Pystytkö lukija tähän?

koleerikko

Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.
2Kor.13:5

Mikä on sinun tulos kun koettelet?

103

141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koleerikko

Uskova kyllä tuntee onko usko sisällä vai pelkästään päässä. En käsitä kuinka muotojumalisuus ja voimaton kristillisyys voi ketään auttaa.

• Tapio522eikirj

Miten paljon uskomme on tunteistamme riippuvainen?

• koleerikko
        Tapio522eikirj kirjoitti:

Terve Tapio, esitit vastakysymyksen. Minä vastaan niin vastaa sinäkin minulle? Usko tunteissa kiinni, ei ollenkaan. Kuitenkin uskonelämässä on tunteita. Jos joku sanoo, ettei ole koskaan tunteita uskossa, hän ei ole käsittänyt asiaa tai on hengellisesti kuollut.
        Tuohon Paavalin esittämään kysmykseen täytyy osata vastata joko kieltävästi tai myöntävästi.

Joku on sanonut, usko on suurimmillaan kun ei tunnu miltään. En tiedä millä mittarilla asia oli mitattu.

• Knuutti exm

Suomenkielinen sana 'tuntea' on ongelmallinen.

Tunnen iloa/surua.
        Tunnen hänet ja hänen käyttäytymistapansa.
        Tunnen liikennemerkit.

• Tapio522eikirj kirjoitti:

* Tapio22, vastaa koleerikon avauksen kysymykseen? Mnäkin esitän pari kysymystä. Mutta sitä ennen, tiedoksesi, kunnioitan sinua aikatavalla, olet Hyvä ihminen, paljon parempi, kuin itse olen koskaan.

* Koska tiesit, että olet uudestisyntynyt ? Milloin täytyit Pyhällä Hengellä. jos olet sen saanut ?

* Vastaathan ihan omilla sanoilla, sillä molemmat ovat kokemusken kautta koettuja, ja siksi niihin voi vastata omin sanoin .
        * Vastakysymys on asian kiertoa ja vastuun kiertoa. Raamatun jakiella on hyvä kiertää totuus, jota varsinkin ekivaari harjoittaa, älä sinä tapio lankea samaan. Kiitos, että vastaat.

• koleerikko
        Knuutti exm kirjoitti:

Suomenkielinen sana 'tuntea' on ongelmallinen.

Tunnen iloa/surua.
        Tunnen hänet ja hänen käyttäytymistapansa.
        Tunnen liikennemerkit.

Knuutti exm "Suomenkielinen sana 'tuntea' on ongelmallinen".

Ei suinkaan.

Maali = tulla maaliin hiihdossa.
        Maali = maalia pytyssä.
        Usko = nimi
        Usko Jeesukseen pelastaa.

• Järki ja tunne

Usko on mielestäni tunteista kiinni 100% :sti. Perustelen sillä, että meillä toinen aivopuolisko ajattelee järjellä ja toinen aivopuolisko tunteella. Uskomuksia ei voi järkiperäistää järkiajattelulla.

• Knuutti exm
        Järki ja tunne kirjoitti:

Usko on mielestäni tunteista kiinni 100% :sti. Perustelen sillä, että meillä toinen aivopuolisko ajattelee järjellä ja toinen aivopuolisko tunteella. Uskomuksia ei voi järkiperäistää järkiajattelulla.

Mielestäni tunteilla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa eikä järjelläkään paljon.

Tietenkin uskon syntymisen seurauksena voi syntyä tunteita, mutta usko ei ole tunteita.
        Järkeen Raamattu ottaa kantaa mm. näin: Uskon kautta me ymmärrämme...

• Ved.2
        koleerikko kirjoitti:

Terve Tapio, esitit vastakysymyksen. Minä vastaan niin vastaa sinäkin minulle? Usko tunteissa kiinni, ei ollenkaan. Kuitenkin uskonelämässä on tunteita. Jos joku sanoo, ettei ole koskaan tunteita uskossa, hän ei ole käsittänyt asiaa tai on hengellisesti kuollut.
        Tuohon Paavalin esittämään kysmykseen täytyy osata vastata joko kieltävästi tai myöntävästi.

Joku on sanonut, usko on suurimmillaan kun ei tunnu miltään. En tiedä millä mittarilla asia oli mitattu.

En ymmärrä miksi edes keskustelette uskosta tunneasiana. ei tunteilla ole mitään merkitystä uskonelämässä. Tunteet tietysti seuraavat inhimillisinä reaktioina ihan "fiiliksiin". Usko ei ole myöskään mikään järkiperusteinen.
        Mutta usko on se, mikä tulee ylhä'ältä taivaan lahjana. Sitä on muuten mahdoton omia itselleen. Monissa uskonsuunnissa vaan ´näin tapahtuu.
        Uskon luonne on sellainen, että se on tarkoitettu "kaikille". Mutta nämä "kaikki" eivät ota sitä vastaan. Sitten kun miinustetaan ne valitut, jotka luopuvat uskostaan sanan mukaan. Niin, jäljelle jäävät ne harvat ja valitut miinustettuna luopiot, jotka täyttävät synnin mitan. Siis harvat ja valitut jäävät jäljelle.
        Raamatun mukaan saldo jää hyvin pieneksi.
        "Lopun aikana moniaat luopuvat uskosta ja seuraavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja. Ja vääriä profeettoja nousee ja eksyttävät monia." ( Esim. 2 Tess.2). Viittaan myös Matt.24.

• Järki ja tunne
        Järki ja tunne kirjoitti:

Miksi maailmassa sitten on niin monta eri uskonsuuntausta? Siksi, että yritetään järjellä kääntää tunteet todeksi ja puhujien järjenjuoksu on jokaisella omanlaisensa. Ja niinpä myös eri ihmiset reakoivat tunnepitoisiin ja paatoksellisiin saarnoihin ja uskomuksiin eritavalla.

• Eenokki 12

Minä en etsi uskostani tunnetta, saati olen tehnyt ratkaisun. olen päättänyt, olen käynyt upotuskasteella jne...
        Minä koettelen itseäni onko minulla armollinen Jumala joka antaa syntini anteeksi. Koettelen ja mietin voinko uskoa tänäkin päivänä että Kristus on minulle kaikkein läheisin maan päällä.
        Mietin myös Pyhän Hengen vaikutuksia itsessäni vaikken tee siitä mitään ohjelmanumeroa koska en kaipaa mitään muuta kuin Jumalan armollista läsnäoloa Kristuksessa.

• Tapio522eikirj
        koleerikko kirjoitti:

koleerikko: "..Joku on sanonut, usko on suurimmillaan kun ei tunnu miltään. En tiedä millä mittarilla asia oli mitattu".

• Tapio522eikirj
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Tapio22, vastaa koleerikon avauksen kysymykseen? Mnäkin esitän pari kysymystä. Mutta sitä ennen, tiedoksesi, kunnioitan sinua aikatavalla, olet Hyvä ihminen, paljon parempi, kuin itse olen koskaan.

* Koska tiesit, että olet uudestisyntynyt ? Milloin täytyit Pyhällä Hengellä. jos olet sen saanut ?

* Vastaathan ihan omilla sanoilla, sillä molemmat ovat kokemusken kautta koettuja, ja siksi niihin voi vastata omin sanoin .
        * Vastakysymys on asian kiertoa ja vastuun kiertoa. Raamatun jakiella on hyvä kiertää totuus, jota varsinkin ekivaari harjoittaa, älä sinä tapio lankea samaan. Kiitos, että vastaat.

Uskossa olen ollut pienestä pitäen.
        Elämässäni on ollut erilaisia jaksoja, jolloin olen ollut lähempänä Jumalaa ja jaksoja, jolloin olen ollut penseämpi. Koskaan en ole kuitenkaan kieltänyt uskoani Kristukseen.

Pyhä Henki on ollut voimanani myös pienestä lähtien.
        Myös erikoisempia kokemuksia Pyhän Hengen johdatuksesta ja täyttymyksista armolahjoineen on ollut matkani varrella useita.

Paavali kehoittaa meitä täyttymään Hengellä (Ef.5:18).
        Miten se tapahtuu?
        Elämä Hengessä merkitsee sitä, että me alamme puhumaan keskenämme ”psalmeilla, ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla”(19). Alkukirkon jumalanpalveluksen muodot oli opittu juutalaisilta. Jeesuskin meni tapansa mukaan sapattina synagoogajumalanpalvelukseen (Luuk.4:16).

Itsellenikin on Jumalanpalveluksesta tullut tärkeä.
        Minua jopa puhuttelee usein niinkin "yksinkertainen" asia, kun pappi vakuuttaa Jumalanpalveluksessa "Herra olkoon teidän kanssanne". Uskon että Herra on todellakin minunkin syntisen Tapio522 kanssa ja saan iloita Hänen läsnäolostaan ja ARMOSTAAN.

• seurakuntalainen.
        Eenokki 12 kirjoitti:

Minä en etsi uskostani tunnetta, saati olen tehnyt ratkaisun. olen päättänyt, olen käynyt upotuskasteella jne...
        Minä koettelen itseäni onko minulla armollinen Jumala joka antaa syntini anteeksi. Koettelen ja mietin voinko uskoa tänäkin päivänä että Kristus on minulle kaikkein läheisin maan päällä.
        Mietin myös Pyhän Hengen vaikutuksia itsessäni vaikken tee siitä mitään ohjelmanumeroa koska en kaipaa mitään muuta kuin Jumalan armollista läsnäoloa Kristuksessa.

Täytyyhän Eenokki sinulla olla välit kunnossa lähimmäisten kanssa mikäli itsestäsi riippuu. Jokainen tarvitsee uskovien yhteyttä.

• utelias kyssääjä

Olisitko ystävällinen koleerikko ja kertoisit ....Uskoontulosta meni jonkin aikaa ennenkuin Herra täytti Pyhällä Hengellä kielet siitä merkkinä......Kerro miten se tapahtui ja jos mahdollista kerro vaimosi tapaus?
        Samoin, mitä tarkoitat profetoimisella? Ennustamistako?

• Eenokki 12
        seurakuntalainen. kirjoitti:

Täytyyhän Eenokki sinulla olla välit kunnossa lähimmäisten kanssa mikäli itsestäsi riippuu. Jokainen tarvitsee uskovien yhteyttä.

Kun ei näy niitä uskovia. Lapsikasteella kastetut ovat lähimmäisiäni vaikka en pidä heidän kanssa uskonyhteyttä.
        Kyllä sitä uskonyhteyttä tarvitaan olet oikeassa, mutta kun ei "huutavan" seura kelpaa tai "huutavaa" ei seuraan kelpuuteta huudetaan sitten kotiseurakunnassa yksikseen. Luterilaisten uskovien seurassa kun huutaa Hallelujaa! jää yksin.Luther ymmärsi ylistyksen mitä se on, mutta uskovaiset luterilaiset eivät taida sitä ymmärtää?
        Kuolleet eivät ylistä Herraa.

• koleerikko
        utelias kyssääjä kirjoitti:

Olisitko ystävällinen koleerikko ja kertoisit ....Uskoontulosta meni jonkin aikaa ennenkuin Herra täytti Pyhällä Hengellä kielet siitä merkkinä......Kerro miten se tapahtui ja jos mahdollista kerro vaimosi tapaus?
        Samoin, mitä tarkoitat profetoimisella? Ennustamistako?

Nyt saatkin miettiä.

Uskossa olen ollut pienestä pitäen.
        Elämässäni on ollut erilaisia jaksoja, jolloin olen ollut lähempänä Jumalaa ja jaksoja, jolloin olen ollut penseämpi. Koskaan en ole kuitenkaan kieltänyt uskoani Kristukseen.

Pyhä Henki on ollut voimanani myös pienestä lähtien.
        Myös erikoisempia kokemuksia Pyhän Hengen johdatuksesta ja täyttymyksista armolahjoineen on ollut matkani varrella useita.

