Käytettyyn autoon tuli vika 5 vuotta ostamisen jälkeen

"Eli myyjä huijasi"

Toimittaja Anna Mård Taloussanomissa:
"Olen kokenut tulleeni huijatuksi autokaupassa. Kun ostin merkkidiileriltä käytetyn auton ja kysyin, onko sen kunnossa ollut mitään erityistä, myyjä sanoi, ettei ole. Viisi vuotta myöhemmin auto kuitenkin hajosi."

Toimittaja osti siis käytetyn auton, jolla oli todennäköisesti ajettu jo kymmeniä tuhansia tai jopa yli 100 000 kilometriä. Toimittaja ajoi autolla puoli vuosikymmentä ilmeisesti ilman mitään suurempia vikoja. Kilometrejäkin on tuona aikana kertynyt 50 000-150 000 lisää.

Viiden vuoden kuluttua ostamisesta autoon tuli joku vika, ja toimittaja väittää sen takia tulleensa huijatuksi.

Todennäköisesti vika on aiheutunut siitä, että toimittaja on jättänyt jonkun huollon (jakohihnan vaihto tms.) tekemättä ajallaan, tai ehkä unohtanut laittaa talven tullen jäähdyttimeen veden lisäksi jäähdytinnestettä.

Kyllä on hienoa, kun suurten lehtien toimittajatkin haukkuvat artikkeleissaan autokauppiaita huijareiksi, ja vielä noin kiistattomin perustein.

104

5013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Julli

      Tässä on oiva esimerkki elämän raadollisuudeta, ei autotkaan kestä enää ikuisuutta... Miten joku voikin olla niin yksinkertainen että syyttää myyjää autonsa rikkoontumisesta viiden vuoden jälkeen. Noh.. meitä on moneen junaan...

      • Aiheetonta

        Taas valitettava kirjoitus toimittajalta, joka mollaa turhaan koko ammattikunnan.


      • Ohhoijaa!
        Aiheetonta kirjoitti:

        Taas valitettava kirjoitus toimittajalta, joka mollaa turhaan koko ammattikunnan.

        Olipas harvinaisen typerä juttu muuten yleensä asiallisessa lehdessä!


      • halojaaa
        Ohhoijaa! kirjoitti:

        Olipas harvinaisen typerä juttu muuten yleensä asiallisessa lehdessä!

        "tulin huijatuksi, kun auto sitten hajosi viiden päästä", haloo pitäiskö auton kestää maailman tappiin ilman vikoja vai?


      • myyjän vika

        kyllä myyjässä on vika jos kehuu autoa joka sitten hajoaa.itse ostin 1984 käytetyn fordin,myyjä vakuutti että auto kestää ainakin kolmekymmentä vuotta.nyt autolla ikää 40 vuotta vuosimalli 1970,itse voin vakuuttaa että kestää seuraavat 40 vuotta.ruostetarkastus vaikka kaksikertaa vuodessa.kiven hakkaamat poistettava heti.oljyt vaihdetaan 5000km välein.jos hoitaa autoa hyvin yksi auto kestää miehen koko elämän ajan.mutta huonolla hoidolla menee muutamassa vuodessa uusikin auto piloille.


      • iem

        Kaikki koneet kestää ikäsä.


      • Autotarkkailija
        halojaaa kirjoitti:

        "tulin huijatuksi, kun auto sitten hajosi viiden päästä", haloo pitäiskö auton kestää maailman tappiin ilman vikoja vai?

        Auto on vauhdikas menopeli. Mutta sillä voi ajaa myös hiljaa. Toisilla on uudemmat autot kuin toisilla. Joillakin on monta autoa. Minä olen nähnyt elämäni aikana useita erilaisia autoja. Jotkut ovat jääneet mieleen paremmin kuin muut. Autoja on kaikkialla. Valtion päämiehetkin käyttävät autoja. Mutta autot myös saastuttavat. Melkeinpä kaikissa autoissa on renkaat ja ratti. Autolla voi myös urheilla. On formuloita ja ralliautoja. Niillä mennään sitten jo aika kovaa.


      • ei eletä 70-lukua
        myyjän vika kirjoitti:

        kyllä myyjässä on vika jos kehuu autoa joka sitten hajoaa.itse ostin 1984 käytetyn fordin,myyjä vakuutti että auto kestää ainakin kolmekymmentä vuotta.nyt autolla ikää 40 vuotta vuosimalli 1970,itse voin vakuuttaa että kestää seuraavat 40 vuotta.ruostetarkastus vaikka kaksikertaa vuodessa.kiven hakkaamat poistettava heti.oljyt vaihdetaan 5000km välein.jos hoitaa autoa hyvin yksi auto kestää miehen koko elämän ajan.mutta huonolla hoidolla menee muutamassa vuodessa uusikin auto piloille.

        Jos öljyjä vaihtaisi 5000 km välein, niitä saisi vaihtaa kerran, parhaimmillaan kaksikertaa kk. Auto on käyttökalu, ei sitä voi olla nuolemassa kokoaikaa.


      • tehofilter
        myyjän vika kirjoitti:

        kyllä myyjässä on vika jos kehuu autoa joka sitten hajoaa.itse ostin 1984 käytetyn fordin,myyjä vakuutti että auto kestää ainakin kolmekymmentä vuotta.nyt autolla ikää 40 vuotta vuosimalli 1970,itse voin vakuuttaa että kestää seuraavat 40 vuotta.ruostetarkastus vaikka kaksikertaa vuodessa.kiven hakkaamat poistettava heti.oljyt vaihdetaan 5000km välein.jos hoitaa autoa hyvin yksi auto kestää miehen koko elämän ajan.mutta huonolla hoidolla menee muutamassa vuodessa uusikin auto piloille.

        Ei nykyisiä öljyjä tarvitse olla koko aikaa vaihtamassa. Raskas kalusto vyöryy kymmeniä tuhansia kilometrejä samoilla öljyillä ja silti kestää miljoonia kilometrejä. Toki jos ajaa vähän ja lyhyitä matkoja niin kaipa vuosittainen vaihto on hyvä tehdä.


      • ISO-TAPPI
        halojaaa kirjoitti:

        "tulin huijatuksi, kun auto sitten hajosi viiden päästä", haloo pitäiskö auton kestää maailman tappiin ilman vikoja vai?

        JUU JA SITTEN VOI VIELÄ OTTAA SEN TAPIN KYYTIIN JA JATKAA MATKAA


      • mb kestää

        minä ostin auton vuonna 2002 auto oli silloin12 vuotta vanha mersedes bents ajettu 160000km.auto on minulla vieläkin aivan ruosteeton,huollot ruostetarkastukset vuosittain.annan takuun että auto kestää ainakin 20 vuotta jopa kauemmin,itse aion vielä sen museokatsastaa ei ruostetta missään sisältä kuin uutena.eipä tarvitse maalailla eikä fiksailla kun museorekisteriin sen saa.auto myyjä kyllää myydessä sanoi että tämä kestää isosoisältä lapsen lapselle ja totta se puhui.rovaniemellä oli taksissa samanlainen 1600000km ajettu,vaihtoi uuteen mersuun ja entisen ajoi stutgardin mercedes automuseoon


      • 1970-2013
        ei eletä 70-lukua kirjoitti:

        Jos öljyjä vaihtaisi 5000 km välein, niitä saisi vaihtaa kerran, parhaimmillaan kaksikertaa kk. Auto on käyttökalu, ei sitä voi olla nuolemassa kokoaikaa.

        nyt ollaan 2013.meillä vaihdetaan öljyt 5000km välein,kun ajan abc asemalle kahville,niin ajan auton pikahuollon pihaan samassa pihassa,kun tulen kahvilta auto on jo valmiina pihassa öljyt vaihdettu ja matka jatkuu.samoin on jos menen ruokaostoksille abc aseman ruokakauppaan ja tulen pois auto on jo valmiina öljyt vaihdettuna.ihmettelen nykyaikana,ihmisten vali vali tuskaa.puhelimella voi soittaa ja netillä varata pikahuollosta ajan ja samalla kun käy tankkaamassa kahvilla,tai ruokakaupassa hoituu autohuolto sillä aikaa.


