Apua kaivattaisiin: olen 50 -kymppinen eläkkeellä naimisissa oleva nainen ja minulla on vähitellen kertynyt kahdelle luottokortille velkaa yhteensä 5 500 euroa; Toiseen 2 500 € ja toiseen 3 000 €. Nettotuloni ovat kuukaudessa 1100 €.Nyt olen joutunut sellaisen tilanteeseen, että esim. tuo 3 000 euron korttivelka on jo ihan tapissa; lyhennän sitä aina kuukausittain pyydetyn verran, mutta sitten minulla loppuu rahat keskellä kuuta ja taas joudun käyttämään luottokorttia, jolloin ko. korttisaldo on taas 3 000 €:ssa. Tuota 2 500 e:n luottoa olen nyt saanut nyt lyhennettyä ja en ole käyttänyt sitä korttia ollenkaan, vaan lyhentelen sitä ainoastaan. Meillä on lisäksi asuntovelkaa, jota omalta kohdaltani lyhennän 400 €. Pikavippejä minulla ei ole, eikä ulosotossa ole mitään, mutta tilanne ahdistaa minua.
Olen liian kiltti ja rahaa tulee annettua välillä lapsilleni sekä lapsenlapsilleni. Itse käytän meikkeihin sekä vaatteisiin minimaalisesti rahaa. Mutta, mutta; rahahuoleni osittain alkoivat, kun rupesin laihduttamaan ja niihin pusseihin ja punnitukseen meni n. 60 €/viikko. Minulle jää nettoa lainanlyhennyksen, puhelinlaskun, vakuutusten, lääkkkeitten yms. jälkeen käteen n. 450 euroa. Enää en ole tuossa laihdutusjutussa mukana. Haluaisin mennä pankkiimme pyytämään lainaa ja maksaa ym. velat pois. Entäs Takuusäätiö ? Olen aivan hukassa. Asiallisia neuvoja kaivataan !
kaksi luottokortin velka yhteensä 5 000 €
16
1265
Vastaukset
- tässä neuvoo...
Olet naimisissa. Sinun tulee kertoa miehellesi tilanteesi. Sitten voitte suunnitella yhdessä miten ratkaista ongelmasi. Laina pankista? Tuntuu, ettei takuu-säätiön takausta saisi kun on omistusasunto ja korttivelat suht pienet. Vakuudet siis omasta asunnosta pankkilainalle? Niihin laihdutusliemiin ei pidä sortua. Jos haluaa laihtua saa painonpudotuksen ilmaiseksi kun on tahto.
- rahat pois vaan
No on se. 450 e kaikkien laskujen ja sen sellaisten jälkeen ja miehellä epäilemättä vielä omat tulot. Kyllä nyt tuollaisilla rahoilla elelee jo ihan ongelmitta, jos osaa vähän rahaa käyttää.
Ja jos alkaa ahdistamaan, niin voit tehdä sen, mitä muutkin tekee tuossa iässä: menee töihin!
Jos töitä väistelevä ei pärjää tuolla rahalla, niin ei kyllä paljoa sympatiaa heru.- 9+19
Tossa iässä alkaa työnsaanti olla jo tosi vaikeaa, ellei valehtele ikäänsä. Sekin tosin paljastuu viimeistään työhönottohaastattelussa. Aikamoista provoilua väittää eläkeläistä työtä väisteleväksi. Eläkeläiset eivät saa sitä paitsi tienatakaan paljoa, jos jostain sattuisivat saamaan työtä.
- saa tienata
9+19 kirjoitti:
Tossa iässä alkaa työnsaanti olla jo tosi vaikeaa, ellei valehtele ikäänsä. Sekin tosin paljastuu viimeistään työhönottohaastattelussa. Aikamoista provoilua väittää eläkeläistä työtä väisteleväksi. Eläkeläiset eivät saa sitä paitsi tienatakaan paljoa, jos jostain sattuisivat saamaan työtä.