Paavali kehoittaa meitä täyttymään Hengellä (Ef.5:18).
        Miten se tapahtuu?
        Elämä Hengessä merkitsee sitä, että me alamme puhumaan keskenämme ”psalmeilla, ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla”(19). Alkukirkon jumalanpalveluksen muodot oli opittu juutalaisilta. Jeesuskin meni tapansa mukaan sapattina synagoogajumalanpalvelukseen (Luuk.4:16).

Itsellenikin on Jumalanpalveluksesta tullut tärkeä.
        Minua jopa puhuttelee usein niinkin "yksinkertainen" asia, kun pappi vakuuttaa Jumalanpalveluksessa "Herra olkoon teidän kanssanne". Uskon että Herra on todellakin minunkin syntisen Tapio522 kanssa ja saan iloita Hänen läsnäolostaan ja ARMOSTAAN.

* Mitenkähän tuohon nyt vastaisi, kiitos ensin, kun vastasit, ja ihan ominsanoin. En epäile, ettekö olis uskossa, mutta jotenkin nyt ajatus tulee, että " opetuslapseus" on vilelä saamatta. älä nyt pahastu, tahdon vain auttaa. Sinun pitäisi päästä kokemaan 1Kor. 12:13, ja siitä olisi sinulle palkkio, mainitsemani opetuslapseus ? Eli, saisit aisimpääsi Pyhän Hengen sinetin, vakuudeksi, Jeesuksen Kristuksen ilmestymisen päivään saakka. Ef.1:13.

* Tatpio, sinun tilasi on lähes Korneliuksen uskon määrä. Hän oli vanhurskas ja huhteeton ja sukonnollinen, hurskas mies, pelkäsi Jumalaa, ja eli myös nuhteetonta jumalista elämää. Kunnes sitten
        Pietari tuli ja julsiti evankeliumia Jeesuksesta, silloin hän kuuli, uskoi sai synnit anteeksi uudestisyntyi, tapahtui , kaste Jumalan Hengessä. ja sai PH:n sinetin sisimpäänsä. Mutta sai vielä kaiken tämän lisaksi Pyhän Hengen kasteen, ei ole sama, minkä saa uudestisyntymässä, vaan PH:n kaste on tarjolla uudestisyntyneille, muuta kriteeriä ei ole. Korneliuksen tupakokouksessa kaikki uskoon tulleet täytettiin PH:llä.

* Näihin halusin vastausta , kun kysymykseni sinulle jätin. Onhan tosin monenlaisia Hengen liikutuksia, voima vaikutukset ovat moninaiset, mutta Henki on sama. Armolahjoja ei voi myöskään saada, ennen kuin on täyttynyt PH:llä. Ja aina on ensimmäinen armolahja on kielillä puhuminen, ja on myös merkki PH:n tulosta ja kasteesta. Tämä on täysin Raamatun opetuksen mukaista, haluaisin vaan niin kovasti, että saisit kaiken, minkä Jumala on luvannut niille, jotka uskovat Hänen Poikaansa Jeesukseen.

* Ei tämä ole mitään, yksin helluntailaisuutta, ei missään nimessä. se on jokaisen uskovaisen perusoikeus ja juuri opetuslapseus on ainut kriteeri, että voi saada PH:n kasteen. Ja tämän kaiken voi saada, jo ennen vesikastetta, kaste ei ole toimi, jolla ansaittaisiin jotain. uudestisyntyminen, eli vanhurskauden lahja, on armosta, samoin PH:n täyteys on lahja armosta, yksin armosta.

* Tapio, ajattele näitä, ja mikä estää, aseta nämä asiat Herran eteen, unohda kaikki muu, kysy, ja kuule mitä Henki sanoo, ano Pyhää Henkeä, älä tyydy siihen mitä olet joskus saanut, vähän niin kuin laineroiskeita, saat ihan koko olemustasi kohtaavan kasteen, ja sen kyllä sitten koet kokemuksen tasolla.

* Avaa Raamattusi Apt.2: ja lue ääneen sen alusta, kun PH. ensikerran vuodatettin, kiitä ja ota vastaan, se on tarkoitettu sinullekkin, saat kokea sellaista, mitä et koskaan ole edes uneksinut, uskallatko ottaa vastaan ?

* Unohda kakki muut, minut ja koko palstan, ihan kaikki ano vaan Pyhän Hengen lahjaa, joka on luvattu , lähellä oleville, ja kaukana oleville, jokaiselle joka tahtoo ottaa Hänet vastaan, Pyhä Henki ottaa Jeesuksen omasta ja jakaa oman tahtonsa mukaan, sinullekkin !

* Avain tähän olis varmaan, Rakasta Jeesusta, rakastu Häneen uudestaan, niin kuin koskaan aikaisemmin, katsele Häntä ritiinnaulittuna, sinun syntisyytesi ja siksi, että Hän rakasti ensin, ja kuoli puolestasi. Rakastu Häneen, sydämessäsi, ensirakkauteen.

• Tapio522eikirj
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Mitenkähän tuohon nyt vastaisi, kiitos ensin, kun vastasit, ja ihan ominsanoin. En epäile, ettekö olis uskossa, mutta jotenkin nyt ajatus tulee, että " opetuslapseus" on vilelä saamatta. älä nyt pahastu, tahdon vain auttaa. Sinun pitäisi päästä kokemaan 1Kor. 12:13, ja siitä olisi sinulle palkkio, mainitsemani opetuslapseus ? Eli, saisit aisimpääsi Pyhän Hengen sinetin, vakuudeksi, Jeesuksen Kristuksen ilmestymisen päivään saakka. Ef.1:13.

* Tatpio, sinun tilasi on lähes Korneliuksen uskon määrä. Hän oli vanhurskas ja huhteeton ja sukonnollinen, hurskas mies, pelkäsi Jumalaa, ja eli myös nuhteetonta jumalista elämää. Kunnes sitten
        Pietari tuli ja julsiti evankeliumia Jeesuksesta, silloin hän kuuli, uskoi sai synnit anteeksi uudestisyntyi, tapahtui , kaste Jumalan Hengessä. ja sai PH:n sinetin sisimpäänsä. Mutta sai vielä kaiken tämän lisaksi Pyhän Hengen kasteen, ei ole sama, minkä saa uudestisyntymässä, vaan PH:n kaste on tarjolla uudestisyntyneille, muuta kriteeriä ei ole. Korneliuksen tupakokouksessa kaikki uskoon tulleet täytettiin PH:llä.

* Näihin halusin vastausta , kun kysymykseni sinulle jätin. Onhan tosin monenlaisia Hengen liikutuksia, voima vaikutukset ovat moninaiset, mutta Henki on sama. Armolahjoja ei voi myöskään saada, ennen kuin on täyttynyt PH:llä. Ja aina on ensimmäinen armolahja on kielillä puhuminen, ja on myös merkki PH:n tulosta ja kasteesta. Tämä on täysin Raamatun opetuksen mukaista, haluaisin vaan niin kovasti, että saisit kaiken, minkä Jumala on luvannut niille, jotka uskovat Hänen Poikaansa Jeesukseen.

* Ei tämä ole mitään, yksin helluntailaisuutta, ei missään nimessä. se on jokaisen uskovaisen perusoikeus ja juuri opetuslapseus on ainut kriteeri, että voi saada PH:n kasteen. Ja tämän kaiken voi saada, jo ennen vesikastetta, kaste ei ole toimi, jolla ansaittaisiin jotain. uudestisyntyminen, eli vanhurskauden lahja, on armosta, samoin PH:n täyteys on lahja armosta, yksin armosta.

* Tapio, ajattele näitä, ja mikä estää, aseta nämä asiat Herran eteen, unohda kaikki muu, kysy, ja kuule mitä Henki sanoo, ano Pyhää Henkeä, älä tyydy siihen mitä olet joskus saanut, vähän niin kuin laineroiskeita, saat ihan koko olemustasi kohtaavan kasteen, ja sen kyllä sitten koet kokemuksen tasolla.

* Avaa Raamattusi Apt.2: ja lue ääneen sen alusta, kun PH. ensikerran vuodatettin, kiitä ja ota vastaan, se on tarkoitettu sinullekkin, saat kokea sellaista, mitä et koskaan ole edes uneksinut, uskallatko ottaa vastaan ?

* Unohda kakki muut, minut ja koko palstan, ihan kaikki ano vaan Pyhän Hengen lahjaa, joka on luvattu , lähellä oleville, ja kaukana oleville, jokaiselle joka tahtoo ottaa Hänet vastaan, Pyhä Henki ottaa Jeesuksen omasta ja jakaa oman tahtonsa mukaan, sinullekkin !

* Avain tähän olis varmaan, Rakasta Jeesusta, rakastu Häneen uudestaan, niin kuin koskaan aikaisemmin, katsele Häntä ritiinnaulittuna, sinun syntisyytesi ja siksi, että Hän rakasti ensin, ja kuoli puolestasi. Rakastu Häneen, sydämessäsi, ensirakkauteen.

http://www.uskontojenuhrientuki.fi/uskonyhteisot/lansimaiset/181-helluntailaisuus
        "Helluntailaisessa ajattelussa uskotaan, että uskoontulon jälkeen ihmiselle on varattu erityinen kokemus, Pyhällä Hengellä täyttyminen eli henkikaste. Tämä tarkoittaa uudelle tasolle siirtymistä hengellisessä elämässä. Perinteisesti tämän merkkinä pidetään kielilläpuhumista.

Paine tämän kokemuksen saamiseksi ja kielilläpuhumiseen on voimakas. Erityisen vaikeaa tämä on niille, jotka eivät kovasta yrittämisestä ja rukoilemisesta huolimatta koe hengellä täyttymistä. Henkilöä saatetaan painostaa muuttumaan ja hänen uskoaan ja elämäänsä voidaan epäillä vääränlaiseksi".
        (Lainaus linkistä)

En ole Raamatusta löytänyt perusteita sille, että uskoontulon jälkeen olisi tavoiteltava erikseen ns. Pyhä Hengen kastetta.
        Jokaisella kasteen saaneella uskovalla on Pyhä Henki (Apt.2:38,39, Apt.19:1-7)..

Eri asia on rukoilla erilaisia armolahjoja, kuten kielilläpuhumista, jonka itsekkin olen saanut.

• utelias kyssääjä
        koleerikko kirjoitti:

Nyt saatkin miettiä.

Arvelinkin jo kirjoittaessani että koreerikko ei uskalla kertoa ko. asiasta koska koleerikko on miettinyt sen raamatullisuutta
        todenneen että ei kestä kertomista.

• Eenokki 12

http://www.uskontojenuhrientuki.fi/uskonyhteisot/lansimaiset/181-helluntailaisuus
        "Helluntailaisessa ajattelussa uskotaan, että uskoontulon jälkeen ihmiselle on varattu erityinen kokemus, Pyhällä Hengellä täyttyminen eli henkikaste. Tämä tarkoittaa uudelle tasolle siirtymistä hengellisessä elämässä. Perinteisesti tämän merkkinä pidetään kielilläpuhumista.

Paine tämän kokemuksen saamiseksi ja kielilläpuhumiseen on voimakas. Erityisen vaikeaa tämä on niille, jotka eivät kovasta yrittämisestä ja rukoilemisesta huolimatta koe hengellä täyttymistä. Henkilöä saatetaan painostaa muuttumaan ja hänen uskoaan ja elämäänsä voidaan epäillä vääränlaiseksi".
        (Lainaus linkistä)

En ole Raamatusta löytänyt perusteita sille, että uskoontulon jälkeen olisi tavoiteltava erikseen ns. Pyhä Hengen kastetta.
        Jokaisella kasteen saaneella uskovalla on Pyhä Henki (Apt.2:38,39, Apt.19:1-7)..

Eri asia on rukoilla erilaisia armolahjoja, kuten kielilläpuhumista, jonka itsekkin olen saanut.

Tapio: Eri asia on rukoilla erilaisia armolahjoja, kuten kielilläpuhumista, jonka itsekkin olen saanut.