      • kop kop kppimopo
        halojaaa kirjoitti:

        "tulin huijatuksi, kun auto sitten hajosi viiden päästä", haloo pitäiskö auton kestää maailman tappiin ilman vikoja vai?

        oletkohan tullut huijatuksi.kyllä oikea auto kesttä jopa 1500000km ajaa.mutta jos olet sortunut myyjän ketkuun ja ostanut koppi mopon se ei kestä edes 500000km ajaa.se on fagta,autot yleensä maksaa 55000e-150000euroa.mopoautoja saa 12000euroa alkaen


      • hyväpalkkainen vaiht
        ei eletä 70-lukua kirjoitti:

        Jos öljyjä vaihtaisi 5000 km välein, niitä saisi vaihtaa kerran, parhaimmillaan kaksikertaa kk. Auto on käyttökalu, ei sitä voi olla nuolemassa kokoaikaa.

        minä vaihdan öljyt itse palju auton alle ja mutteri tappi pois 15 sekuntia öljyt valuu astiaan mutteri tappi takaisin 15 sekuntia.suodatin irti 15 sekuntia,uuteen suodattimeen tippakannulla tiivisteeseen muutama tippa öljyä sormella pyöräyttää 15 sekuntia.ja sitten öljypöntön korkki auki ja öljyt moottoriin 90 sekuntia.ja öljykorkki kiinni se onkin siinä valmiina.vanhat öljyt ratin kanssa tyhjään öljypönttöön.kaupalla käydessä vanha öljy ekokemille lähtemään.jos öljyn vaihto maksaa 5 euroa.tuntipalkakseni jää 150 euroa kun aikaa meni 2 minuttia.5 euroax30=150 euroa.kyllä kannattaa itse vaihtaa kun tollanen tuntipalkka jää.ei edes ministerit tai kansan edustajat saa sellaisia palkkoja,saatikka edes sauli


      • oikeat myyjät

        jos myyjä vakuuttaa että kestää ja sitten hajoaa,kyllä se on myyjä joka on sinua sahannut silmään tai pissinyt.itse olen ostanut varmaan klmekymmentä kuusi eri autoa,aina kuormaautota linja-autoihin,myyjä on vakuuttanut että on hyvä ja varma peli,näin on ollut koskaan en ole joutunut pissitetyksi


      • hohhoijaa

        ja suuri prosentti jää vielä iäksi siihjen laiturille...


      • turha on turhaa aina
        1970-2013 kirjoitti:

        nyt ollaan 2013.meillä vaihdetaan öljyt 5000km välein,kun ajan abc asemalle kahville,niin ajan auton pikahuollon pihaan samassa pihassa,kun tulen kahvilta auto on jo valmiina pihassa öljyt vaihdettu ja matka jatkuu.samoin on jos menen ruokaostoksille abc aseman ruokakauppaan ja tulen pois auto on jo valmiina öljyt vaihdettuna.ihmettelen nykyaikana,ihmisten vali vali tuskaa.puhelimella voi soittaa ja netillä varata pikahuollosta ajan ja samalla kun käy tankkaamassa kahvilla,tai ruokakaupassa hoituu autohuolto sillä aikaa.

        Mutta miksi maksaa turhaan ja nähdä tuo vaiva?

        Vaihdan öljyt 15 000 - 20 000km välein ja ostan parasta laatua, ei mitään huoltoaseman kuraa. Mittarissa yli 400 000km kone kuin uusi, tällä ajetaan vielä ainakin 200 000km.


      • Hui Lai Lee
        ei eletä 70-lukua kirjoitti:

        Jos öljyjä vaihtaisi 5000 km välein, niitä saisi vaihtaa kerran, parhaimmillaan kaksikertaa kk. Auto on käyttökalu, ei sitä voi olla nuolemassa kokoaikaa.

        Sinulle: "ei eletä 70-lukua".

        Höpö pöpö. Sinunlaisesi juuri pilaavat katsastuksessa automerkkien vikatilastot. Itse vaihdatan öljt ja suodattimet aina huoltojen puolessa välissä. Kun menen katsastukseen, menen sinne suoraan huollosta. Eipä ole tullut bumerangina takaisin. 10 vuotta vanha kakkosauto on myös ruostesuojattu kaksi kertaa täydellisesti ja kerran välitarkastus.

        En ikimaailmassa ostaisin autoa sinun jäljiltäsi!!!


      • Off Topic

        Minkälainen kuluttajansuoja on viiden tuhannen euron arvoisessa autossa jos autoliike myy sen asiakkaalle yhdellä eurolla?


      • kusetettu.
        Aiheetonta kirjoitti:

        Taas valitettava kirjoitus toimittajalta, joka mollaa turhaan koko ammattikunnan.

        "Taas valitettava kirjoitus toimittajalta, joka mollaa turhaan koko ammattikunnan"

        jaaa-a,varmaan toimittajan tekemä jutussa on omaa syytäkin mukana mutta,muutoin autokauppiaat/myyjät ovat yhtiä suurimpia huijareita ja kusettajia.Ei kyseinen ammattiryhmä ole kyllä lainkaan syytön maineensa,valitettavasti.


      • BMW kusipää
        1970-2013 kirjoitti:

        nyt ollaan 2013.meillä vaihdetaan öljyt 5000km välein,kun ajan abc asemalle kahville,niin ajan auton pikahuollon pihaan samassa pihassa,kun tulen kahvilta auto on jo valmiina pihassa öljyt vaihdettu ja matka jatkuu.samoin on jos menen ruokaostoksille abc aseman ruokakauppaan ja tulen pois auto on jo valmiina öljyt vaihdettuna.ihmettelen nykyaikana,ihmisten vali vali tuskaa.puhelimella voi soittaa ja netillä varata pikahuollosta ajan ja samalla kun käy tankkaamassa kahvilla,tai ruokakaupassa hoituu autohuolto sillä aikaa.

        jooo-o,oikean Sherlockin hommaa vaihtaa 5tkm välein öljyt jos nykyajan longlife öljyt kestää jopa 34tkm jonka omani antaa öljyn vaihdon jälkeen vaihtoväliksi.Itse ajan 25-30tkm,miten nyt muut huollot sattuu.Vaii,vaihdatko kaikki muutkin ilma ja polttoainesuodattimetkin kerta kuukauteen.Tuskimpa!
        Autoa voi pitää hyvin,käyttää virallisella merkkihuoltamolla hieman ennen kuin edes tarvitsisi.Mutta,kyseinen hössötys on vain rahan hukkaamista.Sinä jos viet autokauppaan vaihtoon pienillä piilovioilla ja kulutusosiltaa hieman huonon taikka kyseisen vahatun,puunatun,uusia kulutusosia ja öljyä jauhaneen menopelin niin hyvitys on aina sama.Sitä varten,kohtuus tässäkin.


      • Hui Lai Lee kirjoitti:

        Sinulle: "ei eletä 70-lukua".

        Höpö pöpö. Sinunlaisesi juuri pilaavat katsastuksessa automerkkien vikatilastot. Itse vaihdatan öljt ja suodattimet aina huoltojen puolessa välissä. Kun menen katsastukseen, menen sinne suoraan huollosta. Eipä ole tullut bumerangina takaisin. 10 vuotta vanha kakkosauto on myös ruostesuojattu kaksi kertaa täydellisesti ja kerran välitarkastus.

        En ikimaailmassa ostaisin autoa sinun jäljiltäsi!!!

        Jos kakkos auto on 10 vuotta vanha niin ilmeisesti ykkösauto on uudempi? Eihän siinä pitäis olla vielä mitään vikoja vaikka ois huonostikkin pidetty!!! 10 vuotta vanhassa autossa jo voi ruveta jotain kulumaa näkymään...


      • Sarkasmi...
        turha on turhaa aina kirjoitti:

        Mutta miksi maksaa turhaan ja nähdä tuo vaiva?