Väärä tieto ettei eläkeläinen saa tienata paljoa. Aloittajan täytyy olla työkyvyttömyyseläkkeellä koska ikää noin vähän. Työkyvyttömyyseläkkeelläkin voi tienata. Ei täyttä palkkaa mutta aika paljon. Kun itse jouduin selkäleikkauksen jälkeen eläkkeelle ( ei voinut tehdä työtä mihin koulutus) niin kysyin eläkeyhtiöltä paljonko voisi tienata jotain tekemällä. Vastaus oli että 700e/kk eikä vaikuta eläkkeeseen alentavasti ja aikaa siitä on n 10 v...Vanhuuseläkkeellä tai normaalilla työeläkkeellä saa tienata rajattomasti. Toki verot vie osansa.
- Yritä sopia
Takuusäätiö ei välttämättä tuile kysymykseen, koska on asuntolainaa. Ja lisäksi tässä otetaan huomioon puolisosi tulot.
Kannattaa lukea takuusäätiön www-sivut. Lisäksi takuusäätiön takaus tarkoittaa sitä, että saat luottotietoihin merkinnän.
Mielestäni sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa, kun yrittää puhua miehesi kanssa aisoasta ja sopia kuinka saisitte sinut kuiville. Toinen asia on se, että täytyy vaan todellakin olla antamatta ylimääräistä rahaa lapsille ja lapsenlapsille.
Meillä minun tulot on suurinpiirtein samat, kun sinun ja asumme vuokralla. Mieheni on töissä ja minä työkyvyttömyyseläkkeella.
Minulle jää pakollisten menojen jälkeen itselleni noin 100 euroa itselleni ja aina ei sitäkään. Ja tulen sillä ihan hyvin toimeen.
Maksamme vuokran ja muita kuluja varten kumpikin 500 euroa kuukaudessa (sähkö, vesi, internet ja vakuutukset (auto ja koti)) puoliksi. Lisäksi laitan joka kuukausi ruokatilille 200 euroa.
Sairauteni hoitokuluja on noin 200 euroa kuukaudessa (vuodessa on siis 2 000 euroa, lääkkeet, fysioterapia ja apuvälineiden huolto- ja korjauskuluja). Joten 900 euroa menee heti, kun saan rahaa. Oman puhelimen maksan myös itse. Säästöön saan hyvässä kuussa noin 50 euroa kuukaudessa.
Itse harrastan kuntosalia ja mielestäni se ei maksa paljoa kun on noin 40 euroa kuukaudessa ja saan käydä siellä kuinka usein tahansa. Vaikka käyn salilla, en käytä mitään lisäravinteita yms. vaan syön normaalia perusruokaa.
Mieheni saa suurinpiirtein kaksinkertaisesti sen mitä minä, mutta hänellä on noita luottokortteja maksettavana. Olemme sopineet, että hän huolehtii ne ihan itse ja minä yritän pitää omalta osalta talouden kunnossa.
Itseäni on auttanut tämän pyörittämisessä se, että minulla on pankissa erikseen säästö-, asumisenhoito-, sairaudenhoito- ja taloustili. Oman henkilökohtaisen tilin lisäksi. Tällä tavalla pysyn pitämään huolen, että rahat ovat silloin, kun on laskun eräpäivä.
Ja, kun teen jaottelun aina kun rahat tulee, pystyn katsomaan mitä voin sitten laittaa hyvällä omalla tunnolla vaikka ystävättären kanssa hummailuun kaupungilla.
Korjataan yksi virheellinen tieto vielä. Vanhuuseläkkeellä oleva saa tienata niin paljon, kun sielu sieltää. Työkyvyttömyyseläkkellä oleva saa tienata noin 670 euroa (summa muuttu joka vuosi ja voi olla muuttunut, mutta ei paljoa ole enempää, joten suosittelen tarkistaman asian tarvittaessa, omalta eläkkeenmaksajalta.) kuukaudessa. Tietenkin joutuu maksamaan myös veroja. - 13+8
Onko tuossa nyt isompaa ongelmaa jos kerran toinen korteista lyhenee. Maksele sitä pois, äläkä välitä vaikka toinen korteista on koko ajan tapissa. Lyhentele sitä sitten kun pienempi korttiluotto on maksettu pois.