Uudestikastajille on tärkeintä että heidän käsien alla saadaan henki jotain kokemusta tuntien esim. jäkätystä, tärinää ja vapinaa, ja muutamia muodostettuja sanoja joita pidetään hengen kokemuksen olevan aito.
        Siksi he iskevät heti eri raamatunpaikkoihin ja tekevät siitä lahkolleen sopivan "raamatullisen" totuuden onhan heillä se luulo että henki vuodatetaan heidän kauttaan lopun aikoina.

Paavali käskee kuitenkin rukoilemaan heng. lahjoja eikä se merkitse että mennään lahkolaisten käsien alle.
        Omasta puolestani voin sanoa että jos jollain on jotain merkityksellisen suurta tapahtunut, joka on varmasti raamatullista niin minä lutherilaisena voin sanoa että voin puhua raamatullisuudesta niinkuin se on.

• Tapio522eikirj

(Lainaus linkistä)

En vaan löydä, vaikka kuinka etsin, erillistä ns. henkikastetta Raamatustani.
        (=Uskoontullessaan ihminen saa Pyhän Hengen lahjan, mutta on erikseen vielä rukoiltava ns. Pyhän Hengen kastetta).

Tarkastellaampa asiaa vielä kerran!

---samarialaiset (Apt. 8:14-17):
        Saivat Pyhän Hengen lahjan (kasteen jälkeen) Pietarin ja Johanneksen tultua heidän tykönsä ja rukoiltuaan heidän puolestaan.
        (Ei ollut kyseessä erillinen ns. henkikaste!)

---pakanat (Apt. 10:44-48):
        saivat Pyhän Hengen lahjan Pietarin saarnatessa heille (Sen jälkeen ottavat kasteen).

--- Johanneksen opetuslasten päälle (Apt. 19:1-7):
        Saivat Pyhän Hengen lahjan (kasteensa jälkeen) Paavalin pannessa kätensä heidän päälleen.
        (Ei ollut kyseessä ns. erillinen henkikaste)

Missään näissä Raamatun Sanan kohdissa ei ole kyse erillisestä ns. henkikasteesta.
        Miten voisin uskoa sellaiseen, mistä Raamattu (Apt. Teot) ei kerro mitään esimerkkejä.

Edellä kerrotuissa tapauksissa kyseessä oli suurempi ihmisjoukko.
        Raamatun kielenkäyttö on muutenkin usein kollektiivinen/yhteisöllinen.
        Tätä meidän on usein vaikea ymmärtää, kun niin paljon korostamme yksilöllisyyttä/MINÄkeskeisyyttÄ; "MINUN uskonratkaisu", "MINÄ menin kasteelle", MINÄ tein sitä ja tätä....".

Kyse on lähinnä siitä, oliko edellä kerrotuissa tapauksissa erillinen ns. Pyhän Hengen kaste kielilläpuhumisineen.
        Minun mielestäni ei ole olemassakaan erillistä Pyhän Hengen kastetta siinä mielessä, kuin jotkut opettavat tälläkin palstalla.

• Knuutti exm
        Mohikaani_27 kirjoitti:

Apostolien teot ei puhu missään kohdassa uudestisyntymisestä erillisestä Pyhän Hengen kasteesta.
        Pyhän Hengen kaste = Pyhän Hengen sinetin saaminen

Miten Kornelius sai Pyhän Hengen (kasteen)?

...jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
        Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.

Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
        sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi: "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"

Kornelius sai Pyhän Hengen kasteen kuullessaan evankeliumia. Uskon kautta.

Tuossa kerrotaan myös miten opetuslapset saivat Pyhän Hengen helluntaina.
        Hekin saivat Pyhän Hengen uskoessaan.

Apt. 1:6 osoittaa, että opetuslapset olivat ns. pihalla vielä Jeesuksen kuoleman jälkeenkin:

Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?"

• Knuutti exm
        Knuutti exm kirjoitti:

Apostolien teot ei puhu missään kohdassa uudestisyntymisestä erillisestä Pyhän Hengen kasteesta.
        Pyhän Hengen kaste = Pyhän Hengen sinetin saaminen

Miten Kornelius sai Pyhän Hengen (kasteen)?

...jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
        Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.

Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
        sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi: "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"

Kornelius sai Pyhän Hengen kasteen kuullessaan evankeliumia. Uskon kautta.

Tuossa kerrotaan myös miten opetuslapset saivat Pyhän Hengen helluntaina.
        Hekin saivat Pyhän Hengen uskoessaan.

Apt. 1:6 osoittaa, että opetuslapset olivat ns. pihalla vielä Jeesuksen kuoleman jälkeenkin:

Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?"

Kun ihminen tulee uskoon, hän liittyy Kristuksen ruumiiseen. Tämän allekirjoittaa helluntailainenkin, eikö totta?

1.Kor.12:12-13
        Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Miten tapahtuu liittyminen ruumiiseen?

Yhdessä Hengessä kastamalla.

Ei vesikastamalla, vaan
        "..minä kastan vedellä, mutta Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä..."

(Lainaus linkistä)

* Tapio22, en ala väittelemään tästä, en sitä halunnut, vastakkain asettelu karkoittaa Pyhän Hengen, tarjo

* Annoin vaan mahdollisuutta saada koko pelastus, ja siihen pakettiin kuuluu uudestisyntyminen, PH: sinetti vakuudedeksi, eli pelastusvarmuus, Pyhän Hengen kaste ja saamisen merkikisi kielillä puhumisen lahja..

* Olen itse henkohtaisesti kokenut kaiken tuon, ja voin kaiken prustella Raamatulla, siksi en väittele, koska tälle kokemukselle ei ole olemassa mitään vaihtoehtoja, sen vaan usko ja omistaa, tai sitten menee selittelyjen piikkiin, ja siihen se jääkin. Tämän yllä kokemani, kun kokee, ei todella ole kenenkään opetuksen tarpeessa, niin kuin Joh. asian ilmaisee. Siitä ei voi ottaa mitään pois, eikä mitään lisäsärä. Tämä on sydämen uskon asia, ja jos sinä et tahdo uskoa, se on oma tappiosi. Sinä haet " opetusta", ja kopsaat linkkejä, en lue niitä, ei mun tarvii, koska tiedän totuuden palastuksesta, ja sen puhtaana vain Raamatusta.

* Tapio22, olet tilassa, missä Paavo Ruotsalainen oli aikoinaan, mutta hän ymmärsi tilansa, ja haki apua joltain kylä sepältä, joka oli itse sisällä Kristuksen sisäisessä tuntemisessa, ja siki hän oli apu Paavlle, ja Paavo pääsi todelliseen yhteyteen Vapahtajan kanssa.

* Olet vaan ylpeä luterilaisesta taustasi, joka tunnetusti on vihamielinen , siis luterilaisuus, helluntai herätystä kohtaan. Henen tuntemisen armolahjan kautta koen, että uskosi on perustaltaan, perinnäis-uskoa, hyvä lapsuus, sieltä on säilynyt puhdas hyvä elämä, ja kunnioitan sitä, mutta se usko on omaa ihmisestä peräisin olevaa sielullista, ja luulemukseen sitoutunutta. Siksi toivoisin, edelleenkin, että ottaiaist vastaan, mitä taivas sinulle tahtoo antaa. Olen pahoillani, että et voi tehdä parannusta, siis mielenmuutosta, elämän tavoissa sinulla tuskin onkaan mitään varsinaista parannuksen syytä, mutta mielen muutos, täys käännös ja mars Jeesuksen ristin luo !

(=Uskoontullessaan ihminen saa Pyhän Hengen lahjan, mutta on erikseen vielä rukoiltava ns. Pyhän Hengen kastetta).

Saivat Pyhän Hengen lahjan (kasteen jälkeen) Pietarin ja Johanneksen tultua heidän tykönsä ja rukoiltuaan heidän puolestaan.

saivat Pyhän Hengen lahjan Pietarin saarnatessa heille (Sen jälkeen ottavat kasteen).

Saivat Pyhän Hengen lahjan (kasteensa jälkeen) Paavalin pannessa kätensä heidän päälleen.

Missään näissä Raamatun Sanan kohdissa ei ole kyse erillisestä ns. henkikasteesta.
        Miten voisin uskoa sellaiseen, mistä Raamattu (Apt. Teot) ei kerro mitään esimerkkejä.

Tätä meidän on usein vaikea ymmärtää, kun niin paljon korostamme yksilöllisyyttä/MINÄkeskeisyyttÄ; "MINUN uskonratkaisu", "MINÄ menin kasteelle", MINÄ tein sitä ja tätä....".

Kyse on lähinnä siitä, oliko edellä kerrotuissa tapauksissa erillinen ns. Pyhän Hengen kaste kielilläpuhumisineen.
        Minun mielestäni ei ole olemassakaan erillistä Pyhän Hengen kastetta siinä mielessä, kuin jotkut opettavat tälläkin palstalla.

* " En vaan löydä, vaikka kuinka etsin, erillistä ns. henkikastetta Raamatustani.
        (=Uskoontullessaan ihminen saa Pyhän Hengen lahjan, mutta on erikseen vielä rukoiltava ns. Pyhän Hengen kastetta) "?

* Kyllä sinä olet ne löytänyt Raamatustasi, mutta jostain syystä et halua sitä nähdä, etkä tunnustaa.

* Entäs tämä, kun Paavali kysyi kahdelta uskoon tulleelta, " Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun uskoon tulitte ? Miehet vastasi, emme ole edes kuulleetkaan sellaisesta, ja niinpä Paavali pani kätensä heidän päälleen, ja siunasi heitä, ja he täyttyivät PH:llä !

* Entäs Pietari kotikokous Korneliuksen kotona? Pietari julisti evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta, ja ne, jotka Sanan kuulivat, ottivat sen vastaan, uudestisyntyivät, koska uskoivat evankeliumin, heidän sydämessään syntyi usko, jonka Jeesus vaikutti Sanansa kautta. Uskohan tulee kuulemisesta, kuuleminen Kristuksen sanan kautta, ja näin tapahtui Korneliuksen kokouksessa olijoille, ja kun tämä oli tapahtunut, he kaikki saivat vielä ihan erikseen Pyhän Hengen kasteen, ja vasta sitten he ottivat uskovien kasteen.

* PH:n kaste on siis ehdottomasti aivan erikseen, ja sitä ei voi saadakkaan, ellei ole JO uudestisyntynyt, se on lahja, jonka Jeesus lupasi opetuslapsilleen, ennen kuin nousi ylös taivaisiin.

* Lue nyt Tapio tästä, ajatuksella, mitä Herramme Jeesus itse sanoo, ja Hän sanoi tämän JO USKOVILLE OPETUSLAPSILLEEN,!

* Apt. 1: 8: "< Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teidän päällenne, ja te tulette olemaan minun todistajani, sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka. >"!

* Ja Jeesus täytti lupauksensa. Apt.2:1-4.

* Älä missään nimessä rajaa tätä lupausta ainoastaan apostoleille, ja niille jotka sen ensimmäisenä saivat, heidän kauttaan se lähti liikkeelle, ja on yhä saatavissa, niin kuin oli silloi Yläsalissakin. Ja on siihen asti, kunnes Jeesus tulee, ja vie seurakuntansa pois, ja myös Pyhä Henki lähtee samassa yhtyeydessä.

* Mutta vielä Hän ottaa Jeesuksen omasta, ja kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella, kunhan vaan löytää avoimia uskovaisia sydämiä, jotka ei rajoita Hänen mahdollisuuksiaan omilla säännöillään ja eivät halua saadakkaan tätä verratonta PH:n lahjaa. Tunnustetaan Jumala, mutta kielletään samaan hengenvetoon Hänen voimansa, eli Pyhä Henki, tai rajoitetaan omiin valittuihin mittoihin, ja siksi Hän jää niin monen vilpittömänkin uskovan ulottumattomiin !

* Raamatussa on näiden lisäksi useita tapauksia, kun kansaa tuli uskoon Sanan kuulemisen kautta, he uudestissyntyivät, ja saivat samantien myös Pyhän Hengen täyteyden !

