta autosta, ei automaatista... ei taida kytkinpoljinta löytyä - paitsi kyllä täälläkin joku sankari on jolla on kytkinpoljin tomaatin ohessa...


    • todellakin

      Ja mitenkähän se kytkin tähän aiheeseen liittyy, tämä siis aloittajalle joka tuntuu tosiaankin olevan ulkona kuin lintulauta.

    • Tilaajavastuu

      Taustaa:
      Olin toisen kyydissä ja totesin, kun joutui tekemään vähän kovemman jarrutuksen, että teki sen pelkällä jarrulla ilman kytkintä. En ehtinyt tutkailemaan, että sammahteliko/käynnistyikö moottori samaan tahtiin Abs:n toiminnan kanssa.
      Mikä hyöty hätätilanteessa tälläisella pelkällä jarruttamisella saavutetaan?
      En usko eikä kokemukseni tue sitä, että auton ohjattavuus säilyy niin hyvänä, kun moottori on jarruttamassa renkaiden pyörimistä ( siis kytkin on painamatta ) Abs:n pätkittäin vapauttaessa ne, koska paras sivuttaispito eli ohjattavuus on renkaalla, jota ei jarruteta tai kiihdytetä vaan se pyörii vapaasti auton nopeuden mukaisesti.
      Abs:n perimmäinen tarkoitus on saada ohjattavuus säilymään samanaikaisesti jarrutuksen kanssa.

      • Tilaajavastuu

        Jäi sanomatta ettei kyydittäjä tarvinnut ohjata vaan vähän kovemmasta kaupunkivauhdista joutui hidastamaan äkkiä lähes nolliin, mutta olisi saattanut joutua myös ohjaamaan samaan aikaan väistääkseen.


      • ei edes sammu

        Ei se moottori mitään sammu, koska renkaat pyörii koko ajan. Eikä sillä ole mitään väliäkään että sammuuko moottori, avaimella sen saa käyntiin kun tilanne on ohi.


      • sulla ei ole korttia

        "Mikä hyöty hätätilanteessa tälläisella pelkällä jarruttamisella saavutetaan"

        Onko sulla ihan kaikki muumit laaksossa? Kysyppä siltä sun kaverilta että miksi se jarrutti ja mitä se sillä saavutti.

        Eihän normaalissakaan jarrutuksessa tarvi painaa kytkintä pohjaan kuin juuri ennen pysähtymitä kun auton nopeus alkaa olla sellainen että moottori pyrii tyhjäkäyntinopeutta.

        Suurella vaihteella moottrin jarruttava vaikutus on aika pieni ja hätäjarrutuksessa on pääasia se että vauhti hidastuu.


      • Tilaajavastuu
        ei edes sammu kirjoitti:

        Ei se moottori mitään sammu, koska renkaat pyörii koko ajan. Eikä sillä ole mitään väliäkään että sammuuko moottori, avaimella sen saa käyntiin kun tilanne on ohi.

        Renkaat eivät pyöri koko ajan vaan jaksottain
        0.20-0.36 ABS
        http://www.youtube.com/watch?v=da_BayTWKh8


      • ei se haittaa
        Tilaajavastuu kirjoitti:

        Renkaat eivät pyöri koko ajan vaan jaksottain
        0.20-0.36 ABS
        http://www.youtube.com/watch?v=da_BayTWKh8

        Kyllä ne hyvin pitävällä alustalla pyörii koko ajan, hetkittäin rengas vain pyörii vähän hitaammin kuin mitä auton nopeus on. Oikein liukkaalla alustalla voi käydä hetkittäin ihan lukossakin. Mutta ei sillä ole mitään väliä. kun rengas taas pyörähtää niin moottori on saman tien taas käynnissä. Et kai luule että moottori pitäisi renkaat lukossa kun moottori sammuu? Etkö ole koskaan kokeillut moottorijarrutusta? Kun löysäät kaasun niin meneekö renkaat lukkoon?


