Hormonikierukan kiistellyt sivuvaikutukset

mirena

Elikkäs kerron nyt ihan oman kokemukseni.

Minulla on rajattu mahdollisuus käyttää hormonaalista ehkäisyä mm auraalisen migreenin takia. Ainoat vaihtoehdot ovat hormonikierukka, mipillerit ja ehkäisykapseli. Kuparikierukka on poissuljettu muutenkin runsaiden menkkojen takia. Olen synnyttämätön 27 vuotias nainen.

Teininä minulle työnnettiin useampia eri merkkejä e-pillereitä auraalisesta migreenistä huolimatta, yhdetkään eivät niistä minulle sopineet. Olin jonkin aikaa ilman mitään pillereitä, kunnen päätin kokeilla minipillereitä.
Muuten olivat ihan kivat, mutta mielialavaihtelut olivat ihan kamalia ja lämpöä oli jatkuvasti. Tuo jatkuva lämpöily tutkittiin tarkasti kaikissa mahdollisissa kokeissa ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäi pillerit. Lopetin ne ja lämpöily katosi. Olin siis koko ajan viluinen, armottomien raivopuuskien lisäksi. Tunnen itseni ja tiedän luonteeni hyvin tarkasi ja tunnistan kyllä jos jokin ei ole niinkuin kuuluu. Myös ylimääräinen temperamenttisuus katosi pilleireiden lopettamisen myötä.

Noh, sitten mietittiin että jos kokeilisin sitä ihon alle laitettavaa kapselia, mutta hormonimäärän takia päätin olla kokeilematta, koska sama pirttihirmu minusta olisi sen myötä taas tullut, kuin minipilleireitäkin syödessä.

Jäljelle jäi siis enää hormonikierukka, koska sen erittämä hormonimäärä on niin vähäinen, että sen EI PITÄISI vaikuttaa muuten kuin paikallisesti. (Uskoo ken tahtoo)

Ensimmäinen kierukka asennettiin väärin ja jouduin sairaalaan kipujen takia, kohdun seinämä oli puhjennut. Kierukka poistettiin ja söin kolmet antibiootit kohtu ja munasarjatulehdukseen. Tuolloin en ehtinyt huomaamaan muuta haittaa, kuin jatkuvan vuodon.

Kului aikaa ja päätin kokeilla kierukkaa uudelleen toivuttuani aikaisemmasta. Asennus meni hyvin ja kierukka on ollut nyt vajaan pari kuukautta. Samat oireet on hiipinyt elämääni, kuin minipillereitä syödessä ja paljon muitakin oireita. Jatkuva päänsärky, hermostuneisuus, itkuherkkyys, rinnat todella kipeät, alavatsakivut, jatkuva vuoto. Yksi kohtutuleduskin tässä jo ehti olla. Minun lisäksi myös läheiseni ovat huomanneet, että jokin on pielessä kun olen niin alakuloinen ja ailahtelevainen. Kaikki mahdolliset syyt on käyty läpi ja jäljelle jää vain kierukka, jonka se hyvin vähäinenkään hormonimäärä ei tunnu minulle sopivan.

Haluaisinkin nyt tietää, että onko meitä paljonkin, kenelle ei yksinkertaisesti sovi mikään hormonaalinen ehkäisy?
Toivon asiallisia vastauksia ja mielellään teiltä, kenellä on ollut sivuvaikutuksia jotka selvästi kierukasta johtuvat ja oireet on hävinny poiston jälkeen.

Minua neuvottiin odottamaan että oireet menee ohi. Mutta jos pää särkee joka päivä 24/7 niin että joutuu syömään lääkkeitä siihen (en haluaisi tuhota maksaani), hiukset lähtee päästä ja naama kukkii jatkuvan itkeskelyn lisäksi, niin ei tässä ole mitään mieltä. En pidä itsestäni tällaisena, haluan oman persoonani takaisin.
Kummastuttaa myös julkisen terveydenhuollon haluttomuus poistaa kierukka, kun kuulemma ei mitenkään ole mahdollista, että oireeni siitä johtuisivat. No, eipä ole muitakaan syitä enää jäljellä. Yksityisellä lääkärit sanovat kyllä suoraan ääneen, että kyllä, kierukka voi nämä oireet aiheuttaa.

No mutta kuitenkin, toivottavasti saitte ideasta kiinni :)

28

8898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mirena

      PS. Haluaisin myös kuulla kokemuksia niistä "tietokoneista", joilla mitataan hormonimääriä ja näin saadaan selville hedelmälliset päivät

    • Kumi on ok

      Ja vielä jaksat laittaa hymiön viestisi perään? Ikuinen optimisti...hmmmm

      Naiset jaksaa uhrautua. Ramppaavat sairaalassa ja henki meinaa mennä, ettei vain miehen tarvitsi käyttää kumia. Vaikka se näyttäis teillekin olevan se terveellisin vaihtoehto. Vai meenasitko päästä itsesi päiviltä, ilman mitään itsesuojeluavaistoa?

      Mikä teitä naisia vaivaa?

      Ah tuo paljaalla lipsuttelun autuus.
      Ja ettei vain sinun tarvitsi avata ikävää keskustelua siitä, ettei terveytesi kestä tätä rumbaa. Vaakakupissa on sun henki vs miehen nolostuminen. Mitä ihminen tekeekään miellyttääkseen toista ja saadakseen spontaania aamuseksiä.

      Opetelkaa käyttämään kondomia. Se on ihan ok, kun siihen tottuu.

      • kklkaaee

        Ootko miettinyt ettei kaikille naisille sovi kondomi, silläkin on omat haittansa. Mulla on luonnostaan hyvin ohuet limakalvot. Raskaudet ja synbytykset ohentaneet niitä entisestään, lisäksi lateksiallergia. Joka kerta kun olemme yhdynnässä ja käytämme kondomia saan jonkun tulehduksen. Tätä ei koskaan tapahdu paljaalla. Ei auta lateksittomat kumit eikä liukuvoiteet. Niinpä minä syön mielelläni minipillereitä, onneksi ne sopivat minulle. Mutta pointti on ei se kumikaan täysin vapaa haittavaikutuksista ole.


    • I love condoms

      Eiköhän ihmiset ole melko yksilöllisiä sen suhteen, mitä sietävät. Eli tuskin kaikkea on mitattavissa millään mittareilla. Otetaan esimerkiksi sähköyliherkkyys. Toiset pitävät koko asiaa psykoottisena huuhaana, mutta asiasta kärsivät ovat kokemuksestaan vakuuttuneita. Ja samoin on yläpäätautina pidetty aikojen saatossa kaikkea muuta, mikä ei ole ollut tutkittavissa ja mitattavissa, kuten selkäsärkyä.

      Joten jos olet sitä mieltä, ettei kierukka käy, niin poistata se (tai kisko itse irti, saattaa vähän sattua). Mieti seuraava ehkäisy valmiiksi. Jos et ehdottomasti lapsia halua, niin sterilisaatio on hyvä vaihtoehto. Kyllä sen pitäisi saada, jos muut menetelmät eivät sovellu (ja ainahan voin vedota muuhun heikkoon yleiseen ruumiilliseen ja henkiseen terveyteen).

      Olet sairastanut kierukkakomplikaationa gynekologisia infektioita, joten sekin mahdollisuus on, että munanjohtimet ovat tukossa eikä raskaus edes ala. Itse olen ollut nyt neljä vuotta vakisuhteessa ilman ehkäisyä, enkä ole tullut raskaaksi, tosin olen sinua kymmenen vuotta vanhempi (sain tulehduksen keskenmenon jälkeen kymmenisen vuotta sitten).

      Toiselle vastaajalle: ei kannata nostattaa kondomivastaisuutta. Aikuiset ihmiset voivat harrastaa seksiä muidenkin kuin vakituisten partereiden kanssa, ja kumi on siinä tarpeen tautien välttämiseksi. Itsekin aikanani oireilin kondomille, mutta yhtä aikaan oli hiiva- ja bakteerivaginoosikierrettä. Kun limakalvot ovat nyt terveet, kondomin kestää, ellei sitten ole jotakin allergiaa. Itse ainakin mieluummin käytän kumia kuin hankin tauteja. Ja muista allergioista huolimatta olen sen myös kestänyt.

    • essure v-11

      Sterilisaatiota ei saa ellei kriiteerit täyty, siis lapsimäärä tai/ja ikä ym. (ja se terveyskin sitten tarkistetaan, onko se heikko vai ei, niin psyykkinen kuin fyysinenkin tutkitaan)


      Jos kondomi käy, niin sitten sitä sterilisaatiota ei saa ellei tosiaan täytä niitä kriteereitä joita sille on asetettu.

    • Patentex

      Täällä myös painiskellaan ehkäisyasioissa!! Meillä on yksi lapsi, vuoden ikäinen, minullekaan ei sovi mikään hormooniehkäisy, olen kokeillut minipillereitä ja yhdistelmäpillereitä mutta ne eivät sovi, tulen myös erittäin kiukkuiseksi ja itkuherkäksi minipillereistä ja yhdistelmäehkäisy vaikuttaa migreeniin :( ja pelottaa toki myös kaikki hormoonien sivuvaikutukset, joten siinäkin yksi syy miksen niitä halua käyttää.

      Mies ei pysty käyttämään kondomia, se kuulema tekee kipeää ja kiristää, hänellä on aika kireä esinahka. Nyt kokeilimme ehkäisypuikkoa, patentex oval, se kirveli miestä jonkin verran mutta minulle ei tullut sivuvaikutuksia. Nyt onkin mietinnässä mitä ihmeen ehkäisyä käytämme!! Tuo patentex oval on nyt meidän vaihtoehto tällähetkellä, mutta kun siitäkään ilmeisesti ei saa yhtä tehokasta ehkäisyvarmuutta :(

      Vaikeita asioita ovat!! Kun ei ihan selibaatissakaan haluttaisi elää! Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia ehkäisystä, onko esim joku muu käyttänyt patentex oval puikkoja?

    • tyyt.Mir.

      Patentex Ovalin kanssa on hedelmällisimmissä iässä tarkoitus käyttää kondomia lisänä, pelkkä spersidi ei yksistään riitä..

      Kerrot ette mikään hormonaalinen keino sovi, mitä tapahtui kun kokeilit EVRAA? Tai NuvaRingiä? Entä Mirena?


      Jos et halua hormoneja niin asennuta kuparikierukka.

    • patentex

      Miksei spersidi yksin riitä? Olen kuullut kyllä hyviäkin käyttökokemuksia!

      • Mirenallinen

        Spermisidi ei yksistään ole luotettava, kurkkaahan vaikka Väestöliiton sivuille.

        Miten nuo tuossa ed.mainitut? Evra tai rengas?

        Mirenaa suosittelen minäkin, saahan sen pois jos se ei sovi.


    • traiit

      Mirenassa on ainakin niin vähän keltarauhashormonia, että sitä kannattaa kokeilla. Vaikka täällä negaatiot onkin valloillaan.

    • mirena

      Noniin, tännehän oli tullut reilusti vastauksia.

      Jäi tuossa alkuperäisessä viestissä kertomatta, että elän vakituisessa suhteessa, joten kumin käytölle ei ole tautien kannalta tarvetta. Ja haluamme kyllä lapsia, mutta ei ihan vielä. Kumin käyttö on ok molemmille, en ole sanonut että mieheni ei sitä suostuisi käyttämään. Itse saan siitä oireita jonkinverran...mutta mielummin pieni kirvely kuin nähä muut oireet.

      Teimme nyt sitten yhdessä päätöksen että kierukasta hankkiudutaan eroon. Myös muita sivuvaikutuksia alkoi ilmetä, esim tuo hirsutismi (liikakarvoitus). Tummia jouhia alkoi ilmestyä paikkoihin, joissa niitä ei koskaan ole ollut :D Onneksi mieheni on ymmärtäväinen ja haluaa minun parastani :)

      Kyselen vielä nyt sitten uudelleen, onko kukaan käyttänyt Lady comppia tms hedelmällisyyslaskureita?

    • NaituNeito76

      Olen 37-vuotias neljän lapsen äiti. Sterilisaatiota neuvolaas viimeisenlapsen (1v) jälkeen pyysin mutta sekä terkkari että lääkäri puhuivat minua sitkeästi ympäri, eil kuulemma ole hyvä vaihtoehto. Hormonikierukka on parempi...no, otin sen ja aion kyllä poistattaakin sen pian. Ei sovi mulle, olen käyttänyt ehkäisykapseleita, minipillereitä ja nyt tätä kierukkaa vajaan vuoden. Mieliala on päin persettä, ei haluta, tiputtelee, vatsa on turpeana ja olen alkanut lihota. Minulle ei sovi hormonaalinen ehkäisy, olen saanut nyt miehen viimein suostumaan vasektomiaan ja jahka se on tehty niin kierukka lähtee ja luja :)

      • Anonyymi

        Sama juttu minulla!


    • essur.

      Ai miten niin sterilisaatio ei olisi hyvä vaihtoehto? Miten tämä Mirenan paremmuus vs. sterilisaatio perusteltiin?! Outoa...

    • ei Mirenaa

      ikinä enää! Kymmenen kuukauden turhan kärsimisen jälkeen poistatin sen ja uskomaton helpotuksen sekä onnen tunne valtasi minut samana iltana. Jatkuva vuotaminenkin lakkasi viikossa ja menkat palautuivat taas normaaleiksi. Käytän kumia jos sattuu joskus olemaan tarvetta.

    • NaituNeito76

      Minulle perusteltiin hormonikierukan paremmuutta sillä, että sterilisaatio on kuitenkin suurehko toimenpide naiselle ja koska lähentelen 4-kymppiä (olin tuolloin 36) kohta kuitenkin saatan tarvita vaihdevuosiin
      hormonikorvaushoitoa ja siihen usein asennetaan tämä kierukka. Minulla on siis neljä lasta, että ei sen puolestakaan olisi pitänyt olla vaikeaa saada operaatiota. En tiedä onko resurssit pieniä vai miksi sitä ei haluttu minulle suoda. Nyt kuitenkin olen menossa poistamaan vajaan vuoden vanhaa kierukkaa ja aion varata ajan lääkärille mennäkseni keskustelemaan piuhojen katkaisusta uudelleen.

    • essur.tyytyväinen

      Miksi et hoidata asiaa tuolla essure-menetelmällä?

      http://essure.fi/Home/MikäonEssure

      Kyseinen toimenpide on todella, todella helppo.

    • helpottunut2013

      Kärsin Mirenan sivuoireista lähes vuoden, kunnes tajusin mistä oli kyse, epäilin jo mielenterveyttäni ja vaihdvuosia ja vaikka mitä. Koin ihan samoin kuin eräs kirjoittaja edellä, heti samana päivänä kun kierukka otettiin pois, valtasi valtava helpotuksen ja hyvän olon tunne ja olo on ollut terve reipas ja hyvä sen jälkeen. Poistosta on nyt puoli vuotta ja kaikki ikävät oireet, masentuneisuus, väsymys, aloitekyvyttömyys, itkuisuus, ylitunteellisuus sekä kamalat fyysiset oireet, yöhikoilu jne. ovat poissa!

    • -hmph-

      Hittoon kaikki hormonaaliset ehkäisty. Monia vuosia söin aikonaan e-pillereitä ja rintasyöpä iski. Olen vakuuttunut, että osaltaan vaikutti pillerit syövän syntyyn. Meni vajaa 10 v kun ajattelin hankkia strelisaation. Olin jo osastolla ja en ihan vielä esilääkitystä ottanut kun kirurgi tuli puhumaan minut ympäri hormonikierukan laittamiselle. Olisi kuulemma erinomainen hoito minun ikäiselleni silloin 43v runsaiden vuotojenikin takia. Vastustelin aikani kunnes sai ylipuhuttua, ettei ole syövän sairastaneelle vaarallinen. Vaikuttaa vain paikallisesti. No se laitettiin sitten samoin tein leikkaussalissa, lupsi vielä kevyen nukutuksenkin.

      Meni nelisen vuotta, niin eikös rintasyöpä iskenyt toistamiseen. Nyt gynekologini oli heti kovaa vauhtia poistamassa kierukan. Onkin sittenkin vaarallinen rintasyöpäpotilaille! En suostunut vasta kuin hoitojen jälkeen poistamaan, enhän kestäisi hoitoja, jos valun kuin seula. Eli hormonihärveli lähtee ja ikinä en mitään hormonaalista syö enkä anna sisääni laittaa. Johan tämä syöpä on hyvä ehkäisyväline. Ei ole mitään tapahtunut sängyssä leikkauksen jälkeen, josta sentään kohta puoli vuotta. Jos mies jotain vielä joskus haluaa, niin tehköön itse jotain ehkäisyn eteen.
      Olen aivan vakuuttunut siitä, että aina vaan nuorempien sairastumiseen rintasyöpään vaikuttaa hormonaaliset ehkäisyt.

    • minatsu

      Itelle laitettiin mirena vajaa viikko sitten ja alkuun oli ihan hyvä olo, sitten iski hiiva tulehdus, mikä ei oo ite hoitolääkkeillä helpottanu ollenkaa. Aion kokeilla vielä toisenlaisia itsehoitolääkkeitä apteekista ja sit soitan lääkäriin jos ei mee ohi. ei näitä ollu minipillerien kans tällasii..... rasittavaa :(

      • arg....

        Ehkäisy menetelmät niin rasittavia. Itsekin kokeillut erilaisia ja nyt kierukka( hormoni ) ja kauheat iho ongelmat..eli naama kuin teinillä,eikä ennen ole ollut. Kuitenkin olen kohta kolmikymppinen. Ja Nyt tullut vielä kohtuun tulehdus ja mietittävänä poistetaanko koko kierukka..


    • riitta776

      Mulla on runsaat kuukautiset, en kertonut lääkärille. Sain kauhealla vänkäämisellä kuparikierukan, ja se ei aiheuttanut mitään ongelmia kuin vähän supisteluja asennuksen jälkeen. Siirtyi paikaltaan parin vuoden kuluttua ja otatin pois kun miehenkin heitin ulos. Ainoa järkevä ehkäisy, jollei kumit kelpaa.

    • Kokeile!

      Aloittaja kestää mieluummin kaiken hormonien aiheuttamat ongelmat kuin kerran kuussa vähän runsaampi vuoto? Ja sekin mahdollisesti. En ymmärrä, mistä on tullut väite kuparikierukka = vuotaa kuin seula.

      Olen 29 vuotias, synnyttämätön ja kuparikierukan sain 3 vuotta sitten. Ensimmäiset 4 - 5 kuukautta meni totutellessa. Silloin jouduin syömään parina päivänä (siis vain parina päivänä) särkylääkettä. Nykyään en tarvitse särkylääkkeitä ja vuotokin on ohi 5 päivässä ihan kokonaan tiputteluineen ja jälkirähmöineen päivineen. Siis eka päivä alkaa pienellä tiputtelunkaltaisella vuodolla, 2. ja 3. päivä normaalia vuotoa, neljäs hiljaisempi ja viidentenä päivänä on jo loppu. Kuukuppia olen käyttänyt jo useamman vuoden ja käytän myös kierukan kanssa.

      Mikä kenellekin on sitten runsasta, tyhjennän kupin kaksi tai jopa peräti kolme kertaa päivässä (2. ja 3. vuotopäivä).

      • ....

        Mulla kuparikierukka vähensi vuotoa. Pientä tiputtelua tulee ehkä vähän pidemmästi ennen varsinaisia vuotopäiviä ja niiden jälkeen, mutta se nyt ei haittaa.

        Käytän myös kuukuppia, joten vuotomäärät on helppo todeta. Tiputteluvuodonkin kanssa se on kätevä, sen kun laittaa paikalleen ja unohtaa koko asian esim. työpäivän ajaksi.


    • Hyvä kirjoitus 🙂👍
      Kun Mirena 5 vuotta sitten laitettiin, jatkuvien ja runsaiden kuukautisten takia, muistin asennus vaiheessa, että miksi olin vältellyt hormoni ehkäisyjä viimeiset 20 vuotta.....
      Nuorena e-pillereistä jatkuva hiiva, päänsäryt ja 10 kg painonnousu..... tuolloin jätin eron hetkellä pillerit pois gynekologin vastustuksesta huolimatta....oieeet hävisivät ja paino tippui hetkessä tuon 10 kg ...ja kun sittemmin raskaaksi tulin, eipä tullut hiivaa, jolla gyne pelotteli...
      Kuukautisten takia 5v sitten Mirena ja hyvin nopeasti tuli 10 kg painon nousu, vaikka liikkuminen ja ruokavalio hallussa. Kun tämän poistoa miettinyt, on lääkärit ja gynet torpanneet poiston julkisella ja pelottelua kuukautisten palaamisesta.
      Kiva kyllä, kun kuukautiset jäivät puolen vuoden ajassa pois kokonaan, mutta ei sekään kivaa ole, kun ajoittain turpoat joka suunnasta ilman selitystä, olo on kuin keho täynnä nestettä, joka ei pääse pois....
      Nyt olisi omaehtoinen muu leikkaus tulossa ja tämän pitkä aikaisen onnistumisen tae, olisi pysyvä, kiinteä paino...elu jos joskus poistan Mirenan, paino tippuu 10 kg, vaikuttaa se leikkauksen lopputulokseen.
      Joten eipä auta, kuin yksityisellä köydä kierukka poistamassa pikimmiten....ei ne kuukautiset kivoja ole, mutta ei se kiva ole olla tasapaksu pullerokaan, varsinkin kun tietää, mikä aidon oikeasti on painon nostanut 🙄