* Mä voin Tapio ne hakea Raamatustani, ja voit sitten verrata omaasi, että meillä on todella yhtenevä ja sama Raamattu ? Ellet sitten jo vihdoin, nöyrry Jumalan edessä mielenmuutokseen.

• Knuutti exm
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Tapio22, en ala väittelemään tästä, en sitä halunnut, vastakkain asettelu karkoittaa Pyhän Hengen, tarjo

* Annoin vaan mahdollisuutta saada koko pelastus, ja siihen pakettiin kuuluu uudestisyntyminen, PH: sinetti vakuudedeksi, eli pelastusvarmuus, Pyhän Hengen kaste ja saamisen merkikisi kielillä puhumisen lahja..

* Olen itse henkohtaisesti kokenut kaiken tuon, ja voin kaiken prustella Raamatulla, siksi en väittele, koska tälle kokemukselle ei ole olemassa mitään vaihtoehtoja, sen vaan usko ja omistaa, tai sitten menee selittelyjen piikkiin, ja siihen se jääkin. Tämän yllä kokemani, kun kokee, ei todella ole kenenkään opetuksen tarpeessa, niin kuin Joh. asian ilmaisee. Siitä ei voi ottaa mitään pois, eikä mitään lisäsärä. Tämä on sydämen uskon asia, ja jos sinä et tahdo uskoa, se on oma tappiosi. Sinä haet " opetusta", ja kopsaat linkkejä, en lue niitä, ei mun tarvii, koska tiedän totuuden palastuksesta, ja sen puhtaana vain Raamatusta.

* Tapio22, olet tilassa, missä Paavo Ruotsalainen oli aikoinaan, mutta hän ymmärsi tilansa, ja haki apua joltain kylä sepältä, joka oli itse sisällä Kristuksen sisäisessä tuntemisessa, ja siki hän oli apu Paavlle, ja Paavo pääsi todelliseen yhteyteen Vapahtajan kanssa.

* Olet vaan ylpeä luterilaisesta taustasi, joka tunnetusti on vihamielinen , siis luterilaisuus, helluntai herätystä kohtaan. Henen tuntemisen armolahjan kautta koen, että uskosi on perustaltaan, perinnäis-uskoa, hyvä lapsuus, sieltä on säilynyt puhdas hyvä elämä, ja kunnioitan sitä, mutta se usko on omaa ihmisestä peräisin olevaa sielullista, ja luulemukseen sitoutunutta. Siksi toivoisin, edelleenkin, että ottaiaist vastaan, mitä taivas sinulle tahtoo antaa. Olen pahoillani, että et voi tehdä parannusta, siis mielenmuutosta, elämän tavoissa sinulla tuskin onkaan mitään varsinaista parannuksen syytä, mutta mielen muutos, täys käännös ja mars Jeesuksen ristin luo !

Mohikaani, et voi tehdä omasta kokemuksistasi oppia.
        Jos kokemukset ovat vastoin Raamattua, pitää miettiä missä vika.

Uskon, että kokemuksesi ovat aitoja, mutta ajattelen, että olet tulkinnut ne väärin oppimasi helluntaiteologian vuoksi.

Helluntailaisuus käyttää virheellisesti sanaa 'Pyhän Hengen kaste' siitä hetkestä, kun uskova saa kielilläpuhumisen lahjan tai muun armolahjan tai kun hän saa jonkun muun erityiskokemuksen. Oppi uudestisyntymisestä erillisestä henkikasteesta ajaa uskovia tavoittelemaan erityiskokemuksia.

Raamattu neuvoo tavoittelemaan armolahjoja, mutta ei Pyhän Hengen kastetta.
        Miksi?

Siksi, että Pyhän Hengen kaste saadaan uudestisyntymisessä. Ei sellaista tarvitse anoa ja tavoitella minkä on jo saanut.

• koleerikko

Arvelinkin jo kirjoittaessani että koreerikko ei uskalla kertoa ko. asiasta koska koleerikko on miettinyt sen raamatullisuutta
        todenneen että ei kestä kertomista.

Sitä sinä saatkin miettiä lopun elämääsi.

• koleerikko
        Knuutti exm kirjoitti:

Mohikaani, et voi tehdä omasta kokemuksistasi oppia.
        Jos kokemukset ovat vastoin Raamattua, pitää miettiä missä vika.

Uskon, että kokemuksesi ovat aitoja, mutta ajattelen, että olet tulkinnut ne väärin oppimasi helluntaiteologian vuoksi.

Helluntailaisuus käyttää virheellisesti sanaa 'Pyhän Hengen kaste' siitä hetkestä, kun uskova saa kielilläpuhumisen lahjan tai muun armolahjan tai kun hän saa jonkun muun erityiskokemuksen. Oppi uudestisyntymisestä erillisestä henkikasteesta ajaa uskovia tavoittelemaan erityiskokemuksia.

Raamattu neuvoo tavoittelemaan armolahjoja, mutta ei Pyhän Hengen kastetta.
        Miksi?

Siksi, että Pyhän Hengen kaste saadaan uudestisyntymisessä. Ei sellaista tarvitse anoa ja tavoitella minkä on jo saanut.

Knuutti exm "Raamattu neuvoo tavoittelemaan armolahjoja, mutta ei Pyhän Hengen kastetta.
        Miksi?"

Nythän se Knuutti outoja puhuu. Raamattu nimenomaan kehoittaa täyttymään Hengellä. Uskoontulo ja Pyhän Hengen täyteys ovat kaksi eri asiaa. Apostolien teoissa uskovat täyttyivät Pyhällä Hengellä.

Mohikaani puhuu täysin raamatullisesti ja oikein.

Itse olen kokenut samoin. Tulin ensin uskoon ja jonkun aikaa uskossa ollessa sain Pyhän Hengen kasteen siitä kielet merkkinä.
        On ihmisiä, joille uskoontulo ja henkikaste tapahtuvat samaan aikaan.

• Knuutti exm
        koleerikko kirjoitti:

Knuutti exm "Raamattu neuvoo tavoittelemaan armolahjoja, mutta ei Pyhän Hengen kastetta.
        Miksi?"

Nythän se Knuutti outoja puhuu. Raamattu nimenomaan kehoittaa täyttymään Hengellä. Uskoontulo ja Pyhän Hengen täyteys ovat kaksi eri asiaa. Apostolien teoissa uskovat täyttyivät Pyhällä Hengellä.

Itse olen kokenut samoin. Tulin ensin uskoon ja jonkun aikaa uskossa ollessa sain Pyhän Hengen kasteen siitä kielet merkkinä.

Pyhän Hengen täyteys ei ole sama kuin Pyhän Hengen kaste.

Pyhän Hengen täyteys ei ole ensisijaisesti mikään kokemus.
        Kun Elämän veden virrat alkavat virrata sisimmästä, siinä on yksi kuva täyteydestä.
        Hengellä voi täyttyä vaikka _puhumalla_ kiitosvirsillä ja Psalmeilla. Kyse on elämän asenteesta.

Miten uskova voi täyttyä enemmän, jos kerran Pyhä Henki on hänessä.

Pyhän Hengen täyteys on yksinkertaisesti pyhityksen kääntöpuoli.
        Kun Jeesus saa siiivota uskovaa synnistä, vapautuu tilaa Hänelle.

• Knuutti exm
        Knuutti exm kirjoitti:

Pyhän Hengen täyteys ei ole sama kuin Pyhän Hengen kaste.

Pyhän Hengen täyteys ei ole ensisijaisesti mikään kokemus.
        Kun Elämän veden virrat alkavat virrata sisimmästä, siinä on yksi kuva täyteydestä.
        Hengellä voi täyttyä vaikka _puhumalla_ kiitosvirsillä ja Psalmeilla. Kyse on elämän asenteesta.

Miten uskova voi täyttyä enemmän, jos kerran Pyhä Henki on hänessä.

Pyhän Hengen täyteys on yksinkertaisesti pyhityksen kääntöpuoli.
        Kun Jeesus saa siiivota uskovaa synnistä, vapautuu tilaa Hänelle.

Toisaalta kun ihminen tulee uskoon ja saa siinä Pyhän Hengen kasteen, tietenkin voidaan sanoa, että pieni ihminen saa Pyhän Hengen täyteyden.
        Pyhän Hengen kaste on kuitenkin kertaluontoinen.

Raamatussa kehoitetaan täyttymään Hengellä, mutta ei pyhittymään - tuo pitää ymmärtää oikein:
        Pyhittämisen tekee Jeesus, joka on yhdellä ainoalla uhrilla pyhittänyt ne, jotka _pyhitetään. Ei siis ihminen niin kuin VT:n aikaan.
        Kehoitus täyttyä Hengellä on sitä, että alistutaan pyhitettäväksi ja halutaan sitä.

• Knuutti exm
        koleerikko kirjoitti:

Miksi?"

Uskon, että sait kielilläpuhumisen lahjan.
        Pyhän Hengen kasteen sait uskoontullessasi.

Olen helluntaisuvusta ja olen kuullut vuosikymmenet asioiden sekoittamista.
        Tiesitkö, että helluntailaisten keskuudessa on noin viisi erilaista käsitystä Pyhän Hengen kasteesta?

Olen itsekin saanut kielilläpuhumisen lahjan enkä siis pidä sitä esim vain apostoliseen aikaan kuuluvana.
        Vastustan uskovien luokittelua kahteen joukkoon: henkikasteen saaneisiin ja saamattomiin.
        1.Kor.12:12-13 todistaa, että kaikki Kristuksen ruumiin jäsenet on kastettu Hengessä.
        Samoin Tiit.3:5-7. ..vuodatti Hengen......että me vanhurskautettuina....

• kysymys
        Knuutti exm kirjoitti:

Toisaalta kun ihminen tulee uskoon ja saa siinä Pyhän Hengen kasteen, tietenkin voidaan sanoa, että pieni ihminen saa Pyhän Hengen täyteyden.
        Pyhän Hengen kaste on kuitenkin kertaluontoinen.

Raamatussa kehoitetaan täyttymään Hengellä, mutta ei pyhittymään - tuo pitää ymmärtää oikein:
        Pyhittämisen tekee Jeesus, joka on yhdellä ainoalla uhrilla pyhittänyt ne, jotka _pyhitetään. Ei siis ihminen niin kuin VT:n aikaan.
        Kehoitus täyttyä Hengellä on sitä, että alistutaan pyhitettäväksi ja halutaan sitä.

>>Raamatussa kehoitetaan täyttymään Hengellä, mutta ei pyhittymään - tuo pitää ymmärtää oikein:

• koleerikko
        Knuutti exm kirjoitti:

Uskon, että sait kielilläpuhumisen lahjan.
        Pyhän Hengen kasteen sait uskoontullessasi.

Olen helluntaisuvusta ja olen kuullut vuosikymmenet asioiden sekoittamista.
        Tiesitkö, että helluntailaisten keskuudessa on noin viisi erilaista käsitystä Pyhän Hengen kasteesta?

Olen itsekin saanut kielilläpuhumisen lahjan enkä siis pidä sitä esim vain apostoliseen aikaan kuuluvana.
        Vastustan uskovien luokittelua kahteen joukkoon: henkikasteen saaneisiin ja saamattomiin.
        1.Kor.12:12-13 todistaa, että kaikki Kristuksen ruumiin jäsenet on kastettu Hengessä.
        Samoin Tiit.3:5-7. ..vuodatti Hengen......että me vanhurskautettuina....

"Uskon, että sait kielilläpuhumisen lahjan.
        Pyhän Hengen kasteen sait uskoontullessasi" Knuuttiexm

Yhä hullummiksi sinun puheet menevät. Kyllä minä itse uskonelämäni ja kokemukseni peremmin tiedän kuin sinä. Sinä luulet, minä tiedän!

Onneksi en ole 5. polven helluntailainen!

• Knuutti exm
        kysymys kirjoitti:

>>Raamatussa kehoitetaan täyttymään Hengellä, mutta ei pyhittymään - tuo pitää ymmärtää oikein:

Just siten kuin edellä kirjoitin. Pitää ymmärtää oikein.
        Tiesin kirjoittaessani tuon jakeen ja arvelin, että joku siitä huomauttaa. Hyvä.