      • voi vaikka kokeilla
        sulla ei ole korttia kirjoitti:

        "Mikä hyöty hätätilanteessa tälläisella pelkällä jarruttamisella saavutetaan"

        Onko sulla ihan kaikki muumit laaksossa? Kysyppä siltä sun kaverilta että miksi se jarrutti ja mitä se sillä saavutti.

        Eihän normaalissakaan jarrutuksessa tarvi painaa kytkintä pohjaan kuin juuri ennen pysähtymitä kun auton nopeus alkaa olla sellainen että moottori pyrii tyhjäkäyntinopeutta.

        Suurella vaihteella moottrin jarruttava vaikutus on aika pieni ja hätäjarrutuksessa on pääasia se että vauhti hidastuu.

        paniikissa monilla unohtuu kytkimen painaminen kokonaan ja sillähän ei ole väliä sillä jarrut voittaa kyllä moottorin tyhjäkäynnin ja se sammuu.


      • hätäjarruttaja
        voi vaikka kokeilla kirjoitti:

        paniikissa monilla unohtuu kytkimen painaminen kokonaan ja sillähän ei ole väliä sillä jarrut voittaa kyllä moottorin tyhjäkäynnin ja se sammuu.

        Jep, jarruttaminen on pääasia. Pitäisi takoa takaraivoonsa se että kun tulee tilanne että pitää jarruttaa, niin sitten jarrutetaan heti ja kunnolla alusta asti. Kytkintä voi painaa sitten kun ehtii, eikä haittaa mitään vaikka ei ehtisi painaa ollenkaan, pääasia että auto pysähtyy tai edes hidastaa vautia ennen kuin rysähtää.

        Itse olen ajanut hirvikolarin ja persekärpäsinäroikkuvatvituttaa erityisesti, koska potkaisen välittömästi jarrupolkimen lattiaan, jos tien vieressä on hirvi.


      • Hätäjarru
        voi vaikka kokeilla kirjoitti:

        paniikissa monilla unohtuu kytkimen painaminen kokonaan ja sillähän ei ole väliä sillä jarrut voittaa kyllä moottorin tyhjäkäynnin ja se sammuu.

        Paniikki on tila joka on seurausta äkillisestä tilanteesta johon ei olla varauduttu ja/tai jota ei olla harjoiteltu. Liikenteessä emme soisi kenenkään panikoituvan. Termi 'paniikkijarrutus' on huono, silloin jarruttaja voi tehdä mitä vain jarruttamisen tai jarruttamatta jättämisen lisäksi.
        Selkärangasta se hätäjarrutus lähtee, itselläni ja aika monella muulla tulee kytkin mukaan. Jos ei, on asiaa syytä harjoitella.


      • pitäisi olla helppoa
        Hätäjarru kirjoitti:

        Paniikki on tila joka on seurausta äkillisestä tilanteesta johon ei olla varauduttu ja/tai jota ei olla harjoiteltu. Liikenteessä emme soisi kenenkään panikoituvan. Termi 'paniikkijarrutus' on huono, silloin jarruttaja voi tehdä mitä vain jarruttamisen tai jarruttamatta jättämisen lisäksi.
        Selkärangasta se hätäjarrutus lähtee, itselläni ja aika monella muulla tulee kytkin mukaan. Jos ei, on asiaa syytä harjoitella.

        Kaikkien olisi syyät harjoitella hätäjarrutusta. Aika monta ihmishenkeä säästyisi, jos ihmiset osaisivat jarruttaa tehokkaasti. Eikä se vaadi nykyaikaisessa autossa muuta kuin että painaa kunnolla jarrupoljinta.


    • tietysti...

      Hätäjarrutuksessa painetaan jarrua kaikin voimin, eli seistään polkimen päällä.

      Kytkinjalka tulee mukaan kun kerkiää. Tärkeintä on saada autosta vauhti pois ja välttää onnettomuus tai ainakin pinentää kolarkoinnin vaurioita.