        Vaihdan öljyt 15 000 - 20 000km välein ja ostan parasta laatua, ei mitään huoltoaseman kuraa. Mittarissa yli 400 000km kone kuin uusi, tällä ajetaan vielä ainakin 200 000km.

        "Ostan parasta laatua, ei mitään huoltoaseman kuraa."

        Meinaatko, että sinun merkkihuollossa on jotenkin parempia öljyjä kuin jossain pikahuollossa? :)

        Vai meinaatko, että pikahuolto ei osaa vaihtaa autoon kuin halviimmat mineraaliöljyt ja vain merkkihuolto voi käytää oikein täyssynteettisiä ihmeaineita?
        :)


      • tulevaisuudentoivo
        ei eletä 70-lukua kirjoitti:

        Jos öljyjä vaihtaisi 5000 km välein, niitä saisi vaihtaa kerran, parhaimmillaan kaksikertaa kk. Auto on käyttökalu, ei sitä voi olla nuolemassa kokoaikaa.

        Niinpä. Auto on käyttöesine ja kuluu ajan ja käytön myötä vaikka huoltaisikin ohjelman mukaan ja ajaisi maltillisesti. Kaikilla ei aikaa, osaamista eikä halua puunata ja hoitaa autoa kaikenkaikaa. Kestää minkä kestää ja sitten vaihtoon. Mikään ei ole ikuista.


    • Rehti pärjää aina

      Ainahan se on kivempi laitaa omat mokat muiden syyksi, kun ei voi tunnustaa itse tekevänsä mitään virheitä. Autokin on kuluva käyttöesine, eikä mikään ikiliikkuja.

      Typerimpiä väitteitä on: "Autokauppa perustuu aina petokseen". Se, että autoliike myy kalliimmalla kuin on ostanut, ei ole sen kummallisempaa kuin se, että K-kauppias veloittaa ostoksistasi enemmän kuin hän on niistä itse maksanut.

      Autoliikkeiden hinnat sisältävät mm. kuluttajansuojalain mukaisen virhevastuun, jonka perusteella autoja korjataan usein pitkien aikojen kuluttua jopa tuhansilla euroilla. Lisäksi liikkeet tekevät autoille myyntikunnostuksen, tarjoavat rahoituksen ja ottavat autosi vaihdossa. Kaikesta aiheutuu kuluja, jotka luonnollisesti ovat auton hinnassa mukana.

      Tiedän monia yrittäjiä, jotka ovat tehneet autokauppaa vuosikymmeniä. Heidän ei ole koskaan tarvinnut pettää ketään, ja hyvin ovat pärjänneet. Siitä ovat todisteena lukemattomat kanta-asiakkaat, jotka palaavat aina uudestaan ostamaan autonsa heiltä, ja suosittelevat myös tutuilleen.

    • Meeedio

      Autokauppias ei ole mikään selvännäkijä, joka voisi luvata, että käytettyyn autoon ei varmuudella tule mitään vikoja seuraavaan viiteen vuoteen. Miksi ihmiset ostaisivat uusia tai uudehkoja autoja monta kertaa kalliimmilla hinnoilla, jos paljon vanhemmat ja halvat autot olisivat yhtä hyviä? Hyvällä pidolla autot kestävät normaalisti pidempään, mutta monesti autoihin tehdään vain pakolliset huollot, ja usein ei edes niitäkään.

    • Puuttuvat tekstit

      Voisit lainata kappaleen kokonaan. Kas näin
      -- -- -- --
      Kun ostin merkkidiileriltä käytetyn auton ja kysyin, onko sen kunnossa ollut mitään erityistä, myyjä sanoi, ettei ole. Viisi vuotta myöhemmin auto hajosi ja kun vein sen pieneen korjaamoon, sattumalta merkkiliikkeestä sinne siirtynyt korjaaja tunnisti sen siksi pahamaineiseksi maanantaikappaleeksi, joka oli ollut jo uutena täynnä mitä kummallisimpia vikoja.
      -- -- -- --
      Ja tämä siis Lontoossa jossaa tuo toimittaja asuu.

      • kpp3

        Mutta jos toimittaja on ajanut tuon viisi vuotta autolla ilman isompia ongelmia niin tuskin kaupantekohetkellä autossa on vikaa ollut?


      • näinkö se menee?

        Neljän vuoden pitoajalla auto olisi ollut virheetön, ilman ainoatakaan vikaa, eli arvauksena se olisi ollut Toyota. Mutta se olikin ranskalainen kun siihen tuli tuo vika.


      • Johan pomppas

        Ajoi viisi vuotta tyytyväisenä autolla mutta sen jälkeen pettyi siihen kun se tarvitsi korjausta? Ei tuo nyt miltään maanantaikappaleelta kuulosta.


      • assssssssssss
        Johan pomppas kirjoitti:

        Ajoi viisi vuotta tyytyväisenä autolla mutta sen jälkeen pettyi siihen kun se tarvitsi korjausta? Ei tuo nyt miltään maanantaikappaleelta kuulosta.

        Kyllä jokin tyyppivika voi paljastua vasta 70000 km ajon jälkeen. Ette tiedä paljonko autolla ajettiin tuona 5 v aikana. Voi olla aika vähänkin, siksi tyyppivika ei paljastu vaikka ekan vuoden aikana.


    • Autot noiduttuja?

      "pahamaineinen maanantaikappale"

      No jos siinä on ollut vikoja niin ne on silloin viisi vuotta sitten laitettu kuntoon. Ei "maanantaikappale" tarkoita sitä että auto olisi noiduttu ja siihen tulisi koko ajan vikoja. Tuolla toimittajalla ensimmäinen varsinainen vika tuli vasta viiden vuoden ajamisen jälkeen eli autohan oli hyvä. Eiköhän se toimittja itse rikkonut autonsa huonolla pidolla.

    • omistajasta kiinni

      maanantaikappale on absurdi ilmaus. Kaikkiin käytettyihin autoihin tulee ennemmin tai myöhemmin pienempiä tai isompia vikoja.

    • ...

      Arvon toimittaja voisi katsoa vaikka peiliin, josko se syyllinen siihen auton kulumiseen 5 vuoden käytössä ja lopulta hajoamiseen löytyisi sieltä...

    • Hui Hai Vei

      No voi kauheaa kuinka siinä nyt noin kävi! Oikein viiden vuoden kuluttua; hui hirveää.

    • Kiina...
    • automyyjiin kyllästy

      Aivan selvä takuuasia, kyllä auton täytyy kestää koko omistusajan ! Yhteyttä vaan myyjään, jos ei auta, niin kuluttaja-asiamieheen ! Jo se on perke...le, kun näin ihmistä kuse....taan !!!!!

    • Eräs123

      Luetaampa nyt juttu uudestaan. Eihän toimittaja tässä sitä kritisoi, että autoon tuli vika viiden vuoden päästä, vaan sitä että hänelle oli jätetty alun perin kertomatta autoon liittyneistä ongelmista, jotka nyt sitten tätä kautta paljastuivat.

      • Näin se on

        Mutta toimittaja kirjoittaa, että hän oli kysynyt autokauppiaalta onko auton kunnossa "OLLUT mitään erityistä". Kirjoituksensa perusteella hän ei ollut kysellyt mitään muuta, esim. tyyppivikoja eikä toimittaja myöskään kerro, mitä kaikkea kauppias oli autosta kertonut. Oman kokemukseni mukaan he kyllä kertovat kaiken oleellisen.

        Kuten jo edellä on mainittu niin jos käytetty auto kestää viisi vuotta ilman mitään suurempaa ongelmaa niin se ei todellakaan ole mikään "maanantaikappale".


    • CincinnatiJim

      Autoa haukkunut asentaja tietysti ollut katkera edelliselle työnantajalleen ja kostanut sen haukkumalla asiakkaan autoa. Voi reppanoita kun te uskotte nämä jutut. No toivottavasti teillä järki kasvaa ja rupeatte näkemään asiat objektiivisesti.