- Peritytyy
Näin se taito taloudenhoitoon periytyy. Mamma ei osaa, lapset ei osaa, lapsenlapset ei osaa.
Parasta nyt ainakin lapsenlapsille olisi olla antamatta rahaa, oppisivat edes he hoitamaan oman taloutensa. - asds2
Käytätkö autoa/julkisia liikennevälineitä? Paljonko teillä menee ruokakauppaan rahaa? Näistä säästämällä, kulkemalla vaikka jalan, myös se laihdutustavoite saavuttuu paremmin kuin noilla ryöstöjumppakerhoilla. Laita vaikka johonkin vihkoon ylös kuukausimenojasi, niin pystyt niitä karsimaan ja kasvattamaan kuukausittaista maksuvaraasi. Älä laita rahaa mihinkään ylimääräiseen! Lapsillekin ehdit antaa rahaa, kun nämä velka-asiat on hoidettu, eihän tuo ole edes omaa rahaasi vaan lainarahaa, mitä annat!
Et saa Takuusäätiöltä mitään, koska sinulla on as. lainaa, ja koska et ole ulosotossa. Lisäksi tämä kevytmielinen velkasi on varsin pieni.
Hyvä juttu kumminkin on, että pystyt lyhentämään toista korttia joka kk. Pyri siihen, että noiden maksuvaralaskelmien jälkeen et käytä myöskään toista korttia kuukausittain.
Tsemppiä, kyllä se siitä lähtee! - velan velipuoli
Jos olet 50v ikäinen ja sinulla on n. 5000 e velkaa ja et ota sitä lisää, niin sinulla on kyllä aikaa maksaa ne pois kaikissa tilanteissa.
Siis kortit katki eikä uusia minkaanlaisia velkoja, korkeintaan pankkilaina jolla yhdistät ne. Sitten vaan joku 3-4 vuotta ja pitäs riittää.... osamaksuissa maksat vaikka pyydetyn maksuerän päälle ekstrana kuitissa olevan aiemmin maksetun korkoerän lisää joka menee sitten lisälyhennykseen.
kyllä se siitä joskus kuoleutuu! - menot tulojen mukaan
Unohda ne pusit ensimmäisenä. Kannattaa laihduttaa kaloreita laskemalla ja jättämällä herkut pois, silloin ruokamenot puolittuu totutusta.
Luottokorttivelkasi eivät ole suuren suuria, mutta tuloihin nähden ne tietysti on aika merkittäviä.
Minkälainen rahatilanne miehelläsi on? Olet naimisissa, mutta et puhunut halaistua sanaa miehen tuloista tai veloista. Teillä on ilmeisteti täysin erilliset rahat?
Ensimmäinen juttu on se että menot pitää saada tulojen mukaisiksi. Sen jälkeen voisi olla järkevää hakea pankista lainaa sen verran että saat korttivelta maksettua, mutta sitä sinun tulee varoa että kottivelat ei lähde uudelleen kasvamaan. Muuten sinulla on hyvin äkkiä taas kortit tapissa ja sen lisäksi 5500€ pankissa lainaa lyhennettävänä.
Ehkä saisit järjestettyä asuntolainaa uudelleen, niin että loppuvelkaa järjesteltäisiin uudelleen pidemmälle ajalle ja ottaisit asuntolainaan korttivelkojen verran lisää "remonttilainaa".
50 vuotiaana ei voi vielä oikein lakata lyhentämästä lainojaan ja odotella että kuolma pelastaa :)- ex_vippaaja
Kannattaa ehdottomasti kysellä Takuu-Säätiön takausta. Ulosotto ei haittaa mitään. Todennäkösesti hyväksi(maksuvara) ja nopeuttaa käsittelyä. Ehtoja ovat palkkatulo, maksuvaran mukainen laskujen hoito/kk ja velkasumma 2000-34000 €… Soitto säätiön Velkalinjalle ja heti...
- ehrotus
Laihduttamaan pystyt ihan itsetehdyillä keitoillakin. Kaalikeitto, kasviskeitto, jauhelihakeitto, hernesoppa jne, ruokajuomaksi vettä ja kyytipojaksi ruisleipää, jonka päälle sipaisu margariinia. Kävele kauppareissut ym. pikku asioiden hoitamiset, niin tulee liikuntaakin eikä mene rahaa bussikorttiin.
Kerro tilanteesi miehellesi ja sano myös lapsillesi, että nyt on hetkellisesti tiukkaa, joten et voi nyt auttaa heitä ostamalla. Voit kuitenkin ilahduttaa heitä esim. leipomalla pullaa tai paistamalla lettuja. Niihin ei mene rahaa juuri mitään.
Sovi miehesi kanssa, että nyt otatte tiukemman linjan menojen suhteen ja päätätte yhdessä, että herkut, päihteet yms. jätetään vähemmälle niin pitkäksi aikaa, kunnes luottokorttimaksut on käytetty.
Koska pystyt nyt jo lyhentämään sitä toista luottokorttimaksua, niin jos pystyisit lyhentämään sitä 3000 euron luottoa esim. 100 euroa kuukaudessa, niin sen kokonaan maksamiseen menisi 2,5 vuotta. Jos mahdollista, niin lyhennä tarvittaessa ylimääräistä. Esimerkiksi 120 e/kk tarkoittaisi, että laina olisi maksettu jo kahdessa vuodessa.
Kun luottokorttilaskut on maksettu, niin leikkaa ainakin toinen kortti pois. Yritä opetella siihen, että luottokortti todellakin on vain hätätilanteita varten ja että lainasaldo vähenee eikä kasva. Jos luottoraha ei pysy hyppysissä, leikkaa toinenkin kortti halki. - dsölkfjdöslkjf
Mihin sinä tarvitset kaksi luottokorttia? Leikkaa nyt aluksi toinen niistä poikki ettei sitä tule käytettyä. Kun sen velka on maksettu, luovu siitä kokonaan.
Sulla nyt ei ole mitään muuta mahista oikeastaan kuin vieläkin vähentää menojasi. Rahanannot lapsille ja lapsenlapsille pois vähäksi aikaa ainakin, selität että ei voi antaa kun ei ole, jos selitystä kaipaavat.
Sinulla on kaapit täynnä vaatteita joten vaatekuluista voit säästää ja jättää meikit pois, ne on tilanteessasi turhia menoja.
Pusseista ja punnituksista ei kannata maksaa 270 euroa/kk.- näin sujuu
Jos sinulle jää pakollisten menojen jälkeen reilut 400 e/kk ruokaan ja hygieniaan, ei pitäisi olla suuremmin stressattavaa. Kyllä tuolla summalla pärjää ihan hyvin ja veloistatsi pääset eroon, kun vain otat asian tosissasi. Jatka vain toisen kortttivelan lyhentämistä entiseen tapaan ja kun siitä pääset eroon, ala lyhentää toista samaan tahtiin.
Ja on monia konsteja säästää perusmenoissakin. Hyvää ja ravitsevaa ruokaa saa aikaan tosi halvalla - kokemusta on - kun unohtaa valmisiruoat ja tekee kaiken itse käyttäen perusjuureksia (perunaa, sipulia, kaalia, punajuurta) ja halpaa luullista lihaa ja kalaosastolta silakkaa. Herkullisia reseptejä löytyy netistäkin vaikka kuinka paljon. Leipominenkin on mukavaa!! Kokemusta on siitäkin, kun tiukkana aikana en ostanut vuoteen yhtään leipää tai leivonnaista kaupasta, vaan tein kaiken itse.
Ihan oikeasti: ei sinulla pitäisi olla suurempaa hätää. Itsekin olen joutunut pihistelemään ja hyvinhän se meni. Vaatteita yms ei ihan välttämätöntä en hankkinut muutamaan vuoteen ja ruokaa tein - kun aikaakin oli - pitemmän ja halvemman kaavan mukaan. Näillä eväillä selviät varmasti!! - vinkkiä...
Ei tosiaan kannata mennä mihinkään rahastusryhmään laihduttamaan. Kun ihminen joutuu ja on joutunut tekemään elämässään vaikeimpiakin päätöksiä kuin sen, että alkaa vähentämään syömistään. Ja katsoo mitä mättää suuhunsa.
Kerron omasta kokemuksesta että alotin viikko sitten keventävällä. Ilman mitään ulkopuolista. Jätin leivät ja pullat pois. Joskus pieni korppu kahvin kanssa ja siinä kaloreita 25-30. Muu ruoka vihannespitoista, kanaa ja kalaa lisänä. En syö punaista lihaa juuri ollenkaan.
Rahaakin säästyy kun vähentää syömistä. Liikuntaa lisää. rasvatonta maitorahkaa( lidlissä on halpaa) sekaan muutama lusikallinen jugurttia( siitä ainoa makeus) sekaan marjoja. Aistit herkistyneet jo parissa päivässä, maistaa suolan ja sokerin tosi vahvana, eikä tee mieli mitään makeaa.
Painoa pudonnut viikossa kolmisen kiloa ja se tuntuu ja näkyy . Ja rahaa säästynyt. Ylipainoa on n 10 kg ja pääsen pian tavotteeseen:)
- velka velipuoli
Kyllähän pankki varmasti etsii ratkaisua kevyellä keinolla ennen kuin alkaa ajamaan asiakasta ulosmittaukseen yms. juttuihin. Kyllä jo tuollaisen sopimisen yhteydessäkin tulee luottotietoihin merkintä joka hankaloittaa uusien korttien ja velkojen saamista siitä samasta pankista.... eli tulee ns. kevyt merkintä... ja niin pitääkin olla.
Mutta ei pankit ala sopimaan yhdistämislainaa, se vaatii usein takaajia ja edes pankit ei haluu sotkea asiaan ulkopuolisia saatika sitten kukaan ei lähde tuollaiseen mukaan takaamaan..... kyllä siinä kaverit kaikkoo ku juttu leviää-
Mutta jos se maksuaikataulun venyttäminen ja uuden lisävelan ottamisenkaaan ottaminen ei auta asiakasta veloista selviämiseen, niin kyllä se sitten menee pidemmälle. Eikä se ole selvää, että pääseeklö 5 000e nettovelalla edes mihinkään järjestelyyn.
Niinkuin jo aiemmin sanoin, niin 5000e ja oma ikä 50v, niin ei ole mikään mahdoton selvittää nollaksi, jos vaan velallisella on tahtoa ja se luottokortit antanut antaa aikaa sen 3-5 vuotta.
Joku jo sanoi jotain laihduttamisesta. En lukenut sitä sen enempää,... mutta toisaalta karikatyyrisesti ajateltuna ahneella on paskanen lioppu, ja kyllä se aikalainen energiapaukku on tuo tilanne.... et ainakin talouslaihduttaminen on fiksua.
Toinen juttu tää talousajattelun perityminen. SE kyllä pitää paikkaansa, jos joku saa kakarana kaiken ja tajuaa edes joskus sen mistä se kaikki nousee, niin kyllä se on periytyvää jos ei oma toiminta muutu miksikään.... ja toisaalta sekin on periytyvää, jos tajuaa totuuden edes joskus, ja sitten elkaa säästämään tikukasti.... ei kumpikaan välttämättä mihinkään johda, mutta kyllä se säästävä pienen edun saa totuuden hetkellä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841370Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82951
- 81945
- 39922
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66865Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61835Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5831