Mistä kielen synti on merkki?

einimi

Entä me?
Maailma on muuttunut paljon Jeesuksen ajoista, ihminen ei hiukkaakaan. Lutherinkin arvio pitänee paikkansa täysin: "Jokainen kuulee lähimmäisestään mieluummin pahaa kuin hyvää. Ja vaikka me itse pahuuteen piintyneinä emme voi sietää kenenkään kertovan meistä hitustakaan epäedullista, vaan jokainen haluaisi, että koko maailma puhuisi hänestä pelkkää hyvää, me emme kuitenkaan kestä kuulla, että toista oikein kehutaan."

Ihmeellisenä en pidä sitä, että Jeesuksen kovat sanat koskettavat meitä edelleen. Sen sijaan pidän kummallisena sitä, että kielen syntiä pidetään esillä harvoin. Mitä kaikkea meidän huuliltamme on päässyt ja pääsee? Eikö toisen elämän tonkiminen ja heikkouksien eteenpäin kertominen ole aivan yleistä kristillisissä piireissäkin? Missä on tässä kohdin se "tunnustuksellisuus" ja "uskollisuus Jumalan sanalle", josta me mielellämme puhumme? Onko käytännön kristillisyys meille sittenkin aivan vieras asia? Kahdeksas käsky on annettu sekin noudatettavaksi eikä pilkattavaksi.

Mistä kielen synti on merkki?

Lähimmäisen maineen riistäminen olisi jo yksinään kyllin paha asia. Valitettavasti kielen synti on vielä vakavampi asia. Mehän puhumme vain sitä, mitä sydämemme on täynnä. Näin suurimmaksi ongelmaksi tulee se pohjaton pahuuden lähde, joka uskomme mukaan on jokaisen ihmisen sydämessä. Kielen synti on pelkkä oire, sairaus on syntiturmelus. Oireita voi ihminen saada jossain määrin hoidetuksi, mutta sairaus on parantumaton.

"Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?" (Room. 7:24). Oma apu ei auta. Kielen synnin tajuaminen johtaa etsimään Kristusta, joka kantoi meidän sairautemme.

Esivallalla, vanhemmilla ja saarnaajilla on Jumalan antamat valtuudet pitää kuria ja järjestystä ja siis tarvittaessa tuomita julkisesti. Sen sijaan muilla ei tällaista oikeutta ole. Jos kristitty saa tietää toisen salaisesta heikkoudesta tai synnistä, hänen tulee ottaa asia puheeksi suoraan hänen kanssaan tai ehdottomasti vaieta. Muuten hän syyllistyy syntiin, joka on huomattavasti suurempi kuin parjatun synti. Ihmisen maine on nopeasti viety, mutta sitä on vaikea saada takaisin.

Ihmiset puhuvat mielellään toisen heikkouksista, mutta eivät uskalla ottaa niitä puheeksi asianomaisen kuullen. Miksemme silloin ottaisi oppia Lutherin sanoista: "Sulje (lähimmäisesi synti) kuin hautaan ja luo se umpeen, kunnes sinut valtuutetaan tuomariksi ja joudut rankaisemaan virkasi puolesta."(E. Koskenniemi)

11

82

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakastakaa

Hyvä asia tutkailla sydämmissämme.Kiitos kirjoituksesta.

Kielen ruoska

Mistä ihmisen sellaisen löytää vois,
      joka kielen ruoskalta säästynyt ois?
      Tänä päivänä minua peitataan.
      sinä huomenna, jokainen vuorollaan.

Kuka meistä ei tuntisi iskuja sen,
      kuka meistä ei antaja iskujen?
      Se ruoska on villi siimaltaan,
      tuli syvyyden sillä on voimanaan.

Peto kesyttämätön tämä kielemme on.
      Tuhotyössään varmaan voittamaton.
      Kuka mittaa tuskat ja kyyneleet,
      kuka haavat, kielemme raadelleet?

Kodit särkyvät, kielen ruoska kun lyö.
      Se salaa ja viisaasti siteitä syö.
      Usein kantaa se kaapua totuuden,
      ja kuultoa hengen ja vanhurskauden.

Ei vain ole leirissä maailman
      tämä ruoska kädessä suruttoman.
      Myös muureilla Hengen ja Siionin
      joku aina on virassa piiskurin.