    • 13v ja 300000km

      Toimittaja on tietenkin nainen ja tämän jutun juoni varmaan kuuluu Speden NAISEN LOGIIKKA sarjaan.

    • riittäärahaamuualla

      Kauanhan tuo on kestänyt. Harva uuskaan menee ilman vikoja 5 vuotta. Eikä mikään peli huoltamatta kestä.
      Itse olen ajanut suht iäkkäilläkin autoilla ilman ongelmia vuosikausia.
      Käytetyn ostamalla sästää huomattavia summia, joista sijoitan mielelläni osan auton huoltokustannuksiin. Väärässä paikassa säästäminenhän tulee aina kalliiksi!

    • komiat pärjää aina

      Eräästä helsingissä sijaitsevasta liikkeestä kun olisi auton ostanut, niin ei olisi tarvinnut pettyä. Hinnoittelukin kohdallaan...

      • kyl se siit

        Ostin auton 3 me vuotta sitten joka on nyt 22 vuotta vanha ...... maksoin siitä 2400 e nyt olen vaihtanut siihen kuluvat osat laturi starttimoottori vesi pumppu taka pyörien laakkerit ,, ruoste korjaus tyehty ................ Ei mitään sähköherkkuja jotka nyky autoissa pysäyttää matkanteon ...------------ Diiselin polttoaine pumppu pyörii hammaspyärällä auto käy takuulla niin kauan kun tankissa ainetta riittää . Ja lähtee varmasti 18 asteen pakkasesta myös lämmittämättä käyntiin ,, oon kokeillu mittari lukema 570 000 ja moottori pelaa kuin uusi ja on auton näköinen ja siinä on jouset toisin kuin näissä nyky autoissa ------------- Saman merkkisiä uusia autoja näkyy hinaus autojen lavalla ,, tietokone on pistänyt polttoaine hanat kiinni .. Siinä sitä sitten ollaan ,,,,,,,,,,,, tien päällä .............. Anteeksi vaan sitimaastuin omistajat ,,, mutta aina kun nään niitä hymyilen sisäänpäin ja ajattelen että siinä taas joku ajelee paketti autolla


      • kiitollinen tumpula
        kyl se siit kirjoitti:

        Ostin auton 3 me vuotta sitten joka on nyt 22 vuotta vanha ...... maksoin siitä 2400 e nyt olen vaihtanut siihen kuluvat osat laturi starttimoottori vesi pumppu taka pyörien laakkerit ,, ruoste korjaus tyehty ................ Ei mitään sähköherkkuja jotka nyky autoissa pysäyttää matkanteon ...------------ Diiselin polttoaine pumppu pyörii hammaspyärällä auto käy takuulla niin kauan kun tankissa ainetta riittää . Ja lähtee varmasti 18 asteen pakkasesta myös lämmittämättä käyntiin ,, oon kokeillu mittari lukema 570 000 ja moottori pelaa kuin uusi ja on auton näköinen ja siinä on jouset toisin kuin näissä nyky autoissa ------------- Saman merkkisiä uusia autoja näkyy hinaus autojen lavalla ,, tietokone on pistänyt polttoaine hanat kiinni .. Siinä sitä sitten ollaan ,,,,,,,,,,,, tien päällä .............. Anteeksi vaan sitimaastuin omistajat ,,, mutta aina kun nään niitä hymyilen sisäänpäin ja ajattelen että siinä taas joku ajelee paketti autolla

        anna vihje mallista


      • vanha MB
        kyl se siit kirjoitti:

        Ostin auton 3 me vuotta sitten joka on nyt 22 vuotta vanha ...... maksoin siitä 2400 e nyt olen vaihtanut siihen kuluvat osat laturi starttimoottori vesi pumppu taka pyörien laakkerit ,, ruoste korjaus tyehty ................ Ei mitään sähköherkkuja jotka nyky autoissa pysäyttää matkanteon ...------------ Diiselin polttoaine pumppu pyörii hammaspyärällä auto käy takuulla niin kauan kun tankissa ainetta riittää . Ja lähtee varmasti 18 asteen pakkasesta myös lämmittämättä käyntiin ,, oon kokeillu mittari lukema 570 000 ja moottori pelaa kuin uusi ja on auton näköinen ja siinä on jouset toisin kuin näissä nyky autoissa ------------- Saman merkkisiä uusia autoja näkyy hinaus autojen lavalla ,, tietokone on pistänyt polttoaine hanat kiinni .. Siinä sitä sitten ollaan ,,,,,,,,,,,, tien päällä .............. Anteeksi vaan sitimaastuin omistajat ,,, mutta aina kun nään niitä hymyilen sisäänpäin ja ajattelen että siinä taas joku ajelee paketti autolla

        22 vuotta vanha auto ja nuo ominaisuudet, kuulostaa 124 mersulta.


      • takuu mb
        kyl se siit kirjoitti:

        Ostin auton 3 me vuotta sitten joka on nyt 22 vuotta vanha ...... maksoin siitä 2400 e nyt olen vaihtanut siihen kuluvat osat laturi starttimoottori vesi pumppu taka pyörien laakkerit ,, ruoste korjaus tyehty ................ Ei mitään sähköherkkuja jotka nyky autoissa pysäyttää matkanteon ...------------ Diiselin polttoaine pumppu pyörii hammaspyärällä auto käy takuulla niin kauan kun tankissa ainetta riittää . Ja lähtee varmasti 18 asteen pakkasesta myös lämmittämättä käyntiin ,, oon kokeillu mittari lukema 570 000 ja moottori pelaa kuin uusi ja on auton näköinen ja siinä on jouset toisin kuin näissä nyky autoissa ------------- Saman merkkisiä uusia autoja näkyy hinaus autojen lavalla ,, tietokone on pistänyt polttoaine hanat kiinni .. Siinä sitä sitten ollaan ,,,,,,,,,,,, tien päällä .............. Anteeksi vaan sitimaastuin omistajat ,,, mutta aina kun nään niitä hymyilen sisäänpäin ja ajattelen että siinä taas joku ajelee paketti autolla

        minulla on 1990 mallin 230e mercedes bents.kun ostin auton käytettynä 2002 myyjä vakuutti että varmasti on kestävin auto mitä on tehty.pidin pilana sitä juttua.mutta itse olen ollut tyytyväinen autoon ja myyjään.nyt olen ajanut 1100000km lisää ja totta se myyjä puhui on idioottimaisen vahva auto,tietysti käytän auton huollossa öljyt 5000km välein ja määräikaishuolto 10000km välein.pitäähän minun itsenikin tankata kolmekertaa päivässä ruokaa että jaksaa ajella.en ole kuullut että mikään auto kestää ilman hoitoa ja huoltoa.annan takuun että auto kestää ainakin kymmenen jopa 20 vuotta lisää


      • tojohoota
        vanha MB kirjoitti:

        22 vuotta vanha auto ja nuo ominaisuudet, kuulostaa 124 mersulta.

        minulla on vanha ja vanha tojoota,siihen on laitettu uusi takaaseleiden kallistuksen vakaimet entiset solmussa,uusittu jarruhihnat,jarrusylinterin tiivisteet toinen kokonaan uusi sylinteri,uusi jarruputki.nyt meni tuulilasi lämmön takia hirvittävä viiru.lämmityslaite ei toimi 1 nopeudella.pakoputken tiivisteet söpöttää kerran uusittu takuuseen.en tiedä mikä vika kun joutuu ajamaan aika useasti tankkaamaan,joku syy siihen täytyy olla kun on juoppo ja vie kaikki tankista.vikoja on omaksi tarpeiksi mutta korjataan ja ajetaan.myyjä ei antanut takuuta sanoi että kun takavalot ei näy enää pihaan takuu loppuu siihen ja niin siinä kävi,hylky katsastuksessa ja korjaamolle uusimaan jarruputkea.


