Kun kerran Sumeri niin miksen minäkin...
Kun sanotaan että kukaan ei tiedä, minkä näköinen Jumala on, niin väitän että se löytyy Raamatusta melko selväsanaisesti. Luultavasti te raamattunne lukeneet varttitunnissa kerrotte, missä paikassa asia on kirjoitettu. Siis?
Arvoitus
8
65
Vastaukset
Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme. En tiedä oliko peioli hyvä vai huono, mutta jotain sellaista luotiin alussa.
- teu.
kello 22.12, olen lukenut vistisi , noin yht äkkiä Muistan paikan jossa opeuslapsi
Filippus kysyy miten me tunnemme Isän . ?
Johon Jeesus vastaa kun olette nähneet minut tunnette Isänikin .
Mooses sanoo 5Moos 33:luvussa Että hän on katsonut kasvoista kasvoihin.
jakan. Niin, Jeesuksen ulkomuotoa ei raamatussa juurikaan kuvata, joten Hän oli tavallisen juutalaisen näköinen, siis Isä on tavallisen juutalaisen näköinen?
- Saara,;)
Raamatun Jumala on näkymätön henkiolento (Joh. 4:24, 2. Kor. 3:18), joten ihmissilmin hän ei näytä juuri miltään. Tästä huolimatta hän toisinaan ottaa nähtävän hahmon, jolloin kirjoittajat pyrkivät tietenkin kuvaamaan sitä tunnetuilla käsitteillä.
Kuitenkin suurimmassa osassa tapauksista, joissa Jumalalla tuntuu olevan ihmismäisiä piirteitä, on kyse pelkästä symboliikasta, joka on juutalaisille tuttua. Jos Jumala ilmoittaa, että hänen "sydämensä murtuu" kansan pahuuden tähden, suomalainenkin lukija ymmärtää, mitä tarkoitetaan. On selvää, ettei puhe ole verta pumppaavasta lihaksesta, vaan emotionaalisesta tuskasta. Tekstiyhteydestä käy tällöin selkeästi ilmi, että sanojen tulkinta runolliseksi ilmaukseksi tai kielikuvaksi on oikeutettu.
Raamattu helpottaa hahmottamista paljastamalla Jumalan omaavan mm. seuraavat piirteet:
Kasvot (2. Moos. 33:11,20,23; 4. Moos. 6:25–26; 17:9, 20:9 jne.)
Kaikki jakeet ovat idiomaattisia. (Kyseessä on sanontatapa, joka tarkoittaa läheisyyttä ja läsnäoloa.)
Huulet (Ps. 17:4–5) ja suu, jonka ollaan myös todettu sylkevän tulta (Jes. 1:20, 2. Sam. 22:9)
Ensimmäinen ja kolmas jae ovat metaforisia, kuten tekstiyhteydestä näkyy; keskimmäisessä tarkoitetaan Jesajaa itseään.
Tulinen kieli (Jes. 30:27)
Ilmaus on metafora, kuten tekstiyhteydestä näkyy.
Sieraimet (2. Sam. 22:9), joista tupruaa savua (Ps. 18:8)
Ilmaukset ovat metaforia, kuten tekstiyhteydestä näkyy.
Käsivarret (Jes. 30:30)
Ilmaus on metafora, kuten tekstistä näkyy.
Valkoiset hiukset (Dan. 7:9)
Kyse on Danielin näystä, jossa Jumala otti hahmon. Hahmo loisti kirkkautta, jolloin sen hiuksetkin olivat säkenöivän valkoiset.
Silmät (Ps. 11:4) ja korvat (2. Sam. 22:7)
Jakeet ovat metaforisia, kuten tekstistä näkyy.
Kädet (Ps. 28:5, 2. Moos. 24:11), joita käytetään mm. ihmisten vitsomiseen 'vaskirumpujen ja kanteleiden' säestyksellä (Jes. 30:31-32)
Ensimmäinen ja kolmas jae ovat metaforia, kuten tekstiyhteydestä näkyy. Keskimmäisessä tapauksessa Jumala otti ihmisenkaltaisen hahmon.
Sormet (Ps. 8:4)
Ilmaus on metafora, kuten tekstiyhteydestä näkyy.
Sisäelimet, sisukset (Jer. 31:20)
Jae on metaforinen, kuten tekstistä näkyy.
Jalat, jalkapohjat (Ps. 8:10, Jes. 37:25, 2. Moos. 24:10)
Ensimmäinen jae on metafora, kuten tekstiyhteydestä näkyy. Kolmannessa Jumala otti ihmisenkaltaisen hahmon. Toinen jae ei käsittele Jumalaa, vaan Sanheribia, Assyrian kuningasta!
Pukeutuu valkoisiin vaatteisiin (Dan. 7:9), suurta kokoa (Jes. 6:1)
Kummassakin tapauksessa Jumala otti hahmon. Vaatteiden koko tunnetusti määräytyy niiden kantajan koon perusteella.
Hengittää (Jes. 30:28)
Jae on metaforinen, kuten tekstiyhteydestä näkyy.
Omistaa myös sulalliset siivet lentämistä varten (Ps. 91:4, 18:1, 36:8), tosin hänen ilmailuharrastuksensa ei rajoitu pelkästään omien siipien käyttöön (Ps. 18:11)
Sarkastinen sävy on aiheeton, sillä Ps. 18:1:ssa ei puhuta sanaakaan siivistä tai sulista. Muut kolme jaetta taas ovat metaforia, kuten tekstiyhteydestä näkyy.
Miten todennäköistä Vanhan testamentin kuvausten varjossa on, että varhaisten israelilaisten "löytämä" jumala sittenkin on pelkästään taikauskoisen, alkukantaisen kansan mielikuvitusta ja mytologiaa? Kuvaukset siivekkäästä, tulta syöksevästä ihmismäisestä jumalasta lienevätkin samaa sarjaa lohikäärmeiden, kyklooppien ja yksisarvisten hevosten kanssa.
Hyvin epätodennäköistä. Muinaiskansaa ei tee taikauskoiseksi tai alkukantaiseksi se, että 2000-luvun ateisti ei ymmärrä, miten runollista tekstiä tulisi tulkita, tai se, että kansa merkitsee muistiin asioita, jotka on omin silmin nähnyt. Missä Jumala on todella näyttäytynyt, hahmo on ollut valoa säkenöivä ja kookas ihmisenkaltainen hahmo. Muut mainitut piirteet ovat metaforinen tapa ilmaista asioita, kuten Jumalan voimaa ja toimintaa (käsivarret), suojaa ja hoivaa (lintuemon siivet), sääliä (sisälmykset) tai huomiokykyä (silmät ja korvat)
Riittääkö? :))))Kyllä riittää...
Kohta, jota ei ainakaan voine tulkita metaforaksi on juuri tuo Dan. 7:9. Siinä sanotaan melko suorasanaisesti millainen habitus ja genre Jumalalla on. Osa noista muistakin paikoista oli tuttuja, mutta kokonaiauutena kyllä pyyhit meikäläisellä pöytää mennen tullen :)- 5+7#
Saara,;) kirjoitti. "Muinaiskansaa ei tee taikauskoiseksi tai alkukantaiseksi se, että 2000-luvun ateisti ei ymmärrä, miten runollista tekstiä tulisi tulkita, tai se, että kansa merkitsee muistiin asioita, jotka on omin silmin nähnyt."
Muinaiskansaa ei tee myöskään alkukantaiseksi se, että Raamatun ensimmäinen jae, "Alussa loi Jumala taivaan ja maan."hebreaksi, sisältää sellaisia numeerisia ilmiöitä, että jo näiden viidentoista ominaisuuden löytyminen antaa todennäköisyydeksi 1: yli33 triljoonasta. Älkää kysykö miten iso se luku on. Samanlaisia ilmiöitä tuosta lauseesta löytyy viisikymmentä.
1. Siinä on hepreankielisiä sanoja 7
2. Kirjainten lukumäärä on 4x7
3. Kolmessa ensimmäisessä sanassa on kirjaimia 2x7
4. Neljännessä ja viidennessä sanassa on yhteensä kirjaimia 7
5. Kuudennessa ja seitsemännessä sanassa on yhteensä kirjaimia 7
6. Keskimmäisessä sanassa (artikkeli) ja sitä edeltävässä sanassa on yhteensä kirjaimia 7
7. Keskimmäisessä sanassa ja sitä seuraavassa sanassa on kirjaimia 7
8. Kolmessa substantiivissa Jumala, taivas ja maa on yhteensä kirjaimia 2x7
9. Noiden kolmen substantiivin yhteinen numeroarvo on 777 eli 111x7
10. Verbin "loi" numeroarvo on 29x7
11. Lauseen ensimmäisen, kahden keskimmäisen ja viimeisen kirjaimen arvojen summa on 19x7
12. Kaikkien seitsemän sanan ensimmäisten ja viimeisten kirjainten yhteinen numeroarvo on 199x7
13. Ensimmäisen ja viimeisen sanan ensimmäisten ja viimeisten kirjainten yhteinen numeroarvo on 71x7
14. Jäljelle jääneiden viiden sanan ensimmäisten ja viimeisten kirjainten yhteinen numeroarvo on 128x7
15. Ensimmäisen ja viimeisen sanan viimeisten kirjainten numeroarvo on 70x7
Sumeri, pitääkö nämä paikkansa, vai onko puuta, heinää ja olkia?
- Saara,;)
Siinä on Vanhaikäinen kuvattu kuin Jeesus ilmestyskirjassa:
13 ja lampunjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn.
14 Ja hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkoiset niinkuin valkoinen villa, niinkuin lumi, ja hänen silmänsä niinkuin tulen liekki;
15 hänen jalkansa olivat ahjossa hehkuvan, kiiltävän vasken kaltaiset, ja hänen äänensä oli niinkuin paljojen vetten pauhina.
16 Ja hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, ja hänen suustaan lähti kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854768- 1643572
- 533159
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2002014- 341845
- 461803
- 271782
- 571704
- 181621
- 191617