Sana sanoo: "Kieltä ei kesyttää
      voi kukaan, se on villi ja villiks' jää".
      Vasta sitten, kun ristiin se naulitaan
      sen mahti hirveä kukistetaan.

Mikä äsken kielen ruoskana soi,
      nyt Jumalan kiitosta veisata voi.
      Ristin nauloissa kylvö kirouksen
      voi muuttua kylvöksi siunauksen.

Oi kerubi, pihdissä hiiltä tuo!
      Minun huuleni tulellas puhtaaksi luo!
      Ne polta hehkussa alttarisi.
      Se koskee- koskekoon, Jumalani.

Kirjasta Hilja Aaltonen, Kootut teokset

1 Joh. 4
      16. Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
      17. Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.
      18. Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.

• Iloinen ylläri

Hienoa. nim. Rakastakaa. En ole runoa aiemmin lukenut, enkä kuullut. Ja sopivat jakeet vielä päälle. Koskettavaa. Olet Herran asialla. Siunausta sinulle ja kaikille lukijoille.

• antisemitismiäpahimmilla

Luther, joka vihasi juutalaisia ja jota Hiler piti aatteensa innoittajana. Löytyneekö pahempaa kirjaa juutalaisista kuin Lutherin "Juutalaisista ja heidän valheistaan"-teos (1543) "Von den Juden und ihren Luegen". Tällaista "uskonsankaria" sitten ihaillaan ja lainaillaan.

• Hileri vaan..

Ei hätää. Ei Luther pahoita mieltään sinun mielipiteittesi takia. Hyvä kun sanoit. Jokainen on ollut joskus sitä ja sitten tätä. Sinulla ja minullakin on joskus ollut tutti suussa, mutta nytpä ei olekaan.

• 123er
        Hileri vaan.. kirjoitti:

Ei hätää. Ei Luther pahoita mieltään sinun mielipiteittesi takia. Hyvä kun sanoit. Jokainen on ollut joskus sitä ja sitten tätä. Sinulla ja minullakin on joskus ollut tutti suussa, mutta nytpä ei olekaan.

Ei tietenkään kuollut mieltään pahoita. Luther nyt vain sattui syvästi vihaamaan juutalaisia. Tämä on tiedetty ja tunnustettu historiallinen fakta myös uskovien keskuudessa, ehkä lukuunottamatta teitä, jotka ette edes halua tietää historiasta yhtään mitään jos se poikkeaa siitä mitä luulette.

• Kielensynnit
        123er kirjoitti:

Ei tietenkään kuollut mieltään pahoita. Luther nyt vain sattui syvästi vihaamaan juutalaisia. Tämä on tiedetty ja tunnustettu historiallinen fakta myös uskovien keskuudessa, ehkä lukuunottamatta teitä, jotka ette edes halua tietää historiasta yhtään mitään jos se poikkeaa siitä mitä luulette.

Täällä on fiksumpia kuin luuletkaan, ainakin kirjoituksistasi päätellen. Historiaakin tunnetaan laajemmin kuin ymmärrätkään. Siksi emme repeä huutajien kuoroon, vaan katsomme myös kokonaisuuksia. Mitä vihaan tulee, niin sitä on näkyvissä liikaa elävissäkin (täällä, viimeaikoina), mutta Raamattu kieltää vihan ja samalla myös ihmisen vihaamisen. Kuolleita emme yritä muuttaa.
        Roomalaiskirje:
        12:19 Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra."

Efesolaiskirje:
        4:26 "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli.

1.Johanneksen kirje:
        3:13 Älkää ihmetelkö, veljeni, jos maailma teitä vihaa.

• rakastakaa

Kiitos Iloinen ylläri ja siunausta myös sinulle ja jokaiselle.
      Jumala on niin hyvä, täynnä armoa ja laupeutta ja uskollinen. Opettaa ja riisuu, kasvattaa jne.

• Tietysti totuus

on se, että Jeesus on se Herra, joka kaiken säätää Jumalan valtakunnassa, toki Isä on suurempi kuin Poika, ja Totuuden Henki johdattaa sitä elämää täällä.

• ...