Pyhitykseen pyrkiminen ei ole sitä, että itse pyhittäydyttäisiin, vaan sitä, että suostutaan pyhitettäväksi.
        Pyhityksen painopiste ei ole siinä mitä uskova itse tekee.

(Lainaus linkistä)

* " Eri asia on rukoilla erilaisia armolahjoja, kuten kielilläpuhumista, jonka itsekkin olen saanut. " ?

* Jos tuo pitää paikkansa, olet siinä tapauksessa joskus saanut Pyhän Hengen kasteen, sillä ilman sitä, ei voi olla lahjaa, puhua kielillä !

* Ihmettelen vaan sitä, että miten et sitä itse tiedä ? Kun itse täytyin PH:llä, en voisi koskaan unohtaa sitä hetkeä ja kokousta, missä sen sain, vähän ennen sitä, koin uudestisyntymisen, jos luet mitä Korneliuksen kotona tapahtui, koin kaiken kuin käsikirjoituksena, Pietarin sijasta vaan oli Wacklin, saarnaajana.. Kasteelle pääsin vasta muutaman kuukauden kuluttua, kun oli talvi, eikä ollut allasta, kunnes sitten Lapuan helluntaiseurakunnassa kastettin, Jeesuskeen Kristukseen, ja Hänessä ollaan edelleeen , Jumalan armosta ja Jeesuksen täyädellisen ansion perusteella, hyväkseni !

• Knuutti exm
        koleerikko kirjoitti:

"Uskon, että sait kielilläpuhumisen lahjan.
        Pyhän Hengen kasteen sait uskoontullessasi" Knuuttiexm

Yhä hullummiksi sinun puheet menevät. Kyllä minä itse uskonelämäni ja kokemukseni peremmin tiedän kuin sinä. Sinä luulet, minä tiedän!

Onneksi en ole 5. polven helluntailainen!

Kerro miten selität 1.Kor.12:12-13.

Yhdeksi ruumiiksi ei voi kastaa kaikkia yhdessä Hengessä kuin vain siten, että kaikki on kastettu Hengessä.
        Koska tiedämme, että kaikki uskovat eivät ole saaneet helluntalaisittain Pyhän Hengen kastetta, joudumme toteamaan, että helluntailainen käsitteistö on väärässä.

Kielilläpuhumisen armolahjan saaminen on armolahjan saamista ei Pyhän Hengen kaste.

• Knuutti exm
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* " Eri asia on rukoilla erilaisia armolahjoja, kuten kielilläpuhumista, jonka itsekkin olen saanut. " ?

* Jos tuo pitää paikkansa, olet siinä tapauksessa joskus saanut Pyhän Hengen kasteen, sillä ilman sitä, ei voi olla lahjaa, puhua kielillä !

* Ihmettelen vaan sitä, että miten et sitä itse tiedä ? Kun itse täytyin PH:llä, en voisi koskaan unohtaa sitä hetkeä ja kokousta, missä sen sain, vähän ennen sitä, koin uudestisyntymisen, jos luet mitä Korneliuksen kotona tapahtui, koin kaiken kuin käsikirjoituksena, Pietarin sijasta vaan oli Wacklin, saarnaajana.. Kasteelle pääsin vasta muutaman kuukauden kuluttua, kun oli talvi, eikä ollut allasta, kunnes sitten Lapuan helluntaiseurakunnassa kastettin, Jeesuskeen Kristukseen, ja Hänessä ollaan edelleeen , Jumalan armosta ja Jeesuksen täyädellisen ansion perusteella, hyväkseni !

kielilläpuhuminen ei ole sama kuin Pyhän Hengen kaste.

Sinua kuten montaa muutakin vaivaa pinttyneet helluntailaiset käsitteet, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua.

Uutisten lukija sanoo aamu-uutisissa: aurinko nousi tänään kello...

Kuinka moni uskoo, että se on aurinko, joka nousi?

Helluntailaisuus sanoo Pyhän Hengen kasteeksi sitä hetkeä, kun joku saa kielillä puhumisen armolahjan. Se on väärin sanottu.

Joku voi kysyä mitä se haittaa, jos kyse on vain asioille annetuista nimistä.
        Jos olisikin niin, mutta tässä tapauksessa suuri osa kristikansaa luettaisiin tällöin niihin, joita ei ole yhdessä Hengessä kastettu yhdeksi ruumiiksi.

• SakkeusB.
        Knuutti exm kirjoitti:

kielilläpuhuminen ei ole sama kuin Pyhän Hengen kaste.

Sinua kuten montaa muutakin vaivaa pinttyneet helluntailaiset käsitteet, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua.

Uutisten lukija sanoo aamu-uutisissa: aurinko nousi tänään kello...

Kuinka moni uskoo, että se on aurinko, joka nousi?

Helluntailaisuus sanoo Pyhän Hengen kasteeksi sitä hetkeä, kun joku saa kielillä puhumisen armolahjan. Se on väärin sanottu.

Joku voi kysyä mitä se haittaa, jos kyse on vain asioille annetuista nimistä.
        Jos olisikin niin, mutta tässä tapauksessa suuri osa kristikansaa luettaisiin tällöin niihin, joita ei ole yhdessä Hengessä kastettu yhdeksi ruumiiksi.

Oletko Knuutti exm itse rakentamassa omalta osaltasi jotakin seurakuntaa eli mihin kuulut?
        Oletko itse kokenut että Pyhä Henki on auttanut pyhityksessä? Kysyn kun opetat täällä asioista jotka liittyvät Pyhään Henkeen ja pyhittymiseen.

• Knuutti exm
        SakkeusB. kirjoitti:

Oletko Knuutti exm itse rakentamassa omalta osaltasi jotakin seurakuntaa eli mihin kuulut?
        Oletko itse kokenut että Pyhä Henki on auttanut pyhityksessä? Kysyn kun opetat täällä asioista jotka liittyvät Pyhään Henkeen ja pyhittymiseen.

Olen ollut. Mm. näihin helluntaikirkkovehkeilyihin liittyen erosin paikallisesta helluntaiseurakunnasta.
        Sen jälkeen olen päättänyt olla jättämättä yhteistä kokoontumistamme, joten olen ollut tekemisissä eri seurakuntien uskovien kanssa, myös helluntailaisten.
        Olen eräässä seurakunnassa pitänyt muutaman kerran noin puolen tunnin puheen. Toisessa paikassa auttanut käytännön hommissa kuten tavaroiden kantamisessa ja videotykin käytössä.
        Kolmessa muussa paikassa olen käynyt lähinnä kuuntelemassa.
        Kahteen seurakuntaan olisi haluttu vanhimmaksi, mutta en halunnut.

Käyn silloin tällöin lut.miesten piirissä, jossa on mukana useita seurakunnistaan pois ajettuja tai ahdistettuja (torontolaisuus, ylistyshömpötykset muut äärikarismaattisuudet)

Mitä tulee omaan pyhitykseeni, se on pahasti kesken.

• Knuutti exm
        SakkeusB. kirjoitti:

Pyhityksestä ja Pyhän Hengen täyteydestä on tehty liikaa arkielämästä irrallaan olevia asioita. Varsinkin Hengellä täyttyminen mielletään hyvin usein sellaiseksi, että koetaan joku erityiskokemus ja sitä tavoitellaan tyypillisesti, jossain suurtapahtumassa, jossa joku ns voideltu spesialisti on puhumassa.

Pyhityksessä on kuitenkin kysymys suhteestamme syntiin ja tietysti ja ennen kaikkea synnin Voittajaan.

Toisessa ketjussa kirjoitin näin:

Minulle avautui pyhitys ja Hengen täyteys uudella tavalla Joosuan kirjan kautta ja myöhemmin vähän laajemminkin.
        VT:ssä on useita laajoja kokonaisuuksia eri teemoista. Nämä menevät myös lomittain Raamatun kertomuksissa.
        Tässä asiayhteydessä kuvaus pyhitystaistelusta alkaa Jordan virran ylityksestä ja siihen liittyvästä ympärileikkauksesta. Heti tämän jälkeen Joosualle ilmestyy Herran sotajoukon päämies, joka kertoon juuri tulleensa (niin kuin Jeesus sydämeen).
        Tuossa hetkessä koko luvattu maa kuului israelilaisille, vaikka edes Jerikoakaan ei ollut vallattu - se kuului heille Jumalan lupauksen perusteella.

Jeriko oli paksumuurinen kaupunki, joka sortui. Näin tapahtuu monen juuri uskoontulleen elämässä - isoja muutoksia isolla rytinällä.
        Muurit eivät sortuneet marssin ja pasuunoiden voimasta, vaan siksi, että Herran arkki oli mukana.
        Tilanne oli vähän samanlainen kuin tämän päivän kuninkaallisten saattueessa, jossa arvokkainta ovat kuninkaalliset ei ne joukot edellä ja takana.

Jeriko oli laaksossa. Ain kaupunki sijaitsi vuorella kaikkien näkyvissä.Näin on monen elämässä. Tietyt synnit näkyvät kaikkien silmiin. Ain kaupunkia ei saatu vallattua ensimmäisellä kerralla. Unohdettiin palata Gilgaliin (Golgatalle)

Ain kaupungin jälkeen sorruttiin gibeonilaisten juoneen. Vanhat vaaterääsyt ja kuivuneet eväät antavat vihjeen uskovaisissa olevasta lihasta.
        Gibeonilaisilla ei ollut osaa Herran alttariin, mutta heidät alistettiin palveljoiksi: puita ja vettä kantamaan Herran alttaria varten.
        Gibeonilaisia ei saanut surmata - myöhemmin Saulin suvulle tuli heidän surmaamisesta rangaistus.

Viisi kuningasta läksi sotaan. Ei israelilaisia, vaan gibeonilaisia vastaan. Israelilaiset lähtivät apuun Joosuan (Jeesuksen) johdolla.
        Kuninkaat piiloutuivat luolaan.Israelilaiset laittoivat kiven luolan suulle. Joosuan käskystä kuninkaat tuotiin esille.
        Heidän nimensä kertovat paljon. Nokatusten olivat mm. Jerusalemin kuningas (pääkaupungin kuningas) ja Joosua eli 'oma minä' ja Jeesus.
        Eräs kuningas oli helmasynti, toinen "kenet Jumala karkottaa".
        Uskovaisten erikoissynti on Debir Eglonista (=hiehon kaltainen pyhäköstä) eli pystytämme monenlaista omaa pyhäkköä, jossa on omat hiehot varattu uhrattavaksi (ylpeys, oman kunnian pyyntö yms).

Joosua löi miekalla nuo kuninkaat.
        Eivät israelilaiset.
        Useasti onkin maininta: "et sinä miekallasi heitä lyönyt, vaan Minä (Jumala).."Kuninkaat ripustettiin puuhun ja sitten heidät heitettiin luolaan.

Satoja vuosia myöhemmin tapahtui vähän vastaavaa: kerrotaan ristin miehestä, luolasta ja isosta kivestä.

Voitettuja kuninkaita oli kaikkiaan 31. Sattumoisin sama kuin päiviä länsimaisissa kalentereissa.

Jättiläisiäkin on voitettavana ennen kuin kaikki on ohi.

Koko iso kertomus pyhityksestä ja uskon elämästä päättyy siihen, kun Herran arkki viedään (uuteen) Jerusalemiin 2.Sam.6

• SakkeusB.
        Knuutti exm kirjoitti:

Olen ollut. Mm. näihin helluntaikirkkovehkeilyihin liittyen erosin paikallisesta helluntaiseurakunnasta.
        Sen jälkeen olen päättänyt olla jättämättä yhteistä kokoontumistamme, joten olen ollut tekemisissä eri seurakuntien uskovien kanssa, myös helluntailaisten.
        Olen eräässä seurakunnassa pitänyt muutaman kerran noin puolen tunnin puheen. Toisessa paikassa auttanut käytännön hommissa kuten tavaroiden kantamisessa ja videotykin käytössä.

Käyn silloin tällöin lut.miesten piirissä, jossa on mukana useita seurakunnistaan pois ajettuja tai ahdistettuja (torontolaisuus, ylistyshömpötykset muut äärikarismaattisuudet)

Jos saa udella miksi et halunnut vanhimmaksi?

• Ved.2 kirjoitti:

En ymmärrä miksi edes keskustelette uskosta tunneasiana. ei tunteilla ole mitään merkitystä uskonelämässä. Tunteet tietysti seuraavat inhimillisinä reaktioina ihan "fiiliksiin". Usko ei ole myöskään mikään järkiperusteinen.
        Mutta usko on se, mikä tulee ylhä'ältä taivaan lahjana. Sitä on muuten mahdoton omia itselleen. Monissa uskonsuunnissa vaan ´näin tapahtuu.
        Uskon luonne on sellainen, että se on tarkoitettu "kaikille". Mutta nämä "kaikki" eivät ota sitä vastaan. Sitten kun miinustetaan ne valitut, jotka luopuvat uskostaan sanan mukaan. Niin, jäljelle jäävät ne harvat ja valitut miinustettuna luopiot, jotka täyttävät synnin mitan. Siis harvat ja valitut jäävät jäljelle.
        "Lopun aikana moniaat luopuvat uskosta ja seuraavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja. Ja vääriä profeettoja nousee ja eksyttävät monia." ( Esim. 2 Tess.2). Viittaan myös Matt.24.

Usko ei ole tunneasia, mutta aloituksessa viitattiin Jumalan Sanaan, jossa kysyttiin "ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä"?

Saanko kysyä Sinulta "tunnetko itsesi, että Jeesus Kristus on Sinussa"? En halua epäillä hetkeäkään todistustasi. "Kristus teissä, kirkkauden toivo".

Hyvää alkavaa viikkoa Sinulle ja kaikille palstaa lukeville.

• koleerikko kirjoitti:

Knuutti exm "Suomenkielinen sana 'tuntea' on ongelmallinen".

Ei suinkaan.

Maali = maalia pytyssä.
        Usko = nimi
        Usko Jeesukseen pelastaa.

Kerropa mulle mitä nuo neljä sanaa merkitsevät kielellämme

>>
        Maali = maalia pytyssä.
        Usko = nimi
        Usko Jeesukseen pelastaa
        >>

• Knuutti exm
        SakkeusB. kirjoitti:

Jos saa udella miksi et halunnut vanhimmaksi?

Muutamasta syystä.

Yksi syy oli se, että en koe täyttäväni vanhimmalle asetettuja vaatimuksia.
        Ymmärrykseni vanhimman tehtävästä on eri kuin mitä se on nykyään käytännössä on eli ne ovat useinkin tehtäviä, jotka liittyvät omaisuudesta huolehtimiseen ja erilaisten tekemisten järjestämiseen. Niitä kyllä osaisin tehdä ihan nykyisten työtehtävieni puolesta.

Vanhimman tehtävään kuuluu mielestäni paimentaminen sydämen tasolla, sielunhoito ja eräänä tärkeänä tausta-asiana vieraanvaraisuus. Viime mainittu tarkoittaa käytännössä sitä, että taakoitettu voisi tulla milloin tahansa asioidensa kanssa. Perhetilanteeni ei sitä nyt mahdollista enkä koe itseäni sielunhoitajaksi.

Toinen syy oli se, että ko. seurakuntien opillisissa näkemyksessä ja käytännöissä on asioita, joita en voi hyväksyä. Voin istua heidän kokouksissaan ja jotenkin toimiakin, mutta vanhimpana joutuisin hyväksymään asioita, joita omatuntoni ei hyväksy.
        Olen tietenkin puhunut ja kirjoitellut ko. asioista vastuuhenkilöiden kanssa.

Kolmas syy on se, että koen minulla olevan joku muu tehtävä, vaikka tällä hetkellä en näe mitään reaalisia mahdollisuuksia sen toteutumiseen paikallisessa seurakunnassa. Ehkä jossain hyvin pienessä mittakaavassa virtuaalimaailmassa.

Asiathan ei tietenkään ole mustavalkoisia. Kauemmin aikaa uskossa olleena joutuu/saa olla tekemässä jotain joka ei ole virallistettu, mutta se vain 'sattuu' kohdalle.

• SakkeusB.
        Knuutti exm kirjoitti:

Muutamasta syystä.

Yksi syy oli se, että en koe täyttäväni vanhimmalle asetettuja vaatimuksia.
        Ymmärrykseni vanhimman tehtävästä on eri kuin mitä se on nykyään käytännössä on eli ne ovat useinkin tehtäviä, jotka liittyvät omaisuudesta huolehtimiseen ja erilaisten tekemisten järjestämiseen. Niitä kyllä osaisin tehdä ihan nykyisten työtehtävieni puolesta.

Vanhimman tehtävään kuuluu mielestäni paimentaminen sydämen tasolla, sielunhoito ja eräänä tärkeänä tausta-asiana vieraanvaraisuus. Viime mainittu tarkoittaa käytännössä sitä, että taakoitettu voisi tulla milloin tahansa asioidensa kanssa. Perhetilanteeni ei sitä nyt mahdollista enkä koe itseäni sielunhoitajaksi.

Toinen syy oli se, että ko. seurakuntien opillisissa näkemyksessä ja käytännöissä on asioita, joita en voi hyväksyä. Voin istua heidän kokouksissaan ja jotenkin toimiakin, mutta vanhimpana joutuisin hyväksymään asioita, joita omatuntoni ei hyväksy.
        Olen tietenkin puhunut ja kirjoitellut ko. asioista vastuuhenkilöiden kanssa.

Kolmas syy on se, että koen minulla olevan joku muu tehtävä, vaikka tällä hetkellä en näe mitään reaalisia mahdollisuuksia sen toteutumiseen paikallisessa seurakunnassa. Ehkä jossain hyvin pienessä mittakaavassa virtuaalimaailmassa.

Asiathan ei tietenkään ole mustavalkoisia. Kauemmin aikaa uskossa olleena joutuu/saa olla tekemässä jotain joka ei ole virallistettu, mutta se vain 'sattuu' kohdalle.

Kiitos vastauksista, asia ok.
        Toivottavasti löydät paikkasi seurakunnassa.

• utelias kyssääjä
        koleerikko kirjoitti:

Sitä sinä saatkin miettiä lopun elämääsi.

Epäilen uskoasi koska et uskalla vastata kysymykseeni.
        Et varmaan voi kertoa olemattomasta koleerikon uskostakaan.

Tapiolta pyydät vastauksia mutta itse et vastaa muuten kuin olemalla ilkeä.

• Eenokki 12

pakanat (Apt. 10:44-48):
        (Ei ollut kyseessä erillinen ns. henkikaste!) ...kirj. Tapio

Tapiolle vastaan että olin ollut uskossa n.pari vuotta ja heng. tilaisuudessa puhujan(hellunt.) puhuessa juuri tuota Apt.10:44-48 tunsin kun kolmasti "sähkövirtaa muistuttava tuntemus jonka koin heti puheen jälkeen.
        Mainitsin siitä kaverilleni( hellunt.) ja ihmettelin
        poistuessamme ko. tapahtumaa.
        Myöhemmin ymmärsin mitä se oli.

ps. En minäkään ole löytänyt raamatusta mitään erillistä henkikastetta.

• Eenokki 12
        Mohikaani_27 kirjoitti:

Mohikaani. On täällä muitakin jotka ovat kokeneet todellisia suuria ihmeitä.
        Mohikaanin oppia pidän riivaajien aiheittamina jotka ovat niin selviä demonisia että sen ymmärtää jo 3-vuotias kastettu lapsikin.
        Mitäs me lutherilaiset.

ps. Mohikaanin pitäisi mennä myös sepän pajaan polvillaan ja pyytää seppää tekemään Mohikaanille tukevat raudat jalkoihin että lahkohenki olisi samaa mieltä meidän lutherilaisten kanssa.

• Eenokki 12
        Knuutti exm kirjoitti:

Niin olen minäkin niitä pois ajettuja, vihattuja en tosin helluntailaisten taholta vaan homokirkon taholta.

ps. ei elämässä pyhitytä määrämittaan se on jaikalismia vaan Pyhä Henki pyhittää meitä sanalla ja sakramenteilla.
        Keskeneräisiähän me olemme mutta armahdettuja syntisiä, paitsi pyhä synnitön perisynnin kieltäjä jaikal ja tuulimyllyjä vastaan taisteleva savonarola joka on voittanut saaatanan ja lihansa.Liekö tänä yönä vie lihat ristille?

• utelias kyssääjä kirjoitti:

* Jospa sinun kysymyksesi oli provon luonteinen, ironia henkinen ? Minusta se oli semmoinen, koleerikko tekee ihan oikein, kun ei vastaa

• Totuutta salatuimpaa

Kun katsellaan ton koleerikon kirjoituksia entisillä nimimerkeillä, niin eiköhän juttu ole näin, että hän luulee olevansa uskossa vaikka on uskonnollinen. Vaimo on romaani ja hehän ovat uskossa vaihtelevasti: tupakan jos polttaa niin usko on mennyt. Siitä ei usko mene, jos on pahoja ajatuksia. Jeesus opetti kyllä toisin.

• Eenokki 12 kirjoitti:

pakanat (Apt. 10:44-48):
        (Ei ollut kyseessä erillinen ns. henkikaste!) ...kirj. Tapio

Tapiolle vastaan että olin ollut uskossa n.pari vuotta ja heng. tilaisuudessa puhujan(hellunt.) puhuessa juuri tuota Apt.10:44-48 tunsin kun kolmasti "sähkövirtaa muistuttava tuntemus jonka koin heti puheen jälkeen.
        Mainitsin siitä kaverilleni( hellunt.) ja ihmettelin
        poistuessamme ko. tapahtumaa.
        Myöhemmin ymmärsin mitä se oli.

ps. En minäkään ole löytänyt raamatusta mitään erillistä henkikastetta.

* Tehän olette sitten sokeita, tai uskonnollisuutenne on härtänyt Sanan niin, että se jää aukenematta, koska vastustatte Pyhää Henkeä.

* Eikä sellaiset sähkövirrat ole aito PH:n kaste, sen merkkinä on aina kielillä puhuminen.

* Mä en voi käsitää, että e ette löydä Raamatusta erillistä PH:n kastetta, miksi te sanotte sitten Apt.2: 1-4 ? Ja monia tilaisuuksia, missä apostolit julisti evankeliumia, ja jokakerta, kun uskossa vastaan ottaneet Sanan saarnan, tulivat uskoon, ja saivat ERILLISEN PH:n kasteen, miksi te ette usko ? Kirkon teologit on niin osanneet hämätä, että olette kuin aivopestyt, että voi itse lukea ja itse ajatella ollenkaan !

• koleerikko
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Jospa sinun kysymyksesi oli provon luonteinen, ironia henkinen ? Minusta se oli semmoinen, koleerikko tekee ihan oikein, kun ei vastaa

Rauhaa Mohikaani. Myöskin Jeesuksen luo tuli hurskaaksi tekeytyviä urkkijoita. Urkkijan todistus on aina väärä. Väärä jo siksi, että he vaihtelevat sanomisiaan. Tänään tätä ja huomenna sitä.

• -------
        Ved.2 kirjoitti:

Niin en ymmärrä miten ihmisestä voidaan tehdä noin erilliseksi tunne ja usko, ihminen on kaikilta osin kokonaisuus, eikö hän saisi esm iloita uskostaan. olen uskossa mutta nyt en kanssanne ole samaa mieltä. Vaatisi varmaan henkilö kohtaisen tapaamisen jos olette veljiäni tai sikojani Herrassa

• Totuutta salatuimpaa kirjoitti:

Kun katsellaan ton koleerikon kirjoituksia entisillä nimimerkeillä, niin eiköhän juttu ole näin, että hän luulee olevansa uskossa vaikka on uskonnollinen. Vaimo on romaani ja hehän ovat uskossa vaihtelevasti: tupakan jos polttaa niin usko on mennyt. Siitä ei usko mene, jos on pahoja ajatuksia. Jeesus opetti kyllä toisin.

* " Jeesus optetti toisin." Siinäpä hyvä opetus itsellesi.

* Niinpä, koleerikko vain kirjoittaa viimeisen päälle suoraan ja kiertelemätä synnin synniksi, ja armon armoksi, eikä sinulla ole mitään oikeuksia sanoa sanaakaan, kenen kanssa kukin on naimisissa, ja mitä vikaa siinä on, jos onkin romani vaimo tai mies? menet pidemmälle sanan vapudessa kuin laki sallii. Jätä ykstisasiat pois ohjelmistostasi. Mitä törkyä lie omassa pussissasi ?

* Meidän tulee tehdä tili, vain itsestämme, Jumalalle, ei kenestäkään toisesta, siksi, jätä henkohtaiset asiat heille itselleen, ne ei kuulu sinulle, eikä palstalle ollenkaan !

• SakkeusB.
        Eenokki 12 kirjoitti:

Niin olen minäkin niitä pois ajettuja, vihattuja en tosin helluntailaisten taholta vaan homokirkon taholta.

ps. ei elämässä pyhitytä määrämittaan se on jaikalismia vaan Pyhä Henki pyhittää meitä sanalla ja sakramenteilla.
        Keskeneräisiähän me olemme mutta armahdettuja syntisiä, paitsi pyhä synnitön perisynnin kieltäjä jaikal ja tuulimyllyjä vastaan taisteleva savonarola joka on voittanut saaatanan ja lihansa.Liekö tänä yönä vie lihat ristille?

Uskon siihen kun ihminen sydämestään sanoo Herralle, ohjaa ja opeta minua tahtoosi ja tapahtukoon se minulle, niin silloin käy hyvin.
        Eipä se isäkään anna lapselleen kiven murikkaa kun tämä pyytää leipää.
        Meillä on rakastava Jumala.

• kirjaston kirja
        Totuutta salatuimpaa kirjoitti:

Romaani, onko Monte Criston Kreivi vaiko Kalle Päätalon joku teos?

• Elelele

Kyllä minulle tulee aikoja jolloin en tunne Herran läsnäoloa, mietin onko Jumala hylännyt, mutta aavikko jakson jälkeen huomaan, että Herra oli lähempänä kuin luulinkaan. Herra on opettanut paljon kärsivällisyyttä alussa en kestänyt hiljaisuutta yhtään ja lankesin, josta palasin häntä koipien välissä. Kaikella näillä Herra rakkaudessaan ja armossa opettaa rakentamaan sellaisen talon mikä kestää myrskyt ja myllerrykset. Kunhan vain itse on päättänyt asettua asumaan Jeesuskalliolle. Jokaiselle tulee oman lainen talo ja rakennus työt ei aina ole samoilla linjoilla muiden kanssa.

• Lässyn lässyn

Ja läpälässyn

• Lässyn lässyn kirjoitti:

Ja läpälässyn

* Älähän nyt "Lässyn lässyn" aliarvioi toisen usko kokemuskia, nöyrästi kertoi asiansa. Ota vaan opiksesi, alkaen siitä, että uskot Herraan Jeesuskeen, niin et sitten enää lässytä, varsinkaan muille !

• Henkimaailmat ovat joidenkin ihmisten uskomuksia.

"Henkimaailma on yliluonnollinen (henkien) maailma, jolla tarkoitetaan uskontoihin, totemismiin, šamanismiin, spiritualismiin ja okkultismiin kuuluvia ei-fyysisiä todellisuuden tasoja."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Henkimaailma

• koleerikko

Pe.ku nuokin ovat uskonasioita, kohde vaan väärä. Lapissa on uskovia jotka evankelioivat shamaneihin ja seitoihin uskovia. TV7: ssä oli eräskin raikas jo ikääntyvä nainen kuka valotti asiaa.

• koleerikko kirjoitti:

Pe.ku nuokin ovat uskonasioita, kohde vaan väärä. Lapissa on uskovia jotka evankelioivat shamaneihin ja seitoihin uskovia. TV7: ssä oli eräskin raikas jo ikääntyvä nainen kuka valotti asiaa.

"Lapissa on uskovia jotka evankelioivat shamaneihin ja seitoihin uskovia."

Käsitteet hukassa?

Shamaanit ja seidat ovat ihan todellisia eikä uskomuksia.
        Shamaani on todellinen henkilö ja seita on uhripaikka (uhrikivi).

Perinteiset suomalaiset uskomukset ovat samanlaisia kuin kristinuskon tuotteet.
        Suomalaiset perinteiset uskomukset ovat kuitenkin kristinuskoa vaarattomampaa luonnon uskoa eikä, eikä niihin sisälly ihmisuhreja ja teurastamista, vihollisuudesta puhumattakaan.

Onhan se kai muutoinkin mukavampi kotimainen Jumal-hahmo, kuin arabeilta otettuun.

• Pe.ku kirjoitti:

Käsitteet hukassa?

Suomalaiset perinteiset uskomukset ovat kuitenkin kristinuskoa vaarattomampaa luonnon uskoa eikä, eikä niihin sisälly ihmisuhreja ja teurastamista, vihollisuudesta puhumattakaan.

Onhan se kai muutoinkin mukavampi kotimainen Jumal-hahmo, kuin arabeilta otettuun.

* Olipa ne kiviä tai jopa henkilöitä, ne on epäjumalia kuitenkin, ja ovat Jumalan pilkkaajia, ja myös, jotka niihin höhöläisiin uskovat, miten sinä, Pe.ku, ootko hypnotismin ja seitan, eli kivien palvoja !

* Käsitteet ei ole hukassa ! Miten sinulla ?

• koleerikko
        Pe.ku kirjoitti:

Käsitteet hukassa?

Pe.ku, miksi jotkut vievät seidoille ruokaa ja muuta? Vietkö sinäkin?

Kun laitat kädet ristiin ja rukoilet Jeesusta, Herra armahtaa sinua.

• sen tiedän
        Pe.ku kirjoitti:

Käsitteet hukassa?

Peku seita on lapinpuku ja shamaani noita, jolla voi olla tuo puku.

• utelias lammas

Miten itseä koetellaan, onko Kristus Jeesus minussa?

• koleerikko

utelias lammas Tutki itseä rukouksessa, asuuko Jeesus Henkensä kautta sinussa vai ei.

• utelias lammas
        koleerikko kirjoitti:

utelias lammas Tutki itseä rukouksessa, asuuko Jeesus Henkensä kautta sinussa vai ei.

Neuvooko Paavali tutkimaan itseä rukouksessa, kun asiayhteys tutkitaan? (2Kor 12:13-13:13)

Minusta itsensä tutkiminen viittaa pikemmin näihin asioihin:

- Tutkikaa omat tekonne ja oma elämänne: elättekö Jumalan tahdon vai lihan mukaan?
        - Tutkikaa, puhuiko Paavali omiaan vai puhuiko Kristus hänen kauttaan Jumalan sanoja ja oppia? Jos lukijan mielestä Paavali puhui omiaan, niin mahtoiko lukija olla edes uskossa?

Voisiko tämä olla sitä koettelua, jota Paavali tarkoitti?

• Eenokki 12
        koleerikko kirjoitti:

jaahas se koleerikko tutkii rukouksessa uskooko Jeesukseen.

Minä tutkin Raamatulla asuuko Kristus minussa enkä luota rukoukseen enkä kokemuksiini vaan joka päivä suoritan itsensätuntemista. Jos on korjattavaa otan asiasta selvän ja parannuksellekin on sijansa. En ole niitä jaikal-saviksen veroisia jotka ovat osittain Kristuksenkin yläpuolelle itsensä korottaneet.

• body2

Koetelkaa itseänne....."

Tuo on sitä paavalilaista farisealaisuutta, taivastelua vailla vertaa ja vielä turhanaikaista touhua.

Jos minä uskon että kuussa on elämää, niin se on siinä, eikä minun tarvitse itseäni tutkistella , koetella tai kavella.

Paavalilainen hengellisyys tuottaa sairaita ihmisiä ja me olemme noissa asioissa melko sairas kansa , sisäänpäin kääntynyt ja synnillä syyllistetty.

Olisi jo aika suoda ihmisille vapaus, eikä jatkuvasti syyllistää.

• * Niin, tuollainen usko ei ole sydämen uskoa, vaan päänuskoa, samoin kuin menee bussi pysäkille, uskoo, että "nysse" tulee, ja vielä ajallaan.

Ä Jumalan ja Poikaansa Jeesuskeen usko on elävää sydämen uskoa, joka ei ole lähtöisin ihmisestä itsestään, vaan on lahja uskoa, joka saan uudestisyntymisen ihmeessä, Jeesus antaa omastaan pisaran veraan, eli "Sinapin siemenen verran", ja sehän on pini siemenistä, ja sillä uskolla jo siirretään vuoretkin mereen. Pään sukolla ei tapahdu mitaan.

• tomis...

Kyllä on meikä parkaa ihan liioinkin koeteltu viime aikoina. itseäni olen siis samalla päässyt väkisellä koettelemaan kun on minuakin koeteltu. Välistä on lentänyt mieleen että jätän tään, tai voihan syntiä tehdä, mitä se auttaa taistelu, mutta taasen sitten Jeesus puuttuu peliin ja kuiskaa "luota minuun AUTAN sinua.".
      Äskön kävin polttopuut valmiiksi huomiselle uunin lämmitystä varten, siinä käydessä tuli mulle reilu vastaus "kysymykseen Jaikal ja synnittömyys sekä vanhurskauttaminen".
      Mielipiteeni tässä, Jaikali on opetetuksessaan oikeassa, mutta useat eivät käsitä, jotkut eivät halua käsittääkkään. Tuota sanomaa pidän Herralta saatuna.

• Tapio522eikirj

tomis, oletko tosiaan samaa mieltä jaikalin kanssa?

Jaikal opettaa:
        "Oletko tavannut Herran Jeesuksen Kristuksen? Hän oli ja on synnitön.
        Raamattu sanoo että me uskovat olemme tässä maailmassa samanlaisia kuin Jeesus on" (jaikali).
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9759125

Jaikali väittää siis, että hän on tässä maailmassa samanlainen, kuin Jeesus oli ja on, eli SYNNITÖN ja vailla (peri)syntiä..

• tomis...

tomis, oletko tosiaan samaa mieltä jaikalin kanssa?

Jaikal opettaa:
        "Oletko tavannut Herran Jeesuksen Kristuksen? Hän oli ja on synnitön.
        Raamattu sanoo että me uskovat olemme tässä maailmassa samanlaisia kuin Jeesus on" (jaikali).
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9759125

Jaikali väittää siis, että hän on tässä maailmassa samanlainen, kuin Jeesus oli ja on, eli SYNNITÖN ja vailla (peri)syntiä..

>>Jjaikali väittää siis, että hän on tässä maailmassa samanlainen, kuin Jeesus oli ja on, eli SYNNITÖN ja vailla (peri)syntiä.

• Tapio522eikirj
        tomis... kirjoitti:

>>Jjaikali väittää siis, että hän on tässä maailmassa samanlainen, kuin Jeesus oli ja on, eli SYNNITÖN ja vailla (peri)syntiä.

>>Jjaikali väittää siis, että hän on tässä maailmassa samanlainen, kuin Jeesus oli ja on, eli SYNNITÖN ja vailla (peri)syntiä.>>>>>>>>>>>>jaikal: "......suurikin syntinen ja kauhistusten tekijä voi saada takaisin lapsuutensa puhtauden ja viattomuuden yksinkertaisesti ottamalla vastaan sovituksen sanan ja uskomalla Jeesukseen sekä tietenkin tekemällä parannuksen synneistään (2 Kor 5:14 - 6:2, Apt 2:38-40 3:19, 26).>>>>>>>>>>>>

Mitähän jaikal tarkoittaa "lapsuuden puhtaudella ja viattomuudella", jonka voi saada takaisin?
        Jaikalhan opettaa myös, että uskova on vapaa perisynnistä.

Onko kyse samasta asiasta; viattomuus tarkoittaa perisynnistä vapaata uskovaa?

Onko tämä helluntailaisten "virallinen" näkemys?
        Selailin viikolla helluntailaisen JUHANA LEHMUSKOSKEN kirjoittamaa YKSI KASTE kirjaa.
        Keskustelin samalla erään entisen helluntailaisen pastorin kanssa.
        Hän on toiminut Viron eri helluntaiseurakunnissa.

Hän ihmetteli kovin J.L. opetuksia perisynnistä ja sanoi, että Virossa ei opeteta näin.

Tässä muutama esimerkki kirjasta.
        ---"Pieni lapsi on samassa tilassa, jossa Aatami ja Eeva olivat paratiisissa ennen lankeemustaan"(Sivu 79)

---"Synti tulee yksittäisen ihmisen osaksi vasta sitten, kun hän on itse tehnyt syntiä" (Sivu 80).

--"Pienet lapset, jotka eivät vielä pysty vihaamaan Jumalaa, ovat kokonaan vapaat perisynnistä" (Sivu 80).

Kovin tuntuu sekavalta jaikalin ja Lehmuskosken opetukset.
        :
        Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.
        Aloittaja kysyy: "Mikä on sinun tulos kun koettelet?"
        Itsensä koettelemisen lisäksi meidän on hyvä koetella jaikalin ja J.L. opetukset.......ovatko ne Raamatun sanan mukaisia!"

1. Tim. 4:16
        "Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä; sillä jos sen teet, olet pelastava sekä itsesi että ne, jotka sinua kuulevat".

• Knuutti exm

>>Jjaikali väittää siis, että hän on tässä maailmassa samanlainen, kuin Jeesus oli ja on, eli SYNNITÖN ja vailla (peri)syntiä.>>>>>>>>>>>>jaikal: "......suurikin syntinen ja kauhistusten tekijä voi saada takaisin lapsuutensa puhtauden ja viattomuuden yksinkertaisesti ottamalla vastaan sovituksen sanan ja uskomalla Jeesukseen sekä tietenkin tekemällä parannuksen synneistään (2 Kor 5:14 - 6:2, Apt 2:38-40 3:19, 26).>>>>>>>>>>>>

Mitähän jaikal tarkoittaa "lapsuuden puhtaudella ja viattomuudella", jonka voi saada takaisin?
        Jaikalhan opettaa myös, että uskova on vapaa perisynnistä.

Onko kyse samasta asiasta; viattomuus tarkoittaa perisynnistä vapaata uskovaa?

Onko tämä helluntailaisten "virallinen" näkemys?
        Selailin viikolla helluntailaisen JUHANA LEHMUSKOSKEN kirjoittamaa YKSI KASTE kirjaa.
        Keskustelin samalla erään entisen helluntailaisen pastorin kanssa.
        Hän on toiminut Viron eri helluntaiseurakunnissa.

Hän ihmetteli kovin J.L. opetuksia perisynnistä ja sanoi, että Virossa ei opeteta näin.

Tässä muutama esimerkki kirjasta.
        ---"Pieni lapsi on samassa tilassa, jossa Aatami ja Eeva olivat paratiisissa ennen lankeemustaan"(Sivu 79)

---"Synti tulee yksittäisen ihmisen osaksi vasta sitten, kun hän on itse tehnyt syntiä" (Sivu 80).

--"Pienet lapset, jotka eivät vielä pysty vihaamaan Jumalaa, ovat kokonaan vapaat perisynnistä" (Sivu 80).

Kovin tuntuu sekavalta jaikalin ja Lehmuskosken opetukset.
        :
        Aloittaja kysyy: "Mikä on sinun tulos kun koettelet?"
        Itsensä koettelemisen lisäksi meidän on hyvä koetella jaikalin ja J.L. opetukset.......ovatko ne Raamatun sanan mukaisia!"

1. Tim. 4:16
        "Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä; sillä jos sen teet, olet pelastava sekä itsesi että ne, jotka sinua kuulevat".

Mikä J.L:n sanomassa on sekavaa?
        Ei ainakaan noissa lainaamissasi lauseissa erityistä sekaa löydy.
        Se, että ne ovat vastoin lut.kirkon opetuksia ei tee niistä sekaa.

Siitä voisi erityisesti helluntailaisten kanssa keskustella mitä on tuo synnin tekeminen lapselle. Onko se sitä, että ottaa naapurin Villen leluauton vai uhmaa äidin nukkumaanmenokäskyä?

Vai onko se sitä, että lapsi lakkaa uskomasta Jumalaan?
        Lähtökohtia lapsille on ainakin kaksi.
        Toiset kuulevat pienestä asti Jumalasta ja jossain vaiheessa elämäänsä ottavat kantaa lapsenuskoonsa.
        Toiset eivät koskaan kuule lapsuudessaan Jumalasta, mutta jossain vaiheessa elämäänsä joutuvat sellaisen valinnan eteen onko Jumala olemassa. Näistä toiset ovat kuulleet Jumalasta ja toiset ovat tämän edessä:
        "Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä"

• >>Mikä on sinun tulos kun koettelet?

• koleerikko

"Niin, mikä on Sinun tulos itsestäsi? Sitähän Paavali kysyy?" Jukka.Finland kirjoittaa ja minä vastaan:

Minun sisällä asuu usko Jeesukseen, myös Jumalan Pyhän Hengen sinetti on sisälläni, Ef.1:13

Esitän Jukalle saman kysymyksen mitä jo otsikossa on?

• koleerikko
        koleerikko kirjoitti:

"Niin, mikä on Sinun tulos itsestäsi? Sitähän Paavali kysyy?" Jukka.Finland kirjoittaa ja minä vastaan:

Minun sisällä asuu usko Jeesukseen, myös Jumalan Pyhän Hengen sinetti on sisälläni, Ef.1:13

Esitän Jukalle saman kysymyksen mitä jo otsikossa on?

Jukan neuvo on kuin Ahitofelin neuvo aikoinaan, noin yleisesti ottaen muissa asioissa.

Miksi et Jukka vastaa?

• * Ihan nöyrästi, Paavalin tavalla, " Luulen, että minussakin on Herran Henki." En luule seisovani, katson menneistä oppia saaneena, etten enää lankeaisi , syntiin ! Sana , Herran Henki ja omatunto kyllä ilmoittaa, mikä on syntiä ja mitä voi tehdä ja elää elämää, tässä ja nyt !

• Hound Dog

Pystyn

• Niko.

Onko ketjun päämäärä ja tarkoitus se, että me kilpaa esittelisimme toisillemme siitä, kuka on totisessa uskossa ja voitelussa?
      Ei Paavali kehotusta antanut koettelusta sen tähden, että sillä keskenämme henkseleitä paukuttelisimme, vaan antamaan jokaiselle oman henkilökohtaisen vakuutuksen ja varmuuden.

Jos sen sijaan ihminen on kiinnostunut kanssamatkaajien sielujen tilasta, niin sen kertovat hedelmät.

• sport-womanni

Et sinä Niko. pysty tekemään Raamattua tyhjäksi. Tuossa on kysymys itseään uskovina pitäville eikä urheilukilpailukysymys.

• Niko.
        sport-womanni kirjoitti:

Et sinä Niko. pysty tekemään Raamattua tyhjäksi. Tuossa on kysymys itseään uskovina pitäville eikä urheilukilpailukysymys.

Sport-womanni, enkö juuri sitä edellä kirjoittanut ja sen tähden aloitusta ihmetellyt?

• Usko Toivonen

Oikein sanoit Niko.

Hengen hedelmää ei synny ilman Jeesusta.

4. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
      5. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
      Joh. 1.

" ilman minua te ette voi mitään tehdä "

Vain totisessa viinipuussa kiinni oleva oksa voi kantaa hyvää hedelmää.

• sjaksjue

Usko Toivonen alottaja kehottaakin sanan mukaan tutkimaan onko lukija kuten sinä uskossa.

• Hyvä kehoitus jokaiselle ja turhaan sitä on kenenkään vetää nenään meloonit kun kumminkin se on Raamattu joka kehoittaa tutkimaan itsestäsi eikä Kolerikko..

Jokaisen oma asia sitten on haluaako hän kertoa mitä tulos ja näyttö hänellä on..

• En usko uskontoihin, enkä ole minkään kirkon ja uskonnon jäsen. En siis usko uskontoihin ja niiden opetuksiin. Uskon niinkuin publikaani. Jos Jumala olet olemassa, niin ole minulle armollinen. Siinä on usko ilman turhia hömpötyksiä.

• Sinusta on kyse
      • "Sinusta on kyse". Tuossakin on kyse uskonnosta, kuorrutettuna.

• Ugcugg

Onko Kristus minussa.
      Olenko minä Kristuksessa.
      Hedelmistään puu tunnetaan.
      Kaikki kuollut karsitaan.
      Oma teko, yritys
      Jää vain Hengen pyhitys.
      Se mikä Herra aikaansaa
      Se on sitä tulevaa
      Joka alkaa ajassa,
      Jatkuu ikimajassa

• * Aivan oikein, mutta juuri siksi, tarvitaankin Pyhän Hengen lahjaa, se on VOIMA, jonka Jeesus lupasi antaa todistajilleen, voimaksi matkalle, ilman tätä voimaa ja kielillä puhumisen armolahjaa, en varmasti olisi uskossa tänään, mutta kiitos Jumalalle Jeesuksessa, Hän on antanut ja varjellut omanaan.

• body2

"Siinä on usko turhia hömpötyksiä.."

Noin sen tulisi olla, mutta täällä halutaan kilpailla menneisyyden "hiilloksilla", ja katsotaan kuka eniten kestää.

Taikuutta se on, noituuden jäännöksiä, mutta niistä on jo aika päästä eroon, sillä usko ei moisia kaipaa.

• Se osoittaa että ihminen elää massojen mukana, keksien yhä mielukuvituksellisempiä "ihmeitä" todistaakseen pakanallisuutensa.

• body2

"Siinä on usko turhia hömpötyksiä.."

Noin sen tulisi olla, mutta täällä halutaan kilpailla menneisyyden "hiilloksilla", ja katsotaan kuka eniten kestää.

Taikuutta se on, noituuden jäännöksiä, mutta niistä on jo aika päästä eroon, sillä usko ei moisia kaipaa.

• body2

Nykyhengellisyys on kuin löysässä hirressä oloa, masokismia ja kuka sais siitä parhaat kiksit.

Jeesus sentään eli tavallisten pulliaisten parissa ja tavallista elämää, eikä siinä venkoiltu hengellisyydellä.

Päinvastoin, Häntä tympi fariseusten taivastelu, sillä se ei ole elämää, se on kuollutta oppia.

• koleerikko

Seurakunta koostuu suurimmaksi osaksi tavallisista pulliaisista.

• body2
        koleerikko kirjoitti:

Seurakunta koostuu suurimmaksi osaksi tavallisista pulliaisista.

"Seurakunta koostuu suurimmaksi osaksi tavallisista pulliaisista.."

Laita nämä kaksi elämänmallia rinnakkain ja katso miten tavallinen pulliainen sekä hengellisyyden pullistelijat elävät, niin siitä saanee jotain realismia.

Minun puolestani hengellisyyden pullistelijat saavat elää niinkuin haluavat,kunhan jättävät tavalliset pulliaiset elämään omaa elämää ilman hengellisyyden "huumeita".

• koleerikko

Tapio522, voisitko kirjautua ja laittaa minulle postia?

• ApollosB.

Menkää haukkaan talvi-ilmaa välillä ja nauttiin auringosta ja lumesta.

• OK!

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      74
      7484
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3173
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      34
      2420
    4. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      7
      2060
    5. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      31
      1996
    6. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      20
      1928
    7. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1877
    8. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1653
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      52
      1588
    10. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18