    • BAS avustaa ABS:ää

      http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info/tehopaketti tietoa autoilijoille/jarrut/Sivut/default.aspx

      Lukkiutumattomalla jarrujärjestelmällä eli ABS:llä pidetään pyörät pyörimässä jarrutuksen aikana. Näin kuljettaja voi tehdä hallitumman jarrutuksen ja säilyttää paremmin suuntavakauden ja ohjattavuuden jarrutuksen aikana. Lukkiutuneilla pyörillä ajoneuvo ei ole ohjattavissa.

      Normaaliajossa ABS-jarrut toimivat kuten tavanomaiset jarrut. ABS kytkeytyy toimintaan, kun jarrupoljinta painetaan voimakkaasti. ABS toimii automaattisesti niin kauan kuin jarrupoljinta painetaan voimakkaasti. Jarrupolkimesta tuntuva värähtely kuuluu ABS:n toimintaan.

      Lisäys:
      Kuljettajat eivät hätäjarrutustilanteissa aina käytä optimaalista jarrutusvoimaa, vaan jarrutus alkaa yleensä liian kevyesti ja jarrutus ei ole tehokasta heti ensi sekunnista alkaen. Tämän vuoksi useassa automerkissä on BAS, sähköinen jarruassistentti, joka tunnistaa jarrupolkimen painallusvauhdista tilanteen, jossa vaaditaan hätäjarrutusta. Tällaisessa tilanteessa BAS -järjestelmä lisää automaattisesti jarrutusvoimaa lukkiutumattoman jarrujärjestelmä ABS:n avustamana, joka puolestaan ehkäisee pyöriä lukkiutumasta.

      • poljin pohjaan

        Jarruttamista kannattaisi harjoitella turvallisissa olosuhteissa. Varsinkaan aika moni nainen ei osaa jarruttaa kunnolla. Pelätään että nopealla hidastumisella olisi jotain negatiivisia vaikutuksia, kuten että lyödään pää lasiin tai että auto menee rikki. Tämän vuoksi jarrua ei paineta kunnolla ja olen ollut itse kyydissä kun kuljettaja löysäsi jarrun kun ABS alkoi ruksuttamaan. Onneksi kyseinen tilanne ei ollut hätäjarrutustilanne, nyt mentiin vain vanhoilla vihreillä risteyksen yli.


    • liikenneturvan toive

      Yleisen tiliikenteen turvallisuuden nimissä aloittaja voisi viedä ajokorttinsa poliisille talteen.

    • todellakin

      Mitä tällainen tietämätön "Tilaajavastuu" täällä oikein sekoilee, älyttömiä tarinoita, ihan kuin pasltaidiootti "kiki".

      No ehkä asiat selviää sille kunhan pääsee autokouluun.

    • harjoittele

      Automaattivaihteisella ei tarvitse miettiä moista. Mutta jos ajatellaan talvea niin kyllä minä kytkimen painaisin pohjaan jos ehtisin, tosin uskon että se menee refleksinä.

      Lumisella tiellä on fiksua harjoitella tätä, kunhan kukaan ei ole takana.

    • A.U.Tomaatti

      Mikä on kytkinpoljin?

      • todellakin

        En tiedä.


    • Janiina Äffä 39,90

      Mikä on ABS? Onko se Absoluuttinen Bullin Shitti vai mikä se on?
      Vai viittaako se kintaalla lukkiutumattomiin jarruihin joita nykyromuissa on kun ihmiset eivät osaa enää ajaa itse. Turhakkeita sanon minä yhdessä epsien ja sipsien kanssa!

      • vain niin..

        Auton turvallisuus varusteet ovat kuin isoKyrpä, ilmankin pärjää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2318
    2. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2143
    3. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1535
    4. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1454
    5. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1417
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

      Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

      Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

      Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

      Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      934
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

      Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe