eli kun olen käynyt yksityisellä ja antanut luvan että terveyskeskuskin saa tietää käynneistäni niin kuinka se käytännössä toimii? siis näkeekö terkkarilääkärit mitä yksityisenlääkärit on sinne kirjoittanut vai/ja tarviiko heillä olla joku syy ennenkuin saavat niitä tietoja katsella? Katsovatko lääkärit aina ennen lääkärille menoa potilaan aikasempia käyntejä koneelta (tosin tuskin heillä on aikaa siihen), ja näkevätkö yksityisen lääkärit terkkariaseman käyntejäni?
ja mitä jos kiellänkin että niitä yksityisen tietoja ei saisi näkyä terv.keskuksessa niin koskeeko se myös jo aikaisempia käyntejäni joille olen antanut luvan? vai vaan uudempia? kiitos jos joku tietää. Tuli vaan mieleeni ja ajattelin että kai täällä joku osaa vastata:)
yksityisellä käyminen, näkyykö terveyskeskuksen lääkäreille
14
5476
Vastaukset
- ,,kkkkjnkjkjkl
Ei ole käytössä yhtenäistä potilastietojärjestelmää. Tämä KanTa järjestelmä, jossa nyt pyörii vaan sähköiset reseptit, vaatiin myös sen, että potilas antaa suostumuksen tietojen katseluun.
http://www.kanta.fi/documents/10180/3441111/Suostumuslomake PDF.pdf/981313a6-fef0-440e-9ddb-5695b81999a4
Itse olen tehnyt niin, että kun olen käynyt yksityisellä, ja menen terveyskeskukseen, niin olen vienyt kopiot niistä tärkeistä lausunnoista terveyskeskukseen. Joissain paikoissa esim. sairaalan polilla allekirjoitin lomakkeen, johon merkkasin missä olen käynyt, ja että tiedot saa pyytää hoitopaikoista. Eli aina vaaditaan se potilaan suostumus.
Jos jollain on uudenpaa tietoa asiasta niin kertokaa. - .kllklklkk
Itse asiassa tämän sivun oikealla olevasta linkistä näkyy ne terveydenhuollon yksiköt, jotka käyttää jo tätä KanTa palvelua. Itseähän tietoja pääsee selaamaan omilla verkkopankkitunnuksilla.
http://www.kanta.fi/earkisto-esittely - qwertyua
no ei tuolla ole minun alueeltani vielä mitään tietoja. Voisiko joku vastata nyt vaan noihin kysymyksiin mitä esitin niin yksinkertaisesti siis että jos olen käynyt yksityisellä ja antanut siellä luvan luovuttaa tietoja tev.keskukseen niin näkeekö terv.keskuksessa ne lääkärit ne tiedot automaattisesti nyt sitten vai pitääkö niiden nähdä jotain vaivaa asian eteen? kiitos
- qwertyua
mutta siis kkkk:Lle kiitos tuosta linkistä täytyy käydä katsomassa sitten kun tietoja sinne tulee omalta alueeltanikin
- lkljöjlkj
Yksityinen puoli ei lähetä mitään automaattisesti julkiselle puolelle. Ilman sinun allekirjoitusta ei myöskään julkinen puoli voi pyytää tietoja yksityiseltä.
- Erehdyin kerran
Miten sitten jos on yhden kerran antanut luvan jonkun käynnin yhteydessä, niin onko kaikki senjälkeiset tiedot aina saatavilla muillakin?
- kjöljlj
Jos puhut nyt yksityisestä lääkäriasemasta, niin siellä olet sitten ilmeisesti allekirjoittanut tällaisen lomakkeen, jossa nimenomaan haluat, että tietyt tiedot lähetetään jonnekin tiettyyn paikkaan. Päivämäärä on ratkaiseva.
http://www.laakarikeskusaava.fi/sites/default/files/potilasasiakirjojen-luovutus-2012.pdf
Julkisella puolella on käytäntö, että terveyskeskukset ja sairaalat saavat jatkossa toisiltaan tiedot, ellet ole sitä erikseen kieltänyt. Julkinen ei voi hankkia tietoja yksityiseltä ilman allekirjoitustasi. Tiedonsaantia voi myös rajoittaa.
http://www2.hus.fi/potilaalle/Documents/POTILAALLE_SUOSTUMUS_TAI_KIELTO_POTILASTIETOJEN.pdf - ,,,,,,
Avun saaminen ei ole aina niin helppoa sanon minä mummoikäinen, että jos se edistää asioita en ainakaan kiellä luovuttamasta tietoja, eikä mitään salattavaa ole.
Ilman yksityislääkäreitä olisimme hukassa, haittako tuo jos terveyskeskukseen kerrotaan kyllä se parani ihmeellisellä tavalla.- yksit. ja julk.
Yksityisillä lääkäriasemilla on mahdollisuus kieltää tietojenluovutus sekä puhelimitse että kirjeitse. Samoin ehkä on mahdollisuus määrätä lääkäriasema lähettämään esim. arvauskeskukseen, mutta aina kannattaa ottaa epikriisi mukaan julkiselle. Valitsin tietojenluovutuskiellon, koska julkinen sektori ja äitini ovat aina soittaneet yksityislääkärivastaanottojeni epikriisit tietoonsa perustuslain vastaisesti, sillä olen jo täysi-ikäinen. Tämä tietojenluovutuskielto on toiminut yksityisillä lääkäriasemilla, mutta ei vieläkään julkisella sektorilla.
Olemme samaa mieltä, että ilman yksityisiä ei olisi osaavaa sote-palvelujärjestelmää tarjolla.
- qwertyua
eli ymmärsinkö oikein: vaikka olen antanut yksityiselle luvan että käyntini tiedot saa antaa terveyskeskukseeni niin tuskin ne terkkarilääkärit niitä tietoja ovat siis sieltä kyselleet tai katselleet koska aihetta ei kai ole ollut, vai? Ja voinko vielä vuosien päästä soittaa yksityiselle ja sanoa että kun kerran siellä kävin niin voitteko olla antamatta niitä tietoja sittenkään eteenpäin?
En tiedä mikä hetkellinen aivojen pehmentyminen minulle on tapahtunut (en yleensä kyllä ole näin tyhmä:)), mutta tuntuu että en kaikista näistä asioita kyllä nyt tajua. Paljon olen vastauksia saanut kiitos niistä. - qwertyua
ja se lappu ei mielestäni ole ollut tuon näköinen kun tuo aava pdf eli ei siinä ollut noin tarkkaa mitään tiettyä käyntiä määritelty. Joka kerran vaan sanotaan että olet täyttäny tämän tietojen luovutus jutun ja siinä se. Se ei siis ole mistään yksittäisestä käynnistä erikseen vaan joskus kauan täytetty lappu..
- kjkljöljl
Niin, eli olet antanut jonkun yleispätevän luvan sinne yksityiselle puolelle, että jos joku rupeaa pyytämään sinun potilaskertomuksia, niin silloin heillä on myös se sinun antama valtuutus asiasta, ja he voivat potilastiedot luovuttaa. Jos et halua sitä pitää enää voimassa, niin soita sinne.
Mitään tietoja ei lähetellä automaattisesti minnekään, vaan pyyntö pitää olla. Eihän yksityinen puoli muuta saisi tehdäkään kuin printtailla potilaiden papereita ja lähetellä niitä sinne sun tänne, jolloin helposti joutuvat vielä vääriin käsiin. - qwertyua
kjkljöljl kirjoitti:
Niin, eli olet antanut jonkun yleispätevän luvan sinne yksityiselle puolelle, että jos joku rupeaa pyytämään sinun potilaskertomuksia, niin silloin heillä on myös se sinun antama valtuutus asiasta, ja he voivat potilastiedot luovuttaa. Jos et halua sitä pitää enää voimassa, niin soita sinne.
Mitään tietoja ei lähetellä automaattisesti minnekään, vaan pyyntö pitää olla. Eihän yksityinen puoli muuta saisi tehdäkään kuin printtailla potilaiden papereita ja lähetellä niitä sinne sun tänne, jolloin helposti joutuvat vielä vääriin käsiin.hei, no niin kiitos paljon vastauksestasi eli joo noin se varmaan on. Varmaan on hyvä että lappu on täytetty että vakuutusyhtiö tai lääkäri saa tarvittaessa tiedot ja jos nyt on joku hengenhätä minulla ja lääkärien täytyy saada tietoja yksityiseltäkin niin nyt se sitten onnistuu. Mutta nyt uskon että tajusin miten asia on tosin nyt pohdin että millaisissa tapauksissa sitten joku lääkäri niitä tietoja sieltä haluaisi:D mutta kiitos sinulle oikein paljon!
- leku jokuri
joo näkee. lekuri viettää aikaansa siinä juuri hommassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 162356
- 441261
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70897Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää135828- 45821
- 59797
- 42766
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44735Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164722Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130673