Joh 17:9 Minä rucoilen heidän edestäns/ mutta en minä mailman edest rucoile/ waan nijden edest cuins minulle annoit/ jotca owat sinun omas.
      Joh 17:10 Ja caicki minun omani owat sinun/ ja sinun omas owat minun/ joisa minä olen kircastettu.
      Joh 17:11 En minä sillen ole mailmas/ mutta he owat mailmas/ ja minä tulen sinun tygös. Pyhä Isä/ kätke nijtä/ cuins minulle annoit/ sinun Nimes tähden/ että he olisit yxi nijncuin mekin.
      Joh 17:12 Cosca minä olin heidän cansans mailmas/ nijn minä kätkin heitä sinun Nimesäs: ne jotcas minulle annoit kätkin minä/ ja ei nijstä kengän cadonnut/ waan se cadotuxen lapsi/ että Ramattu täytetäisin.
      Joh 17:13 Mutta nyt minä tulen sinun tygös/ ja puhun näitä mailmas/ että heisä olis minun ilon täydellinen.
      Joh 17:14 Minä annoin heille sinun sanas: ja mailma wihais heitä: sillä ei he ole mailmast/ nijncuin en minäkän mailmast ole.
      Joh 17:15 En minä rucoile heitä poisotta mailmast/ waan ettäs heitä pahast warjelisit.
      Joh 17:16 Ei he ole mailmast/ nijncuin en minäkän mailmast ole.
      Joh 17:17 Pyhitä heitä totudesas. Sinun puhes on totuus.
      Joh 17:18 Nijncuin sinä minun lähetit mailmaan/ nijn minä myös lähetin heidän mailmaan.
      Joh 17:19 Ja minä pyhitän idzeni heidän edesäns/ että hekin olisit totuudes pyhitetyt.
      Joh 17:20 MUtta en minä ainoastans heidän edestäns rucoile/ waan myös nijden edest/ jotca heidän sanans cautta uscowat minun päälleni.
      Joh 17:21 Että he caicki yhtä olisit: nijncuin sinä Isä minus olet ja minä sinus: että hekin meisä nijn yhtä olisit/ ja mailma uscois sinun minua lähettänexi.
      Joh 17:22 Ja minä annoin heille sen kirckauden/ cuin sinäkin minulle annoit/ että he yhtä olisit/ nijncuin mekin yhtä olemma.
      Joh 17:23 Minä olen heisä ja sinä minus/ että he nijn yhdes täydelliset olisit/ ja mailma tiedäis sinun lähettänen minun: ja että sinä heitä racastit/ nijncuins minuakin racastit.
      Joh 17:24 Isä/ minä tahdon/ että cusa minä olen/ siellä nekin olisit/ cuins minulle andanut olet: että he minun cunniani näkisit/ jongas minulle annoit: sillä sinä racastit minua ennen mailman alcua.

• Knocknock

Moni voi luulla olevansa hyväkin ihminen, mutta auta kun tulee puristus, niin silloin nousee pohjasakat pintaan. Ja me syytämme sitä ihmistä tai asiaa joka sai meidät kiivastumaan. Vaan jos me olisimme puhtaat, ei olisi kuonaa joka nousisi. Mutta lähes joka päivä käy ilmi meidän suumme kautta mitä meidän sisimmässämme on. Se on katkeraa huomata omalla kohdallaan. Vielä on jäljellä kuonaa siitä että minun pitää odottaa, että minua ei oteta huomioon ja minut ymmärretään väärin. Jos minulta vaaditaan liikaa, ei mene kauaa kun olen itse peräämässä toiselta, ja syyttämässä siinä kohden kun täydellisyydestä jotain uupuu. Tällainenko minä olen, muka kaikesta omastani luopunut?! Tässäkö on minun luottamukseni määrä, että olen ihmiseltä jotain vailla? Tutki minut Herra ja tunne minun ajatukseni. Jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut oikealle tielle!

• ----

Kielen synnit vaarallisia, sillä se, mikä tulee suusta ulos, se tulee sydämestä.
      Harvoinpa näistä puhutaan. Tuskin mielletään edes synniksi. Sitä kuonaa siis nousee päivittäin enemmän tai vähemmän ulos. Herra tietää meidät vajavaisiksi, mutta silti haluaa meidän rakastavan Häntä yli kaiken ja lähimmäistämme, niin kuin itseämme. Hyvä muistutella.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      122
      2263
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      58
      2197
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1875
    4. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      31
      1485
    5. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      95
      1437
    6. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      94
      1407
    7. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1171
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      66
      1170
    9. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1170
    10. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      69
      1030
    Aihe