      • 6,3
        kiitollinen tumpula kirjoitti:

        anna vihje mallista

        MB 190. sedan diisel vm 85........ kulutus kaupunki/tieajo 6,3 l sataselle


    • erkki8+9

      Kai sille oli lipevä kielinen kauppias antanut ikuisen takuun. Oli vissiin Kia tai Hyndai.

    • euro perseestä

      Lapsellinen aloitus.
      Jos auto ei kestä 10v/300tkm ilman ongelmia, kyseessä luultavasti on eurooppalainen kakka tuote.

    • Deadlift

      Ihmisten ÄÄLIÖMÄISYYDELLÄ ei tunnu olevan MITÄÄN rajaa!!!

      • niitä rajoja

        tässä niitä koetellaan


    • "Fiksu" täti

      Kumma juttu, eikö se auto kestäkkään ilman huoltoa niin pitkään kuin omistajansa?

      Annalle sen verran vinkkiä, että se auton hansikaslokerikossa oleva huoltokirja ei ole siellä auton aerodynamiikkaa parantamassa, vaan opastamassa omistajaansa kuinka omaisuudestaan tulee pitää huolta.
      Jos kaikki auton ostaneet olisivat liikkellä Annan logiikalla, niin meiltä loppuisi autokauppa. Ei sillä, etteikö osa kaupustelijoista huijaisi ihan rehellisestikin, mutta osaa näemmä asiakaskin aukoa leukojaan oikein lehteä myöten asioista minkä päälle ei vallattomia ilmeisesti ymmärrä.
      Omista virheistä ja laiminlyönneistä on keskimäärin mukavampi syyttää muita:).

    • Kyllä auto huollettuna ja tarvittaessa korjattuna kestaa niin kauan, kuin polttoainetta riittää poltettavaksi. Sukatkin kestää ikuisesti, kun aina paikkaa niihin tulleet reiät. Lopulta alkuperäistä sukkaa ei ole jäljellä ollenkaan, mutta jalat pysyy silti lämpiminä. Sama koskee autojakin. Eri asia sitten, mitä kannattaa korjata ja mitä ei.... Kannattaako esimerkiksi 250 tkm kohdalla jostain syystä hajonnut kansi korjata, jos autolla sen jälkeen ajaa vielä yli puoli miljoonaa yhdellä kytkinremontilla ja normihuolloilla? Itsellä on sellainen laite, jonka alkuperäinen maali on nyt uusinnan tarpeessa. Siis vain maali, ei pellit. Väitän maalauksen jälkeen vehkeen kulkevan vielä niin, että mittariin tulee täysi miljoona. Vuosimalli on -86. Merkistä puhumatta. Asiaa ymmärtävä kyllä hoksaa, että kyse ei ole mersusta jos pellit ovat vielä kunnossa.
      Mä oon edellisen kanssa aivan samaa mieltä siitä, että auton pitää kestää huollettuna 10v/300tkm ilman suurempia murheita, ja useimmathan kestävätkin. Laatu kuitenkin alkaa puolesta miljoonasta. Ja mitä tehdään ikuisella tekniikalla kun kori mätänee ympäriltä keskimäärin 15 vuodessa? Nykyauto kaikkine varusteineen on sellainen kertakäyttöhyödykkeeksi suunniteltu ongelmapesäke tulevaisuudessa. Valmistajat tähtäävät siihen, että auto on PAKKO vaihtaa alle kymmenvuotiaana, vaikka se vielä suostuisikin kulkemaan. Ja riittävällä rahalla sillekin saadaan jatkoaikaa.
      Alkuperäiseen kysymykseen siis: Kyllä auto kulkee niin kauan kuin omistaja haluaa sen kulkevan ja rahaa riittää korjaamiseen.

    • auton omistaja

      ei myyjää voi syttää tilanteesta auton valmistaja on tuoteestaa vastuussa jos myyjä vastaa niin maailmassa valikoima olisi tosi pieni

    • timango

      Itse kylläkin ymmärrän kirjoituksen tarkoituksen aivan toisin, Ei Anna tyttönen tarkoita että myyjän olisi tullut osata kertoa viiden vuoden kuluttua tulevista vioista vaan koko viisi vuotta asiassa on epäolennainen tieto. Anna tarkoitti että kun hän sattumalta, autoon tulleen vian takia törmäsi myyjäliikkeen entiseen työntekijään, tämä tunnisti auton ongelmapesäksi. Näistä tunnetuista vioista tai ongelmista autokauppiaan olisi tullut kertoa viisi vuotta aiemmin, kunnosta kysyttäessä. Ei tässä missään kritisoitu auton hajoamista viiden vuoden kuluttua.
      Anna myöskin toteaa ettei juttu johtanut edes valituksiin.
      Tarkoitus oli ilmeisesti kertoa autokauppiaiden tavasta jättää kertomatta tiedossaan olevista vioista tai mahdollisista tulevista ongelmista.

      Lainaan toimittajan kirjoituksesta kappaleen tähän loppuun:

      "Kun ostin merkkidiileriltä käytetyn auton ja kysyin, onko sen kunnossa ollut mitään erityistä, myyjä sanoi, ettei ole. Viisi vuotta myöhemmin auto hajosi ja kun vein sen pieneen korjaamoon, sattumalta merkkiliikkeestä sinne siirtynyt korjaaja tunnisti sen siksi pahamaineiseksi maanantaikappaleeksi, joka oli ollut jo uutena täynnä mitä kummallisimpia vikoja".

      • palaute asiaan

        hyvä takka havannointi


      • jorantanen

        asiallinen pointti muuten


    • dfsdfsdfsdf

      Mikään ei ole ikuista. Tai toki auto kuin auto on ikuinen, kun vain on valmis laittamaan paljon rahaa säännöllisiin merkkihuoltoihin ja pitää sitä autoa muutenkin kuin kukkaa kämmenellä.

      Mutta sehän vaatii rahaa. Se auto on pystyttävä ostamaan käteisellä ja siihen on otettava kaikki mitä tulee kaipaamaan parin vuoden päästä. Kauppaa ei saa katua.

      Mutta yks juttu... Vaikka itsellä olis mikä auto ja mikä toimintapa, niin sitten on termiitit jotka voi pilata kaiken. Ne on ne autojen päällä hyppijät ja tuhoajat, niin kaikelta menee pohja.

    • elekro pommia

      nyky autot ovat kalliita korjata mitä tieto boksia joka paikassa ja tietysti merkkiliike osia ja korjaamo työt ,

    • hk,,

      onkos sulla ees ajokorttia? pitäis nyt tuon verran tietää mitä autot yleensä kestää,,,no meitä on moneen junaan,, kaikki ei mahdu ees samalle laiturille,,

    • hähähää

      Taisi auto olla Citroen tai BMW. Ne kun yleensä hajoavat yllättävän usein :D

    • askipaskana

      Ostin tuliterän auton, joka hajosi 250000km/4v jälkeen. Tulinko huijatuksi? Omasta mielestä en, koska nykyautoille tuommonen 250000km on jo melkoinen saavutus.

      • 250 tyyssenia

        "melkoinen saavutus" nykyautolle?
        Ei ihminenkään hautaan asti selviä ilman huoltoa, mutta huollon kera ja normaalilla ajotavalla auto kuin auto, itänaapurin ihmeitä lukuunottamatta, selkiää tuohon kilometrimäärään.


      • ainakulkee

        250 000km ei ole vielä mitenkään huomattava saavutus.
        Toki on joitakin automerkkejä ja malleja, jotka eivät tuota kestä, mutta harvempia kuitenkin.


    • kestävä valinta

      Vältän auton vaihtamista. Hoidan hyvin ja ajan pitkälle.

      Minulta moni haluaisi ostaa autoni pois. En myy.
      Voitin vakuutusyhtiön pikkukolhun lunastuksesta. En myy. Ajan kauas.

      Miksi myydä 15 - 22 vuotta itsellä ollutta, joka palvelee vielä 10 vuotta?
      Ruosteen tulo on estetty. Se on yksi vähätelty perustehtävä.
      Polttoaineen kulutus, vikatiheys ja mukavuus ei parane uusissakaan.
      Turvallisuuteen vaikuttaa eniten kuljettaja. Pelosta en maksa.