    • Anonyymi

      Rakkaat naiset, te pärjäätte kyllä ilman synteettisiä hormoneja! Niin ovat naiset ennenkin pärjänneet.
      Ne ovat kemikaaleja, joilla on vaikutuksia ympäristöön siis eliöstöön ja mikrobeihin luonnossa. Käyttämänne hormonivalmisteet eivät hajoa jätevedenpuhdistamoissa. Ne valuvat sieltä vesistöihimme. Tutkimukset osoittavat, että esim. kaloilla tapahtuu mutatoitumista. Uroskalat saavat naaraan ominaisuuksia ja naaras-kalat menettävät lisääntymiskykyään. Käyttäkää kondomia mieluummin!

    • Anonyymi

      Minullekaan ei mitkään ehkäisymenetelmät sovi. Viidet eri pillerit ja Evra-laastari, vaikka minulla on aurallinen migreeni. Kestämättömät haittavaikutukset kaikista ja viimeisistä pillereistä pesäke maksaan, joka olisi voinut kehittyä syöväksi, jos olisin jatkanut pillereiden napsimista. Nimenomaan pillereistä sanottiin johtuvan. Ja että voisi uusiutua, mikäli ainakin pillereitä söisin. Silloinen mieheni vielä kehtasi ehdottaa, että alkaisin syömään pillereitä uudelleen.
      Nykyisen puoliso sanoi, että käyttää kortsua jos niin haluan. Aiemmin menty paljaalla. Vähän aikaa sitten sanoin, etten halua lapsia, että täytyy käyttää kortsua niin ei kuulemma käy, koska niihin menee rahaa.
      Kierukkaa en ainakaan halua, jos mahdollistakaan. Mensukivut nuorempana kauheat, nykyisin vain silloin tällöin kipuja, mutta vuoto selvästi lisääntynyt.

    • Anonyymi

      Olin niin terve kuin ihminen vain voi olla ennen Mineran laittoa.
      Oireet; Paino nousi ainakin10 kg, turpoaminen, runsaat vuodot heti kierukan laiton jälkeen, jotka ovat kestäneet siitä saakka jo kolme vuotta (menopaussi jo10 aiemmin jolloin vuodot loppuivat kokonaan). Kun kierukka asentamisesta 3 kuukauden kuluttua poistettiin, gynekologi ihmetteli miksi emätin oli turvonnut kiinni ja miksi limakalvo oli levinnyt emättimeen estäen näkyvyyden spekulalla. Hän sai vaivoin kierukan pois. En tiedä jäikö sinne jokin kierukan osa, koska oireet eivät minulla ole helpottaneet.

      Varsinaiset pahat allergiat alkoivat 2.5 vuoden jälkeen 15. joulukuuta; turvotus jalkoihin ja sen myötä nokkosihottuma, nahan irtoamiset tulehdusalueilta, neurologisia oireita, "kuukautisten säännöllistyminen ja PMS-oireet, hiustenlähtö ja rinnat ja vatsa alkoivat laajentua roikkuviksi. Paino ei ole alun humauksen jälkeen noussut ja vaatteetkin ovat väljentyeet.
      Suolisto-oireet alkoivat myös jouluna muiden oireiden kanssa yhtä aikaa.
      Ei kai syöpä ylläpidä kuukautisia, Pms-oireita ja tulehduksia jaloissa tai aiheuta nokkosihottumaa?

      Kannattaa harkita synteettisten hormonien käyttöä! On tutkimuksia, joissa eliöiden sukupuoliominaisuudet muuntuvat, kun jätevedenpuhdistamot eivät synteettisiä hormoneja pysty hajottamaan vaan päästävät hormonivedet lähijärviin. Kannattaako ei -välttämättömiin hormonihoitoihin lähteä ollenkaan mukaan, kun hormonivesi päätyy järviin eliöiden "iloksi". Itse en ole olostani enää iloinnut vuosiin, menetinhän myös liikuntakykyni osittain, selkä ei kestänyt turvotusta. Jos joku tietää, miten rasvaliukoiset synteettiset hormonit saa poistumaan kehon rasvasoluista, olisin kiitollinen tiedosta. Rasvaimuunko?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe