Laitoin koko tekstin seurakuntalainen.fi -keskustelufoorumille. Tänne laitan linkin kotisivutilaan tallentamaani esitykseen. Mainitsin aiheesta toisessa keskusteluketjussa.
http://www.saunalahti.fi/vkantj/Helluntaikirkon_kulissit.htm
Viimeisten solmujen avaamisesta ei ole viikkoakaan. En voi tietää minkälaisia välivaiheita Helluntaikirkon sääntöjen muokkaus on sisältänyt, mutta tuollaisesta suorituksesta on jonkun täytynyt saada jo 'mitali'.
Kulissit Helluntaikirkon johtosäännöissä
4
82
Vastaukset
- S.A.
Eikös tuo tarkoittanut nimenomaan sitä, että Helluntaikirkon jäsenrekisteriin merkityt jäsenten lapset, jotka eivät ole seurakunnan jäseniä (eivät ole itse uskossa tai jos ovat, eivät ole uskovana kastettuja), poistetaan Helluntaikirkon rekisteristä, jos eivät ole liittyneet seurakuntaan 18 vuoden ikään mennessä?
Eli ei eroteta seurakunnasta, eikä "eroteta helluntaikirkosta", vaan poistetaan rekisteristä?
Mikäli muistan oikein, niin Vapaakirkossa on tavattu puhua ulkojäsenistä ja varsinaisista jäsenistä? Olisiko kyse jotakuinkin samasta asiasta?
... Itse pohdin sitä, että jos sattuisin kuulumaan tähän uskonnolliseen yhdyskuntaan (en kuulu, vaikka olisi mahdollista paikkakunnallani), niin olisiko itselläni mitään erityistä syytä merkitä omia lapsiani uskonnollisen yhdyskunnan rekisteriin. Pakollista kai se ei ole, vaikka sattuisin itse olemaan jäsen? Ainakin olen nähnyt joskus paperin, jolla tällaisen "rekisteriin liittämisen" voi tehdä. On siis vaatinut vanhemmilta aktiivista toimintaa.
... Voi olla, että nimenomaan en liittäisi omia lapsiani uskonnollisen yhdyskunnan rekisteriin, jotta 18-vuotiaana tapahtuva poistaminen ei ainakaan olisi pienimpänäkään syynä siihen, että lapseni menisi kasteelle.Asiallisen keskustelevan viestisi pohjalta kohdennan muutamia asioita.
Yritin esityksen kokonaisuuteen saada tämän asian kerrotuksi, mutta tiedän että aihe vaatii syventymistä. Minunkin täytyi karistella pois taipumus kytkeä asia perinteiseen kaavaan. Erittäin kihara rakennelma tuo on. Hyväksyjäkin on ollut valppaana.
Yhdyskuntaseurakunnassa seurakunnan rekisteri, seurakunnan jäsenrekisteri - ja seurakunnan jäsenluettelo ovat yksi ja sama asia. Jäsenrekisterin ylläpito on lakimääräinen. Siinä on oltava kaikki yhdyskuntaan liitetyt jäsenet. Helluntaikirkossa jäsenet kuuluvat paikallisseurakuntiin.
Jäsenhakemuslomakkeella haetaan seurakunnan jäsenyyttä. Aikuiset hyväksytyt jäsenet saavat ottaa alaikäiset lapsensa mukanaan liitetyksi saman seurakunnan jäseniksi, kuin he itsekin ovat. Uskonnollisen yhdyskunnan seurakunnassa asia on näin ja todettavissa uskonnonvapauslaista.
Uskonnollisesta yhdyskunnasta (t. sen seurakunnasta) voidaan erota tai erottaa. Seurakunnan rekisteristä voidaan poistaa vasta oman eroamisen tai erottamismenettelyn jälkeen.
Helluntaikirkon tuossa sääntökohdassa on hyväksyjän kannalta hyväksytty asia että tiedot seurakuntaan eli myös yhdyskuntaan kuulumattomasta lapsesta, josta on tiedot ainoastaan huoltajansa kohdalle kerätyissä sallituissa tiedoissa, nuo tiedot voidaan poistaa. Nehän ovat erittäin vapaaehtoista tietoa muutenkin eikä liene käytäntönä niitä kerätä. Jos tuo lapsi on sitten otettu yhdyskuntaseurakunnan jäseneksi omalla hakemuksella kasteen jälkeen on hänestä omat jäsentiedot seurakunnan rekisterissä eikä tuo sääntökohta häntä koske. Niin ikään sääntökohta ei koske niitä alaikäisiä ja aikuisiksi varttuvia, joka ovat jo seurakunnan jäseniä huoltajansa liittäminä - vaikka olisivat ilman henkilökohtaista uskon vakaumusta ja kastamatta.
Edellä kerrottu kokonaisuus on yksi kuvaus otsikon aiheesta.
Vapaakirkon sääntöihin en ole paljon syventynyt, mutta jäsenyydestä uskonnonvapauslain määritys on yksi.
Koska Vapaakirkossa ei ainakaan esitetä toteutettavaksi nuorten järjestelmällistä erottamista, muistikuvani säännöistä ei ole silmiinpistävän kihara.- koditon1
Kiitos Puimaajalle!
Juuri kyseinen alue oli sitä itselleni epämääräistä "harmaata aluetta", joka yhtenä syynä esti minua liittymästä kirkkoyhdyskuntaan. Lasten käyttö pelinappuloina uskonnollista yhdyskuntaa perustettaessa sotii edelleenkin omaa ajatteluani vastaan.
- -KIRKKO-KILLS-
SADASSA VUODESSA siitäkin sitten tuli KIRKKO=( Odotamme taas niin pian Suomessa on TorontoKIRKKO, CityKIRKKO RiverKIRKKO elämänsanaKIRKKO nyt liikkeellä olevasta ja leviävästä Jumalan Seurakunta , ulkopuolella uskonsuuntien tulee aikanaan JumalanKIRKKO=(
Näin näyn jossa elävä herätys ja Jumalan Valtakunnan leviäminen kuvataan kuumana laavana. perkele joukkoineen on palomiehiä jotka letkuttavat ja sammuttavat leviävää laavaa. kun se sammuttaminen on onnistunut ja kivi on taas jähmeää on siitä tullut KIRKKO!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1447228Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M1265035L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa694472TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a153533Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242341Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3411920Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä241826Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o91639- 681517
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581468