    • kuka maksas laskun

      autothan hajoaa oli ne uusia tai käytettyjä. niitä pitää huoltaa ja korjata. jos haluaa takuun ostaa kian on viiden vuoden takuu. mut sekin pitää huoltaa kalliissa huolto liikkeessä. pihit yrittää säästää ja kaikelle yritetään etsiä muu maksaja kuin omistaja.

    • my car

      ostin käytetyn auton jolla oli ajettu ainakin 350-400 tuhatta maksoin siitä 300 eur olen ajanut nyt sillä 3 vuotta katsastuksessa ei suuria ongelmia hyvin on liikuttanut paikasta toiseen olen tyytyväinen auto on 22 vuotta vanha seatti pieni ruokainen ja vakuutus aivan olematon. että tämmöstä.

    • Stigu 36

      Teit hyvän kaupan, jos auto kesti VIISI VUOTTA. Kerro merkki niin minäkin ostan sellaisen käytetyn seuraavan kerran.

    • HUIJATTU UROS

      Kaveri osti auton jka piti olla hyvässä kunnossa, oli kyllä osto hetkellä mutta hajosi viikon kuluttua - siinä tuntuu ,että tuli huijatuksi. Varmasti myyjä tiesi autossa olevan vian ,siksi halusi päästä siitä eroon. OMA TYHMYYS kun ostin ei siinä muuta...

    • ikuinen atoko

      autosta voisi tahdä lähes ikisen jo maailma pelastuu mutta valtiot eivät koska rahastus loppuisi siis tuottakaamme romuja

    • mecemies

      Osta W124 korimallin mersu / 200 diesel / manuaali ja ajat 1 000 000 km. Vaihda moottoriin täyssynteettiöljyt ja suodatin 15 000 km välein/ vaihdelaatikkoon öljyt 100 000 km välein. Tämän lähemmäs ikiliikkujaa ihminen ei ole pääsyt ..l..

    • Anteeks kuinka ? siis kuka voi olla niin tyhmä, että edes kehtaa kirjoittaa tällaisesta.
      Kun ostat käytetyn auton, sinun on jo siinä vaiheessa tiedostettava, että osia kuluu ja niitä täytyy vaihtaa, puhumattakaan normihuolloista. Kuluu se upouusikin auto pilalle, jos siitä ei huolehdi. Käyttäjä saa syyttää ainoastaan itseään mikäli omasta huolimattomuudesta johtuen kuljin pettää. Tietämättömyyttä ei pidä käyttää tekosyynä. Käytetty auto on erittäin hyvä hankinta mikäli sitä edellinen käyttävä ei ole täysin raiskannut. Se tulee kokonaisuudessaan edukkaammmaksikin kun otetaan huomioon arvon aleneminen ja muut siihen liittyvät kulut.
      Joten itse ainakin menen täysin luottavaisena käytettyjä katselemaan. Tosin olen pysymyt samassa merkissä vuosikymmenet enkä vaihda muihin.

    • Vanha kestää

      Ei minulla ainakaan koskaan ole ollut uutta autoa ei olisi edes varaakaan sellaiseen kulutus hyödykkeeseen vähäisiä rahojani tuhlata,sen sijaan kuuntelen kaikki tetävän TraFin potaska puheita siitä kuinka uudet auto saastuttavat vähemmän muta kas kummaa.samaan aikaan niiden uusien autojen hinnat täällä Suomessa ovat muuta eurooppaa yhä korkeammalla siispä ajan tälläkin hetkellä Nissan Primeralla joka ei kuluta öljyjä eikä muita nesteitä ja jota huollan uskollisesti tarpeen niin vaatiessa.Kyseinen auto palvelee minua vielä pitkään sillä ei tulisi mieleenkään luopua siitä minkään kapatilistien mainostamisten takia:) siispä ajan nykyisellä autolla kunnen se kaikkitietävä j.kataiczhenkko laskee ajoneuvoveroa että voin hannkkia sen kuuluisan ns vähäpäästöisen auton uuden siihen asti on tyytyminen nykyiseen kataiselle vaan terveiset sinne tutkimusten tilaamisten ja valtion varainkäytön keskelle muistahan antaa rahaa myös tänne kotimaahan välillä:)

    • v70 tdidtitdi..

      aina kun ostat/vaihdat autoasi likkeen kautta, häviät aina, vaikka kuin tuntuisi että minä tässä voitin, tämä on karmea totuus, mutta eihän tämä homma pyöri muuten..

    • Tee-se-itse

      Käytetty auto kestää suolaamattomilla alueilla melko pitkään kun tuo ruoste ei ole
      sillain vaivana kuin meillä, mutta toki kuluvia osia pitää vaihtaa tarvittaessa.
      Esimerkkinä voi hyvinkin mainita Kuuban missä on Pohjois-Amerikassa valmis-
      tettuja autoja käytössä runsaasti 50- luvulta vaikka USA:sta ei sinne varaosia
      saa viedäkkään. Kuubalaiset ovat joutuneet tekemään varaosia itse tai tuottamaan
      kiertotietä tarvittavat osat. Meillä tuo auon käyttö on ns. kulutustavaraa toisille,
      mutta toiset ovat tee-se-itse henkilöitä jotka haluavat säästää kun ei ole varaa
      hankkia tuoreempaa peliä. Tee-se-itse on hyvä ratkaisu niille jotka ymmärtävät
      vähänkin auton päälle, mutta siihenkin saa tietoa kirjastosta runsain määrin,
      netistä myös.

    • Bensaa tankkiin

      On melko hyvin jos auto kestää viisi vuotta ajamista jos sille ei muuta tehdä kuin laitetaan tankkiin bensaa . Moni ei auto ei tuota kestä vaan hajoaa paljon aikaisemmin .

    • sepittää voi

      Venezuelasta halpaa bensaa ja ajetaan 70 vanhoilla autoilla , Kuubassa.

    • vastarakki20

      ei uudekkaa autot kestä ikuisesti ei edes puolta siitä.

    • Lukija__

      Onpas suurimmalla osalla kirjoittajista huono luetun ymmärtäminen. Tosin aloittajakin vääristeli lainausta jättämällä siitä oleellisen pois. Koko kappale löytyy kyllä tästäkin ketjusta.

      Eihän toimittaja sitä kritisoinut, että autoon tuli vika viiden vuoden jälkeen. Hän kritisoi sitä, että ostettaessa myyjä sanoi, että autossa ei ole ollut mitään erityistä vikaa vaikka kyseessä oli erityisen paljon vikoja sisältänyt yksilö. Myyjä puhui siis puhdasta scheissea. Todennäköisesti yhtään tietämättä ko. auton historiaa.

      Tässäkin ketjussa pätee taas tuttu totuus. Jos joku asia kuulostaa täysin päättömältä vaikka onkin ihan täysipäiseksi oletettavan ihmisen kirjoittama, vika ei välttämättä ole itse jutussa vaan sen tulkinnassa.

      • Luinpa huvikseen sen kolumnin...jos kysytään onko kunnossa ollut mitään erityistä, jostain autosta, voi sen käsittää monella tapaa ja etenkin kun suomalainen englantia vääntää voi kysymyksen tarkoitus olla mitä vain...
        Ja kauppias voi käsittää sen väärin myös tuonkin takia..voisi laittaa kunnon englanninkielisen kysymyksen niin voi enemmän asiasta kirjoittaa...
        Jos olikin jo uutena monta vikaa, mitä sitten...jos ne on korjattu! ja vikaa ei ole ilmennut sen jälkeen -> kunnossa siis ei ole mitään erityistä ollutkaan.

        Olisi mieluummin kysynyt, onko tehty mitä korjauksia autoon, ja milloin..
        Minkälainen on ollut uutena, onko ollut vikoja(milloin). jne jne..
        Nainen ku menee kauppaan nii väri sen ratkaisee minkä auton ostaa :D
        Sen näkee kirjoittajan tekstistä kuten "auton jo seistessä kaupan pihalla sen houkutus oli ylimääräisistä kuluista huolimatta ylitsepääsemätön." eli hällä väliä kuluista kunhan auton saa... (sen toisen auton hankkimisesta siis oli kyse).

        Ihme ettei kerro mikä meni vikaan autossa, miten se hajosi, oliko tehnyt huoltoja itse jnejne


      • Lukija__
        m.talas kirjoitti:

        Luinpa huvikseen sen kolumnin...jos kysytään onko kunnossa ollut mitään erityistä, jostain autosta, voi sen käsittää monella tapaa ja etenkin kun suomalainen englantia vääntää voi kysymyksen tarkoitus olla mitä vain...
        Ja kauppias voi käsittää sen väärin myös tuonkin takia..voisi laittaa kunnon englanninkielisen kysymyksen niin voi enemmän asiasta kirjoittaa...
        Jos olikin jo uutena monta vikaa, mitä sitten...jos ne on korjattu! ja vikaa ei ole ilmennut sen jälkeen -> kunnossa siis ei ole mitään erityistä ollutkaan.

        Olisi mieluummin kysynyt, onko tehty mitä korjauksia autoon, ja milloin..
        Minkälainen on ollut uutena, onko ollut vikoja(milloin). jne jne..
        Nainen ku menee kauppaan nii väri sen ratkaisee minkä auton ostaa :D
        Sen näkee kirjoittajan tekstistä kuten "auton jo seistessä kaupan pihalla sen houkutus oli ylimääräisistä kuluista huolimatta ylitsepääsemätön." eli hällä väliä kuluista kunhan auton saa... (sen toisen auton hankkimisesta siis oli kyse).

        Ihme ettei kerro mikä meni vikaan autossa, miten se hajosi, oliko tehnyt huoltoja itse jnejne

        Mikäs ihme se oli ettei kertonut mikä autossa hajosi? Eihän se ollut se jutun pointti ollenkaan. Pointtina oli vain se, että myyjä ei kertonut autossa olleen mitään erityistä sitä kysyttäessä, vaikka ko. yksilössä oli ilmeisesti ollut erityisen paljon vikoja. Viat oli tietenkin korjattu ja niiden suhteen kaikki oli ok. Tuskin näillä oli edes mitään tekemistä viimeisen vikaantumisen kanssa.

        Itse ainakin arvostaisin enemmän sellaista myyjää, joka kertoo rehellisesti kaikki poikkeamat tai sitten tunnustaa, että tietoa ei ole. Vaikka mies olenkin en erityisesti arvoista sellaistakaan asennetta, jonka mukaan nainen on aina täysi idiootti autokaupassa. Tämä asennehan taitaa olla se perimmäinen syy miksi tämäkin ketjun aloittajan todennäköinen trollaus upposi ketjun kirjoittajiin täysillä.


    • Hah, eipä sitä takuuta uusissakaan autoissa ole montaa vuotta, 5vuotta maksimissaan? Minkälaisen ikuisuusauton sitten se toimittaja olisi halunnut? Todella huvittavaa..

    • ajoneuvoasentaja

      On kyllä totaalisen älytön juttu. Mikäköhän auto kestää 5v ilman minkäänlaisia vikoja.. Oli sitten minkä ikäinen kosla tahansa.

      • .......

        Lukisit sinäkin sen alkuperäisen jutun niin et haksahtaisi aloitttajn trollaukseen tai totaaliseen luetun ymmärtämättömyyteen.


    • KALLE KELLO

      Autoista minäkin ymmärrän senverran, että yhtäkään ei ole vielä tullut vastaan, joka kestäisi iänkaiken ja huoltovapaasta en ole nähnyt/kuullut ennen tätä koskaan. Mulle kyllä sopisi tuollainen menopeli vallan mainiosti. Kertoisikohan arvon rouva toimittaja, mistä sellaisia saisi ostaa, kun itse kuvitteli sellaisen saavansa. Mitenhän se pääsi sillä eteenpäin viiden vuoden ajan, tuskin ymmärsi sitäkään, että pitäisi tankata, varmaan lähti itestään käyntiinkin ja polkimet toimi automaattisesti.

      • ............

        Lukisit sinäkin sen alkuperäisen jutun niin et haksahtaisi aloitttajn trollaukseen tai totaaliseen luetun ymmärtämättömyyteen.


    • in signia

      Kaikista autoista tulee vanhemmiten ooppeleita.

    • AutokauppaVähänKuin

      Auton osto on tarkka paikka, kun puhutaan kymmenien tuhansien laitteista: Korjaaminen on äärettömän kallista etenkin, jos ei mitään pysty itse tekemään. Mutta niinhän se on asuntojen rakentajillakin, että uusi talo rakennetaan valmiiksi vuosikorjauksien kautta jos silloinkaan. Ostaja saa kallista paskaa ja vaivaa loppuelämäkseen.

    • Huoltoa ja huoltoa?

      Nykyiset tuolta 1990-luvun lopulta "ruiskukoneiset" autot etenkin jos on vielä ns. ketjukone, ovat lähes huoltovapaita. Suositeltavaa kuitenkin on vaihtaa moottoriöljyt ja suodattimet valmistajan antaman vaihtovälin mukaan. Sitten jos autoon tulee vikaa, se viedään korjaamoon.

      Myös jarru- ja jäähdytinnesteet on hyvä tarkistauttaa aina silloin tällöin öljynvaihdon yhteydessä.

      Saranoiden ja lukkojen ym. rasvaus onnistuu kyllä kotimieheltäkin ymv. ja aikaa menee noin 10 min. Ölyn ja suodattimienkaan vaihto ei kovin kummoisia taitoja vaadi kuten ei myöskään nesteiden tarkistus, johon tosin pitää hankkia mittarit.

      Sitten katsastuksella voi kysellä jarrupalojen, alustan, iskareiden ymv. kunnosta ja jos niissä on akuutti vika, kertovat siitä kyllä kysymättäkin.

    • Autokauppias evp.

      Jotkut ostajat vaan ovat tälläisiä, tulevat narisemaan laturinhiilistä taikka jostain muusta iän ja kulumisen aiheuttamasta viasta monen vuoden jälkeen.

      Minulle sattui aikoinaan, kun myin liikkeestäni viallisen BMW:n, jota jo lehti-ilmoituksessakin mainittiin vialliseksi ja ostajalle vielä erikseen mainittiin, että auton moottorissa on vikaa ja vika on ostajan toimesta korjattava mahdollisimman pikaisesti. Lisäksi vielä allekirjoittamassa kauppakirjassa oli tästä maininta, silti noin kuukauden päästä ostaja otti yhteyttä ja alkoi vaatimaan autoonsa uutta moottoria taikka ottamaan osaa korjauskustannuksiin., kun kyseisen BMW:n moottori oli mennyt rikki.

      Asiaa tarkemmin ostajalta tiedusteltaessa, ei hän ollut tehnyt mitään tuolle moottorin vialle, vaan ajanut kuukauden em. seurauksin. Hän ei voinnut mitenkään ymmärtää, että moottori meni rikki niin nopeasti ja toesi; "olisihan sen nyt pidempään pitänyt kestää.." En oikein voinnut todeta muuta, kuin muistuttaa lukemaan kauppakirjan tekstejä.

    • Viis hinnasta

      "Off Topic:
      Minkälainen kuluttajansuoja on viiden tuhannen euron arvoisessa autossa jos autoliike myy sen asiakkaalle yhdellä eurolla?"

      Kaikissa autoliikkeiden myymissä käytetyissä autoissa on puolen vuoden takuu.

    • Saituri toimittajana

      No juttu vain osoittaa ettei toimittaja tiedä autoista mitään, sen sijaan rahoista eli ei halua maksaa mistään.

      Uusiin autoihin saa viiden vuoden takuun, ei käytetyihin.

    • 17+11

      Sellainen ihminen ketä ei ole autojen kanssa touhunnut niin ihan sama mitä sanoo niin ei ne tajua. muutaman kisakoneen kasanneena alkaa hyvin mennä perille mitä miltäkin osalta vaaditaan ja miten moottori toimii, kun on joka osan itse laittanut ja kuivakasannut koneen ja mittaillut esim palotilojen tilavuudet ja nokkien ajoitukset heittokellolla niin jää jotain väkisinkin päähän.

      Jos haluaa että autolla voi ajaa ilman ongelmia 5v niin suosittelen ostamaan auton uutena ja vaihtamaan sen 5v välein uuteen ja käyttämään autoa merkkiliikkeessä niin ongelmia ei ole.

      • 50%+50%=?

        Sen takia jonkun kokoelmissa olevilla nk."museoralliautoilla" ei mielellään ajetakkaan enää tositoimissa juuri muualla kun historic rally sarjassa.
        Kovassakäytössä kun lähes joka osa menee vaihtoon jo yhessä rallissa tai ainakin kovin lyhyessä ajassa.
        Ja se tulee kalliiksi vaihtaa uusia laadukkaita osia.
        En muuten ole kovinkaanvakuuttunut edes kalliitten nykymerkkituotteiden kestävyydestä.
        Ennenvanhaan pellitkin oli paksummat niin autoissa . peltikatoissa kuinmyös
        tiskipöyvissä nykymetallin hinnoilla valmistaja pihtailee siitäkin ja koittaa tehä voittoa.
        Katos kun jos pellinpaksuutta ohennetaan-50% ja hintaa lisätään 50% niin
        siitä syntyy hyvinäkkiä 100% valmistajalle voittoa kun se ajankuluessa
        ruostumattomaksi mainostettettukin hapettuu enempi kun puhki.
        Ja on syytä muistaa ettei mitään tavanomaista automerkkiä valmisteta erityisesti Suomen ankariin talviolosuhteisiin.
        Suomi ompi marginaalimarkkina aluetta johon ei kaikkia niitä malleja joita ulkomailla esiintyy kannata tuoda
        edes nähtäväksi.


    • Nettiautossa eurolla

      Tarkoitat varmaankin sitä vuoden 2000 Nissan Primeraa.

    • himalaijia

      Täytyy sanoa jutun lukiessani, että artikkelin on nyt kirjoittanut sellainen henkilö. Joka ei mistään mitään tiedä. Antaa pahaa kuvaa briteistä ja yhtä pahaa naisista.

      Linkki juttuun
      http://www.taloussanomat.fi/kolumnit/2013/03/08/autokauppiaan-armoilla/20133572/145

      Mikään ei ole ikuista. Ilmeisesti toimittaja ei ole tutustunut a katsastuksen tilastoihin, joissa on vain osa suomen 2 miljoonan katsastettavan autojen tuloksista. Jos auto oli sama ongelma huoltajan mielestä 5 vuotta sitten. SE TOIMI PERKELEEN HYVIN 5 VUOTTA.
      Esimerkit juttuihin toimittaja voisi kaivaa muualta, kuin omasta elämästään. Ne eivät nimittäin tässä jutussa toimineet lainkaan.

    • Jagge-07

      No niin tietysti, kyllähän sen käytettynä ostetun auton täytyisi kestää ilman huoltoja koko loppuelämän, HALOO HEI!!!!!!!!!!!
      Itse ostin vuonna 2007 uuden Jaguar S-Type dieselin, ja jo 75.000km:n kohdalla alkuperäinen kone hajosi, ja taas tämä uusi kone taas hajosi 74.000km:n jälkeen vaihdosta, eli nyt on kolmas kone paikalla ja autolla ajettu 155.000km:ä.
      Eli kannattaa jonkun valittaa, jos vanhana ostetusta autosta kone hajoaa jo 5vuoden jälkeen? Eli osta jagge ja vaihda 24.000e:n koneita joka toinen vuosi, tai nauti vanhasta paskasta autostasi ja ole idiootti hiljaa jos joku pieni vika ilmenee!
      Mutta ne jotka viitsivät valittaa joka pienimmästäkin asiasta, niin ne ovat juuri tätä suomen sosiaalihuollon opettamia valittajia!
      Hyvää viikonloppua kaikille rehellistä työtä tekeville!!!

    • pathfinder77

      Johan on Jaggella ongelmia koneen kanssa! :D Mulla on pihassa vuoden 1987 ja 1993 Accordit, toisessa on 388000km ja toisessa tuli juuri 266000km täyteen. Nokkaremmit vaihdettu merkkiliikkeissä, mutta muuten tehty vain perushuoltoja. Nämä autot on täysin työmatka-autoja, tuottavat paljon mutta eivät kuluta juuri mitään ja huoltamista on harvoin ja silloinkin halpaa.

    • IsoPentti

      Minä vaihdan öljyt 2xvuodessa. Automiesten joukossa on paljon kaljamiehiä. Kun juo 5 pulloa viikossa kaljaa rasva ja veret rasvottuu. Sormet ja koko keho turvoksissa. Maksa korvautuu sidekudoksella joka ei korjaannu koskaan entiselleen. Edessä silloin maksansiirto tai kuolema. Haiman ja sapen vajaatoimista aiheuttaa tulehduksen suolistoon ja rasvainen ruoka ei sula. Kykki ja pieru haisee hirveelle. Tulee laktoosiallergia ja paha B-vitamiinin puutostila. Jalkaterät menee kuolioon ja ne leikataan pois. Korkea veren sokeri aiheuttaa kipua ja valonarkuutta silmiin ja lopulta sokeutumisen. Jalkoja pakottaa. Limakalvot, iho, verisuonet kuivuu ja haurastuu. Pyllystä tulee verta ja suupielet halkeilee. Olut aiheuttaa vatsatulehduksen joka voi kestää vuosia. Vitamiinit ei imeydy!!! Voit kuolla suusta tulevaan verisyöksyyn kun ruokatorven/nielun verisuoni repeää. Kandee lopettaa viinan kanssa läträäminen jos meinaat nauttia eläkerahoista !!!

    • MOT???????

      Olisi ollut kohtuullista, että toimittaja olisi kertonut myös miten itse on autoaan huoltanut noiden viiden vuoden aikana. Luultavasti huonosti, koska jos huoltoja ei olisi laiminlyöty, se varmasti tulisi tekstissä selväksi.

      Nyt, kun mitä luultavimmin näin on, se on päässyt "unohtumaan" arvon toimittajalta, toimittajat kun tuppaavat "unohtelemaan" oleellisia asioita, silloin kun se on heille eduksi, eli kun saadaan jutusta mehevämpi.

      Ihan ihailtavan rehellinen ja suorapuheinen ammattikunta....

    • -Huijarikauppias-

      Kyllä noita läpipaskoja vaihtoautoja yritetään myydä asiakkaille lositoyksilöinä hävyttömän paljon. Myyjäliikekeiden vastuun heidän myymistään ja tarkastamistaan autoista pitäisi olla paljon kattavampi heidän nykyisillä myyntihinnoillaan. Kummma, että joka ikisestä vaihtoautosta nyhdetään kyllä 30-40 % silkkaa rahaa välistä, ja kuitenkaan ei ole varaa käyttää autoa kuntotohtorilla ennen jälleen myyntiä.

      • hölömöä

        Jos ei muuten, niin arvotaan facebookissa ja mainostetaan suomi24:lla sääntöjen vastaisesti.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkä nimistä naista

      Täällä kaipailet?
      Ikävä
      89
      1966
    2. Ripeyttä asiointiin

      Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      14
      1681
    3. Minkä nimistä miestä

      Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      93
      1598
    4. Mitä ajattelit hänestä

      Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      93
      1316
    5. Mietitkö tosissasi..

      ..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      3
      1126
    6. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

      Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      168
      1029
    7. En tunne muita

      Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      896
    8. Se hetki kun

      Saisi olla kahdestaan ja rutistaa sua
      Ikävä
      76
      880
    9. Koska me nähdään

      Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      52
      847
    10. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

      Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      123
      838
    Aihe